vrijdag 30 september 2022

 

Reisverslag 2022  deel 8 .

Vaartocht Nederland naar  de Middellandse zee.

---------

Van Noord Sardinië  Malta.

Ongeveer   450     mijl over de rechte stukken gemeten.

-----------------------------------------

 

Nadat Katja en Joyce  zaterdag met het  vliegtuig naar het koude kikkerlandje  vertrokken  waren, heb ik, in afwachting van gunstige weersomstandigheden, mij nog aangenaam kunnen verpozen met schip en omgeving. We gaan weer verder met de dag van vertrek!.

 

 

Dinsdag 20 september

 

Gisteren nog wat boodschapjes gedaan en vandaag steken we om 9:00 van de wal. Het is bladstil. De vaargeul bij Olbia doen we op de motor. Ook zet ik alvast het “halfuur ritme “ in gang. Elk half uur loopt de wekker af. Tijd voor de routine controles etc.. Als ik de nacht in ga is het gewenning proces voor de halfuur slaapjes al op gang. Dat bevalt goed.

 

Bij de uitgang van de vaargeul, omstreeks 10 uur, nabij de vierkante vuurtoren, krijgen we wat wind van achter. Kan de motor uit.., rust!!.



 Halverwege de  Golfo Degli Aranci,  om 11:00 uur, gaan we zuidwaarts door een vaargebied met eilanden en rotsen. Het avontuur tegemoet!.

Achteraf niet gerealiseerd dat dit nog een mooi stukje beschutte kust is met mooi vaarwater. Oké, bewaren voor een andere keer. Nu varen we door.  De wind draait inmiddels meer naar het noorden maar we blijven nog een tijd onder invloed van dat hoge vierkante rots eiland Tavolara. 



Als we op open zee zijn gaan we plat voor de wind. Fok te loevert aan bakboord, grootzeil aan stuurboord en een gestreken bezaan.

Met deze zeilvoering varen we door tot morgenochtend 07:00 uur.

 

 

De windverwachting voor het komende traject is als volgt:

 

De kust van Sardinië : Noord   rond de 4 Bft .

 Aftstand ongeveer 130 mijl.

Oversteekje Sardinië  - Sicilië:     Noord 4à5  Bft  en halverwege draaiend naar noordoost tot oost.

 Afstand  ongeveer 150 mijl.

Zuidkust Sicilië:  Zuidoost evenwijdig aan de kust 4 tot 5 Bft uitschieters zes is mogelijk    .

Afstand ongeveer 140 mijl.

Oversteekje Sicilië – Malta : Zuidoost evenwijdig aan de kust 4 tot 5 Bft uitschieters zes is mogelijk.

                                      Afstand ongeveer  60 mijl.

 

De kust van Sardinië is hier weer wat anders dan bij de Costa Smeralda. Lage oevers die tot aan het water begroeid zijn met struiken , bomen en bossen. Hier en daar een strandje. Daarachter de heuvels en hogere bergen. Zo af en toe een bewoond gedeelte of een grote stad. Het is dun bevolkt.

Mooie kust om langs te zeilen. Ik denk dat met de camper over land dat veel imponerende is.

 

De sleepgenerator

Op de dag varen we zonder stuurautomaat, dus op de hand. De Raaf houd moei koers maar heeft af en toe een klein correctie nodig. Tegen de avond zie ik dat de accu spanning aan de lage kant is. Logisch…. De schaduw van de zeilen hebben de hele dag de zonnepanelen afgedekt.

 

We kunnen bijladen middels de dynamo van de motor maar ik kan ook mijn sleep generator te voorschijn halen.

Het is rustig vaarwater dus een goede gelegenheid om de schroefas generator uit te proberen. Twee jaar gelden nog een keer getest maar daarna niet meer gebruikt. 

 

Hoe werkt zo’n ding!!   Aan een lange sleeplijn zit een propeller en als je dat, bij een varend schip overboord gooit, gaat de sleeplijn draaien. 



De sleeplijn wordt aan een dynamo gekoppeld en die kan dan stroom leveren. De dynamo is aan de binnenkant van de spiegel gemonteerd, De as met oog steek door de spiegel naar buiten, daar wordt de sleeplijn aan bevestigd en met een oogje door de spiegel steekt. 



Je moet dan wel voldoende snelheid hebben en ook weer niet te hard gaan. Goed.. het zaakje is geïnstalleerd en overboord gezet en…. Het werkt.!!    Ik heb vannacht maar twee keer een half uur de motor bij gedraaid omdat we een niet al te grote snelheid hadden. Dat is mooi.

 

----------------------------

Woensdag 21 sptember

Als het ochtend gloren zich meld  zijn we bijna aan de zuid kant van Sardinië. Tijd om koers te zetten naar Sicilië. De koers wordt nu ruim maar ook hier moet de stuurautomaat en de sleepgenerator het werk doen.  De wind is als voorspeld dus lekker doorgaan op de ingeslagen koers.  De sleep generator laat het afweten……  als we halve wind richting Sicilië varen en de vaarsnelheid oploopt tot 7 knopen , zie ik dat de kracht te groot wordt voor de kunststof propellers .  Ze buigen en doen hun werk niet meer. Hebben we weer wat huiswerk om beter propellers te vinden. 

 

De zon schijnt,  wordt wel gehinderd door een paar schapenwolken. Wolken?? Die heb ik een tijd niet gezien!. In de middag gaat dat veranderen. Er komt een grijze sluier boven de wolkjes en de wind gaat meer naar het NO en varen we ruim aan de wind.  De Raaf houdt keurig koers en heeft de automaat niet nodig. Zo gaan we ook de nacht in en kan ik prima mijn slaapjes doen.   

 

Donderdag 22 september.

Bij het krieken van de dag, komt Sicilië in beeld. Aan de west kant liggen voor de kust nog drie eilanden. Onze koers komt uit tussen het eiland Ispla di Mareettimo en Isoladi Favignana. Dat heeft de Raaf mooi gedaan. De wind wordt wisselvallig en komt op een gegeven moment uit het zuiden. Dat wordt dus kruisen. “Even en stukje langs westkust” kunnen we vergeten . We zij er de hele dag zoet mee. Er komt vanuit het zuiden ook nog vette grijze wolken. Ik haal de bimini weg en zetten de buiskap weer overeind.  Voor alle zekerheid ook maar vast een rifje in de bezaan. Zijn we op slecht weer voorbereid. Er komt onweer en regen uit de bui maar die gaat goeddeels over land. De bui blijft hangen en wordt, van afstand gezien ook wat compacter. Wat in de verwachting zou kunnen zitten…..de bui, aangesterkt, komt weer terug.

 

Wat is onder deze omstandigheden mijn tenue en dat onder het motto: alles wat nat is moet weer drogen. Als mijn  lijf nat is heb ik alleen een handdoek nodig en heb ik geen natte spullen. Ik wil ook niet koud worden dus we kiezen een tussenweg. Een onderbroek met en korte short, een hemd met een dunne trui en daar overheen mij neopreen jollen jack. Dat is soepel en knelt niet. Dat bevalt mij prima. Voor de harde regen heb ik nog een ouderwetse zuidwester. Dat is handiger dan een capuchon.

 

Er komt wat wind uit de bui die nu van achteren komt. We varen vlak onder de kust. Het bezaantje er  maar af want als je voor de wind vaart met mogelijke windveranderingen is dat alleen maar lastig. De optie grootzeil eraf en alleen bezaan en fok. Doen we niet. Dat is goed voor de aan de windse rakken en dat is richting kust. Daar wil  ik niet zijn. ….. Ja hoor…. er komt wind uit en regen, heel veel regen. Het zicht wordt nihil en we weten dat de koers niet blijvend onder de 120 graden mag komen want dan varen we richting kust. De wind zet door. Hoeveel en hoelang?? Voor de wind  wordt ruime wind en dat kan, bij een aanhoudende koers,  wel eens te veel worden. Aan de wind is richting kust. We nemen geen risico, er kunnen alleen maar dingen kapot gaan….Dus…. het grootzeiler af. 

 

Met deze manoeuvres zet ik altijd de motor bij. Dan is er druk op het roer om het schip goed bestuurbaar te houden en kan de stuurautomaat goed zijn werk doen…..  Ik ook!....  De heftige wind duurt maar even. Voorlopig laten we voor wat het is. De boot is nu heel goed met zoetwater schoon gespoeld. Een lekkere op frisser.

 

Het is inmiddels donker en als het circus voor bij is, zo rond een uur of negen in de avond,  blijft er weinig wind over, een lastige golfslag en een druil regen. Niet iets om over naar huis te schrijven, ( dat doe ik hierbij toch maar). Ondanks mijn neopreen jollenjack ben ik toch zeiknat en als ik niks meer te doen heb wordt mijn lijf  ook koud. In de warme doucheruimte ontdoe ik mij van de natte zooi. Droog me af en trek droge kleren aan.   Als alles weer een beetje tot bedaren is gekomen en geen verassingen meer worden verwacht blijft er een miezer regentje over. Ik doe  mijn zeiljack aan en de zeiltjes gaan weer omhoog.

Met deze golven, die ook niet weten welke kant ze uit moeten, is er net niet genoeg wind om een aan de windse goed koers goed vast  te houden en zal ik regel matig even “bij” moeten springen. Neemt niet weg dat ik wel mijn slaapjes doe.

Later in de nacht wordt het droog en komen ook de sterren weer te voorschijn... Er is nu net genoeg snelheid om de boot een beetje op koers te houden richting Malta. We komen de nacht goed door .

 

Vrijdag 23 september

De morgen brengt zon maar geen wind. Ik doe mijn slaapjes tot een uur of elf. Dan val ik niet meer in slaap. Dan ben ik dus ook niet moe. Zo simpel is dat. De kleine golven die niet weten waar ze naar toe moeten zijn weggesmolten. Er blijft  een lange deining over die vanuit het oosten komt.

Wij varen naar het oosten dus tegen de golven in. De Raaf loopt daar soepeltjes over heen, of beter gezegd, omdat we geen snelheid maken lopen de  golven makkelijk onder het schip door. Soms lijkt het wel alsof we achteruit varen. Wel fijn dat ze niet van opzij komen want dan is het rollebollen geslagen.

 

De zon schijnt vanuit een helder blauwe hemel,  maar de schaduw van het zeil valt op de zonnepanelen. Het nuttige maar met het aangename combineren: stroomdraaien en enige voortgang maken.

 

Verwachting over de voortgang??   Die is ver beneden peil. Wachten tot er wind komt!!!!

 De voorspelling van gister middag  kan in de kast  De voorspelling van vandaag?? ..dat verandert niks aan de situatie dus die heb ik ook niet nodig. Ik heb het hiermee maar te doen.

---------------------

Wetenschappelijk en wiskundig bekeken… Als de snelheid nul is en de afstand is honderd mijl dan is de tijd om daar te komen oneindig lang. Als de snelheid 0,1 mijl per uur is dan is de tijd om in Malta te komen relatief kort. Ik hoef me geen zorgen te maken..

---------------------

 

We gaan maar eens aan de lunch denken.  Koude tomaat met mozzarella en een Balsamico sausje. Hebben we toch nog enig tijdverdrijf!.

 

 

Het “drijven” gaat stierlijk vervelen. Boven Sicilië hangen wolken die geen spat bewegen. Boven Malta hangt ook een partij wolken “bewegingloos”.

Ik ben 15 mijl uit de kust. Toch de motor aan en richting kust varen om contact te krijgen met de buiten wereld. Na een kwartiertje komt er toch wind …. Uit het westen!!!  Eureka!!.  …Overstag en een koersje uitzetten 140 graden. De koers komt uit op de wolken partij die waarschijnlijk boven Malta hangt!!.We zitten goed.

Het zeil is nu aan bakboord en de zon schijnt op de panelen. Drie tot vier  ampère stroom bij 24 volt. Goed voor koelkast en stuurautomaat. We gaan weer verder waar we gister gebleven waren. Een glaasje koude cola met citroen sap. Een snackje, een leesboek van Ben Hoekendijk “ Vrijheid en Eenvoud  “. Het leven kan niet meer kapot! Carpe Diem!! 

 

 Note: vroeger.. , toen men mij een beetje Frans trachten te onderwijzen, kwam deze tekst op tafel, “”Carpe Diem””   “pluk de dag”. Jaren later en nu zeker, begrijp ik maar al te goed de diepere betekenis en waarheid van dit gezegde.

 

 

Tegen het einde van de middag wordt de wind Zuid Oost en neemt in kracht toe . We krijgen, met een dagje pauze tussendoor, tocht de voorspelde wind!! De wind gaat wat meer naar het oosten en we varen varen een koers naar de kust van Sicilië.

 Er komen twee vrachtvaarders op mijn weg.

Eén van west naar oost en één van oost naar west. Bijna haaks op mijn koers!

Met het AIS scherm kan je heel goed zien of je de schepen achterlangs of voorlangs kan passeren.  




De schepen varen een vaste koers en een vast snelheid. Maar de koers en snelheid van een zeilschip dat op de golven danst is variabel. Je moet dus constant in de gaten houden of alles blijft zoals het is. Na het eerste schip gepasseerd te hebben krijgen we een stevige opduvel van een golf. Mijn AIS scherm schuift over de navigatie tafel en is even  “van de kaart”!!  De kaart is niet meer op het scherm! Ik krijg het zaakje niet weer aan de gang en zonder de AIS kaart is het ook niet fijn. Op mijn eigen laptop heb ik een back-up. Ik sluit mijn eigen laptop aan op de AIS apparaat en we hebben weer kaart voor ons neus. Het volgende schip kunnen we veilig passeren. Dan dient zich een derde schip op mijn koers. Meestal is de reactie tijd tot we dicht bij elkaar zijn ongeveer een uur. De CPA  ,( het roze lijntje),  de afstand waarbij we elkaar het dichtst zullen naderen is dan meestal ook een paar mijl, maar niet altijd. Geen paniek!!

Omdat ik bij de kust overstag moet besluit ik nu maar overstag te gaan. Van het derde schip heb ik dan geen last.  De AIS laptop en het AIS apparaat worden opnieuw opgestart en alles is weer zoals het was. Mijn eigen laptop kan weer terug op zijn oude plek.

 

We varen nu zuidwaarts. Er is behoorlijk wat verkeer van de grote scheepvaart. Van Suez naar Gibraltar en vice versa. Er is hier geen shippingline, een corridor van schepen die naar west varen en een en corridor van schepen die naar oost varen. Vrije doorgang tussen Sicilië en Malta!!.  Ik kom regelmatig in kontact met kruisende schepen hetzij van oost naar west of van west naar oost . De nacht valt en gedurende de nacht heb ik zo’n tien schepen die ik op redelijke afstand moeten passeren. De nacht is donker het zicht is helder en de navigatie verlichting van de schepen kan je op afstaand goed zien. De snelheid inschatten is veel lastiger. Zonder AIS zou je daar verschillende keren op kunnen verkijken. Hoeft niet gevaarlijk te zijn maar wel lastig,

 

De schepen zelf hebben dezelfde AIS informatie als ik en je ziet ook wel dat men daar op anticipeert.  Voor de duidelijkheid passen ze dan hun koers aan.

 

 De AIS is hier bij een uiterst fijn hulpmiddel. We komen de nacht goed door. De wind blijft staan en aan de wind doet de Raaf zijn werk. Verschillende slaapjes heb ik over moeten slaan. Zie hier ook weer dat het zo belangrijk is om uitgerust te blijven. Als je een slaapje pakken kan pak het dan!!.

 

Zaterdag 24 september

 In de ochtend ben ik royaal buiten de “gevaren” zone en komt ook de zon. Ik vaar nog steeds zuidwaarts, nu met de giek over stuurboord. De zonnepanelen krijgen ruimschoots zon.! Tegen de middag als de zon zuid staat gaan we overstag en de zonnepanelen hebben weer volop zon. De koers is nu richting noordkant van de Malta eilanden.  Aan het eind van de middag zit ik al aardig dicht bij de eilanden. Ik zie nog steeds niets aan de horizon!. Zou Malta hier wel liggen, of zijn ze afgezonken??  Het laatste nieuws heb ik nog niet ontvangen!.   Naar later bleek zijn de eilanden hevelachtig vlak.  Het hoogste punt is 253 meter. Had ik kunnen weten als ik mij beter had voorbereid!!

Opeens zie ik aan de horizon “krijtrotsen”. Het  zijn de rotsen van het eiland Gozo. De wind gaat nog een beetje zuidelijker en het eiland wordt bezeild. Op de kaart zie ik een mooie ankerbaai. Het motortje erbij en hopen dat ik rond 8 uur daar binnen kan zijn want dan wordt het donker. Het is een lastige aanloop voor als je daar niet bekend bent. 



Hoge kliffen en daar moet ergens een omsloten baai zijn met twee ingangen, veroorzaakt door een eiland dat in de ingang ligt. Zo ziet dat er op de kaart uit. Het klopt ook wel maar het eiland is een hoge klif. Een verleng stuk van de kliffen aan de kust. Als we vlakbij zijn en we in de luwte van de steile krijtrotsen zijn gaan de zeiltjes naar beneden en op het motortje gaan we langzaam op de noorder ingang af. De zuidelijke kan ik niet onderscheiden. Ik zie ook dat er in de baai een licht is wat af en toen knippert. Mogelijk een geleidelicht??   In het donker kan ik de contouren van de rotsen die bij de ingang liggen goed zien. De water TOM-TOM en diepte meter laten mij precies zien waar we varen. Zo komen we door de ingang. Er liggen nog een paar scheepjes. In de kom gaan de rotsen steil omhoog. Lastig om je goed te oriënteren. Vlak bij een schip waar ik denk.. en voor zover ik dat kan zien, is daar een goede ankerplek.. Ik laat het anker vallen. Ik wordt met een felle schijnwerper in het gezicht geschenen en krijg commentaar  dat ik te dichtbij lig.  Met zo’n schijnwerper wordt je meteen verblind en kan je niet goed je werk doen. Ik vraag of hij niet in mijn gezicht wil schijnen. Geen reactie maar ik heb ook een schijnwerper klaar liggen en daar moet hij het maar mee doen.  Ik heb geen zin om verderop te gaan liggen. Toch weer een aantal malen met die schijnwerper op mijn gezicht. In praktijk zijn er altijd mensen/schippers die alleen met zichzelf bezig zijn. Geen aandacht en begrip voor anderen en zich niet in de situatie van anderen kunnen verplaatsen. ( Onzekerheid???)

 

 Het knipperlicht komt ook bij hem vandaan. Het is zijn anker licht.  Een ankerlicht is een rond schijnend wit licht. En geen disco lamp. Men voelt zich kennelijk veiliger als je een afwijkend licht hebt dan zien ze jouw schip beter en komen ze niet zo dichtbij je liggen. Ik zal je vertellen, dat,  als er tien schepen met zo’n Disco verlichting voor anker liggen en je wilt daar een weg tussen door zoeken…. dan wordt het pas echt gevaarlijk. Je ogen krijgen geen rust om je goed op de omgeving te kunnen oriënteren. Aanvaringen zijn dan niet uitgesloten. 



 

Zondag 25 september

De nacht is rustig en ik lig best wel dicht bij de discoboot maar ver genoeg weg om elkaar niet te raken. In de ochtend als het weer licht is en ik goed kan zien hoe de situatie ter plekke is, leg ik de Raaf een eindje verder op.

 

Het eiland voor de ingang van de baai.
Midden onder, de enige plek waar je aan land kan komen.

Het heeft wat geregend mooie gelegenheid het schip even af te nemen en van zout te ontdoen. Ik neem een ontbijtje en pak nog een paar slaapjes.  “Buiten” neemt de wind weer toe en de golven rollen nu naar binnen. Lopen tegen de steile rotswanden aan en komen dan weer terug. Het blijft een beetje rollenbollen. Er wordt niet aan het anker gerukt en de Raaf blijft netjes op zijn plaats liggen.  So far so good.

 

Maandag 26 september

Een onrustige nacht. De deining in de kom blijf aanhouden. Dat komt de slaap niet ten goede. Blijven we wat langer uitslapen. Vandaag blijft er een stevig windje uit het zuiden komen. Dinsdag gaat de wind 180 graden draaien en heb ik windje mee naar één van de baaien bij Valetta.

 Ik zou vandaag ook kunnen verkassen naar een andere baai hier in de buurt. Voor mij nog onbekend. Het is dan de vraag of ik beter uit ben. Hier heb ik geen last van de wind. Ik blijf hier.




Ik heb Franse buren. Zij halen anker op en maken een paar rondjes door de baai. Kennelijk op zoek naar een rustiger plekje, wat er niet is. Uiteindelijk gaan ze de zee op en wat ik op de AIS kan zien,.. richting Sicilië, 50 mijl verder. Ik ga mijn boek van Ben Hoekendijk uitlezen. Zijn belevenissen en zijn rondje Atlantic. Morgen vroeg , als de wind gedraaid is, ga ik zuidwaarts, twintig tot vijf en twintig mijl.

 

Over Ben Hoekendijk!

Ben Hoekendijk is een solozeiler en schrijver.  (1938 –2020)

 

Tijden geleden had ik al een paar boeken van hem gelezen. Ik heb ze staan in de Witte Raaf bibliotheek. Ik bedacht opeens .. laat ik nog maar eens een boek lezen. Er was mij wel iets bij gebleven over de inhoud maar kennelijk lang niet alles. Een leeftijd verschijnsel.

Interessant om de boeken opnieuw te lezen. Te meer omdat ik inmiddels ook de nodige ervaring en tochten heb onder nomen. In het boek komen veel zaken naar voren die ik in mijn ondernomen tochten ook heb ervaren.

 

Als schrijver is hij altijd op zoek naar interessante verhalen.

Ben schrijft over ontmoetingen met mensen en hun specifieke belevenissen. Gelijk geaarde zeilers die de consumenten maatschappij de rug toekeren. Een ander leven gaan leiden. Heeft diepgaande gesprekken over geloof en andere zaken, complicaties aan boord etc. etc. .

 

Het solo zeilen op zijn manier, met al zijn voor en tegens. De tegenslagen en de kracht weer vinden om tegenslagen om te zetten in wel… slagen!.. Met beperkte omstandigheden en middelen toch weer zaken oplossen om verder te  kunnen gaan.

 

Confrontaties met het alleen zijn en eenzaamheid. De psychische inwerkingen en positieve uitwerkingen daarvan.

 

Tussen door nog de smeuïge verhalen en bijzondere ontmoetingen die ieder schipper wel meemaakt. 

 

Als schrijver kan hij zijn belevenissen veel beter op  papier zetten dan ik dat kan doen. De boeken die ik in de Raaf bibliotheek heb zijn:

 

Was het toeval of een glimlachje van de Hemel.  (1997).

Zeekoorts (2001).

Vrijheid en eenvoud (2005).

De golf van Biskaje. Voor de tiende keer (2012).

 

Daarnaast heeft hij meerdere, van dit soort boeken, gepubliceerd. (zie internet)

 

-------------------------------------

 

Dinsdag 27 september.

De nacht is even onrustig als de nacht hiervoor. De wind is gaan draaien naar het westen/ noord westen en staat dus pal op de ingang van de baai. De golfslag is er niet erger van geworden. Als ik wakker wordt is de zon al bezig om zich achter de kliffen omhoog te werken.

 

Ontbijtje nemen en vertrekken!. Ik heb de wind op de kop dus doe ik de bezaan omhoog. Bij het opgaan van het anker houdt de bezaan de kop in de wind. De motor zorgt, in stationair stand, voor enige voortgang of stilstand. Genoeg om in alle rust het anker op te halen en goed op het schip te “verankeren”.  De stuur automaat kan hierbij geen diensten verlenen. Die heeft roerdruk en snelheid nodig en dat hebben we wel als we de baai uitvaren.



 De zuidkant van het eilandje. Er zijn stukjes afgebrokkeld.


“Buiten” staat een nog heftiger golfslag. De golven beuken tegen de kliffen en die sturen de golven weer terug. Ik laat de stuurautomaat van tegen de wind in, iets meer aan de wind over bakboord sturen. De richting waar we naar toe moeten. Het grootzeil gaat omhoog en als ik nog iets afval komt er wind in de zeilen en wordt de Raaf stevig tegen de golven gedrukt en komt er meer rust in het schip. De Raaf krijgt er weer zin in!. De kleine Genua er bij en het wordt relaxed varen.

 

Als we om het westelijk puntje van de Gozo varen wordt het een voor de winds rak en varen we evenwijdig aan de kust. Het bezaantje gaat naar beneden. De zon, vergezeld van een paar wolkjes, is er bij en zo varen we de ochtend in. Als ik op de klok kijk, dat doe ik niet zo vaak, dan is het 08:15,    toch nog wel erg vroeg .  De morgenstond heeft goud in de mond en dat gaat ook nu weer op. Het eerste stuk kust zijn er de hoge kliffen. 



Het lijkt wel op “the white cliffs of Dover” van zuid Engeland. Niet zo wit omdat het hier samengesteld is uit kalk zandsteen,  De kliffen in zuid Engeland zijn echt krijtrotsen..   Halverwege  wordt de kust glooiend en voorzien van terrasvormige “landbouw’’  plateaus. 



Wat daar verbouwd wordt en of het nog intensief gebruik wordt kan ik niet gewaar worden. Er is ook nog een jacht / annex veerhaven. Daar ga ik vlak langs om te kijken of daar eventueel ook overwintering mogelijkheden zijn. Het ziet er niet al te vol uit dus mogelijk een alternatief als het bij Valletta niet gaat lukken.

 

-----------------------------------------

Veilige plekken.

 

Het doet mij denken aan onze kat. ….Als we met de kat in een vreemde omgeving komen, is het eerste wat ze doet… een veilige plek zoeken. Boven in een kast of onder een boot, of onder de motorkap van een vrachtwagen, noem maar op. Als ze daar een tijdje heeft gezeten en de omgeving geobserveerd heeft gaat ze haar territorium uitbreiden. Denkt ze dat er gevaar is dan gat ze meteen weer terug naar de veilige plek.

 

Als ik met de boot op stap ben doe ik in feite hetzelfde. Zoeken naar een veilige (anker) plek en van daaruit bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Voorbeelden van veilig plekken:   de Morbihan en de Vilaine rivier in zuid Bretagne, De Ria’s in noord Spanje. Alvor en Culatra in de Algarve, Alcoutim op de scheidingsrivier de Guardania,  tussen Portugal en Spanje,  Mar Menor nabij Cartagene,  de Polenca baai in NO Majjorca,   Menorca, de baay bij Fornells,   Vliho bay bij Lefkas en de nodige plekken die ik nog wil ontdekken..   

 

Zo kwam ik ook terecht bij Malta. In de Drietand, het clubblad van de kustzeilers, was een artikel over overwinteren in verre bestemmingen en daar werd Malta genoemd.

 

Daar over nagedacht en de volgende argumenten waren voldoende om Malta als eindbestemming voor 2022 te kiezen

 

1e  Vanwege de strategische en historische achtergrond heeft mij het eiland altijd wel getrokken en stond het dus kennelijk op mijn Bucketlist.

 

2e  Bij Valletta zijn  twee grote beschutte baaien, dat moet mogelijkheden bieden.

 

3e De hele winder door is het eiland per vliegtuig bereikbaar . het vliegveld is vlak bij Valletta. Bij Lefkas is dat niet het geval.

 

4e De winter temperaturen zijn aangenaam. Rond de 15 graden. Er is wel meer regen 50% . Vergeleken bij ons natte landje een schijntje.

 

Verder had ik mij niet verdiept in het wel en wee van Malta en laat ik dat maar als verassing over mij heen komen. Die waren er ook, maar dat voor later.

-----------------------------------------

We varen door om het “tussen eiland” Kemmuna en langs de oostkust van Malta. Mooie kust om bij mooi weer langs te varen. Er zijn daar twee grote baaien die in 90% van de gevallen geen beschutting bieden. Ook de kleinere baaien geven geen bijzondere beschutting. Daarbij komt dat ik nu de indruk krijg dat Malta een eiland is van werken en wonen. Er wordt heel veel hoogbouw gepleegd, flat gebouwen, appartementen,  etc. gelijk aan de Spaanse en Portugese “kustlijn”. Voor mij niet uitnodigend. (Wat zoek ik hier??).

 

Bij Valletta wordt het interessanter. Niet omdat daar heel veel grote wooncomplexen gebouwd zijn en worden maar meer hoe de geografische ligging is. Als ik  dichterbij kom en ik zie de oude stadswallen van Valletta liggen dan maakt dat weer een hoop goed.

 


Er zij twee grote baaien en ik kies voor de meest noordelijke. 



Volgens de  info van Navility, de ankerplekken app, mag je daar ankeren. Er zijn ook moorings. We gaan het zien. Ik vaar de Slima Creek (1) naar binnen en doe de zeiltjes naar beneden. Rustig observerend vaar ik verder naar het einde van de meest noordelijke zijarm. Ik zie boten aan boeien afgemeerd. Zij het “officiële” of zelf gemaakt. Ik zie boten die hier langere tijd liggen .  Wat ze gemeen hebben is dat ze allen met de kop van het schip naar de uitgang liggen en dat de boten zowel voor als achter aan een lijn vast zitten, aan ankers .. of… blokken beton.. Ik kan het niet gewaar worden. Ik vaar verder naar “achteren”  . Ik zie twee verwaarloosde stevige boeien. Zo te zien is er geen eigenaar / gebruiker van deze boeien. 




Dus vastleggen. Met de kop naar de uitgang en de Witte Raaf ligt als een vorst. Dat moet ook. We liggen helemaal in het zicht van hoge flatgebouwen met terrasjes en boulevard.




De Witte Raaf wil graag gezien worden, mooier kan het niet.

Aan de zuidkant is een eiland . Manuel Island. Het eiland wordt deels bezet door de werf. Manuel Island Yacht Yard.Voor mij ook een aantrekkelijk uitzicht.

 


Voorlopig lig ik hier goed en net als de kat. Eerst maar de omgeving observeren en dan zien we wel verder.

Observeren van: Wie maakt er regelmatig gebruik van een bijboot en verblijven zij continu aan boord. Waar kan ik goed met de bijboot aan de wal komen. Zijn er vuilcontainers. Waar zijn er supermarkten. Zijn er watertap punten en kan je daar gebruik van maken. Handig om daar contacten te leggen om te horen wat hun ervaringen hier zijn. etc etc.

 

Eerst maar even acclimatiseren. Wat eten verzorgen en een paar slaapjes doen.   Zeilen netjes onder de huiken opbergen. De zonnen panelen installeren, en… maar dat doe ik morgen wel, het bijbootje weer in gereedheid brengen.

Ik ga gebruik maken van een ongestoorde nachtrust!!..... Hoezo ongestoord!! Ik lig midden in de stad met terrasjes die zo nodig aan iedereen hun muziek laten horen.

 

Het wachten is alleen nog op de komst Yvon en de poes. Haar rijbewijs moet verlengd worden en daarvoor moet ze oogkeuring ondergaan. Dat gaat op 12 oktober gebeuren en dan nog de afhandeling. Geduld bewaren!!

 

Het deurtje dicht en blik op oneindig . Wel te rusten!!!.

 

Einde van dit verslag.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten