Reisverslag
2018 deel 1 Algarve –Portugal.
Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind? Volg dan de volgende link. https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
Wat vooraf ging:
18 November 2107 de boot staat veilig op de kant en ik kan,
voor even, terug naar Nederland.
Het To-Do lijstje voor Nederland verder afwerken. De
feestdagen met familie en vrienden doorbrengen.
18 Januari weer terug naar Faro. Yvon komt 20 januari met
James de kat naar Faro. Dan is het circus weer compleet.
Het weer: In de
periode januari februari.
Zoals hier
gebruikelijk wordt de gevoelstemperatuur bepaald door wolken wind en zon.
Geen wolken en geen wind: > van elf uur tot 4 uur in de
middag kan je met je blote buik in de zon liggen.
Met wind: > eerst een beschut plekje opzoeken en met
bewolking erbij, een trui aantrekken. Als er geen bewolking is zijn de nachten
koud en vooral in het binnenland kan er vorst aan de grond optreden.
Wat verder: (Ik dacht over deze periode een kort
verslagje te maken maar dat pakt weer anders uit).
Het To-Do lijstje Faro/ Witte Raaf meldt zich aan en na anderhalve week zijn we
zover dat we met de Camper op stap kunnen. Eerst nog even naar vrienden uit
Leeuwarden, die voor de wintermaanden, vlak bij Lagoa, een appartementje
gehuurd hebben. Daar hebben we twee dagen een plezierig samenzijn en hebben we
de omgeving via de kenners blik mogen aanschouwen. De zee van land af gezien is
weer eens wat anders. (zie www.yvonopreis.blogspot.com)
We nemen nog een dagje om bootjesvrienden in Alvor op de
borrel te vragen.
Dat is ook een gezellig weerzien en we zijn dan weer aardig
bij gepraat als we de volgende dag weer op stap gaan..
Met een wolkenloze hemel en een prachtige bergachtige route
gaan we via Monchique naar het noorden. Het landschap is groen, anders dan in het
najaar, rijpe sinaasappelen aan de bomen, de nodige bloemen in het gras en de
Mimosa begint zo hier en daar te bloeien. Kortom een heerlijk voorjaarsgevoel.
We constateren dat er op de berghellingen veel nieuwe
aanplant is van bomen, dat is waarschijnlijk het gevolg door bosbranden jaren
geleden??
De ondergrond is zand/zacht gesteente. Sommige plekken van
de weg verzakken aardig richting “dal” maar zeker nog veilig genoeg om de camper
te dragen. Maar toch?? Hoe lang nog?
Bij een stuwmeer ( Monte da Rocha bij het plaatsje Garvao )
vinden we een nachtplaats voor de camper. Het stuwmeer is bijna droog. Geen
goed vooruitzicht van de watervoorzienig van grote delen van Portugal. (klimaat
verandering??)
Het autorijden was relaxed bijna geen verkeer en dat is
fijn. Kan je het eigen tempo rijden zonder last te hebben van de lokale
bevolking die graag wil opschieten.
De nacht was helder
en koud maar zodra de zon er weer bij is wordt het weer warm. Voor vandaag
richting Nazaré. Vorig jaar was ik daar met de boot. Toen kwam ik in de avond in
de haven en in de morgen, omdat de windverwachting gunstig was, door gevaren naar
Peniche. Nazaré staat echter bekend om zijn hoge (surf) golven. O.a. ontstaan
deze door een diepe onderwater vallei die tot wel honderden meters diep is. Bij het aanvaren van Nazaré had ik daar wel
al rekening mee gehouden. Gemeten golfhoogten komen tot zo´n 30 meter hoog. Zo
een golfje zal de Raaf maar op zijn nek meenemen! Daarom…. Veilige afstand
houden..
Neemt niet weg dat ik hier nog wel even rond wil kijken en
met de camper is dat goed te doen.
De weg naar het noorden gaat door relatief vlak heuvel
landschap. Veeteelt, landbouw….olijfboomgaarden en kurkbomen. Als we dichter bij de kust komen rijden we
door zandduinen. Vanaf de kust had ik al
gezien dat boven de rotskust zich duinenrijen gevormd hadden. Kennelijk tot ver
het land in.
Als we dichterbij de kust komen wordt het bewolkt en als we
bij Lissabon de rivier Taag over zijn, komen we in een gebied met meer beregen
en dat brengt ons ook regen. Nazaré halen we niet maar in Alcobaca vinden we
een mooie parkeerplaats.
De nacht brengt veel regen maar de ochtend maakt ons wakker
met zon en schapen wolkjes. Yvon voelt zich niet zo lekker dus ga ik alleen, te
voet, het plaatsje verkennen.
Gedomineerd door een grote kathedraal en een nonnen
kloosters is het beeld bepalend voor deze plek. Met weinig toeristen is het leuk om wat rond te kijken
en toch ook het immense gebouw van dicht bij te bezien.
We gaan
weer “on the move”. Naar Nazaré. Als
we daar aankomen is het redelijk druk. Bij het strand vinden we een plekje voor
de Camper. Yvon blijft binnen (een beetje griep houd haar thuis). Ik pak de
fiets en met een kabeltrein ga ik de berg/klif op.
Boven is (denk ik) het
originele dorp gevestigd. Althans er staat een grote oude kerk. Hoog en droog.
Met de fiets kan ik makkelijk wat afstanden afleggen en wat ik moet lopen omdat
het te steil is, doe ik met de fiets aan de hand. Richting de uitstekende rots
waar de immens hoge golven kunnen ontstaan. Vandaag was daar geen reden voor.
Een mooi zeetje maar geen echte hoge golven. In het gebouw van de vuurtoren was
voldoende informatie aanwezig om achter de herkomst van die golven te komen.
(zie internet en Youtube).
Als ik weer naar buiten kom is het inmiddels volgelopen met
Portugese dagjes mensen. Zondag een mooi weer, wat wil een mens en ook een
Portugees, nog meer. Wel resulterend in volle parkeerplaatsen en files.
Omdat het dorp hoog ligt kan ik dankzij de uitvinding van
het wiel op een relaxte manier door de
straatjes weer naar beneden tot op strand niveau afdalen.
We nuttigen een “Kebab hap” en gaan verder op stap richting
Oliveira do Hospital, daar waar onze vrienden vlakbij wonen. Dat gaat vandaag niet lukken. Maar we vinden
wel een Inter Marche (supermarkt) met
Camper faciliteiten, (toilet
voorziening, water en diesel) met daarbij een mooie parkeerplaats voor de
nacht.
De volgende dag mooi weer en als alles weer in gereedheid is
gaan we verder. Bij Coimbra komen we in de gebieden waar in oktober de
bosbranden geweest zijn. Tot ver in het binnenland zijn de gevolgen te zien.
Het verbrande landschap is anders dan we in gedachten
hadden. Er zit geen logica in. Bomen zijn in de voet doorgebrand
terwijl de verdorde bladeren nog aan de bomen
hangen. Zo ook voor de bomen met dennennaalden.
Olijfbomen hebben bij de voet kennelijk veel brandstof bij
zich, de voet is nagenoeg geheel of gedeeltelijk weggebrand en aan de kruin
mankeert er niets. Ook zien we bomen waarvan de wortels kompeet weggebrand
zijn. Gaten//holen in de grond van de weggebrande stam en wortels.
Ook zijn er, op onverklaarbare wijze,
stukken bos niet verbrand. Boompjes vlakbij een grote boom staan er nog en de
grote broeder heeft het loodje gelegd. Gelukkig zijn er veel huizen bespaard
gebleven maar de omliggende schuurtjes, tractoren etc. zijn meestal totaal
verbrand. Het huis van onze vrienden is gelukkig bespaard gebleven, maar
grasmaaier, aanhanger voorraad brandhout etc. is allemaal opgeslokt. Bij elkaar
een desolate indruk waar je niet vrolijk van wordt.
Maar goed we zijn nu vier maanden verder en het groene gras
laat zich weer zien. Hier en daar zien weer groene blaadjes aan de bomen en is
de natuur druk bezig de zaak te herstellen. Wel moeten, van hogerhand, voor de
komende droge zomer, de houtresten voor 15 maart opgeruimd en weggebrand
zijn. Dus overal wordt er hard gewerkt
om bomen die niet meer levens vatbaar zijn te kappen en weg te werken. Dit laat
weer kale vlaktes zien met veel stenen. Stenen waarvan het mos zwart geblakerd
is en het geheel een nog sombere indruk geeft.
Bij onze vrienden is het nodige te doen en de komende week
kunnen we ons hart ophalen. Onze gastheer, die koken als hobby heeft, maakt
zich ook druk om heerlijke warme lunches te bereiden. Tegen zessen, als de zon
ondergaat, hebben we vanuit de huiskamer mooi uitzicht over de bergen en de
ondergaande zon. Tijd voor een hapje en een drankje. Na een week hebben we de
klussen geklaard die we konden doen en wordt het weer tijd om afscheid te
nemen.
Even
tussendoor!
Destijds, na de restauratie, is het schip bij het straal en
spuitbedrijf Bouman, professioneel gestraald en zowel van binnen als van buiten
kundig van epoxy coating vcoorzien. Ook
nu weer konden zij mij goede antifouling
leveren (verf voor op het onderwaterschip). Het busje van 20 liter weegt maar
liefst 60 kilo. Over de antifouling gaat ook nog uierzalf, ( zie discussies op
internet) goed tegen de algenaangroei. Als extra probeer ik dat ook maar eens.
Die bussen met verf en zalf moeten naar Portugal.
Een goede kennis van onze vrienden uit Portugal, gaat, met
een aanhanger, naar Portugal. Vlak bij de woonplaats van onze vrienden.
Begin december vertok hij en nog net op tijd kon hij de
bussen verf voor ons meenemen (puf puf!).
Adri heeft ons blij gemaakt, van harte bedankt voor de
service. We zijn de bussen verf niet
vergeten mee te nemen naar Faro!.
-------------------------
Met de camper gaan we oostwaarts, om het Serra da Estrela gebergte en dan zuidwaarts waar we ergens de grens over gaan naar Spanje. In
Spanje willen we op Sevilla uitkomen, Daar is een adres waar de camper APK
gekeurd kan worden. En van daaruit gaan
we naar Faro.
Bij Caceres, vlak voor de autosnelweg naar het zuiden,
brengen we de nacht door.
Gisteren was het bewolkt en vandaag ook. Van hieruit via B-wegen
naar Sevilla is honderd kilometer langer dan over de snelweg. We gaan over de
snelweg. Het traject gaat over een hoogvlakte, gedomineerd door grote
grasvlaktes, begraast door rundvee en schapen, afgewisseld door
olijfboomgaarden met hier en daar een heel klein dorpje.
Honderd kilometer verder worden de grasvlaktes ingeruild
voor enorme druiven gebieden.
Zo af en toe zien we een redelijk grote stad. De enorme
hoeveelheden agrarische producten dienen toch ook verwerkt en verhandeld te
worden en daar zijn mensen voor nodig.
Dichter bij Sevilla worden de bergen wat steiler en blijven
alleen de olijfbomen nog over en krijgt de wilde natuur ook nog een plekje.
Inmiddels wordt het ook wat warmer en worden de
olijfboomgaarden vervangen door sinaasappelboomgaarden. Een plezierige weg om
ontspannen lekker op te schieten.
We naderen Sevilla en melden ons bij het keuringstation en krijgen
te horen dat we morgen rond twaalf uur aan de beurt zijn. De dag is weer rond.
Als we ons de volgende dag melden blijkt dat we niet kunnen
voldoen aan de administratieve bureaucratie. We beraden ons en besluiten om via
Ayamonte naar Faro te gaan. Daar hebben we tijd en gelegenheid om de “Spaanse” administratie
in orde te maken. In Spanje zijn er erg weinig mensen die Engels spreken en ze
zijn ook nog kort door de bocht. In Portugal is dat anders, er is altijd wel iemand
te vinden die Engels spreekt en je wordt dan ook weer op een plezierige manier
verder geholpen.
In Ayamonte, op de grens Spanje / Portugal, is een
watersportzaak en ik had behoefte aan
een “Topclimber”.
Een “Topclimber” is een bootsmanstoeltje waarmee je op eigen
kracht op een redelijk veilige manier de mast in kan. (Zie o.a. op internet /
youtube) . In Nederland zijn zij ook te koop maar dat is dan weer extra gewicht
en ruimte wat je in het vliegtuig mee moet nemen.
In deze watersportzaak, die eigendom is van een Nederlander,
zijn ze op voorraad. Hier wordt mij ook nog een gids aanbevolen om door het
nauw van Gibraltar te komen en die komt best van pas.
Vandaag was het mooi weer en ook de volgende dag als we naar
Faro gaan is het weer zomerweer. Goed voor Yvon, die vanwege de naweeën van de
griep het steeds maar koud heeft. Yvon
is nu weer op “kamertemperatuur!”.
Bij aankomst op de werf is alles nog in goede orde en kan ik
me nu werpen op het nalopen van de Camper, voordat deze een grote beurt krijgt.
Contact opnemen met de zeilmaker waar het zeil ter reparatie
ligt en het aanschaffen van nieuwe lichtaccu’s voor boot en camper. De oude
antifouling laag van het onderwaterschip wegschuren en de nieuwe antifouling
opbrengen. Daarnaast nog de rest van het werklijstje met diverse werkzaamheden
afwerken. We hoeven voorlopig niet stil te zitten.
Het is inmiddels maandag 25 februari,
We hebben een heerlijke warme week achter de rug. De
computer had al een paar maanden start moeilijkheden wat we niet konden
lokaliseren. Nu hadden ik ook nog communicatieprobleem tussen laptop en printer. ‘We hebben een computermannetje
gevonden die zich in deze problematiek vastbeet en de zaak geklaard heeft. Hulde aan die man!
De Camper heeft een grote beurt gehad met de complimenten
van de garagehouder over de goede staat van de camper. Goed dat te horen! De
Camper heeft ook een nieuw boordaccu, werkt alle comfort weer zoals het moet.
We wachten nog op post uit Nederland en als dat geregeld is kunnen we weer naar
Sevilla voor de keuring. Gelukkig hebben we snipperdagen genoeg dus alles zal
recht komen!.
Rest ons nog het schuren van het onderwaterschip, dat is een
hele klus. Yvon heeft een poging gewaagd maar het valt haar toch te zwaar, maar
alle beetjes helpen.
Bij elkaar, wil ik het goed doen, toch nog wel een aantal dagen
werk om de oude lagen te verwijderen. ( ongeveer 40 m2). Als ik twee vierkante
meter per dag kan schuren
dan………..Uhhh… ……
Vandaag doen we geen rekensommetjes, gewoon beginnen met
schuren!
Daarna kan de nieuwe antifouling opgezet worden.
We krijgen nu een paar weken met veel wind en regen. Ik heb al
meer dan de helft geschuurd dat is mee genomen. Kunnen we niet zoveel
buitenwerk doen en vullen we de tijd met andere werkzaamheden binnen in het schip.
De zeilen zijn inmiddels ook gerepareerd en er zijn nieuwe boordaccu’s. Even wachten op goed weer met installatie aan boord.
Dan nog de wasmachine repareren en weer aan boord hijsen en
het meeste wat we op de wal wilden doen is dan gebeurd. Voorlopig, is nu vrijdag 2 maart, de tijd doorworstelen en wachten op beter weertot beter weer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten