Reisverslag
2024 deel 3.
Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Verblijf in
het vaargebied Lefkas maar een beetje verder weg
Laatste stukje van het voorgaande verslag:
Wij, Marti en Wouter , zijn nog in de baai Port
Athenis op het eiland Meganisi.
Er zijn nog wat simpele schakelaars die niet goed
werken. Ook daar hebben we aandacht aan besteed. Er ziet ergens een contactje
los of zo, maar waar. Morgen verder zoeken
Vanavond naar het restaurantje. Daar kregen we te
horen dat morgen de laatste dag van het seizoen is.
Was in de
verwachting .
De bezetting van bootjes loopt erg terug .
Nu is er nog een tafel bezet met 4 personen.
Met een bezetting van zes man personeel (inlcl
opa) is dat wat karig.
Het resultaat is wel dat er zowel overdag als s’avonds
en s’nachts er een serene rust over de baai ligt.
Dat zijn de mooie kanten van het nu nog varen. We zijn bevoorrecht!
Morgen gaan we naar een ander eiland. Kalamos.
Mooi moment om het 2e reisverslag hier
mede af te sluiten
==========================================
Zaterdag 12
oktober
We gaan een mooie zeildag tegemoet.
Port Atherinos en omgeving op Meganisi hebben we wel gezien. We gaan naar
het eiland Kalamos.
We hebben de noorden wind afgewacht en varen met een
plezierig windje naar het eiland, 11 mijl verderop.
De wind stelt niet veel voor maar we hebben wel de
8 knoopjes aangeraakt .
Kalamos is een klein eiland maar wel met een hele
hoge steile berg en veel bomen.
Het plaatsje Kalamos is, op enige andere bebouwing
na, eigenlijk het enig intensief bewoonde gedeelte.
Als we aankomen is er nog ruimte genoeg aan de kade.
We worden ontvangen door George .
Een gezellige gezette Griek die de honneurs van
havenmeester waarneemt.
Hij zorgt ervoor dat alle bootjes netjes aan de kade
geparkeerd worden.
Gedurende de dag loopt dat wel vol naar zo’n 20 (charter) schepen.
Nagenoeg allemaal
modern plastic spul.
Als ze maar plezier hebben.
George is er blij mee en heeft “enig” belang met een plezierige ontvangst.
George runt een restaurant , “George’s Restaurant” aan
het einde van de kade en dat laat hij ook weten.
“Zijn” havengeld is in de prijzen verrekend.
Hij doet het goed!!!
We eten lekker aan boord.
De wind blijft in de avond staan en in de haven staat
een stevig briesje.
Het dorpje met steile weggetjes naar boven, is een
beetje uitgestorven.
Het seizoen is bijna voorbij.
Een supermarkt op dit dun bevolkte toeristeneiland??
Er is wel iets maar stelt nu niet meer zoveel voor.
De lokals gaan eens in de maand naar Lefkas, groot
inkopen doen.
Er blijft altijd wel een kroeg/restaurant open voor eigen
bevolking.
Een technisch verhaal.
De AIS werkt niet naar behoren.
Tot aan Vliho functioneerde alles naar wens maar nu
zitten er vraag tekens.
Het is ook altijd wat met zo’n boot.
Niet zo’n groot probleem, ik heb hem pas echt nodig
als weer in de buurt van Frankrijk kom.
Eerst maar lekker met Marti varen.
Klusjes op de tweede plaats.
Op Kreta heb ik tijd genoeg~~
Zondag 13
oktober
We worden
door het zonnetje gewekt. Het wordt een dag met verassende momneten.
Dat wisten we toen nog niet. Op het moment van dit
schrijven wel.
Gisteren hadden we al het dorpje verkent .
Zoveel nieuws was er niet te verwachten.
Het “supermarktje” aan de kade was open.
Je merkt wel heel duidelijk dat men het toeristen seizoen
“zat” zijn.
Dat vond ook de uitbater van de super.
Al 40 jaar runt hij de winkel, genoeg om van te leven.
In deze omgeving, met dit weertype, kan je ook al gauw
tevreden zijn.
Omdat er weinig toeristen zijn is er tijd genoeg om
een praatje te maken.
Aandacht geven geeft aandacht terug.
Boodschapjes afgerekend, en voor de goede verstand
houding kregen we nog een paar “snickers” cadeau.
Leuke ontmoeting.
Boodschapjes naar de boot gebracht.
Marti wilde nog wel even naar een strandje.
De weg daar naar toe was verrassend.
Geen van ons beide heeft behoefte om de “grote” weg
te nemen,
Van auto verkeer is hier nauwelijks sprake.
Golf karretjes zijn hier best praktisch in gebruik.
Tussen door weggetjes/paadjes zijn het meest
verrassend.
De foto’s hier onder geven daar een indruk van.
Hoef ik verder niet uit te leggen.
Na terugkomst, het schip klaar gemaakt voor de
volgende trip. Een vaartocht van een paar mijl naar het nabij gelegen eiland
Kastos.
Er stond een fijn windje windkracht vijf.
Aan de wind was het eiland lang de kust mooi
bezeild.
Het eiland heeft niet zo’n steile bergwand en hier
zagen we ook meer strandjes met anker
mogelijkheid.
Tegen het einde van de middag kwamen we bij het
haventje aan.
De kade lag
vol, dat in half oktober!!
Hoe moet dat in de zomer zijn.
Gelukkig is hier buitengaats voldoende redelijk
ankergrond en niet al te diep.
Daar kiezen we voor. We willen ons niet tussen de
“kade” schepen wringen.
Met het bootje naar de kant gaat ook prima.
Wel een stukje roeien maar dat is goed voor de
conditie.
Het dorpje Kastos is minder interessant dan het
dorpje Kalomos.
Er is een mooie uitzichtplek bij een restaurant met
“molen”.
Het is de moeite waard, daar hebben een biertje genuttigd.
Taakverdeling kan je vooraf allemaal afspreken maar
in de praktijk wordt toch altijd anders.
Met ervaren bemanning is dat meestal ook niet zo’n
probleem.
Marti zorgt voor de inwendige mens.
Aan dek heeft Marti maar een knipoog nodig om te
weten wat er gedaan moet worden.
Aan boord heeft Marti weer een spaghetti maaltijd
gemaakt.
Ik moet zeggen dat ik wel door Marti erg verwend
word.
De taken zijn dan ook vanzelfsprekend verdeeld.
Marti staat graag aan het roer en doet de navigatie
via zijn mobiel.
Het vaargedrag van de Raaf is wat anders dan zijn
eigen boot’
Een moderner schip, een Winner van elf meter .
Voor Marti is het een mooie uitdaging om de Witte
Raaf te bezeilen.
Een geheel ander schip om te varen.
Het dekwerk,
zeilen hijsen en strijken doe ik.
Het is allemaal een beetje specifiek “Witte Raaf
“van de vijftiger jaren.
Het ankeren is een ander dingetje.
Normaal doe ik dat in mijn eentje en heb je de
timing in eigen hand.
Ik ben niet gewend om daar over te communiceren.
Voor mij allemaal vanzelf sprekend.
Maar nu zit de één bij de ankerlier en de ander aan
het roer. Beide met verschillende ervaringen en gewoontes.
Het communiceren is dan lastig.
Vooral als je achter het anker met de kont van het
schip aan de kade wil liggen.
Achteruitvaren met een langkieler, wat de Raaf is,
is erg lastig en dan moet je het schip goed kennen.
Maar ook de timing en waar je anker laat vallen is
van belang. Daarbij zijn er dan ook nog de nodige adviseurs aan de kant die de
helpende hand willen bieden.
Maar met onze beider ervaringen en geduld komt het
voor elkaar.
In Kastos liggen we vrij achter het anker en is er
meer tijd om op dezelfde golflengte te komen.
Marti verzorgd de maattijd.
De afwas wil ik wel doen. Marti vindt dat niet
nodig.
Doe ik in die tijd de verslaglegging
------------------------------------------------------------
Vandaag na de avond maaltijd, die we buiten in de
kuip genuttigd hebben, genieten we van de invallende nacht.
Het was een dag waarvan je aan het eind jezelf afvraagt
van …. had ik in deze ochtend kunnen bedenken dat de dag zo zal verlopen???
Nee dus. Plannen moet je maken maar met de
wetenschap dat die à la minuut kunnen veranderen.
Morgen?? We hebben wel plannen… maar of het zo zal
lopen. Morgenochtend gaan we het zien.
Maandag 14
oktober
En… wat zien we vandaag.. Het zonnetje en weinig
wind. Willen we hier nog blijven??
Eigenlijk niet.
Volgende bestemming….. Vathi op het eiland Ithaki.
Na ontbijt nog wel
even snorkelen.
We zien dan wel dat er, iets meer naar de oever, een
rotsachtige bodem is.
Daar kan je anker lekker in vast gaan zitten.
Maar ook zodanig dat het anker er niet meer uit kan
krijgen. We zitten nu nog goed. Maar volgende keer .. toch nog beter opletten.
Met een beetje wind vertrekken we.
De wind wordt later wat meer, maar rond de eilanden
kan de wind makkelijk wat draaien en in kracht af- of toenemen.
Dat is mijn zorg niet.
Dat zoekt Marti maar uit.
De afstand is zo’n 11 mijl ( ongeveer 20 km. )
We varen nog langs kleine onbewoonde eilandjes.
Zien hier en daar mooie ankerplekjes, maar niet voor
vandaag. Vlak bij Ithaki, in de luwte van de bergrug, valt de wind weg.
Op het motortje naar het eind van de binnenbaai
gevaren.
En daar, op ondiep water, het anker uitgegooid.
Een sociaal verhaaltje.
Even later ankert er bij ons een boot met
Nederlandse bemanning.
De schipper komt naar ons toe gezwommen.
Komt aan boord met een brandende vraag.
Moeten we echt ankeren met zo’n lange anker ketting,
tot wel 50 meter?/
Ons idee is dat uit zekerheid geadviseerd om veel
ketting te steken, maar nodig??
Vuistregel is minimaal drie keer de diepte.
Dus hier op 5 meter diepte, met goede ankergrond, is
15 meter goed. 50 meter overdreven .
Standaard steek ik meestal 30 meter ketting omdat dat
in mijn eerste ankerbak zit.
Een tweede ankerbek die dieper in het schip,
herbergt nog eens 50 meter ketting maar
is wat lastiger binnen halen.
We drinken een biertje.
Hij heeft met
een paar vrienden een boot gehuurd.
In het naseizoen 1500 euro, per week.
Met z‘n vijven is dat goedkoper dan een hotel en..
uiteraard veel leuker.
Nadat de buurman in het water is gedoken om de
terugweg te aanvaarden, gaan wij met het bootje naar het dorp.
=================================
Ik wilde, in een restaurantje, mijn 2e verslag op internet zetten.
We krijgen geen verbinding met internet.
Alternatief: morgen
maar op een andere manier proberen.
Einde seizoen
Wat we ook ervaren… is…. dat waar we ook zijn, men
moe en uitgeput zijn van een druk seizoen.
Niet gek, zo’n 7 maanden 7 dagen in de week in de
weer en dat met lange dagen en het nog een steeds drukker wordend naseizoen.
En dan ook nog het enorm tempo van bediening, die
nodig is om het iedereen naar de zin te maken.
Als je de bediening daarop aanspreekt zijn ze blij
dat wij dat onderkennen .
Het lukt hen dan nog om een vrolijke glimlach
tevoorschijn halen.
In het voorjaar medio half mei, is dat anders.
De bloemen komen uit en met gaat weer fris en fruitig
het nieuwe seizoen in.
Dinsdag 15
oktober 2024
Vathi op het eiland Ithaka is een goed bezette toeristen
plaats Er zijn ook hier weer veel meer schepen dan vorig jaar begin juni toen
ik met Jan Paul hier was.
We halen een broodje en hier is een goed gevulde
supermarkt. Daar doen we nog wat inkopen voor de komende dagen.
Er is weinig wind en.. in de baai, ruimte genoeg om de zeilen te hijsen.
Daarna anker op…de wind valt weg…. dan een stuk op
de motor naar open water.
“Buiten” krijgen we wat wind, na een uur is dat ook
weg.
We dobberen richting een dorpje Kioni dat ook op eiland
Ithaki ligt.
Snel daarna toe is niet handig, het is echt warm op
het water.
Liggen in een beschutte hete havenkom is niet zo
plezierig. We maken een uitgebreid lunch en tegen het einde van de middag varen
we het laatste stukje op de motor.
Om een of drie vier de baai binnen gelopen.
De kade is al vol, de overkant waar vorig jaar een
paar schepen lagen, ligt het nu ook vol.
Achter hun anker met lange lijnen naar de kant.
We hebben geen zin om ons daartussen te wringen.
In het begin van de baai zagen we een strandje.
Daar naar toe.
Anker uit, die ging plat op de grond liggen.
Marti het water in en het lukte hem de punt van het
anker in de grond te duwen. Het bleek een compacte ondergrond te zijn.
Even aan de ankerketting trekken en het anker graaft
zich goed in.
Met de bijboot, aan bakboord, een lijn naar de wal uitgebracht.
Over stuurboord??
Aan de wal lastige plekken om een lijn vast te
maken.
We brengen een klein danfort anker uit…..dwars uit..
en …. zwemmend.
Het anker is een beetje te zwaar om zwemmend mee te nemen.
Je met het anker direct naar beneden. Dat is niet de
bedoeling.
Het anker bevestig je dan aan een grote stootwil.
Dat houdt het anker omhoog.
Zwemmend met het anker aan de stootwil naar een
geschikte ankerplek zoeken.
Dat kun je heel makkelijk zien, het water is hier zo
helder als glas.
Stootwil losmaken en het anker gaat naar de bodem.
Met de snorkel er achter aan en het anker met de
punt in de bodem duwen.
Dan nog even de lijn strak trekken opdat het anker
zich goed ingraaft.
Klus geklaard… Het schip ligt goed.
Wel een stuk roeien, goed voor de conditie.
Inmiddels waren er nog meer boten bijgekomen,
zoekend naar een plekje waar ze terecht konden.
Het wordt echt vol!!
Van het charter bedrijf Sailing Holidays, die hier waarschijnlijk met
een flottielje aanwezig waren, was het zo erg dat ze hun schepen met de neus
tussen de andere Sailing Holidays boten in duwden.
Blij dat we frank en vrij onze eigen mooie plek hebben.
Maar wat een verschil met begin juni van het vorige
jaar, en het is nu half oktober.
Het zullen wel de laatste stuiptrekkingen van het
seizoen zijn.
Eind oktober, begin november stoppen de lijnvluchten
naar Preveza.
Volgend jaar begin April komen er weer geregelde
vluchten.
Ik ben nog steeds verbijsterd.
Langs andere oevers waar vorig jaar juni geen
bootjes lagen, is het nu dringen geblazen.
Vergeet niet de grote catamarans die met hun breedte
van soms 8 meter, ook de nodige plaats innemen.
Hoe is het hier in het hoogseizoen??
We roeien weer terug naar onze eenzame privé plek.
Marti verwent ons met een heerlijke maaltijd.
Heb ik weer even gelegenheid de verslagen bij te
werken.
Woensdag 16
oktober
Nadat de zon achter de berg tevoorschijn kwam, zijn
we vertrokken om naar de Sivota baai te
varen.
Weinig
wind en veel zon, dus erg warm.
De
Sivota baai is aardig verscholen en als je het niet weet is het even zoeken.
Een
mooi beschermde baai.
Geheel
ingericht voor het toeristen gebeuren.
Gelukkig
was het niet zo druk met boten.
Ten
opzichte van vorig jaar zijn hier in middels veel drijvende steigers (pontoons),
bij gekomen.
Een
groot deel is dus “jachthaven” geworden.
De
omringende berghellingen, worden inmiddels volgebouwd met appartementen en
bungalows.
Het
wordt er niet mooier op.
Wij
kiezen voor een ankerplekje.
Langs
de oevers en kade gewandeld.
Restaurantjes
en toeristen winkeltjes, bepalend voor dit dorp..
Op
het balkon, van een restaurant, met mooi uitzicht over de baai, een pilsje
gedronken.
----
Vorig
zat ik hier met Jan Paul en zagen wij de Raaf van zijn ankerplek afglijden.
Veel
paniek onder de huur boten.
Toch
maar eerst ons pilsje opgedronken. Bijbootje van het strand afgeduwd en de zaak
geklaard. Niks aan de hand.
----
Weer
terug naar de boot.
Mijn
computer wil geen WiFi ontvangen.
Marti
krijgt het ook niet voor elkaar.
Het
is lastig. Zoeken naar creatieve oplossingen.
Waarschijnlijk
komt dit verslag via een omweg.
Ik
ben wel toe aan een nieuwe laptop maar
dat moet geen overhaaste handeling zijn .
Voor
vandaag??? Het is genoeg. Wel te rusten.
Donderdag 17 oktober
In
de Visota baai hebben we niets meer te zoeken.
In
de ochtend is er meestal wat wind.
Dus
redelijk vroeg anker op en onderweg nuttigen we ons ontbijtje.
We
hebben inderdaad een fijn windje.
Eerst
aan de wind en later voor de wind tussen het eiland Meganisi en het eiland Lefkas door.
De
ingang naar de Vliho baai is in de wind.
Er
is genoeg wind om, onder zeil, met een paar
slagen aan de wind, de baai binnen te komen.
Onze
oude ankerplaats opgezocht ……
Het commando “Val anker” wordt
gegeven.
Voor
Marti zit het varen er op.
Marti
is nog niet bij de watervallen, van het eiland
Lefkas , geweest.
We zetten de fietsjes op de wal en Marti gaat naar de watervallen.
( Zie internet).
Ik
ga aan de slag om de boot klaar te maken voor volgende week.
Vrijdag
middag bij de Lidl boodschappen voor de volgende week doen en Marti naar het vliegveld brengen.
Frans
en Frank zitten in hetzelfde vliegtuig, dus die gaan dan weer mee naar Vliho.
Zaterdag
morgen vlieg ik naar Amsterdam.
Maandag
voor controle naar het Meander
ziekenhuis.
Dus…
een heel korte tijd voor de overdacht.
Dinsdag
ben ik weer terug.
Alles
aan boord is redelijk op orde. blijft nog over,…… de nodige klusjes waar geen
haast mee is.
Als
afsluiting eten we vanavond bij het
familie restaurant Limanaki .
Vrijdag 18 oktober
Vandaag
eerst even de auto regelen.
Dus
naar het vertrouwde adres.
Ik
zei tegen Dimitrios, voor het gemak noem ik hem maar zo, dat ik de auto pas in de
middag nodig heb.
“Dan
ben ik niet op kantoor, neem de auto nu maar mee”!! Ook prima. Met de royaal
overgebleven tijd konden we of in de kuip blijven zitten of wat anders doen.
We
zitten op de gelijke golf lengte.
Wat
anders doen betekend: gebruik maken van de gelegenheid dat we een autootje ter
beschikking hebben.
Een
rond toertje over het eiland is dus een mooie optie.
Marti
zorgt er voor dat hij reisklaar is.
Aan
boord nog even wat stroom bijdraaien en klaar is Kees. Dacht ik…Jammer dan…. De
dynamo laadt niet bij.
Daar
kan ik de “mannen “ niet mee laten zitten.
Dus
toch maar even op onder zoek.
Technisch
verhaal
De
riem van de dynamo staat erg los. Alsof er een te grote riem omheen zit. De
riem spannen???... Dan zie ik dat de stoel, waarop de dynamo gemonteerd, is los
zit.
Van
de vier bouten die los zitten is er één afgebroken. Voorlopig zijn drie bouten
voldoende.
Bouten
aandraaien , riem op spanning brengen en voorlopig kunnen we daarmee voort……
Probleem opgelost.
------------------
We
zijn klaar voor vertrek en gaan naar de wal.
Nog een
tegenvaller
Shit
de telefoon niet bij me. Terug naar de boot.
Daar
vind ik hem ook niet.
Ligt
mijn telefoon bij het auto verhuur bedrijf???
Toch
maar even naar Nydri.
Marti
gaat nog even op de boot op onderzoek.
Onder
weg bedacht ik dat ik bij het benzine station nog betaald had.
Daar
navraag gedaan, maar geen telefoon met mijn pasjes..
Terug
naar de boot…..Marti had de telefoon gevonden.
In
de boot onder mijn handschoenen lag de telefoon.
Oké. Puf puffff.
Achter
af, toen ik op de boot was en Marti mij gebeld zou hebben, was het probleem
opgelost.
Beiden
hebben daar niet aan gedacht.
Dat
krijg je als je ouder word.
De
positieve kant van zo’n onbenullige, maar toch wel indringend voorval is,….
zoals Marti dat verwoorde… je hebt er hevig de pest over in dat je zo stom bent
geweest om je telefoon uit het oog te verliezen….. maar je bent o zo blij en
opgelucht als de telefoon weer terug is.
Loopt
er weer een gelukkig en blij mens op deze wereld rond.
Dus….
ben je “depri” en wil je weer vrolijk worden, …. dan weet je hoe je dat kunt
bewerkstelligen!
----------------------------
We
zijn nog jong genoeg om onze plannen in bij te stellen. Een mooi tochtje gehad
over het eiland.
Had
ik niet willen missen.
Aan
de zuidkust is het haven/strand
plaats Vasiliky.
Daar is
een complete nieuwe jacht haven.
Niet
in gebruik.. en dat, terwijl er overal schaarste is.???
Zal
wel met juridische problemen te maken hebben.
Niettemin
een leuke plek om, als dat zo voorkomt, voor anker te gaan.
Bij
groot noodweer kun altijd in de “afgesloten“ haven aan een pontoon gaan liggen.
Een
leuk toeristisch plaatsje.
Het
binnenland is ook de moeite waard.
We
rijden door de nodige onbedorven dorpjes.
Door
de hoogte verschillen soms verassende uitzichten. Alhoewel ook hier wel het
“vreemd” kapitaal de mogelijkheden onderkent en er “design” huisjes/huizen
gebouwd worden.
We
zijn nog erg vroeg in de plaats Lefkas.
Het
dekzeiltje voor het bijbootje behoeft nog enige stikselwerkzaamheden.
Het
dekzeiltje bij de zeilmaker afgegeven voor het vast naaien van twee bandjes.
Een
toeristenprijs wordt afgegeven , het zij zo , er is weinig andere keus.
Tijd
voor een drankje bij de stad Lefkas.
Daarna
het zeiltje afgehaald.
Twintig
euro voor de twee stikseltjes.??!!!
Maar…..
we zijn gematst.
Normaal
berekenen ze het bodembedrag van veertig euro.
Ze
weten het wel. De toerist betaald wel en
ze hebben hun verhaaltje al klaar.
Maar
goed ik blij dat ook dit klusje van mijn
rug af is.
Bij
de Lidle voor de “mannen” boodschappen gedaan.
Die
brengen mij morgenochtend vroeg naar het vliegveld.
Het
dan wel fijn als er voldoende voorraad is.
Het
wordt tijd om Marti naar het vliegveld te brengen.
We
hebben royaal tijd over.
We
rijden een stukje verder… daar waar de Raaf op de kant heeft gestaan.
Aan
de kade / strand vlak bij de werf waar de Raaf op de kant heeft gestaan, nuttigen
we nog wat proviand wat we bij de Lidle aangaschaft hadden met….. uitzicht op het water en de stad Preveza.
Beter
dan in de wachtruimte van het vliegveld.
We
zijn allebei blij en voldaan.
Dan
komt tocht het uur “U”.
Terug
naar de airport.
Marti
inchecken en de controle door.
Ik
wachten op de nieuwkomers, Frans en Frank.
Ze
zijn mij voor.
Ik
zat nog in de wachtruimte en daar stond Frans voor mijn neus.
Het
is inmiddels donker.
Op
de terugweg met de mannen is er weinig te zien maar wel veel te vertellen.
Dan,
met zijn drieën en bagage en boodschappen met de bijboot naar de Raaf.
Ik
zet de makkers af en haal de laatste boodschappen op.
Aan
boord, de nodige, ten overvloede, instructies, gegeven. Het is tijd om ons te
ruste te begeven.
Nog
wel even alles klaar maken voor morgen.
Half
zeven gaat de wekker. Dan is het nog donker.
Niet
het juiste tijd stip voor een bejaarde om op te staan en tot actie over te gaat
.
Het is niet anders.
Zaterdag 19 oktober
De
verjaardag van mijn kleinzoon.
Het
wordt een grootzoon, inmiddels 30 jaar jong.
Goed…
de wekker gaat om half zeven af.
Kop
onder de kraan .
Versneld
het ontwakingsproces afwerken plus ontbijtje.
Frans
en Frank zijn inmiddels ook van de partij.
We
vertrekken op tijd.
Het
donker ochtend wordt inmiddels door licht verdrongen..
Zien
we beter in welke omgeving we naar het vliegveld rijden. Daar werd ik af gezet
en moet ik het maar zelf uitzoeken.
De
vlucht gaat allemaal volgens de regels.
Jeroen
, mijn oudste zoon, is op Schiphol om mij op te halen. Wel zo gezellig.
Kunnen
ook mijn laptop naar de computerman brengen om mijn wifi/internet, probleem te herstellen.
Voor
vijf uur weer ophalen. Het probleem is op gelost. Ik blij, kan ik weer verder.
Als
ik in december weer in Nederland ben, toch maar een nieuwe aanschaffen .
Wie
dan nog leeft wie dan zorgt. Zo is het wel.
Voorlopig
kan ik nu mijn derde verslag op mijn blogspot zetten.
Jeroen
en Hilde hebben mijn verblijf goed voorbereid.
De
ingrediënten voor de Irisch coffee staan klaar.
Mooier
kan het niet.
Morgen
met Jeroen naar de zeilvereniging de Vrijbuiter.
Daar
ontmoet ik twee broers, oudgedienden/collega’s
uit mijn jeugdige perioden van zeilinstructeur bij zeilschool
Loosdrecht.
Zondag 20 oktober
Ik
wordt vertroeteld door Hilde en Jeroen.
Er
moet ook gewerkt worden.
Ik
had in de zomer al twee raampjes voor de dakkapel gemaakt.
Die
moeten nu geplaatst worden.
Alleen
gaat dat niet, maar met zijn tweeën lukt dat.
Op
tijd klaar om, met Jeroen , de twee broers bij de Vrijbuiter te ontmoeten.
De
kantine van de zeilvereniging de Vrijbuiter is leeg.
We gaan naar cafe /restaurant Heineken.
Er
komt één broer, Arjan, de andere, Rob, is onderweg naar Friesland.
We
hebben lekker en gezellig bijgepraat
En…
zodra de omstandig heden dat toelaten, komen de broers Arjan en Rob (ook al een
beetje op leeftijd), naar Kreta. Zolang er plannen zijn is er leven!!
Maandag 21 oktober
Jeroen
brengt mij naar het Meander ziekenhuis. Om 9:00 uur bloedprikken en om 11:00
gesprek met de medici. Jeroen is daar bij, opdat ook hij, goed geïnformeerd word.
Mijn
voeten zijn helemaal goedgekeurd, ook de bloedtest is oké.
We
hebben het e.e.a. doorgenomen .
Nog
twee kuren te gaan, en dan, een jaar na de operatie een bodyscan om te zien of
er nog kankercellen c..q. uitzaaien zijn’
Dat wordt april 2025.
Vanuit
voorgaande gesprekken hadden we begrepen dat deze scan na de achtste kuur
plaats zou vinden.
Geen probleem.
Ik
hoef mij niet te haasten om in Kreta te komen.
Op
mijn gemak langs eilanden en kusten, heerlijk.
Jeroen
heeft een heerlijk maaltijd gemaakt.
Dat
kan hij goed en we hebben nog een aangename
avond.
Morgen
om 05:05 vliegen. Dat wordt dan om 1:45 uur opstaan.
heel
vroeg .. mijn vliegtuig vertrekt om 05:05
uur brrrrr
Einde derde verslag.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten