dinsdag 16 december 2025

 

Reisverslag 2025  deel 22

---------

Verblijf in Griekenland met de Witte Raaf.

Het vaargebied ten oosten van Athene…….

Porto Rafti naar Poros

----------------------

Zondag 7 december

We liggen nog in Porto Rafti,

Nog een fotootje van een ondergaande zon op deze ankerplek.

De dag begint met zon. Meestentijds zijn de nachten met weinig wind. Zo ook deze nacht, mooi, rustig weer.

In de middag wordt er regen verwacht. We blijven lekker aan boord.

Elien neemt nog alles even door voor haar reis naar haar zus in Australië.

E.e.a. nog niet helemaal op orde . De boarding-pas op Bali krijgt ze niet boven water. Blijft een zorg. In Singapore of Bali moet het wel voor elkaar komen. Voorlopig blijft het een open vraag.

Computer perikelen

Elien buigt zich ook nog “even” ver mijn computer. Zij weet de “alleen lezen “ bestanden weer “normaal” te krijgen.

Daar ben ik heel blij mee. Vanuit dit punt kan ik mijn originele en vertrouwde bestandsopbouw weer “restaureren".

Ik wordt ook nog verwend met een heerlijk avondmaal. Wortelen met een zelfgemaakt sausje, kip en aardappeltjes.

Het vliegtuig van Elien gaat morgen om 10:15 de lucht in.

De wekker staat op zes uur. De taxi komt om zeven uur.


Maandag 8 december
We staan op tijd voor het restaurant Barco.


Zo was het zaterdag avond bij restaurant Barco!!

Er komt een taxi maar die rijd door???? oei… Daarna nog een taxi. Die houden we staande.

Hij komt niet voor ons. Maar na enig navragen en bellen is er contact met onze “taxi”. Hij was op zoek naar ons. Ook geregeld. Elien is op tijd naar het vliegveld.

Een afsluiting van een plezierige en fijne week. Elien heeft mij verwend achter gelaten!. Haar wordt een goede reis gewenst!

------

Ruimte voor mijn rouwproces;

Ik ben weer terug aan boord. Het is vandaag de sterfdag van mijn dochter Katja.

Een ieder beleefd het rouwproces op zijn eigen manier.

Hier aan boord kan ik mij geen betere plek wensen.

-----------

Over tot de orde van de dag….

Vaarplan voor de komende dagen

Vandaag en morgen wordt er veel wind uit het noorden verwacht…Dan blijf ik hier op deze ankerplaats.. Komende dagen blijft de wind in het noorden zitten.

Ik wil naar Poros. Daar is een ruime beschutte ankerplek waar meerder “Live A’boards “ zijn.

Theo ligt daar met zijn boot, hij heeft problemen met zijn ankerlier en mogelijk kan ik hem daarbij helpen.

Ik denk ook dat dit een prima plek is om de feestdagen door te brengen.

Woensdag is er minder wind, dan kan ik naar de zuidkust bij Athene varen. Een afstand van ruim gemeten 20 mijl.

Donderdag trekt de wind in deze regio weer aan, dat kan tot 7 Bft zijn. Vanaf de zuidkust bij Athene tot aan Poros wordt er minder wind verwacht. Een afstand van +/_ 30 mijl. Prima om dan naar Poros te varen.

Dat is het plan ….dinsdagavond zien we verder. …..


Dinsdag 9 december

Vannacht veel wind gehad, in de morgen was het wat rustiger. Vanuit de zee nog wel veel zwel. Deining die dwars inkomen en het schip danig laten rollen.

Vandaag de Raaf weer zeewaardig maken opdat we morgen, zonder al te veel poes pas, vlot kunnen vertrekken.

-----------------------

Een telefoontje!

Gisteren middag werd ik opgebeld door Caroline. Een goed bekende en een geïnteresseerde van de Witte Raaf!

Zij wil, met een vriend, rond de jaarwisseling aan boord van de Raaf komen en… zeilen!!. Goed plan. Dat wordt verder uitgewerkt!

----------------------

In de middag is er minder wind, toch nog maar even boodschappen doen, hebben we voorlopig genoeg voorraad aan boord.

Een middag met een staartje.

Toen ik op het voordek kwam was de ankerlijn die aan mijn Danforth-anker verbonden is .. verdwenen.


Dit was de voorbereiding....De belegging op de bolder lijkt oké. De volgende dag was het dek leeg!! 

Ik heb toen iets gezegd dat ik nu niet zal herhalen.

Aan het anker zit een sterke lijn met op het einde een stevige lus die om een bolder gelegd kan worden.

In weer situaties zoals die afgelopen nacht was, ligt het anker geheel klaar aan dek om uitgeworpen te worden.

Als daar aanleiding voor is, wordt, voor alle zekerheid, het anker met een eenvoudige worp over boord gezet. …... Voor “Als”…...

Mocht het Rocna-anker, door duw en trekwerk van het schip, in het ongerede raken, dan is het Danforth een geweldige tweede opvang.

Maar nu… De ankerlijn is verdwenen!!!! En dus ook het anker.!!!

De nodige scenario’s gaan door het hoofd. Wat zonder reserve anker, hoe krijg ik een alternatief, toch maar doorvaren zonder??? Wachten totdat het water weer helder is en dan zoeken?/

----------------

Nadat ik gisteren het Danforth-anker overboord had gezet heb ik, i.v.m. de harde wind, nog behoorlijk wat ankerketting opgevoerd. (windvoorspelling 6 tot 7 Bft}

Eerst maar dat stuk ankerketting naar binnen halen. Dan zit ik het dichts bij de oorspronkelijke plek van het Danforth-anker.

Door draaiende wind gaat de positie van links naar rechts. Ergens zou het anker, met lijn, hier moeten liggen.

Door de harde wind is het water troebeler en met de golven erbij is de bodem niet te zien.

Ik pak het kleine dreg-anker en slepend achter de bijboot struin ik de omgeving af.

Geen enkele weerstand. Nul resultaat! Mogelijk dat het bootje te hard gaat en het anker over de bodem stuitert?? Dan maar roeien, kunnen we veel beter doceren.

Nog steeds zonder enig resultaat. De nodige scenario’s passeren de revue.

Morgen ochtend als het water rustiger is , met de snorkel op zoek?. Zou het in de nacht van het schip gestolen zijn. Gisteren ging er wel iemand, in een klein bootje, vlak bij langs. Je weet het niet, het zijn slechte gedachten, zeker hier in Griekenland!......maar toch??

Nog een trekje aan de andere kant van de Raaf maken en dan geef ik het op. Morgen verder.

Als ik het ankertje ophaal heb ik beet!!!! de ankerlijn hangt eraan.!!!!

Er klonken een aantal vreugde kreten over het water, wat een opluchting en ontlading ..                            PFFF FFFF.. .

------------------------

Over tot de orde van de dag,

Danforth-anker aan dek en omdat het donker gaat worden eerst de boodschappen doen. Dat gaat zonder problemen.

Morgen vertrek ik naar het zuiden!! Als ik weer aan boord komt begint de duisternis zijn intrede te doen. Op zich niet zo’n probleem. In donker kan ik ook goed aan dek werken.

In ieder geval de bijboot aan dek en vast zetten. Als dat gebeurd is laat ik het voor gezien. Mijn lijf verlangt naar een rust momentje, morgen ochtend is er voldoende tijd om alles vaarklaar te maken. .

Wat is de les….

Ondanks het feit dat de lijn “goed belegd was “, is , doordat de lijn door het zoute water erg stug is geworden, kennelijk door de nodige schommel bewegingen van het schip, de lus van de bolder afgeschoven.

Bij een lijn onder spanning gebeurd dat niet. In het geval dat het anker “vrij” over boord is, komt er alleen spanning op de lijn als het Rocna-anker het laat afweten. Volgende keer extra aandacht daaraan besteden.



Met een kleine borglijn het e.e.a. vast zetten.  Het zekere voor het onzekere!!

-----------------

Het is natuurlijk vreselijk dom om dit te laten gebeuren. Bij een voorgaande keer had ik ook een “bijna los” geval. Reden om nu extra aandacht daar aan te besteden….. Niet genoeg dus.

Zo’n domme en nonchalante actie kan ik ook voor mij houden. Het is toch een stukje aanslag op je ego.. Echter…. ik vind het delen van dit soort ervaringen met mijn collega’s zeezeilers veel belangrijker.

Het probleem is opgelost en we zijn een ervaring rijker.

-----------------------------------------

Ik ga het avondmaal bereiden.

De weervoorspelling bekijken.. geeft geen verandering!.. Morgen varen!


Woensdag 10 december

Vannacht nog een lichte zwel, de ochtend ontwaakt met zon en een zwak windje uit het westen. Dan is het half negen.

Ter lering en vermaak .. de afvaart vanaf anker..

Wat zijn zoal de werkzaamheden om weer verantwoord het water op te gaan!!

Dat begon gisteren al:

- Dagtank van de diesel volledig vullen.... 60 liter, goed voor minimaal 20 vaaruren.

- Controle waterpeil inwendig koelsysteem,... ook in orde

- Oliepeil controle, dat doe niet altijd, het was een tijdje geleden..... Olie niveau prima, helderheid kan niet beter! Na de revisie in 2020 door Frans Visser, van zijn bedrijf Visser revisie te Leeuwarden, Ziet de olie er prima uit en geen verbruik!. Frans kan het niet alleen, hij heeft het ook in de vingers!!

- Bootje aan dek en vastsjorren.

Vandaag, om half negen;

- Tanden poetsen en kop onder de kraan! En aankleden.

- Werkschoenen aan, i.v.m. met met neuropathie zitten deze schoenen niet lekker maar heb ik wel goed houvast!!

- Kuipzeil verwijderen, opvouwen en opbergen.

- Het Danforth-anker opbergen in de bakskist. Zo’n los anker moet je niet aan dek hebben. Is ook niet nodig. Het Rocna anker is altijd paraat!

- Het zonnepaneel over het bootje plaatsen en vastsjorren.

- De huiken van de zeilen verwijderen en op de daarvoor bestemde plaats, opbergen.

- Grootzeilval en de val van de bezaan aanslaan.

- Motor starten.

- Navigatie apparatuur aanzetten.

- Buitenwaterpomp aanzetten. Die zorgt voor een waterstraal op de ankerketting. Zo wordt zand en vuil van de ketting afgespoeld. Dat wil je niet in de ankerbak hebben.

- Ankeralarm afzetten, als je dat niet doet gaat dat ding af als met iets anders bezig bent!!

- Normaal doe ik eerst de bezaan omhoog. Als het anker geborgen is, blijft de boot met de kop in de wind liggen en kan het grootzeil omhoog. Omdat ik tussen andere schepen lig, doe ik de bezaan niet omhoog, te weinig ruimte!

- Gereed voor anker op.- Die is behoorlijk vast in de grond getrokken. Het is niet handig om dat met de ankerlier los te trekken, die wordt dan erg zwaar belast.

Als je “strak” boven het anker ligt en er is enige deining, werkt het anker zich vanzelf los. Gaat dat niet, dan kan je met de motor aan met het schip “over” het anker varen en zo los trekken.

In dit geval…... even geduld en langzaam komt het anker los. Als het anker boven komt zit er een stevig kluit zand op vast geplakt. Een teken dat het anker zich heel goed heeft “ingegraven”.

Het zand zie zit zo erg vastgeplakt dat ik het met de pikhaak los moet prikken. Meestal laat ik anker nog even een paar meter in het water “vallen”, dan komt de rommel wel los. Deze keer dus niet.

De kettinggeleiding is zo gemaakt dat het anker naar binnen wordt getrokken en in het “slot” valt. De kettingstop er op, een borgpen door de anker ketting. De anker lier ontlasten. …. Mooi het anker is op….

- Op de motor “vrij “ varen van de andere schepen.

- Tegen de wind invaren en de bezaan omhoog, blijft de boot met de kop in de wind.

- Grootzeil omhoog.

- Afvallen en de boot op koers leggen.

- Stuurautomaat “aan” en ik heb ruime gelegenheid om de kleine genua bij te zetten.

- Het schip vaart zichzelf.

- Tijd om ontbijt klaar te maken. Het is nu half tien

----------------------------------------------

De zeiltocht

Een zwakke westen wind duwt ons de baai uit.


Aan het einde van de baai zijn een paar hoge eilanden etc. De deining is hier heftiger door de terugslag van de rotskust. Een hobbelig zeetje. Ook de windkracht laat wat te wensen over. Je kan dan een uurtje blijven hobbelen.

Met de motor er bij, ben je vrij snel uit de “rommel”.

Dat heeft tevens als voordeel dat de accu’s bijgeladen worden, zoveel zonne-energie hebben we momenteel niet, het schip wordt verwarmd en... er komt warm water in de boiler.

Buiten” staat er nog een behoorlijke zeegang.

Met weinig winddruk op het zeil is dat niet zo prettig. Een beetje rommelen op een hobbelpaard. We doen het er maar mee.

De zon zit achter het zeil, met de wind in de rug is het fris!. Als bij Lavrion komen wordt het beter. Ik kan een koersje varen met de zon in de kuip en de golfbewegingen zijn aangenaam. Vaarsnelheid rond de vier knopen. Perfect… toch..!

Ik ben ruimschoots op tijd om de zuidpunt. De ankerplek die ik op het oog had vaar ik voorbij, richting de tempel van Poseidon die boven op een berg staat.

Daar.. om de hoek is een mooie beschutte baai. De wind blijft in het noorden.

Een rots partij bij de tempel.

Navily geeft aan dat de ankerplek bodem voorzien is van zand, rotsen en zeegras. Reden om een neuringlijn aan het anker vast te maken. Zit het anker achter een rots dan kan ik het anker met de neuringlijn losmaken.

Het is helder water. Boven een zandplek laat ik het anker vallen. Het is hier ongeveer 5 meter diep. Even achteruitslaan en het anker vast trekken. Dat werkt. Anker alarm op 10 meter zetten. Klaar!

De zon schijn in de kuip. Achter de sprayhood wordt het warm. Het winddichte vest kan uit, ook maar de coltrui. Het is aangenaam toeven. In middag tukje in de zon. ?? Niemand houdt me tegen.

De tempel Poseidon vanaf de ankerplek. 

Tussendoor nog een berichtje van Elien, ze is goed bij haar zuster in Australië aangekomen.

Zon achter de Horizon om 17:00 uur

Donker wordt het om 18:00 uur

Hartstikke donker is het om 18:30 uur

---------------

Donderdag 11 december

Als je in diepe slaap een droom hebt waarin het alarm afgaat, moet wel het kwartje vallen, ......is het de droom of is het echt ankeralarm. In dit geval het echte ankeralarm!!

Een klein windje van de andere kant had de boot wat weggezet. Niks aan de hand. De zon komt op, het is wel vroeg ...de ochtend stond heeft goud in de mond. Van de nood een deugd maken. Tandenpoetsen, koud water over de kop, aankleden, werkschoenen aan en... anker op.

De zeiltocht van Poseidon naar Poros

Er is een beetje wind uit het westen, De koers in ongeveer ZWW. Aan de wind dus. We zitten in de luwte van de kust en eiland. 

In de ochtendzon

Vlak water met een klein briesje. We houden de motor erbij. Komen vlot uit het onbestendig gedeelte. Als we uit de windscharduw van kust komen wordt de wind noord 3Bft. De motor kan uit. Even later naar 4 Bft. Met de zon erbij, het kan niet mooier. Als we over de vijf knopen snelheid hebben gaat de schroefas draaien en kan ik de schroefasgenerator testen. De wind trekt verder aan tot een dikke vijf!!. Met ruime - tot halve wind loopt de Raaf als een speer. Soms is er een hoge surfgolf, een windvlaag erbij en op het log tikken we de 10 knopen aan. Kicken!! Daarvoor heb je een zeilboot!!

Aan het einde van de ochtend neemt de wind wat af naar 4 Bft. Zon en blauwe hemel, het wordt warm, het windvrije vest gaat uit. Heerlijk.. De generator doet ook zijn best, afhankelijk van de snelheid brengt hij een half – tot anderhalf Ampère naar de accu. Niet om naar huis te schrijven. Maar voor lange tochten!!. Als de Raaf goed uitgetrimd is, heeft de stuur automaat niet zoveel energie nodig en houdt de dynamo nog energie over voor de koelkast. De dynamo wordt wel warm meer niet bloedheet zoals vorige keer!! Weten we ook weer.

Als we Poros naderen wordt de wind minder. Rond drie Bft. Onder deze omstandigheden is het ideaal om in een onbekend gebied aan te komen.

Voordat ik daar naar binnen vaar kan ik op mijn gemak, in de luwte, de zeilen bergen. Op de motor verder!!

Aan het eiland Poros zit een klein schiereiland vastgeplakt. 

Daar is de plaats Poros op gesitueerd! Tussen de waste wal en dat schiereiland is een smalle strook ondiep water. 

Goed genoeg voor de ferry en de zeilschepen. e.a. afgebakend met boeien.


Situatie op de zeekaart

Voor de eerste keer hier naar binnen varen is een openbaring. Een mooie “entree” met aan stuurboord het schiereiland met, tegen de berg aan, de plaats Poros. Geen plaats voor grote appartement gebouwen en Hotels.









De charterschepen. wachten op het zomer seizoen.


Op de toeristische volders zie je die leuke Griekse dorpen/plaatsen. In praktijk zijn dat er niet zoveel. Dit is er wel één van!

Als ik door de vaargeul verder ga kom ik op een “binnenplas” zo groot als de eerste plas van Loosdrecht. 360 graden beschermd door bergen. Met rondom wisselde en fraaie uitzichten. Geweldig anker lokatie!!

Dat vinden meer mensen. Er liggen nogal wat schepen achter een mooring of eigen anker.  Ik zie ook het schip van Theo.

Vlak bij hem kan ik ankerplek veroveren.


Situatie op Google maps , op de blauwe stip lig ik achter het anker.

Hier is nagenoeg geen wind meer, de coltrui kan uit en het poloshirt ook. Die lange broek kan ik ook aan de wilgen hangen!1. Even deze nieuwe omgeving in mij opnemen. Als ik om mij heen kijk is er voorlopig genoeg om te ontdekken.

Een berichtje aan Carolien gestuurd dat ik Poros ben aan gekomen. Zij is al met de boekingen bezig. Het wordt waarschijnlijk 28 december in de avond dat ze met een vriend in Poros aan boord komen. We kijken er naar uit.

Nog een paar kussens in kuip en een middag slaapje doet de rest.

Na het ontwaken, de huiken over de zeilen en de zonnepanelen positioneren.

Theo komt met de bijboot langszij. Een biertje en de levensverhalen komen op tafel. Het wordt donker. Theo terug naar zijn schip en ik ga het avondmaal bereiden.


Vrijdag 12 December

Half tien in de ochtend, zit ik met mijn warme pyjama in de kuip, Yoghurt met notenmelange te nuttigen. Het wordt warm, toch maar de pyjama uit. De zon geeft niet op... dan ook maar het T-shirt uit.

Er moet vandaag wel wat gedaan worden. De bijboot te water. Dan naar Theo.


Ankerlier probleem van Theo

Eerst inventarisatie omtrent het functioneren van zijn ankerlier. Ankerketting vieren gaar redelijk, ankerketting binnenhalen gaat langzamer dan voorheen. De elektromotor is bij een bedrijf nagekeken. Daar zou het niet aan moeten liggen , Wat dan wel. Druklagerprobleem van het worm op het wormwiel??? Het mechaniek zit in een gesloten kast met oliebad. Zou kunnen.

Er is geen directe oorzaak aan te wijzen. Eerst maar even laten bezinken. Morgen verder.

--------------------------------

En passant komen Peter en Ilse ,van een andere Nederlandse boot, om even kennis te maken. Leuk, we zullen elkaar wel meer ontmoeten.

Michiel, die we kort op het eiland Paros hebben gesproken ligt hier ook. Van Kees, die nu weer op Kreta is, heb ik begrepen dat hij motor problemen heeft. Mogelijk een lekke koppakking?? We gaan het allemaal wel zien.

Ik wil de omgeving verkennen. Met bootje en fiets naar de kant. Ik heb gezien dat als de grote ferry langskomt er aan de oevers aardig wat golven ontstaan. De golven kunnen dan zomaar het bootje meesleuren.

Een geschikte “landingsplaats”gevonden. Bootje op de kant getrokken en de landvast kan met een lus om een afgezaagde boomstam. Moet voldoende zijn.

Ik ben nu niet op het eiland Poros maar aan de vaste wal, bij de plaats Galatas. Een “standaard “ Griekse plaats wel gezellig..... met... een warme bakker. Mooi!1

Mijn onbeperkt data abonnement moet verlengt worden.

Aan de overkant, op Poros, is een telefoonwinkel. Met ferry naar de overkant. Een paar minuten en je bent er.

De kade bij Galatas waar de watertaxi's afgemeerd zijn




De Ferry is vrij hoog. Op het bovenste dek heb je mooi uitzicht, met een volop schijnende zon. …vul maar in!

Na enig zoeken in het dorp zie er achter een gaaswerk een deur en kleine vitrine dat moet de winkel zijn. Die is dicht . Morgen een herkansing. Aan de kade ligt een Nederlandse Tjalk, zo te zien Nederlanders. De luiken staan open maar ik zie niemand aan boord. Volgende keer maar even kijken,


De winter modus heeft zijn intrede gedaan, nagenoeg geen toeristen. Alle charter schepen liggen aan de kade.


Naast de ferry zijn watertaxi’s die mensen naar de overkant brengen. Zo’n 20 stuks Nu vaart er af en toe eentje. Maar hoogzomer zijn allen in bedrijf. Dan wordt het druk!

Een paar taxi's achter de mooring!

Met de ferry weer terug. Nog even langs Theo. Die wist te vertellen dat er een kroeg is waar de Nederlanders elkaar soms ontmoeten. Gaan we morgen avond maar proberen.

Aan boord het dagelijkse ritme oppakken, …. nou ja … ritme…. In het avond zonnetje een cola tik. Als de zon achter de bergen valt wordt het meteen fris.. zo rond de vijftien graden. De gemiddelde wintertemperstuur hier in Griekenland.

Zaterdag 14 december.

Een waardevolle dag.

Eerst naar de "data" winkel. Die kan mij verder helpen. Ik heb nu weer beschikking over data gebruik via een Griekse provider.

De volgende vraag op tafel..... Het lukt niet om de foto's van mijn telefoon op de laptop te krijgen. Dat is voor deze persoon te ingewikkeld. Maandag is er iemand aanwezig die mij wel kan helpen!

Zeilmakerij

Bij nauticshop gevraagd of er zeilmakers zijn. Die zijn er, hoofdzakelijk reparatie werk. Bij de charter vloot is ook een Nauticshop. Daar zie ik ook een grote tafel met naai machine. Al mijn dekzeilen heb ik zelf gemaakt. Omdat er veel kleine reparaties zijn is het lastig om dat uit te leggen. Verschil van inzicht, taal barrière etc. Ik heb een ongebruikelijke vraag. "Kan ik de naaimachine huren". Na enig nadenken komt reactie, hij wil sowieso stoppen met reparatiewerk, dat verwijst hij door naar een zeilmaker in Galatas. Dus ja, hij staat er open voor. Dat is mooi. bij volgende gelegenheid neem ik één van mijn "tien" kleine reparatie klussen mee.

-----------------------------------------------------------------

Nog even bij deTjalk langs. Die heeft nu een Duitse eigenaar. Hij heeft de Tjalk, Ebenhaezer uit 1903, vijf jaar geleden gekocht. Heeft er veel werk gedaan en ligt nu hier. Wat heel spijtig voor hem is dat hij één van twee zwaarden onderweg verloren is. Dat zal niet meevallen om een nieuw te maken.

Ik fiets naar de noord kant van de baai, Dat gaat via de navelstreng van het eiland Poros en die schiereilandje met de plaats Poros.

Duidelijk op de foto te zien. Rechts is het schiereiland

Aan de noordoost kant van de baai zijn goede anker mogelijkheden, dan hoef ik niet steeds de ferry te nemen. Ik zie een "bewoond" Nederland schip liggen een Malo, een evenbeeld van een Halberg Rassey. Kunnen we best wel een keer langs varen.

Deze kant van de "plas" geeft dus ook mogelijkheden.

Nog een paar indrukken van Poros


Wil je omhoog??   dan maar met traptreden en de fiets op de nek!

Hier is minder bezoek

Nog een perceeltje over .... om wat te bouwen! 

Een smal steegje, logisch.. vroeger waren er nog geen auto's




Er was eens een mannetje dat bouwde zijn huisje op het ijs.... etc.

Er was eens een mannetje dat bouwde zijn huisje op een rotsblok.... dat kan ook!!

De sinasappelen worden ook weer oranje!

------------------

Voor vandaag genoeg geïnhaleerd. Ik ga weer aan boord, Theo komt op de koffie. Ik drink geen koffie maar Irish coffee?? Theo heeft er ook oren naar.

Van Theo hoor ik dat er vanavond een soort van pianoconcert is. De andere Nederlandse live a'boards gaan daar ook naar toe. Ik heb te veel sperziebonen dus vanavond komt Theo mij helpen die op te maken. Daarna met mijn bijbootje naar Poros. ... Zo geschiede....

Het is wel een stukje varen maar dan zijn we niet afhankelijk van de ferry/watertaxi.

Veel restaurantjes zijn dicht, bij één is er de nodige aanloop. Daar zitten ook de Nederlanders. Door Kees, die nu op Kreta zit, was mijn komst hier op Poros al aangekondigd. Dat maakt het kennismaken des te leuker. We gaan naar het piepkleine theatertje.

Een Griekse dame speelt piano met veel Griekse zang. Voor sommigen een te lange zit, die gaan na de pauze alvast naar het café/restaurant Sofranos.

Na de afsluiting gaan we ook naar Sofranos. Dan is er enige gelegenheid om nader kennis te maken. De namen heb ik niet allemaal onthouden maar de samenstelling is als volgt.

Peter en Ilse , rond de zestig met vervroegd pensioen.

Twee gezellige dames van de Nederlandse Malo.

Een echtpaar met een dochter Philou van, ik schat 7 jaar.

Elke donderdag middag is in dit kleine theater een dansclubje voor jonge kinderen, daar doet Philou aan mee. Taal problemen?? voor die kinderen niet, die zij al aardig op weg met hun Engelse vaardigheden.

Voor Philou dus vanavond een thuiswedstrijd.

Dan is er Michiel solozeiler. Die hebben we op Paros ontmoet.

Uiteraard Theo en ik zelf.

Johan, een solo zeiler is ook in de baai, maar vanavond niet aanwezig.

Een er is een solozeilster onderweg met een catamaran. Zij heeft pech, een lijn in de schroef. Later horen we meer.

Het is gezellig en ik wordt uitgenodigd om aan de groepsapp deel te nemen. Uitstekend. Ik had me al voorgenomen dat als er nog geen gezamenlijk activiteiten waren, om het e.e.a. in gang te zetten. Is dus niet nodig.

We nemen afscheid. Over twaalven zijn we weer aan boord.



Zondag 14 december

Zon in de kuip en als ik de "Poros" app nakijk dan is er een uitnodiging om bij Peter en Ilse, a.s. vrijdag, een Vrijmibo bij hun aan boord te komen. Staat genoteerd!

Ik ben niet meer zo bij de tijd..... Opgezocht wat Vrijmibo is..... Dat is de vrijdag middag borrel.

In de avond wordt er in Galatas een kerstboom aangestoken. Dat is een happening voor de plaatselijke bevolking en kinderen!

Theo is al op weg en als ik met mijn bootje aan de kant ben, komen Mirjam, Edwin en Philou, aangeroeid. Ik wacht op ze. Zij gaan lopend naar het dorpsplein. Philou kan bij mij op de stang van de fiets. Dat is prachtig.

Philou is bij de hand, zes jaar en aan gespreksstof geen gemis. We hebben er plezier in!

Bij het dorpsplein aangekomen duiken we een afgeschermd terras in, met de hoop minder last te hebben van de harde (disco) kerstmuziek. Niet dus. We kunnen elkaar net verstaan.

De anderen komen ook. Gezellig dus. Buiten is het druk. Het is hier relaxed en Philou kan hier haar gang gaan. Ze ontmoet een Grieks vriendinnetje. Zij vinden hun weg wel. Mooi dat het hier kan. In Rotterdam durven de ouders die vrijheid niet meer aan.

Het moment suprême komt er aan. Het ontsteken van de kerstboom. Het is geen kerstboom maar een frame met veel lichtjes etc. wat een kerstboom moet voorstellen. Met muziek, enig vuurwerk en het langzaam ontsteken van de verschillen de verlichtingen in het de kerstboom, wordt het ritueel volbracht.

Foto's op de dag gemaakt. Het lukte mij niet om de foto's van Watt's app op de computer te krijgen


De "kerstboom"  zo is het overal in Griekenland. Bij gebrek aan echte bomen denk ik.                            Of aan respect voor de bomen om die niet om te zaken!!

De huisjes, met een tafel en vier stoelen. ik ben er nog niet achter wat de betekenis daarvan is. 

------------------

Weer een belevenis om zo iets, in een geheel ontspannen sfeer, mee te kunnen maken.

Iedereen gaat weer huiswaarts. Ik heb nog niet gegeten. Er is een restaurantje open. Ik vraag de menukaart, die krijg ik maar dan komt de baas met de mededeling dat ik even mee moet naar een vitrine waarin enige vormen van maaltijd liggen. Daar kan ik een keus uit doen. Het wordt kip met wat aardappeltjes en twee gevulde tomaten met rijst en aardappeltjes. Het zal wel ....ik wacht wel af. ...Kortom een beperkte keus uit de daghap. Met weinig omzet is dat goed te begrijpen. In Porto Rafti heb ik met Elien, hetzelfde meegemaakt.

Daarna huiswaarts. Het is inmiddels koud geworden. Aan boord is het ook koud. Ik kruip lekker onder de dekens!!.

Mooi moment om dit verslag af te sluiten.

1 opmerking:

  1. Leuk verslag Wouter!!
    Is het inmiddels gelukt met de foto’s op je laptop? Anders kan ik nog wel ff meekijken op afstand 😁

    BeantwoordenVerwijderen