Reisverslag
2024 deel 2.
Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Verblijf in
het vaargebied Lefkas.
Tewaterlating
en wat daarop volgt!
Vrijdag 20
september
Voor half tien stonden ze al met de hefwagen voor
het schip. Stutten er onderuit en
hefwagen onder de boot gereden.
Dan naar de kraan , die neemt het schip over en
rijdt het hele spul tot boven het water.
Boot laten zakken en klaar is kees.. bijboot
oppikken , motor starten en weg wezen.
Met mijn lastige voeten is het even zoeken naar de
zeebenen, het gaat wel wennen, maar zorgvuldigheid is geboden!!
Om elf uur zeiltjes er bij en onderweg. De vaargeul
uit met een beetje stroom mee met wind in de rug.
Na de vaargeul zuidwaarts, halve wind naar Lefkas.
Daar was ik om 12:00 uur.. brug openingstijd!
Gaat niet door dat wordt 14:00 uur. ook goed. Tijd voor
een tukje..
Als we door de “brug” gaan ligt het kanaal tot aan Lefkas
vol met boten die door de brugopening moeten. Hoezo druk??? En dat voor eind
september.
Een uurtje door het kanaal motoren.
Wind en een beetje stroom tegen.
Op open water gaan de zeilen weer op en moeten we,
laverend met lange rakken, naar Nidri.
Rond een uur of vier was ik daar.
Ankerplekje zoeken en boodschappen doen.
Een salade maaltijd gaat er goed in.
Verslagen bijwerken,
Ankerwacht zetten en op een wiebelend schip gaan
slapen,
Zaterdag 21
september
In de ochtend naar de havenpolitie om mijn
vaarbelasting rond te maken.
Mij lukt het niet.
Vorige keer bij de opstart van het belasting systeem hadden zij mij prima
geholpen.
Nu werd ik doorverwezen naar een charterbedrijf die
dit soort zaken ook in orden maakt.
Helen Morgan moest ik hebben. Zij heeft mij goed
kunnen helpen .
Ook zij vindt het onzin dat je zoveel vragen moet
beantwoorden waar ze niks mee doen.
Maar ja. het
is geregeld .”Kleine” vergoeding voor de
dame à € 20,00 euro voor de moeite, Je bent nou
eenmaal toerist.
Met
het bewijs van registratie kan ik maandag bij het postkantoor betalen.
Dat is geregeld .
Rob , mijn Engelse vriend, heeft de BBQ bijeenkomst
in gang heeft gezet.
Dinsdag gaat hij via Malta naar Tunesië.
Daar is een goed geoutilleerde haven waar hij de
winter zal vertoeven.
Vlak bij een vliegveld , ook niet verkeerd. Hij moet
toch wel af en toe naar Engeland.
Nu wat boodschapjes doen voor BBQ en op hernieuwde verkenning
door de “hoofdstraat” , lees toeristen straat, gefietst.
Of je nu in Griekenland bent of waar dan ook, al
deze straatjes zijn het zelfde met dezelfde koopwaar. Eind september was het
alleen veel drukker dan de vorige keer.
Het wordt een toeristen fabriek.
Ook op de weg naar Lee en Roger, de weg die naar het
zuiden van het eiland gaat, was het veel drukker dan ik gewend was.
Maar goed bij
Lee en Roger aangekomen werd het erg gezellig.
Jim die we al in Vonitsa ontmoet hebben en nog een
aantal bekenden die ik al eerder bij de jachtclub had ontmoet waren aanwezig , ook Fred en Nelie zijn van
de partij...
Kortom het was een gezellige en lange middag.
Morgen gaan we varen et Fred en Nelie.
Zondag 22
september
Vers broodje halen, Nelie en Fred zijn inmiddels op
de kade. Met de bijboot naar de Raaf.
Er is nog geen wind. Mooie gelegenheid om even bij
te komen. Dan komt er wat wind, zeiltjes omhoog, anker op en varen maar.
Eerste stuk matig windje, we tikken de vijf knoopjes
aan.
Dan wordt het weer weinig wind en wisselvallig.
Een baai aandoen op het eiland Meganisi zit er niet
in.
Fred en Nelie willen even zwemmen, er is toch geen
wind!
Zeiltjes naar beneden. Laat het schip maar dobberen.
Lunch klaar gemaakt , en.. tijd genoeg om met van
alles de revue te laten passeren.
Tegen de avond, op het motortje, het laatste stuk
gedaan. Ankertje laten vallen voor Nidri.
Rob had een plaatsje aan het ponton bemachtigd .
Hij moet zijn schip klaar maken voor de overtocht
naar Malta / Tunesië.
Water tanken, foerageren, de laatste klusjes, etc. etc.
Bij Rob, met
Fred en Nelie, een kopje koffie gedronken. Samen nog een ijsje op een terrasje
genuttigd.
Onze maagjes zijn weer voldoende van vulling
voorzien.
Fred en Nelie naar de auto, ik weer aan boord.
Pillen slikken en
verslagen doen en slapen maar.
Maandag 23
september.
Vandaag dus eerst maar de Griekse vaarbelasting bij
het postkantoor voldoen.
De kapper had niet voor niets de zaak geopend en was
klaar om mij onder zijn “schaar” te nemen.
Gelukkig , geen kleffe haartjes meer, op mijn hoofd.
Nog wat boodschappen gedaan en…
Nog even bij Rob langs, die was met zijn twee
bemanningsleden druk bezig het schip in te richten voor de tocht naar Malta en
daarna door naar Tunesië.
Daar wil hij
de winter doorbrengen.
Ik ben weer snel weg , Rob heeft het druk genoeg met de organisatie, foerageren en
zijn bemanning instrueren. Hen wordt een goede overtocht gewenst.
Niets houd me tegen, ik ga naar Atherinos Port, op
het eiland Meganisi.
Bezeild met een windje van 2
à 3 met en zonnetje, liggen we in de middag achter het anker.
Dit gedeelte gaat over mijn rouwproces t.a.v. het
overlijden van Katja, niet leuk ,… geen behoefte.?? . overslaan is ook oké.
*************************************
In de middag ben ik naar het eiland Meganisi
gevaren.
Ik lig nu in Atherinos Port.
Exact 15 maanden geleden, (dat was niet gepland,
maar komt zo uit.) op vrijdag 23 juni 2023, op mijn 79e verjaardag ,
lag ik hier ook met de Witte Raaf en kreeg ik het bericht van mijn dochter Katja:
Longkanker in een gevorderd
stadium:
Levens verwachting…. 6 maanden tot 2 jaar, maar…als
de immuun therapie aanslaat zelfs vijf jaar of langer.
Katja had een sterk en gezond lichaam, een hoog
eiwitgehalte van 90 procent, voor de immuun therapie is 50 procent het minimum.
Dat was het bericht!!
Daar moeten we het mee doen!
---------
Zaterdag, 24 juni 2023, naar Vliho baai gevaren. Dan speelt de gedachte… als ik terug kom leeft Katja dan nog of is ze dan overleden.
We houden de positieve gedachte vast.
E.e.a. regelen en afscheid genomen van Lee en Roger.
Zondag naar
de stalling plaats bij Preveza gevaren .
Ik had al, bij
Ionion Marine, een plek op de wal besproken voor juli en augustus. Komt
dus goed uit.
Maandag morgen om 9:00 uur stond ik voor de deur van
de receptie, zij hielpen mij snel.
Boot stond om 11:00 op de kant.
Schip klaar maken en dinsdag zat ik in het vliegtuig
naar Nederland. Fijn dat ze zo snel mijn boot op de kant hadden!
De verwachtingen van nog een “leefbaar “ stukje
leven, waren hoog gespannen.
Het mocht niet zo zijn.
De chemo en immuun therapie hebben niks gebracht.
Katja is op 8 december 2023 op 52jarige leeftijd
overleden.
------==------
Nu 15 maanden later, op 23 september, zit ik in het
zelfde restaurantje , schrijf ik mijn verslag.
Katja is niet meer onder ons.
Het moet allemaal een keer door de molen.
En .. laten we wel wezen…… Ik ….mijn familie en vele
anderen zijn niet de enige die zoiets
overkomt.
Als je om je heen kijkt, heeft ieder huisje zijn
kruisje, zo is het leven, daar kunnen we niet omheen.
**********************************************
Het avond maal genuttigd in het restaurant, dat was
de plek, 14 maanden geleden, waar ik
het slechte bericht van Katja kreeg.
Ik roei weer terug naar de Raaf. Tijd om te slapen.
Dinsdag 24
september
In de ochtend was het enigszins bewolkt, nog geen
ochtend zonnetje, toch maar een keer omgedraaid voor ik echt wakker wordt.
Vorig jaar had ik hier een nieuwe stootrand om het
Griekse bijboot gelegd, dat behoeft nog enige afwerking.
Ook het dekzeiltje ,wat ik in Leeuwarden gemaakt
had, moest gepast worden en voorzien worden van een spanvoorziening .
Hier is een slipway, ,wel zo handig. Er ligt wat
“rotzooi” waar ik dan mooi gebruik van kan maken.
Het was warm, dus mooi voor vandaag.
Woensdag 25
september
Lekker uitgeslapen, motorplankje van de bijboot moest
vernieuwd worden. Ik had de spullen dus..ook dat is weer netjes.
Daarna op mijn gemak naar Nidri gevaren.
Fiets opgepikt en door naar Vliho baai.
Het loopt tegen de avond .
Bij het familie restaurant Limanaki en lekker kip
maaltijd verorberd,
De dag is weer om.
Donderdag
26 september
Technische boodschapjes gedaan bij de werf van Vliho
en de winkel in Nidri. Op de terugweg bij Lee en Roger langs geweest. Nu wat
meer tijd om bij te praten.
De handbediende bilge pomp in de kuip, deed het
oorspronkelijk goed, maar heeft het af laten weten. Even repareren werkt niet,
dus toch maar een volledige onderhoudsbeurt. Werkt weer perfect.
Biertje gedronken bij de jachtclub, geen bekenden gezien.
Vrijdag 27 september
Komende week geen chemo pillen slikken.
Vrij van geprogrammeerde acties!! vandaag
uitslapen… lekkerrrrr…
Wat staat vandaag op het lijstje:
Roeispanen….,
één van de roeispanen heeft haarscheurtjes.
Begin van het einde.
Als ze kapot gaan zie dan maar anderen te krijgen.
Bij de werf hebben ze een geschikt setje, …dus
scoren die peddeltjes.
Verhaal
Al een hele tijd zijn er twee kleine schakelaars
kapot Uitgaande dat het standaard maten zijn heb ik in Nederland de schakelaartjes
gekocht.
Ik moet maar zien dat ik dezelfde in Griekenland kan
vinden. Wat blijkt… de originele zijn 10 mm breed, de schakelaars die ik gekocht
heb zijn 12 mm breed.
Van Jan Paul had ik ook een setje, zelfde verhaal 12
mm, Alternatief… de inbouw gaten groter maken.
Dat is wel een werkje.
In Nirdri is een watersportwinkel met van alles en
nog wat. Ook veel tweede hands spullen.
Er zal maar iets tussen zitten wat je nergens meer
kan krijgen. Even verder neuzen in de winkel.
Ik zie een bakje liggen met schakelaars, 10 mm breed
!!!
Drie stuks, vandaag
opgehaald.
Op de terugweg langs Roger en Lee.
Ik had nog een vierkant dekzeiltje over.
Gebruikt voor het Griekse bijboot toen het op de
wal stond.
Ik heb nu een nieuw dekzeil gemaakt, geschikt voor
transport over zee.
Roger kon het zeil direct in gebruik nemen. Fijn!
Ze hebben ook de Vimeo filmpjes van Katja, “haar
leven” gezien.
Indrukwekkend en emotioneel, ( voor mij ook nog
steeds!) .
Het werd zeer gewaardeerd dat ik deze emoties met
hun kon delen.
Op de terug weg bij de werf de roeispanen op
gehaald.
Bij het buurtwinkeltje huishoudelijke boodschapjes
gedaan.
Kunnen we ons nu weer bezighouden met de technische
klusjes,
Technisch verhaal
Want… in Preveza heeft de motor proef gedraaid,
alles oké.
Nu is toch de waterpomp gaan lekken.
Het houd je van de straat. De reserve pomp gemonteerd, ook die lekt. ( had niet mogen
gebeuren, die had op orde moeten zijn!!)
Nu dus serieus te pompen reviseren.
In de ene pomp twee nieuwe impellers gezet met twee
nieuwe keerringen.
In de andere pomp twee nieuwe keerringen gemonteerd.
De reserve voorraad onderdelen zijn weer tot nul
gedaald.
Dus….zorgen dat er weer nieuwe onderdelen aan boord
komen.
De gereviseerde pomp gemonteerd en het ziet er weer
goed uit.
Een gereviseerde pomp op de plank,… wie doet je wat.
===============================
Vandaag was het dertig graden in de schaduw.
Na gedane arbeid is het goed eten bij de jachtclub
en… aldaar de verslagen bijwerken.
Het is inmiddels donker, op de tast maar met de
bijboot naar Raaf.
Zaterdag 28
september.
Nog een technisch verhaal
Omdat de schroefas nu lichter loopt heeft het zin om
de schroefas generator te monteren.
Bram, mij elektronische steun en toeverlaat, was op
het idee gekomen om de aandrijfunit van een hooverboard te gebruiken als
generator.
Bram heeft ze uit de afval container van een
technisch bedrijf gehaald.
De elektronische besturing werkt niet. Die hebben we
niet nodig.
Een aandrijf poelie
aangebracht en de generator is bedrijfsklaar.
Nog een elektronisch dingetje.
Bram heeft een printplaatje gemaakt, die van drie
fasen die uit de Hoover generator komt, gelijkstroom maakt.
Dat is nodig om de accu’s op te kunnen laden.
De generator werkt, dat wil zeggen op stationair
toerental van de motor, levert de generator 55 volt.
Nu nog zien wat de generator doet onder zeil, als de
schroefas op eigen kracht draait. Dat
zien we later wel.
In de middag naar de club en verder werken aan de
verslagen. Is altijd toch wel weer veel werk.
Elke dag een beetje en dan moet het op een gegeven
moment toch lukken.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt en lekker gegeten.
Zondag 29
september
Vanochtend vroeg
(6:30 uur) een fikse regenbui. Toch maar het voorluik even dicht doen.
Het is zo’n bui waar je meteen door en door nat van
wordt. Toch maar de anorak aangetrokken en
de zeiltjes losgemaakt opdat zij ook wat schoon water krijgen.
Hijsen lukt niet, de bezaan zit boven het zonnezeil
en de grootzeilval is in gebruik door de zonnepanelen.
Maar.. alle beetjes helpen.
Vannacht slecht geslapen, nu wordt ik om 10:00 uur
wakker. Ook goed. Het zonnetje schijnt en alles kan weer drogen.
Laatste beetje bij de motorruimte schoon gemaakt.
Zeiltjes weer opgedoekt.
Het weer veranderd wat, vandaag begint het in de
middag hard te waaien.
Als ik naar de kant wil begint het anker te krabben.
Het zijn ook behoorlijke zware windstoten die er
zomaar tussendoor gegooid worden.
Anker op en verderop weer anker laten vallen.
Toch wel fijn dat onder deze omstandigheden de motor
en ankerlier goed hun werk kunnen doen.
Eén van de eerste vereisten voordat het schip te
water gaat!!
Het blijft hard waaien, dan gaat toch weer het anker krabben. Dan maar
het grote Danfort anker erbij.
Mijn steun en toeverlaat in dit soort omstandig
heden,
Destijds in Menorca, ook zoveel wind, tegen
windkracht 10,
heeft het grote Danfort anker ook goed werk gedaan!
En nu…. als je denkt dat wind wat gaat liggen, komt
er weer zo’n “nabrander”.
Die wind is echt “massief” en hard!.
We liggen nu
goed vast en het anker alarm houdt ons alert. Het zonnezeil en de bimini binnen
gehaald. E.e.a begint aardig te klapperen.
Als het schip gaat gieren, zijn dat windvangers van
opzij. Maakt het alleen maar erger
Aan boord een maaltijd gemaakt, we blijven onder
deze omstandigheden aan boord!
Ook goed, de dag is weer rond.
Maandag 30
september.
De nacht goed doorgekomen. Af en toe gaat het
ankeralarm af maar dat is omdat het schip aan het gieren is en dan buiten de
“range” komt.
Anker alarm resetten en ik kan weer verder slapen.
De ochtend zon maakt me weer wakker.
De wind blijft, zij het niet zo heftig als gisteren.
In de avond is het weer rustig.
Gisteren toch nog wat kleine schades gehad aan mijn
zonnezeiltje.
Stom van mij. Ik had het zeil gewoon eerder weg
moeten nemen!.
Maar eerst even brood bij de bakker halen, voordat
het weer op is.
Nog een paar oogjes voor het dekzeil op de bijboot
monteren en de meeste klusjes, voor vandaag, zijn weer gedaan.
De avond naar jachtclub. Computeren en een maaltijd
nuttigen.
Bootpraat.
Wat ik wel heb gezien is dat een grote Deense
kotter, “verzopen” is.
Dat gebeurt er als je geen aandacht aan je boot
besteed.
Het schip is van hout.
Waarschijnlijk hebben de grote houtwormen te veel
gaatjes in de romp geboord.
En dan.. het is het zo maar gebeurd..
In Algarve/Alvor hebben we een soort gelijk geval
meegemaakt.
De ene dag drijft het schip nog… de andere dag zien
we alleen maar mastjes boven water.
Het schip in de Alvor, hebben ze, met duikers,
helemaal dichtgeplakt en weer boven water gekregen.
En dan.. snel naar de werf te Portimao en op de
kant!
Vorig jaar lag deze kotter voor anker in de Vliho
baai
De goedkoopste ligplaats voor zo’n groot schip.
Iemand zou op haar passen??.
Op een gegeven moment lag het schip een beetje diep.
Schip leeg gepompt en toen er gelegenheid was aan de
(gratis) kade neer gelegd.
Geen zorgen meer??
Vergeet het maar!!
De eigenaar woont in het buitenland en laat zich
waarschijnlijk niet meer zien.
Wie gaat het opruimen??
Zal waarschijnlijke de Griekse staat zijn,
Eén van de redenen om vaarbelasting te heffen om dit
soort kostenposten te financieren!.
Dat gebeurt er als je geen aandacht aan je boot
besteed.
Een grote Deense kotter.
Van hout!!.
Waarschijnlijk hebben grote houtwormen te veel
gaatjes in de romp geboord.
En dan…… het is het zo maar gebeurd..
In Algarve/Alvor hebben we een soort gelijk geval
meegemaakt.
De ene dag drijft het schip nog en de andere dag
zien we alleen maar mastjes boven water.
Dat schip, uit Alvor, hebben ze, met duikers, helemaal dichtgeplakt
en weer boven water gekregen. En dan.. snel naar de werf te Portimao en op de
kant!
Vorig jaar lag deze kotter voor anker.
De goedkoopste ligplaats voor zo’n groot schip.
Iemand zou op haar passen??.
Toen al, lag het schip op een gegeven moment een
beetje diep. Motor onder water etc.
Schip leeg gepompt en toen er gelegenheid was aan de
(gratis) kade neer gelegd. Geen zorgen
meer?? Vergeet het maar.
De eigenaar woont in het buitenland en laat zich
waarschijnlijk niet meer zien.
Wie gaat het opruimen??
Zal
waarschijnlijke de Griekse staat zijn, Eén van de redenen om vaarbelasting te
heffen om dit soort kostenposten te financieren!.
Dinsdag 1 oktober
Komende dagen staan in het kader van opruimen
schoonmaken en klusjes.
Want ….
Zaterdag krijg ik een gast aan boord… Marti Rijken
.
Hij heeft de nodige zeemijlen achter de kiezen. O.a.
een rondje Atlantic!
De Middellandse zee
moet nog komen.
Zaterdag haal ik hem van het vliegveld op.
Veertig km
hier vandaan.
Een auto huren is makkelijker en goedkoper dan een
taxi. Kunnen we meteen bij de Lidl, in de plaats Lefkas, boodschappen doen. Wel
zo makkelijk.
Woensdag 2
oktober
Medisch gesprek met Dieneke van de het Meander
zieken huis. Tevreden over het herstel van mijn voeten.
Vijfde kuur is goed verlopen.
Nagenoeg geen last van bijverschijnselen.
Kan alles doen wat ik wil, roeien, fietsen en
klussen.
De vraag is alleen.
Na de zesde kuur wil men bij het Meander ziekenhuis
bloedmonster nemen en mij , als patiënt ..gewoon even zien en spreken.
Aan mij is niets te zien!!
Ik wil ook de zorgvuldigheid van het medisch team
niet in de weg zitten.
Dieneke zal bij het medisch team vragen of dit, nu
ik mij zo goed voel, nodig is. Daar kan ik niet over oordelen!
Maar als dat medisch gezien of om andere redenen
t.a.v. de behandeling nodig is, gaan we gewoon. We gaan het komende week horen!
Vlucht heen ,…..bloedprikken, ..gesprek met de
medici , vlucht terug. .. we gaan het
zien.
Zaterdag 5 oktober
Vroeg op, gisteravond de auto opgehaald en vannacht
een fikse regenbui gehad.
Nu naar het vliegveld Marti ophalen. Eerst nog even
een broodje ophalen want straks ben ik te laat. Het broodje is nog warm!
Negen uur waren we op het vliegveld en zowaar Marti
kwam ook te voorschijn,.
We nemen de tijd om het e.e.a. te verkennen .
De “schepenopslag”
waar ik heb gelegen,
Daarna door naar Lefkas, rondje door Lefkas gedaan.
Een koffie tent opgezocht. Mooi .
Dan nog boodschappen bij de Lidl doen.
Dat is toch wel prettig boodschappen doen vooral als
je de nodige voorraden wilt aanvullen.
Op naar Vliho baai. We zetten alle boodschappen op
de kade. Kan Marti mooi met de bijboot naar de Raaf brengen. Ik ga de auto
terug brengen en op het fietsje weer terug.
De kleine bijboot haal ik tevoorschijn. Even
oppompen en toch maar even kijken of de
BB motor het doet.
Geen probleem , na 14 maanden.. starten en lopen.
Dat is mooi We hangen de motor achter her Griekse bijboot en varen naar de
overkant van de baai.
Daar is Dimitri’s taveerne.
Aldaar het avondmaal
genuttigd.
Stukje langs de oevers gevaren.
Gaan we nog even bij Andrew en Rachel langs.
Die heb ik ontmoet op de BBQ bij Lee en Roger.
Zij
wonen op hun zeilboot, een Beneteau First van ongeveer tien meter. Beetje krap
maar het gaat,
Inmiddels hebben ze catamaran gekocht die veel meer
ruimte biedt.
Die ligt in Preveza en daar moeten ze nog wel wat
aan doen. Zij willen graag de Witte Raaf
bekijken.
Morgen komen ze aan boord.
Zondag 6
oktober
Andrew is zeer geïnteresseerd in de Witte Raaf en
hoe ik dat allemaal gedaan heb. Ook Rachel ging mee in de uitgebreide
rondleiding van de Raaf. Nog even de historie van het schip doorgenomen,
documentatie genoeg.
Ook dat vonden ze heel interessant.
Nadat zij meer dan voldoende indrukken hadden
opgedaan en enigszins verzadigd, vertrokken zij weer naar hun eigen schip.
Wij hebben de fietsjes gepakt en zijn op verkenning
naar Nidri gegaan.
Marti is van huis uit botanicus, dus is er meer
aandacht dan normaal voor alles wat hier groeit en bloeit.
Wordt ik ook weer wat wijzer.
Nog een ijsje bij de ijsboer nuttigen en dan naar de
Vliho Jachtclub. Pilsje halen !
Aan boord een pasta maaltijd gemaakt.
We hebben een
plezierige en druk bezette dag achter de rug. Nou ja druk bezet, het is maar
hoe je erin staat.
Na een “vermoeiende” dag is het goed rusten.
Daar geven wij gevolg aan!!
Maandag 7
oktober
Het
buitenboord motortje is leuk voor de langere afstanden, maar voor boot- wal verkeer???, roeien is wel zo handig.
Dus motortje en bijboot weer opgeborgen.
De outlook op mijn computer werkt niet meer.
Marti heeft dat voor mij netjes gerepareerd en ook
de computer wat op geruimd.
Die begint wel erg traag te worden.
Bij eerste gelegenheid een nieuwe aanschaffen
?? dat wordt dan in december! Ik kan nu
in ieder geval mijn vaarplan versturen.
Het is wachten op het telefoontje van Dieneke.
Via de mail krijg ik al een schot voor de boeg.
Het “lijfelijk” contact kan uit gesteld worden tot
na de zevende kuur maar niet later. Dan zit ik ergens tussen Lefkas en Kreta.
Dat gaat niet lukken.
Blijft over de eerste optie.
Zaterdag 19
oktober naar Nederland, maandag 22 oktober afspraak in het Meander ziekenhuis,
dinsdag 22 oktober weer terug naar
Lefkas.
Met hulde voor de zorgvuldigheid van het Meander ,
en .. voor de goede zorg over mijn gezondheid.
De dag is weer bijna om. We maken een uitgebreid
borreluurtje dat leidt weer tot de nodige intensieve gesprekken.
Geeft het leven de nodige inhoud,
Inmiddels ontvang ik ook de nodige reacties op mijn
vaarplan, Fijn en hartverwarmend. Daarmee kan ik weer een goede nachtrust tegemoet
zien. Morgen gaan we varen!!
Mijn indrukken van Lefkas en haar omgeving na14
maanden afwezigheid.
Tsja, daar valt wel wat over te zeggen. Ik ben niet
objectief en misschien ook wel een beetje cynisch. Mijn referentiekader is van een aantal jaren
geleden. En sindsdien is de toeristische drukte enorm toegenomen.
Het wordt er niet
leuker op (vind ik).
Lefkas en omstreken wordt omgetoverd tot een
toeristen fabriek. Een geldmotor voor de Griekse staat. Begrijpelijk maar ik
wordt er niet vrolijk van.
Allereerst de bezetting op het water. De chartermaatschappijen
gedijen met een snel tempo uit. De dikke
catamarans, twee comfort drijvers met een serre er bovenop, oh ja, ook
nog een stuur huisje er bovenop en niet vergeten een zeil…. Uiteindelijke wil
je een zeilvakantie.
De mooie en rustige ankerbaaien raken in het hoogseizoen
tegen het verzadigingspunt. Dan wil ik er
niet zijn. Het vaargebied is en blijft fantastisch.
Als ik richting het eiland Meganisi vaar dan zei ook
dat daar de bebouwing toenemen.
Gelukkig geen hoogbouw , maar wel moderne “design”
en kubistische huizen met veel wit en ramen.
Wel wat anders dan de oorspronkelijke huizen met
bescheiden raampartijen en hun rode dakpannen daken.
Ook de Vliho baai blijft niet onberoerd. Momenteel
worden de kades bezet door pontoons voor de chartermaatschappijen.
De plannen zijn er om ongeveer de helft van de baai
te gebruiken voor luxe jachthaven
De “poor
mens baay”wordt dan de “rich mens baay”.
Zie www.https://youtu.be/13gbFAg7bsw?siGMHdpvw7A_u7xsGt
De oude Griekse garde zit er niet op te wachten,
maar de nieuwe generatie ziet vele mogelijkheden. Begrijpelijk.
Maar goed niet zeuren, over een paar weekjes ga ik
naar Kreta. Ook een toeristisch eiland, maar de plekken , baaien en kusten
daartussen zullen , denk ik , daar
minder last van hebben.
We gaan het zien. Het hoort allemaal bij het “avontuur”.
Dinsdag 8 oktober
Vandaag gaat het dan toch echt gebeuren.
Vaak zijn er excuses om iets niet te doen.
Gisteren nog
telefoon gesprek gehad met het Meander ziekenhuis, dat is nog een
redelijk excuus .
Maar vandaag??
Marti haalt nog
even twee broden en groenten voor de komende dagen en dan is het anker op.
Meet een klein briesje sukkelen we de baai uit .
In meer open water komt er wat meer wind.
Genoeg om een paar baaien van het eiland Meganissi,
onder zeil, in en uit te varen.
We blijven hangen in Vathi.
Met de kont van het schip tegen de kade.
Met uitzicht op het dorpsplein is het hier plezierig
vertoeven. De grote toeristengolf is verdwenen en de drukte is nu op gezellig
niveau.
In ieder geval goed genoeg voor een tafeltje aan het
water.
Het publiek bestaat hoofdzakelijk uit pensionaten.
Horen wij daar ook bij?? .. of toch niet??
De havenmeester komt langs. Hoezo… een paar jaar
geleden was die er helemaal niet! Het
havengeld (aan de kade) heeft hier dus ook zijn intrede gedaan. Het systeem op
de tablet van de havenmeester werkt niet. Kunnen we ook niet afrekenen.
Morgen weer een dag!!
Er staat ook een soort van parkeerpaal. Daar kan je een
stekker insteken voor walstroom en water aftappen. Wel met een kaart. Waar haal
je die kaart vandaan.
Na veel navragen en zoeken kunnen we een kaart kopen
bij een snuisterijen winkeltje. Je moet het maar weten.
We hebben stroom. Wel zo fijn want de accu’s konden
wel wat gebruiken.
En de kaart?? Als je de info daarop ziet is er een
bedrijf die dat allemaal regelt. Niet alleen hier maar ook elders.
Tot zover
mijn gezeur over “betere omstandigheden’
----------------------------------------------------
Voor het avondmaal hoeven we geen tafeltje te
bespreken. Plaats genoeg, dus aanschuiven en bestellen.
Woensdag 9
oktober
We doen het rustig aan.
Ook hier, rijden, net zoals op het eiland Lefkas, de
cement wagens af en aan. Dat is
natuurlijk voor al die nieuwe optrekjes.
Marti, van oorsprong bioloog, is en blijft geïnteresseerd
in de vegetatie.
Wandelen is de beste methode om bijzondere plantjes
te ontdekken. Marti gaat vroeg op stap.
Tegen het einde van de ochtend zijn we zover dat we
weer een nieuw plek willen zoeken.
Ter verkenning de enige baaien, onder zeil, in en uit gevaren.
We eindigen bij ……. De baai waar ik de nodige tijd
heb door gebracht . Atherins Port . Schoon
en helder water.
Geen dorp aan het water. Wel een restaurant .
En.. er zijn katten.
Er is hier iemand die de katten verzorgt.
Hij leeft hier al twaalf jaar op zijn boot aan de
kade.
De katten zijn, zijn vrienden. Die zorgen ervoor dat
er geen muizen en ratten aan boord komen.
De kattenbak en voer wat ik nog aan boord had hebben
hier een goed plekje gevonden.
Ik zag één kat, maar toen ik een bakje katten voer
open maakte kwam de hele familie.
Allemaal zonder hedendaagse communicatie middelen!!,
Toen ik de ”kattenman “ sprak zij hij dat ook hier de
havenmeester komt.
Die laat het nu waarschijnlijk afweten. Te weinig
boten waar wat te halen valt.
Nu had de kattenman een probleem.
De havenmeester verkoopt die kaarten voor de walstroom.
Dat moet hij dan maar zelf oplossen
Marti gaat wandelen en ik ga fietsen.
Morgen op de fiets naar andere plekken.
Ver weg van de bootjes mensen.
Donderdag 10 oktober
Het
plan is om op de fiets, een stuk het “binnenland” van het eiland te verkennen.
Dat lukt.
In
een dorpje een restaurantje ingedoken.
Het
toerisme is hier anders. Er zij wat appartementen etc. Voor de mensen die rust zoeken.
Zo
ook de eigenaresse , op leeftijd van het restaurant.
Griekse
koffie was te drinken maar zelf houd ik me aan sinasappelsap.
De
vrouw had een plezierige uitstraling en de insteek is niet :: “geld verdienen “ maar het de mensen naar
de zin te maken. Zeker als je enige aandacht besteed aan de ander wordt dat wederzijds
zeer gewaardeerd.
Het
dan mens tot mens en hart tot hart.
Iets
dat je in de “toeristen fabriek” niet meer tegenkomt.
Geld ??/ is
bij haar een resultante , daar heb je dan ook wat voor over.
Omdat
we kennelijk een plezierig contact hadden,
kregen we een leuk handwerkstukje van haar.
Hangt
nu in de Witte Raaf.
Het
zijn van de kleinoden waar een mooi verhaal achter zit.
Wij
weer verder fietsen. Mijn versnelling kon ik niet op de laagste stand krijgen.
Ergens
bij een bedrijfje, waar de deur open stond en waar enige mannen aanwezig waren,
gevraagd of zij een inbussleutel hadden.
Dat
hadden ze niet, maar één van de mannen had wel iets . Even geduld, ik ga het
wel halen
Toen
hij terug kwam zat er niet de goede maat bij.
Hij
weer terug en met nog roestige tang erbij was hij er weer.
Met
de tang hebben we het kunnen fiksen.
Daarna
door het dorpje weer terug.
Het
dorpje lag hoog en het fietsen is bergje op en bergje af. Met af en toe aardig
steile hellingen.
Fijn
als je weer naar beneden gaat.
Onderweg
komen we nog bootjes mensen tegen, te voet,
en een paar op vouwfietsje met een paar versnellingen.
Zijn
wij weer blij met de mountanbike met 21 versnellingen!!
Mijn
conditie is goed genoeg. Af en toe een rust momnetje en bij erg steile hellingen
toch maar te voet.
Na de lunch een tukje gedaan. En dan de fiets
weer opgepakt, voor een andere route
Een
“kustweggetje” met los gestort puin, gaat langs de baaien die we met de boot,
verkent hebben.
Dan
zie je de baaien weer van een andere kant.
Toch
noch een leuke baai gezien met goede anker mogelijkheden
Goed
voor de volgende keer,
De
meest baaien zijn te diep om te ankeren, maar als je op het “talud “ van de
oever ankert met een lijn naar de kant lig je ook prima.
Zes
jaar gelden was daar nog geen noodzaak toe.
Nu
met die deze zomerdrukte wordt deze ankermethode gemeen goed.
Naar
“zeeniveau” moesten we toch nog wel een “colletje “ nemen. Even doorbijten!
Mijn
conditie is nu een stuk beter is dan in Preveza, Wel zo plezierig!
Het
gaat allemaal goed. We komen weer veilig aan boord.
In de ochtend een stuk gefietst en in de middag bergje op en bergje af. Relaxed geen behoefte om “prestatie” te verrichten.
Vrijdag 11
oktober
Een dagje rustig aan doen.
Vandaag de mast in gehesen t.a.v. twee zaken.
Technisch verhaal
Eventueel lampje vervangen van het ankerlicht.
De rotor van de windmeter zat al tijden vast kijken
of we dat kunnen repareren. Als het niet lukt, ook goed.
Op zich niet zo erg, de windkracht kan je dan niet
meten maar dat verandert niks aan de werkelijkheid.
De werkelijk is dat wind , schip en zeilvoering
bepalen of je verantwoord zeilt.
Het schip geeft duidelijk aan als je te veel of te
weinig zeil voert.
Of het windkracht 3 is of windekracht zeven, het
schip en zeilvoering is bepalend.
Boven in de mast aangekomen bleek dat er een goed
lampje in zat. Eerst maar beneden kijken of daar de schakelaar en verbindingen
in orde zijn.
De windrotor zat vast.
Mee naar beneden genomen.
Met WD 40 het zaakje weer aan de gang gekregen.
Bij nader onderzoek bleek dat een klein afwateringsgaatje
verstopt zat. Dus blijft er water staan, en dat vindt het lagertje niet leuk.
Gat weer open gemaakt en het zaakje gemonteerd.
De rotor een tijdje in de wind laten draaien.
Nog een beetje fatsoenlijke smering in het lagertje
en het spul kan weer naar boven.
De windvaan aanwijzing was ook al een tijd
defect morgen maar even kijken of
corrosie daar de oorzaak van is.
Er zijn nog wat simpele schakelaars die niet goed
werken. Ook daar hebben we aandacht aan besteed.
Er ziet ergens een contactje los, maar waar??
Morgen verder zoeken
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vanavond naar het restaurantje.
Daar kregen we te horen dat morgen de laatste dag van
het seizoen is.
Was in de
verwachting .
De bezetting van bootjes loopt erg terug .
Nu is er nog een tafel bezet met 4 personen.
Later werd dat wat meer.
Met een bezetting van zes man personeel (inlcl
opa) is dat wat karig.
Het resultaat is wel, dat er zowel overdag als s’avonds
en s’nachts er een serene rust over de baai ligt.
Dat zijn de mooie kanten van het nu nog varen. We zijn bevoorrecht!
Morgen gaan we naar een ander eiland. Kalamos.
Mooi moment om het 2e reisverslag hier
mede af te sluiten.
Tot…. De volgende keer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten