Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Verblijf in
het vaargebied Lefkas.
-----------------------------------------
Algemeen:
De werkelijke reden om weer terug te gaan naar Griekenland / Lefkas was omdat mijn “Lefkas matje” wat oud werd. In Nederland kon ik er geen kopen. Helaas….. de enige mogelijkheid die overbleef was een nieuw matje ophalen.
Aldus is geschied.
Dinsdag 18 april
Roger
en Lee nemen mij mee naar Lefkada. Op zoek naar een Power file . Een
gereedschap wat ik heel goed kan gebruiken om de polyester reparatie aan het
bootje te doen.
Vijf
gereedschapszaken bezocht. Geen één die dat heeft. In Griekenland nog niet
ingeburgerd.
Bestellen
via internet is ook nog een mijl op zeven. Dus ga ik gewoon naar Holland om
daar zo’n ding te kopen.
Jammer
want ik had graag in de komende week de werkzaamheden aan het bootje willen
doen. We hebben nog een hele zomer vòòr ons.
Woensdag 19 april
De kleine bijboot een goede onderhoudsbeurt gegeven. Was wel even nodig na langdurig gebruik op Malta. Ziet er weer tip top uit. Die kan voorlopig weer aan dek opgeborgen worden.
Deze avond Rob en Julie ontmoet. Lekker gegeten bij het restaurantje Liminaki. Zij zijn zondag uit de UK aangekomen. Na 5 jaar… een heel gezellig weerzien. Zij hebben de kits “Arcas” die ik bij aankomst in Nydri heb zien liggen.
Vorig jaar hebben zij aan het schip een hoop werk verricht op een werf in Marmaris /Turkije.
Donderdag 20 april.
Het Griekse bijbootje heeft wel wat aandacht nodig. Een gedeelte van de stootrand is door schavielen tegen de kade verdwenen. Dat moet eerst gerepareerd worden.
Dat vraagt een zorgvuldige opbouw van nieuw poleyster. Voorbewerken, een laagje polyesteren, dat weer uitlaten harden. Zo een aantal malen totdat de basis is gelegd voor het afwerken en het aanbrengen van een nieuwe kunststof stootrand. Het zijn veel kleine stapjes achtereen. Waar je ook weer de nodige materialen voor nodig hebt.
Anne
–Margo opgezocht. Een Nederlandse vrouw
, die de Witte Raaf zag liggen. Ze heeft een voorliefde van klassieke schepen.
Via internet heeft ze mijn telefoon nummer gevonden en we hebben contact gehad.
Zij heeft een boot op de werf Konidaris liggen
en zou eerdaags te water gaan. Vandaag ga ik op de fiets naar Nidry onderweg
even de afslag genomen naar de werf. Ik
heb haar gevonden. Ze was druk bezig met het tuigen van een ander schip. Haar boot lag al in het water. Even
kort met elkaar gesproken. Zij kent Rob en Julie. Daarna naar Rob en Julie op de Arcas. Wat hebben
zij veel aan het schip gedaan. Ziet er allemaal goed uit!!.. In Vliho is er een
clubje gelijkgestemden zo ook in Nydri. Zij
hebben de winter en ook de corona tijd, met hun schepen aan één pontoon doorgebracht.
Zij vormden als zodanig een soort van “bubbel”. Ook organiseerden zij een
wekelijkse barbecue. Omdat het zo gezellig was , kreeg het welaan meer
aanwas van buitenstaanders/genodigden.
Zaterdag
vieren zij het einde van het winter seizoen, Rob heeft mij uitgenodigd ook te komen. Anne Margot zal ook van de
partij zijn.. Leuk!!
Op
de terugweg nog even langs Roger en Lee gegaan en heerlijk in het zonnetje
gezeten. De laatste twee dagen is het mooi weer. In de ochtend en avond nog wat
fris maar als de zon schijnt…..
---------------------------------
Ouderdom
en gezondheid.
Hoe
was het ook al weer. De heup operatie is
goed verlopen. Revalidatie gaat wat trager dan ik gedacht had. In Malta werkte
alles redelijk naar wens. Goed genoeg om de overtocht naar Griekenland te
maken. In de Vliho baai zijn de
loopafstanden naar de Yachtclub kort. Ook aan boord zijn het maar een paar
stappen. Dus zonder krukken. Toch geen goed idee. De heup protesteerde weer.
Bij het “opstarten”…. opstaan na langdurig zitten of liggen…, het meest. Ik kan
geen logica vinden t.a.v. oorzaak en gevolg.
Toch maar weer serieus de krukken gebruiken, ook aanboord. Daarbij komt
ook nog dat in de boot met je benen veel twist bewegingen maakt. Niet
bevorderlijk voor de revalidatie. Te
veel fysio oefeningen is ook niet goed. Dan heb ik ook nog last van stijve
rugspieren en tintelende voeten, verhoogd cholesterol , te weinig ijzer,
rusteloze benen, te dikke buik, en knikkende knieën.
Het
plaatje van een oude man is compleet.
Dan
ook nog de prostaat problemen erbij….
Dus…. feest!!!
De
chirurg had al vermeld dat het wel een jaar kan duren voordat alle pijntjes weg
zijn. Zetten we de tijd lijn maar op februari 2024.
Neemt
niet weg dat ik alles nog kan doen wat ik wil doen.
Ik
mag mij gelukkig prijzen dat ik dit allemaal op mijn leeftijd nog mogelijk is!
Gewoon
de zorgvuldigheid in acht nemen. Het gaat nu weer steeds een beetje beter. De
zon komt er weer meer bij…. dus … Carpe Diem!! En…
morgen is er weer een dag!
--------------------------------Vrijdag 21 april.
De
dag begint met zon, het blijft de hele dag lekker warm.
Dacht
ik bij de Yachtclub een lekkere warme douche te hebben, niks hoor. De
zonneboiler heeft , denk ik, zijn werk nog niet gedaan.
Overigens
is de “Yachtclub” geen vereniging maar een particuliere onderneming van een
Engels echtpaar. Zij doen het goed! Werken hard en overvragen niet. Om hun
bedrijf Vliho Yachtclub te noemen is een handige zet. Veel Engelsen die hier
ook op het land bivakkeren komen hier vaak.
Een gezellig ontmoetingscentrum. Naast het bar/ restaurant, hebben ze ook een watersport onderneming . Verzorging van schepen en hun eigen charterschepen. De service is prima, douches, wasserij, pakket en post ontvangst voor de bootjes mensen, regelen van de vaar belastingen en vervoer naar en van het vliegveld. Alles waar bootjes mensen behoefte aan hebben. Aan
boord de huiken aan gebracht, genua opgeborgen. Dat had nog niet gedaan omdat
het zeil zoveel zout bevatte dat het wel karton leek. De regen en de dauw heeft
het e.e.a. een beetje opgelost. Maandag avond ga ik, voor de trouwerij van de
kleinzoon van Yvon, terug naar Nederland. Maandag overdag een goed ankerplek
zoeken. Ik gebruik dan twee ankers achter elkaar. Eerst het Danfort anker dat
met een lange lijn aan het Rocna anker vast zit. Mocht bij enorme harde wind
het Rocna toch nog gaan krabben dan vangt het Danfort anker de rest weer op.
Van het Rocna anker naar het schip een ketting, 30 meter is genoeg. Het is hier ondiep +/- 3 tot 4 meter met vaste klei als
ankergrond. Moet allemaal gaan lukken. Vandaag een stevige RVS “D”-sluiting gehaald om een goede verbinding
met de ankers te waarborgen. Nog wat kleine klusjes, een biertje bij de
Yachtclub en de dag zit er weer op.
Zaterdag 22 april
In
de ochtend wat kleine klusjes gedaan. Gevolgd door het netjes schoonmaken van
het teak potdeksel. Het werd warm vandaag. Het dek was te heet om met de blote
voeten op te lopen. Ik wilde eigenlijk wat meer doen maar een andere Robert
kwam ”even” langs. Koud biertje en een lekker zonnetje, plus het nodige om over
te praten….. neemt wat tijd in beslag.
Morgen dan maar het teak dek nog een schoonmaak beurtje geven.
Vanavond
een gezellig etentje met de “pontooners”.
Het clubje gelijkgestemden uit Nydri. Vandaag dus hun afsluiting van het winter seizoen.
Ik
ontmoete daar Jim. Bekend vanuit mijn vorig verblijf in Griekenland, Anne Margo
met haar partner, een Italiaan die goed Grieks spreekt. Marie Louise, een
Nederlandse die een Engelse partner heeft, De “andere “ Robert. Paul met zijn
vrouw. Uiteraard Rob en Julie , de “pontoonbaas”, Conny, plus nog twee anderen
waar ik verder geen nadere kennis heb gemaakt.
Allemaal met een eigen levens verhaal. Meestal geen kantoorbaan van acht
tot vijf. Een aangenaam weerzien/contact.
De
prijzen van de menuutjes zijn hier in Griekenland erg schappelijk, tussen de tien
en twaalf euro heb je een prima menu. En… als het een beetje wil, ook nog een
rondje van het huis!! Best goed te doen
en voor herhaling vatbaar.
Laat
in de avond op de fiets weer van Nydri naar Vliho. Weer een leuke dag gehad.
Zondag 23 april.
Mooie zonnige dag. Het teak dek goed schoon
gemaakt. Daarna spulletjes gepakt voor
Irish Coffee. Met de “left overs” naar Roger en Lee gegaan en hun verrast met
Irish Coffee. Het was lang geleden dat zij dat genuttigd hadden. Na twee
glaasjes dient een late siësta zich aan.
Terug naar de boot. Slaapje gedaan en de boot verkast naar een goede ankerplek.
Avond maal bereid en de dag is op.
Maandag 24 april
Het is zover , vandaag terug naar Nederland. Boot opruimen, nog een paar kleine klusjes. Nog even genieten van de zon. Dekzeil erop en met de bijboot naar de kant.
Deze op de kade getrokken. Kan er geen schade ontstaan door golven etc. Nog een drankje bij de Vliho Yachtclub. En om 18:00 uur stond Lee voor de deur die mij naar het vliegveld bracht.
Onderweg
worden we geconfronteerd met de schaal vergroting van het toerisme. Veel
drijvende steigers (pontoons) zijn erbij gekomen met navenant veel charter
boten. Veel bouw activiteiten aan restauratie en nieuwe (recreatie??) bungalows. De nieuwe snelweg van het eiland
Lefkas naar het vliegveld is inmiddels ook al bijna voltooid. Dit alles t.b.v.
de verwachte groei van het toerisme.
De
vlucht heeft wat vertraging , De aankomst wordt dus wat later. Yvon heeft mij
opgehaald en 01:00 uur waren we thuis. Op tijd om woensdag de trouwpartij van
Tom en Marjon, bij te wonen. Tom is de kleinzoon van Yvon. Tot zover.
Het verblijf
in Nederland.
Woensdag 26 april.
Het is zover, vandaag zullen Tom en Marjon elkaar trouw beloven en dat bekrachtigen met hun ja- woord. De weervoorspelling vertelde ons dat het bewolkt zou zijn. In werkelijkheid was het veel beter, zon met wat wolkjes.
Wel zo fijn want de huwelijks plechtigheid werd in een boomgaard van het “Landgoed de Olmenhorst”. Ook de party “after” werd daar gehouden. Een bijzonder mooie en geslaagde dag om op terug kijken.
Mijn Matra
Murena 2.2.
Een andere bijkomstigheid was, dat op 30 april een
“Matra” dag georganiseerd werd. Matra is
de merknaam van een Frans automobiel. Daar
zit een heel verhaal aan vast . Dus ……, voor de lezers die niet in automobielen
geïnteresseerd zijn , die kunnen dit gedeelte beter overslaan.
----------------------------------------------
Ik zei toch overslaan!!
Rond 1990 kreeg ik een baan als consultant bij Nixdorf
computers.
Omdat ik een technisch opleiding heb gehad en in
militaire dienst nog een aanvullende automonteurs opleiding heb gehad, reed ik
altijd in kleine, niet al te recente auto’s.
( De gezinsauto was bestemd voor het gezin!!). Met zo’n auto kun je als
consultant niet vòòr komen rijden. De mogelijkheid werd geboden om een lease
auto te rijden. Kilometer declaratie trok mij meer, maar dan moet er wel een
andere auto voor de deur staan. Mijn keus is toen gevallen op een Matra Murena
2.2. Een leuke auto waarop je wat lastig
ingeschaald kan worden. Te duur… te
patserig… te simpel.. etc.
Het is gewoon een leuke auto om mee te rijden. That’s
all!
Ik heb daar jaren met veel plezier in gereden. Tijdens de restauratie van de Raaf, medio het
jaar 2000, kreeg de auto een lekke koppakking. Ik had de nodige kilometers
gereden en een motor revisie / vervanging zou best op zijn plaats kunnen zijn.
Ik had genoeg werk van de Raaf en zat niet te wachten
op een beetje werk erbij. Auto aan de
kant en omdat ik inmiddels andere werkzaamheden had, een simpele werkauto
gekocht.
In 2006 heb ik mijn werkplaats in Leeuwarden
betrokken. Die was nog kaal en behoefde enige aanpassing. Een verdieping vloer
en voorziening treffen voor wekelijks verblijf. Douche , toilet , keuken, zit gedeelte,
slaapmogelijkheid en natuurlijk de inrichting van de werkplaats en mogelijkheid
om een “zeilmakerij” te creëren voor het maken en onderhouden van mijn
(dek)zeilen.
De Raaf is weer vaarklaar, werkplaats met opslag in
orde. Tijd om aandacht te besteden aan de Matra.
Inmiddels was te Matra bijna 25 jaar oud (2007) en dan
kom je in aanmerking voor de oldtimers regeling .. geen wegen belasting meer
betalen!!. Dat is wel interessant. Revisie van de orginele motor kost zo’n 5000
tot 7000 euro. En dan nog heb je een auto met Franse elektronica etc. Ik reed
inmiddels in een Mazda Diesel en dat beviel mij erg goed. Dus…. een goede optie…
een dieselmotor in de Matra plaatsen
Na enig onderzoek bleek dat de Golf diesel een
geschikte motor had om in te bouwen. De Matra heeft een dwars geplaatste midden
motor en de Golf diesel een dwars geplaatste vòòr motor. Motor verplaatsen naar
het midden moet kunnen. Dat is ook gebeurd.
Van de sloop een schade Golfje diesel gekocht met 130.000
km op de teller. De afspraak was, dat alles wat ik niet nodig had van de Golf, interieur,
plaatwerk etc. weer terug zou gaan naar de sloop en als ik nog andere kleine onderdelen
nodig had deze kon ophalen. Alles incl. aankoopprijs.
------------------------------------------
Toch wel veel werk geweest om alles over te plaatsen
want niet alleen de motor maar ook de draadboom (elektradraden) en elektronica
, met alles wat daar aanvast zit werd over gezet. O.a. ABS, elektrische
deurvergrendeling, dashboard, airbags, elektrische spiegels etc.
Toen het technisch gedeelte nagenoeg gereed was kon de
auto getart worden. Starten en lopen.
Eureka!!
Er deed zich echter wel een probleem voor. Er zat een
resonantie in de karosserie vermoedelijk veroorzaakt door de ophanging van de
motor. Ik had even geen zin meer om dat verder ter hand te nemen. Er wacht ook
nog een schip waarmee gevaren moet worden en dat ook de aandacht nodig heeft.
Voorlopig maar het project Matra in de ruststand. ….
Januari 2023.
Ik lig met de boot op Malta. Wat te doen met de Matra. Inmiddels is de
vrijwaring van Oltimer belasting verruimd naar 40 jaar ouderdom van het
voertuig. 2022 was het zover en kan ik weer gebruik maken van het “belasting
voordeel” .
Eerst het project afronden.!!!!???? Heb ik daar nog
zin in en heeft dat voor mij nog nut.
Inmiddels ben ik 78 jaar geworden. Als ik de Matra
klaar wil maken ben ik nog wel een jaartje of meer onderweg. Zeilen op de Middellandse
zee heeft toch wel de voorkeur. En dan…… als de auto klaar is…. Dan zal ik er
weinig mee rijden en houd ik er toch nog een zorg bij.
Toch maar kijken of ik een gemotiveerde nieuwe
eigenaar kan vinden. Dat is gelukt. De nieuwe eigenaar heeft meerdere Matra’s
en heeft derhalve ook goede contacten met technische mensen die het project af
kunnen maken. De bedoeling is dat de auto gereed gemaakt wordt voor dagelijks
gebruik van zijn schoondochter. En dat was nou juist ook mijn bedoeling met
deze auto.
Inclusief 10 dozen onderdelen is de Matra vertrokken.
Geeft voor mij
weer ruimte in opslag en in het hoofd. Als ik tijd heb kan ik mij nu bezig
houden met de Pampus (zeilboot) en een klein motorvletje die ook al een hele
tijd op mij wachten. Dat heeft geen haast en vind ik leuk!.
De nieuwe eigenaar had een ” Matra dag” georganiseerd en kon nog wel een chauffeur gebruiken voor één van zijn Matra’s. Die uitnodiging is met twee handen aangenomen en na 25 jaar heb ik met Yvon dus weer heerlijk dagje, samen met ongeveer 25 ander Matra’s, een mooie toertocht door de Betuwe gemaakt.
Een onvergetelijke dag. Een bijkomend voordeel….. alle Matra bezitters hebben zo hun bekommeringen om hun Matra in goede conditie te hoeden, daar heb ik nu geen zorgen meer om!
-------------------------------------------------------------------------------------
Donderdag 4 mei is het weer zover.
Jeroen,
mijn oudste zoon, heeft een grote auto
en met Katja mijn dochter, worden wij, Yvon, Muis de poes en ik naar Schiphol
gebracht. We zo relaxed!
De
vlucht gaat voorspoedig en iets over de geplande tijd arriveren wij op het
vliegveld bij Lefkas. (Aktion Airport
vlak bij Preveza). Daar werden we opgewacht door Lee, de vrouw van Roger, die ons, met het staartje
van de hevige regenbuien van de afgelopen dagen, naar Vliho bracht. De plek waar de Raaf
achter haar anker ligt.
Het
is inmiddels aarde donker geworden. Het bijbootje wat op de kant stond, eerst
maar, na al die hevige hoosbuien, leeg gehoosd.
Inmiddels
is de regen opgehouden wordt het bootje te water gelaten en gaat de bagage, de
poes en Yvon in de bijboot naar de Raaf. Alles een beetje wakker schudden en
dan maar slapen.
Vrijdag 5 april
Zoals
beloofd, hebben wij het mooi weer uit Nederland meegenomen. He t is heerlijk
zonnig weer. De laatste dagen heeft het hier behoorlijk geplensd tot aan dikke
hagelstenen elders op het eiland.
Nu
kan alles drogen. Het dekzeil kan van de boot af en wordt het weer leefbaar aan
boord. Boodschappen doen in Nidry zodat de vers voorraden weer op peil komen.
Zaterdag en zondag
Aandacht
besteedt aan het Grieks bijbootje.
Het
dek en romp zijn op elkaar gepopnageld. Daaromheen zit de oude kunststof/rubber
stootrand, die nu verhard is en zijn diensten
niet meer goed uit kan voeren. Ik heb
inmiddels alle ingrediënten om het beschadigde polyesterwerk van het beschadigde
deel te repareren en dat verloopt naar wens. Iedere dag een stukje verder.
Vorig
jaar heb ik al vanuit Nederland een nieuwe stootrand meegenomen. De maatvoering
is afwijken zodat ik de “basis” stootrand nog wat aan moet passen. Op zich leuk
werk. Heb ik wat te doen als ik niets te doen heb. Voorlopig hebben we veel
plezier van het bootje. In de middag zijn we uitgenodigd bij Roger en Lee . Zij
vertrekken maandag met hun camper naar Engeland en komen eind juni weer terug. Peter
een vriend van hun, die in een piep klein appartementje in Londen woont, past
zolang op het huis en de honden. Het is wel zo leuk als er af en toe even
iemand in deze periode bij hem langs gaat. Dat gaan we dan ook doen. Er waren
meerder gasten wat ons een gezellige middag bracht.
Maandag 8 mei
Het
schip geheel vaarklaar gemaakt. Vanavond komt Winny, een golf vriendin van Yvon,
een weekje vertoeven op de Raaf. Wel zo leuk als we met de boot wat van de andere
eilanden kunnen zien.
Auto
gehuurd om haar van het vliegveld op te halen. Dat is goedkoper dan een taxi. De
auto staat vanavond klaar. Morgenavond weer inleveren.
Het
is donker als het vliegtuig land . Straatverlichting is er ook niet veel, dus in
donker naar de boot. Muis, de kat, op ons staat ons al op te wachten. Een gezellige
ontvangst.
De
nachtrust roept ons!!
Dinsdag 9 mei.
Rob
en Julie komen in de ochtend, op de Raaf, een kopje koffie halen. Omdat we toch
de auto nog hebben kunnen we vandaag naar de Lidl in Lefkada. De hoofdstad van het eiland
Lefkas. Julie de vrouw van Rob die op hun schip de Arcas ook in dit gebied
verblijven gaat met ons mee.
Voorlopig
weer voorraad genoeg voor de komende week.
Op de terugweg naar de Kataraktis watervallen op Lefkas geweest.
(zie internet voor meer info en foto's).
Vijf jaar gelden ben ik hier ook geweest,
maar wederom een mooie belevenis van dit prachtig stukje natuur.
Woensdag 10 mei
We
gaan varen!!
Het is zonnig en er is een beetje wind .
Genoeg om een “oversteekje” naar het eiland Meganisi te maken. Daar is een leuk
plaatsje., Vhati, dat ligt aan een besloten baai.
Vhati,
is net als op het eiland Lefkas, aan verandering onderhevig. Oude karakteristieke
huisjes worden opgeknapt tot recreatie bungalows. In het voor - en na seizoen
zijn de luiken dicht. Vanwege de beperkte voorraden oude huisjes wordt er veel
nieuwbouw gepleegd. Gelukkig geen hoogbouw. Hoogten tot twee/drie verdiepingen
worden toegestaan. Het algemene beeld blijft daar mee wel acceptabel.
Ook
de aanleg van “boot” faciliteiten worden uitgebreid. Dat is ook wel nodig .
Toen wij rond een uur of vijf aankwamen was de kade bij het dorpsplein al
volledig bezet. Aan de visserskade konden wij nog een prima plek bemachtigen.
De
grote catamarans nemen ook aardig wat plaats in. Twee drijvers met een
vierkante serre daarboven op,,,,, en o-ja
er moet ook nog een mast op met een paar lapjes zeildoek.
Wat
zal dat worden in het hoogseizoen ???? en…er komen steeds meer schepen bij. Tijdig
een ligplaats bespreken.!! De charter bedrijven zijn je meestal voor.
Neemt
niet weg dat het nu best wel gezellig is en niet al te druk.
Donderdag 11 mei
We gaan vandaag naar Kioni op het Ithaca. Rechtstreeks gemeten 20 mijl . Er is een zwak tot matig windje uit het zuiden en de zon is er bij. Houdt wel in dat we een paar slagen moeten maken. Vroeg weg dan hebben we nog een lange avond.
Op
het water is het erg rustig . Winny voelde zich niet lekker. Gisteren hadden we
aan boord een heerlijke Griekse salades met daarbij een portie noodles. De maag van Winny vond dat kennelijk
geen goed plan. Ze heeft tijdens de tocht heerlijk geslapen. Maar niet veel van
het zeilen meegekregen. Bij aankomst gaat het wat beter en de goede kant op. Even
rustig aan doen.
De kade bij Kioni is nog aardig leeg zodat we royaal af kunnen meren. Ik zie wel duidelijk de veranderingen t.o.v vijf jaar geleden. Huisjes perfect gerestaureerd tot het steriele af. Dat geld ook voor de kade en terrasjes. Wel opletten geblazen. Op de kaart staat een chickenburger voor tien euro ….. er staat elf op de rekening. Geen excuses of wat dan ook. Duidelijk signalen dat er op het kortstondig massa toerisme is overgeschakeld. De gezellige rommelige kneuterigheid is niet meer.
In
de dorpsstraat van Vliho vinden we dat nog wel
terug. De “oudjes” houden nog stand, maar dat zal ook niet lang meer
duren. In de Vliho baai is een enorme grote jachthaven gepland voor ongeveer
800 boten. Een kwestie van tijd. Het hele vaargebied wordt omgetoverd tot een
toeristen paradijs. Ik geef de nieuwe generatie Grieken geen ongelijk. Voor mij
hoeft het niet. Op zoek naar andere
plekken. Die zijn vast nog wel te vinden.
Vrijdag 12 mei
De
weersverwachting zijn niet bijzonder. We nemen een rustdag. Kan Winny
aansterken. Is er tijd om de nodige wandelingetjes te maken.
Zaterdag 13 mei
We
hebben een lopend windje richting Nidry. Dinsdag ochtend vroeg brengen we Winny
naar het vliegveld. We hebben nog overwogen om de Sivota baai aan te doen. Dat
wordt voor maandag wat krapjes en er is ook meer wind voorspeld. Een stukje aan
de wind over zee is dan niet prettig.
We
varen, voor de wind, een stukje langs de kust van Ithaca en “steken” dan, met ruime wind, over naar
het eiland Lefkas. Windje rond matig tot een kleine vijf af en toe een beetje
zon en soms een paar druppels regen. Bij Nidry aangekomen gaan de zeiltjes er
af en tegen de wind in, op de motor, varen we de Vliho baai binnen. Ankeren
vlak bij de Arcas. Daar is alleen Julie aan boord. We gaan even langs en later
komt ook Rob met hun zoon Dominic aan boord. Vrijdag werd Julie 64 jaar, dat
hebben we gemist, knuffelen kan nog wel. Daarna nog even naar de kant op jacht
naar eitjes voor het avondmaal. Die zijn wel lekker bij de asperges en de
aardappeltjes. Temperatuur was nog aangenaam. Lekker buiten gegeten. Nog wat
opera geluisterd, boekje lezen en dan is het weer mooi voor vandaag.
Zondag 14 mei
Nog
even een ankerplekje opzoeken de Yachtclub. Kunnen de dames morgen vroeg nog
even douchen en een dagje relaxen.
Maandag 15 mei
We
varen naar Nidry. Vlak bij de kant vinden we een mooi ankerplekje en een goed
pontoon om de dames op de kant af te zetten. Kunnen ze de hele toeristische
winkelstraat onveilig maken.
Ik
gebruik de gelegenheid om schoon schip te
maken. Het nodige woestijn stof en
“landvuil” verwijderen van het schip. De huid en stootrand schoonmaken
inclusief de waterlijn. Alles met zout water nog even goed schoonspuiten. Het
scheepje ziet er weer mooi uit.
Morgen
vroeg moeten we om zeven uur met de huur auto naar het vliegveld. Winny gaat
weer huiswaarts en haar eigen kat opzoeken.
Maar
omdat we om vijf uur in de middag de auto al hebben, kunnen we bij het familie restaurant
“Liminaki”, een paar kilometer verder, in het dorp Vliho, samen met Rob , Julie
en Dominic aan afscheid etentje organiseren. Bijtijds weer naar de boot, slapen
en terug zien op een gezellig avondje.
Als
we ontbeten hebben en we varen, met de bijboot, naar de kant regent het ligt.
Onder weg krijgen we meer regen maar we kunnen droog de vertrekhal in. Als
alles geregeld is en we Winny zonder zorgen achter kunnen laten gaan we naar
Ionion Marine. Een werf met heel veel staanplaatsen op het land. Gesitueerd op 2,5
km vanaf het vliegveld. Met de fiets
goed te doen, lopend wat langer. Aan de overkant van het water is de plaats
Preveza.
Bij
Ionion Marine maak ik een reservering
voor de Raaf voor juli en augustus…want dan ga ik van de zomer in Nederland
genieten. Zo dat is geregeld.
Op
de terugweg hebben we veel regen. Nog even boodschappen doen bij de Lidl in
Lefkada. Als we uitgeshopt zijn en we naar buiten gaan is het droog. In de
middag komt de zon door en het wordt nog een heerlijke middag. De boot is
schoon geregend. De zeiltjes nog even drogen en dan kunnen die ook onder de
huiken verstopt worden. Tegen de avond zoeken we onze oude ankerplek op bij Vliho. Morgen ga ik verder werken aan de
stootrand voor het Griekse bootje.
Woensdag 17 mei
En
dat heb ik dan ook gedaan. Het dekgedeelte zit met popnagels aan het
rompgedeelte vast gezet. Het is een koude verbinding, zonder kit of polyester.
Als ik de oude rubber stootrand verwijder loop ik het risico dat de verbinding
niet meer goed blijft.
Dat
wordt als volgt opgelost: Het bootje wordt op zijn kant gezet en van binnenuit
wordt de naad tussen dek en romp alsnog met polyester aan elkaar gelijmd. Vandaag was de bakboord zijde aan de beurt
morgen stuurboord . De polyester moet dan nog even uitharden. Tijd om een
biertje te pakken bij de Yachtclub.
Via
wattsapp krijg ik een vervelend bericht door van Marcus. Tjoppe, de Zweedse
schipper en eigenaar van het zeilschip Wilma
(mmsi 265630800) is plots
overleden. Marcus is bij de begrafenis in Halmstad Zweden. Moet toch wel even
op je inwerken. Het kan allemaal gebeuren maar je zit niet te wachten op dit
soort berichten. Pffff.
----------------------------------
Onze
belevenissen.
In
2018 heb ik op het binnenmeer Mar Menor, vlak bij Cartagena in ZO Spanje, een
aantal mensen met boten ontmoet. Samen zijn we naar de Balearen gevaren en
hebben een tijd met elkaar daar doorgebracht.
Op
het meer Mar Menor had ik contact met een aantal schepen
-
Marcus met zijn boot de “Bonduca” en vriend. Zij zeilden ongeveer
gelijk met mij op van Gibraltar naar Mar del Mer.
-
De
Good Vibes van Margriet (een Nederlandse en een Zuid Afrikaan John) verdienden
hun daggeld met computerwerk via internet. Zij hebben nog een leuk verslag op
internet staan zie: Een
plezierige ontmoeting met de Goodvibes: http://www.sailinggoodvibes.com/nl/2018/05/27/witte-raaf/
-
Susan.!!. Zij
kwam van Schotland. Zeilend, in haar eentje met een klein bootje en weinig
middelen, naar Mar Menor.
-
De
“Wilma” bemand door Tjoppe en zijn vrouw
Helena. Hij doet onderweg wat onderhoud aan schepen om een centje bij te
verdienen en leuk bezig te zijn. Op onze tocht naar de Balearen werden zij
geënterd door een bootje met tien emigranten. S/Y Helena heeft een kleine
documentaire over een voorval met
emigranten gemaakt. Deze is op Youtube te vinden onder: https://www.youtube.com/watch?v=jWVHLjZlWxg (of zoeken op
youtube onder : Man Overboard S/Y Wilma .)
Voor
meer van onze belevenissen zie verder op deze blog onder nummer , 2018
nr 4, 5 en 6.
Als
ik weer een beetje bij de mensen ben ga ik naar het bootje. De polyester is
inmiddels voldoende uitgehard en kan het bootje weer te water. Morgen weer
verder.
Donderdag 18 mei
De
zon schijnt en er is weinig wind.
Debby die bij de Yachtclub werkt regelt ook de transfers van en naar het vliegveld. Toch maar even bespreken. Als er meerder gegadigden zijn kunnen de kosten gedeeld worden. Zo niet dan zijn het de volle taxi kosten. We wachten wel af wat het gaat worden.
Het
reparatie werk moet nog wat opgedikt worden. Voor bewerken, polysteren
uitharden en dan daarna weer een volgend gedeelte. Het houdt je de hele dag
zoet. Tussen door even uitzakken bij de Yachtclub waar Yvon een boek aan het
lezen is en dan weer doorgaan.
Zo doen we iedere dag een paar stapjes. Met
dit weer is het geen straf.
Vrijdag 19 mei
Gisteren
bij het aan land trekken van het bootje een borstspier verrekt. Het voelt
hetzelfde als een gekneusde rib maar dit herstel duurt hopelijk niet zo lang.
Even rustig aan doen, niet tillen en geen rare weer bewegingen maken.
Vandaag
toch maar naar de kant om verder te werken aan het bootje. Yvon kan haar
boekjes bij de Yachtclub verschalken.
Voor
de verandering nemen we Muis mee. Daarvoor is enig geduld nodig. Voor Muis, een
geheel vreemde omgeving en haar eerste reactie is altijd zo snel mogelijk een
veilige plek vinden. Inmiddels heeft ze wel zoveel vertrouwen in ons waardoor
ze redelijk luistert en ze niet bij het minste geringste wegrent. Als ze een
tijdje, in een redelijk beschut plekje, de omgeving in zich opgenomen heeft
wordt ze wat vrijer en kunnen we wat verder het “gebied “verkennen.
Uiteindelijk blijft ze bij Yvon bij de Yachtclub en went ze aan de mensen die
af en aan lopen. Heeft Muis ook weer wat anders meegemaakt. De hele dag alleen
op de boot is ook niet alles.
Ik
ga nog even langs bij Peter. Kijken hoe het met hem gaat. We hebben wat
gesprekken over de toestand in de wereld. We zijn het samen wel eens. Het is
ongelijk verdeeld in deze wereld met het resultaat van vandaag de dag.
Als
hij hoort dat we maandag voor twee weken terug gaan naar Nederland biedt hij
spontaan aan om ons naar het vliegveld te brengen en weer op te halen. Toch wel
een genereus aanbod. Ik kan beter de taxikosten aan hem betalen dan aan de taxichauffeur.
Daar wilde hij niets van weten ook de vergoeding van de benzine wilde er niet
in. Maakt het wel lastig.! Na enig twijfelen vind ik het wel fijn als hij dat
zou willen doen. Dus neem ik het aanbod met twee handen aan.
Zaterdag 20 mei
Er
wordt een oud gezonken bootje bij de kade op de kant getrokken. Teken dat er
schaarste ontstaat ten aanzien van lig plekken. Vijf jaar geleden lag het
bootje al voor langere tijd onder water. Nu pas ligt het in de weg en wordt het
weggehaald.
Ziet er eerst nog uit als een leuk bootje, maar nadat de “schop” het bootje geheel gekraakt heeft , blijft er niet veel van over.
Je zal maar een polyesterbootje hebben.
Nog
wel even de taxi afspraak afzeggen. Beetje werken aan het bootje en dan
naar Peter, vragen of hij zin heeft bij
ons aan boord het avond maal te nuttigen. Hij stelt dat zeer op prijs maar
prevaleert toch om thuis te blijven. We hebben weer wat gesprekken over onze
werkervaringen en levens ervaringen. Leuke gesprekstof. Als we alles van te
voren al wisten??? Dan…. Zag de wereld
er heel anders uit!!
In
ieder geval een gezellige conversatie.
Voor
de rest een milde bewolkte dag. We sudderen de dag uit met een borrel.
Zondag 21 mei
Het
weerbeeld is hetzelfde als gister. Beetje zon wat bewolking en er komt nog een
beetje regen.
Ik
doe nog wat voorbereidend werk aan de nieuwe stootrand. In Leeuwarden wil ik
nog wat hulpgereedschap maken om een goede verbinding te kunnen maken met de
nieuwe stootrand en bootje. Moet ik wel zorgen dat ik goede meetgegevens heb.
En
als laatste… het publiceren van dit verslag. Dat doe ik op de Yachtclub. Daar
is WiFi. Wel zo handig want het invoegen van de foto’s neemt veel tijd in
belslag.
Morgen,
maandag 22 mei, verkassen naar een
veilige ankerplek. Schip klaar maken om goed verzorgd achter te laten. Dekzeil
erover en om 18:00 uur komt Peter ons ophalen.
In
Nederland aangekomen gaan we met de Pinkster naar de jaarlijkse familie reünie
van Yvon. Een groot gedeelte van haar familie woont in Zwitserland, haar
dochter en schoonzoon wonen in Frankrijk en een gedeelte woont in Nederland.
Ontmoetingsplaats??? De Ardennen!
5
juni gaan we weer terug naar de Raaf. Het accent ligt dan op dagtochtjes bij
mooi weer. Werk aan het bootje komt dan later wel!
O-ja.
Hoe was het ook weer met de gezondheid. Afgezien van mijn verrekte borstspier
gaat het met mijn heup de goede kant op. Af en toe wat opstart problemen maar
dat wordt steeds minder. Ook het “symmetrisch“ lopen gaat steeds beter. Door de
beperkte mobiliteit wordt je wel langzamer en wat stijver. Wordt tijd om wat
meer aandacht aan mijn conditie te besteden.
Nu
nog alleen de prostaat problemen op lossen en alles is weer op orde. Daarvoor
is in Nederland bloedprik afspraak gemaakt en daarna een bezoek aan de huisarts.
We gaan zien wat daar weer uitkomt.
Tot….. het volgend verslag.
PS. bij het maken van dit verslag merk ik dat ik wat weinig actuele foto's heb.
Ik was hier al eerder, dat heeft me er een beetje van weerhouden om meer foto's te maken. Volgende keer zal ik daar meer op letten. Maakt het verhaal wel wat leuker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten