Reisverslag
2018 deel 3. Gibraltar
Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind? Volg dan de volgende link. https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
Na een ruim een maand op de Guardiana rivier vertoeft te
hebben wordt het tijd om te vertrekken.
Yvon is inmiddels met de camper al in Frankrijk en neemt de tijd om naar
de Bourgogne te rijden. Op het schip heeft alles weer zijn vaste plek gevonden
en is inmiddels weer zeewaardig. Tussendoor nog even, met mooi weer een stuk
stroomopwaarts gevaren. Met tij mee naar boven. Een paar uurtjes voor anker en
aldaar schoonschip gemaakt. Met de kentering van het tij weer terug. Er stond
een lekker windje in de rug. Dus fokje omhoog en motor uit. Je hoort alleen de wind door het riet
ritselen en er zijn veel vogels op de been. De één zingt nog mooier dan de
ander. Met de bloemenpracht erbij en de film gaat langzaam aan je voorbij.
Zondag 29 april
2018. Alcoutim .
Alles is gereed om te vertrekken. Ik moet alleen nog even
water tanken, vuilnis wegwerken en de fiets ophalen.
Overdag is het opgaand tij dus dan heeft het weinig zin om
de rivier af te zakken.
Dus of s’ morgens, of
aan het eind van de middag vertrekken.
Ik kies voor het laatste. Er is nog plek aan de steiger en
ik heb dan ruimschoots de tijd om van een ieder afscheid te nemen.
Op de steiger kom ik in gesprek met Nederlanders die bij
Faro wonen en hier een bestaan aan het opbouwen zijn. Zij heeft vroeger op
Loosdrecht gevaren, gesprekstof genoeg! Het wordt gezellig en we schuiven aan
bij de maandelijkse gezamenlijke kippenlunch. Dat maakt het voor de Nederlandse
gasten allemaal nog leuker en uiteraard komen er de nodige verhalen over tafel
die voor hen geheel nieuw zijn. Een andere manier van leven,
Na de lunch de bijboot aan boord en de zonnepanelen op zijn
plek gezet, de fok aangeslagen, en….ja …ja, we hebben windje mee en een
zonnetje in de rug en stroom mee!
Uitzwaaien, fokje omhoog en nog even genieten van deze mooie rivier.
Halverwege kruipt de zon achter de bergen en gaat het anker
er uit.
We zijn “los” van de Guardiana glue! Op naar de Mediterrane !
Maandag 30 april en
dinsdag 1 mei2018. Guardiana
rivier Gibraltar 140 mijl met
variërend weer zonder heftige uitschieters.. Het is fris weer dus warm aankleden.
Als ik wakker wordt is er nog ochtend mist op de rivier, het
is bewolkt en de zon laat zich niet zien. Nog even omdraaien. Maar dan moet het
toch echt gebeuren. Er is nog tij mee naar beneden en daar moet ik gebruik van
maken. Ik kleed me warm aan wan t het is fris buiten. Er hang nog enige nevel
boven het water, ook wel zo mooi. Anker op en op het motortje gaan we weer
verder. Het landschap wordt wat vlakker en op een gegeven moment worden de pilaren
van de grote brug zichtbaar. Ik weet dat ik er onderdoor kan maar toch als er
vlak bij ben..t ?? Eenmaal onder de
brug zie dat er nog ruim twee meter over is en dat is genoeg. De geknepen
billen kunnen weer ontspannen. Op de hele rivier is er bebakening maar na de
brug ontbreekt dat. De rivier is hier breed ruimte genoeg. Ik ga de zeilen
gereedmaken, maar als ik bezig ben loopt het schip net op een puntje van een
modderbank. Niet zo erg, het is laag water en de kentering is nabij. Ik heb
warm water mooie gelegenheid om even ontspannen te douchen. Daarna verder de
zeilen gereedmaken en als dat klaar is kan ik weer netjes los komen.
Richting zeegat. Bij de jachthaven ligt nog een schip met de
ons bekende Ieren. Even toeteren en er wordt wederzijds gezwaaid! Tot ziens!
Op zee is het rustig, met een zwak windje uit het zuiden en
als ik over de drempel ben, die nog een mijl verder in zee steekt (laagste
diepte onder de kiel 1,5 meter!) kunnen de zeilen omhoog. Het is dan inmiddels rond elf uur.
Aan de wind is Cadiz te bezeilen 65 mijl verder, ,dus daar
zijn we vanavond niet.
Als ik rond één uur een tosti aan het bereiden ben draait ineens
de wind naar het noordwesten en die neemt ook wat regen mee. De zeiltjes opnieuw
instellen en voor het lapje gaan we verder. Dan volgt er een periode met weinig
wind en enig gehobbel. Goed om de zeebeentjes weer wakker te maken. Het is toch
weer even wennen.
Na mijn middagdutjes,als het lichaam daarom vraagt,dan geef
je daar gehoor aan, klaart het een beetje op en komt de wind uit het westen.
Een zwak windje maar genoeg om een
lekker gangetje te hebben. De zon komt erbij, de warme kleertjes kunnen weer in
de kast en de rust is wedergekeerd. Eind van de middag worden de wolken naar
het land gestuurd. De zon heeft overmacht en de wind neemt toe tot rond 4 bf.
De Raaf loopt als een aal door de golven en zit rond de zes knoopjes. Een boek lezen,
een muziekje erbij een rustige zeegang, beter zeilgenot kan men niet wensen.
Om half tien sakt de son in de see,. 20 mijl uit de kust
voor Cadiz liggen 7 zeeschepen voor anker. Ik moet iets opstekken en kan zo
voor deze schepen langs De Raaf trekt aan haar stutten en loopt tegen de 8
knopen. Nog geen tijd om onbezorgde
slaapjes te doen. Om tien uur komt er
achter de schepen een grote oranjes bol naar boven terwijl in het westen de
horizon nog nagloeit,. Het is volle maan, een fantastisch mooi gezicht. Dit
zijn de momenten die graag wilt delen met anderen , hetzij zo., Ik schrijf het
maar op een velletje.,
We gaan de nacht in met dit constante weer wat tevens inhoud
dat we rond twee uur vannacht voor Cadiz liggen.
Ik heb geen behoefte om daar nu naar binnen te gaan. Het
wordt een ietwat bewogen nachtje. Schepen die in de buurt komen waar je op moet
blijven letten, windschifting waardoor ik moet gijpen en de zeiltje weer opnieuw moet instellen, een beetje meer
of een beetje minder wind.
Maar wat blijft is een lekker lopend schip dat met 4 tot 7 knoopjes oostwaarts gaat.
De mogelijk volgende haven Barbete vaar ik rond een uur of
vijf voorbij. Ook te vroeg om naar binnen te gaan. Met het nauw van Calais in
het achterhoofd ga ik naar de straat van Gibraltar, met aan bakboord de Spaanse
kust met de nodige verlichting. Aan stuurboord zie ook de kust met de nodige
verlichting. Ik vaar toch niet pal het strand
op? De water tom-tom zegt dat ik de juiste koers vaar. Nog eens goed kijken. Het is de kust van
Marokko. (het Nauw van Calais is zo’n 20 mijl breed).. In de avond zijn
afstanden moeilijker te zien, wolkenruggen kan je voor bergketens aanzien en
anders om. En natuurlijk de straat is op zijn smalst maar 7 mijl breed. Rond half acht komt de zon achter de bergen
vandaan en krijgt de kust weer kleur.
Aan de Spaanse kant bergen met groene
wijden en aan de Marokkaanse kust zie ik Tanger liggen met daarachter hoge
bergen.
Om half één vaar ik de baai van Gibraltar in. Een trefpunt van
koopvaardij schepen. Ik schat dat er hier zo’n 50 stuks liggen. Ik maak voor
mijzelf een tosti en onder zeil vaar ik tussen de koopvaardijschepen door (de
meesten liggen achter hun anker), ter enige verkenning van deze baai. Dat is
veel leuker dan op de motor.
Het begint door te waaien, uitschieters naar een dikke zes.
Toch maar het grootzeil eraf, dan zwakt de wind weer af, dat schiet ook niet op
het grootzeil er weer bij etc.. Een mooie conditie test.
Aan hogerwal, tegenover de rots waar Gibraltar op ligt,
nabij een strand en de plaats Algerias, daar vindt ik een geschikte ankerplaats.
Morgen vindt ik wel een plekje nabij Gibraltar, dat is nodig want ik moet even uitzoeken waar ik
diesel kan tanken dat is hier erg goedkoop maar het havengeld schijnt prijzig te
zijn.
Al met al was dit een
intensief en mooi tochtje.
Het verblijf in de Baai van Gibraltar tot 10 mei 2018.
Algemeen:
Ik heb hier een aantal dagen vertoefd. Vanuit mijn ankerplek bij La Linea, kon ik prima, met de fiets, elke dag naar Gibraltar.
Middels een grote zandplaat verbonden met het vaste land. In
oorsprong had deze plek alleen een strategische bestemming. Maar allengs kwamen
er meer burgers te wonen. In 1850 werd er door het leger aangegeven dat bij
oorlogsdreiging evacuatie een groot probleem kon zijn. Helaas werd dit in 1940
bewaarheid. (voor details zie internet).
Een dikke week heb ik kunnen genieten van deze bijzondere
plek. De omstandigheden, door de jaren heen, beïnvloed door politieke belangen
maken dat deze plek bijzonder en uniek op in deze wereld. Een status aparte zoals o.a. ook op de Falklands en Guernsey. (voor details zie
internet).
Ligplaats.
Aan de oostkant van de baai, bij het strand van de plaats La
Linia, is ankermogelijkheid. Afgegrendeld door een lange golfbreker.
Daar kan
ik met de bijboot en de fiets het strand op. Na enige verkenning, vind ik, op
de kop van een pier, achter een hek enige loodsen van lokale watersportverenigingen
en een slipway. Er is ook een loophek en dat staat altijd open. Een goede plek om overdag de bijboot neer te leggen.
Als ik later bij de haven informeer valt de prijs, van de
inmiddels geldende zomertarieven, wel mee, 35 euro per nacht. Maar zij wisten
geen slipway voor de bijboot en de bijboot op het strand is toch wel “erg
riskant”. Mensen worden tegenwoordig overal mee bang gemaakt, om welke reden
dan ook, terwijl er legio, vriendelijke, oplossingen zijn. Het zij zo.
Eerlijk gezegd vind ik het, op een goede plek, achter mijn anker veel fijner. Het geeft me
meer vrijheid zonder verplichtingen en geen druk om weer te vertrekken. Dus
blijf ik lekker achter mijn anker. De slibway geeft enige “Spaanse”
strubbelingen met gepensioneerde sportvissers, zij zien het als hun plek, maar
met enig gebaren taal maak ik duidelijk dat de jachthaven duur is, en ik kan de
bijboot daar laten. De volgende dag neem ik een biertje mee voor één van de
gepensioneerde sportvissers. Hij helemaal blij en hij zal ook op mijn bootje
passen.
Contrasten.
Om te beginnen is het contrast met Alcoutim, waar geld een
middel is, en waar men relaxed leeft, en tevreden is met wat men heeft.
In deze “consumenten”
omgeving, van het Engelse Gibraltar, is geld geen middel maar een doel. Hier moet alles meer, mooier en groter zijn met
daarnaast in La Linea als groot contrast, de bevolking die zich niets/weinig
kan permitteren, veel leegstaande panden en woonwijken, waar men het hoofd net
boven water kan houden.
De plaats
Gibraltar en zijn omgeving
Gibraltar is een rots die zo’n 450 meter vanuit de
zeespiegel omhoog steekt.
Aan de
oostkant steil en weinig plek voor enige bebouwing.
Aan de westkant schuin en meer naar de zee toe enige plek
voor bebouwing.
Bouwgrond is schaars. Afgezien van de historische gebouwen
wordt er, zo veronderstel ik, regelmatig oude gebouwen op goede locaties afgebroken
en worden er moderne gebouwen, met veel parkeergarages, weer geplaatst.
Ook die
gebouwen worden oud en de cirkel is rond.
Er zelfs een Cruiseschip dat een vaste ligplaats heeft en
als exclusief hotel geëxploiteerd wordt. (Sunborn Gibraltar)
Enige cijfers:
De oppervlakte van de Rots is 7 km2.
Ter vergelijk: Vlieland
is 36 km2. Op Vlieland wonen 1200 mensen. Op Gibraltar telt 30.000 inwoners.
Tevens staat het autobezit per inwoner aan de top.
27% heeft een Britse achternaam, 24% heeft een Spaanse
achternaam en de rest wordt opgevuld met Genuesen ,Portugezen, Italianen
en Maltese.
50% voelt zich Gibraltariaan en 95% is tegen de Brexit.
Er is 50 km geasfalteerde weg en men rijdt, tegen de Engelse
principes, rechts.
Dat staat dan ook duidelijk bij iedere
voetgangersoversteekplaats aangegeven.
Oude vestingwerken zijn bewaard gebleven.
Eén straatbeeld.
De grens en het
verkeer tussen Spanje en Gibraltar.Er zijn aan de Spaans kant , bij de plaats La Linea, zijn nog steeds prikkeldraad
versperringen die de grens aangeven. Vroeger waren er veel smokkel
activiteiten. Nu kan je sigaretten en een liter whisky (7,5 euro) per grensovertreding, meenemen. Daarnaast zijn er de nodige
snuisterijen die je belastingvrij kunt kopen.
Dagelijks komen er zo’n 10.000 mensen naar Gibraltar. De
meeste om te werken. In de bouw, bedienend personeel en om inkopen te doen.
’s Morgens een enorme file van auto’s en voetgangers. De
auto’s worden via speciale buffer vakken door de grenspost geleid. De
voetgangers gaan door een “grenskantoor”. Met de fiets gaat het makkelijker, je
fiets achter en tussen de auto’s door naar de grens post en als ze er om vragen
laat je jouw paspoort zien en dan weer lekker door fietsen, geen oponthoud..
Net over de grens is er een supermarkt. Daar is Spaans de
voertaal. Overigens, veel “Britten” zijn
in Gibraltar geboren en hebben een tweetalige opvoeding gehad. Het is lastig om
te ontdekken of je met Spanjaarden te doen hebt of met Britten.
Tussen de Rots en het vaste land is een zandplaat en daarop
is van oost naar west een landingsbaan en vliegveld gebouwd. Na de supermarkt
moet je de landingsbaan van het vliegveld oversteken om op de “Rots”te komen.
Als er vliegverkeer
is, een paar keer per dag, wordt het zaakje afgesloten.
Na het vliegveld is er een groot benzine station, goedkope
brandstof!!
Dan kom je in Gibraltar stad. Een verhaal apart.
Economie.
De economie drijft op financiële instellingen, even zoals
dat in Guernsey het geval is, belasting
vrij inkopen, belasting paradijs etc.
Fouragering van de koopvaardij en cruiseschepen, brandstof
en proviand, tevens een mooie stopplaats voor cruisschepen die veel toeristen
brengen. brandstof voorzienig van koopvaardij.
Bevoorrading van de rots vindt hoofdzakelijk plaats vanuit
Groot Brittannië. Dus nagenoeg alles wat in de winkel te vinden is, is Engels,
tot aan de fish en chips toe.
Toerisme is volop aanwezig, via cruiseschepen vliegveld,
dagelijks zo’n 4 vluchten schat ik en dan nog het toerisme via grensovergang.
Overigens is de rest van de baai in handen van de
Spanjaarden, daar zijn container terminals, raffinaderijen, ferry diensten.
Politiek;
Daar is heel veel over te vertellen;
1e het militair strategisch belang.
2e Spaans of Brits
3e van1704 af staat Gibraltar al onder Brits
bewind.
4e De bevolking is een mengeling van
nationaliteiten er is duidelijk een geheel eigen identiteit en cultuur
ontstaan.
5e De macht en ego van de regeringen spelen een
rol over de hoofden van de bevolking.
Een voorbeeld: In 1966 gooide Franco pardoes de grens
dicht, resultaat; gescheiden families, enorme economische achteruitgang en
ellende in het Spaanse grens gebied.
In 1982 is dat pas weer hersteld, en nog steeds zijn er
politieke veranderingen. Wat brengt de Brexit voor deze mensen??? Voor meer
info.. zie internet.
Het huidig
strategisch belang.
Wat ik zo te weten ben gekomen is dat verondersteld dat het
strategisch belang is afgenomen. Begrijpelijk want met de moderne vernietigingwapens
weet ik niet of je op deze rots lang stand kunt houden.
Veel hoor ik daar niet over en er is weinig info van te
vinden. Ik heb wel vernomen dat er een groot militair communicatie centrum
gehuisvest is.
Van de 50 km WWII tunnels met hun infrastructuur is maar een
klein stukje, in originele staat van 1940 – 1945 open gesteld. Er is geen enkel
aanknopingpunt naar huidige ondergrondse activiteiten.
Een dagje
natuurreservaat.
Het “bovengedeelte” van de rots, daar waar geen bebouwing
meer is, valt onder het nationaal natuur reservaat. Uiteraard zorgt het
goverment voor de infrastructurele
voorzieningen. Zo hier en daar zie je verboden gebieden die onder
verantwoording vallen van het leger
De kabelbaan.
Deze brengt je naar een hoogte van 412 meter. Vandaar gaan
wandelroutes (bij elkaar zo,n 4 km) naar
verschillende bezienswaardigheden.
De apen van Gibraltar:
De legende gaat dat als de apen er niet meer zijn de Britten
niet meer over Gibraltar heersen. Tijden de oorlog waren er nog zeven apen
over, in opdracht van Churchil, zijn met spoed toen een aantal uit Afrika
geïmporteerd.
De Berber apen zijn makaken zonder staart. Zij leven in het
afgesloten natuur gebied, maar ik heb ze ook in de woongebieden gezien.
Het labyrint van tunnels in de berg.
Dit is in twee delen op e splitsen.
Tunnelbouw en defensie vanaf 1750.
Aan de noordkant van de berg zijn tunnels gehakt met
geschutspoorten naar het noorden.
Een perfect schootsveld over de verbindende zandbak naar
Spanje.
Met de WW II was Gibraltar van enorme strategische waarde .
Controle over de Straat en een “neutraal” Spanje aan de Noordkant.
Met spoed is toen een aanvang gemaakt met hakken van een
labyrint van tunnels (+/_ 50km) en ruimten met een eigen infrastructuur. (1940
tot 19430
De gesteenten die uit de tunnels kwamen werden gebruik om op
de zandvlakte tussen Spanje en Gibraltar een airstrip te realiseren. Dat is
weer van doorslaggevend belang geweest met de verdrijving van de Duitse legers
uit Noord Afrika.
De doelstelling was:
het kunnen herbergen van een legermacht van 16.000 man die negen maanden
selfsupporting konden zijn.
Sint Michael’s Cave.
Een druipsteen grot die boven verwachting groot en fraai is.
De Alameda Botanische tuinen
Binnen de bewouwing is een fraaie botanische tuin gesitueerd
wat zeekt het bezoekje waard was.
De vuurtoren
Aan de zuidkant staat een vuurtoren en daar is eveneens voor de moslimgelovigen
een grote moskee gebouwd.
Er is veel over te vertellen en ook ik haal de meeste
informatie van internet. Dus wil je meer
weten over deze aparte plek raadpleeg internet.
Het weer gedurende
mijn verblijf perioden .
Het klimaat is subtropisch en de vegetatie is navenant met
een mooie bloemenpracht. Het weer wordt
hier grotendeels door twee weersystemen. Aan de westkant van de Atlantische
oceaan en van de oostkant de mediterrane weersinvloeden. Met daartussen in de
Straat met aan beide zijde berggebieden.
Dat houdt in dat hier
in Gibraltar het weer en dus ook de windkracht en richting wisselend kan zijn.
Op de dag kunnen verschillende windkrachten voorkomen. Tijdens mijn verblijf
zijn er wel uitschieters geweest maar die kwamen niet boven de windkracht 7.
Ik schat dat als je
50 to 100 mijl verder naar oost of west bent die invloeden minder merkbaar
zijn. Ook de stroming en temperatuur van het water zal enige invloed hebben Er
is een zuid stroom, een middenstroom en een noord stroom. E.e.a. afhankelijk
t.o.v. van hoogwater Gibraltar.
Regatta sailing.
Op één van mijn verkenningstochten zag ik klassieke open
zeilbootjes.
Even mijn licht opsteken.
Deze boten varen alleen in
Plymouth en Bibraltar???? Destijds zijn deze boten in de 30er jaren speciaal
ontworpen en gebouwd voor de British Navy. Een aantal daarvan zijn verscheept
naar Gibraltar en varen daar nog steeds rond. Vandaag de dag zijn er 19 boten,
waarvan één polyester op de Roal
Gibraltar Yacht Club.
Morgen, zaterdag, worden weer de eerste wedstrijden van het
jaar gevaren. Mogelijk dat er behoefte is aan bemanning. Dus……..!
In het clubhuis werd druk gewerkt aan een uitgebreide lunch.
Achteraf bleek dat een (prive) party te zijn. Buiten het club huis een zwembad
met de nodige ligstoelen. Er is ook een steiger waar een tiental van de
klassieke zeilbootjes liggen.
Aan het einde van de steiger is men al bezig om de schepen
vaarklaar te maken. Ik kom in gesprek met de stuurman, Louis. 89 laar oud.
Fanatiek dingy sailor die veel gezeild heeft in de “Snipe” en daarin ook mee
gedaan heeft aan de WK in Brazilie (3e p[laats). Ik vertelde dat ik vroeger Finnjol
gezeild had en zo kwamen we op de zelfde golflengte. Hij vroeg hoe zwaar ik was
(80 kilo) en of ik dan wel mee wilde om te bemannen. Het scheepje kan
met drie man gevaren worden. Het andere bemanningslid was zijn zoon. Vijf weken
geleden had hij nog een lichte update van een hardoperatie gehad en dus hij
moest hij rustig aan doen.
Dat is dan geregeld. Eerst nog even een eenvoudige lunch
nuttigen en dan op pad naar het wedstrijd parcours.
We varen de haven uit en toen het grootzeil omhoog ging knapte
de grootzeilval en kwam het zeil naar beneden. Louis pised off!!. Hij had net
een nieuwe val laten monteren en wel door een specialist!!
Met daarbij de kanttekening dat de eigenaar
van dat bedrijf, zijn naaste concurrent
was bij deze zeilwedstrijd.
Met het weer wat er nu was had Louis mooie kansen
op goede klassering.
Aan de wal nog een poging gewaagd om met een trap alsnog de
val weer te monteren opdat we de tweede wedstrijd wel mee konden varen. Maar helaas de trap was niet lang genoeg.
Einde wedstrijd verhaal. Zijn zoon ging
waar zijn gezin en wij hebben nog lekker nagebabbeld. Van beroep is hij
advocaat en is nog drie dagen in de week actief op kantoor. Geboren in
Gibraltar uit een Spaanse moederen een Engelse vader. In de WO II zijn alle
burgers van de Gibraltar gerepatrieerd opdat alleen soldaten overbleven. Het
gezin is naar Madeira gegaan en hij heeft zijn studie in Engeland gedaan. Hij
heeft mij nog veel eer verteld maar
daarover verder in dit verslag
Al met aal een interessante ontmoeting.
-------------------------------------------------------------
Einde reisverslag 2018 deel 3. Gibraltar.
Vandaag 9 mei;
Mailing verzorgen en schip weer vaarklaar maken.
Morgen 10 mei: Diesel tanken
(66 cent / liter) en de zuidkust
langs varen richting Alicnate, Benidorm, Ibiza.
Op Ibiza en Formentera wil ik weer wat langer verblijven.
Mooie ankerplekken, helder water en goede(?)
fiets mogelijkheden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten