Reisverslag 2025 deel 10
---------
Verblijf in
Griekenland met de Witte Raaf.
De eilanden
van de Dodekanesos.
Van het vorig verslag
Aan het strand biedt een Zwitser hulp aan bij het in orde maken van de bijboot. Boodschappen er in fiets erop etc.
Erg aardig maar als hij er
niet is moet ik het ook kunnen.
We komen in gesprek. Zijn
naam is “Dan”, heeft een zeilboot, een Swan, die ligt nu in de Marina van Lakki voor reparatie.
Hij verblijft nu met zijn
vrouw een paar dagen aan het strand in Xirokampos. Hij vindt de Witte Raaf een
mooi schip en het is niet verkeerd om bootjes mensen informatie te geven over
de Witte Raaf.
Gezellig bijgepraat!
Woensdag 21 mei.
Als de Zwitser, Dan, aan boord
komt, moet het er wel netjes uitzien.
Ik wil nog wat
interieurfoto’s maken. ..Kan dus goed samen gaan.
Tegen de middag is alles
netjes en kan ik naar de kant.
Met de fiets naar Lakki, de
“hoofdstad” van Leros.
Een nagenoeg rechte weg met
een paar heuveltjes . Dat is te doen.
Het lukt mij altijd om onder
siësta tijd te gaan winkelen, niet dus.
Op het warmst van de dag,
zijn, op de supermarkten na, alle winkels gesloten!.
Nadat ik eerst, op de fiets, de kades en de baai heb verkent strijk ik neer op een terrasje, aan het water!
Lakki is een ruim opgezette
plaats net zoals alle andere dorpen op dit eiland. In deze lager gedeelte is begroeiing en
schaduwrijkheid groot. Het doet mij heel
plezierig aan.
Ik vind zowaar een groente en
fruit winkel die royaal gesorteerd is.
Ik sla mijn slag!!
Het ontbrekende haal ik wel bij de super
markt. Onder de warme zon keer ik in een gestaag tempo huiswaarts.
Aan het strand neem ik nog
een tonic en geniet ik van mijn pensioen omstandigheden. Van Dan heb ik niets
meer vernomen.
Morgen maar weer een stukje zeilen, de baai bij Lakki of de baai bij …op het eiland Kalymnos.
E.e.a. een beetje afhankelijk
van de wind. Komende dagen rustig weer.
Zondag een moment van 6Bft
uit het zuiden.
Ik was van plan om te gaan
varen. Er moest privé nog wat geregeld getelefoneerd en gemaild worden. Vandaag
blijven we hier.
Het is prima weer dus wat let
me!!
De volgende stop wordt Lakki.
Slechts 5 mijl over zee, met weinig wind duurt
het eventjes .
Als ik de baai van Lakki invaar komt er
wat wind en voor het lapje lopen we naar het begin van de baai, gelegen bij het
stadje en de jachthaven.
Daar vind ik een prima
ankerplek, vlak bij de kade.
Het is een gewilde plek , vele
nationaliteiten zijn vertegenwoordigd.
Jammer dan…De Pharmacia gaat
pas na de siësta, om 5 uur open!.
Op een terrasje neem ik een verfrissing en kijk over baai naar de
geankerde bootjes.
Ik zie een Zweeds schip met een fiets aan dek .
De kleur van de fiets kan ik
niet waarnemen maar het zou de Zweed kunnen zijn die ik vorig jaar in Pylos heb
ontmoet en aan wie ik mijn groene “Malta” fiets heb geschonken. (zie een vorig
verslag!!)
Ik haal mijn laxeerpillen en
ga aan boord
Met de verrekijker zie ik, op die Zweedse boot, een gif groene fiets in het gangboord .
Het kan niet missen. Hij ligt
vlak achter mij. Even later komt hij aan boord
en hebben we “bootjes” praat.
Haar stalen boot staat hier op Leros op
dezelfde bootyard waar de .
Witte Raaf de wal op gaat.
Zij schippert nu op
charterschepen.
Zaterdag 24 mei 2025
De vaar afstand van de baai
bij Lakki naar de boatyard is ongeveer
11 mijl. Prima te doen. Er zijn nog een paar dagen met harde wind dus
even aankijken wat het gunstigste moment is.
Bij de boatyard zijn er geen
voorzieningen t.a.v. foeragering.
Voorraad / inkopen voor de
komende week moet ik hier doen.
Als ik in september weer aan boord kom is het
wel zo plezierig als ik in de eerste behoeften ben voorzien.
Dus flessen water ,
keukenrollen, geconserveerd voedsel en wat dies meer zijn.
Bij de boatyard komt rond
twaalf uur de bakker en de groenteman. Daar is dus in voorzien.
Mijn ontlasting komt nog niet opgang. Een puntje van aandacht voor vandaag. Pilletjes , zetpillen, water drinken. Wel of niet eten en wat eten we dan…fruit yoghurt.. Internet geeft de nodige adviezen.
Het blijft veranderlijk. De
laatste dagen veel zon met wind van de koele zee.
Nu hebben we in de middag
wind uit het ZO en dat komt over de eilanden Kos en Kalynos.
Die zijn de laatste dagen
aardig opgewarmd.
We hebben nu warme
wind!!
Binnen in de boot, met open
deuren, is het bijna 30 graden.
Zondag 25 mei
Rustige nacht gehad.
Ik heb inmiddels ontdekt dat
hier in Lakki een zeilmaker is. De rits van de grote zeilhuik is kapot. Maandag
daar naar toe. Vandaag de rits verwijderen hoeft de zeilmaker de rits er alleen
maar aan te naaien.
Anker perikelen;;
Ongeveer op deze plek!!
Motor aan en het anker houdt nog net genoeg om de neus in de wind te trekken.
Anker op, daar zat een kuit
zeegras in , oké…. en naar de overkant van de baai. Daar is een grote inham, ondiep en goed
ankergrond….. verboden gebied ,
vlakbij is een militaire basis. We gaan
het wel zien!!
Er is veel wind, met harde vlagen gaat de bijboot de lucht in
Als ik daar kom ben ik niet het
enige schip dat een beter ankerplek zoekt, er liggen al een tiental boten.
Ik vaar zover mogelijk naar het
ondiep gedeelte. Met één meter onder de kiel is dat een prima plek. Moderne
schepen hebben en wat kwetsbare kiel en roer ophanging. Die schepen zie je niet
bij de ondiepe plekken. Geeft mij wat meer “zwaai” ruimte!!
Met de golven is het lastig
te zien waar zeegras is en waar zand.
Ik laat het anker zakken… dat houdt eventjes maar nier voor lang. Anker op!!! Er zit een kluit zeegras in. Daar
houdt het anker niet zo goed in. Nu serieus zoeken naar een zandplek van
tenminste 10 m2.. Het lukt en het zaakje houdt.
Voor alle zekerheid het
Danforth ook maar klaar gelegd.
Even later komt ook de
Zweedse buurman . Het wordt druk in het verboden gebied.
Tussen de bergen door
veranderd de windrichting nog weleens.
Dat resulteert in het gieren
van het schip. Met een harde ruk wordt dat door het anker afgestopt. Ik doe er
nog maar wat ketting bij,. Normaal is 30
meter ketting op een diepte van 3 meter meer dan voldoende , ik maak er nu 40
van dat scheelt. De lang ketting sleept meer over de grond en dempt het gieren.
Loop ik wel meer risico dat het schip ook op ondiepe gedeelten aan de grond kan
komen. Mat de lang kiel is dat geen probleem.
De Zweed gaat ook weer aan de
haal met een hele kluit zeegras in zijn anker .
Het blijft wisselvallig, na twee uur gaat de wind naar het westen en
neem af, vijf uur is het windstil, half
zes gaat de wind weer naar het oosten ,
er komt geen harde wind.
Zo zie je maar weer. Ik had
mij deze dag heel anders voorgesteld.. Het weer is en blijft bepalend.
-----------------------------------------------
Voorlopige planning: morgen
terug naar oude ankerplak. Zeilmaker etc.
Maandag rustig weer en
dinsdag veel wind uit het NW.
Woensdag gunstig weer om naar
de baai bij de boatyard te varen
------------------
Het is weer “mooi”
geweest voor vandaag..
…….niet te
verwarren met…..
“Het is mooi weer vandaag”!
Maandag 26 mei
Vanochtend was de wind naar
het NW.
Het had vannacht geregend.
Lekker kan het zout van het schip afspoelen. Jammer van al dat woestijn stof.
Nu het schip nog vochtig is
kan ik het woestijn stof met zout water
er afspoelen.
Wachten op de volgende
regenbui….. wanneer??? ..Ik weet het niet.
Het waterpeil iets gezakt. In
dit ondiepe gedeelte van de baai “knuffelt” de Raaf met de bodem.
Geen probleem, ..anker op en ankeren bij de oude
ankerplaats bij de kade.
In Lakki is een zeilmaker en
die kan mooi een nieuwe rits in de huik van het grootzeil maken. Daar gaan we
nu, op het fietsje, naar toe.
De wind begint weer aan te
trekken.
Ik wil “rustig” naar de wal
kunnen!
Voor de zekerheid doe ik het
Danforth anker er bij.
Vanavond kan ik de huik weer
ophalen dat is mooi.
Ik heb ook meteen maar een
wasje voor de laundry meegenomen .
De schone was kan ik morgen
ochtend ophalen.
Het rubber van de motor
startschakelaar is stuk.
Niet zo lekker met al dat
zout.
De marine shop had nog twee
stuks liggen.
Zowel de start- als ook de stop schakelaar vernieuwd.
Je bent toch een beetje aan
je schip gekluisterd en van wat je zou willen doen komt niks terecht.
Dan maar wat anders zoeken.
Voorbereiding treffen, voor
zover nu mogelijk is, voor de zomeropslag van het schip.
Dinsdag 27 mei
Vandaag een mooi zomerdag.
Wind niet te koud en niet te veel
Extra boodschappen gedaan.
Bij de boatyard zijn geen winkels, dus moet ik nu foerageren .
Dat geld ook voor als ik in
september weer terugkom.
Moet er in ieder geval de
eerste levensbehoeften aan boord zijn.
Om half tien naar de kapper. Zie
ik er een beetje netjes uit als ik in Nederland aankom!!
Ik doe alvast klusjes die ik
bij de boatyard wilde doen .
Schoonspoelen van het dek heeft
nog geen zijn.
Morgen over zout water naar
de baai bij de boatyard.
De reisgegevens nog maar eens
door nemen.
Naar Athene mag ik maar 8 kg
meenemen . Opletten geblazen .
Vooraf ga ik nog wel even bij
het vliegveld langs voor extra controle. Bij inchecken op het vliegveld wil ik
niet geconfronteerd worden met te zware bagage.
Komende dagen minder wind met
zon.
Woensdag 28 mei.
Om acht uur is de Witte Raaf
onder zeil en vaar ik de baai uit.
Een klein windje! Mooi
genoeg.
Op zee mag het wat meer zijn want
daar staat wat deining.
En… we moeten tegen de wind
in.
Een slag de zee in, dan een
slag richting noordpunt Leros.
Voor de ingang van de
besloten baai, waar de twee boatyards liggen, is een klein eiland, Stigma Archangelos,
met een mooie ankerplaats.
Dat is twee mijl van de
boatyard. (zei Google Earth)
Op deze ankerplaats ga ik om
12 uur ten anker.
Vorige maand lag ik ook op
deze ankerplaats.
Toen was er geen kip te zien.
Nu liggen er meerder zeilboten.
Het restaurantje wat er
vorige maand wat verwaarloosd bijlag, ziet er
beter uit en is in bedrijf!!
Komende dagen rustig weer.
Blijf ik hier liggen en kan ik mooi voorbereidingen treffen voor de zomer stalling.
Vandaag eerst maar het RVS
werk ontzouten. Preekstoelen reling etc.
Als je de hand er onder de
preekstoel door haalt heb je meteen zout in handen.
Zaterdag morgen, om 8 uur, moet ik klaar liggen bij de botenlift .
Het is zeer wel mogelijk dat
de planning wat anders is , dat zien we dan wel!!
Gaat allemaal wel lukken!.
Donderdag 29 mei
Zomerse dag. Wel winderig.
Aangename temperatuur.
Conservering klusjes voor de
zomer stalling gedaan.
Tussendoor….. lui vakantie
gehouden.
Vrijdag 30 mei
Er is niet zoveel wind.
Mooie gelegenheid om
grootzeil te ontzouten , hele kus.
De dekwaspomp is normaal
aangesloten op het buiten water.
Nu wil ik zoet water hebben.
Ik heb nog aardig wat zoetwater in de tank zitten, de dekwaspomp kan ik ook op
de watertanken aansluiten!! Daar gaan we
gebruik van maken!
Tijden mijn rustmomentjes kan
ik de werkzaamheden van de geiten hoeder, hier op dit kleine eiland,
aanschouwen.
Geitenhoeders praat.
In de ochtend hoorde ik het
al. Het wow wow wow geroep van de
geitenhoeder.
Een teken voor de geiten om
naar het “honk” te komen. Een hoop “gebel” komt ten gehore, ( de geiten hebben
een bel om hun nek ).
Ik zie de geitenhoeder.
Hij is met een bootje naar
zijn stek gekomen.
In een klein dal waar, als
het hard regent, water door stroom, waar de nodige begroeiing is, heeft hij met
bruikbaar restmaterialen omheiningen en afdakjes voor de geiten gemaakt.
Kennelijk heef t hij ook iets
van een waterbron of pomp??
Hij loopt met twee emmers
water naar het hele kleine kapelletje..
Om het kapelletje staan planten.
Daaromheen een omheining.
Het water is om de planten
water te geven.
De omheining is om de geiten
buiten de deur te houden.
Na het begieten neemt hij zijn
meditatieve pauze in de kapel.
Nog even nagenieten onder een
boom en dan gaat hij naar de verzamelplaats van de geiten.
De geiten zijn allemaal
gekomen om “bij gevoederd” te worden.
Even later is het bootje verdwenen en de
geiten zoeken hun weg op de berghelling.
Het restaurantje verderop is ook aardig zelfvoorzienend.
Veel zonnepanelen.
Het koken zal wel op elektra
zijn.
Water voorziening:…. . Een
stuk hoger op de helling staat een grote zwarte waterton.
Ook zij zullen iets van een
bron hebben waar ze met een elektrische pomp water uit kunnen halen om daarmee
de waterton te vullen.
De ton met water geeft een constante waterdruk
in het restaurantje. Verse voedsel ingrediënten worden dagelijks met een bootje
aangevoerd.
----------------------
Het is middag.
Het grootzeil is gedaan …. tijd om naar de “overkant “ te varen.
Zie Google Earth
“ Leros Griekenland.”
De boatyard ligt aan de
oostkant van de landingsbaan in de Parthani Bay.
Het eiland waar ik achter
mijn anker lag, ligt in noordwestelijke richting.
Op de foto van Google Earth,
heb je vanuit het restaurant Stigma Archanelos, uitzicht op de baai
Iets ten westen van het restaurant zie een bomen partij .. daar heeft de geitenhoeder zijn onderkomen.
Als je heel goed zoekt zie je
het kleine kapelletje.
-------------------------------------
Drie uur in de middag, lig ik
voor het “gat” van de botenlift.
Zaterdag 31 mei
Om
8 uur is er enige beweging op de boatyard.
Er
komt een schip in de botenlift te hangen. Die gaat te water.
Er
is nog een schip gekomen om de kamt op te gaan.
Voor
het “hijspersoneel” is dat een “makkelijk” schip.
Prima
nemen ze voor mij schip de tijd.
Ze zijn zeer zorgvuldig. De Raaf gaat wel twee keer weer te water om de hijsbanden beter te plaatsen. Driemaal is scheepsrecht. Het is voor elkaar.
Om
twaalf uur komt de bakker bij de receptie.
Nog
even een vers broodje halen.
Het
schip staat`, er is water en ik kan met een stevige luiwagen
de aangroei van het onderwaterschip verwijderen.
Als
ik halverwege ben verlang ik toch wel naar een kleinere boot. Nier zeuren… effe doorzetten!!
De
antifouling laag begint nu goed te slijten.
In september de onderkant schuren en een nieuwe laag antifouling aanbrengen……. Heb ik wat om naar uit te kijken!!
Wel
plezierig als het allemaal gedaan is en het schip voor de komende maanden, goed
geconserveerd is.
Zondag 1 juni.
Doorgaan
met waar we mee bezig waren.
O.a. kleine verf beschadigingen van de romp bijwerken…
ankerketting
op een pallet leggen… de ketting ontzouten… de ankerbak schoon maken….motor met
zoetwater laten draaien, is het zoutwater uit de motor….idem voor het toilet..
dek schoon spoelen… bijboot
ontzouten….de schoten zijn door het zout ook hard geworden, de kuip gedeeltelijk met zoet water vullen,
kunnen de schoten lekker weken en ontzouten….afsluiters smeren.. etc. etc .
Het
houdt je van de straat!!
Maandag 2 juni
Bagage
check gedaan bij het vliegveld.
Volgens
mij te zwaar, zij vinden het goed. Prima toch!!
Zowel
gisteren als vandaag is er veel wind 5 a 6 Bft.
De
Raaf ligt aan de buiten kant van de
werf,
De
volle laag van de NW wind komt achter in het schip.
Als
ik het dekzeil op de boot heb wordt dat opgeblazen.
Overleg
met de technische staf….. de Raaf krijgt een ander plekje!
Met
de neus naar het noorden.
Wanneer
?? de planning moet nog bekeken worden.
We
gaan weer verder met waar we mee bezig
waren.
O.a.
wasje draaien, bijboot schoonmaken en inde was zetten en nog vele andere
dingen.
Dinsdag 3 juni.
Laatste
wasje draaien…alles is weer schoon en droog.
Bootstalling
afrekenen bij de administratie, alle formaliteiten zijn gedaan.
Raaf
verkassen???
En……
naar de technische staf…hoe is het met de planning om de Raaf naar een goede plek te verplaatsen?? …
E.e.a.
is met betrokkenen besproken, morgen wordt de Raaf verplaatst.
Met
de neus naar het noorden en vlak bij de technische ruimten.
Ze
zullen mij een foto sturen.
Blijft
het schip mooi onder controle.
…………………of…………………nee toch niet!!
In
de namiddag wordt er op het schip geklopt.
Ze komen de Raaf verplaatsen.
Dat
is een goed bericht.
Het
schip hangt in de takels en rijden weg,
draaien om en op nagenoeg dezelfde plek wordt het schip met de neus naar het
noorden neergezet.
Dat is goed maar niet op deze plek!
Uiteraard
in discussie gegaan met de kraandrijver, hij heeft het voor het zeggen.
Een
andere plaats heeft hij niet……... Dan houdt alles op…….
In
ieder geval winst met de 180 graden draai.
----------------------------------------
Boardingpas
Transavia ook al geregeld.
Anderhalf
uur overstap tijd in Athene. 15:00 uur
landen op schiphol.
Met
behulp van “assistance” moet dat lukken.
-------------------------
De
laatste voedsel resten weg werken.
Overtollige
groenten en brood naar de geiten, een klein beetje voor vandaag en
morgenochtend overhouden.
Dekzeil
aanbrengen, fiets naar binnen.
Rest
nog schoonmaken van koelkast / kombuis en toilet/douche ruimte.
-------------------------------
Morgen
ochtend…. walstroom afkoppelen, accu’s
ontkoppelen, huisvuil wegbrengen, naar het vliegveld lopen, 500 meter van de
boot!!.
Voor
negen uur moet ik op het vliegveld zijn.
10:10 uur vliegen naar Athene
Woensdag 4 juni
Om
tien uur tien vliegen, om negen uur op het vliegveld, om half negen van boord.
Daarvoor een klein ontbijt en als laatste de accukabels loskoppelen.
De accu pool/kabel van de boord accu’s zitten een beetje onder de koelbox.
De
accukabel losgemaakt en naar “achter” geschoven.
Daar ging het Fout!!
Er
beginnen een paar draden te smeulen en heftig te roken!!
Een pittige
kortsluiting
De
koelbox snel verwijderd, dan heb je goed zicht op de accu’s.
Boven
de accu’s zit een stang om de accu’s te borgen. De accu kabel , onder de
koelbox, kwam tegen de onderste stang op de foto.
Schip
luchten. Kabel helemaal verwijdert, na controle naar het vliegveld. Puf puf!!
Het vliegtuig.
De landingsbaan van het vliegveld ligt naast de boatyard,
De Raaf ligt aan de buiten kant.
Bij
het opstijgen van het vliegtuig kon ik de Raaf zien liggen.
Er
kwamen geen rookpuimen uit.
Bij
terugkomst de stang, middels een tuinslang
goed isoleren en nader inspectie uitvoeren.
Kan het niet nogmaals gebeuren.
Athene
Airport.
De
parkeerplaats van de “kleine vliegtuigen liggen ver verwijderd van de
parkeerplaats van de “grote” vliegtuigen.
Assistentie stond niet paraat!! Uitzoeken gaat te lang duren ,
Op
eigen gelegenheid met mijn loopkrukken naar de gate van Transavia. ( lange
afstanden lopen is niet mijn sterkste punt!)
Met
de bus en loopbanden etc. is het te doen!!
15 minuten voor sluiting was ik bij de gate.
15:00uur
landen we op Schiphol Airport en Nederlandse bodem.
De
medische controle afspraken zijn veilig gesteld en kunnen we op zoek naar een
geschikte eigenaar voor de Witte Raaf.
Tot zover maar weer. Tot een volgende keer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten