maandag 19 september 2022

 

 

Reisverslag 2022  deel 7 .

Vaartocht Nederland naar  de Middellandse zee.

---------

Verblijf Noord Sardinië  

-----------------------------------------

 

Donderdag 1 september

 

Veel nieuws heb ik niet te vertellen. Het wordt een beetje veel van hetzelfde. Het is niet anders.

 

Gisteren , in Paulau, was er veel wind en in de nacht heeft het geregend. Lekker …..is het schip weer wat ontzout en schoon!. In de ochtend begint het weer hard te waaien. Een aantal toeristenboten komen van “buiten”. De haven is vol en er is onvoldoende plaats om de klantjes op te pikken. De boten gaan dan, tussen de andere geankerde boten, achter het anker. Met de bijboot worden dan de gasten opgehaald. Een zeilboot naast mij neemt maar liefst 14 gasten mee. Met bemanning erbij is dat 16 man op een zeilboot van 14 meter. Er is dus “markt”. Ik ben het gedoe omtrent de dagtoeristen helemaal zat. De kaart nog maar eens geraadpleegd. Om de hoek zo’n zes mijl verderop is een baai die goed beschut ligt t.o.v. de harde wind die nu uit het westen komt.  …..

 

De boten liggen dicht bij elkaar. Met deze harde wind wacht ik totdat de toeristenboten vertrokken zijn om het anker op te halen. Heb ik wat meer de ruimte!!    Op de motor vertrek ik. Het eerste stuk is met wind achter. Toch maar het fokje omhoog. Om de hoek halve wind en tegen de wind in een ankerplaats opzoeken  in de baai van Spiaggia del Golfo delle Saline.  Ankerplek aan hoger wal. Geen golven. Tussen twee bergen is een dal dat op de baai uitkomt en dat staat weer garant voor lekker wat wind.  Een groot gedeelte van de baai is niet al te diep. Drie tot vier meter en goede ankergrond. De vakanties zijn voorbij . Ruimte genoeg.  Mooie omgeving. Er is een royale camping en er wordt veel met kleine  boten gezeild. Dat vind ik altijd plezierig.

 

Vandaag doe ik weinig. Als je ouder wordt lever je elke dag wat in.

……..Er gaat ook iets steeds beter bij het ouder worden!!!… Niks doen!!.. En als er toch wat te doen is …. Een excuus zoeken om toch niks te doen. …Met deze wind doe ik dan ook lekker niks. Morgen weer een dag en dan is er geen wind.

 

Vrijdag  2 september.

Vandaag weer een stukje verderop  .  Lu Pultiddo 



In de baai zit bij de uitloop van een klein riviertje nog een mooi ankerplekje. Vorige keer heb ik daar ook gelegen. Nu was de plek bezet. Dan maar een ander plekje in de buurt.

 

Zaterdag  3 september.

 We gaan naar  Cala di Volpe. Een grote baai waar een inham is met weinig diepgang. Onderweg , bij Porto Cervo, het “haventje” voor de rijken der aarde, zie ik de nodige Maxi zeilboten. Ook spot ik nog een paar J-classics (zeilboten). 



Altijd weer een mooi gezicht. Er is iets met Rolex cup en zeilwedstrijden. 



Ik vaar wat rond. Er wordt nog geen aanstalten gemaakt om te starten Wachten op meer wind???   Ik vaar maar door naar de volgende baai. Het “grote” werk ( 30 meter plus) is hier standaard en kennelijk mogen ze in het ondiepe stuk met de grote speedboten niet hard varen . Maakt het allemaal wat rustiger.

 

Technisch probleem!

Mijn omvormer  van 24 volt naar 220 volt heeft kuurtjes. Altijd fijn als ik dan weer ruggespraak kan houden mijn grote steun – en toeverlaat     Bram!.  Met de omvormer kan het alleen maar erger worden en dan kan schade aan de computers en overige 220 volt apparatuur  brengen. Omvormer afschrijven en een nieuwe zien te scoren. Het is en blijft warm. Zo rond de dertig graden. Ik blijf hier nog een dagje. Morgen naar Olbia.

 

Maandag 5 september

Wind is zuid oost 4 tot 5 Bft. Dus tegen de wind in varen. De afstand is niet groot en in de middag lig ik aan de kade van Olbia. Hier wordt geen havengeld geïnd.  Het duurt nog een week voordat Dochter Katja en nicht Joyce aan boord komen. Heb ik mooi de tijd om het  één en ander te regelen.

.

Dinsdag  6 september

In het buitenland is het altijd lastig om je “speciale”spulletjes  te bemachtigen. Zeker als het om een 24 Volt omvormer naar 220 Volt sinus gaat. Thuis heb je zo je adresjes en daar spreken ze ook Nederlands.  Google maps geeft wel uitkomst maar dat is ook wel eens in het Italiaans.  Een grote elektronica zaak gevonden. Vlak bij het vliegveld. Daar kom ik dan ook terecht en zie een aardige hoeveelheid  privé jets bij elkaar staan. Geen kleintjes. En niet te vergeten… enige helikoptertjes. Ik fiets iets verder en kom bij een soort van klein lux vertrek- en aankomst gebouw..  Ik praat wat met twee “beveiligers” die bij de deur staan en kom tot de conclusie dat dit een terminal voor de privé vliegtuigjes is. Tja… Een goede manier om ongehinderd en vlot bij je bootje(s) te komen. Ach …. Ieder zo zijn eigen ding…

 

Ik fiets door naar de elektronica zaak. Het is een soort Media Markt. De omvormer die ik nodig heb hebben ze niet in het program!  Ik krijg wel een adres waar eventueel mogelijkheden zijn. Dat is aan andere kant van Olbia op een groot industrieterrein. Een lekker stukje fietsen door dit warme land. Vlak bij is een Lidl supermarkt . Kan ik mooi mijn favoriet muesli halen.

 

Voordat ik het industrie terrein opga zie ik bij een werf met een watersport winkel. Gesloten!!!  Toch maar even naar binnen gluren. In de vitrine ligt een Victron Sinus omvormer van 12 volt naar 24 volt. Er is rugdekking!!! Ik fiets door naar “het adres”. Het blijkt een bouwmarkt te zijn. Ze hebben wel omvormers maar alleen van 12 volt. Niet wat ik zoek.  Dan nog maar Googelen.  Aan de andere kant van een spoorlijn is een elektronica zaak. Stukje omfietsen want de spoorweg overgang is niet naast de deur.  Bij de betreffende zaak aangekomen zijn zij wel in het bezit van een catalogus en kunnen zij wel een bestelling doen. Levering over vier dagen…. Is dat nog voor het weekend???..   geen zekerheid.!!! Maar er is dus nog een alternatief. Ik ga weer naar de watersportzaak.  De siësta is voorbij en de winkeldeur kan open.  De omvormer in de etalage is beschikbaar en met enige korting is er een nieuwe eigenaar voor de omvormer.

 

 

 

Woensdag  7 september

Plaatsing 24 volt omvormer.

Voor een nette montage wil ik een haakse rand geaarde stekker hebben.  Lijkt niet zo moeilijk  De supermarkt heeft wel stekkers maar niet wat ik zoek. Een lampen zaak .Nul op het rekest. De China shop. Die hebben altijd alles. Nee dus… Dan maar wat rond fietsen.  Een winkel voor wasmachines. Aan zo’n wasmachine zit een haakse stekker die ik zoek. Daar moet wat te vinden zijn. Jammer het is inmiddels siesta!!. Om drie uur gaat de zaak weer open.  Ga ik ook maar siësta houden. Ik ben op tijd weer terug maar zij hebben geen losse stekkers. Twintig meter verderop is een gereedschapswinkel . .. Bingo. Het is weliswaar geen haakse stekker maar deze is goed genoeg.  Ik kan het zaakje weer monteren. De computer kan weer bijgeladen worden , het scheerapparaat, mijn dockingstation voor mijn I-pod…de handheld  GPS, …. Ik ben weer helemaal gelukkig.!!

 

 

Donderdag 8 september.

 

“Het kuipkussen”

In de straat van Gibraltar heeft de wind een kuipkussen meegenomen. Dat doet nu hoogstwaarschijnlijk dienst als drijvend eiland voor een meeuw. Op Formentera was er een stofferingzaak  die wegen vakantie gesloten was. Nu hier maar proberen. Jawel . Google maps bracht mij weer naar hetzelfde industrieterrein.  Even een stukje fietsen maar… inmiddels bekend terrein. De hekken van het bedrijf waar op de gevel, duidelijk de naam Tappezzeria (stofferderij) op stond, waren dicht en het zag er niet actief uit. Er was een deur die open stond. Knap iemand die mij onverrichter zaken weg krijgt!! Na enig gerammel aan het hek kreeg ik contact. Een dame bracht  mij naar de overkant . Daar was het bedrijf nu gesitueerd.  Echter geen enkele aanwijzing of  benaming van “ tappezzeria”  te vinden.  Ik kon geholpen worden. Met een voorbeeld bij de hand en met Italiaans gebarentaal heb ik weer een kussen naar wens.

 

 

Sociaal contact.

Gisteren werd ik, in het Nederlands,  aangesproken door mijn  achterburen. “Als de gelegenheid zich voor doet kan ik , bij hun aan boord, een drankje nuttigen”….. Mooi. De gelegenheid doet zich nu voor!.

Het contact is gezellig. Zij heeft van haar jeugd af aan de vakanties in Zeeland doorgebracht. Vandaar dat zij redelijk goed Nederlands spreekt. Hij is gescheiden en was op zoek naar een zeilster om verder door het leven te gaan. Voor haar gold hetzelfde. Beiden hebben twee dochters. Drie jaar gelden zijn ze getrouwd hebben nu nog een klein appartementje maar leven nu aan boord.




Omdat zij ontmoetingsafspraken hadden zijn zij van Menorca vertrokken met een positieve gedachte over de weersvoorspelling. Ze hebben zwaar weer gehad en inmiddels geleerd dat je, jezelf niet moet laten leiden door agenda afspraken. De zeewaardigheid van schip en bemanning ziet er goed uit maar dit was wel een misrekening. Hij heeft veertien uur aan het roer gestaan en dat alleen om een afspraak na te komen. ??/  Voor gelijk gestemde is er gespreksstof genoeg. Het kon niet uitblijven dat ik aan kon schuiven aan het avondmaal. Daar zeg ik geen nee tegen. Kortom een plezierige avond.

 

Vrijdag 9 september.

Komende dagen is er veel wind uit het westen.

De achterbuurtjes gaan om de hoek achter het anker. Daar is schoon water en kan er gezwommen worden. Het stadslawaai is daar ook niet aanwezig. We zullen elkaar wel weer een keer ontmoeten. Hier of ergens anders op de Middellandse zee. Zij overwinteren in een haven op zuid Sicilië. De haven is volgeboekt. Volgend jaar gaan ze naar Griekenland. Duimen maar dat ik in Malta een winterplekje kan vinden.

 

Komende dagen gaan zij naar het noorden en wij ook . AIS bied uitkomst.

 

Ik had overwogen om vandaag een scootertje te huren maar wil nog wat kleine dingetjes doen. Ik blijf hier totdat Katja en Joyce er zijn. Morgen een  scootertje huren kan ook.

 

Zaterdag 10 september

Om 10 uur zat ik op mijn scootertje met als eindbestemming Porto Cervo.  Niet rechtstreeks maar achter mijn duim aan. In een apart gedeelte , verderop in dit verslag heb ik mijn ideeën, bevindingen etc. over de Costa Smeralda en de Maddalena  Archipel beschreven.

Vandaag in ieder geval weer een hele leuke dag gehad.

 

Zondag 11 september

 

Het schip ingericht voor drie personen in plaats van één. In de avond was er wat trommel muziek ergens in het nabij gelegen parkje. Gaan slapen of toch maar even kijken. Het laatste gebeurde. Krukken gepakt en naar het parkje. Voor het parkje loopt een weg en daar stond een hele lange file. In die file stonden een groot aantal klassieke MG’s . Zijn hadden de ronde van Sardinië gereden. Daar waren ook veel Nederlanders bij. Omdat de meeste auto’s stil stonden en je aan het kenteken kon zien waar ze vandaan kwamen kon ik dus ook de Nederlanders er uitpikken en af en toe een praatje maken. Wel zo leuk. De klassieke MG’s   …. allen in perfecte staat van onderhoud……een weldaad voor het technisch oog. Ook nog even op een bankje naar de muziek geluisterd. Er kwam een dame naast mij op het bankje zitten. Het bleek een Slowaanse te zijn die hier in haar eentje op vakantie was. Haar partner kon geen vrij krijgen. Het type dat er op uit trekt. Samen nog gezellig gebabbeld over alles en nog wat. Morgen gaat ze nar Porto Cervo.

 

Maandag 12 september tot zaterdag 17 september

Bij het parkje staat een grote reuzenrad. 



Daar ontmoet ik Joyce en Katja die al vanaf drie uur in de morgen op pad zijn. 



Even bijkomen en nog even de laatste boodschappen bij de super doen. Daarna siësta. Daar zijn ze wel aan toe. We willen niet veel mijlen maken maar lekker bijkomen, bijpraten over alles en nog wat ,  niks doen en genieten van de mooie baaien/ankerplekken en dat doen we dan ook. Golfo Degli Aranci (ma) bij het eilandje Isola di Figarolo voor de eerste nacht. 



Gevolgd door Golfo di Marinella (di) Cala dei Sardi  (wo) met een dagje grijs weer en water tanken bij de picknick plaats waar ik met de scooter ben geweest. 



Voor 25euro, maar dan heb je ook wat. (wo) . Dan bijtijds weer richting Olbia. Overnachten aan de andere kant van  Golfo Degli Aranci (do).  Vrijdag 16 willen we weer aan de kade liggen om voor zaterdag weer op tijd op het vliegveld te kunnen zijn. Vertrek tijd: zaterdag 15:55 uur.

Als  we in de middag bij de kade willen komen gaat dat niet. De hele zaak is afgesloten. Wereldkampioenschappen  jetski worden daar gehouden. We worden vriendelijk verzocht ergens anders ons heil te zoeken. Daar….. bij de commerciële haven…    Wat kost dat ongeveer was onze vraag…… ongeveer    tweehonderd euro  .. ,euuu  oké dan . Dat doen we niet . Alternatief konden ze niet aangeven. Toch maar even door vragen. Om de hoek achter de veerboten langs zijn nog een paar kleine haventjes mogelijk zijn daar ook ankermogelijkheden????   Ja dat is een optie!!! Dus daar maar naar toe. Ik wist dat er een charterbedrijf was met een lege steiger. Eerst daar maar informeren. Zij kregen vandaag alle boten weer binnen. Maar misschien bij de buren, een zeilvereniging.   Hij bracht Katja met de rib daar naar toe. Erg aardig. Niemand thuis maar wel een andere passant die daar onderdak kreeg, en….. er waren lege ligplaatsen.

Daar maar naar toe varen en naast de passant, een jong Frans stelletje, afgemeerd. Katja weer even informeren. Een sacherijnige juffrouw , die alleen Italiaans sprak, kon duidelijk maken dat over een uurtje de voorzitter zou komen. Die kwam en sprak goed Engels. We mochten daar twee à drie dagen liggen voor veertig euro per dag, met gebruik van elektra en water en dat is ook lekker meegenomen. We zijn geweldig geholpen. Daar komt ook nog eens bij dat er voor zaterdag een stevige storm voorspeld was en dat is niet lekker als je dan “ergens” ligt en ook nog het vliegtuig moet halen. Dit is perfect!.

Ik doe met de fiets nog wat boodschappen en zie dat ook het hele parkeerterrein afgezet is ten behoeve van de wedstrijden. Een heel circus. Grand prix op het water.

We ontdekken op internet ook de bushalte voor de bus naar de aero porto. Een halfuurtje lopen, dat is dan ook geregeld. Kunnen we vanavond nog even Olbia in en genieten van een zwoele avond.  In de nacht komt de wind maar we liggen heerlijk beschut, wind in de kuip en het is dan niet al te warm.

De zaterdag is gereserveerd voor uitslapen en gereed maken voor vertrek. Om 13:00 komt de bus. Alles netjes op tijd en met een half uur vertraging vertrekt het vliegtuig. Ik kan me gaan concentreren op de laatste etappe naar Malta en terug kijken op een relaxed en gezellig (kort) weekje.

 

Zondag 18 september.

 Dag van vertrek uit deze haven. Er is echter een probleem. De wind is 180 graden gedraaid en staat nu schuin van voren met veel golven. Als ik , uit stil stand , weg wil varen drukt de wind mij de haven in waar veel boten liggen. Dat risico gaan we niet nemen en is ook helemaal niet nodig. De Fransen, kunnen, omdat ze in de luwte van de Raaf liggen , met enige hulp, wel wegkomen.  Ik wacht toot de wind gaat zakken. Op zeven uur in de avond , met schroefdruk op de achter spring, kan ik netjes wegkomen. De kade is inmiddels leeg en voor donker van acht uur lig ik op mijn oude plekje.

 

Maandag 19 september’

Nog wat boodschapjes doen en de was wegbrengen. Die kan ik om 17:00 uur weer ophalen.

Data probleem

Van tele2 kreeg ik het bericht dat ik wel is waar onbeperkt data gebruik heb, maar….. als je langer dan 4 maanden in het buitenland bent wordt je geacht evenveel te verbruiken als in Nederland . Dat is uiteraard niet gebeurd. Alternatief…. Bijbetalen.. of een aparte sim kaart, of teruge naar Nederland en mijn Nederlands gebruik opkrikken, of minder gebruik maken Dataverbruik en via WiFi het meeste data verkeer regelen. Voor het laatste kiezen we. Een restaurantje heeft WiFI.  Dus daar maar aan het werk.

Het weer bericht kijken en zoals het er naar uitziet dinsdag of woensdag vertrekken.

De kust van Sardinië                     130            mijl

Oversteekje Sardinië  - Sicilië      150            mijl

Zuidkust Sicilië                             140            mijl

Oversteekje Sicilië – Malta          60              mijl

 

Waarbij we rekening moeten houden dat er weinig beschutte ankerplaatsen onderweg zijn en het weer inmiddels wat “veranderlijker” is geworden. We gaan het zien. Een geruststelling is, dat de Raaf onder onvoorziene “zware” omstandigheden een fijn en goed. handelbaar schip  is.  We zijn er klaar voor!!

 

 

Mijn bevindingen van de Costa Smeralda en de Maddallena archipel.

Het is een uniek en bijzonder gebied. Bevolkt door evenzo bijzondere mensen/toeristen. Inmiddels heb ik het gebied en alles daar omheen aardig doorkruist. Indrukken opgedaan, meningen gevormd, verbazingen en ongeloof, sociale aspecten, confrontatie met de onbeperkte (financiële) rijkdom. De mooie omgeving van natuur, zee, oevers, heuvels, rotspartijen, bergen etc. 

 

Waar beginne we. Dit jaar word het zestig jarig bestaan van de Costa gevierd. Ik citeer nu een stukje uit de artikelen van de Zwerftocht van d e Alcedo door Fred Koch. Gepubliceerd in de Spiegel der zeilvaart medio 2015/10.

 

Fred Koch heb ik leren kennen toen hij zijn Lemsteraak ging restaureren bij de werf van Wolly Visscher in Zwartsluis. Daar was ik inmiddels ook druk beszeg met de restauratie van de Witte Raaf.

---------------------------------

 

“”  In 1962 werd onder leiding van de Agha Khan een consortium gevormd met zes landeigenaren uit deze streek. Het consortium stelde zich ten doel het gebied met een kustlijn van 55 km en een totale oppervlakte van 30 km2 te ontwikkelen, waarbij de bebouwing in harmonie moest zijn met de natuurlijke omgeving. Een groep toonaangevende architecten kreeg de opdracht een plan te ontwikkelen. Het resultaat is dat deze streek – inmiddels een recreatiepark voor de zeer rijken – een prachtig gebied is gebleven met veel beschermde natuur voor de kust. “”..

---------------------------------

 

 

De kustlijn is niet  recht maar zeer grillig. Wat resulteert in talloze landtongen, baaien /inhammen die relatief ondiep zijn en derhalve mooie ankergelegenheid biedt. Tussen de rots oevers zijn er strandjes. Niet al te groot en dus ook niet uitnodigend om grote ressorts te ontwikkelen wat ook de bedoeling was van het consortium. Je vindt er geen “massa” stranden. De oevers gaan over in een heuvel gebied. Ruimschoots voorzien van groen. De bebouwing is niet al te groot en voorzien van roodbruine vlakke daken en bruin metselwerk. Goed verdeeld tussen het “groen”.  Achter de heuvels zien we dan de bergen. De hoogste berg van Sardinie is +/- 1850 meter.

De noordkust van Mallorca is stil en hoog, evenzo als de noordkust van Spanje, dat is imponerend maar je zie niet van het achterland.

Het fijne van dit stuk kust is, dat er een aantal diepe baaien zijn waar je altijd een beschutplekje kan vinden om te ankeren.

 

                                Spiaggia del Golfo delle Saline





Porto Cervo


                                            Cala di Volpe


                                                Porto Rondo


Cali de Sardi





Ga je verder naar het noorden dan kom je bij de Maddallena archipel,  een mooi natuur gebied en als je daar voor het eerst als  “vrije “zeiler komt en je wilt op een verantwoorde manier ankeren, dan mag dat niet zomaar!!!. Je moet via internet aanmelden en toestemming krijgen etc. om daar te mogen verblijven. Een hoop regeltjes, waar je “pissig” van kan worden. Ik ben er nu weer geweest en heb het wat beschouwender bekeken. Vanuit het oogpunt van de enorme toeristische druk die op het gebied ligt met alle dagrondvaarten en passanten die in dit mooie gebied willen vertoeven, kan ik me voorstellen dat wil je het gebied beschermen tegen het ontstaan van een commerciële vuilnisbelt. Het opstellen van lastige regels is dan noodzakelijk. Dat is voor de  “vrije” man die de natuur weet te respecteren, lastig te verwerken…… Helaas…het is niet anders….



                                    Maddallena stad





Eigenlijk geld voor deze mooie gebieden in de Middelende zee dat je in de vakantie periode daar niet wilt zijn. Dat is wat we in ons achterhoofd wel meenemen voor de komende jaren.

                                                                                                       

 

Einde van dit verslag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten