Reisverslag
2018 deel 1a Algarve –Portugal.
Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind? Volg dan de volgende link. https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
Nog een staartje van
het eerste verslag. Het is nu vrijdag 9 maart 2018.
De week met veel regen en wind duurt wat langer. (dat wordt
wel drie weken!) Het is voor de lokale begrippen extreem weer dat sinds de
laatset 100 jaar nog niet is voorgekomen. Het zij zo en we dienen ons daarin te
schikken. Er zijn in de omgeving van Faro twee tornado’s geweest. Genoeg om
bomen te ontwortelen en de nodige schade aan te richten. In Olhao zijn enige
schepen omgewaaid, maar hier bij onze scheepswerf is, dankzij de goede
verankering van de schepen, geen schade ontstaan. Omdat ik in de luwte van
andere schepen sta heeft het dekzeil geen schade ondervonden en hebben we
beperkt ongemak van het weer.
Inmiddels hebben we de camperadministratie uit Nederland
ontvangen en doen we een retourtje Sevilla. Heen is er zon met sluierbewolking
en terug is er regen. Het landschap is glooiend met veel agrarische toepassing.
Olijfbomen, sinaasappelbomen, druivenranken en akkerbouw. Relaxed om doorheen
te rijden.
Sevilla is een mooie en drukke stad maar niet iets om met de
camper te bezoeken. Geen parkeerplaatsen. Met de fiets gaat dat veel beter,
maar die hadden we niet bij ons en met regenachtig weer is dat ook niet
aantrekkelijk. De keuring is snel geregeld en alles is goed bevonden, al met al
een uurtje werk. We kunnen de terugtocht aanvaarden.
Als we bij de grens Spanje Portugal komen wordt het
landschap wat ruiger en komt er een bergachtig gebied…. het
gebied van de Guadania rivier…..
We tanken diesel in Ayamonte, het plaatsje aan de Spaanse
kant van de rivier. De diesel is hier zo’n 20 cent goedkoper dan in Portugal en
dat is de moeite waard.
Als we de rivier overgaan gaan we naar het noorden richting
Alcoutim, een plaatsje dat aan de rivier ligt en waar veel schepen voor anker
liggen.
We duiken het gebergte in. Er is een grote weg naar Alcoutim
en er zijn ook kleine weggetjes o.a. langs de oevers van de rivier. We kiezen
voor het laatste. Maar eerst nog een overnachtingsplek zoeken. Die vinden we,
boven op een berg een prachtige camperplaats met alle faciliteiten en mooi
uitzicht over het landschap.
Hier geen ruimte voor grootschalige agrarische
activiteiten. Kleine stukjes land worden bebouwd voor plaatselijk gebruik. De
rest is voor de natuur. Het gebergte leent zich goed om de nodige stuwmeren te creƫren
en zowel aan de Portugese kant als ook aan de Spaanse kant is dat het geval.
De volgende dag langs kronkelige wegen naar Alcoutim.
De Guadania is een brede rivier en tot voorbij Alcoutim, 20 mijl landinwaarts, is er invloed van het getijde, bij normale omstandigheden toch nog zo’n 2 meter verschil. Wordt er vanuit de stuwmeren water geloosd dan kan het verschil veel groter worden.
De Guadania is een brede rivier en tot voorbij Alcoutim, 20 mijl landinwaarts, is er invloed van het getijde, bij normale omstandigheden toch nog zo’n 2 meter verschil. Wordt er vanuit de stuwmeren water geloosd dan kan het verschil veel groter worden.
Aan de steiger ligt de Alkatraz, de botter van Tom en
Karina. Ze zijn aan boord en we worden gastvrij ontvangen.
Op de vlucht van Amsterdam naar Faro trof ik Karina in het
vliegtuig. Zij werd opgehaald door Tom en zij hebben mij blij gemaakt om mij
bij de werf af te zetten.
Weer even bijpraten en de ankermogelijkheden en omstandigheden
hier op de rivier bespreken. Eigenlijk geen bijzonderheden. Vlak naast de
aanloopsteiger kan de camper staan, dus zodra het weer het toelaat gaan we met
de Raaf en de camper deze kan op.
De klussenlijst van de
Raaf die we op de werf willen doen wordt ook steeds kleiner. Een poging
om de wasmachine met oude reserve onderdelen te repareren is mislukt. Na 15
jaar is die nu afgeschreven. Nu op zoek naar een nieuwe kleine bovenlader, breedte: 39,5 cm, diepte: 58,5 cm, hoogte: 63,5 cm.
(het was een ASKO 112 bovenlader.)
Als iemand een suggestie heeft….ik houd mij aanbevolen.
Tussen de buien door is het onderwaterschip geschuurd, hier
en daar wat bijwerken en de antifouling kan er op.
Nog een paar dagen regen en wind en dan belooft het weer
beter te worden. Die paar dagen worden
weer opgerekt maar tussendoor hebben we redelijk “klussen” weer. Er is altijd
wel wat te vinden wat ik “morgen” wilde doen maar wat ik ook vandaag kan doen.
Je moet alleen oppassen dat je geen grote klussen aangaat want dan ligt alles
weer overhoop etc. etc. De overige dagen
brengen we door zoals het bejaarden betaamd, weinig doen en lui zijn.
Het heeft weinig zin om het schip te water te laten en het
slecht weer achter het anker door te brengen. We zien wel wat elke dag ons
brengt!. We hebben per slot van rekening nog een aantal snipperdagen over.
______________________________________________________________________
Een tussendoortje!
Schuin tegen over onze camper staat een Engels schip met
veel achterstallig onderhoud. Naar verluidt heeft de bejaarde eigenaar leukemie
gekregen en met een aantal bejaarde vrienden wordt het schip nu weer op orde
gebracht. Dagelijks 4 oude mannen als bezige bijen aan het werk!.
De motor is eruit want die had een vast gelopen zuiger, het
stuurmechanisme werkt ook niet meer goed, het nodige lakwerk moet gedaan worden
en al wat dies meer zij. Het doet mij denken aan de Muppet show. Als zodanig is
het een leuke voorstelling en een manier hoe mensen hun goede wijze hun leven
invullen. Hen wordt alle moed, plezier en
succes toegewenst.
__________________________________________________________________________
Het weer wordt beter en de verwachtingen zien er niet slecht
uit. Afspraak gemaakt om maandag 19 maart bij hoogwater om 16:00 uur te water
te gaan.”Weer en weder dienende.”
Het is nu donderdag avond 15 maart. De romp staat in de antifouling. Ik dacht het ‘eventjes’ te
doen”. Maar goed ook dat je er zo over denkt want anders begin je nergens aan.
Tot donker ben ik bezig geweest om het onderwaterschip in de antifouling te
krijgen. Toch weer een hele klus. Maar het is wel weer plezierig om te
constateren dat de goede voorbereidingen zijn vruchten afwerpt. Beginnende met
een strak gewalste huid. Plezierig om te schuren. Dan de goede ondergrond; door
de firma Bouman in Hoogeveen, goed gestraald en een goede ondergrond als basis.
(Epoxy en daaroverheen een teerepoxy die inmiddels niet meer verwerkt mag
worden). Daar heb ik nu plezier van, een goede ondergrond om te schuren zonder
dat je op blank staal etc. terecht komt. Een goed geschuurde ondergrond is weer
een goede basis om de antifouling op te zetten. De klus is geklaard. Dat wil zeggen,.. er zijn de nodige
discussies over het gebruik van uierzalf als antifouling. Er zijn gevallen
bekend van mensen die ieder jaar hun onderwaterschip in de uierzalf zetten.
Goedkoop en makkelijk aan te brengen, en….,
naar zeggen van de gebruikers,… geen aangroei.
Van bootjes mensen hier op de werf hoor ik dat de Gullits in Turkije, (grote zeilschepen
voor de charter) , behandeld worden met schapen vet. Schapenvet gebruik ik om
de schroefdraad van de wandspanners in te vetten, gaan ze niet vastzitten.
E.e.a is niet leuk
voor de verffabrikanten. De voor en tegens voor gebruik van uierzalf worden op
internet van alle kanten bediscussieerd.
Ik zet gewoon over mijn antifouling uierzalf, een gedeelte
van het onderwaterschip laat ik onbehandeld, kan ik in het heldere water van de
Middellandse zee goed zien wat het resultaat is.
Tussen de buien door is het schip in gereedheid gebracht om
te water te laten.
Het is maandag 19 maart en het zover. In de ochtend wordt
het schip in de travellift gehangen, dan heb ik nog ruimschoots de gelegenheid
om de onderkant van de kiel, die op sommige plekken 40cm breed is, een paar
laagjes antifouling te zetten. Er gaan nog twee schepen te water. De Raaf is
als laatste, dat is niet zo erg, de andere schepen gaan met veel wind en regen
te water en worden direct naar een ankerplek gebracht. Als de Raaf aan de beurt
is klaart het op, het zonnetje komt er af en toe bij. Maakt het al met al toch
wat comfortabeler.
Het " kanaaltje" bij de werf bij laag water
Het " kanaaltje" bij de werf bij laag water
De werf is alleen bij hoog water te bereiken. Een gids van
de werf haalt en brengt je naar de ankerplaats. Rond vijf uur in de middag lag
ik achter het anker en de borrel.
Morgen is het goed zeilweer en ga ik naar de monding van de
Guadiana rivier. Ook hier is het verstandig
om vanwege ondieptes, met opkomend tij naar binnen te gaan.
Yvon komt woensdag met de camper naar Alcoutim. Het komend
weekend is daar feest!
Festival do Contraband.
(festival van de smokkelaars)
Tot zover dit verslag. Op de rivier gaan we het voorjaar
in!! Carpe Diem
N.B. Voor hen die de
Witte Raaf via internet volgen kan het best mogelijk zijn dat de AIS op de Guadania
rivier niet ondersteunt wordt en er dan dus geen recente positie zichtbaar is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten