Reisverslag
2022 deel 9.
Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Mijn
dagboek van het verblijf op Malta.
-----------------------------------------
Inleiding:
Live a boards zijn mensen die
er voor gekozen hebben om voor langere tijd aan boord te vertoeven. Ieder doet
dat op zijn eigen manier.
Voor de meesten geldt: Je
koopt een boot, verkoopt huis en haard
en gaat op stap. De boot is mijn huis en als je niet veel uitgeeft heb je ook
niet veel nodig. Een volgende stelling: Eerst gaat er wat uit het schip voordat
je weer iets nieuws koopt! Als je dat
niet doet dan wordt je schip een pakhuis waarvan je niet weet waar wat ligt.
Een greep uit enige
voorbeelden van “live a boards”…..
-
Een jonge
Engelsman heeft in Kroatië een mooi klassiek schip gekocht. Heeft wat onderhoud
nodig maar daar zal de prijs ook naar geweest zijn. Hij heeft een huis in
Engeland en dat verhuurd hij goed. Van de opbrengst kan hij aan boord goed rond
komen.
-
Een Nederlander
heeft een simpele boot op de Guardania rivier met nog een stukje grond. In de
zomer gaat hij naar Nederland , daar heeft hij ook een simpel bootje om daarmee
de zomer door te brengen. Een lieftallige dame kwam bij hem pannenkoeken eten
en sindsdien zijn ze bij elkaar. Met zij AOW gaat dat prima.
-
Een Nederlandse
dame ontmoet een Zuid Afrikaan. Zij kochten een zeilboot op de middellandse
zee. Verdienen hun geld via de laptop.
-
Een ander had
zelf zijn boot gebouwd. Krijgt een ongeluk en wordt slecht ter been. Boot staat
op de kant in Faro met uitzicht over wadden gebied. Op respectabele leeftijd is
hij overleden. Zijn vrouw houdt de boot
nog aan als zomerhuis.
-
Op die zelfde
werf is ook een dame waarvan haar man overleden is. Zij hebben samen de wereldzeeën
bevaren. Het schip staat nu op de kant in Faro waar zij nu haar laatste
hoofdstuk aan het beleven is.
-
Een Zweeds
echtpaar dat onderweg wat scheepsklussen uitvoert.
Af en toe naar Zweden en dan weer verder.
Er zij mensen die vrij snel op een vaste plaats
blijven “plakken”. Er zijn mensen die de wereld rondtrekken, het zeilpensioen
is dan van later zorg!
Over het algemeen zijn het
mensen die of alleen zijn of inmiddels na een mislukt huwelijk een
gelijkgestemde partner hebben gevonden. Stuk voor stuk dragen deze mensen allemaal een interessant
uniek “levens verhaal” met zich mee. Veelal is het motto: We stappen uit de trein van het dagelijks
gebeuren. We doen het gewoon en maken van elke dag een mooi dag!!
-------------------------------------------
We gaan over tot de orde van de dag!!
Ik lig nu met de Witte Raaf:
in de Sliema
Creek (1)
Positie van de 35.54.4112 N
014.29.9751 E
Tegenover het hotel “The WATERFRONT” in de Sliema baai
tegen de plaats Gzira.
Woensdag 28 september
Met het bijbootje ga ik
roeiend naar de kant. Het is misschien vijftig meter en daar voor wil ik niet
elke keer de BB motor gebruiken.
Eerst maar even leunend op de
krukken naar de super. De winkel is om de hoek maar het is een kleine buurt
super. Daar word ik niet zo blij van. Die hebben niet bepaald een gezond
assortiment. Het is in ieder geval wat. En…. ik vind ook een geschikte plek om mijn
fiets te parkeren.
Weer terug naar de boot en na
de lunch breng ik de fiets naar de kant. Ook maar even fietsen en het eiland
Manoel verkennen.
Op de jachtwerf, die daar gesitueerd is, zijn de walplaatsen voor schepen nog lang niet allemaal bezet.
Het is ook nog geen einde seizoen dus dat kun je nog niets over zeggen. Het heeft in ieder geval mogelijkheden om de boot daar te stallen als ik voor mijn heup terug moet naar Nederland.
Het eiland zelf is in
vervallen staat. Veel braakliggend terrein en gebouwen die in verval zijn
geraakt. Er is nog wel een groot fort hopelijk is dat nog wel in goede staat.
E.e.a. zijn waarschijnlijk nog de naweeën van WO II. Tot op heden nog geen prioriteit om dit
eiland onder handen te nemen. Er is wel bewaking en alleen overdag mag je
bepaalde delen van eiland bezoeken.
De kade aan de zuidkant van
het eiland is wel geheel in gebruik als jachthaven. Ik doe nog een stukje kade
aan de zuidkant van de baai. Maar dan vind
ik het mooi voor vandaag en ga weer naar
het schip. Avondmaaltje bereiden.
Donderdag 29 september
Morgen is er enige regen
gepland en vandaag is het mooi zonnig weer. Mooie gelegenheid om de
beschadigingen van de lak bij te werken. Ook de RVS stootrand kan een poetsbeurtje
gebruiken. Zon en zout laten wel hun voetsporen achter.
Eind van de middag fietsje
gepakt en verder de kades verkennen. Aan de kant staat een kraampje/kiosk om dagtoeristen
te trekken en te boeken voor dagtochtjes met grote rondvaart boten.
De ‘beheerder“ van het
kraampje keek naar een zeilboot die een lig plek wilde “veroveren”. Het was een
beetje trutten en daar waren we het samen over eens.
Als we toch in gesprek zijn
kon ik meteen vragen hoe het zit met het verblijf van de Raaf. ….Hij heet
Alessio.
Volgens hem zijn het vrije
ankerplaatsen maar er zijn ook moorings, grote gele boeien , die , bij slecht
weer, gebruikt worden voor de rondvaart boten. De kleinere “privé” boeien is
een allegaartje van jerrycans waar een stuk beton met een touw aan vast zit.
Ik ga de Lazzaretto creek/baai
verder bezoeken en dan de Msida Creek te grazen nemen. Ook deze creek is vol
bezet met ligplaatsen.
Ik kom niet tot het einde van
de Creek. Ik zie de Staverse Kotter “ST
61” liggen. De eigenaar is aan boord en ik vroeg of hij Nederlander was. Dat
was hij niet. Hij is een Maltees maar nodigt mij wel uit voor een biertje. Zijn gas bun was totaal doorgeroest en daar
moest wat aan gebeuren. Het is ook altijd wat met een boot. Zijn vriendin is
kuipkussens aan het maken dus er wordt best aandacht aan de kotter besteed.
Ook hij kon mij vertellen,
dat waar ik lig, er vrije ankerplaatsen zijn . Of “mijn“ boeien opgeëist
worden??? We zullen het wel zien. De boeien zijn behoorlijk weggeroest en niet
onderhouden. Er hangen ook geen naamkaartjes en “verse” lijnen aan.
Hij heeft het schip gekocht
van een Nederlander, maar die is aan Covid overleden. Wat het verhaal precies
is hoor ik later nog wel een keer.
Yvon is nog druk bezig met de
verlenging van haar rijbewijs. Ze heeft een afspraak kunnen maken met een
oogarts in Zeist en wel op 12 oktober. Dat is in ieder geval een stuk vroeger dan
haar vorige gemaakte afspraak. Daarna, als de ogen goedgekeurd zijn, moeten de
papieren verder in orde gemaakt worden,
Als dat verzegeld is komt
Yvon naar Malta. Gezellig!! Wel jammer
dat ze nu niet meteen kon komen zoals dat in de planning lag. Het is nu nog
mooi weer wat het in oktober /november gaat doen?? We zien het wel.
Ik ga weer op zoek naar een
Lidl. Na een steile klim met de fiets vind ik de Lidl. Toch wel prettig om in
een supermarkt de zijn met dagverse spullen. Als ik uitgekeken ben en ik weer
naar buiten ga is het donker. Ik moet de heuvel weer af maar kom aan de zeekant
uit. De Lidl ligt op het midden van een
landtong. Ga je rechts naar beneden dan
kom ik waar ik vandaan kwam. Ga je links naar benen dan kom je bij de zee en
dat is dus gebeurt. Rondje landtong gedaan en als je de wallenkant volgt kom je
vanzelf weer bij de Witte Raaf uit. Het is nog een warme zomer avond . Overal
is het gezellig, eettentjes en terrasjes,
kleine parkjes met zitbanken waar goed gebruik van wordt gemaakt, plus de
nodige cafés,
Vlakbij de parkeerplaats van
de bijboot en fiets is een Pizzawagon. Voor vanavond dus Pizza eten.
Vrijdag 30 sept
Vandaag alle aandacht besteed
aan het verslag. Er gaat toch meer tijd in zitten dan je denkt en….. ik heb tijd genoeg. In de middag wilde ik
gaan bij collega’s “buurten” maar toen ik net met de bijboot onderweg was, begon
het een beetje te regenen. Morgen weer een dag.
Zaterdag 1 oktober
Eerst maar even buurten bij
een Duitser die een eind verderop ligt. Het mooring verhaal blijft lastig. De
moorings hebben een eigenaar. Hoe vindt je die en wat is zijn eigendom?? En wat als ik achter eigen anker lig. Het
advies is: als je regelmatig aan boord bent komt er vanzelf wel een oplossing. Het zal wel net zo zijn als in Alvor (Portugal) .
“Ergens” bij een overheidsinstantie, moet je de coördinaten opgeven waar
je een mooring (c.q. een blok beton) hebt geplaatst. Als er wat mee is dan weet de
overheid van wie dat stuk beton is.
In Alvor betaal je daarvoor
registratie kosten. Het stuk beton met boei is dan het eigendom maar niet de
plek.
Ik ga het water in met snorkel en zwemvliezen. De boeien inspecteren en kijken wat er zoal aan hangt etc,
De watertemperatuur is behaaglijk. Hoe kan het ook anders met deze temperaturen. Het is in de schaduw wel 25 graden maar in de zon is het heet, met een hoge vochtigheidsgraad. In de boot is het rond de 30graden.
Doe toestand van de boeien is
niet alarmerend aan de achterste boei zit nog wat touwwerk daar maak ik een
extra landvast aan vast. Morgen komt er veel wind uit het NW. Ik lig hier in de
luwte. Je weet nooit wat er tussen de flatgebouwen aan wind vandaan komt. Alles is nu klaar voor slecht weer.
Er is nog een andere Lidl
super markt. Een beetje verder weg maar misschien hoef ik daar niet de berg op
om daar te komen. Uiteindelijk toch wel een heuveltje op (2x!) . Het is een
ruimere winkel dan die ik eergisteren bezocht heb. Hebben we ook dat deel van weer
van Malta gezien.
Weer aan boord heb ik de kwalificatie
van Formule 1 van Singapore gevolgd en voor de rest wat gelezen en zo af en toe
een slaapje gedaan. Een hapje en een borreltje en voor je het weet is het donker.
Zondag 2 oktober.
De verwachte harde wind
blijft uit. Het is nu plezierig zomerweer. Niet te warm en niet te koud.
Ouder worden!
Als je langdurig op een vaste plek blijft liggen, loop
je het risico dat je te weinig beweging krijgt en dat je te veel en verkeerd
gaat eten. Niet handig als je gezond oud wilt worden. De spieren worden weer wat strammer en ook
mijn heup begint zich wat meer te melden. Als antwoord daarop doe ik nu ’s
morgens de yoga oefeningen van “de vijf
Tibetaantjes”. Aangevuld met nog wat extra oprekkende spier oefeningetjes.
Fietsen kan ook geen kwaad.
Na
al die zeiltochten is de neiging groot om lekker van de rust te genieten. Veel
slapen en weinig doen. Maar dan wordt het slapen vermoeiend en ga je minder
doen, dus krijg je ook minder beweging. Dat resulteert weer in mindere conditie
waardoor je eerder moe wordt. Zie hier de vicieuze cirkel waar ik niet in
verzeilt wil raken.
Snakjes vervangen door gezonde snackjes,
hoofdzakelijk fruit en lekkere nootjes. Drank… wat meer water en minder gezoete
dranken. Daar doe we het voorlopig maar
mee.
---------------------------------------
Vandaag maar met de fiets op
verkenning uit. Dat wordt dan het “stadsdeel”
Sliema. Oostelijk van ligplaats. Ik
weet niet wat wel en niet bij Valletta hoort. Het is een aaneenschakeling van kleine
steden waar geen grenzen tussen zijn. Maar ik zie ook de naam Gzira. Dat ligt
dan weer westelijk van mijn ligplaats. Het is allemaal een beetje van
hetzelfde.
De steden architectuur:
Wat ik tot nu heb kunnen onderscheiden
is dat toch wel moeilijk is om een harmonisch geheel van al die bebouwingen te
maken. Zeker ook met de littekens van WO II
Ik onderscheid de volgende elementen.
-
De historische
bouwwerken die je als monument kunt bestempelen.
-
Oude huizen ,
groot en klein, van enige historische waarde die in redelijke tot goed staat verkeren
-
Oude huizen die
zwaar gerenoveerd moeten worden of gesloopt kunnen worden.
-
Als er gesloopt of
gedeeltelijk gesloopt kan worden dan is dat aantrekkelijk voor de project ontwikkelaar. Hoogbouw is dan
het antwoord.
-
Dan zijn er nog
de militaire verdedigingswerken. Van heel lang geleden maar ook nog uit de
tweede wereldoorlog,
-
De littekens zijn
hier en daar nog goed te zien. De bombardementen van weleer hebben natuurlijk
de nodige gaten in het algemene stadsbeeld geslagen.
-
De belanghebbenden, overheid
en projectontwikkelaars, ondersteund door architecten, moeten daar maar uit
zien te komen.
Het resultaat is een
mengelmoes. Moderne gebouwen naast oude gebouwen of er overheen gebouwd of
enigszins geïntegreerd. Een oude gevel met daar vlak achter een moderne
hoogbouw.
Daarnaast moet ook nog de
infrastructuur een plaats krijgen in de vorm van wegen en parkeer garages. Het
gaat mij dus niet lukken om een goed beeld te beschrijven. Interessant is het
wel .
Waar wel veel aandacht wordt
besteed zijn de boulevards. Daar staat de mens ( en de toerist) centraal. De boulevards
grenzen ook vaak aan de “rots “ stranden. Vergelijk baar met de steenpartijen
in de Zweedse scheren. Hier wordt
uitgebreid gezond en gezwommen. De faciliteiten zijn daar dan ook op gericht. .
Het zonnen op de stenen ondergrond
kun je ook wel vergelijken met steengrillen. Ieder zo zijn idee over bruin
worden.
Ik heb hoofdzakelijk langs de
kust boulevards van de landtong gefietst.
De terugweg was dwars over de land tong . Maar voordat ik daaraan begon
kwam ik langs een sportcafé met televisie schermen. Engels voetbalclubs die
tegen elkaar spelen. Een rugby wedstrijd maar ook de de F1 van Singapore. Toch
maar even naar binnen gegaan en genoten van een spannende race. Daarna koers zuid-
west naar de Raaf. Ik heb weer de nodige kilometertjes gefietst. Goed voor de
spiertjes.
Maandag 3 oktober
De vóór landvast zat aan een roestig oog van de meerboei. Dat
geeft slijtage wat niet zo fijn is. Ik wilde een grote harpsluiting kopen met
een touwkous om daar het landvast goed aan vast te maken.
Voor iets anders keek ik in
het bakje van reserve beslag….en wat vind ik ??? Een grote sluiting met RVS
touwkous!! Dat is waar ook , die had ik
in Griekenland gekocht om met een gewicht de ankerketting te verzwaren als dat
bij zwaar weer nodig mocht zijn. Vergeetachtigheid komt met de jaren! Dat hoef
ik dus niet aan te schaffen! Vandaag heb ik een betrouwbare verbinding met de
meerboei kunnen maken. Nog wat lak beschadigingen op de boot weggewerkt. Aandacht
besteed aan mijn “derde” watersysteem, dat waren de klusje voor vandaag.
De watersystemen van de Witte Raaf
Ik heb drie watersystemen aan
boord.
1e koud drinkwater
uit de watertanks.
2e warm drinkwater
uit de watertanks dat wordt opgewarmd door de boiler.
3e een watersysteem
dat gebruik maakt van buitenwater.
Op al mij gootstenen heb ik dus
drie kranen. In de kuip heb ik nog een aansluiting voor dekwas water.
Als buiten water schoon is
kan je het derde watersysteem gebruiken om je handen te wassen, de voorwas voor
de vaat of de voorwas van lijfgoed te doen…etc..
Heb je “buiten” zoet water
dan is dat goed bruikbaar, heb je zout water dan wordt dat minder maar als ik
een lege drinkwatertank heb, de Raaf heeft er vier: 2x 100 liter en 2x 300 liter, dan kan ik een lege tank met het regenwater
vullen dat op het dek valt.
Zoals ik eens eerder
opgemerkt hebben kan het soms erg lastig zijn om aan drinkwater te komen. Dus
zuinig zijn .
De winterperiode in Malta
geeft ook regen en daar wil ik gebruik van maken.
Omdat de afsluiter in de kuip
voor het dekwas water een weinig lekte heb ik voorheen het derde watersysteem alleen
gebruikt voor de dekwas en verder niet.
In het vaargebieden waar ik
tot nu toe gevaren heb was , met max.
800 liter water aan boord, dat ook niet zo nodig.
Vandaag de afsluiter
vervangen door een nieuwe en deze lekt niet.
Ik kan nu het buitenwater
systeem continu stand-by laten staan en efficiënter met mijn drinkwater omgaan..
-------------------------------------
Ik heb een watersportwinkel
gevonden die zeer uitgebreid is. Ik kon alles krijgen wat ik nodig had . Zij zorgen
er ook voor dat je gasfles gevuld wordt. Geweldig!! Een zorg minder. In totaal heb ik vier gasflessen aan boord en
tot op heden heb ik me met twee gasflessen uitstekend kunnen redden.
Rest nog, bij warm zonnig
weer, op de fiets, mijn territorium wat verder uit te breiden. Eind van de
middag weer aan boord. Inmiddels wordt het al om zeven uur donker en kan het in
de avond wat fris worden. Of en toe toch wel lekker om het eventjes “koud “ te
hebben.
Dinsdag 4 oktober (dierendag)
Ik krijg wat last van stijve
spieren in mijn onderrug. Vroeger had ik daar veel last van. De laatste jaren
nagenoeg niet. Ik denk het komt door de koude luchtstroom die in de nacht langs
mij blote rug gaat. De luiken voor- en achter staan altijd open . Behandeling van mijn rug: het oude recept: goed insmeren met Midalgan
en een hemd aan houden. Ten tweede veel in beweging blijven maar niet forceren.
Veelvuldig oefeningen doen en fietsen.
Vandaag informatie ingewonnen
t.a.v. ligplaatsen in de winter. Voor drie maanden op de kant ongeveer € 2500,00 .
In het water ongeveer € 1200,00 . Er zijn meerdere jachthavens en daar gaan we
ook nog maar even informeren. Uiteraard de zoektocht gecombineerd met
“alternatieve “ fiets routes. Zien we
weer wat anders.
Overdag blijft het nog steeds
zonnig. In de zon is het zelfs heet. Maar de wind geeft nu wat meer verkoeling.
25 graden is te doen. In de avond en de nacht koelt het wat meer af. Bij het
slapen ga ik eerst nog maar op het dekbed liggen en later in de nacht er onder.
In de ochtend toch maar weer het dekbed van je afschudden. Dan in de kuip, zo
rond een uur of negen, in de zon het ontbijtje nuttigen. En als het zo uitkomt…
zo af en toe een slaapje, boekje lezen, digitale activiteiten, muziek
luisteren, huishoudelijke werkzaamheden, kleine klusjes aan de boot. Etc. Uiteindelijk ben ik toch een gepensioneerde
bejaarde man. Daar moet ik mij wel naar gedragen.
Woensdag 5 september
Ik zag iemand in een
rubberbootje voorbij roeien. Altijd nieuwsgierig bij welke boot dat hoort. Schuin aan de
overkant ligt een oude speedboot aan een mooring en daar ging hij naar toe.
Voor mij niet interessant.
Ik ga de cover van de bijboot
schoonmaken. Het beste is dat te doen op een slipway . Hier vlak bij. Later
komt er iemand met een rubberboot op de slipway. De buitenboordmotor was kapot
en die moest hij van zijn boot ophalen. We maken een praatje en hij kon mij
meer vertellen over de moorings. Er zijn officieel geregistreerde moorings en moorings die niet
zo officieel zijn. Een officiële mooring is gerelateerd aan de eigenaar en zijn
schip. Wil je dat veranderen dat geeft dat een hoop gedoe. Daardoor ontstaat er
een secundair circuit. Iemand heeft een mooring (wel of niet officieel) en “verkoopt“
de mooring aan een ander. Zonder veel gedoe. Op zijn beurt wordt de
mooring dan wel weer een keer door verkocht. Hij vroeg of ik de mooring waar ik
aan lag, gehuurd had. Ik zei … een soort van… hij begreep het meteen!.
Hij is een Engelsman en heet
Tony. 25 jaar geleden was hij hier ook al en toen zei hij tegen zijn
vriendin ooit lig ik hier met mijn eigen
schip. Dat schip heeft hij . Een polyester zeiljacht van 11 meter wat hij
helemaal opgeknapt heeft. Het schip ligt nog in Engeland. Dit jaar niet gelukt
om hierheen te zeilen maar volgend jaar gaat het gebeuren. Hij had hier al een oude speedboot en kon
toen de mooring “kopen”.
Als zijn schip volgend jaar
hier is , is dat alvast geregeld. Hij laadde zijn spullen in een vrachtwagentje.
Morgen vliegt hij naar Engeland en in november kom hij weer terug.
Toen hij wegging had hij nog
een verrassing!...”Als je problemen met jouw mooring hebt mag je het schip aan
mijn mooring leggen”…. Dat is erg fijn, heb ik een mooie rugdekking voor “als”. Voorlopig blijf ik liggen waar ik nu
lig. Mooier kan het niet.
In de middag pak ik de fiets
weer. Kijken voor ligplaats optie in een andere haven. Is “iets” duurder dan de
andere havens. € 1133,00
per maand in de winter. Toch maar niet.
Ik ben vlak bij het vestingstadje Valletta. Toch maar even de steile berg op. In de laagste
versnelling en in drie etappes kom ik boven. De plaats ligt aardig hoog boven
de zeespiegel.
Net als in Amsterdam is het
oorspronkelijke stadje met wallen ommuurd . Later is er uitbreiding gekomen en
zijn er land inwaarts hoge wallen aan gebracht. Vlak bij de “binnenstad” is een
groot busstation. De bussen rijden af en aan.
Mede door dat er ook een
groot cruise schip aan de kade ligt, is het hartstikke druk. Je praat toch gauw
over een paar duizend toeristen extra. We nemen nog wel een keer uitgebreid de
tijd om het een en ander te bekijken.
Eind oktober zijn hier de
Rolex Middle Sea races. Vandaag kwam de J8
de Topaz aan in Valletta, toch maar even langs gefietst om een kijkje te
nemen.
Op Sardinië hadden we het
schip ook al gezien.
Donderdag 6 september
Ik heb het toeristenbureau
nog niet bezocht. Dat gaat vandaag gebeuren. Het bureau is gevestigd in
Valletta. Daar waar ik gisteren ook was. De route ken ik al. Dus kies ik voor
een alternatieve route; achter mijn natte duim aan. Ik begin steeds meer punten
te herkennen, nog even en ik kan hier taxi chauffeur worden. We verkennen
Valletta en komen weer leuke plekken tegen.
Bovenop de hoge wallen heb je
mooi uitzicht over de baai in het zuiden. Industrie- en jachthavens.
Ik zie ook nog een beschutte
ankerbaai bij Rinella. Goed om te weten. Heb ik nog een uitval basis.
Valletta blijft een
interessant plek om te vertoeven. Zeker als je
jezelf regelmatig afvraagt hoe het
een en ander in de loop der eeuwen tot stand is gekomen. Enorme gebouwen en
woonwijken met daarbij de infrastructuur.
De straten zijn af en toe behoorlijk steil. Ik ben ze met de fiets nog
net de baas. Beweging genoeg, goed voor de rugspiertjes. Als ik aan boord ben
voelt dat al een stuk beter.
Vrijdag 7 september
Vandaag een vrije dag.
Zaterdag 8 september
Vandaag bezoek gebracht aan
St. Julian’s. Een stad ten noord oosten en geschakeld aan van Sliema stad.
Een plaats die duidelijk
ontwikkeld is voor het duurdere segment van de toeristen sector. Veel dure
hotels/ressorts en casino’s. Gelukkig worden veel oude gebouwen / bouwsels
bewaard.
Goed voor het toerisme. “Het
leuke vissershaventje en dat knusse restaurantje!!!” . Weliswaar overwoekerd
door de moderne hoogbouw. Maar toch.
Je kan je nog enigszins een voorstelling maken
van hoe het vroeger was. Het blijft moeilijk voor politiek en architecten om
daar toch een harmonisch geheel van de maken. Hier in St. Julian’s zegeviert
toch wel de luxe hoogbouw.
Bij thuiskomst, voor Alessio en mijzelf een Irish koffie gemaakt, Hij heeft een kraampje/kiosk aan de kade waar hij boottrips aan de man brengt. Wil je omzet maken dan moet je wel van vroeg tot laat aanwezig zijn. Naast zijn kraampje leg ik altijd mijn bijboot neer en mijn fiets heeft daar ook een plekje. Wel zo gezellig.
Zondag 9 oktober
Vandaag een vrije dag.
Zonnetje 23 graden weinig wind, boekje lezen, Beetje rommelen, slapen en F1 in Japan
volgen. Max wordt voor de tweede keer wereldkampioen. Goed gedaan jochie!
Maandag 10 oktober
Vandaag is er regen
voorspeldt. Die komt om een uur of twee. Met bakken komt het van boven.
Heerlijk!!! In mijn zwembroek schrob ik dek en kajuit schoon. Sahara stof en
zout wegspoelen.
Mijn regen opvang werkt ook
prima. In een mum van tijd staat er 10 cm water in de kuip. Dat kan ik mooi
gebruiken om de schoten en ander touwwerk van zout te ontdoen en lekker uit te
spoelen.
Het vuile water is nu van het
dek af en nu kan ik ook een lege water tank vullen met schoon regen water. Daar
kan ik dan weer mijn “buitenwater kranen “ op aan sluiten.
Goed om de handen te wassen
en de vaat vòòr te spoelen. Als het weer
droog is nog even met de lap over het lakwerk en we hebben weer een schoon
schip!!
Dinsdag 11 oktober
Vandaag staat in het teken
van motor onderhoud. Olie verversen en filters vervangen. Olie aftappen gaat
het makkelijkste als de olie warm is. De motor warm laten draaien en via een
aftapslag dat permanent op het carter is gemonteerd, kan ik met de impeller
pomp op de accuboor de olie makkelijk uit het carter pompen.
Het olie filter vervangen nam
even tijd. Normaal kan je zo’n filter met speciaal gereedschap vrij vlot los
krijgen. Deze keer vlotte het niet. Dan maar een schroevendraaier door het filter slaan. Er is weinig ruimte en de
slag is niet groot genoeg om echt wat te kunnen doen. Een bout die in de weg
zit kunnen we met enige moeite verwijderen en nu is de slag groot genoeg om een
beginnetje te maken. Net voldoende om de schroevendraaier op een volgende plek
door het filter te slaan. Na een paar keer is het filter los en kan de rest op
de hand los gedraaid worden.
Nieuw filter plaatsen, bout
weer op zijn plek en het carter kan weer met nieuwe olie gevuld worden. De olie
van het filter is in de bilge gelopen en die kan ik er met de losse impellerpomp
in een jerrycan pompen.
Dan nog alles schoon en olie
vrij maken.
Motor starten ter controle of
er genoeg olie in zit. Dat is oké.
Omdat de boel nu toch open
lag ook maar even kijken of er nog bezinksel in de dieseltanken aanwezig is. De
dagtank, daar zit een “zak” in met een kraantje . Er kwam een klein beetje vuil
en vocht uit en de rest is weer schoon.
De grote tank die in de kiel geïntegreerd
is heeft twee aftappunten. Eén aan de voorkant van de tank en één aan de
achterkant van de tank Op iedere plek
een pijpje met een omgekeerd “schoteltje” op het laagste punt van de tank/kiel
om “vuile” diesel weg te kunnen zuigen..
Beiden hadden eenzelfde
resultaat, weinig vervuiling en daarna schone diesel.
Er deed zich echter wel een ander
probleem voor . De opvoerhoogte is ongeveer één meter en de pomp kon het maar
net bolwerken. De impeller zou wel eens aan het einde van zijn leven zijn. Nu
ging mij nog een lichtje branden. Toen ik de impellers van de waterpomp op de
motor had vervangen kwam ik nog een kleinere impeller tegen . Niet wetende waarvoor die zou dienen
werd de impeller in de koffer gedaan van
spullen de naar Nederland gaan. Tja ook het geheugen is aan slijtage
onderhevig. De impeller is een reserve impeller voor de impellerpomp die ik op
de boormachine kan aansluiten. En .. inderdaad de oude impeller was niet goed
meer.
Voorlopig weer
genoeg voor vandaag.
Woensdag 12 oktober.
Als je reserve onderdelen
verbruikt moet je ze bij de eerste gelegenheid weer meteen aanvullen. Taak voor
vandaag.
Een week geleden had ik een
winkeltje gevonden die onderbroeken had. Ook dat zijn zaken die af en toe aan
vervanging toe zijn. Het waren “Italiaanse maatjes” dus eerst maar eentje thuis passen. Die was oké.
Vandaag nog maar drie dezelfde ophalen. Richting LIdl.
Met de fiets had ik al een
bergje achter de rug een tweede kan er nog wel bij om de keuken voorraad weer
een beetje op pijl te trekken.
Op de terugweg mijn gevulde
gastank, die bij de watersport winkel staat,
opgehaald. Zij hadden geen passende impeller maar een goed adresje om de
hoek. De last voor de pakezel is aan zijn max. dus eerst maar even naar de
boot.
Tweede transportsessie. Afgewerkte olie
wegbrengen naar een garage/benzine pomp om de hoek. Dan naar de impeller
winkel, deze had de juiste maat en type
en zij hadden ook 2 x 5 liter mineraal olie voor de motor. Geen geschikt
olie filter. Genoeg vracht om huiswaarts te keren.
Mijn dagelijks contact met Yvon bracht een goed bericht. Haar ogen zijn goedgekeurd voor de verlenging van haar rijbewijs. Nu nog de afhandeling bij het CBR en dan weten we wanneer Yvon naar Malta kan komen.
Donderdag 13 oktober
Mijn oogjes ontwaken rond een
uur of negen in de ochtend. Een ontbijtje in de kuip en dan even bijkomen.
Bedenken wat gaan we doen vandaag en waar heb ik zin in.
Eerst maar een “bijpraat “
telefoontje. Het verslag/dagboek bij werken en dan is het weer middag. Siësta
?? Je weet het maar nooit. Na mijn middag slaapje , luchtfilter vervangen
en twee kleppen ietsjes bijgesteld.
Motor loopt als een zonnetje.
Vrijdag 14 oktober
Er doen zich weer “problemen”
voor!! De waterpomp van het buitenwater
gaat op een gegeven moment aan en niet uit. Dat betekend dat er ergens een lek
zit. Ook de bilge pomp, die met de hand bediend wordt, laat het afweten. De
hendel gaat wel heel makkelijk op en neer zonder dat er water gepompt wordt. In het ergste
geval wordt dat een nieuwe. Met een goed geoutilleerde watersport zaak in de
buurt moet dat geen probleem zijn. Eerst maar het “lek” opzoeken !. Het blijkt
een losgeschoten slang te zijn van mijn buitenwaterkraan. Slang er weer op
geschoven en de slangklem goed aan gedraaid. Zo, dit probleem is opgelost. Nu
de bilge pomp. Deze zit met drie boutjes vast en is dus makkelijk los te halen.
De moer van het pomp membraam was los gegaan. Een kwestie van alles goed
schoonmaken en dan weer opnieuw monteren. Ook dat is weer opgelost.
Blijft er tijd genoeg over om
boodschappen te doen bij de Lidl. Zonder ballast bergje op fietsen en dat alles
in de laagste versnelling. bergje af met de boodschappenballast inclusief 6
flessen water van 1,5 liter.
Ik hoef niet te trappen maar
moet wel de remmen van fiets in de gaten houden. Die worden nu behoorlijk
belast en ze moeten wel blijven werken!!
De “buurt” supers zij een
stuk duurder. Soms wel 20 tot 30%.
Van Alessio hoor ik dat
sommige buurtwinkels inkopen doen bij de Lidl!! Kan ik het beter zelf halen en dat is ook nog
eens goed voor de conditie.
Omdat Yvon aangegeven heeft
dat ze lichte diabetici heeft moest ze extra controle ondergaan van een oogarts,
geen bijzonderheden!!
Dat is gebeurd. Vandaag
hoorde ze van het CBR dat ze vanwege de diabetici ook nog een controle moet
hebben van de andere, onpartijdige,
arts. Dat wordt dan weer volgende week.
Zaterdag 15 oktober
Mijn lijf is aan een
verfrissing toe. De waterlijn van de boot heeft ook wat aangroei. Vandaag, met
een borstel, het water in en het schip rond de waterlijn schoonpoetsen. De
water temperatuur is nog steeds zeer aangenaam. Ik hoef niet eens aan de
temperatuur te wennen!! Heerlijk. De rest van het onderwaterschip is nog netjes
schoon. Alleen de schroef heeft wat harde aangroei en die poetsen we ook maar
een beetje weg. Als ik weer ga varen moet dat nog maar even serieus gebeuren.
Zondag 16 oktober
De weekends worden hier
gebruikt om te recreëren. Veel mensen op straat en veel mensen die men hun boot
gaan varen. Blijf ik lekker aan boord.
Een paar dagen geleden kwam
een Engelsman aan een boei van de werf liggen. Zijn boot gaat maandag uit het
water. Ik had hem uitgenodigd om langs te komen en dat was vandaag. Helemaal
enthousiast over mijn boot. Hij heeft via Twitter volgers en doet daar de
nodige mededelingen op. Dus ook een enthousiast verhaal over de Raaf. Kan nooit
kwaad.
Maandag 17 oktober
Er zijn hier ook mensen die
“creatief recreëren”. Toen ik vanochtend naar de kade keek was mijn fiets
verdwenen. De dag van vandaag wordt anders dan ik gedacht had!!.
Volgens Alessio stond de
fiets er gisteravond nog. Bij de buren gevraagd of zij eventueel camera beelden
hebben. Daar kregen we een afwijzend antwoord. Alleen het terras valt onder hun
bereik.
Dan maar naar her politie bureau! “Als er geen camerabeelden zijn kunnen we
niets”. Dat schiet ook niet op.
Dan maar naar een fietsen
winkel. Drie kwartier omhoog lopen. Die hebben alleen nieuwe en dure fietsen.
Maar na enig aandringen kwam er toch nog wat uit. Ik had een foto van mijn
fiets laten zien en hij zei ”bel volgende week maandag maar op . Misschien heb
ik dan wel wat”. Dat is in ieder geval iets.
Decathlon is ook een
alternatief. Die winkel is ook erg ver weg. Ik heb geen fiets meer!!!! Een fiets of een elektrische autopet huren
is me ook nog niet gelukt. Dat gaat allemaal via een app. Dan moet je account
correct ingevuld zijn inclusief je betaalgegevens. Dan pas kan je van die faciliteit gebruik
maken. Tot op heden is mij dat nog niet gelukt. En…..Wat zijn dan nog de gebruikskosten op langere
termijn??? Misschien kan ik dan beter
een tweede hands scootertje kopen en bij vertrek weer verkopen. De mogelijke
mogelijkheden passeren vandaag allemaal de revue.
De dag is weer voorbij.
…..Morgen weer een nieuwe dag.
Dinsdag 18 oktober
Vanochtend eerst maar op de
plek van “het delict” een briefje opgehangen met het vriendelijke verzoek, om,
gezien mijn “handicap”, de fiets weer
terug te zetten. We zien wel of daar enige reactie op komt.
Vandaag bij de Health Centre
informeren hoe het zit met mijn vierde Corona prik. Toen ik daar op mijn
krukken aan kwam lopen was er een hele rij wachtende mensen. Een mevrouw werd
al kwaad toen ik daar voorbij liep . “Achteraan sluiten!”.
Eerst maar eens vragen waar
deze mensen op wachten. …. Op een corona prik!!! Zit ik in ieder geval in de
goede richting. Dan maar aansluiten achter aan de rij.
Ik
vertelde aan een oude dame waarvoor ik hier kwam en of het in mijn geval wel
zou lukken. Nou zei ze, misschien moet je nog lang wachten om te horen dat het
niet kan. Ga maar naar de info balie en informeer daar maar. Oké.
Ik
ondervond geen protesten en bij de infobalie werd ik door een dame geholpen.
Mijn situatie uitgelegd. “Wat is je
adres hier op Malta” … Op de boot….. Dat
is een lastig adres.. Misschien moet ik eerst naar de ambassade? …Dat is ook
weer zo wat! . De prik is toch voor uw en mijn welzijn en de volks gezondheid?.
Zij wist er niet goed raad mee maar ging toch verder informeren.
Zij
kwam terug met een mijnheer en die heeft het hele proces begeleid. Voor de
registratie moeten zij het één en ander invullen. Mijn adres is dus het zeiljacht
de Witte Raaf die in de Sliema baai, tegenover hotel Waterfront ligt. Daar konden ze mee leven. Overige bescheiden : Inentingsboekje, met de
drie voorgaande prikken, de “gezondheidskaart” die ik van de verzekering had
gekregen en mijn paspoort. Die mijnheer heeft mij tot aan de inenting begeleid
en de werknemers geïnformeerd dat alles oké was. Alles liep op rolletjes en ik
ben voorzien van een vierde prik. Ik kan er weer tegen.
Die
mijnheer wist mij ook te vertellen dat ze in Malta inmiddels al aan de vijfde
ronde begonnen zijn.
In de oude stad zijn er veel
smalle en hoge “woonpanden”. Geen plaats voor dikke winkels. Voor dagelijks
gebruik zijn er dus op straatniveau veel klein winkeltjes volgepropt met de
dingen die dagelijks nodig zijn. De grote van zo’n winkeltje is ongeveer twee
tot drie smalle autoboxen achter elkaar,
Mijn fiets is weg dus vandaag
maar naar de buurtwinkeltjes. Wel weer een gelegenheid om met die kleine
winkeltjes kennis te maken. Toen ik weer bij de kade stond en een praatje met
Alessio maakte, bood hij aan om zijn fiets te gebruiken. De spaken moeten wel
wat gespannen worden. Maar dat wil ik wel doen, ’S avond kan de fiets dan
veilig in zijn “kraampje” staan. Erg aardig aangeboden en als ik een grote
to-do lijst van boodschappen heb wil ik
daar graag gebruik van maken.
Met mijn PIN pas of
creditcard is het mij overigens nog steeds niet gelukt om de betaal account van
de huurfietsen en elektrische autopeds boven water te krijgen. Misschien dat een bank mij daarmee kan helpen.
Op de tweedehands markt zijn
er wel fietsen te vinden maar die zijn meestal ver verwijdert van waar ik nu
zit. De fiets van Alessio kan dan wel uitkomst bieden.
Verder genieten van een
zonnige dag en wat leesvoer. Tegen vieren wordt het nu ook wat frisser en moet
je wel een T-shirt aantrekken. Tegen vijven verdwijnt de zon achter de hoge
flatgebouwen. Om half zeven begint het donker te worden.
Woensdag 19 oktober.
De verjaardag van mijn
kleinzoon Dominic.
Daar kan ik helaas niet bij
zijn.
Dan maar de dieseltank bijvullen.
Volgens mijn inschatting kan daar weer 120 liter bij. De prijs is hier € 1,21 per liter. Daar hoef ik het niet voor te laten.
Bij de brug naar het eiland
Manoel is een benzine station voor auto’s die ook watersporters bevoorraad. Het
is daar ondiep en met de Raaf kan ik daar niet komen. (Zie Google Earth). Het is rustig weer en met
de bijboot kan ik daar makkelijk naar toe roeien. Goed voor de conditie! Ik heb
een jerrycan van 20 liter en 4 stuks van 5 liter. Drie retourtjes en ik ben het heertje. Als ze de jerrycan vullen
lijkt het wel of het blauwe antivries is. Toch eerst maar even internet
raadplegen. Het blijkt diesel te zijn die uit afvalstoffen is gemaakt en het is
geen bio diesel. Interessante ontwikkeling . (Zie internet Blauwe diesel EN 590)
De jerrycan van 20 liter aan
boord tillen is een hele opgave . Met de spinaker lier hijs ik dat ding zo uit
de bijboot aan dek. Een fluitje van een cent.
De tanks zijn weer vol.
Teruggerekend heeft de motor vanaf Gibraltar 1,78 liter per uur gebruikt. Ben
ik best tevreden over.
Tegen de avond is alles weer opgeruimd en heeft alles zijn plek weer gevonden. Voorlopig kan ik mij best redden. Aan boord is er altijd wel wat te doen. Zo niet dan vinden we wel wat.
Met het scoren van een fiets ben ik niet verder gekomen. Komt tijd komt raad.
Yvon heeft nog wat tegenslag met afspraken van haar laatste keuring voor het verlengen van haar rijbewijs. Zolang dat nog niet rond is kunnen we geen verdere plannen en afspraken maken. Op onze leeftijd is “af en toe een pas op zijn plaats” , ook niet verkeerd. (wel lastig!)
En laten we wel zijn…. We
zijn bevoorrecht dat we dit allemaal op onze leeftijd nog kunnen doen.
Eerst
maar het water in om de schroef van aangroei te verlossen. Dan maak ik mij
gereed om naar de Lidl te gaan . Dat is 750 meter lopen maar als ik met de
bijboot een stuk langs de kade roei tot aan alle rondvaartboten scheelt dat
weer 200 meter lopen.
Op
mijn gemak, ik ben immers met pensioen, loop ik met de krukken naar boven. Daar
waar de Lidl is. Boodschappen gedaan en op gepaste wijze bergafwaarts gegaan.
Het gaat. Maar met de fiets wordt mijn heup toch minder belast. Toch maar
serieus na gaan denken over een operatie.!
Even een terugblik ten aanzien van mijn heupgewricht.
In het voorjaar is een foto van mijn heup
gemaakt en is er overleg geweest met de chirurg. Omdat ik relatief weinig last had
is er toen besloten om dat voorlopig nog even uit te stellen.
Mijn overwegingen daarin: vanwege corona
zijn er wachtlijsten voor mensen die het harder nodig hebben dan ik. en ik sta
op het punt om naar Middellandse zee te vertrekken. Afgezien van lange stukken lopen, ondervind
ik geen beperkingen.
Wat is er allemaal aan vooraf gegaan.
Ik heb al jaren lang last van mijn spieren
en gewrichten. Valt allemaal onder het hoofdstuk ouderdomskwaaltjes.
Op een gegeven moment kreeg ik wat meer
last van mijn heup. Dan maar naar de huisarts: zolang je nog op deze manier de
behandel kamer in wandelt doen we er nog niks aan.
De levens duur van een kunstheup is
beperkt en het is verstandig om daar zo lang mogelijk mee te wachten.
Na de corona nog maar eens naar de
huisarts.
Diagnose : het is geen versleten heup maar
een slijmbeurs ontsteking. Daar is weinig aan te doen. Je moet er maar mee
leven. (wordt ook enigszins op internet bevestigd).
De huisarts gaat met januari 2022 met
pensioen. In het kader van mijn voorgenomen reis toch maar naar de nieuwe,
vervangend huisarts.
Diagnose: Foto maken en dan kunnen we
verder praten.
Uit de foto bleek dat mij rechter heup
versleten was en is er overleg met de chirurg geweest. De linker ziet er nog
keurig uit. Toch wel fijn dat ik altijd nog een reserve heup heb!
Tijdens de reis heb ik aan
boord onder alle omstandigheden geen last gehad van mijn spieren en gewrichten.
Doordat mijn fiets gestolen is wordt ik aangesproken op meer lopen met krukken.
Mijn heup vindt dat niet leuk en laat zich af en toe horen.
Het plan was, om als Yvon
hier is, te kijken hoe het leven hier bevalt en hoelang we hier willen
verblijven. Naar aanleiding daarvan zou ik afspraken kunnen maken t.a.v.
behandeling van mijn heup. Mijn heup laat zijn stem horen en dat is aanleiding genoeg
om contact op te nemen met de chirurg omtrent vervolgstappen.
Een intake gesprek met de
chirurg is de eerst stap. Naar Nederland heen en weer is wat lastig, dus het
eerstvolgende telefonisch gesprek kan plaats vinden op 23 november … wel in het
jaar 2022. Mijn conclusie: er zijn nog steeds
lange wachttijden.
Er van uitgaande dat Yvon
inmiddels in Malta is, kunnen we dan verdere afspraken omtrent behandeling
maken. Op Malta zijn er mogelijkheden om de boot veilig achter te laten.
Mochten er erg lange wachttijden zijn en wordt de behandeling in de zomer, dan
varen we de boot naar Griekenland en gaat zijde Raaf daar op de kant. De zomers
op de Middellandse zee worden minder aantrekkelijk vanwege het warme weer en de
enorme toeristische drukte. Een mooi alternatief.
We gaan het allemaal wel zien.
Vrijdag 21 oktober
Ik
begin wat (veel) buik vet te krijgen. Daar voel ik mij niet prettig bij.
Het
gewicht moet ook nog eens door mijn heupen gedragen worden ! Dus aandacht voor te veel gewicht!!.Beweging
op de fiets ga ik missen. Beweging met lopen is geen optie in het kader van
mijn versleten heup.
Tijd
besteed aan internet.
-
Juiste voeding om
buik vet weg te krijgen. Meer dan voldoende informatie. Ik probeer er wat uit te
halen waar ik mee verder kan. Om het vetverbrandingsproces voldoende zijn gang
laten gaan is het verstandig om tussen twaalf uur in de middag en acht uur in
de avond voedsel tot je te nemen. Daar bij de bekende recepten aangevuld met
veel water drinken. We gaan ons best doen.
-
Fiets
advertenties opgezocht en daar wat mee gedaan. Zie wel wat er uit komt.
-
Bezig gehouden
met openbaar vervoer. Hoe het hier werkt. Als je het weet zal het wel erg
handig en simpel zijn . Maar voor je het weet??....???/,,,
Verder
is het een dag met een gaatje.
Zaterdag 22 oktober
De
Rolex Middle sea race gaat om 11:00 uur van
start. Dat vindt plaats in de havens ten zuiden van Valletta.
Een
zeilrace die om Sicilië en Malta gaat en weer in Valletta eindigt. Een afstand
van ongeveer 600 mijl.
Ik
kan daar met openbaar vervoer naar toe, maar ik ben er nog niet uit hoe dat
werkt. Bovendien is er geen wind en is de start niet spectaculair.
Ik roei
met de bijboot naar de kop van Manoel eiland. Daar heb je uitzicht op zee en
zie je de schepen voorbij gaan.
Daar
zie ik op een gegeven moment in de verte het circus voorbij dobberen.
De
grote race machines lopen dan toch nog wel vrij hard. Later op de AIS kan ik
zien dat het hele kluitje, ik schat zo’n 50 tot 100 boten, onderweg is naar de
Straat van Messina.
Ik
parkeer de bijboot vlak bij de grote rondvaartboten. Daar is ook een loket voor
openbaar vervoer.
In
de bus kan je contant betalen. Twee euro om twee uur mee te reizen. Dat heb ik
al kunnen vinden. Op internet heb ik nog
niet kunnen vinden welke buslijnen en overstapplaatsen ik nodig heb om van A
naar B te komen.
Het
loket is dicht en er staat wel een automaat om vervoerskaarten te kopen. Mooi
maar als ik niet weet hoe ik van A naar B moet komen heb ik daar nog niks. Aan
boord nog maar weer eens op internet kijken. In de weekeinden is het hier druk.
Niet overvol maar net genoeg om het nog gezellig te houden. Ik zou leuker zijn als Yvon er ook is.
Ik
ben ook nog op zoek naar een winkel die dozen met kaarsen verkopen. Er zijn
hier allerlei soort winkeltjes. Een doos kaarsen heb ik nog niet kunnen vinden.
Bij navraag krijg je meestal een antwoord van…. Probeer het daar en daar maar
eens, er van uitgaande dat ik hier goed bekend ben. Schiet ook niet op en het
is geen hals zaak.
Ik
loop voorbij een verhuur zaak van scooters en auto’s. Yvon komt met de kat en
wil ik haar dan met de auto ophalen. Rijdtijd 15 minuten met de auto en met de
bus is dat 45 minuten. Na een lange reis willen
we de poes dat niet aan doen.
Even
informeren hoe het met huurauto’s zit. Dat kan. Leeftijd van de bestuurder
speelt dat nog een rol ?/ (ik had zoiets al op internet ontdekt) . De auto’s
zijn verzekerd tot een leeftijd van de bestuurder van 74 jaar. Ik ben 78.
Verder kon het meisje mij niet helpen. Einde bericht.
Alessio
bemiddeld bij verhuur van auto’s, zei dat als je een rijbewijs hebt het geen
probleem moet zijn. Dat zien we dan wel weer. Een taxi kan altijd nog.
We
gaan maar weer aan boord. Yvon had mij nog wat post door gestuurd. Kan ik de
nodige correspondentie afwerken.
Als
de zon zich achter de flatgebouwen verschuilt wordt het fris in de kuip. Een
dunne trui maakt het dan nog aangenaam. Ook hier doet de herfst zijn intrede.
Wat anders dan in Nederland want tot op heden hebben we nog maar één stevige
regenbui gehad. De dagen zijn nog steeds zonnig. Er komen wel wat meer schapen
wolkjes bij. De terrasjes blijven ’s avonds goed gevuld. Dat brengt in ieder
geval een gezellige sfeer.
Zondag
23 oktober.
Ouder worden en confrontatie met
beperkingen.
Gisteravond
werd ik er mij van bewust dat de omstandigheden waarin ik nu verblijf anders
zijn geworden dan ik eigenlijk zou willen / gewend ben. Even omschakelen!! Voor elk probleem is een oplossing. Voor mij
sowieso een uitdaging om die oplossingen te vinden. Midden op zee moet je
jezelf ook maar zien te redden en waarom hier niet. Alleen zijn nu de
omstandigheden anders.
Wat ben ik gewend:
Omstandigheden creëren
waarbij ik kan doen en laten waar ik zin in heb maar niet ten koste van
anderen.
Tot aan mijn komst in Malta was dat nog steeds zo. Anders
was ik hier nooit gekomen.
Nu zijn er omstandige
ontstaan waar enige afhankelijkheid uit voortvloeit en dat moet ik nu in goede
banen zien te leiden.
Hoe is de situatie nu.
-
1 Yvon zou naar Malta komen maar dat is
vertraagd doordat haar rijbewijs verlengd moest worden. Dat is een lang traject
geworden omdat er de nodige wachttijden bij de keuringsartsen zijn.
Zij
had nog twee maanden de tijd om het rijbewijs te verlengen. Die termijn is nu
verlopen en mag ze niet meer auto rijden. Het goed bericht is dat nu aan alle
formaliteiten voldaan is en het RDW toestemming moet verlenen om het rijbewijs
te verlengen en dan kan de rest bij het gemeentehuis geregeld worden. Hoe lang
het duurt ?????
-
2 fiets
is gestolen en het is mij nog niet gelukt een vervanging te vinden. Na een week
zonder fiets merk ik de impact van de beperking daarvan. Zo weinig mogelijk
lopen om verder slijtage van heup te ontzien. Enigszins te compenseren met
krukken.
-
3 beperking is de actie radius, eventueel op te
lossen door gebruik te maken van openbaar vervoer. Dat heb ik nog niet goed
boven water
-
.
Waar hebben we geen problemen mee:
1e ligplaats, ik lig aan twee
boeien die tot op heden niet opgeëist zijn en ik heb alternatieven als dat wel
zo zou zijn.
2e Er is vlakbij een
watersportzaak met ruim assortiment o.a. voor het vullen van mijn gasflessen.
3e er zijn buurtwinkels “om de
hoek” met en beperkt assortiment
4e er is een Lidl op 750 meter
afstand, wel op en heuvel, maar daar is een ruim assortiment en aanmerkelijk
goedkoper.
5e “Om de hoek” is een wasserette.
6e
het is en blijft nog steeds mooi
zomerweer. Temperatuur tussen de 20 en 25 graden. Zonnig en geen regen. Naar
verwachting zij de maanden januari en februari het slechts.
7e
ik heb nog genoeg leesvoer
8e
ik kan nog genoeg “klusjes” voor aan boord bedenken. Inclusief nog het verder
uitwerken van de witte raaf documentatie.
9e
ik heb geen agenda met bindende afspraken. Carpe Diem, morgen is er weer een dag.
-------------------------------------------
We gaan weer over tot de orde van dag. Via internet uitzoeken hoe het moet met het
bus vervoer.
Een landkaart gevonden waar
alle lijndiensten op staan. Het is een overzicht maar niet handig voor
dagelijks gebruik.
Er zijn route nummers, bus stop namen ?? De halte nummers zijn uniek, ….. allemaal mooi maar ik kom er
niet verder mee. … Ik wil weten hoe ik van A naar B kan komen….. nog maar weer zoeken…
Betaal mogelijkheden: daar zijn er een aantal: in de bus kan je contant betalen voor een
reis tot max. twee uur. Of je kan
verschillende kortingskaarten kopen, een aantal ritten, een7 dagen kaart en nog
wat mogelijkheden. Fijn maar ik weet
nog niet hoe ik van A naar B moet komen. …… verder zoeken!1….Ik vind een app
van de route planner !!.... Nu begint het een en ander duidelijk te worden. ….
En het is gebruiksvriendelijk!!. Op de
route planner geef je aan vanaf welk adres, bushalte , of hotel/ winkel je wilt vertrekken en je geeft aan naar welk adres je wilt gaan. De route planner geeft een aantal route mogelijkheden
waar je uit kan kiezen. “Er zijn vele
wegen die naar Rome leiden!”.... Op een
kaart wordt aangegeven welke looproute je moet volgen om bij een bushalte te
komen en welke bus je bij die bushalte
moet nemen. Voor een overstap geld hetzelfde… Ben je bij het dichtstbijzijnd bushalte
van je bestemming dan wordt ook daar de looproute weer aangegeven naar je
plaats van bestemming. …
Als je het eenmaal weet is
het eenvoudig….Als voorbeeld. Vertrek adres is airport, het aankomst adres is The
Waterfront Hotel. En de route wordt helemaal aangegeven. ….. Nu nog doen!!! en
enige routine daarin krijgen.
Ik zoek nog verder bij
soorten betaal mogelijkheden. Er is een 50 plus kaart met kortingen maar
ik zie ook dat boven de leeftijd van 70
jaar het gratis reizen is. Omdat het lopen met krukken belastend is dat voor mij interessant!!! kan ik nu ook makkelijk korte ritjes met de
bus nemen. Yvon is ook boven de 70 dus als wij hiervoor ook in aanmerking komen
en een 70 plus kaart kunnen krijgen zou dat geweldig zijn.
Mijn
dag is weer helemaal goed. Nu nog de F1 in Amerika volgen.
Dat
kan via een lifeblog op de telefoon. Mijn telefoon kan nog net het WIFI signaal
van het terras aan de kade ontvangen. Wel zo plezierig.
-------------------------
Ik
heb een abonnement met onbeperkt data gebruik . Hoef ik mij over het data
gebruik geen zorgen te maken.
Helaas.. Na 4 maanden verblijf in
buitenland is dat verbruik toch beperkt. Het mag niet meer zijn dan dat je
gemiddeld in Nederland verbruikt. Voor het
méér verbruik van data moet er toch bijbetaald worden. € 2,62 per
1000 MB. Dus als ik in Nederland ben
moet ik veel data gaan verbruiken
Ik
heb nog geen enkele feeling hoeveel 1000 MB is en hoe veel ik nu gebruik. Ook
dat probeer ik uit te zoeken. Met een WIFI in de buurt wordt de schade in ieder
geval beperkt. Via “Mijntele2” twee kan
ik inzicht daarin krijgen en dat probeer
ik dan maar.
Met
Yvon nog even het dagelijks contact over ons leven en welzijn en dan gaan we
slapen.
Maandag 24 oktober.
Na
de lunch c.q. verlaat ontbijt in het kader van mijn buik vet dieet. Eten tussen
12 uur en 8 uur in de avond!!!
Met
het bootje richting loket vervoersbedrijf.
Helaas
niemand achter het loket.
Er
staat een lege bus te wachten de chauffeur heeft wel wat tijd. Ik vraag hem wanneer
het loket op is . Alleen op zaterdag. Ik zeg hem dat ik 78 ben en wil kijken of
ik een 70 + kaart kan krijgen. Dat kan via internet. Maar hoe krijg ik dan mijn kaart. Via de post
naar je adres. Witte Raaf Sliema baai
werkt niet. Het loket in Valletta is wel open.
Stap
maar in. Free Ride!! ik moet daar naar toe. Dat is aardig van hem.
Het was een gezellige man en bleek uit de Filippijnen te komen. Geen Maltees!
De
weg daarnaar toe was mij al bekent . Had ik al een aantal malen met de fiets
gedaan. Kon ik mooi het verschil proeven.
Het
grote verschil is dat je niet de vrijheid hebt om overal te stoppen en je eigen
weg te gaan.
Met
de bus is het prima om van A naar B te gaan.
Bij
Valletta aangekomen heb ik de chauffeur bedankt en uit gezwaaid. Bij het loket
gekomen was het antwoord kort. Alleen voor Malta inwoners. Daar kon ik het mee
doen. Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat als je geen Maltezer bent je er niet
bij hoort. Ik heb al meer de vraag gehad van. Bent u Maltezer? Nou daar sta je
dan met je krukken.
Het
vesting stadje met krukken verder verkennen zag ik niet zitten. Zou ik op de
fiets zijn dan zou ik dat wel doen.
of
ik nog activiteiten van de Rolex Middle sea race kan ontwaren.
Met
de krukken ga ik dat niet doen. Geen behoefte om mijn heup daarmee te belasten.
Toen
viel het kwartje. De bus is geen oplossing, slechts een mogelijkheid. De
volgend bus weer mee terug genomen. Je betaald twee euro om twee uur te kunnen
reizen. Ik had dus nog heel wat reistijd
over toen ik weer in Gzira was. Ik voelde geen uitdaging om verder met de bus
op verkenning te gaan. Het is puur een goede praktische oplossing van vervoer.
Aan
boord toch maar weer ,via internet , aandacht besteden aan een 2e
hands fiets . Ze zijn er wel maar alleen te bereiken via een chat bericht. Geen adres of
telefoonnummer.
Ik heb ook geen adres maar via mijn Nederlands
telefoonnummer ben ik bereikbaar. Niet
zo uitnodigend! En…. Ik ben geen Maltees. Ik krijg de indruk dat als je geen
Maltees bent, dat onbewust van invloed is. Je hoort niet bij de familie.
Uiteindelijk zijn het ook eiland bewoners net zo als de Texelaars de
Vlielanders, de Terschellingers en de Amelanders. Schiermonnikogers niet te
vergeten.
Er zijn
wel fietsen winkels maar ver van hier en alleen maar nieuwe moderne fietsen.
Niet wat ik zoek. Het hoort allemaal bij
dit avontuur wat ik toch niet wil missen. We wachten maar af. Morgen weer een paar pijlen schieten
Dinsdag 25 oktober
Zowaar
kreeg ik vandaag een bericht van iemand een handelaar in 2e hands
fietsen?) uit Malta die een fiets voor mij had. Ziet er goed uit en als hij
gelegenheid heeft komt hij met de fiets langs om hem te laten zien. We wachten
af.
Tussendoor
had ik ook nog op de Nederlandse marktplaats gekeken en daar vond ik twee
aanbiedingen van dezelfde fietsen die ik aan boord had. Die passen bij mij net
in de bakskist en is mij altijd goed bevallen. Op termijn is dat toch wel
plezierig. Houd ik de inventaris van de Raaf in ieder geval goed op peil. Nu
alleen nog regelen dat het e.e.a bewaarheid wordt.
Ben
toch een hele dag zoet mee. Aan boord heb een matige Wifi ontvangst van het
nabij gelegen terras en er is ook een Free WIFI . Het is aan de ene kant behelpen
omdat de Wifi er af en toe uit vliegt, maar aan de andere is het een groot
gemak dat ik dat allemaal aan boord kan doen.
Woensdag 26 oktober
De
boot ligt nu al een maand met de neus naar het oosten. De stuurboord zijde is
dus altijd royaal voorzien van de zonneschijn. Vandaag het schip omgedraaid.
Kan ook de bakboordzijde van het mooie weer
genieten. En .. het uitzicht van de kuip word ook weer een beetje
anders.
Nog
een beetje geworsteld met digitaal gedoe op de telefoon. In ieder geval is er sprake van enig contact met
de fietsen handelaar en digitale communicatie.
Gisteren
had ik contact met iemand uit Wierden die eenzelfde fiets te koop aanbied die
ik altijd heb gehad. Dat is mooi.
Anouck, een goede kennis van ons, woont in Lelystad en heeft familie in
Enschede. Wierden ligt op de route na bij Almelo. Zij gaat volgende week op
familie bezoek en kan hopelijk de fiets ophalen.
Voor
Yvon gaat dat nog niet lukken. Haar rijbewijs is verlopen en is dus niet
verzekerd. Hulde aan Anouck. Nu nog
verder afspraken rond zien te krijgen. Elke dag een stukje verder.
Van
de “ Malta fiets” nog geen bericht. Zit
ook niet direct in de verwachting. Een weekje afwachten. Tussendoor gewoon lui
geweest. Geen behoefte om met krukken opstap te gaan. Gaan het boek van Ellen
Macarthur uitlezen. Over haar fantastische prestatie om als tweede in de Vendee
Globe te eindigen. Een solo zeilrace, non stop, om de wereld (1999 –2000).
Donderdag 27 oktober.
Een maand geleden ben ik hier met de boot binnen gevaren.
Yvon,
met Muis de poes, zou hier dan ook zijn. De tijdsduur van de verlenging van
haar rijbewijs heeft daar een stokje voor gestoken. Nog even geduld!!
Op
de terugweg, bij de groente boer /mini- mini market vers fruit gehaald. Hij heeft
een uitgebreid assortiment. Groente is minder. Een krop sla daar doe ik het
maar mee.
Terug
bij de bijboot zaten op een bankje een Sloweens echtpaar. Met toeristen is het
makkelijk contact maken. Een gezellig praatje.
Op de
boot nog wat poets en schoonmaak werk gedaan. De dame moet er toch wel netjes
uitblijven zien.
Toen
ik in de middag weer bij de kade was zat er een jonge man op het bankje. Hij
sprak mij aan. Geen Maltezer. Een Fransman die hier een appartementje heeft.
We hebben maar even gesproken omdat ik
de was op moest halen. Toch wel gevraagd wat hij van de Maltezers vond.. “crazy
people”. Ben ik niet de enigen die wat
afwijkende gedachten over de Maltezers heeft.
Toen
ik terug kwam aan de kade. Zat er een ouder Engels echtpaar, Even leuk gepraat.
Zij zijn voor een paar dagen hier. Zij zijn ook fanatiek JEHOVA. Grappige
discussie gehad waar toch nooit een eind aankomt.
De
fiets in Nederland en de fiets in Malta
zitten nog steeds in de pijplijn. Nog even geduld!
Mooie
zomeravond, Slaschotel gemaakt en in de kuip genuttigd. Het wordt donker. Tijd
om aandacht besteden aan het dagboek. Gezien de belevenissen kan ik het geen
reisverslag meer noemen.
Vrijdag 27 oktober
Zes
flessen water van 2 liter gehaald. Verder wat aan gesukkeld.
Het boek “Solo Rond de Wereld” van Ellen MacArthur heb ik uitgelezen. Het boek ligt al jaren aan boord maar ben er nooit toe gekomen. Nu ik, solo tochten heb gevaren, werd het tijd…..
Ik
heb nu tijd, om het boek ter hand te
nemen.
Wat
die meid, later vrouw, allemaal gepresteerd heeft om haar doelen te bereiken,
is fenomenaal!!!
In
1976 geboren op een kleine boerderij te Derbyshire Engeland.
Toen
ze vier was kwam de affiniteit met
water al “boven water”.
Toen
ze acht was, had ze, van moeizaam
bij elkaar gespaard geld, haar eerste bootje gekocht.
In
haar zeventiende jaar kocht ze een
oude Corribee 21. Een zeilbootje van minder dan 6,5 meter.
Op
haar negentiende zeilde met dit
scheepje , solo, rond Engeland. Daarmee legde ze de basis voor hogere ambities.
Goed
kunnen zeilen en je boot onder alle omstandigheden kunnen beheersen is één.
Maar om dat te realiseren is twee.
Voorwaarden
scheppen om de ambities waar te kunnen maken is een heel ander hoofd stuk.
Kennis vergaren, publiciteit, sponsors, contacten leggen met de juiste mensen
die je daarbij kunnen helpen etc. etc.
Toen
ze vierentwintig jaar oud was, is zij, met een 60 foot
racemachine, tweede geworden in de
Vendee Globe. Een non-stop zeilwedstrijd rond de wereld voor solozeilers. Zij
was toen éénmeterzesenvijftig lang bij
een lichaamsgewicht van 56 kilo.
Daarna
volgde nog een heleboel andere uitdagingen en prestaties. Te veel om nu op te
noemen.
Ze
is nu met zeilrace pensioen en zet zich in voor vele charitatieve instellingen.
O.a. The Ellen MacArhur cancer trust. Een stichting die zich bezighoud met
zeilweken voor jeugdigen tussen de 8 en 24 jaar die te maken hebben met kanker.
De inspiratie die ze in die zeilweek opdoen geeft ze enorm veel energie om uit
het leven te halen wat er in zit.
De
Ellen MacArthur foundation die de
circulaire economie promoot, goed voor het welzijn van onze aarde.
Het
is allemaal te veel om op te noemen. Enorm inspirerend. Mijn solo “recreatie”
tochtjes vallen geheel in het niet met al haar solotochten.
Wil
je meer weten over deze bijzondere vrouw….. Op internet vindt je heel veel over
haar.
Het
ISBN nummer van het boek “Solo rond de wereld” is:
90-274-7448-6.
Zaterdag 29 oktober
Ik
werd om een uur of acht wakker. Plasje
gedaan en toch maar weer even gaan liggen. Val ik in een heel diepe slaap en
werd ik pas om 12 uur wakker. Kan allemaal.
Gedachten spinsel,
Toen ik hier in Malta , via facebook, contact
had met een winkel/ handelsonderneming
van tweedehands fietsen , berichte hij mij dat er een fiets beschikbaar
was.! Ik vroeg waar ik hem kon ontmoeten om de fiets te zien.,, Ik kreeg het
bericht: “tegenover de supermarkt” ..“zaterdag ben ik beschikbaar”. Als westerling klonk mij dat niet zo
vertrouwd.
“Handeltje
op straat?? Daar zet ik zo mijn vraagtekens achter.”
Ik
berichte hem dat ik met mijn boot in de Sliema baai lag. Waarop hij antwoordde
dat hij ook bezorging deed . Wanneer het mij uitkwam… Ik berichte hem terug dat
ik geen haast had en kon komen wanneer het hem uit kwam …. Dat was
akkoord…. Gisteren nog bevestiging gehad
dat het onder de aandacht is.
Vandaag
moest ik terug denken aan Theodor, mijn diesel monteur in Griekenland. Met hem
had ik al een goed contact. Toen ik langs wilde komen om te betalen maakte hij
ook een afspraak vlak bij zijn huis op de hoek van een straat.?? …………………
Het zou wel een s in de cultuur van het zuiden
kunnen liggen dat met hun “plek” om privacy redenen niet gauw vrij geeft. ….en…
met leeft veel op straat!!
Als
dat zo is , werpt dan een heel ander
licht op de zaak en hoeft er geen wantrouwen gekoesterd te worden. Er is dan
niks aan de hand.
We gaan het wel zien wat de uitkomst wordt.
Omdat ik mijn heup, uit voorzorg, niet meer wil belasten dan nodig
is, kom ik niet zo gauw “buiten de deur”. Aan boord is het prima maar de kans
op enige sociale contacten is nihil.
Het volgend plan geopperd: Ik heb een op een A4 de volgende tekst geprint: “ WIJ SPREKEN NEDERLANDS “. Mogelijk dat ik
Alessio behulpzaam kan zijn met het vergaren van klantjes.
Dus van middag naar de kant. Alessio vond het prima.
Er zijn geen Nederlanders gekomen maar we hebben wel lekker kunnen babbelen.
Hij is Italiaan en kan dus de vele Italianen die hier
voor een weekeinde komen , goed aanspreken. Maltees spreekt hij ook maar niet
zo goed. Zijn dochtertje van 13 doet dat wel .
Hij is getrouwd met een Griekse dame. Toen hun dochtertje vijf was waren
zij hier op vakantie. Zijn vrouw heeft last van haar rug. Zij het klimaat vond
ze hier zeer verlichtend , waartoe zij besloten om hier te blijven. Met zij
Kiosk kan hij een goed inkomen creëren. Met 25% provisie ( en een hogere prijs voor
Duitsers) kan hij een inkomen van €3000,- tot €4000,- per maand genereren. Niet verkeerd als je
bedenkt dat het minimum loon hier ongeveer €5,-
per uur is.
Er hebben zich geen Nederlanders gemeld maar morgen
ochtend proberen we weer.
Zondag 30 oktober
Alessio was een uur te vroeg. Kan gebeuren bij de overgang naar wintertijd. Ik ga ook naar de kant om mijn “uniek selling point” uit te dragen.
“ WIJ SPREKEN NEDERLANDS “.
Het
blijft leuk om op deze plek van de boulevard mensjes te bekijken. Alessio is
Italiaan en hij weet toch aardig de Italianen uit de toeristen stroom te
pikken. Er komt nog een bekende van hem langs , een oudere man waar ik leuk mee
heb kunnen babbelen.
Contact
gehad met een Nederlands echtpaar die hier een weekje op vakantie zijn.
Zij
komt uit de verzorging en wist mij te vertellen, dat je na een heup operatie,
de volgende dag al naast je bed staat en met fysiotherapie begint.
Dat
duurt zes weken. Ik heb de nodige “ernstige verhalen gehoord” en geparkeerd
onder het hoofdstuk “zou best kunnen”.
Die gaan dus voorlopig de kast in.
Dat
was het enige Nederlands contact. Tegen de middag houden we het voor gezien.
Morgen weer een dag.
Voordat
ik naar de boot terug ga om mij daar met gepaste bezigheden de rest van de dag
door te brengen, krijg ik nog een flesje Italiaanse wijn van Alessio mee.
Vreselijk aardig!. Bewaren we voor als Yvon er is.
Het
was weer een zonnige dag. Voor Malta ook een uitzonderlijk mooie oktober maand.
Maandag 31 oktober
Aanstaande
woensdag wordt mij Maltezer fiets hier op de kade afgeleverd. Ik heb de fiets
alleen op een foto gezien dus dat wordt een verrassing. Een stap dichter bij
mijn vrijheid!
Alessio
gezelschap gehouden en daarbij nog vijf Belgische dames ontmoet die zonder hun
mannen een paar daagjes Malta doen. Van Anouck het bericht gekregen dat ze mountainbike, van Marktplaats, in Wierden
opgehaald is. Op de foto ziet de fiets er als nieuw uit. Is de rugdekking
veilig gesteld. Verder niets bijzonders vandaag.
Dinsdag 1 november
Een
vrij dag niet veel gedaan. Net zoals veel zonaanbidders, hier op de
zonneterrassen, die de hele dag liggen
te bakken in de zon!
Woensdag 2 november
Mijn
fiets is gekomen!! Ietsjes minder dan ik gewend was maar
Mijn vrijheid is weer terug.!!!!! Jippie!!!
Kan
ik weer naar de Lidl vers voedsel halen!!
Nog
een goed bericht…. Yvon kan morgen haar rijbewijs ophalen!!
Op
dit bericht heb ik even gewacht….Morgen mijn verslag versturen.
Wat kan het leven toch mooi zijn!!!!
Gezondheid.
Vandaag
een vastendag gehad. Niks eten maar wel drinken. Kan de spijsverteringsfabriek
even tot rust komen en de afvalverwerking kan dan schoon schip maken.
Mijn
buikomvang is 100cm. Voor mannen moet dat 94 cm zijn. Oorzaak: te veel buik vet.
In het kader van “slechtere tijden” zal het lichaam altijd zoveel mogelijk vet
“hamsteren”. Andere stoffen waar een overvloed van is worden door het lichaam
afgevoerd maar vet niet. Vet moet verbranden maar als er meer vet binnenkomt
dan verbrand wordt de vet opslag alleen maar groter. Daar proberen we nu wat
aan te doen met de wetenschap dat het nog wel even duurt voordat het lichaam in
de gaten heeft wat uiteindelijk de bedoeling is.
Op
korter termijn kan je wel wat doen aan gewicht.
Bij
de LIdl waren personen weegschalen in de aanbieding. Toch maar eentje gekocht.
Een beetje tegen mijn principes want als je aan dit soort dingen toegeeft wordt
het schip een pakhuis.
Nu
kan ik wel zien of mijn inspanningen lijden tot méér of minder gewicht.
De
eerste meting is 76,5 kg. Dat is een stuk minder dan de weegschaal bij Yvon.
Daar was mijn gewicht altijd tussen de 80 en 82 kg. Ik ga er maar vanuit dat
deze weegschaal een optimistisch beeld geeft.
Het
belangrijkste is dat ik kan zien of er gewicht bij komt… of dat er gewicht af
gaat. Tot zover maar weer.
---------------------------------
Einde van dit dagboek verslag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten