Reisverslag
2023 deel 1.
Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Het
verblijf op Malta.(2)
-----------------------------------------
Eén
oktober 2022 ben ik met de boot op Malta aangekomen.
13
november is Yvon met de poes aan boord gekomen.
De
reden dat ik de winter op Malta door wilde brengen was van wegen het goede
winterweer. Temperaturen tussen de 15 en 20 graden, een stevig zonnetje en de
regelmatige vluchtverbindingen met
Nederland.
Daarnaast
is het een eiland met een lange historische achtergrond.
Dit
is allemaal bewaarheid en we hebben dagelijks genoten van het aangename weer.
Tot op heden 14 januari, slechts één
zware storm gehad uit de verkeerde hoek.
Ik
had wel gehoopt hier meerdere “live a boards” op Malta te treffen. Ik heb ze
niet gezien en geen gelijk gestemde ontmoet.
Dat maakt het eenzaam.
Als je het hebt over de “Maltezers”dan generaliseer
ik wel , net zoals we het hebben over de Nederlanders de Britten de Duisters de
Italianen etc. Dan zie je een eiland cultuur van de Malthezers onder elkaar. Je
bent lid van de familie en zo niet dan ben je buitenstaander. Die cultuur kom je ook wel tegen op de
Waddeneilanden. Helaas heb ik dat ook ondervonden. Je wordt “met alle
vriendelijkheid” toch wel als zodanig behandeld. Ik moet daarbij aantekenen dat
we met onze ligplek wel in het toeristen gebied zitten en de handel en wandel daarop toegespitst is.
Ik
ben niet de enige die dit als zodanig ervaar . Ik heb verschillende
buitenlanders gesproeken die een zelfde ervaring hebben. Ik was voor een dokters bezoek bij een
Zuid-Europese dokter. Maltezers vragen vaak of je Maltezer bent en zij haat die
benadering. Als je geen Mathezer bent is men niet in jou geïnteresseerd en
wordt je ook niet verder geholpen. Alleen na aandringen kan je verder komen
maar in eerste instantie is de deur dicht. Dit is niet bevorderlijk voor het
leggen van sociale contacten. Met Alasio, die op de kade bemiddeld in toeristen
trips heb ik wel contact maar dat is een Italiaan, getrouwd met een Griekse
dame.
Genoeg
voorbeelden maar we laten het hier voor wat het is.
Het
eiland Malta.
Langs
de oostkust is er veel stedelijk bebouwing
en ook verder op het eiland is de bebouwing stedelijk. Geen villa wijken
of iets wat daarop lijkt. Ook geen knusse dorpjes. Helaas.
Op
een paar leuke baaien na, geen mooie natuurgebieden.
Tussen
de “steden” zijn er kleine kaveltjes landbouwgrond wat wel weer oogstrelend is
maar het houdt daarbij op.
Uiteraard
zijn er de nodig toeristische attracties. De oude “tempels” van veel jaren voor
christus en de enorme grote kerk gebouwen etc.
(zie internet).
Het
basis bouwmateriaal van het eiland is zandsteen. Daar bestaat het hele eiland
uit. Makkelijk te bewerken en nagenoeg alle huizen, alle gebouwen ,
afscheidingen, etc zijn opgetrokken uit kalkzandsteen. Behalve uiteraard de
veel nieuw bijgebouwde appartementen en
hotels. Dat is betonskeletbouw afgewerkt met moderne materialen.
Voor stedenbouwkundige een hele opgaaf om daar
een goed mix in te vinden.
Het
eiland Gozo hebben we verder niet bezocht. We verwachten daar niet zoveel anders te ontdekken dan op het
eiland Malta. Al met al is het een leuke en mooi ervaring geweest om op Malta
langere tijd door te brengen. De volgende winter bestemming voor de Witte
Raaf is niet meer op Malta.
Malta
moet het hebben van de toeristen industrie en de financiële sector. Dat komt
ook tot uiting in de jachthavens. Weinig schepen die onder buitenlandse vlag
varen. De grotere jachten , die , kennelijk vanwege een gunstig financieel
klimaat, varen onder Maltezer vlag en doen daar hun voordeel mee. De
jachthavens zijn goed bezet. Dat maakt het weer lastig voor het gewone
bootjesvolk. Het grote geld bepaald de prijs.
Oorspronkelijk
had ik gedacht bij de Marina Malta een ligplaats voor de twee maanden te kunnen
krijgen.
Het
naderend vertrek.
Twee
weken voordat we wilden vertrekken was mijn plan om definitieve ligplaats afspraken te maken. Dat werd wat
anders.
De winter ligplaats ,
inmiddels in prijs verhoogd, +/- € 590,- euro ex,
18% BTW. per maand. Daar kwam nog bij dat je verplicht!!! Een boatboy
moet hebben die op je schip past en in staat is het schip eventueel te verhalen
als men dat nodig acht. Zelf doen ze dat niet.
De offerte van de boatboy…..
Hij heeft de boot nog geen eens gezien!!
€ 250,- euro ex, 18% BTW. per maand. 1 x per week controle.
Als het schip verhaald moet worden, wordt € 60,- euro ex,
18% BTW
In
rekening gebracht. En.. wie bepaald
dat?? Tja … ik ben geen Maltees.
Het
geheel kwam mij zeer ongeïnteresseerd voor en ik voelde mij daar niet happy
mee.
De
nabij gelegen werf is ook een goede optie. Maar daar is alleen plaats op de wal
en daar komt dan nog in- en uit het water halen van het schip bij. Overigens
een goed georganiseerde haven en met enig geduld is er goed te “praten” .
Een
ander alternatief was om Isaac te vragen of hij op mijn boot wilde passen. Hem
gun ik zeker vergoeding van kosten en diensten!
Isaac
verblijft/slaapt regelmatig op zijn boot die ook in deze baai aan een mooring
ligt. Ik had al eerder een praatje met hem gemaakt. Hij heeft zijn eigen schip
, een oude Bavaria, heel vakkundig opgeknapt.
Daarnaast
heeft hij een 15 meter lang polyester schip gekocht.
Het
schip heeft bij een stranding op de rotsen behoorlijke schade opgelopen en dat
schip is hij nu geheel aan het restaureren. Uit de foto’s kan ik opmaken dat
het schip beter wordt dan ooit is geweest. Knap!!!
Isaac
was meteen enthousiast en wilde daar niets voor hebben. Daar was ik niet mee
eens. De restauratie van zijn schip kost ook geld dus…daar moet een mouw aan te
passen zijn.
Hij
wilde wel de moorings door een duiker laten inspecteren. Een uitstekend
idee. Daarnaast heeft hij goede
contacten met de werf. In noodgevallen zou hij altijd van hun grote moorings
gebruik kunnen maken. Op 20 januari heeft Isaac ons , Yvon en de poes en mijn
persoon, naar de kant gebracht. Vandaar, met de bus, een rechtstreeks rit naar het vliegveld.
Prima geregeld.
Zijn er gelukkig toch ook nog Maltezers die
wat ruimer kunnen denken.
Daarnaast
houdt Alassio , die zijn kiosk voor vaartochten, op de kade heeft staan en
dagelijks zicht heeft op het schip, een oogje in het zeil.
Isaac
is aan boord geweest en heeft het schip geheel bekeken. Ik heb het schip geheel
vaarklaar gemaakt. Bij calamiteiten kan hij zo weg varen.
Ik ben zo blij met deze oplossing , bovendien heb daar
ook een goed gevoel over. Er is in februari één “verkeerde storm” geweest.
Alles is goed verlopen.
Hoe
verder!
Het
is nu 30 maart, 1 februari is mijn rechter heupgewricht vervangen door een
metalen exemplaar.
Operatie
is goed verlopen en op 16 maart, na controle van de chirurg mag ik in principe
weer alles doen. Met de bijboot roeien, fietsen en boodschappen doen.
Voor
dat echt alles achter de rug ben je , volgens
de chirurg, wel een jaartje verder.
Mijn
stokken heb ik nog wel nodig maar met de nodige ups en downs gaat het toch elke
dag een stukje beter.
Ook
de fysiotherapeut is tevreden over de vorderingen.
Reden
genoeg om een vlucht te boeken. Dat
wordt 3 april!! Revalidatie in een warmere omgeving is toch wel fijn. Kan ik Isaac en Alassio ontlasten van hun
spontaan aangeboden hulp.
Mijn
mountainbike was in oktober 2022 gestolen, die past precies in de bakskist van
de Raaf.
Ik had al in Nederland ,via marktplaats, een exact gelijke fiets gescoord.
Deze gaat nu, met wat kleine bootonderdelen,
ook mee naar Malta.
Hoe ziet de planning er verder uit!!!
Voordat
ik van Malta vertrek wil ik toch wel wat zeiltochtjes met de bekenden uit Malta
maken. Een rondje Malta en Gozo als dat zo uitkomt.
Zodra
ik in staat ben om bij zwaar weer de zeilen te wisselen ga ik naar Lefkas /
Griekenland. Daar heb ik goede, betere mogelijkheden en connecties om de boot
enige tijd achter te laten.
----------------------------------------
26
April gaat de kleinzoon van Yvon trouwen en daar wil ik graag bij zijn. Dat
moet kunnen. Voor de oversteek van 350 mijl reken op 4 dagen varen. Met de
huidige weersvoorspellingen is het goed te doen om de juiste keuzes te maken.
Het
zomerseizoen is dan weer zo’n beetje begonnen en wordt er weer vanuit Nederland
op Lefkas gevlogen. Moet kunnen!
Met
het Pinksterweekend hebben we elk jaar een familiereünie.
De
ene helft van de familie van Yvon (inmiddels het grootste deel ) woont in
Zwitserland. Ardennen is dan onze vaste ontmoetingsplaats.
Door
corona en omdat ik meestal onderweg was is daar de voor mij de laatste jaren
niets van gekomen. Het jonge spul zal wel al behoorlijk groter geworden zijn.
Van de
zomer … juli en augustus
Boot op
de kant.
Het
warme weer en het toeristen seizoen ontvluchten. Genieten van het aangename
klimaat van Nederland.
Het
voor- en het najaar, als daar ruimte voor is, het vaargebied rond Lefkas verder verkennen. Vorige keer dat ik hier met de Witte Raaf was, is daar
niet zoveel van gekomen.
Aan
het einde van het najaar richting zuidelijk gelegen eilanden Kreta of Rhodos om
daar de winter maanden door te brengen. Het warme winterweer is toch wel erg
goed bevallen.
Of het allemaal gaat zoals het gaat, zullen we zien.
Niets moet en alles kan.
Carpe Diem!!
Zo ,,…. weer even bijgepraat, … groet, Wouter en Yvon.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten