Reisverslag 2024 deel 1.
Vaartocht Nederland naar de Middellandse zee.
Aan boord op de wal bij Preveza. (Ionion Marine)
Het wordt dus grotendeels een technisch verhaal
Inleiding:
Het reisverslag is primair
mijn persoonlijk dag boek, een naslagwerk voor later als ik weer in soortelijke
omstandigheden verkeer, “hoe was het ook alweer!!”,
Het verslag is digitaal,
een kleine moeite om mijn ervaringen met anderen te delen. Dat houdt in dat er vele
passages in zitten die voor een ander saai zijn. dus…. Gewoon overslaan!!
Een tweede aspect is, omdat
ik veel alleen ben, ( daar heb ik geen probleem mee). ik geen sparring partner
heb waar je tegen aan kunt lullen.
De gedachten blijven dan in
je hoofd. Opruimen die zooi!!!!,
En dat doe ik middels het
opschrijven van mijn gedachten. Houden we het hoofd een beetje leeg , wel zo
relaxed. Dit verslag gaat over de eerste
drie weken op de wal . Meest technische
verhalen. Voor velen wel zo saai
Tot zo
ver.
=============================================================
Verhaal
Woensdag 28 augustus.
Vertrek datum was al
bekend, dat was vandaag!! Je probeert je op alles voor te bereiden en alle
mogelijkheden en onmogelijkheden af te tasten. Wat als dit fout gaat wat dan,
wat zijn de alternatieven. Spullen die
ik voor de Witte Raaf nodig heb zijn klaar, 15 Kg ruimbagage geboekt, We hebben
14 kg. Medicijnen meenemen in de handbagage, want de cabin-bagage moet
tegenwoordig ook betaald worden,
De “cabine koffers” mogen niet boven een bepaald gewicht en
afmeting komen. Dat is allemaal goed gegaan.
Waar niet op gerekend was
het volgende .
Mijn tweewekelijkse pillen chemokuur
was op vrijdag 23- 08 beëindigd: ..Enige bijverschijnsel die ik afgelopen
periode heb gehad is tintelingen in de tenen en voeten , soms wat branderig. Slijtage
problemen van de huid bij voeten en
handen. E.e.a. was, middels voorgeschreven zalfjes, onder controle en goed om mee te leven.
Op zaterdag, aanvang van
een week zonder pillen, om weer een beetje op “sterkte” komen, begon ik meer
last te krijgen van blaartjes bij de teen en bal van voet.
Voorheen had ik dat al met
enig succes behandeld met aloa vera en trekzalf. Dus nu ook maar weer. Op
dinsdag, dag voor vertrek, afspraak met Meander ziekenhuis voor controle.
Bloedcontrole was goed,
maar de blaren waren buiten proporties. Lopen is dan geen plezierige bezigheid.
De nodige afspraken gemaakt
om tot herstel te komen.
Als de wonden genezen
zijn, kunnen we de vijfde chemokuur voort zetten.
Dat weten we dus. … Vier
september foto’s van de voet opsturen en nader telefonisch overleg.
Ik moet zeggen dat ik uiterst
tevreden ben omtrent de zorgvuldigheid en betrokkenheid die ik in het Meander
ziekenhuis . Fantastisch!
Zo staat de vlag er voor en daar moeten we het mee
doen.
Verhaal
Nico,
mijn maatje op de Hemrik te Leeuwarden alwaar mijn klus en opslag unit heb,
heeft mij de laatste uren bij gestaan.
Een
schouder band voor de 14 kilo bagage vond hij maar niks. Hij had nog een
inklapbare trolley staan en heeft daar de bagage aan vast gesnoerd .
Achteraf gezien een heel
goede beslissing. Het heeft mij van hoop sjouw ellende bespaart.
Het inchecken was inmiddels
met een uur verlengt naar drie uur. Dus de trein van 9:17 uit Leeuwarden moet ruimschoots
voldoende zijn. Vlucht vertrekt om 16:30.
De wekker op 08:00 gezet
maar toch nog maar een uurtje eerder opgestaan, voeten moeten goed verzorgd
worden, en de laatste opruimklusjes moeten nog gedaan worden.
Uitgaande dat er nog genoeg
tijd was ben ik zorgvuldig te werk gegaan.
Heb ik niets
vergeten??. Uiteindelijk kom ik, voor
medische controle, eventjes in oktober en eind november naar Nederland. Daarna???.. Eerstvolgende gelegenheid juni
2025. (als er niks tussen komt)
Nico meld zich om mij naar
de trein te brengen, shit, de tijd gaat toch sneller dan gedacht?? Of was ik
niet alert genoeg, het laatste zal wel het geval zijn.
Op 5 minuten na trein
gemist, dan maar de intercity over Zwolle een half uur later op Schiphol , ook
goed.
Inchecken ?? Er is een lange rij, maar ook daar ga ik redelijk
vlot door heen.
Tijd genoeg om bij de Gate
te komen, ware het niet dat ik “assistance” had aangevraagd , lopen is niet
mijn sterkste kant.
Ook zij hebben hun
prioriteiten, dus wachten , wachten en wachten tot ik aan de beurt ben.
Bij de Gate ??.. wachten….
. totdat er controle kwam over de cabin-bagage en hand bagage. Als je bagage
niet in het betreffend maatbakje valt…… 60 euro boete, de bagage komt dan in
het ruim..
Mijn handbagage paste net
.. opluchting.
De vlucht verloopt zoals
verwacht weinig bewolking en op tijd in luchthaven Aktion, vlak bij de stad
Preveza. Het is donker!.
De
werf waar ik naar toe moet is 5 minuten met de auto en ruim30 minuten lopen.
Voor dat kleine stukje neem ik geen taxi. Aan het einde van de doodlopende weg
zijn diverse werven met stalling op de kant.
Ik denk dat er bij elkaar meer dan tweeduizend boten liggen, Alternatief….. een plakkaat met Ionion
Marine op de rugzak en we beginnen de wandeling.
Na
8 minuten lopen stopt er een auto. Een Duitser die hier ook zijn boot heeft liggen.
Mijn
krukken konden achter in de koffer bak maar die was al aardig vol met bootpullen.
Een bekend verschijnsel!
Ik
was gered, dank zij de lift kwam makkelijk bij de werf’.
De
nachtportier vroeg mij wat ik hier deed, ik ga naar mijn boot, welke
boot?? De Witte Raaf… oké dan is het goed.
Ik
had al eerder de werf verwittigd dat ik vandaag laat aan zou komen. Mooi nu nog zien of er trap bij de boot staat??
(de boot staat hoog en droog , op de kant) maar ook dat was keurig geregeld .
Stroom
aansluiten en ik heb licht, warmwater en een gekoelde koelkast. Fiets te
voorschijn gehaald en op de begane grond gezet. Het toilet aan boord kan ik
niet gebruiken zolang het schip op de kant staat Lopen op mijn brandende
voetjes naar het toilet gebouw is ook niet alles , vooral als je nodig moet. De
fiets biedt uitkomst.
Het is warm, kussens in de kuip gelegd, dekzeil opzij en heerlijk onder een sterrenhemel geslapen. In de ochtend gewekt door een fris ochtend zonnetje .
Ach
.. het leven is zo slecht nog niet.
Donderdag.29 augustus.
Ik loop twee dagen achter
met mijn dagboek. Dat wordt een aanslag op mijn geheugen.
Deze dag staat in het teken
van acclimatiseren: en… waar haalt Abraham de mosterd vandaan.
Eerst melden bij de
receptie, ik ben weer op de Witte Raaf!!!
Zij willen actuele
verzekering papieren zien. Dat wordt geregeld , Kuiper verzekering stuurt de juiste gegevens voor de
Grieken op. Controle op de boot papieren en ook dat is dan geregeld.
Er is mosterd te halen !
leve Abraham!
Er is een watersport
winkel, er is een restaurant en een taveerne.
Iets van een supermarkt heb
ik nog niet kunnen vinden.
Dus geen ontbijt, is niet
zo erg, in de middag een lunch in het restaurant,
Goed eten met schappelijke
prijzen voor een menu. Tussen de tien en
vijftien euro. Daar hoef je , je niet druk over te maken.
Zo… dat zijn twee potjes mosterd van Abraham.
Er zijn goede douches en
toiletten. Een strandje om de hoek, perfect .
Dan het achterste dekzeil
weg werken, gaat niet zo makkelijk met de voeten, dus netjes, op maat opvouwen,
doen we later wel.
Het zonnezeil erop, in de
schaduw en zeewind onder het zeil door.
De omstandigheden om een
goed revalidatie klimaat te creëren worden steeds beter.!
Vanaf
het strandje de zee ingegleden goed voor de voetjes!!.
uitzicht vanaf mij n strandje. Zicht op de plaats Preveza aan de overkant van het water.
Zo’n groot zoutwaterbassin
om de hoek maakt het plaatje wel compleet!
Gedoucht en de voeten
verzorgd.
Voorlopig heeft de
voetenverzorging de grootse zorg en aandacht.
Als dat niet in orde komt kan
ik geen kant uit!!
De
rest is een resultante.
Gepoogd om het schip een beetje op orde te krijgen,
Alles moet nog een plekje
krijgen, en….. een to-do list gemaakt.
Er zijn heel veel kleine klusjes, met wel of geen prioriteit.
Komt tijd komt raad!
Ik heb geen vers eten aan
boord , warme lunch in het restaurant. Ruime menu keus..de meeste menu’s zitten
tussen de tien en vijftien euro. Prima,
Siësta!!!
Het is warm (rond de 30
graden) en dan kom je tot niks , slaapje onder het zonnezeil en een verkoelend
windje. Heerlijk.
Bij
het restaurant een kipsalade genuttigd, (goed voor de eiwitjes, en aan boord
een voet behandelingsplek in gericht.
Vrijdag 30augustus.
Nog geen ontbijt
geregeld.
Een beetje vasten kan
geen kwaad.
Vanaf het strandje de zee
ingegleden, goed trappelen met de voetjes, dat doet geen pijn, lekker zo.
Gedoucht en de voeten
verzorgd.
We zetten Abraham weer aan
het werk. Een supermarkt is in de wijde omgeving niet te vinden.
Er is hier echt niets….
geen dorp of wat dan ook.
Het einde van de wereld,
alleen een opslag plaats voor bootjes!! En…. een Airport.
Google Maps geeft aan ..
genoeg super markten….. in Preveza …, dat licht aan de overkant van het water.
Alleen via en toltunnel , met een automobiel, te bereiken.
Dagelijks , om 10 uur
vertrekt een busje naar Preveza.
Om 12 uur weer terug vanuit
Preveza.
Een mini supermarktjes is er
wel .
Een beetje vers fruit en
frisdrank, de rest is allemaal houdbaar spul.
Ze hebben wel een monopolie
positie. Dat zie je aan de prijzen
Heeft Abraham toch weer
twee potjes mosterd gescoord.
De lunch aan boord, van die
“zure” verpakte boterhammetjes , wel met emmentaler kaas en cervelaat worst. Het begin is er.
Siësta dient zich aan,
Als het wat afkoelt,.. eten
bij de taveerne.
Ik wil niet te veel eten,
maag en darmen zijn een beetje van streek en moet wennen aan het nieuwe klimaat.
Spagtti Bolongnais met een Tonic voorlopig meer dan genoeg.
Verder nog de boot een
beetje opgeruimd.
Huishoudelijk werkzaamheden
gedaan, ook dat moet gebeuren!
Zaterdag
31augustus.
Ontbijtje Yogurt met
nootjes jippie!! Aandacht besteed aan
de nodige verslagen ( inhaal slag) .
Daarna gaan we ons maar
weer laten drijven in het zoutwaterbassin.
De accu’s laten het nu
helemaal afweten. Het laadapparaat protesteert.
Offerte aanvraag voor nieuwe accu’s te Preveza gedaan.
Maandag zullen we wel
reactie hebben.
Bij de winkel hier hebben
ze wel accu’s maar niet wat ik nodig heb, en.. ze zullen ook hun prijs
vragen.
Maten opgenomen van de
elastieken voor het dekzeil etc. (totaal
ongeveer 60 meter) en ik heb 12 anodes nodig, die zullen ook besteld moeten
worden.
De rest van de dag, met
gepaste rust, momenten door gebracht.
Zondag 1 september.
Gewekt door het zonnetje.
In de avond val ik slecht in slaap omdat ik overdag zo mijn rust momentjes
houd. Maar dan, rond middernacht komt
Klaas Vaak wel langs, die strooit zand in mijn oogjes. Dan slaap ik goed,
afgezien van een plasje tussen door.
Het ochtend ritueel begint
zijn vorm te krijgen, centraal staat de voetverzorging. Dat gaat goed en ik heb
het idee dat de wond herstel enige verbetering brengt. Hinder bij het lopen
blijft hetzelfde.
Het
ochtend ritueel eindigt pas rond 12:00 uur. Dan gaat het warm worden. De to-do
lijst legt het loodje.
Hoogst
noodzakelijke huishoud werkzaamheden krijgen voorrang. Het schip is nog niet op orde elke dag een
beetje. Ik heb geen haast. Morgen weer een dag.
Een bootjes verhaal!
Als ik op een nieuwe plek
kom kijk ik altijd even de kat uit de boom.
Ik heb nog geen aanstalten
gemaakt om sociale contacten te leggen. Eerst de zaakjes op orde en dan zien
wel verder.
Donder avond was ik aan
boord gekomen. Vrijdag morgen was er iemand naast de boot. Ik ben uw
buurman.
Is de ontwerper van uw
schip soms Henk Tingen??
Nee …dat is niet de ontwerper van dit schip, dat is Baron van Hoevell.
“de Baron” was een tijdgenoot
van Henk Tingen en bepaald geen vriendjes. Zij betichten elkaar van plagiaat
etc, etc. Dat krijg je als de ontwerpen op eenzelfde golflente ligt.
“Mijn boot is een 46 foot Henk Tingen ontwerp”. Ik had nog geen aandacht
besteed aan het schip dat naast mij lag. Inderdaad een bekend ontwerp. Er zijn
diverse schepen van dit ontwerp gebouwd en de meeste zijn verscheept naar
Amerika.
Een paar jaar geleden lag
er bij de jachtmakelaar Sandeman in Engeland eenzelfde schip te koop. De
Endeavour.
Mijn buurman had echter de
bezaan van het schip afgehaald en er een lange preekstoel/boegspriet op gezet. Het is niet mijn keus.
Ik heb nog wat te doen maar
wellicht dat we verder contact kunnen hebben. Ik heb echter geen reactie op
ontvangen .
Twee dagen later was er nog
iemand aan boord die het schip nauwkeurig bekeek.
Een koper??? Dat wekt mijn
nieuwsgierigheid.
Googelen dus.
En inderdaad bij de
jachtmakelaardij van Valk, vestiging Corfu was het schip in de verkoop.
Op de foto’s van het schip
was ook de Witte Raaf te zien! Leuk toch?? Vandaag was de aspirant koper weer
op het schip. Na enige tijd word er dan toch contact gelegd. Dus…. kom maar aan
boord van de Witte Raaf…. Dat hoef je meestal geen twee keer te zeggen.
Hij wilde wel een schip
hebben waar hij aan zou moeten klussen.
De Norwin, zo heet het
schip, ziet er aan de buitenkant verzorgd uit. Dit schip was uit 1962 gebouwd en
zoals meestal met die stalen schepen uit die tijd, zijn er de nodige stukken
huidplaat vervangen.
Zo te zien keurig gedaan en
volgens de aspirant-koper Philipp was
het schip ook geheel gestraald en in de epopxy gezet.
De romp en opbouw is niet geplamuurd
dus het schip ziet er eerlijk uit.
De Witte Raaf heeft een
geheel nieuwe romp met alle roestgevoelige delen in roestvrij staal. Dus wel van
een andere orde,
Philipp constateerde ook
dat de binnen betimmering simpel was en door de jaren heen ook aangepast.
Op zich geen verkeerd
schip maar wel een schip met een verhaal
en aangepast voor de eigenaar die er gedurende 20 jaar de wereld zeeën mee
heeft bevaren.
Philipp is 38 jaar,
luitenant in het Zwitserse leger. Zij
ouders zijn Nederland / Surinaams/ Antillen en hebben zich in Zwitserland gevestigd.
Philipp is vele malen op Schiermonnikoog geweest en spreekt redelijk Nederlands,
wel zo prettig..
Woensdag vertrekt Philipp
weer naar Bern in Zwitserland, met een droom in zijn zak en plannen hoe hij het
schip voor zich zelf wil inrichten.
De Norwin, met daar achter de Witte Raaf.
Voor
vandaag…. Einde verhaal… maar.. ik denk, als hij het schip koopt, het verhaal
wordt vervolgd!
Maandag 2 september.
Vanochtend
weer het ritueel opgestart, met dien verstande dat ik nu op tijd was bij de
minimarket. Vers bruin brood en dat voor maar €1,50
Ik krijg een mailtje van de
accu aan bieding, Start accu’s
€140- per stuk en de licht accu’s €180,- per stuk, prima prijsje.
Nog wel even naar het
nautisch winkeltje op de werf.
Ik moet 12 ronde anodes hebben , bij Dekker watersport kosten
ze €12,50 en hier €9,50.
8 mm elastiek is heb zo’n
50 meter nodig hier kost dat €2 euro
/ mtr en bij dekker €2,40 niet verkeerd dus.
Een start accu kost hier
bij de werf €210 , wel wat meer dan de startaccu’s uit Preveza..
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Het accu verhaal met een technisch tintje
Ik kreeg dus in de ochtend
de aanbieding, even verifiëren en dan bestellen.
Wanneer ze geleverd moeten
worden??
Ik moet toch eerst de oude accu’s
er uit helen want die nemen ze gratis!!?? Mee terug..
Half twaalf begonnen met de
accu’s uit het schip te halen. 2x30??/ kilo en twee maal 50 kg.
Met het handje de accu’s uit
het schip en in het gangboord gezet.
Met de giek als laadboom, de
accu’s 3,5 meter naar beneden laten zakken.
Half één stonden ze beneden.
Accu leverancier gebeld dat
ze klaar stonden,
Binnen drie kwartier
stonden ze naast het schip.
Ik had al gevraagd wat de
oude accu’s opbrengen, het antwoord was dat ze de accu’s gratis meenemen ,
”Beter voor het milieu
anders belanden ze ergens in een greppel.”
Mooi verhaal, in Nederland
brengen oude accu's zo’n 50 cent per kilo op. Dus reken maar uit. …..
De toeristen industrie werkt
hier goed. Men weet dat er voor de klant weinig alternatieven zijn.
Adresjes zoeken voor oude accu’s?
,
Ga er maar aanstaan, auto
huren om ze erheen te brengen, Dat gaat toch niet gebeuren en dat weten ze net
zo goed als ik.
Nog een visje uitgegooid
bij de bezorger… Geen aansluiting.
Nu moeten ze wel naar boven.
Philipp mijn tijdelijke
buurman, bood nog zijn hulp. Maar die heb ik afgewezen..
Waarom?? .
Omdat ik wil weten of mijn
conditie goed genoeg is om de accu’s op te takelen en weer in de accu bak te
plaatsen.
Als ik dat kan, kan ik nog
verantwoord met het schip varen.
25 meter schoot over de lier trekken met 50 kilo
ballast… dat is zwaarder dan een gijpje bij windkracht 4/5.
De start accu’s met de hand
gedaan. Dus 25 meter touw trekken. dat gaat. Zelfs met een temperatuur van 30
graden op de rug.
Tussendoor er wel even rust
momentjes genomen en dan te bedenken dat
ik ook nog onder chemo kuur zit en nog aardig wat last heb van mijn voeten.
Goed… rond 4 uur zaten mijn boordaccu’s er in.
De koelkast kan weer draaien de lichtjes doen het weer, de waterpomp
doet ook zijn werk, Deze horde is
genomen. Nu kunnen we controleren wat wel en niet werkt.
Eind accu verhaal.
Na een middagslaapje toch
maar even het water in.
Vandaag aardig wat gezweet en
wat litertjes verdampt.
Even douchen en dat knapt weer
helemaal op .
Het is al donker, geen
slaap, kan ik mijn dag verslagen maken. Morgen weer verder met de to do lijst.
Dinsdag 3 september:
Mijn ochtend ritueel
afgewerkt en de plaatsing van de start accu’s afgerond.. De boel opgeruimd en
het begint aan boord “leefbaar” te worden. Alles krijg zijn plek weer.
Nog een stukje bootverhaal
In de middag komt Philipp
buurten en de Raaf verder te bekijken. Kan hij bedenken hoe hij het zal doen
als de koop zijn beslag krijgt.
Intussen is het wel
duidelijk wat het verschil met de Raaf is.
De stalen schepen, uit 50
en 60er jaren, die nog in de vaart zijn, hebben regelmatig gelegenheidsreparaties
aan de huid gehad, dat is te zien de conservering wordt op dat moment zo goed
mogelijk gedaan
Binnen betimmering is vaak
bij het oude gebleven of diverse malen aangepast of veranderd.
De eerste reacties van
Philipp toen hij bij de Raaf aan boord kwam:
Goed gevormde kuipbanken, lekker!…binnen…
mooi vlonders…er is stahoogte! (Philipp is groot) …., een kijkje in de Bilge… wat is dat schoon… pardon, ik moet het nog
schoon maken.... wat een rum toilet..
Philipp wil het hele schip upgraden
en ik denk wel dat hij daartoe in staat is .
Half werk staat niet in
zijn woorden boek. En.. uiteindelijk heb ik ook destijds een schip gekocht met
veel achterstallig onderhoud met de nodige gelegenheidsreparaties,
Dankzij de hulp van
Scheepwerf Wolly Visscher en scheepswerf
Geertman, heb ik een goede basis neer kunnen leggen om dit resultaat te kunnen
bereiken.
Nu is het de beurt aan
Philipp.
Morgen
gaat hij weer terug naar Bern en neemt hij zijn dromen mee.
Verder
met een gewoon verhaal
Vanavond uit eten gegaan.
Van korte duur, s’avonds is er
in de verte vaak wat onweer.
Wij zitten dan op het randje,
dit keer werd het wat serieuzer.
Aardig wat wind maar ook
regen.
Ik was op tijd bij de boot
om de spullen droog te houden. Maar nu
het aan dek toch nat is kan ik meteen een eerste schoonmaak aan dek houden.
Al het stof en Sahara zand
wegwerken, het frist op, later nog wel een sopje er overheen .
Voorlopig is het weer
aardig netjes.
Voetjes verzorgen en slapen. Morgen weer een dag
Woensdag 4 september:
De medische toestanden.
Vandaag staat in het teken
van foto’s van de voeten maken en deze opsturen naar het Meander ziekhuis te
Amersfoort.
De open blaren op de voeten
zijn weg en ik kan weer redelijk lopen.
De nagel van mijn rechter
grote teen zit aan een stukje vel van 3 mm vast.
Even wachten tot de herfst
is, dan valt hij wel vanaf.
Mailtje gemaakt met info en
foto’s voor het zieken huis.
Netjes verstuurd maar geen bevestiging
op verzonden items.
Dan maar een nieuwe mail eerst
maar even zonder foto’s .
Werkt ook niet.
Met Jeroen, mijn oudste
zoon gebeld en via watts app foto’s en info naar hem gestuurd.
Kan hij het via de mail
naar het Meander ziekenhuis versturen .
Bij nader zoeken in mijn
outlook, bleek dat de mailtjes in de outbox stonden.
Kennelijk wachten op capaciteit
van wifi/internet om het zaakje te versturen.
Het ziekhuis heeft in ieder
geval de informatie op tijd ontvangen.
In de middag telefonisch
contact met mijn steun en toeverlaat van het ziekenhuis , Dieneke.
Zij is zeer geïnteresseerd
in het wel wee van mijn bevindingen.
Dat geeft weer een extra
impuls om mijn zaakjes t.a.v. het ziekenhuis goed te regelen.
De foto’s, gaven een goed
beeld van herstel. Maar nog onvoldoende om de volgende kuur weer op te starten.
Omdat de “wonden” er goed
uitzien gaan we over tot gebruik van beschermde zalf, twee keer per dag met de
voetjes in het zoute water. We plakken er nog een week uitstel voor de volgende
kuur aan vast. Volgende week hetzelfde
ritueel, foto’s maken en overleg.
Mogelijk dat we de volgende
kuur beginnen met een lagere dosering. Komt tijd komt raad.
In ieder geval een erg
plezierig gesprek met Dieneke gehad. Tot de volgende week maar weer.
Verder weinig andere zaken
gedaan. Morgen controle van de motor en alles wat daaraan vast zit.
Donderdag 5 september:
Comfort
verhaal.
Na het voetbad in zoutwater
onder de warme douche.
Mis.... vandaag geen warm water.
Dan maar aan boord douchen.
De douche heb ik nog niet gebruikt,
dus kijken of alles werkt.
Beetje stof wegwerken en het
ziet er weer netjes uit.
Douchekraan open en we hebben
warm water… eureka.
Ook de waterafvoerpomp doet
het. Deze douche is toch wel lekkerder dan die van de werf.!!/
Ik hoef niet zuinig te zijn
met water want naast de boot is een waterkraan. Als mijn watertanken leeg zijn
kan ik ze zo weer bijvullen.
Met het schip te water ligt
dat weer anders, moet je maar zien waar je weer water kan bijvullen.
Dus… op het water zuinig
met water. (nadenkertje)
Technisch verhaal
Vandaag de motor controle,
eerst via de kraan koelwater voor de motor aansluiten.
Normaal haal je van buiten het
koelwater, maar de boot staat nu droog. Vandaar.
Op de eerste slag start de
motor al, ik ben niet anders gewend , maar toch, na 14 maanden in de hitte , je
weet maar nooit.
Vooruit en achteruit het
werkt. Maar de schroefas draait erg zwaar en daar moet naar gekeken worden.
Met enig kunst en vliegwerk
en behulp van speciale gereedschappen is de schroefas er uit. Toen de motor gereviseerd
werd heb ik ook het vetkoord van de
galan vervangen , waarschijnlijk heb een te stug en hard koord gebruikt,
Ik wil dit nu oplossen door
eerst een keerring te plaatsen, dan het vetkoord, en dan weer een keerring. De druk
op het vetkoord hoeft dan niet zo hoog te zijn en dan hoop ik dat de as
daardoor lichter gaat lopen .
We gaan het beleven.
Vandaag ook nog de oude anodes verwijdert
en dan is de dag weer ten einde. Voeten badje in zee en aan boord lekker
douchen,
Vrijdag 6 september
Comfort
verhaal
Het was even schrikken toen
ik op de weegschaal ging staan ruim 81
kilo . dat is een week tijd twee kilo erbij.. Wat als we nog een week verder zijn!!
Mogelijke oorzaak . i.v.m. et
warme weer veel cola Original gedronken. Alleen water wordt je ook flauw van.
Dus overschakelen op cola light.
Beweging?? als dat kleine
stukje naar mijn strandje fiets, plak ik daar nog een stukje recreatie fietsen
aan vast. Dat gaan we omzetten in “kracht “fietsen.
Fijne sociale contacten
Vandaag staat in het teken
van een plezierig samenzijn met andere “live aboard” mensen. ( mensen die aan
boord varen, wonen en leven)
Rob die met zijn boot in Vliho
baai ligt moet zijn zoon en vriend naar het vliegveld brengen.
Omdat hij dan een auto tot
zijn beschikking heeft, komt hij mij op halen en gaan we naar vrienden die met
hun boot in Vonista liggen. Dat is buiten de range van Lefkas vaargebied.
Door de drukte is Vonista
dus een overloop plek geworden waar minder toeristen en boten zijn.
Maar … ook hier wordt dit
jaar een nieuwe haven opgeleverd.
Om 12:00 stond Rob met zijn
zoon Dominic en zijn vriend voor de boeg van de Witte Raaf.
Vonista is een plaats dat
20 km verderop ligt.
Mooie gelegenheid om wat
inkopen te doen, zalfjes aanvullen
groente en vers fruit bemachtigen. Dat is geregeld.
Op een terras aan het
water ontmoeten we Jim, een oude
bekende.
Jim verblijft hier al jaren
op zijn boot en leeft veel goedkoper dan in Engeland.
Ook Andy en Rachel, die met
hun boot hier liggen , schuiven aan.
Een gezellige middag,
Eind van de dag brengen we Dominic
en vriend naar het vliegveld.
Op de Witte Raaf nog even
napraten.
Rob gaat de winter doorbrengen
in een haven in Tunesië.
Op 20km een vliegveld zodat
hij regelmatig naar Engeland kan vliegen.
Vanwege de Brexit moet hij
af en toe de EU uit.
Hij gaat via Malta,
hopelijk is mijn oude plekje vrij!!
Naar Malta heeft hij
bemanning maar naar Tunesië moet hij single gaan varen. Voor het eerst. We hebben in ieder geval ervaringen uit
kunnen wisselen.
--------------------------------------------------
Vandaag nog een deel van de
schroef schoon gemaakt, die zat onder de kalk resten van schelpen. Morgen demontage
en montage van de schroefas.
Zaterdag 7 september.
Voor morgen gaat de wekker
op 8uur.
We verrichten het
nodige werk,.
De schroefas loopt nu
lichter.
Afwachten wat hij in
het water doet.
Als de as boven de vijf kopen
gaat draaien, dan kan ik daar mijn schroefas generator op aan sluiten,. Goed
voor stroomvoorziening van stuurautomaat
en het koud houden van de koelkast.
Het heeft wel wat zweet
gekost met dat warme weer maar het is gefikst!! En… het geeft weer rust tussen
de oortjes.!
Begonnen met “kracht
fietsen en dat gaat ook goed.
Zondag 8 september
Vanochtend toch weer laat
wakker, De dag weer is begonnen,
Na mijn fietstocht en
zwemtochtje , weer aan de slag.
Technisch verhaaltje.
Daar waar de schroefas naar
buiten komt is een bronzen flens gemonteerd.
Daar omheen is de verf losgelaten dat is nu goed kaal geschuurd en dus
moet daar weer een nieuwe laag eppoxy op.
Elke dag een stukje . Het
zijn maar kleine plekjes , maar het moet wel goed gebeuren!
Nu tijd voor het toilet: Beide pompen zitten vast. Enige remedie!1… alles uit elkaar halen en
goed schoon maken, dan weer in elkaar zetten.
Het demonteren van de onderdelen
is gelukt. Een gedeeltelijk is al schoon, veel kalk aanslag, aangroei etc.
Tot zover gaat alles goed
en kan ik met eigen middelen de reparaties verrichten,
Aan dek heb ik nog wat
lakwerk. Dat wil ik in de avond doen dan is de temp wat aangenamer , helaas, ik
was te laat ,het wordt hier snel donker. Goed voor de volgen de dag , dan maar
om 6 uur in de avond beginnen.
Maandag 9 september
Plekjes op de romp, in de epoxy primer, zo dat is alvast een begin.
Dan het demonteren en schoonmaken van de rest van de onderdelen van het toilet.
Het ziet er allemaal goed
uit. Je bent dan wel weer een dag
verder.
Weerberichten
Er is een slecht weer code,
ik had het al gezien op de weersvoorspelling regen en misschien ook nog wat
wind.
Komende dagen lagere temperaturen
en af en toe een zonnetje, of…. af en toe een buitje?? We gaan het zien
Het komt mij wel goed uit,
het dekzeil heeft een laagje sahara stof en met de regen erbij kan ik dat mooi
schoonmaken dat geld ook voor dek en de rest
van de boot. We gaan zien wat we er van kunnen maken.
Technisch verhaaltje.
Inmiddels ook geconstateerd
dat de twee belangrijkste afsluiters vastzitten ,
Zo’n klusje waarvan je niet
weet of het zo gepiept is of dat je alles overhoop moet halen om het in orde te
krijgen..
Tegen de avond ga ik wat
vroeger fietsen en een zoutbadje nemen.
Het weer!
Ik voel al wat spetters
alhoewel de wolken er niet dreigend uit zien. Het zonnezeil eraf en het dekzeil
er op.
Als het alle maal gereed is
komt na een half uurtje de regen. Goed geregeld
dus. Heb ik wat meer tijd voor mijn reisverslag.
Ik ga kijken of ik kan
slapen.. wel te rusten. Oh ja , nog wel een dingetje. Aan boord kan ik niet
naar het toilet, Ik moet dus naar het toilet gebouw. !! Als her regent,
zwembroek aan en met de blote bast naar het toilet, Als ik aan boor ben, even afdrogen en ik heb geen natte kleren
aan boord.
Dinsdag 10 september.
Het regent nog, Mijn fietstochtje
in de regen?? Eigenlijk geen probleem ,
ik heb een neopreen anorak.
Als ik de voorzeilen moet
wisselen trek ik een zwembroek aan en de neopreen anorak, dat houd je warm en
een beetje droog.
Dit concept werkt ook als
ik een stukje ga fietsen en mijn voetjes in het zoute water laat hangen.
Zo gezegd zo gedaan. Tot
aan het vliegveld gefietst en weer terug. Toch goed voor twee maal drie km.
Voor mijn oude beenspieren….. voorlopig mooi genoeg!/. Ik heb geen last van
vermoeidheid maar wel wat last van verszuring van de spieren,! Gewoon gestaag doorgaan.
Technisch verhaaltje.
De flensen van de
keerkoppeling hadden wat roestplekjes. Is niet erg maar het staat niet leuk. Netjes hersteld maar nam toch
nog wat tijd.
Daarna aandacht voor de
afsluiters.
Ik heb twee afsluiters
onder water, één boven de waterlijn bij het toilet, twee voor regenwater afvoer
en één boven waterlijn van de gasbun.
Achter elk gat in de romp
moet een afsluiter zitten.
Ik heb vijf gaten in de
romp,
Er zijn nog twee grote gaten
, voor de waterafvoer uit de kuip, maar die hebben twee standpijpen die tot
boven de waterlijn gaan en hebben geen afsluiter nodig.
De twee afsluiters, onder
de waterspiegel, moeten ten allen tijden hun werk goed doen!! De ene afsluiter
zat vast maar kon weer in beweging gebracht worden, maar bij testen bleek dat
hij niet meer goed afsloot.
De tweede zit
muurvast.
Genoeg rede om beiden
te vervangen.
Morgen kijken of ze
op de werf afsluiters hebben en dan vervangen .
De derde afsluiter van
het toilet, dat is een drie weg kraan.
Nadat ik de toevoer pijp
verwijderd had kon ik met WD 40 inspuiten wat beweging in krijgen,
De uitlag van de hendel is
nog niet optimaal maar inweken met WD 40
helpt wel.
Veel heen en weer halen en
zo komen we steeds een stukje verder.
Omdat deze afsluiter boven de waterlijn gepositioneerd is, is een kleine
lekkage geen probleem.
In ruststand van het schip
staat er geen water.
De regenwater afsluiters
doen we als het schip weer in de vaart is en als dat zo uitkomt. Dat heeft geen
haast,
Ik dacht na twee maanden
weer terug te zijn , het werden 14 maanden, dat was te veel voor deze
afsluiters. Het was weer genoeg voor vandaag.
-------------------------------------
Morgen weer een dag !! Ik
heb geen eind datum in gedachten maar alles moet wel in orde zijn,
Na mijn “zoutwater
uitstapje” mijzelf getrakteerd op een
door de kok van het restaurant , gemaakte maaltijd, kip (goed voor de eiwitjes)
champignons en rijst. Prima daghap!
Verslagen schrijven en dan
naar bed.
Woensdag 11 september.
Medische
zaken.
Eerst maar even de voetverzorging
en foto’s van de voeten maken voor het Meander ziekenhuis.
Zij (Dieneke) waren blij
verrast met de mooie heling van de blaren. Ik ook!!
Vrijdag 13 september
beginnen we met kuur 5 . Wel met een mindere dosis. 3 pillen in de ochtend en 3
pillen in de avond in plaats van vier.
==================
De afsluiter van het toilet
werkt weer, zij het moeizaam. Regelmatig in beweging houden is de remedie!!
In d avond zomaar mijn fietstochtje
en het zoutwaterbad vergeten.. Morgen weer een dag. Voor nu….. Lekker slapen.
Donderdag 12 september
Vandaag stond geheel in het
teken van de vervanging van de
afsluiters. Het is gelukt!! We kunnen wat dat betreft, veilig varen!!
Hoe het allemaal gegaan is
voor de geïnteresseerden hierna te lezen.
================================================
Technisch verhaal, vervanging afsluiters
De afsluiters hebben ze hier
op voorraad, zonder dat geen actie!
Gereedschap om de
afsluiters los te maken lenen ze niet
uit!, Logische maatregel .. met zevenhonderd boten en eigenaren ben je zo al je
gereedschap kwijt. Maar er is een mogelijke uitweg, Toestemming aan de
directeur vragen , dat verhoogd de drempel en kunnen er goed afspraken gemaakt
worden. Vandaag was John, de directeur, niet aanwezig maar morgen vroeg wel. We
gaan het zien,
De volgende morgen .. John
is aanwezig.. Probleem uitgelegd, maar politie is policy!!!
Als ik een borg geef dan
kan hij een nieuwe kopen. Toch!!
Oh ??? ,bij het winkeltje
kan je welgereedschap bestellen. Dat regelen ze wel.
Weer naar het winketje,
afbeelding laten zien, gevraagd of hij een Zweedse tang heeft, ook wel
moordenaar genoemd. Oh,,..die heb ik op voorraad!!! (( Had dat dan twee dagen geleden
gezegd*?!*). Het zal wel bescheidenheid zijn om enig initiatief te tonen, Het
zal wel…. ik heb de tang en de afsluiters.
Nu volgende fase: even met
de moordenaar losdraaien zat er niet in , muurvast. Dan eerst maar de
belendende “percelen” verwijderen ,
ruimte maken om te kunnen werken en de moordenaar te kunnen gebruiken.
Even nadenken!! Heet stoken
is een mogelijkheid, de omgeving wordt
ook heet gestookt, geen fraaie oplossing. ‘
Dan maar gaatjes in het draadgedeelte boren…eerst met een kleine boor en dan steeds groter , totdat er vlees genoeg is weg geboord, Een koudbeitel in de gaten slaan, de omtrek van de afsluiter wordt opgerekt en dat werkt. We kunnen de afsluiter met gemak losdraaien.
Dan alles goed schoonmaken zodat
alles goed te monteren is.
Alles weer terug zetten, monteren
en klaar is kees.
Met
deze warmte en op je kop in de bilge werken
heb ik door het zweten een beetje vocht verloren, Dat is het enige wat
je er voor over moet hebben. Geen “slapeloze” nachten meer!! Morgen weer verder
Vrijdag 13 september
De morgen is begonnen,
aanvang van mijn vijfde kuur. Ik zit weer in een keurslijf van
tijdsplanning, Mijn chemo planning??
7:30 wekker voor maagpil, Fietsen naar
vliegveld, 8:00uur ontbijt , zout water
8:45 ………3 pillen slikken,... …… /douchen
voeten verzorgen,,. 20:00 aanvang diner
klaar maken, na diner: zout water 20:45 … 3 pillen slikken ……fietsen?? /douchen..
voeten verzorgen
Daar
tussendoor doe ik de andere werkzaamheden.
Vandaag??
We
kregen wat regen. Mooie gelegenheid om
het dekzeil schoon te maken. Maar ja , de regen kun je niet aan en uit zetten,
De regen stopt vroeg tijdig. Wel het
achter dekzeil afgemaakt. Later weer een
buitje , idem , toch maar het hele dekzeil schoongemaakt, We kregen nog een fikse regen bui, dekzeil
schoon, nu nog nieuwe elastieken en het dekzeil kan opgeborgen worden.
Eerst
de belangrijke dingen!!
De
bilgeruimte , waar de afsluiters zitten, weer netjes in orde gemaakt. Daarna de
pompen van het toilet gemonteerd en geïnstalleerd. S’avonds , bij het douchen
de hele doucheruimte schoon gemaakt. Zo dat is ook weer geregeld.
Bij
de receptei geweest, woensdag of donder dag te water??? Woensdag kan , donderdag niet en dan pas tweede
helft van oktober. We zijn weer net op tijd. Dus schip vaarklaar maken en als
het nog niet vaarklaar is kan de rest altijd nog achter het anker gebeuren.
Voorlopig weer genoeg voor vandaag
Zaterdag 14 september
De laatste dagen voorde
tewaterlating bestaan vooral uit zoveel
mogelijk klusjes te doen, het schip verder op orde brengen , Schoonmaken,
wasjes daraaien etc.
Vandaag gewerkt aan de
waterlijn , op de waterlijn zitten “kale “ plekken, ik doe alleen dit gedeelte
plus nog wat aandachtspuntjes.
Ziet er weer netjes uit ls het schip in het
water ligt,
Romp schoon gemaakt. Kan ik
morgen de waterlijn afplakken plakken en de antifouling aanbrengen
Morgen komen Fred en Nelie,
dus het schip ,moet wel een beetje op orde zijn.
Zondag 15 december
In het kader van de
“visite” eerst maar het schip weer toonbaar maken. Moest toch gebeuren!! keurig
op tijd klaar..!
Het was plezierig elkaar te
ontmoeten en ik kon weer gewoon Nederlands praten.
Bootverhaal.
Fred en Nelie waren nog
geïnteresseerd naar een schip van kennissen wat hier op de wal moet staan , in
het hoekje van de schepen die niet meer in de vaart komen!!
Zij
hebben jaren op het schip “Twee Duifjes” gewoond
De
Lemsteraak van Fred heeft regelmatig naast hun schip gelegen. Konden zij mooi
op het schip passen als Fred naar Nederland was.
Toen
haar man kwam te overlijden is het schip voor weinig verkocht, De zijkant van
het schip, was jaren geleden vervangen.
Echter
er was slecht hout gebruikt en inmiddels verrot.
Alle
bruikbare onderdelen zijn ervan af gesloopt.
Rest
nog het opruimen van de restanten.
Daar
zijn Grieken niet zo goed in. Wachten op een orkaan??
Daar
maken Fred en Nelie nu gebruik van.
Ik ga ze weer zien op de BBQ zaterdag.
----------------------------------
Toen zij huns weegs gingen
heb ik draad weer opgepakt.
Technisch werk.
De waterlijn afplakken en
strook ter breedte van ongeveer 30 cm in de antifouling gezet.
Overige kale plekken tevens in de antifouling.
De verf was op goed voor
drie lagen anytifouling.
Plakband er af en morgen
verder.
En….. wat steeds uitgesteld
werd…. het lakken van de :garage van het schuifluik ook ter hand genomen.
De garage zit onder het
dekzeil, het is inmiddels donker, dan maar met in lichtje erbij!
Vandaag
hebben we een weersomslag, een paar dagen geleden begon de temp te zakken naar
22 tot 25 graden, niet zo’n probleem
maar er kwam wel veel wind bij en dat doet het e.e.a. goed afkoelen.
Zodra
de wind weg is heeft de zon weer de overhand.
Af
en toe een beetje regen of regen bui. De zon droogt alles weer snel op!
Logistiek
Vanochtend
, tijdens mijn “fietstocht” naar het vliegveld en busstop gelokaliseerd.
Het
is wel een mijl op zeven. Aansluiting …?? het moet maar net kloppen.
Overstappen
in Lefkas om bij de Vlihobaai te komen.
De
taxi chauffeurs varen er wel bij. Ik heb van Lee en Rger begrepen dat ook die
prijzen aardig gestegen zijn.
Maandag 16 september
Vandaag plekjes op de
waterlijn bijgewerkt, anodes geplaatst, in principe hoef ik niks meer aan het
onderwaterschip te doen en kan het schip te water.!!
Nog wel even de dekzeilen
in orde maken.
Alle elastieken waarmee het
dekzeil aan de reling wordt bevestigd zijn uitgedroogd en opgerekt.
Nieuwe elastieken gemaakt.
Deze waren iets dikker dan de vorige dus het gat in de haakjes was te klein… 11milimeter waar twee keer 8mm elastiek
doorheen moet.
Het winketje bood uitkomst
, zij konden mij aan een boor van 12 mm helpen.
Gaten opgeboord en de elastieken
van 2x 8 mm konden erdoor..
Dekzeil klaar om op te
bergen . Dat wordt morgen.
Dinsdag 17 september
Zaakjes
op orde
Het dekzeil moet wel op
maat opgevouwen worden anders past het niet in de opbergruimte.
Zware klus, het dekzeil
bestaat uit drie delen, eerst het dekzeil op het schip oprollen. dan naar de
toiletruimte.
Daar is een mooi tegel
plateau waar ik het zeil strak kan opvouwen’. Samen gevouwen moet dat de maat
hebben van 30 cm x 70 cm.
Het is gelukt!!
Volgende klus….Ankerlier onderdelen
schoon gemaakt en dat werkt ook weer prima.
Ankerketting weer naar
binnen gebracht,want die laat je niet voor langere tijd in de ankerbak liggen,
(vocht en vuil!1).
Het Rocna anker vastgemaakt
en we zijn weer klaar voor het commando… ” val anker”!!!
De tewaterlating….. dat zou
woensdag zijn, maar toen ik mij bij de receptie melde was de afspraak niet
genoteerd.
Het wordt nu vrijdag, geen
probleem er zijn nog genoeg klusjes te doen!
We kregen we beetje regen.
Mooie aanleiding om het dek
schoon te boenen. Ook dat is een aardige klus, ging me eerlijk gezegd, vorig jaar in Malta, beter af. Vermoeidheid
gaat parten spelen, ouderdom en/of chemo kuur.
Wat heeft welk aandeel. ?
Dat gaan we pas echt zien
nadat de kuur voor een half jaar al gestopt is.
Wel een puntje van aandacht,
met dien verstande dat er met varen geen langdurige krachtinspanningen nodig
zijn.
Als ik de goede zeilvoering
heb zorgt het chip voor mij en ik niet voor het schip!!
Maar…!! Het dek
ziet er weer patent uit.
Nog een buitje en het
kuipzeiltje krijgt ook nog een sopje.
Het is weer mooi voor
vandaag.
Woensdag 18 september
Afgelopen dagen was het
“wisselvallig” weer. Veel wind bewolking en af en toe regen.
Vannacht zelfs veel regen ,
maar daar heb ik niks van gemerkt .
De ochtend zon begon schoorvoetend
maar naarmate de ochtend vorderde deed zij goed haarbest.
Er was weinig wind en dat resulteert
meteen in erge warm temperaturen.
Technisch verhaal.
Nog wel even een laatste
check op de motor en met name de slangklemmetjes.
De meesten konden nog wel
een tikje gebruiken. Het is zo vervelend als er onder weg een slang ergens
vanaf springt.
En….de dynamo doet ook zijn
werk.
Aan dek de bijboot van
lucht voorzien.
In die veertien maanden is
er toch wel wat lucht ontsnapt .
De zonnepaneeltjes werken, een
zorgvuldige nadere controle komt later
wel.(corrosie etc. )
De lieren…schootlieren
werken naar behoren, de vallieren functioneren op één na!!
De Genua val loopt zwaar,
dat was te verwachten want deze lier had ook al wat probleempjes toen ik Malta
uitvoer.
De spinaker val is
voorlopig een goed alternatief.
De nodige elastieken
vervangen. Een aantal waren uitgedroogd en op gerekt. Ook dat werkt weer.
Blijft er weinig over!!
Gemak
Op het dek lopen mijn open
slippers is geen succes!.
Normaal draag ik Zweedse
muilen, daar heb je goed grip in.
Door de blaren etc.
overgegaan op de open slippers.
Nu ..als ik aan dek ga,
even de Zweedse muilen aanschieten. Veiligheid voorop.
Een ander puntje van
aandacht is de moeheid. Ik kan nog alles doen wat ik wil doen maar de
vermoeidheid , slaat in vergelijk met vorig jaar eerder toe.
Oorzaak, ten eerste de
chemo kuur, ten tweede ,, gewoon ouder worden, ten derde de hitte kan ook een
rol spelen. Wat is ieders aandeel ?? Voorlopig nog geen beperking in mijn doen
en laten.
Griekse vaarbelasting
Dan ben ik nog bezig
geweest met de Griekse vaarbelasting.
Als je Griekenland, met het
schip, binnen komt of je gaat weer varen dan moet je vaarbelasting betalen.
Mijn gegevens zijn bekend, eerst
nog problemen met het inloggen en dan een hele lijst met info die allemaal
ingevuld moet worden.
Soms zijn er
onbegrijpelijke zaken. Maar ja de
Grieken willen alles weten maar ze doen er niks mee.
Het gevolg… het lukt mij
niet om op de betaal pagina terecht te komen. Dus .. de eerste gang in Nidri,
is de haven meester om hulp roepen.
Donderdag 19 september
Ik was in een diepe slaap ,
heftig aan het dromen en dan….. gaat die wekker af. Ik moet me wel aan mijn
schema houden, wel de maagpil slikken, niet fietsen en lekker een half uurtje plat gaan, dan ontbijt en weer een half
uurtje plat,chemo pillen slikken en de dag kan beginnen!!
Vandaag niet veel op
programma staan, kleine klusjes maar wel lekker dat het gedaan is.
Het schip weer zeewaardig
gemaakt . alles moet wel zijn plek hebben. Bijbootje vaarklaar gemaakt en
morgen direct na de tewaterlating vertrekken naar Vliho.
Laatste dag gebruik gemaakt
van ”onbeperkt” water en stroom.
Als het schip in het water
ligt moet ik weer zelfvoorzienend zijn, dus zuinig zijn met energie en water!!
De laatste avond op de wal
…mijzelf verwent , bij ondergaande zon met een
kip saté op het terras van het restaurant.
Nog even badderen,
verslagen bijwerken en slapen maar weer.
Morgen schip te water!!!
Einde deel 1
Geen opmerkingen:
Een reactie posten