dinsdag 1 oktober 2024

 

Reisverslag 2024  deel 1.

Vaartocht Nederland naar  de Middellandse zee.

 

Aan boord op de wal bij Preveza. (Ionion Marine)

Het wordt dus grotendeels een technisch verhaal

 

 

Inleiding:

Het reisverslag is primair mijn persoonlijk dag boek, een naslagwerk voor later als ik weer in soortelijke omstandigheden verkeer, “hoe was het ook alweer!!”,

Het verslag is digitaal, een kleine moeite om mijn ervaringen met anderen te delen. Dat houdt in dat er vele passages in zitten die voor een ander saai zijn. dus…. Gewoon overslaan!!

Een tweede aspect is, omdat ik veel alleen ben, ( daar heb ik geen probleem mee). ik geen sparring partner heb waar je tegen aan kunt lullen.

De gedachten blijven dan in je hoofd.   Opruimen die zooi!!!!,

En dat doe ik middels het opschrijven van mijn gedachten. Houden we het hoofd een beetje leeg , wel zo relaxed.  Dit verslag gaat over de eerste drie weken op de wal .  Meest technische verhalen. Voor velen wel zo saai




Tot zo ver.

=============================================================

Verhaal

Woensdag 28 augustus.

Vertrek datum was al bekend, dat was vandaag!! Je probeert je op alles voor te bereiden en alle mogelijkheden en onmogelijkheden af te tasten. Wat als dit fout gaat wat dan, wat zijn de alternatieven.  Spullen die ik voor de Witte Raaf nodig heb zijn klaar, 15 Kg ruimbagage geboekt, We hebben 14 kg. Medicijnen meenemen in de handbagage, want de cabin-bagage moet tegenwoordig ook betaald worden,

De “cabine koffers”  mogen niet boven een bepaald gewicht en afmeting komen. Dat is allemaal goed gegaan.

Waar niet op gerekend was het volgende .

Mijn tweewekelijkse pillen chemokuur was op vrijdag 23- 08 beëindigd: ..Enige bijverschijnsel die ik afgelopen periode heb gehad is tintelingen in de tenen en voeten , soms wat branderig. Slijtage problemen van de  huid bij voeten en handen. E.e.a. was, middels voorgeschreven zalfjes,  onder controle en goed om mee te leven.

Op zaterdag, aanvang van een week zonder pillen, om weer een beetje op “sterkte” komen, begon ik meer last te krijgen van blaartjes bij de teen en bal van voet.

Voorheen had ik dat al met enig succes behandeld met aloa vera en trekzalf. Dus nu ook maar weer. Op dinsdag, dag voor vertrek, afspraak met Meander ziekenhuis voor controle.

Bloedcontrole was goed, maar de blaren waren buiten proporties. Lopen is dan geen plezierige bezigheid.

De nodige afspraken gemaakt om tot herstel te komen.

Als de wonden genezen zijn, kunnen we de vijfde chemokuur voort zetten.

Dat weten we dus. … Vier september foto’s van de voet opsturen en nader telefonisch overleg.

Ik moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben omtrent de zorgvuldigheid en betrokkenheid die ik in het Meander ziekenhuis . Fantastisch!

Zo staat de vlag er voor en daar moeten we het mee doen.

Verhaal

 

Nico, mijn maatje op de Hemrik te Leeuwarden alwaar mijn klus en opslag unit heb, heeft mij  de laatste uren bij gestaan.

Een schouder band voor de 14 kilo bagage vond hij maar niks. Hij had nog een inklapbare trolley staan en heeft daar de bagage aan vast gesnoerd .




Achteraf gezien een heel goede beslissing. Het heeft mij van hoop sjouw ellende bespaart.

Het inchecken was inmiddels met een uur verlengt naar drie uur. Dus de trein van 9:17 uit Leeuwarden moet ruimschoots voldoende zijn. Vlucht vertrekt om 16:30.

De wekker op 08:00 gezet maar toch nog maar een uurtje eerder opgestaan, voeten moeten goed verzorgd worden, en de laatste opruimklusjes moeten nog gedaan worden.

Uitgaande dat er nog genoeg tijd was ben ik zorgvuldig te werk gegaan.

Heb ik niets vergeten??.  Uiteindelijk kom ik, voor medische controle, eventjes in oktober en eind november naar Nederland.  Daarna???.. Eerstvolgende gelegenheid juni 2025. (als er niks tussen komt)

Nico meld zich om mij naar de trein te brengen, shit, de tijd gaat toch sneller dan gedacht?? Of was ik niet alert genoeg, het laatste zal wel het geval zijn.

Op 5 minuten na trein gemist, dan maar de intercity over Zwolle een half uur later op Schiphol , ook goed.

Inchecken  ?? Er is een lange rij, maar ook daar ga ik redelijk vlot door heen.

Tijd genoeg om bij de Gate te komen, ware het niet dat ik “assistance” had aangevraagd , lopen is niet mijn sterkste kant.

Ook zij hebben hun prioriteiten, dus wachten , wachten en wachten tot ik aan de beurt ben.

Bij de Gate ??.. wachten…. . totdat er controle kwam over de cabin-bagage en hand bagage. Als je bagage niet in het betreffend maatbakje valt…… 60 euro boete, de bagage komt dan in het ruim..

Mijn handbagage paste net .. opluchting.

De vlucht verloopt zoals verwacht weinig bewolking en op tijd in luchthaven Aktion, vlak bij de stad Preveza. Het is donker!.

De werf waar ik naar toe moet is 5 minuten met de auto en ruim30 minuten lopen. Voor dat kleine stukje neem ik geen taxi. Aan het einde van de doodlopende weg zijn diverse werven met stalling op de kant.
Ik denk dat er bij elkaar meer dan tweeduizend boten liggen,   Alternatief….. een plakkaat met Ionion Marine op de rugzak en we beginnen de wandeling.

Na 8 minuten lopen stopt er een auto. Een Duitser die  hier ook zijn boot heeft liggen.

Mijn krukken konden achter in de koffer bak maar die was al aardig vol met bootpullen. Een bekend verschijnsel! 

Ik was gered, dank zij de lift kwam makkelijk bij de werf’. 

De nachtportier vroeg mij wat ik hier deed, ik ga naar mijn boot, welke boot??  De Witte Raaf… oké dan is het goed.

Ik had al eerder de werf verwittigd dat ik vandaag laat aan zou komen. Mooi  nu nog zien of er trap bij de boot staat?? (de boot staat hoog en droog , op de kant) maar ook dat was keurig geregeld .

 

Stroom aansluiten en ik heb licht, warmwater en een gekoelde koelkast. Fiets te voorschijn gehaald en op de begane grond gezet. Het toilet aan boord kan ik niet gebruiken zolang het schip op de kant staat Lopen op mijn brandende voetjes naar het toilet gebouw is ook niet alles , vooral als je nodig moet. De fiets biedt uitkomst.

Het is warm, kussens in de kuip gelegd, dekzeil opzij en heerlijk onder een sterrenhemel geslapen. In de ochtend gewekt door een fris ochtend zonnetje .

Ach .. het leven is zo slecht nog niet.

Donderdag.29 augustus.

Ik loop twee dagen achter met mijn dagboek. Dat wordt een aanslag op mijn geheugen.

Deze dag staat in het teken van acclimatiseren: en… waar haalt Abraham de mosterd vandaan.  

Eerst melden bij de receptie, ik ben weer op de Witte Raaf!!!

Zij willen actuele verzekering papieren zien. Dat wordt geregeld , Kuiper  verzekering stuurt de juiste gegevens voor de Grieken op. Controle op de boot papieren en ook dat is dan geregeld.

Er is mosterd te halen !  leve Abraham!

Er is een watersport winkel, er is een restaurant en een taveerne.

Iets van een supermarkt heb ik nog niet kunnen vinden.

Dus geen ontbijt, is niet zo erg, in de middag een lunch in het restaurant,

Goed eten met schappelijke prijzen voor een menu. Tussen de tien  en vijftien euro. Daar hoef je , je niet druk over te maken.



Zo… dat zijn twee potjes mosterd van Abraham.

Er zijn goede douches en toiletten. Een strandje om de hoek, perfect .

Dan het achterste dekzeil weg werken, gaat niet zo makkelijk met de voeten, dus netjes, op maat opvouwen, doen we later wel.

Het zonnezeil erop, in de schaduw en zeewind onder het zeil door.

De omstandigheden om een goed revalidatie klimaat te creëren worden steeds beter.!

Vanaf het strandje de zee ingegleden goed voor de voetjes!!.



uitzicht vanaf mij n strandje. Zicht op de plaats Preveza aan de overkant van het water.

Zo’n groot zoutwaterbassin om de hoek maakt het plaatje wel compleet!

Gedoucht en de voeten verzorgd.

Voorlopig heeft de voetenverzorging de grootse zorg en aandacht.

Als dat niet in orde komt kan ik geen kant uit!!

De rest is een resultante.

 Het nieuwe levens ritme moet zijn plek vinden.

Gepoogd om het schip een beetje op orde te krijgen,

Alles moet nog een plekje krijgen, en….. een to-do list gemaakt.

Er zijn heel veel  kleine klusjes, met wel of geen prioriteit.

Komt tijd komt raad!

Ik heb geen vers eten aan boord , warme lunch in het restaurant. Ruime menu keus..de meeste menu’s zitten tussen de tien en vijftien euro. Prima,

Siësta!!!

Het is warm (rond de 30 graden) en dan kom je tot niks , slaapje onder het zonnezeil en een verkoelend windje. Heerlijk.

Bij het restaurant een kipsalade genuttigd, (goed voor de eiwitjes, en aan boord een voet behandelingsplek in gericht.

Vrijdag 30augustus.

Nog geen ontbijt geregeld.

Een beetje vasten kan geen kwaad.

Vanaf het strandje de zee ingegleden, goed trappelen met de voetjes, dat doet geen pijn, lekker zo.

Gedoucht en de voeten verzorgd.

We zetten Abraham weer aan het werk. Een supermarkt is in de wijde omgeving niet te vinden.

Er is hier echt niets…. geen dorp of wat dan ook.

Het einde van de wereld, alleen een opslag plaats voor bootjes!! En…. een Airport.

Google Maps geeft aan .. genoeg super markten….. in Preveza …, dat licht aan de overkant van het water. Alleen via en toltunnel , met een automobiel, te bereiken.

Dagelijks , om 10 uur vertrekt een busje naar Preveza.

Om 12 uur weer terug vanuit Preveza.

Een mini supermarktjes is er wel .

Een beetje vers fruit en frisdrank, de rest is allemaal houdbaar spul.

Ze hebben wel een monopolie positie. Dat zie je aan de prijzen

Heeft Abraham toch weer twee potjes mosterd gescoord.

De lunch aan boord, van die “zure” verpakte boterhammetjes , wel met emmentaler kaas en cervelaat  worst. Het begin is er.

Siësta dient zich aan,

Als het wat afkoelt,.. eten bij de taveerne.

Ik wil niet te veel eten, maag en darmen zijn een beetje van streek en moet wennen aan het nieuwe klimaat.

Spagtti Bolongnais  met een Tonic voorlopig meer dan genoeg.

Verder nog de boot een beetje opgeruimd.

Huishoudelijk werkzaamheden gedaan, ook dat moet gebeuren!

Zaterdag  31augustus.

Ontbijtje Yogurt met nootjes   jippie!! Aandacht besteed aan de nodige verslagen ( inhaal slag) .

Daarna gaan we ons maar weer laten drijven in het zoutwaterbassin.

De accu’s laten het nu helemaal afweten. Het laadapparaat protesteert.  Offerte aanvraag voor nieuwe accu’s te Preveza gedaan.

Maandag zullen we wel reactie hebben.

Bij de winkel hier hebben ze wel accu’s maar niet wat ik nodig heb, en.. ze zullen ook hun prijs vragen. 

Maten opgenomen van de elastieken voor het dekzeil etc.  (totaal ongeveer 60 meter) en ik heb 12 anodes nodig, die zullen ook besteld moeten worden.

De rest van de dag, met gepaste rust, momenten door gebracht.

Zondag 1 september.

Gewekt door het zonnetje. In de avond val ik slecht in slaap omdat ik overdag zo mijn rust momentjes houd. Maar dan, rond middernacht  komt Klaas Vaak wel langs, die strooit zand in mijn oogjes. Dan slaap ik goed, afgezien van een plasje tussen door.

Het ochtend ritueel begint zijn vorm te krijgen, centraal staat de voetverzorging. Dat gaat goed en ik heb het idee dat  de wond herstel enige  verbetering brengt. Hinder bij het lopen blijft hetzelfde.

Het ochtend ritueel eindigt pas rond 12:00 uur. Dan gaat het warm worden. De to-do lijst legt het loodje.

Hoogst noodzakelijke huishoud werkzaamheden krijgen voorrang.  Het schip is nog niet op orde elke dag een beetje. Ik heb geen haast. Morgen weer een dag.

Een bootjes verhaal!

Als ik op een nieuwe plek kom kijk ik altijd even de kat uit de boom.

Ik heb nog geen aanstalten gemaakt om sociale contacten te leggen. Eerst de zaakjes op orde en dan zien wel verder.

Donder avond was ik aan boord gekomen. Vrijdag morgen was er iemand naast de boot. Ik ben uw buurman. 

Is de ontwerper van uw schip soms Henk Tingen?? 
Nee …dat is niet de ontwerper van dit schip, dat is Baron van Hoevell.

“de Baron” was een tijdgenoot van Henk Tingen en bepaald geen vriendjes. Zij betichten elkaar van plagiaat etc, etc. Dat krijg je als de ontwerpen op eenzelfde golflente ligt.

“Mijn boot is een 46 foot  Henk Tingen ontwerp”. Ik had nog geen aandacht besteed aan het schip dat naast mij lag. Inderdaad een bekend ontwerp. Er zijn diverse schepen van dit ontwerp gebouwd en de meeste zijn verscheept naar Amerika. 

Een paar jaar geleden lag er bij de jachtmakelaar Sandeman in Engeland eenzelfde schip te koop. De Endeavour.

Mijn buurman had echter de bezaan van het schip afgehaald en er een lange preekstoel/boegspriet  op gezet. Het is niet mijn keus.

Ik heb nog wat te doen maar wellicht dat we verder contact kunnen hebben. Ik heb echter geen reactie op ontvangen .

Twee dagen later was er nog iemand aan boord die het schip nauwkeurig bekeek.

Een koper??? Dat wekt mijn nieuwsgierigheid.

Googelen dus.

En inderdaad bij de jachtmakelaardij van Valk, vestiging Corfu was het schip in de verkoop.

Op de foto’s van het schip was ook de Witte Raaf te zien! Leuk toch?? Vandaag was de aspirant koper weer op het schip. Na enige tijd word er dan toch contact gelegd. Dus…. kom maar aan boord van de Witte Raaf…. Dat hoef je meestal geen twee keer te zeggen.

Hij wilde wel een schip hebben waar hij aan zou moeten klussen.

De Norwin, zo heet het schip, ziet er aan de buitenkant verzorgd uit. Dit schip was uit 1962 gebouwd en zoals meestal met die stalen schepen uit die tijd, zijn er de nodige stukken huidplaat vervangen.

Zo te zien keurig gedaan en volgens de aspirant-koper  Philipp was het schip ook geheel gestraald en in de epopxy gezet.

De romp en opbouw is niet geplamuurd dus het schip ziet er eerlijk uit.

De Witte Raaf heeft een geheel nieuwe romp met alle roestgevoelige delen in roestvrij staal. Dus wel van een andere orde,

Philipp constateerde ook dat de binnen betimmering simpel was en door de jaren heen ook  aangepast.

Op zich geen verkeerd schip  maar wel een schip met een verhaal en aangepast voor de eigenaar die er gedurende 20 jaar de wereld zeeën mee heeft bevaren. 

Philipp is 38 jaar, luitenant in het Zwitserse  leger. Zij ouders zijn Nederland / Surinaams/ Antillen en hebben zich in Zwitserland gevestigd. Philipp is vele malen op Schiermonnikoog geweest en spreekt redelijk Nederlands, wel zo prettig.. 

Woensdag vertrekt Philipp weer naar Bern in Zwitserland, met een droom in zijn zak en plannen hoe hij het schip voor zich zelf wil inrichten.


De Norwin, met daar achter de Witte Raaf.




Voor vandaag…. Einde verhaal… maar.. ik denk, als hij het schip koopt, het verhaal wordt vervolgd!

 

Maandag 2 september.

Vanochtend weer het ritueel opgestart, met dien verstande dat ik nu op tijd was bij de minimarket. Vers bruin brood en dat voor maar 1,50

Ik krijg een mailtje van de accu aan bieding, Start accu’s

140-  per stuk en de licht accu’s 180,- per stuk, prima prijsje.

Nog wel even naar het nautisch winkeltje op de werf.

Ik moet 12 ronde  anodes hebben , bij Dekker watersport kosten ze 12,50  en hier 9,50.

8 mm elastiek is heb zo’n 50 meter nodig hier kost dat 2 euro / mtr en bij dekker 2,40  niet verkeerd dus.

Een start accu kost hier bij de werf  210 , wel wat meer dan de startaccu’s uit Preveza..

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Het accu verhaal met een technisch tintje

Ik kreeg dus in de ochtend de aanbieding, even verifiëren en dan bestellen.

Wanneer ze geleverd moeten worden??

Ik moet toch eerst de oude accu’s er uit helen want die nemen ze gratis!!?? Mee terug..

Half twaalf begonnen met de accu’s uit het schip te halen. 2x30??/ kilo en twee maal 50 kg.

Met het handje de accu’s uit het schip en in het gangboord gezet.

Met de giek als laadboom, de accu’s 3,5 meter naar beneden laten zakken.

Half één stonden ze beneden.

Accu leverancier gebeld dat ze klaar stonden,

Binnen drie kwartier stonden ze naast het schip.

Ik had al gevraagd wat de oude accu’s opbrengen, het antwoord was dat ze de accu’s gratis meenemen ,

”Beter voor het milieu anders belanden ze ergens in een greppel.”

Mooi verhaal, in Nederland brengen oude accu's zo’n 50 cent per kilo op. Dus reken maar uit. …..

De toeristen industrie werkt hier goed. Men weet dat er voor de klant weinig alternatieven zijn.

Adresjes zoeken voor oude accu’s?  , 

Ga er maar aanstaan, auto huren om ze erheen te brengen, Dat gaat toch niet gebeuren en dat weten ze net zo goed als ik.

Nog een visje uitgegooid bij de bezorger… Geen aansluiting.

Nu moeten ze wel naar boven.

Philipp mijn tijdelijke buurman, bood nog zijn hulp. Maar die heb ik afgewezen..

Waarom??   .

Omdat ik wil weten of mijn conditie goed genoeg is om de accu’s op te takelen en weer in de accu bak te plaatsen.



Als ik dat kan, kan ik nog verantwoord met het schip varen.

25  meter schoot over de lier trekken met 50 kilo ballast… dat is zwaarder dan een gijpje bij windkracht 4/5.

De start accu’s met de hand gedaan. Dus 25 meter touw trekken. dat gaat. Zelfs met een temperatuur van 30 graden op de rug.

Tussendoor er wel even rust momentjes genomen  en dan te bedenken dat ik ook nog onder chemo kuur zit en nog aardig wat last heb van mijn voeten.

Goed… rond 4 uur zaten mijn boordaccu’s er in.



De koelkast kan weer draaien de lichtjes doen het weer, de waterpomp doet ook zijn werk,  Deze horde is genomen. Nu kunnen we controleren wat wel en niet werkt. 

Eind accu verhaal.

 

Na een middagslaapje toch maar even het water in.

Vandaag aardig wat gezweet en wat litertjes verdampt.

Even douchen en dat knapt weer helemaal op .

Het is al donker, geen slaap, kan ik mijn dag verslagen maken. Morgen weer verder met de to do lijst.

Dinsdag 3 september:

Mijn ochtend ritueel afgewerkt en de plaatsing van de start accu’s afgerond.. De boel opgeruimd en het begint aan boord “leefbaar” te worden. Alles krijg zijn plek weer.

Nog een stukje bootverhaal

In de middag komt Philipp buurten en de Raaf verder te bekijken. Kan hij bedenken hoe hij het zal doen als de koop zijn beslag krijgt.

Intussen is het wel duidelijk wat het verschil met de Raaf is.

De stalen schepen, uit 50 en 60er jaren, die nog in de vaart zijn, hebben regelmatig gelegenheidsreparaties aan de huid gehad, dat is te zien de conservering wordt op dat moment zo goed mogelijk gedaan

Binnen betimmering is vaak bij het oude gebleven of diverse malen aangepast of veranderd.

De eerste reacties van Philipp toen hij bij de Raaf aan boord kwam:

Goed gevormde kuipbanken, lekker!…binnen… mooi vlonders…er is stahoogte! (Philipp is groot) …., een kijkje in de Bilge…   wat is dat schoon… pardon, ik moet het nog schoon maken.... wat een rum toilet..

Philipp wil het hele schip upgraden en ik denk wel dat hij daartoe in staat is .

Half werk staat niet in zijn woorden boek. En.. uiteindelijk heb ik ook destijds een schip gekocht met veel achterstallig onderhoud met de nodige gelegenheidsreparaties,

Dankzij de hulp van Scheepwerf  Wolly Visscher en scheepswerf Geertman, heb ik een goede basis neer kunnen leggen om dit resultaat te kunnen bereiken. 

Nu is het de beurt aan Philipp.

Morgen gaat hij weer terug naar Bern en neemt hij zijn dromen mee.

Verder met een gewoon verhaal

Vanavond uit eten gegaan.

Van korte duur, s’avonds is er in de verte vaak wat onweer.

Wij zitten dan op het randje, dit keer werd het wat serieuzer.

Aardig wat wind maar ook regen.

Ik was op tijd bij de boot om de spullen droog te houden.  Maar nu het aan dek toch nat is kan ik meteen een eerste schoonmaak aan dek houden.

Al het stof en Sahara zand wegwerken, het frist op, later nog wel een sopje er overheen .

Voorlopig is het weer aardig netjes.

Voetjes verzorgen en slapen.  Morgen weer een dag

 

Woensdag 4 september:

De medische toestanden.

Vandaag staat in het teken van foto’s van de voeten maken en deze opsturen naar het Meander ziekhuis te Amersfoort.

De open blaren op de voeten zijn weg en ik kan weer redelijk lopen.

De nagel van mijn rechter grote teen zit aan een stukje vel van 3 mm vast.

Even wachten tot de herfst is, dan valt hij wel vanaf.

Mailtje gemaakt met info en foto’s voor het zieken huis.

Netjes verstuurd maar geen bevestiging op verzonden items.

Dan maar een nieuwe mail eerst maar even zonder foto’s .

Werkt ook niet.

Met Jeroen, mijn oudste zoon gebeld en via watts app foto’s en info naar hem gestuurd.

Kan hij het via de mail naar het Meander ziekenhuis versturen .

Bij nader zoeken in mijn outlook, bleek dat de mailtjes in de outbox stonden.

Kennelijk wachten op capaciteit van wifi/internet om het zaakje te versturen.

Het ziekhuis heeft in ieder geval de informatie op tijd ontvangen.

In de middag telefonisch contact met mijn steun en toeverlaat van het ziekenhuis , Dieneke. 

Zij is zeer geïnteresseerd in het wel wee van mijn bevindingen.

Dat geeft weer een extra impuls om mijn zaakjes t.a.v. het ziekenhuis goed te regelen.

De foto’s, gaven een goed beeld van herstel. Maar nog onvoldoende om de volgende kuur weer op te starten.

Omdat de “wonden” er goed uitzien gaan we over tot gebruik van beschermde zalf, twee keer per dag met de voetjes in het zoute water. We plakken er nog een week uitstel voor de volgende kuur  aan vast. Volgende week hetzelfde ritueel, foto’s maken en overleg.

Mogelijk dat we de volgende kuur beginnen met een lagere dosering. Komt tijd komt raad.

In ieder geval een erg plezierig gesprek met Dieneke gehad. Tot de volgende week maar weer.

Verder weinig andere zaken gedaan. Morgen controle van de motor en alles wat daaraan vast zit.

Donderdag 5 september:

 

Comfort verhaal.

Na het voetbad in zoutwater onder de warme douche.

Mis.... vandaag geen warm water. Dan maar aan boord douchen.

De douche heb ik nog niet gebruikt, dus kijken of alles werkt.

Beetje stof wegwerken en het ziet er weer netjes uit.

Douchekraan open en we hebben warm water… eureka.

Ook de waterafvoerpomp doet het. Deze douche is toch wel lekkerder dan die van de werf.!!/

Ik hoef niet zuinig te zijn met water want naast de boot is een waterkraan. Als mijn watertanken leeg zijn kan ik ze zo weer bijvullen.

Met het schip te water ligt dat weer anders, moet je maar zien waar je weer water kan bijvullen.

Dus… op het water zuinig met water. (nadenkertje)

 

Technisch verhaal

Vandaag de motor controle, eerst via de kraan koelwater voor de motor aansluiten.

Normaal haal je van buiten het koelwater, maar de boot staat nu droog. Vandaar.

Op de eerste slag start de motor al, ik ben niet anders gewend , maar toch, na 14 maanden in de hitte , je weet maar nooit.

Vooruit en achteruit het werkt. Maar de schroefas draait erg zwaar en daar moet naar  gekeken worden. 

Met enig kunst en vliegwerk en behulp van speciale gereedschappen is de schroefas er uit. Toen de motor gereviseerd werd heb ik ook het vetkoord  van de galan vervangen , waarschijnlijk heb een te stug en hard koord gebruikt,

Ik wil dit nu oplossen door eerst een keerring te plaatsen, dan het vetkoord, en dan weer een keerring. De druk op het vetkoord hoeft dan niet zo hoog te zijn en dan hoop ik dat de as daardoor lichter gaat lopen .

We gaan het beleven. Vandaag ook nog de oude anodes verwijdert  en dan is de dag weer ten einde. Voeten badje in zee en aan boord lekker douchen,

Vrijdag 6 september

Comfort verhaal

Het was even schrikken toen ik op de weegschaal ging staan  ruim 81 kilo . dat is een week tijd twee kilo erbij.. Wat als we nog een week verder zijn!!

Mogelijke oorzaak . i.v.m. et warme weer veel cola Original gedronken. Alleen water wordt je ook flauw van. Dus overschakelen op cola light.

Beweging?? als dat kleine stukje naar mijn strandje fiets, plak ik daar nog een stukje recreatie fietsen aan vast. Dat gaan we omzetten in “kracht “fietsen.

Fijne sociale contacten

Vandaag staat in het teken van een plezierig samenzijn met andere “live aboard” mensen. ( mensen die aan boord varen, wonen en leven)

Rob die met zijn boot in Vliho baai ligt moet zijn zoon en vriend naar het vliegveld brengen.

Omdat hij dan een auto tot zijn beschikking heeft, komt hij mij op halen en gaan we naar vrienden die met hun boot in Vonista liggen. Dat is buiten de range van Lefkas vaargebied.

Door de drukte is Vonista dus een overloop plek geworden waar minder toeristen en boten zijn.

Maar … ook hier wordt dit jaar een nieuwe haven opgeleverd.

Om 12:00 stond Rob met zijn zoon Dominic en zijn vriend voor de boeg van de Witte Raaf.

Vonista is een plaats dat 20 km verderop ligt.

Mooie gelegenheid om wat inkopen te doen,  zalfjes aanvullen groente en vers fruit bemachtigen. Dat is geregeld.

Op een terras aan het water  ontmoeten we Jim, een oude bekende.

Jim verblijft hier al jaren op zijn boot en leeft veel goedkoper dan in Engeland. 

Ook Andy en Rachel, die met hun boot hier liggen , schuiven aan.

Een gezellige middag,

Eind van de dag brengen we Dominic en vriend naar het vliegveld.

Op de Witte Raaf nog even napraten.

Rob gaat de winter doorbrengen in een haven in Tunesië.

Op 20km een vliegveld zodat hij regelmatig naar Engeland kan vliegen.

Vanwege de Brexit moet hij af en toe de EU uit. 

Hij gaat via Malta, hopelijk is mijn oude plekje vrij!!

Naar Malta heeft hij bemanning maar naar Tunesië moet hij single gaan varen. Voor het eerst.  We hebben in ieder geval ervaringen uit kunnen wisselen.

--------------------------------------------------

Vandaag nog een deel van de schroef schoon gemaakt, die zat onder de kalk resten van schelpen. Morgen demontage en montage van de schroefas.

Zaterdag 7 september.

Voor morgen gaat de wekker op 8uur.

We verrichten het nodige werk,.

De schroefas loopt nu lichter.

Afwachten wat hij in het water doet.

Als de as boven de vijf kopen gaat draaien, dan kan ik daar mijn schroefas generator op aan sluiten,. Goed voor stroomvoorziening van  stuurautomaat en het koud houden van de koelkast.

Het heeft wel wat zweet gekost met dat warme weer maar het is gefikst!! En… het geeft weer rust tussen de oortjes.!

Begonnen met “kracht fietsen en dat gaat ook goed.

Zondag 8 september

Vanochtend toch weer laat wakker, De dag weer is begonnen,

Na mijn fietstocht en zwemtochtje , weer aan de slag.

Technisch verhaaltje.

Daar waar de schroefas naar buiten komt is een bronzen flens gemonteerd.  Daar omheen is de verf losgelaten dat is nu goed kaal geschuurd en dus moet daar weer een nieuwe laag eppoxy op.

Elke dag een stukje . Het zijn maar kleine plekjes , maar het moet wel goed gebeuren!

Nu tijd voor het toilet:  Beide pompen zitten vast.  Enige remedie!1… alles uit elkaar halen en goed schoon maken, dan weer in elkaar zetten.

Het demonteren van de onderdelen is gelukt. Een gedeeltelijk is al schoon, veel kalk aanslag, aangroei etc.

Tot zover gaat alles goed en kan ik met eigen middelen de reparaties verrichten,

Aan dek heb ik nog wat lakwerk. Dat wil ik in de avond doen dan is de temp wat aangenamer , helaas, ik was te laat ,het wordt hier snel donker. Goed voor de volgen de dag , dan maar om 6 uur in de avond beginnen.

 

Maandag 9 september

Plekjes op de romp, in de epoxy primer, zo dat is alvast een begin.

 Dan het demonteren en schoonmaken van de rest van de onderdelen van het toilet.


De pomp onderdelen voor het spoelwater

De pomp onderdelen voor de afvoer.
De cilinder, weer helemaal schoon!

Het lukt allemaal en dat met eigen middelen en mogelijkheden.

Het ziet er allemaal goed uit.  Je bent dan wel weer een dag verder.

 

Weerberichten

Er is een slecht weer code, ik had het al gezien op de weersvoorspelling regen en misschien ook nog wat wind.

Komende dagen lagere temperaturen en af en toe een zonnetje, of…. af en toe een buitje?? We gaan het zien

Het komt mij wel goed uit, het dekzeil heeft een laagje sahara stof en met de regen erbij kan ik dat mooi schoonmaken  dat geld ook voor dek en de rest van de boot. We gaan zien wat we er van kunnen maken.

Technisch verhaaltje.

 

Inmiddels ook geconstateerd dat de twee belangrijkste afsluiters vastzitten ,

Zo’n klusje waarvan je niet weet of het zo gepiept is of dat je alles overhoop moet halen om het in orde te krijgen..

Tegen de avond ga ik wat vroeger fietsen en een zoutbadje nemen.

Het weer!

Ik voel al wat spetters alhoewel de wolken er niet dreigend uit zien. Het zonnezeil eraf en het dekzeil er op.

Als het alle maal gereed is komt na een half uurtje  de regen. Goed geregeld dus. Heb ik wat meer tijd voor mijn reisverslag. 

Ik ga kijken of ik kan slapen.. wel te rusten. Oh ja , nog wel een dingetje. Aan boord kan ik niet naar het toilet, Ik moet dus naar het toilet gebouw. !! Als her regent, zwembroek aan en met de blote bast naar het toilet, Als ik aan boor ben,  even afdrogen en ik heb geen natte kleren aan boord.

Dinsdag 10 september.

Het regent nog, Mijn fietstochtje in de regen??   Eigenlijk geen probleem , ik heb een neopreen anorak.

Als ik de voorzeilen moet wisselen trek ik een zwembroek aan en de neopreen anorak, dat houd je warm en een beetje droog.

Dit concept werkt ook als ik een stukje ga fietsen en mijn voetjes in het zoute water laat hangen.

Zo gezegd zo gedaan. Tot aan het vliegveld gefietst en weer terug. Toch goed voor twee maal drie km. Voor mijn oude beenspieren….. voorlopig mooi genoeg!/. Ik heb geen last van vermoeidheid maar wel wat last van verszuring van de spieren,!  Gewoon gestaag doorgaan.

 

Technisch verhaaltje.

 

De flensen van de keerkoppeling hadden wat roestplekjes. Is niet erg maar het staat  niet leuk. Netjes hersteld maar nam toch nog wat tijd.

Daarna aandacht voor de afsluiters.

Ik heb twee afsluiters onder water, één boven de waterlijn bij het toilet, twee voor regenwater afvoer en één boven waterlijn van de gasbun. 

Achter elk gat in de romp moet een afsluiter zitten.

Ik heb vijf gaten in de romp,

Er zijn nog twee grote gaten , voor de waterafvoer uit de kuip, maar die hebben twee standpijpen die tot boven de waterlijn gaan en hebben geen afsluiter nodig.

De twee afsluiters, onder de waterspiegel, moeten ten allen tijden hun werk goed doen!! De ene afsluiter zat vast maar kon weer in beweging gebracht worden, maar bij testen bleek dat hij niet meer goed afsloot.

De tweede zit muurvast.

Genoeg rede om beiden te vervangen.

Morgen kijken of ze op de werf afsluiters hebben en dan vervangen .

De derde afsluiter van het toilet, dat is een drie weg kraan.

Nadat ik de toevoer pijp verwijderd had kon ik met WD 40 inspuiten wat beweging in krijgen,

De uitlag van de hendel is nog niet optimaal maar inweken met WD 40  helpt wel.

Veel heen en weer halen en zo komen we steeds een stukje verder.  Omdat deze afsluiter boven de waterlijn gepositioneerd is, is een kleine lekkage geen probleem.

In ruststand van het schip staat er geen water.

De regenwater afsluiters doen we als het schip weer in de vaart is en als dat zo uitkomt. Dat heeft geen haast,

Ik dacht na twee maanden weer terug te zijn , het werden 14 maanden, dat was te veel voor deze afsluiters. Het was weer genoeg voor vandaag.

-------------------------------------

Morgen weer een dag !! Ik heb geen eind datum in gedachten maar alles moet wel in orde zijn,

Na mijn “zoutwater uitstapje”  mijzelf getrakteerd op een door de kok van het restaurant , gemaakte maaltijd, kip (goed voor de eiwitjes) champignons en rijst. Prima daghap!

Verslagen schrijven en dan naar bed.

Woensdag 11 september.

 

Medische zaken.

Eerst maar even de voetverzorging en foto’s van de voeten maken voor het Meander ziekenhuis.

Zij (Dieneke) waren blij verrast met de mooie heling van de blaren. Ik ook!!  

Vrijdag 13 september beginnen we met kuur 5 . Wel met een mindere dosis. 3 pillen in de ochtend en 3 pillen in de avond in plaats van vier.

==================

De afsluiter van het toilet werkt weer, zij het moeizaam. Regelmatig in beweging houden is de remedie!!

In d avond zomaar mijn fietstochtje en het zoutwaterbad vergeten.. Morgen weer een dag. Voor nu….. Lekker slapen.

Donderdag 12 september

Vandaag stond geheel in het teken van de vervanging  van de afsluiters. Het is gelukt!! We kunnen wat dat betreft, veilig varen!!

Hoe het allemaal gegaan is voor de geïnteresseerden hierna te lezen.

================================================

Technisch verhaal, vervanging afsluiters

De afsluiters hebben ze hier op voorraad, zonder dat geen actie!

Gereedschap om de afsluiters  los te maken lenen ze niet uit!, Logische maatregel .. met zevenhonderd boten en eigenaren ben je zo al je gereedschap kwijt. Maar er is een mogelijke uitweg, Toestemming aan de directeur vragen , dat verhoogd de drempel en kunnen er goed afspraken gemaakt worden. Vandaag was John, de directeur, niet aanwezig maar morgen vroeg wel. We gaan het zien,

De volgende morgen .. John is aanwezig.. Probleem uitgelegd, maar politie is policy!!!

Als ik een borg geef dan kan hij een nieuwe kopen. Toch!!

Oh ??? ,bij het winkeltje kan je welgereedschap bestellen. Dat regelen ze wel.

Weer naar het winketje, afbeelding laten zien, gevraagd of hij een Zweedse tang heeft, ook wel moordenaar genoemd. Oh,,..die heb ik op voorraad!!! (( Had dat dan twee dagen geleden gezegd*?!*). Het zal wel bescheidenheid zijn om enig initiatief te tonen, Het zal wel…. ik heb de tang en de afsluiters.

Nu volgende fase: even met de moordenaar losdraaien zat er niet in , muurvast. Dan eerst maar de belendende “percelen” verwijderen  , ruimte maken om te kunnen werken en de moordenaar te kunnen gebruiken.  

Even nadenken!! Heet stoken is een mogelijkheid,  de omgeving wordt ook heet gestookt, geen fraaie oplossing. ‘

Dan maar gaatjes in het draadgedeelte boren…eerst met een kleine boor en dan steeds groter , totdat er vlees genoeg is weg geboord, Een koudbeitel in de gaten slaan, de omtrek van de afsluiter wordt opgerekt en dat werkt. We kunnen de afsluiter met gemak losdraaien.  



Dan alles goed schoonmaken zodat alles goed te monteren is.

Alles weer terug zetten, monteren en klaar is kees.

Met deze warmte en op je kop in de bilge werken  heb ik door het zweten een beetje vocht verloren, Dat is het enige wat je er voor over moet hebben. Geen “slapeloze” nachten meer!! Morgen weer verder

 

Vrijdag 13 september

De morgen is begonnen, aanvang van mijn vijfde kuur. Ik zit weer in een keurslijf van tijdsplanning,  Mijn chemo planning??

7:30 wekker voor maagpil, Fietsen naar vliegveld, 8:00uur ontbijt ,   zout water 8:45  ………3 pillen slikken,... …… /douchen  voeten verzorgen,,. 20:00 aanvang diner klaar maken, na diner: zout water   20:45  … 3 pillen slikken ……fietsen?? /douchen.. voeten verzorgen

 

Daar tussendoor doe ik de andere werkzaamheden.

Vandaag??

We kregen wat regen. Mooie gelegenheid  om het dekzeil schoon te maken. Maar ja , de regen kun je niet aan en uit zetten, De regen stopt vroeg tijdig.  Wel het achter dekzeil afgemaakt.  Later weer een buitje , idem , toch maar het hele dekzeil schoongemaakt,  We kregen nog een fikse regen bui, dekzeil schoon, nu nog nieuwe elastieken en het dekzeil kan opgeborgen worden.

 

Eerst  de belangrijke dingen!!

De bilgeruimte , waar de afsluiters zitten, weer netjes in orde gemaakt. Daarna de pompen van het toilet gemonteerd en geïnstalleerd. S’avonds , bij het douchen de hele doucheruimte schoon gemaakt. Zo dat is ook weer geregeld.

 

Bij de receptei geweest, woensdag of donder dag te water???  Woensdag kan , donderdag niet en dan pas tweede helft van oktober. We zijn weer net op tijd. Dus schip vaarklaar maken en als het nog niet vaarklaar is kan de rest altijd nog achter het anker gebeuren. Voorlopig weer genoeg voor vandaag

 

Zaterdag 14 september

De laatste dagen voorde tewaterlating  bestaan vooral uit zoveel mogelijk klusjes te doen, het schip verder op orde brengen , Schoonmaken, wasjes daraaien etc.

Vandaag gewerkt aan de waterlijn , op de waterlijn zitten “kale “ plekken, ik doe alleen dit gedeelte plus nog wat aandachtspuntjes.

 Ziet er weer netjes uit ls het schip in het water ligt,  

Romp schoon gemaakt. Kan ik morgen de waterlijn afplakken plakken en de antifouling aanbrengen

Morgen komen Fred en Nelie, dus het schip ,moet wel een beetje op orde zijn.

Zondag 15 december

In het kader van de “visite” eerst maar het schip weer toonbaar maken. Moest toch gebeuren!! keurig op tijd klaar..!

Het was plezierig elkaar te ontmoeten en ik kon weer gewoon Nederlands praten.

Bootverhaal.

Fred en Nelie waren nog geïnteresseerd naar een schip van kennissen wat hier op de wal moet staan , in het hoekje van de schepen die niet meer in de vaart komen!!

Zij hebben jaren op het schip “Twee Duifjes” gewoond

De Lemsteraak van Fred heeft regelmatig naast hun schip gelegen. Konden zij mooi op het schip passen als Fred naar Nederland was.

Toen haar man kwam te overlijden is het schip voor weinig verkocht, De zijkant van het schip, was jaren geleden vervangen.

Echter er was slecht hout gebruikt en inmiddels verrot.



Het schip ligt hier op de kant.

Alle bruikbare onderdelen zijn ervan af gesloopt.

Rest nog het opruimen van de restanten.

Daar zijn Grieken niet zo goed in. Wachten op een orkaan??  

 Zij heeft inmiddels, omdat ze verknocht is aan Griekenland, permanent een appartementje gehuurd.

Daar maken Fred en Nelie nu gebruik van.

Ik ga ze  weer zien op de BBQ zaterdag.

----------------------------------

Toen zij huns weegs gingen heb ik draad weer opgepakt.

Technisch werk.

De waterlijn afplakken en strook ter breedte van ongeveer 30 cm in de antifouling gezet.

Overige  kale plekken tevens in de antifouling.

De verf was op goed voor drie lagen anytifouling.

Plakband er af en morgen verder.

En….. wat steeds uitgesteld werd…. het lakken van de :garage van het schuifluik ook ter hand genomen.

De garage zit onder het dekzeil, het is inmiddels donker, dan maar met in lichtje erbij!

Vandaag hebben we een weersomslag, een paar dagen geleden begon de temp te zakken naar 22   tot 25 graden, niet zo’n probleem maar er kwam wel veel wind bij en dat doet het e.e.a. goed afkoelen.

Zodra de wind weg is heeft de zon weer de overhand.

Af en toe een beetje regen of regen bui. De zon droogt alles weer snel op!

Logistiek

Vanochtend , tijdens mijn “fietstocht” naar het vliegveld en busstop gelokaliseerd.



Het is wel een mijl op zeven. Aansluiting …?? het moet maar net kloppen.

Overstappen in Lefkas om bij de Vlihobaai te komen.

De taxi chauffeurs varen er wel bij. Ik heb van Lee en Rger begrepen dat ook die prijzen aardig gestegen zijn.

Maandag 16 september

Vandaag plekjes op de waterlijn bijgewerkt, anodes geplaatst, in principe hoef ik niks meer aan het onderwaterschip te doen en kan het schip te water.!!

Nog wel even de dekzeilen in orde maken.

Alle elastieken waarmee het dekzeil aan de reling wordt bevestigd zijn uitgedroogd en opgerekt.

Nieuwe elastieken gemaakt. Deze waren iets dikker dan de vorige dus het gat in de haakjes was te klein…  11milimeter waar twee keer 8mm elastiek doorheen moet.

Het winketje bood uitkomst , zij konden mij aan een boor van 12 mm helpen.

Gaten opgeboord en de elastieken van 2x 8 mm konden erdoor..

Dekzeil klaar om op te bergen . Dat wordt morgen.

Dinsdag 17 september

Zaakjes op orde

Het dekzeil moet wel op maat opgevouwen worden anders past het niet in de opbergruimte.

Zware klus, het dekzeil bestaat uit drie delen, eerst het dekzeil op het schip oprollen. dan naar de toiletruimte.

Daar is een mooi tegel plateau waar ik het zeil strak kan opvouwen’. Samen gevouwen moet dat de maat hebben van 30 cm x 70 cm.

Het is gelukt!!

Volgende klus….Ankerlier onderdelen schoon gemaakt en dat werkt ook weer prima.

Ankerketting weer naar binnen gebracht,want die laat je niet voor langere tijd in de ankerbak liggen, (vocht en vuil!1).

Het Rocna anker vastgemaakt en we zijn weer klaar voor het commando… ” val anker”!!!

De tewaterlating….. dat zou woensdag zijn, maar toen ik mij bij de receptie melde was de afspraak niet genoteerd.

Het wordt nu vrijdag, geen probleem er zijn nog genoeg klusjes te doen!

We kregen we beetje regen.

Mooie aanleiding om het dek schoon te boenen. Ook dat is een aardige klus, ging me eerlijk gezegd,  vorig jaar in Malta, beter af. Vermoeidheid gaat parten spelen, ouderdom en/of chemo kuur.

Wat heeft welk aandeel. ?

Dat gaan we pas echt zien nadat de kuur voor een half jaar al gestopt is.

Wel een puntje van aandacht, met dien verstande dat er met varen geen langdurige krachtinspanningen nodig zijn.

Als ik de goede zeilvoering heb zorgt het chip voor mij en ik niet voor het schip!!

Maar…!!    Het dek ziet er weer patent uit.

Nog een buitje en het kuipzeiltje krijgt ook nog een sopje.  

Het is weer mooi voor vandaag.

Woensdag 18 september

Afgelopen dagen was het “wisselvallig” weer. Veel wind bewolking en af en toe regen.

Vannacht zelfs veel regen , maar daar heb ik niks van gemerkt .

De ochtend zon begon schoorvoetend maar naarmate de ochtend vorderde deed zij goed haarbest.

Er was weinig wind en dat resulteert meteen in erge warm temperaturen.

Technisch verhaal.

Nog wel even een laatste check op de motor en met name de slangklemmetjes.

De meesten konden nog wel een tikje gebruiken. Het is zo vervelend als er onder weg een slang ergens vanaf springt.

En….de dynamo doet ook zijn werk.

Aan dek de bijboot van lucht voorzien.

In die veertien maanden is er toch wel wat lucht ontsnapt .

De zonnepaneeltjes werken, een zorgvuldige  nadere controle komt later wel.(corrosie etc. )

De lieren…schootlieren werken naar behoren, de vallieren functioneren op één na!!

De Genua val loopt zwaar, dat was te verwachten want deze lier had ook al wat probleempjes toen ik Malta uitvoer.

De spinaker val is voorlopig een goed alternatief.

De nodige elastieken vervangen. Een aantal waren uitgedroogd en op gerekt. Ook dat werkt weer.

Blijft er weinig over!!

Gemak

Op het dek lopen mijn open slippers is geen succes!.

Normaal draag ik Zweedse muilen, daar heb je goed grip in.

Door de blaren etc. overgegaan op de open slippers.

Nu ..als ik aan dek ga, even de Zweedse muilen aanschieten. Veiligheid voorop.

Een ander puntje van aandacht is de moeheid. Ik kan nog alles doen wat ik wil doen maar de vermoeidheid , slaat in vergelijk met vorig jaar eerder toe.

Oorzaak, ten eerste de chemo kuur, ten tweede ,, gewoon ouder worden, ten derde de hitte kan ook een rol spelen. Wat is ieders aandeel ?? Voorlopig nog geen beperking in mijn doen en laten.

 

Griekse vaarbelasting

Dan ben ik nog bezig geweest met de Griekse vaarbelasting.

Als je Griekenland, met het schip, binnen komt of je gaat weer varen dan moet je vaarbelasting betalen.

Mijn gegevens zijn bekend, eerst nog problemen met het inloggen en dan een hele lijst met info die allemaal ingevuld moet worden.

Soms zijn er onbegrijpelijke zaken. Maar ja  de Grieken willen alles weten maar ze doen er niks mee.

Het gevolg… het lukt mij niet om op de betaal pagina terecht te komen. Dus .. de eerste gang in Nidri, is de haven meester om hulp roepen. 

Donderdag 19 september

Ik was in een diepe slaap , heftig aan het dromen en dan….. gaat die wekker af. Ik moet me wel aan mijn schema houden, wel de maagpil slikken, niet fietsen en lekker  een half uurtje  plat gaan, dan ontbijt en weer een half uurtje plat,chemo pillen slikken en de dag kan beginnen!!

Vandaag niet veel op programma staan, kleine klusjes maar wel lekker dat het gedaan is.

Het schip weer zeewaardig gemaakt . alles moet wel zijn plek hebben. Bijbootje vaarklaar gemaakt en morgen direct na de tewaterlating vertrekken naar Vliho.

Laatste dag gebruik gemaakt van ”onbeperkt” water en stroom.

Als het schip in het water ligt moet ik weer zelfvoorzienend zijn, dus zuinig zijn met energie en water!!

De laatste avond op de wal …mijzelf verwent , bij ondergaande zon met een  kip saté op het terras van het restaurant.

Nog even badderen, verslagen bijwerken en slapen maar weer.

 

Morgen schip te water!!!

Einde deel 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten