Reisverslag 2024 deel 5.
Vaartocht Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Verblijf in het vaargebied Lefkas maar een beetje verder weg.
Na gekomen foto’s t.a.v. het 4e verslag
Frank , Frans en Wouter
Frank heeft de Witte Raaf op sleeptouw
Van het vorig verslag:
Zondag 3 november
Van de ankerplek bij Nydri: Bijtijds naar de kant om een vers brood te
halen.
Daarna….
naar de Vliho baai.
Ankeren
vlak bij de “Yachtclub”. ………Ankerplek genoeg!!
Wel
zo handig , daar hebben ze internet en er zijn Engelsen genoeg die daar een
drankje of een hapje nuttigen.
Aldaar
neergestreken om een poging te wagen het derde verslag te versturen.
Dat
valt niet mee, met die trage computer van mij
duurt het lang om foto’s in te voegen.
Uiteindelijk
lukt het….het derde verslag staat op internet.
Morgen
het vierde verslag.
Nu het zo laat geworden is ter plekke het avond eten tot mij nemen.
De Vliho
Yachtclub heeft een goede keuken!
Mooi moment
om dit vierde verslag af te ronden.
Maandag 4 november
Zoals gewoonlijk eerst enige
huishoudelijke en onderhoud
werkzaamheden . Elke dag een beetje.
Nog even bij Lee en Roger
langs.
Helaas ………. Lee stond net
onder de douche.
Roger is opgenomen in het
zieken huis , later bel ik je wel terug…Niet zo leuk
Roger is weer thuis maar
komend week nog de nodige medische controles en testen .
En tussendoortje
Rob is met zijn schip de
Arcas veilig in Tunesië aangekomen. Zijn vrouw Julie is uit Engeland over
gevlogen . Inmiddels hebben ze hun eerste kamelen tocht al achter de rug.
====================================
Vandaag weer worstelen om het
vierde verslag met foto’s op internet te
krijgen. Het is gelukt, niet met de schoonheidsprijs, maar het is van mijn rug
af, hè.. hè..
Volgende klus… de Griekse vaarbelasting!
Dat gaat via internet.. het
is weer zoeken en proberen maar uiteindelijk krijg ik een overzicht , nodig om
bij de bank te betalen.
September en augustus waren
al betaald, € 66,00 .
Dat valt wel mee. Nu november
en december.
Tot mijn verbazing stond er op
het betaal document € 132,00
Dat is voor vier maanden.
Ik zal wel iets fout gedaan
hebben.
Geprobeerd om het e.e.a. te
wijzigen, het lukt mij niet.
Ik kan ook naar de juffrouw
gaan die mij de vorige keer heeft geholpen.
€ 20,00
voor haar behulpzaamheid,.. gaan we niet weer doen.
Morgen naar de bank en gewoon
€ 66,00 betalen.
Ze zoeken het maar uit!!
================================
Ik zit inmiddels de hele
middag bij de Yachtclub.
Om zes uur is het al donker.
Na al dat internet gedoe heb
ik geen zin om eten te koken.
Een pizza en een biertje van
bij Yachtclub gaat er wel in.
In het donker roei ik weer
naar de boot.
Als er geen daglicht is doe
je aan boord niet veel,
Kaarsjes aan, een goed
muziekje en met de kippen op stok.
Het bevalt mij best.
Dinsdag 5 november
Na het uitslaap ritueel eerst
maar even naar de bank!
Vervolg vaarbelasting.
Uitgelegd dat ik geen € 132,00 euro wil betalen maar € 66,00
Dat gaan ze niet doen.
Ze stuurt mij door naar de
havenpolitie.
Aldaar aangekomen werd mij
verteld dat hun taak niet is. Toch wil die meneer mij wel helpen.
Ook hij heeft moeite om er doorheen
te komen.
Hij krijgt hulp van een
vrouwelijke collega.
Die weet er meer van. Het
lukt hen een document te voorschijn te halen waarmee ik bij de bank € 66,00
vaarbelastingen kan betalen voor de komende twee maanden. Hun hoef ik
niks te betalen!
Poeh poeh, ik weer blij. Bij
de bank zijn er geen hindernissen meer. Ook dat is weer van mijn rug,
=================================
Nog wat boodschapjes gedaan.
De kaarsen raken op en met de komende donkere
periode zal ik wel de nodige brand uren maken. Ook dat is geregeld.
In het dorp is het rustig.
Er is weer ruimte voor de jeugd en het normale
leven.
In de winkels wordt ik in het
Grieks aangesproken.
Teken dat de “ Toeristen schakelaar
“ om is.
Ik fiets langs de kade en zie
dat er een rij vrachtwagens met bouw materialen voor de pont naar Meganisi
staan.
De toeristen zijn weg …ruimte
voor vrachtwagens en….. tijd voor nodige
bouw activiteiten.
Moderniseren van winkels en
huize.
Nieuwbouw van mooie villa’s
en appartementen….en niet te vergeten….
De infrastructuur. …...Zonder
wegen geen villa’s
Volgende punt :..
De AIS (automatic
identification system) zorgt er voor dat ik op mijn computer kan zien waar
andere vaartuigen .
Het geeft mij de informatie over de naam van
het schip, hun positie en de koers en snelheid.
Op computer van andere
schepen hebben zij mijn vaargegevens.
Het AIS systeem berekend o.a.
hoe lang het duurt voordat wij het dichts elkaar genaderd zijn.
B.v. over 60 minuten zijn wij
op elkaar op een afstand van 2 mijl genaderd. Ik kan dan nog een half uurtje
slapen.
Na de 60 minuten wordt de
afstand weer groter. Bij nacht en drukke scheepvaart is dat een zeer handig
hulpmiddel.
Wal stations kunnen deze
informatie opvangen . Zij verwerken dat en de posities van de schepen komen dan
op internet te staan.
De identification nummer (mmsi)
van de Witte Raaf is: 244850952
Als je de volgende link volgt vindt je de laatst geregistreerde positie van de Witte Raaf:
https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
Een andere link is :
https://www.marinetraffic.com/?mmsi=244850952
Het probleem
Als ik op de diagnostics van
mijn AIS kijk zie dat alles in orde is.
In praktijk echter zie ik dat
het zendbereik zeker niet optimaal is.
Mijn uitgezonden informatie
wordt kennelijk alleen op korte afstand opgevangen.
Ik ben dus niet zichtbaar op
grotere afstand en de info wordt ook niet op internet verwerkt.
Het probleem zit
waarschijnlijk in de antenne.
Op onze BBQ een paar weken
geleden ontmoette ik een Nederlandse vrouw Tamara, zij leeft met haar partner,
Joe, een Libanees, aan boord van hun schip.
Zij verdient haar geld met
onderhoud van websites en hij verdient geld met onderhoud en reparaties t.a.v.
scheepselektronica.
Als het toch geld moet kosten
dan gun ik hun de inkomsten. Beter dan een rekening van een groot en onbekend
bedrijf.
Via Rob die nu met zijn boot
in Tunesië ligt, kreeg ik hun telefoonnummer.
Joe is de komende week druk maar daarna kan hij waarschijnlijk wel tijd
maken.
Tamara en Joe liggen met hun
boot in Nydri.
Ook dat is weer geregeld.
Even aan boord een slaapje,
daar was ik wel aan toe.
De Yachtclub verzorgd ook “de
was”. Eind van de middag kan ik “de was”
bij de ophalen.
Morgen inruimen en de
volgende “wassessie” klaarmaken.
Aan boord de kaarsjes aansteken,
nog wat computer werk mijn en het eten klaar maken.
Bloemkool met aardappeltjes.
Relaxed de dag uitzwaaien!
Woensdag 6 november
We beginnen de dag met wat
boodschapjes te doen in Nydri. Drie km fietsen, een klein heuveltje op, en..er
weer af.
Weer aan boord staat de
eerste zending “was goed” op me te wachten om opgeruimd te worden.
Dat gaat niet zomaar.
Doordat we regelmatig tussen
de bergen zitten krijgen we ook stof op- en in het schip.
Dus eerst ontstoffen en dan
opruimen.
De kussens/matras van de mijn
slaapkooi uitkloppen.
Daar heeft zich in de loop
der tijd ook het nodige stof in verzameld. ……Kussens opgefrist en schone lakens!!
Voorlopig kunnen we er weer
tegen.
De opberg kasten geordend en netjes ingericht.
Een klein stukje van het
schip is weer door de vingers gegaan.
-------------------
Er is een wezenlijke omslag …
van het drukke toerisme, naar ontspanning. Even wennen aan de nieuwe situatie.
Een lastige confrontatie met het alleen verblijven op
de boot. “Even Katja bellen”.
Live contact gaat niet meer!,
Een vorm van gedachten contact blijft dan over…
Ik mis haar!!
Een stukje rouw verwerking.
Je hoeft dit niet te lezen
maar ik schrijf het toch op.
Dan is het uit mijn hoofd en
wordt het niet zo’n rommeltje in mijn bovenkamer.
Met Katja had ik geen
dagelijks contact.
Beiden hadden ons eigen
leven.
Bijzondere momenten konden we
goed met elkaar delen.
Effe bellen!! Gaat dus niet meer.
Als er geen dood is, is er
ook geen leven.
Zo is dat op de planeet
aarde.
Het overkomt ons allemaal.
Als het zo dichtbij is, dan
is dat een confrontatie met het onherroepelijke.
Daarin een weg in vinden is
voor iedereen anders.
Voor mij zijn dat gedachten
die zomaar naar binnen komen. Herinneringen, belevenissen.
In gedachten deel ik dat met
Katja.
Het brengt ook gezond verdriet
met zich mee.
Daar kom je niet onderuit….
laat het maar komen!
Gedachten die zomaar in je
hoofd binnen komen flitsen.
Waar ze ook vandaan mogen
komen.
Ik neem er de tijd voor.
Jeroen heeft voor de crematie
een aantal mini documentaires gemaakt.
Katja Jeugd..,
Utopia
Katja.,
Katja: moeder dochter zus…
Katja Stoer..
Katja Live ….
Katja heeft een indringende
song uitgezocht voor haar crematie. ……….achtergrond muziek van Katja Live!.
‘Here’s to life’
Een levenslied dat door de goeden der aarde begrepen wordt. Gezongen door Shirley
Horn. (North Sea Jazz 1994)
https://www.youtube.com/watch?v=Nksj0BK_MyA
Via de telefoon kan ik de docu’s
weer bekijken en herbeleven.
Dat is we fijn
Vanavond , kaarsjes aan,
klassieke pianomuziek op de achtergrond, in alle rust en eenzaamheid zonder…,
of toch met Katja, …schrijf ik een stukje van mijn verhaal.
De dag komt weer ten einde.
Morgen…..
Donderdag 7 november
Het
stukje rouwproces ijlt nog een beetje na.
Ik
neem de tijd om uit te slapen en bij te komen.
Als
je niks doet gebeurt er niks .
Schop
onder de kont en actief worden!!
Eindelijk
dan.. de dynamo ophanging is aan de
beurt.
Twee
weken gelden had ik dat professorisch gerepareerd.
Goed
genoeg om deze twee weken door te komen.
Nu
maar serieus aanpakken!
Technisch verhaal.
De
bout die door steun van de dynamo gaat
is 10 mm dik.
Het
gat van de dynamo, waar de bout doorheen gaat is 11 mm.
Dat
is wel erg ruim, daar gaat de dynamo uit eindelijk op rammelen.
Dat
moet opgelost worden.
Het
gat in de dynamo wordt aan beide kanten opgeboord tot 12 mm.
Een
stukje koperen pijp van 12 mm past daar goed in. Dat heb ik aan boord voor
“als”.,, Het komt nu van pas!
Het
gat van het koperen pijpje opboren van 8 naar 10 mm en de bout kan er doorheen.
Ik
monter de stoel met dynamo weer op de motor.
Als
ik het goed bekijk dan is het zaakje niet goed uitgelijnd.
Destijds
onvoldoende aandacht besteed.
Nu
betaal ik de rekening.
Met
vulringen kan ik de dynamo beter op de
stoel positioneren.
De
poelie van de dynamo staat scheef ten opzichte van de motor poelie.
Dan
de stoel maar aan één kant opvullen met ringen en langere bouten.
Die
heb ik niet aan boord.
Voorlopig
is het een heel gedoe om de uitlijning redelijk goed voor elkaar te krijgen .
Monteren
….meten… demonteren… verandering aanbrengen en weer passen, dat een paar keer.
Een
beetje lastig, de dynamo zit onder in het schip, je kan er wel bij, daar is
alles mee gezegd.
Wel
weer goed voor het oefenen in kromme houdingen etc.
Morgen
maar even naar mijn winkeltje, boutjes en ringetjes halen, op de scheepswerf hebben ze een royaal
assortiment.
Ik
ben nu te laat.
Het
bijna zes uur en dan wordt het donker.
“Dag
verslagen” bijwerken, eten koken, dit keer
spaghetti. De rest van de avond laten we
over ons heenkomen.
Vrijdag 8 november
Gisteren
was de laatste dag van mijn zevende chemokuur. Vandaag geen wekkers, uitslapen….
en dat werd half tien!
Het
zonnetje scheen en heeft ook warmte.
Op
het voordek even heerlijk verder ontwaakt.
Er
wachten enge werkzaamheden.
Eerst
een vers bruin brood halen, net op tijd , ik had de laatste!
Boutjes
en ringetjes halen bij de scheepswerf.
Ik
kan het niet nalaten om over de werf te lopen. Hier wordt nog volgens het oude
ambacht schepen gebouwd en gerepareerd..
Scheepspraat
De
romp van een grote toeristen rondvaart boot wordt grondig aan gepakt.
Het
dek en opbouw is nog bruikbaar.
De
spanten zijn geheel verrot en moeten vervangen
worden dat geldt tevens voor kielbalk , wrangen en de huiddelen.
Hoe gaan ze te werk:
Als
eerste worden de huiddelen bij de voorsteven gedeeltelijk verwijdert.
De
vorm blijft bestaan!!
Met
het timmermansoog wordt een nieuw steven
gemaakt en geplaatst,
Onder
de oude kielbalk een wordt een nieuwe kielbalk geplaatst, daarop kan de nieuwe steven
bevestigd worden.
Omdat
er een gedeelte van de huid beplanking is weggehaald, zijn een aantal oude
spanten zichtbaar geworden.
Tegen
de oude spanten worden nieuwe spanten tot aan het dek geplaatst en met bouten aan de oude spanten
vast gezet.
Het
onderste verrotte deel van de oude spanten , worden nu weggenomen en vervangen
door nieuw hout.
De
nieuwe spanten staan nu op de nieuwe kielbalk.
De
bakboord en stuurboord spanten worden middels wrangen aan elkaar bevestigd.
Hierdoor
blijft het verband in de scheepsconstructie gehandhaafd.
Daarna
wordt weer een deel van de huidplanken weggezaagd. De volgende nieuwe spanten kunnen
geplaatst worden .
De
spanten worden gestrookt, op dat de huiddelen daar goed aan bevestigd kunnen
worden.
Doordat
steeds een deel van de huid beplanking verwijdert wordt en de nieuwe spanten geplaatst
worden blijft de oude vorm en het verband van de romp, gehandhaafd.
Op
de foto is dat goed te zien , hier zijn ze al een paar stappen verder,.
Op
deze manier worden alle spanten en achtersteven geplaatst c.q. vervangen.
Als
spanten frame geheel gestrookt is , kunnen er nieuwe huidplanken aangebracht
worden.
Motor
en schroefassen aanbrengen, breeuwen en schilderen.
Het
schip kan weer varen.!
Ik kan
altijd met genoegen naar dit oude ambacht kijken. Kennelijk is het op deze plek
en voor deze schepen nog rendabel om zo te werk te gaan.
Enigszins op eenzelfde manier heb de huid van de Witt Raaf vervangen , maar dan met ijzer. zie de video van de restauratie .
Fruit
halen bij de mini markt, de “was” ophalen die inmiddels ook al gereed is.
Zo
de halve dag is alweer ingevuld.
Gaan
we weer verder met het technisch verhaal.
Technisch verhaal vervolg.
De
stoel, met vulringen opnieuw gemonteerd.
Pas
als alles weer op zijn plaats zit kan je pas zien of de uitlijning correct is.
Dus
niet, weer de stoel er af.
De
stoel is op het motorblok gemonteerd met bouten.
Het
is dus steeds zoeken naar de schroefgaten …..
En
dat met die zware dynamo in je handen onder in het schip.
Voor
een keer niet zo’n punt.
Het
wordt nu wellastig.
De bovenste
twee boutengaten nu voorzien met een soort van tap einden.
Dan
kan je de stoel daar zo opschuiven.
De
twee andere boutjes er in…. Vergeet het maar . het weer zoeken naar de
boutgaten.
Uiteindelijk
zitten ze op hun plaats.
Alles
weer vast gezet…
De
uitlijning is nog niet naar mijn zin,
Ik
neem een rust momentje.
De
bovenkamer staat niet stil.
Toch
maar een nieuwe stoel maken als ik in Nederland
ben.. Dan moet ik nu wel , nu alles nog los is, tekeningen maken. Aldus gedaan.
Weer
demonteren en opnieuw proberen.
Dat
gepeuter met die boutjes wordt ik zat.
Toch
maar vier fatsoenlijke tapeinden gemaakt.
Achteraf
was dat veel minder werk dan al dat gepruts.
Ik
kan nu de stoel over de vier tapeinden
schuiven en op mijn gemak de moeren bevestigen.
Toch
is dan nog de uitlijning niet naar mijn zin.
De
vulringen maar weg halen….. Opnieuw monteren.
Doordat
de speling op de lange bout en dynamo is weggenomen, krijgen we ook weer een
ander beeld.
De uitlijning
komt nu redelijk in de richting..
Ik
kan er mee leven.
Proef
draaien. Het e.e.a. loopt correct.
Er
zit wel veel trilling op de dynamo, veroorzaakt door de
V-snaar
, dat loopt niet lekker.
Door
de slechte afstelling is de riem , in de loop der tijden , er niet beter
op geworden.
Het
is inmiddels donker geworden.
Morgen
maar de reserve riem tevoorschijn halen en kijken war dat doet.
====================================
Na
al dat gepeuter eerst maar een pilsje halen bij de Yachtclub.
Die
hebben ze inmiddels omgebouwd naar de “winter stand” Het is knusser.
Houtkachel
om de ergste kou weg te halen en een gezellige zithoek.
Zo
kunnen de gasten, veelal Engelsen die hier een huisje hebben, regelmatig bij
elkaar komen.
Het
restaurant is nu een soort buurthuis geworden.
Een
paar jaar gelden toen ik hier deels de winter heb door gebracht organiseerde men
ook van alles.
Zo
kom je de winter wel door.
Ik
ga dat niet afwachten, na de nodige klusjes, weer en weder dienende, richting
Kreta!
Als
ik weerbericht bekijk zie ik dat het begin volgende week bewolkt en regen
voorspeld wordt.
Ik
wilde nog met een scooter de “binnenlanden” van de het eiland Lefkas verkennen.
Er
zijn nog twee zonnige dagen zaterdagmorgen en zondag.
Alles
laten vallen morgen scooteren!!! Zondag zien we wel verder.
Zaterdag 9 november
Redelijk
tijd opstaan, ik wil nog een nieuwe V-snaar voor de dynamo scoren en dan een
scootertje regelen.
Dat
had ik gedacht, en…. ik had het ook wel kunnen weten.
Alle
scooters zijn in middels in de gesloten kantoren opgeslagen.
Verzekeringen
opgezegd, er valt niks meer te regelen.
Het is overduidelijk!
De laatste vluchten zijn afgewerkt.
Het
vliegveld is tot begin april gesloten.
Geen
toeristen??? Dan gaat de toeristen fabriek ook op slot.
De
Grieken kunnen weer bezit nemen van hun dorp!!
Er
lopen weer jonge moeders met hun kinderwagen door de dorpsstraat.
Ik
had me er op verheugd om met de scooter de bergen in te gaan en de wat
afgelegen dorpjes te bezoeken.. Gaat niet door.
Even schakelen.
Eerst
maar even in het zonnetje aan het verlaten strand herbezinnen
Uitzicht
op o.a de eilanden Madouri, Scorpios en
Meganisi.
Shit… vergeten om een fotootje te maken dan maar een oude foto
Het
wordt weer warm. Vest uit en in het T shirt maar verder. Ik ga op onderzoek
naar de kleine weggetjes in Nydri.
Af
en toe loopt dat dood.
Ik
zie wel veel gesloten appartementen, hotels, winkels en restaurantjes .
Meubilair
opgeslagen , zwembad leeg, alles is winter klaar.
Waar
het nodig wordt gebouwd en verbouwd , het bouwvak seizoen is aangebroken.
Terug
op de boot, eerst maar even een slaapje doen.
Het
wordt wel heet , geen wind en wel zon.
Dan
de nieuwe V-snaar monteren.
Effe
is toch niet effe.
Maar
het is gefikst en ik ben tevreden.
De
boel opruimen .
Ik
heb trek in een cola tik.
Niemand
houdt me tegen.
Een
snackje er bij en dag kan niet meer
stuk!
Nog
even genieten van het mooie weer.
Na
zondag krijgen we vier dagen bewolking met
regen en een beetje wind .
Temperatuur?? 14 graden… oeps… Zal wel wennen zijn.
Nog
even uitzoeken of ik wat met mijn AIS uit kan richten Het wordt er niet beter
op.
Over laten aan specialisten!
Zondag 10 november,
Als ik s’morgens
wakker wordt zie ik activiteiten op de kade
bij de Yacht club.
Een marktje van tweede hands spullen.
Voor het goede doel!
Eerst
maar even de afwas doen en enig schoonmaakwerk.
Tijd
om naar de markt te gaan
Ik vind er een paar puzzels en dvd’s.
Goed
voor de “wintermaanden”.
Het is
druk, ik kom in gesprek met een Amerikaan.
Hij
heeft hier een huis en woont er het hele jaar.
Hij
hoopt dat Trump wat goeds brengt.
Daarbij
aantekenend dat het een tijd geleden was dat Amerika een president had die
werkelijk wat betekende voor het Amerikaanse volk.
Daar
houden maar bij. Ik ga terug naar het schip.
Vandaag
is het nog mooi weer!
De RVS
stootrand heeft enig roest aanslag.
Dat irriteert mij.
Dus
even schoonmaken, kan het de komende
dagen door het zoetwater regen lekker afgespoeld worden.
Joe, de
scheepselektronica man. Ligt met zijn schip bij Nydri.
Ik ga naar
de kleine Tranquilo baai tegenover
Nydri.
Even een
andere omgeving.
Er
liggen ook de nodige “langparkeerders”.
Een
volgend voordeel is dat de zon daar een uur later achter de bergen verdwijnt..
Maar
zodra de schaduw komt wordt het fris.
Het
zonnepaneel goed vast gezet en het schip regen en wind klaar gemaakt.
Het
wordt donker…..
Maaltijd
klaar maken….. het wordt bloemkool met een aardappeltje.
Nog wat
computer werk en dag zit er weer op.
Zondag nacht 10 november
Weinig
geslapen.
In de avond vond ik op mijn boekenplank een luister
DVD : SONNY BOY .
Geschreven
door Annejetje van der Zijl en voorgelezen door Diewertje Blok.
Voor
het slapen gaan een gedeelte uitgeluisterd.
Als een
verhaal mij “pakt” dan kan ik dat moeilijk loslaten.
Als ik
naar bed ga en na een slaapje wakker wordt, kan ik de slaap niet vatten..
Dan
toch maar verder luisteren.
De
slaap begon zich te melden.
Hoewel
het moeilijk was om afstand te nemen van het verhaal….. toch maar gaan slapen.
Maandag ochtend 11 november
In de
ochtend eerst maar even vers brood halen in Nydri.
Dat betekend
weel een goed stuk roeien en omdat de fiets in Vliho staat. Te voet
boodschappen.
Geen
grote afstanden lopen.
Ondanks
dat ik wat brandende voeten heb als bijverschijnsel van de chemo, gaat het
lopen vrij goed.
Ik roei
weer terug naar de boot, maar voordat ik aan boord ga . roei ik nog even langs
de oever van de kleine Tranquilo baai.
Het is
zo’n fantastisch mooi en beschermd gelegen baaitje dat het al gauw een toevluchtsoord
wordt voor schepen met langdurig verblijf.
Achter
gelaten door hun eigenaren met de gedachten spoedig weer terug te keren.
Niet
altijd lukt dat, met als resultaat dat de boten snel verslechteren en sommigen
zelfs door welke reden dan ook water maken en zinken.
Het ontsiert de baai.
Waar
zijn de eigenaren en wie ruimt het op??
Opruimen
kan alleen met toestemming van de eigenaar en die is er niet. Het wordt er niet fraaier op .
De wal
plaatsen voor schepen worden schaars.
Deze
plek lijkt dan een “veilig” toevluchtsoord.
Jammer…
de oevers zijn fraai en het uitzicht op de bergen aan de overkant, achter Nydri,
is fantastisch mooi.
Weer
aan boord slaat de lome moeheid toe.
Ik ga
even liggen .
Een
diepe slaap maakt zich van mij meester.
Dat is
wel heerlijk, maar als je wakker wordt ben je aardig gebroken.
Ik hoef
niks!!!
Om bij
te komen luister ik naar de rest van het verhaal van Sonny boy.
Het is
een levens geschiedenis van een wilskrachtige en zelfstandige vrouw.
Zij
leefde van het begin vorige eeuw tot na de tweede wereld oorlog.
Ongeloof
over geloof, liefdes relaties en familie relaties.
Wat
kunnen mensen het elkaar toch moeilijk maken.
Het
verhaal raakt mij diep.
===================
Vandaag
geen zin om wezenlijk dingen te doen.
Een
beetje opruimen kan geen kwaad.
Tegen
het einde van de middag, als alles voor vandaag op orde is, wil ik de
reisverhalen van Fred doornemen.
Fred
heeft zijn Lemsteraak, in de periode dat ik de witte Raaf aan het restaureren
was, op de werf van Wolly Visscher. ook geheel gerestaureerd.
Fred is
mij in Griekenland voorgegaan en heeft met zijn schip de Alcedo, nodige omzwervingen gemaakt.
Ook in
het gebied wat voor mij voor de deur staat om te verkennen.
Ik pak
de map van de boekenplank.
Naast
de map staat het fotoboek van de laatste levensfase van mijn docht Katja.
Confrontatie
met rouwverwerking
Ik kan
het boek niet laten staan.
Uit het
niets komt dan weer een confrontatie met het rouw proces en het ondergaan van
het gezonde verdriet.
Alles passeert
weer de revue.
Op 23
juni 2023 kreeg ze het bericht van de Patscan/long arts; Lonkanker fase 4!. ….Dit
is mijn doodvonnis zei ze!
Op 23
mei 2024 is haar as uitgestrooid in haar achtertuin tegen het bos van Hollandsche
Rading
Het is weer even slikken.
Op haar Rouw kaart staat de formule van de relativiteitstheorie
Ik heb net het verhaal aangehoord van de gruwelijkheden die in de
tweede wereld oorlog gepleegd zijn.
Familie die in het ongewisse blijven over het wel of niet in leven zijn
van hun dierbare.
In dat kader mag ik blij zijn dat we Katja in haar laatste levensdagen
zo hebben mogen begeleiden.
Ik neem maar een borrel en ga het avondmaal bereiden.
===================================
Einde 5e reisverslag
Geen opmerkingen:
Een reactie posten