Reisverslag
2024 deel 7.
Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Verblijf in
Griekenland , de belevenissen van de
vaartocht van Lefkas naar Kreta
Laatste alinea
van her vorig verslag:
Om vier
uur verdwijnt de zon achter de bergen van het eiland Lefkas en wordt het fris.
Half zes valt het doek en word het donker.
Dit is
de eerste stap naar een volgend avontuur is gedaan.
Mooie
gelegenheid om verslag zes af te ronden.
Maandag 18 november
De weersvoorspelling voor de komende dagen:
Vandaag:
veel zon en een redelijke wind uit het noorden.
Dinsdag: zon en een klein windje uit het zuid oosten
, in de avond regen tot donderdag morgen.
Woensdag: een beetje zon, in de middag regen, weinig
wind uit het zuiden
Donderdag:
in de ochtend regen in de middag zon en wolkjes
wind uit NO 4 met uitschieters naar 5 of 6
Vrijdag:
vanaf 11 00 regen. Geen vaardag
Zaterdag: wind uit NO 5 met uitschieters naar 6 of 7
wel zon!
Het
zonnetje schijnt,….. goed begin van de dag.
Het strandhuis ziet er vredig uit.
Helder
water met vissen, alsof je in een aquarium drijft. Windje uit het noorden, hier
heerlijk in de luwte van het eiland Scorpios . Goed voor een relaxed ontbijtje!!
Half
tien zijnde zeiltjes omhoog en varen we het open water in.
Het
beloofd een fantastische zeildag te worden.
De
windsnelheden variërend wat, de vaarsnelheden gaan van 2,5 knopen tot 5, 5
knopen. Lekker zo.
Als
ik langs het eiland Meganisi vaar zie een hoop kaalslag. Stuk uit de berg
gehakt en een grote berg steen op een andere plek.
Ten
behoeve van een ontsluiting weg??
Of…
plek maken voor een ressort of iets dergelijks.
Het
wordt er niet mooier op.
Hoe
ziet het er over tien jaar uit??
De
Raaf vaart heerlijk relaxed.
Aan
de noordkant van mijn lijf is het fris, aan de zuidkant is het warm!
Ik
merk wel dat ik nog geen zeebeentjes heb.
Puntje
van aandacht en extra zorgvuldigheid bij het doen van werkzaamheden aan dek!
Eén hand voor de boot en één hand voor je zelf!!
Op het water zijn geen bootjes te bekennen, hooguit
een klein vissersscheepje, we zijn te gast van moedertje natuur..
Aan
bakboord kom ik richting vaste wal met daarop een hoog kaal bergmassief. De
hoogte varieert van 1200 tot bijna 1600 meter.
Wel in contrast met het eiland Kalamos dat ik nu aan stuurboord zijde heb.
Kalamos is een hoge steile berg ongeveer 750 meter hoog.
Weinig plek voor bewoning.
Tegen deze bergwand is alles grotendeels groen.
Ziet
er niet spectaculair uit maar omdat het aan de kust ligt aan de rand van een
laagvlakte, is er strand .
Voor
zover ik dat bekijken, zijn er enige mogelijkheden voor toeristen.
Er
is ook een kleine haven maar dat sla ik allemaal over.
Om
half één vaar ik langs de noord oostpunt van het eiland Kalamos.
..
Aanbeveling !!
Even
kijken op Google Earth en Google Maps.
Hoef
ik niet zoveel uit te leggen…en… je maakt zelf een stukje van de tocht mee!!
-------------------------------------------
Windpraat
Omdat
nu vlak langs de steile berg vaar veranderd er ook regel matig de wind rond de
hoge en steile berg, in kracht en richting.
Het
begint met luwte, dan komt wind uit het zuiden en “kwispelend” komt dat uiteindelijk
uit op NW.
Ook
de windkracht varieert langs het bergmassief.
Achter
de berg kan soms opgehoopte wind tevoorschijn komen tot wel eventjes windkracht
5.
De
kust is het aanzien waard.
Als
ik op een gegeven moment een beetje wind tegen krijg, vaar ik op het motortje
dicht lang de kust.
Kleine
strandjes, steile wanden en mooie rotsformaties.
De plaats Kalamos is in zicht.
Met al die draaiende wind is dat toch nog bezeild.
--------------------------------------------------
Bij de haven, in de luwte van de bergwand is
er weinig wind.
Kunnen
de zeiltjes naar beneden en kan ik op mijn gemak de zaakjes op orde brengen.
Aan de kade ligt één zeilschip. dat is een langblijver die hier het hele eind seizoen al ligt.
De
visser bootjes hebben weer beslag gelegd op een groot gedeelte van de kade.
Ik
vind nog een plekje waar ik lanszij de kade kan liggen.
Toch
niet zo goed onder de strakke kademuur steekt, onder water, nog wat rotsblokken
uit, niet zo leuk.
Er
is nog ruimte aan de kade achter mij en daar kan de Raaf mooi liggen.
Met
de kuip naar de zon en kussentjes onder de billen kan ik mooi mijn rust
momentje nemen.
Na
zo’n dag weet ik weer waarom ik de
winter maanden hier door wil brengen!!
Toch komt er weer wat onrust.
Is
er hier nog wat te beleven? We gaan te
voet de kade af. Het restaurant George is
winterklaar.
Het
supermarktje is dicht. Een restaurantje is waarschijnlijk een paar uur per dag
open, of er wat te eten is?? Ik betwijfel het.
De “Port
Bakkery” is in de winterstand, morgen geen vers brood!
Ik
zal mijn vuilniszak hier ook maar niet achterlaten.
Bewoners
?? Een paar bejaarden en enige oude vissersmannetjes.
Ik
volg het bordje “centrum”.
Een
grote kerk …. een centrum heb ik niet gevonden.
Het
is wel lopen op steile straatjes. Je bent daardoor wel snel op ”hoogte”.
Allemaal
al een keer gezien maar nu gebeurt er niks.
Ik
denk dat ik bij elkaar misschien wel tien Grieken heb gezien.
Mooi
om Kalamos in deze toestand meegemaakt te hebben! Hier is niks meer te zoeken.
Morgen
wil ik naar een grotere plaats, Astakos, gevestigd op het vaste land.
Daar
is wellicht veel meer activiteit.
Het
eiland Kastos sla ik over.
Ook
daar zal helemaal niets te beleven zijn.
Al
met al een heerlijke dag gehad.
Jammer
dat ik dat niet aan den lijve met anderen kan delen.
Agenda’s
, logistiek, etc etc ….. dat gaat niet lukken.
Wel
kan ik mijn belevenissen delen door dit te schrijven.
Medische zaken
Aan
het einde van de dag “medisch overleg gehad “ met Dieneke. Mijn steun en toeverlaat bij het medisch
proces!
Mijn
voeten en benen zijn nog de zwakke schakel.
Voorlopig
gaan we er vanuit dat we a.s. vrijdag, een week later dan gepland, de laatste
kuur opstarten.
Op donderdag
is er nog overleg t.a.v. de
daadwerkelijke uitvoering.
----------------------------------------------
Om
half zes is het alweer donker.
Met
het schrijven van dit dag verslag heb ik deze mooie dag nog een keer herbeleefd?
Het
is hier muisstil.
We
gaan bijtijds van de nachtrust genieten.
Dinsdag 17 november
De weersvoorspelling voor de komende dagen:
Vandaag: zon en een klein windje uit het oosten /zuid
oosten , in de avond regen tot donderdag morgen.
Woensdag: regen en misschien nog en zonnig momnetje,
weinig wind uit het zuiden
Donderdag:
in de ochtend regen in de middag zon en wolkjes
wind uit NO 4 met uitschieters naar 5 of 6
Vrijdag:
vanaf 14:00 regen. In de avond en nacht veel regen en wind.
Zaterdag: vanaf 8 uur zon behoorlijk wind uit NW 5 met
uitschieters naar 6 of 7
Om
half acht wordt ik wakker door een heftig schroef geluid. Een ferry komt binnen
en meert voor mij, aan de kade, af.
Het
is licht en de zon zit nog achter de bergen.
Als
we nog wat willen maken van deze dag dan moeten we nu weg!!
Maagpil
innemen voetjes verzorgen , jack over mijn pyjama en los gooien.
Als
je in de haven gaat wachten op wind ben je altijd te laat!!
Met
motortje stationair glijd de Raaf de haven uit.
Buiten
de zeiltjes omhoog. En… zowaar er is enige wind , voldoende om vooruit te
kunnen.
Het
motortje kan uit. Weldra komt er uit het oosten, van het vaste land, een windje
aan zetten.
Niet
koud want de bergen zijn nog warm.
De
Witte Raaf komt weer in haar element.
Met
ruim aan de wind zitten we opruim 5 tot 6 knoopjes.
De zon komt nu wel goed te voorschijn.
De
eilanden Kastos en Kalamos worden in het zonnetje gezet.
Op
de foto is het hoge eiland Kalamos te zien , 750 meter.
Het
vlakkere eiland Kastos is het hoogste punt op 110 meter.
Het
windgenot is maar voor een uurtje.
Deze
wind ontstaat door temperatuur verschillen.
De bergen
zijn nog warm en de zee blijft koud.
Dat
bewerkt een luchtstroom van warm naar koud.
Om
9 uur is de pret over, we hebben wel een
mooi stuk afgelegd,
Van
9 uur tot tien uur is het windstil.
Dan
is er gelegenheid om mijzelf te frissen en aan te kleden, plus tijd voor enige
huishoudelijke bezigheden.
De teerling
naar de nering zetten!
Moedertje
aarde schept de mogelijkheden zoals het haar uitkomt, ik heb mij daaraan te
schikken.
Daar
kan je alleen maar gebruik van maken als het e.e.a. zich voordoet.
Na
10 uur krijgen we wind uit het zuiden/
zuid westen.
Het
beloofde windje valt iets anders uit.
Het
zonnetje verdwijnt achter een wolkendek.
Geeft
niet aan de wind over stuurboord varen we richting eilanden die voor de grote
baai van Astakos liggen.
Als
ik daar vlakbij kom, is het koersje dat we varen, tussen de eilanden groep
door.
Het
is gewoon leuk om door deze eilanden groep van ongeveer 10 eilanden door te
rommelen.
Op de gekste plekken zie je kapelletjes staan. Wie gaat daar naar toe??
Er
zij geen strandjes en anker mogelijkheden .
Het
zijn allemaal bergtoppen die boven het water uitsteken. Eentje komt er maar net boven uit …….even
opletten!!
Als
we richting de baai gaan en de eilanden groep verlaten zien we veel Fish Farms.
Grote
drijvende netten waarin de vis wordt gekweekt.
Hoe
het precies werkt weet ik niet maar het zijn een groot aantal netten die georganiseerd
gerangschikt zijn.
Wat
ik wel weet is, dat de vissen gevoerd moeten worden
met
voer dat goed is om de vis snel te laten groeien. Bedrijfsmatig gezien is dat
mooi.,,,, Het milieu?
Doordat
er veel eenzijdig voer in de netten wordt gestrooid wat dus ook in het
omringende water terecht komt, is dat niet zo plezierig voor de biodiversiteit
aldaar.
Voorlopig
vaar ik met een bezeild windje richting Astakos en… het zonnetje komt er weer bij!!
Even
gelegenheid om een lunch te maken.
Vlak
bij Astakos aangekomen vaar ik nog even dicht langs de oevers aan de voet van
de baai.
Het
eind van de baai is in zicht.
Tussen
de bergen is daar een grote laagvlakte ontstaan.
Mooi
gebiedje om met de fiets te verkennen.
In
de “Greek waters pilot” had ik al gelezen dat Astakos voor de Griekse toeristen
is.
Er
zijn wat kades en stormweringen, die zijn hoofdzakelijk bezet worden door grote
en kleine vissersschepen.
Plaats
voor zeiljachtjes is er nagenoeg niet.
Het
was ook even zoeken naar een plekje .
Tussen
een paar jachtjes (4 stuks ) zag ik nog
een vrij plekje. Toen ik daar wilde parkeren werd ik weggestuurd .
Een
duiker was daar bezig.
Uiteindelijk
vind ik een vrije plek op het einde van de pier.
Het
schip met haar kontje tegen de pier aangelegd.
Het
is twee uur in de middag.
Het
zonnetje schijnt en er is geen tekenen van regen.
De
fiets te voorschijn gehaald en op verkenning.
In
eerste instantie naar alternatieve ligplaatsen gezocht.
Ik
zie een pontoon, maar dat is niet ideaal.
Enige
wat overblijft is ankeren.
De
stranden zijn van grind, als dat op de zeebodem ook zo is, is dat niet al te
beste ankergrond.
Goed
om te weten.
Aan
het pontoon kwam een Deens zeilbootje afmeren.
Hij
was van de kade weggestuurd. Plaats vrijmaken voor een grote vissersboot.
Aan
de overkant van de baai is een rommelwerfje, vindt ik altijd interessant om te
kijken wat daar allemaal ligt.
Het
werfje is afgesloten met een hek , jammer dan.
Omdat
we hier aan het einde van de baai zijn en de laagvlakte hieraan grenst ga met
de fiets toch maar naar de “binnenlanden”.
Veel boomgaarden met olijf bomen, geiten en schapen, en wijngaarden.
Via
klein landweggetjes kom ik bij de achterkant van Astakos uit.
De
winkels en terrasjes zijn deels gesloten.
Er
is nog genoeg open om het gezellig te houden!
Uiteindelijk
is Astakos een grote plaats waar veel mensen wonen.
In
één van de winkelstraatjes zie ik en shoarma
tent.
Ze zijn
nog niet klaar, over een half uur kan ik daar terecht.
Ook
zie ik een slager met goed vlees, niet open!
In
de supermarkten is dat niet te vinden.
Als
ik weer aan boord ben wordt het donker en begint een beetje te spetteren.
Als
het droog is ga toch maar een broodje shoarma halen.
Zo
te zien hebben ze daar ook mooie saté, goed voor een volgende keer, bij de
rijstmaaltijd!
Omdat
in deze omgeving mijn AIS signalen niet door internet opgevangen worden, meld
ik Jeroen , mijn oudste zoon, waar ik, weten ze een beetje waar ik uithang.
Als
je echt wil weten waar ik uithang moet je gewoon even bellen. …..Dat werkt ook.
…..
De
grote ferry die hier in de middag aan kwam, vertrekt weer. Het wordt weer
rustig. Het was weer een dagje die veel meer bracht dan ik van te voren had
kunnen bedenken.
Gezien
de weersvoorspelling, heb ik nog niet duidelijk voor ogen wat de vaarplannen
zijn. Veel wind en regen!
We zijn
in ieder geval op een plek waar wel wat te doen is.
Woensdag 20 november
De weersvoorspelling voor de komende dagen:
Vandaag:
regen en misschien nog een zonnig momentje, weinig wind uit het zuiden
Donderdag:
in de ochtend regen en in de middag zon met wolkjes, afnemende wind
Vrijdag:
regen. wind uit ZW 4 met uitschieters naar 5 of 6
Zaterdag:
vanaf 8 uur zon behoorlijk wind uit NW 5 met uitschieters naar 6 of 7.
----------------------------------------------------
Vannacht
veel regen gehad met af en toe een donderslag
In
de ochtend kwam de zon erbij en werd het aangenaam.
Wat
te doen vandaag??... werken aan mijn
schroefas generator.
Een
technisch verhaal
In
vorige verslagen heb ik er al iets over verteld .
Op
de schroefas zit een grote poelie.
Daar
kan een riem overheen lopen die een generator aandrijft, De generator heeft een
kleine poelie, dit om een zo groot mogelijk toerental te genereren om, zodoende,
boven een spanning van 30 volt uit te komen.
Het
probleem is dat de riem steeds van de grote poelie afloopt. Die wil ik aan
passen.
De
poelie moet iets kleiner worden en hij moet iets afgerond worden.
Bij
een poelie met een rond oppervlak, zal de riem er altijd bovenop kruipen.
Met
een professorische beitel en draaiende motor heb ik iets kunnen verwezenlijken.
Het
blijkt niet goed te werken.
In
de vooruit gaat het goed maar ga ik zijn achteruit dan loopt de riem ervan af.
Als
ik zaakje verstel gaat het anders om.
In
de middag betrekt het weer en wordt het regenachtig. Voorlopig even in de rust.
Morgen zien we verder.
------------------------------------------------
Eind
van de middag is het weer droog en wilde
ik naar de slager een karbonaadje halen
die was dicht.
Gisteren
had ik al ontdekt dat het “leven” hier pas in de avond begint. Natuurlijk
siësta!!Om 7 uur nog maar proberen.
Er is wel een mooie zonsondergang even genieten
van het schouwspel
Daarna
naar de slager. Enkele winkeltjes en
kroegjes zij open. Het is gezellig druk.
Nautisch praatje t.a.v een veilige ligplaats!!
Weer
aan boord wordt ik aangesproken door twee Grieken.
In gebrekkig
Engels en vertaal-ap wordt mij het e.e. duidelijk gemaakt.
Het
wordt slecht weer en dit is geen goed ligplaats.
Goed
te constateren, maar waar dan naar toe. ??
Ze wijzen een plek aan om te ankeren maar dat
zie ik niet zitten.
Aan
de kade?.... dat is voor de vissers schepen.
Maar
voor een nachtje?.. ja dat kan. Het is al donker.
Spullen
op orde gemaakt en naar de kade.
Komt
er later een vissers schip aan die kennelijk op mijn plek wilde liggen.
Hij
gaat ergens anders liggen.
Ik
ga er naar toe en vraag of er iemand is die Engels spreekt. Nee dus. Maar na
enige vorm van communicatie kan ik
blijven liggen, morgen kijken we wel verder.
Achter
mij ligt een vissersschip met behoorlijke schade op de neus. Die zal wel niet
weggaan.
Kijken
of ik daar morgen langszij kan liggen.
Het
is mij inmiddels wel duidelijk .
Astakos
is een Grieks dorp en bestemd voor de Grieken. Voor passanten is er geen plaats
en alleen Griekse toeristen komen hier in de zomer.
Er
wordt ook heel weinig Engels gesproken men is daar niet op ingesteld.
Ik
denk dat ik nu de enige buitenlander
ben.
In
mijn T shirt loop ik nog wat rond.
Een
enkel restaurant is open.
Eentje
met de nodige klandizie en rest.. niet veel klandizie.
Toch
weer een dagje die anders dan anders.
Gisteravond dacht ik aan de kade goed te liggen.
Er
wordt meer wind verwacht dan voorspeld.
De
vissers schepen zijn terug van de zee en zoeken bij elkaar beschutting.
Eigenlijk
lig een beetje in de weg..
Maar
als probeer uit te leggen dat ik wel kan verkassen voor een groot vissers
schip, hoeft dat niet.
De
kade ligt 20 cm boven het water niveau .
Bij
harde wind kan dat problemen geven.
Ik word
door de lokals aangeraden en hier weg te gaan .
Daar
ben ik het wel mee eens.
De
stootkussen kunnen zomaar tussen de kade en het schip er tussen uit glippen en
dan zit je met de zijkant op de betonnen kade.
Geen
leuk vooruit zicht.
De
stootkussen blijven drijven, de vissersschepen gebruiken daarom zware auto
banden. Die kunnen diep genoeg in het water zakken om voldoende bescherming te
geven.
De
volgende vraag … waar naar toe.
Makkelijkste
oplossing is ergens ankeren.
In
het donker en deze omstandige heden zie ik dat als laatste oplossing.
Er
is een kleine “Marina “ een stukje verder op.
Die
ligt vol met kleine vissers bootjes.
Op
de fiets toch maar even pols hoogte nemen.
Er
ligt een redelijk stevig vissers schip waar ik tegen aan zou kunnen liggen.
De
wind staat op de zijkant van het schip. Ik kan de Raaf daar zo tegenaan laten waaien.
Voorlopig
een goed alternatief.
Terug
naar de boot en zorgen dat ik tussen de grote vissers boten weg kan komen.
Lastig
met deze wind, het gaat goed.
In
het donker, het is inmiddels ongeveer 11 uur in de avond, het haventjes
opgezocht.
In
kom is geen golfslag en kan ik makkelijk draaien.
Ik
lig evenwijdig aan de kotter, de wind doet de rest en drukt mij netjes tegen de
kotter aan.
Voldoende
lijntjes aan brengen en alles wat er aan stootkussen aanwezig , tussen de boten
aanbrengen.
Het
schip ligt zo goed dat geld idem voor de kotter.
Die
heeft wel een zware buurman gekregen.
Ik
ga mijn fiets op halen die nog bij de kade staat.
Als
ik terug kom is de eigenaar van de kotter aanwezig.
Hij
is niet zo blij. Kan ik mij voorstellen.
Het
zaakje ligt er goed bij en hij heeft daar vrede mee.
Het
is inmiddels bijna één uur in de nacht.
Tijd
om te gaan slapen .Wel de wekker op een uur zetten.
Elk
uur een controle rondje doen.
Dat
is wel nodig . Omdat het de Raaf bij windvlagen aardig overhelt hebben de stootkussens
de neiging om er tussen uit te knijpen.
De
Raaf van de kotter afduwen en de stootkussens er weer tussen proppen.
Het
is niet koud en er is geen regen.
Dat
maakt het wat makkelijker.
De
windkracht is inmiddels opgelopen tot 7 a 8 beaufort.
Het
hoogtepunt rond een uur of vier.
In
de ochtend neem te de wind af.
---------------------------------------------------------
Donderdag
21 november
De weersvoorspelling voor de komende dagen:
Vandaag:
enige vorm van regen en een lichte oosten wind.
Vrijdag:
hele dag regen. wind uit ZW 4 met uitschieters naar 5 of 6
Zaterdag:
vanaf 8 uur zon behoorlijk wind uit NW 5 met uitschieters naar 6 of 7.
Zondag:
hele dag zon met een klein windje uit het zon
Maandag
zon weinig wind uit verschillende hoeken
Dinsdag
zon met wolkjes. Weinig wind variërend van noord naar NW
----------------------------------
Rond
een uur of negen is er nagenoeg geen wind.
Af
een toe een verdwaalde windvlaag maar dat is alles.
Aan
de andere kant van het pontoon is er een gaatje waar de Raaf met de spiegel
tegen het pontoon kan Liggen . Landvasten losgemaakt en om het pontoon heen
gevaren. Anker uit en met de kont naar het pontoon varen , dat lukt.
Het
anker houd.
Ik kan
vastmaken aan het pontoon.
Ik
lig een beetje scheef over bakboord.
Aan
stuurboord het grote Danfort uit.
Een
extra lange lijn er aan vast geknoopt en met het bijbootje breng ik het anker
zo ver mogelijk weg.
Anker
in het water laten plonsen en aan boord de anker lijn aantrekken.
Achter
twee ankers lig ik nu goed voor het
pontoon.
De
eigenaar van de viskotter komt nog langs en is tevreden met de gang van zaken.
Tijd
om even bij te slapen.
Mijn conditie ??
En
een gunstige constatering… met al deze werkzaamheden ben ik niet tegen belemmeringen
aan gelopen.
Geen
hinder van mijn voeten , kracht genoeg om met mijn handen de nodige
werkzaamheden te toen.
Lekker gevoel!!
---------------------------------------
Tegen
de middag een vers brood gescoord.
Na
de lunch weer even plat.
Medische zaken:
Vandaag
rond drie uur,.. Griekse tijd vier uur ,
telefonisch afspraak met het Meander ziekenhuis.
Gisteren
had ik al een samenvatting gemaakt over mijn ervaringen afgelopen week.
Het
branderig gevoel verdwijnt niet.
Alles
bij elkaar genomen is het verstandig om de 8e kuur niet ten uitvoer
te brengen.
Afweging
van het nut van de kuur en kwaliteit van leven.
Even wennen.
Geen
verplicht ritme van de kuur meer.
Maagpillen
zullen niet meer nodige zijn, die hoef ik niet in te nemen.
De
poedertjes om een soepele stoelgang te bewerkstelligen kan ik, voor zover mijn
darmen het toelaten, afbouwen.
Om
te beginnen om de dag een hoeveelheid van 7 gram.
Eerst volgend medisch contact is op 23 december, vooraf
gegaan door bloedprikken.
De
grote ferry ligt voor de kade.
Op
de plek waar vannacht de vissersschepen
lagen.
Met
de fiets pols hoogte nemen hoe de toestand, na het slechte weer, daar is.
De
vissersschepen maken zich klaar voor vertrek.
Teken
dat de komende dagen geen echt slecht weer wordt verwacht.
De ferry
wordt vol geladen met grote vracht wagens.
Ik
tel zo’n twaalf stuks die achteruit naar binnen worden gereden.
Het
past allemaal op de centimeter.
De
laadklep kan dicht met nog 10 cm ruimte voor de laatste vracht wagen.
De
kade is leeg de ferry weg , vissers schepen weg.
Na
nog wat door de straatjes rond gefietst
te hebben weer aan boord en het avondmaal bereiden.
Er
is nagenoeg geen wind.
Wat
gaat deze nacht ons brengen??
Vrijdag
22 november
De weersvoorspelling voor de komende dagen:
Vandaag:
regen. de hele nacht wind uit ZW 4 met uitschieters naar 5 of 6
Zaterdag:
vanaf 8 uur zon. De behoorlijk wind uit NW
5 met uitschieters naar 6 of 7.eind van
de middag neemt de wind af.
Zondag:
Zon windje drie uit het oosten
Maandag
zon en weinig wind eerst oost en dan zuid west
Dinsdag;
zon en wolkjes weinig wind eerst uit het No later uit het zw
Woensdag?
zon en wolkjes weinig wind eerst uit het No later uit het zw
Van
invloed op het plaatselijk weerbeeld, is ook de omgeving!!
Het
bergmassief aan de noord kant 630 meter hoog.
De
bergen aan de andere kant van de baai zijn 120 meter.
Het
dal is op een hoogte 21 meter boven zen niveau.
---------------------------------------------------------
De
na nacht was het rustig de regen bleef uit.
Pas
in de middag begon het stevig uit het ZW te waaien.
Niet
schrikbarend. Voorlopig lig ik hier nog prima!!
Ik
maak er een makkelijk dagje van.
Eerst
maar even lekker uitslapen.
In
de middag toch nog wel wat gedaan.
De
poelie nog maar eens onderhanden genomen maar dat gaf geen verbetering.
Ik
meende de klepjes van de motor te horen toch maar even de klepspeling controleren,
geen rede tot ongerustheid.
Tegen
de avond, zijn de winkeltjes weer open!
De
whiskey was al een tijdje geleden op.
Ik
had mij voorgenomen om pas na de gehele chemo kuur weer een flesje aan te
schaffen. De kuur is afgelopen!!!
Flesje
gescoord, goed voor een cola tik, en… ik heb nog slagroom in een spuitbus, dus als
ik trek heb….,,
Een
Irish koffie op zijn tijd is nooit weg.
Ik
denk dat ik vroeg naar bed ga.
Morgen
eerst een bruin broodje halen. Dan zien wat de wind doet.
Zaterdag
of zondag vertrekken naar de aanbevolen baai van Fred.
De
baai ligt ten oosten van het eiland
Petalas ongeveer 12 mijl hier vandaan verwijderd’
**********************************
Vroeg
naar bed … vergeet het maar.
Het volgende deed zich voor .
In
de avond had ik een telefoon gesprek met mijn steun en toeverlaat Bram, o.a.
over de poelie etc.
Het
schip begon wel steeds meer te schommelen.
Het
was winderig weer en de golven kunnen ook om de hoek van de golfwering meedraaien.
Het
gesprek was ten einde. Ik keek naar buiten en zag de boot op een geheel andere
plek lag.
Foto bij mooi weer. Met de harde wind sloegen de golven over de straat. Het schip bleef vrij van de straat. Zo’n 15 meter van de weg en oever.
De
boot lag met twee dubbele lijnen aan het pontoon.
Toen
ik de landvasten binnen haalde waren zij gewoon in takt. Zomaar los gewerkt van
de bolder op het pontoon???
Ra… ra…ra…
Voorlopig
is de eerste zorg om vrij te blijven van de oever.
Het
Danfort anker dat ik uitgebracht had hield het schip vrij van de oever/weg.
Het
andere anker had zich verplaats en hield ook goed.
Twee
ankers in V vorm aan het schip, met als resultaat dat het schip goed op zijn
plaats bleef.
De
ankerwacht op 5 meter gezet, dat houd in dat als het schip zich meer dan vijf meter van de oorspronkelijke
ankerplek verwijderd is, het alarm af gaat.
Zijn
de ankers gaan krabben of is her schip een beetje bij gedraaid.
Het
zaakje is onder controle maar slapen… ho maar.
Er
komt meer wind regen en onweer.
Het
gaat goed te keer.
De
ankers houden goed.
Als
dat niet zo is moet de motor er bij en kijken of je kan verkassen.
Met
de ankers in de grond gaat dat lastig.
Het
is niet nodig gebleken.
Na
middennacht nam de wind af de regen verdween. Het werd rustig.
Daarna
draaide de wind 180 graden.
Dat
gaf mij de mogelijkheid om het schip weer op zijn oude plek terug te leggen.
Eerst
het Rocna anker er uit.
Toen
dat omhoog kwam zaten er twee lijnen aan vast die eerst los gemaakt moesten
worden.
Het
andere anker lag prima en blijft zo.
Achteruit
naar zijn plek varen/drijven en vast maken aan het pontoon.
Het
Danfort anker lag behoorlijk stuurboord uit met het gevolg daat de boot erg
scheef naar het pontoon lag. Niet leuk voor mijn buurboot!
Dan
maar een lange lijn maken en weer weg varen om het Rocna anker aan bakboord te
laten vallen.
Met
de lange lijnen bleef ik contact houden met het pontoon. Voor hetzelfde geld draait
de wind weer en is het lastig om bij het pontoon te komen.
Anker
laten vallen en het schip weer naar het pontoon getrokken.
De
landvasten beleggen en de ankerlijnen /
ketting op de goed afstand belegd. Ik kan gaan slapen . het is inmiddels 3 uur
geworden.
De volgende ochtend, het schip ligt er weer goed bij!
Zaterdag 23 november
De weersvoorspelling voor de komende dagen:
Regen,
de hele nacht wind uit ZW 4 met uitschieters naar 5 of 6.
Vandaag:
vanaf 8 uur zon. De behoorlijk wind uit NW
5 met uitschieters naar 6 of 7.eind van
de middag neemt de wind af.
Komende
dagen : veel zon en geen wind. Daar doen we het maar mee.
-------------------------------------------
Om
8 uur de kwalificatie van de F1 gevolgd .
Als
ik dan toch wakker ben… een vers broodje
halen.
Er
waren geen regen druppels, voor alle zekerheid neem ik de plu mee.
Er
was nog een bruin brood.
De regen houdt het voor gezien. Kan ik nog een stuk fietsen!.
Op de grote weg richting dal.
Langs
de laagvlakte, geen heuvels om tegen op te werken.
Na
een tijdje vind ik het wel mooi zo.
Via
de andere kant van de vlakte daal weer retour.
Het
zij allemaal kleinschalige kaveltjes, meestal met olijf bomen. Ook wijngaarden,
geiten en schapen en zowaar een akker met zonnepanelen.
De
oogst van de olijven is nagenoeg voorbij, blijft over…het onderhoud van de
bomen.
Werfpraat
Ik
kwam bij het rommelwerfje uit.
Ik
was net te laat voor de tewaterlating van een groot schip. De schepen worden op
een soort van slede geplaatst en die wordt het water in geduwd.
Als
het schip er af is wordt de slede weer op het land getrokken.
Dit schip staat nog op een slede.
Eeuwen oud concept wat nog steeds goed werkt.
De
werf in Vliho doet het op de zelfde manier.
Zo kan je ook je bootje steunen.
---------------------------------------------------
Nog
een stukje fietsen en ik ben weer aanboord.
Pakken
we een rust momentje, daar ben ik wel aan toe.
Het
zonnetje komt er bij en de aan het einde van de middag neemt de wind ook
af.
De
komende dagen wordt het zonnig met weinig wind.
Als
ik met de boot op stap ga weet ik niet
waar ik terecht kom.
Even
zorgen dat ik voldoende voorraad heb.
Nog
wat boodschapjes halen en in een restaurantjes de avond maaltijd genuttigd.
Fiets
aan boord , klaar voor vertrek morgen ochtend
“Lastposten!!!”
De
“kinderen” c.q. de opgeschoten jeugd, kwamen ook weer.
Ze klommen
op een klein buurbootje en begonnen daar mee heftig te schommelen.
Het
kwam niet tot kapzeisen.
Waarschijnlijk
hebben zij gisteren ook de Raaf losgegooid.
Die
landvasten gaan niet uit zichzelf los!!
Zij
hebben zich niet gerealiseerd wat dat voor consequenties zou kunnen hebben.
Het
zijn echter mijn gedachten die ik niet hard kan maken.
Ik heb het e.e.a. gade geslagen.
Dat
resulteerde weer in een provocerend gedrag o.a. om steentjes naar de boot
gooien.
Ik
ben het pontoon opgegaan.
Dan
rennen ze weg tot op veilig afstand.
Ik
ben bij de entree van het pontoon blijven staan.
Met
de acties van Gandhi in mijn achterhoofd heb ik hun provocerend gedrag
aanschouwd.
Als
ze steentjes naar mij willen gooien, …uitdagen tot gevecht..etc….ze doen het
maar.
Wijken
..dat doen we niet.Raak
gooien kunnen ze ook niet.
Als
je meer geduld heb dan zij, druipen ze vanzelf af.
En zo geschiede.
De lastposten op veilige afstand!
Een
voorbij rijdende automobilist aangesproken en gevraagd of hij daarvan melding
bij de politie wilde maken. De rest van de avond is het rustig gebleven.
---------------------------------------------------
Mooi moment om dit verslag af te sluiten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten