Reisverslag
2024 deel 4.
Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Verblijf in
het vaargebied Lefkas maar een beetje verder weg
Dinsdag 22 oktober.....
De
vlucht, terug naar Lefkas, verloopt allemaal vlotjes .
Op
het vliegveld van Lefkas wordt ik op gehaald door Frans en Frank. Nog wat
boodschapjes doen.
Dan
aan boord en de waterpomp van de motor vervangen, die is op het laatste moment
erg gaan lekken.
Kennelijk
toch nog een simmerring die niet goed functioneert.
De
reserve pomp werkt oké.
De
vorige pomp heeft een maand goed gefunctioneerd.
Hoe
lang doet deze pomp zijn best???/
Het is ook altijd wat met een bootje.
Tijd
om te gaan varen.
De mannen (Frank en Frans) willen graag nog wat ervaring opdoen.
Dussss… de
uitvoering wordt door hen gedaan.
Ik
kijk wel of het goed gaat of niet… Anker op , zeiltjes omhoog en varen maar.
Met
een klein windje en onder de volle zon, varen we de Vliho baai uit naar het
eiland Meganisi.
Op
het water is het rustig, een paar bootjes.
In
plaatsje Vathi meren we af.
Met
de kont van het schip naar de kade.
Inmiddels bekend terrein en…. (foto van de vorige keer)
Er
is ruimte genoeg aan de kade.
Nu
nog een kaartje scoren voor elektra (walstroom) en water.
De
mannen gaan op stap, worden van het kastje naar de muur gestuurd, maar geen
kaartje.
Meteen
een mooie kennismaking met Vathi
De
havenmeester komt ook niet langs.
Voorlopig
is het mooi voor vandaag.
Woensdag 23 september.
Frank
gaat vroeg op stap om verder te zoeken naar een kaart voor de elektra.
Hij
heeft een telefoonnummer en heeft contact.
Er
wordt over twee uur teruggebeld over hoe
en wat.
Dat
gaat niet gebeuren.
Frans
heeft intussen genoten van een heerlijk zeebad aan een strandje een stuk verderop.
We
gaan verder en wachten niet op resultaat van het zo broodnodige kaartje.
De
boordaccu is wel aardig leeg.
We
besluiten op de motor langs de grillige kust van Meganisi te varen en al
motorrend de baaien te verkennen.
Worden
in ieder geval de accu’s weer wat bijgeladen, daar zijn ze wel aan toe.
We
vinden een rustig plekje, uit de wind, goed om een lunch te nuttigen. Het
bereiden van de lunch wordt door Frans gedaan.
Hij
is goed op de hoogte van wat gezonde voeding is.
Na
de lunch een stukje verder varen .
We
komen bij een restaurantje met steiger,
Ik
was daar met de fiets al eerder geweest.
Mogelijk
dat op de steiger elektra en water
aanwezig zou zijn.
We
hebben beet, de steiger is vrij en we kunnen langszij liggen.
Voor
tien euro zijn we helemaal het “heertje”.
De
accu is gretig en begint al meteen met 12 ampère stroom op te nemen.
Dat
loopt langzaam terug.
Een
nachtje aan de accu lader liggen kan geen kwaad.
Ook
de watertanken, met in totaal 800 liter water, worden we geheel gevuld. We zijn weer goed
voorzien voor de komende dagen.
Het
toerisme is nagenoeg nul . Heerlijk!!
En…..We
zijn net op tijd voor stroom en water want morgen komt er nog een flottielje
bij het restaurant en daarna gaan ze voor het seizoen sluiten.
Frans
vindt het restaurantje gezellig en we besluiten daar te eten.
We
zijn de enige gasten, op de één na laatste dag dat het restaurant nog open is.
Frank
en Frans gaan nog een wandeling maken.
Ik
ga aan het verslag werken.
Met
gepaste snelheid ronden we deze dag af.
Donderdag 24 oktober
In
de ochtend is er veel dauw op het schip.
Het
restaurantje was nog dicht en kennelijk sluiten ze ook de waterkraan af.
Toen
het hek weer open ging kwam ook de waterdruk op de kraan en kon ik het schip
even lekker afspoelen.
Frans
had ook nog, met warm water, heerlijk
kunnen douchen.
Toch
nog maar de watertanken weer vol gemaakt.
Je
weet, nu het seizoen teneinde loopt,
nooit waar je nog water kan tanken.
Gebruik
van eerste vijftig liter water heeft geen zorgen.
Als
de tanken plotseling leeg zijn denk je terug aan die 50 liter die je zo makkelijk
hebt geconsumeerd.
Had
ik maar,……!! maar dan is het te laat.
Dus..
altijd zorgvuldig omgaan met verbruik van water, gas en elektriciteit.
Mast
verhaal:
De
wind meter zat vast, die heb ik met Marti uit de mast gehaald. Die moet nu weer
terug.
De
mannen hijsen mij op.
Mooie
gelegenheid om “lucht” foto’s te maken.
De klus is geklaard. De meter werkt niet , is ook niet nodig je zo wel zien hoeveel wind er staat!
===============================================
Bij
het restaurant nuttigen we nog een heerlijk glas verse jus d’orange.
Dat
gaat er goed in .
Het
schip is op orde en we kunnen vertrekken.
Eerst
op de motor, er nog geen wind.
Eenmaal
´buiten” is er wat wind en zo zeilen we met een matig windje richting het
eiland Kalamos.
Het
laatste stukje op de motor en… inmiddels kunnen
de mannen zelfstandig de zeilen strijken. Eureka!!!
We
worden enthousiast ontvangen door George.
De restauranthouder die de schepen naar een goed plek loodst.
Hij
is een beetje gek op de Raaf en herkende mij van het bezoek twee weken geleden.
We liggen er royaal bij!
Als
we op de wal staan worden ik begroet met een dikke “hug”.
Ook
onze man in de “supermarkt” heet ons welkom.
De
druk is van de ketel.
Er
zijn wat schepen maar er is nu meer tijd om wat aandacht aan elkaar te
besteden.
Wel
zo ontspannen.
Frans
maakt weer een heerlijke maaltijd.
Een
biertje in een restaurantje aan de kade . Het wordt weer bedtijd.
Vrijdag 25 oktober.
In
de haven is het geen zwemwater.
Het
weggetje naar de “beach” is best wel leuk.
Bij
de beach is het goed toeven.
Een
paar grote rotsen in het water.
Mooi
om te snorkelen.
Het
restaurantje verderop, waar ik met Marti wat genuttigd had, is inmiddels
gesloten.
De
keuken helemaal uitgebroken. Dat wordt allemaal vernieuwd voor het nieuwe seizoen.
Het
is maar een klein stukje varen. We gaan naar het eiland Kastos.
Het
haventje is niet zo bijzonder.
Frans
wil graag s’morgens even zwemmen.
We
gaan naar een ankerplek nabij de haven.
Daar
had ik ook met Marti gelegen.
Helder
water en Frank kan met het bijbootje naar het strand om een wandeling te maken.
Het
bijbootje vindt hij maar niks.
Die
moet hij dan ook nog het strand optrekken.
Frank
ligt liever aan de kade. Kan hij zo afstappen en zijn wandelingetje maken,
Zaterdag 26 oktober.
Het
brood is op.
De
mannen gaan met de bijboot naar het haventje.
Effe
een stukje roeien.
Een
restaurant, had desgevraagd, nog een half witje.
Daar
zijn we mee geholpen.
De
zeilen gaan omhoog richting “varkens baai” of ook wel “one house baai “ genoemd.
Gesitueerd
op een onbewoond eiland. Varkens en geiten zijn waarschijnlijk door de laatste
bewoner daar achter gelaten.
Het
echte verhaal is ons niet bekend.
Het
is nu een attractie geworden.
We
gaan het niet redden daar ogenschouw te nemen.
Te
weinig wind.
Op
de motor gaan we naar Vathi op het eiland Ithaka.
Daar
aangekomen zien we dat er nog maar een paar bootjes zijn.
De meeste toeristen zijn weg.
Royale
aanlegplaatsen.
Frans
wil graag aan de kade liggen en dat kan.
Zonder
anker langszij de kade.
Maar
er staan wel palen die water en elektriciteit kunnen leveren. Mogelijk dat hier
havengeld geheven wordt.
Voor
Frank geen probleem…..totdat de havenmeester langs kwam die twee en dertig euro liggeld berekende… kassa
!!
Dat
was niet de bedoeling van Frank.
Het
bijbootje is toch zo gek nog niet.
Het
is zaterdag. De toeristen zijn weg en het dorpsplein wordt in beslag genomen
door de plaatselijke jeugd.
De
oudere garde vindt, aan de aaneengesloten tafels, weer de rust en gezelligheid
terug als weleer.
Een
herademing om hier nu te mogen vertoeven.
Frank
en Frans gaan boodschappen doen.
Hier
is een goede supermarkt dus dat komt wel in orde.
Ik
pak de fiets en doe enige verkenning.
Totdat
ik op een weg fietste die omhoog ging…. en omhoog…. en….. het dorp uit.
Reden
genoeg om rechts omkeer te maken.
Met
behulp van de zwaartekracht kwam ik weer veilig bij het dorp aan.
Zondag 27 oktober.
Het
zonnetje schijnt in de kuip.
Er
heerst een serene rust, de kerkklokken luiden.
De
toeristen fabriek is gesloten.
Lekker rustig1
In
de baai liggen nu nog zo’n drie bootjes voor anker een paar aan de kade
verderop. Genieten!!
Ook voor deze "comfort bak" is er genoeg ruimte.
Gewoon heerlijk om hier nu te mogen zijn.
Er
is wat wind, genoeg om de zeiltjes te hijsen en richting Kioni te gaan , hier
op hetzelfde eiland Ithaka.
Frank aan het werk.
Geen grote afstand naar Kioni, maar met weinig wind doen we er toch wel lang over.
Bij
Kioni eerst even geankerd op de plek waar ik met Marti heb gelegen.
Hier hebben we de lunch genuttigd en hebben de mannen gezwommen.
Tegen
de avond komen we in de schaduw van de bergen.
We
halen anker op en gaan richting kade en dorp van Kioni.
Zicht op Kioni
In
de veronderstelling dat er geen havengeld geheven wordt gaan we met de kont van
de boot tegen de kade.
Kan
Frank weer de wal op wanneer hij dat wil.
Morgen
ochtend moet Frans maar een plek vinden waar hij de te water kan gaan voor zijn
dagelijkse zwem kwartiertje.
Zij
gaan het Kioni verkennen.
Ik
ga mijn verslagen bijwerken.
Na
een tijdje wordt ik door Frans gebeld.
Zij
zitten aan een tafel bij het enig open gebleven restaurantje.
Of
ik kom…. Ja natuurlijk.
Aan
tafel hoor ik dat de haven meester bij hun langs kwam.
Zijn
jullie van de Witte Raaf???.... eh …
ja..
Mag
ik even havengeld afrekenen??? 25 euro,
..
De
toeristen fabriek is nog niet helemaal dicht.
Des
ondanks toch heerlijk gegeten.
Er
zijn nog geïnteresseerde zeilers die langs kwamen om wat meer over de Witte
Raaf te weten te komen.
Daar
is natuurlijk genoeg over te vertellen.
De
dag wordt afgerond. …….Morgen verder
Maandag 28 oktober
Niets
weerhoud ons om in Kioni te blijven.
Wild
Pig Beatch op het eiland Atokos, ben ik verschillende keren voorbij gevaren.
Nu
gaan we daar echt naar toe.
Veel
valt er echter niet over te vertellen.
De
baai waar we naar toegaan heet ook wel One House Baay.
Op
het (privé) eiland is één klein huisje en een kapelletje.
Wat
betreft de historie hiervan kunnen we niets gewaar worden.
Wat
er wel is zijn een aantal varkens… We hebben er vier gezien.
Als je met een bootje daarnaar toe gaat en je bent bij ze in de buurt dan zwemmen ze al naar je bijboot toe.
Waarschijnlijk
op jacht naar eten.
Het
zijn makke dieren.
Je
kun ze aaien, ze zijn beslist niet schuw of agressief.
Meer
valt daar niet over te zeggen, dan alleen dat het een toeristische attractie is
en er veel charters op af komen.
Ankeren,
met het bijbootje naar het strand, varkentje kijken en weer weg. In de middag
is het even heel druk.
Een
reddingsactie…..may day- may day!!
Frans
ziet een klein vogeltje die in het water is beland.
Heftig
spartelend, strijdend om te overleven.
Frans
doet een reddingspoging met de bijboot.
Het
lukt! Het vogeltje zetten we even in een zoet water badje en dan laten we vogeltje
op een doekje opdrogen.
We
laten het vogeltje in de beschutte omgeving van de kuip van het bijbootje.
Als
we terug komen van onze avontuurlijke ontmoetingen met de varkens is het
vogeltje dood.
----------------------------------------------------
Aan
de zuid kust van dit eiland zijn prachtige rotsformaties te zien. Sommige verdwijnen
recht in de zee.
Dat
willen we van nabij bekijken.
Het
buitenboord motortje gaat op de bijboot en wij op pad.
Achter
een rotsformatie helemaal in een hoekje zien we een grot waar we in kunnen varen.
Dat doen we …. Aan het einde van de grot, als we niet verder kunnen varen gaat Frans nog op onderzoek, de spelonk in.
Klein
stukje lopen door het water en je hebt droge grond onder de voeten.
Er
is hier niks te beleven, die kist met goudstukken is ook al weg. Onverrichter
zaken keren we weer terug.
Enige
huishoudelijke werkzaamheden roepen ons om uitgevoerd te gaan worden.
Frank
voelt zich daartoe geroepen.
Als
het motortje van de bijboot afgekoeld is wordt ook dat opgeborgen.
We
blijven hier liggen, samen met nog een ander schip.
Een
andere stek opzoeken doen we maar niet.
Morgen
weer verder naar onbekende gebieden.
Dinsdag 28 oktober
De Wild Pig Beatch op het eiland Atokos ligt aan
de oostkant . Dus…. s’morgens het zonnetje in huis.
Heerlijk,en…..er
is wind.
De
eindbestemming voor vandaag, weer en
weder dienende , is de Sivota baai aan
de zuid kant van het eiland Lefkas.
De
wind is noord en we moeten naar het noorden.
Dat
wordt dus laveren.
Met
een aan de windse koers komen we uit aan de zuidkant van het eiland
Kastos.
Ik
zie daar nog een inham/baai.
Omdat
de baai op de koers ligt en in de luwte van het eiland, ben ik toch wel
nieuwsgierig.
We
varen door , vallen in de windstilte.
Het
actieve zeilen wordt ingewisseld door glijdend de baai in te varen. De stilte
en rust valt over je heen.
Alles
loslaten, ontspannen en genieten van het moment.
Er
is geen strandje en waarschijnlijk ook geen anker mogelijkheid. Wil je “voor
anker gaan” dan zal je waarschijnlijk lijnen naar de kant moeten brengen en als
een spin in het web de nacht door brengen.
Dat
is niet onze bedoeling .
Voor een volgende keer??
Je
weet maar nooit.
We
dobberen de baai uit. Het water is helder en we zien de bodem aan ons voorbij
gaan.
De
dieptemeter wijst 15 meter aan!. Geweldig toch?
In
open water krijgen weer wat wind.
Sivota
is aan de wind bezeild. Ik schat zo’n 10 tot 12
mijl.
In
de middag wordt de wind wel een beetje summier.
Het
is heerlijk weer en we hebben geen haast.
Er
is weinig wind en wat windschiftingen.
We
laten het over ons heen komen.
Het
wordt wat later, aankomen in het donker is ook niet alles. We zetten de motor
bij.
Dat
schiet lekker op.
Maar
na een kwartiertje komt er weer wind.
De
wind trekt een beetje aan .
We
tikken de 7 knopen aan.
Eindelijk
voor de mannen een beetje stevig zeilplezier.
Helaas
van korte duur, we komen in de luwte van het eiland Lefkas en vlak bij de
ingang van de Sivota baai valt de wind weg.
Het
laatste stukje op de motor.
Vergeleken
met twee weken gelden is het alweer een stuk rustiger in de baai .
We zoeken een plekje om te ankeren.
Het
is een slappe bodem .
We
verwachten geen wind . dus goed genoeg.
Een
plekje aan een leeg pontoon??
Voor
hetzelfde geld komen ze weer met een centenbakje langs.
Het is mooi zo.
Frank
en Frans gaan naar de kant de boel verkennen en boodschappen doen.
Weer
een dag voorbij.
Zo
komen we steeds dichter bij hun vertrek,
zaterdag morgen vroeg.
Morgen
naar het eiland Meganisi.
Met
die spaarzame windverwachting blijven we in de buurt om op tijd het vliegtuig
te kunnen halen.
Woensdag 29 oktober
Wederom
worden we gewekt door de opkomende zon.
Het
is al bijna een maand mooi en stabiel weer. Hulde.
Op
Sivota is een warme bakker,
Frank
gaat naar de kant om vers brood te halen.
Eerst
nog even Frans afzetten, op het strandje, voor zijn dagelijkse zwempartijtje.
Het komt allemaal goed.
Er
is geen wind. Op het motortje de baai uit in de hoop dat er buiten wind
is.
De
wind stelt niks voor.
Frank
wordt ongedurig en als voormalig zwemkampioen doet hij een poging om de boot,
zwemmend, voort te trekken.
Het
lukt, er is enige beweging, na een
kwartier zwoegen is Frank uitgeput.
We
dobberen maar verder. …of.. toch maar een stukje op de motor. We willen tussen
het eiland Lefkas en Maganisi door varen.
Er
komt een beetje wind , genoeg om enige progressie te maken.
Op het water is het rustig, het seizoen is toch echt wel op zijn einde.
Drie ..
vier bootjes zien we op deze plek, dat is alles, een herademing!
Met
een paar knoopjes snelheid rommelen we tussen de eilanden door. Je kunt jezelf
de vraag stellen…. Wat doe je liever snel op de motor naar een baai en dan stilliggen….
of… je langzaam voort laten bewegen door een vleugje wind.
We
kiezen voor het laatste. Eind van de middag komt er iets meer wind.
Genoeg
om de baai van Atherinos Port in te glijden.
Foto van vorig jaar
Aan
de kade ligt één boot van iemand die er al 12 jaar ligt…en….
een
passant.
Wij
kiezen ervoor om achter het anker te gaan liggen.
De
enige twee restaurantjes zijn dicht.
Wat
overblijft zijn een aantal vissers bootjes die hier hun domicilie hebben.
We
genieten nog van de ondergaande zon die alras achter de bergen verdwijnt.
Maar…..
we liggen op een ankerplek waar we morgen
ochtend weer de zon in de kuip hebben.
Het
is etenstijd. Frans heeft er wat moois van gemaakt.
Ik
zal dat volgende week missen.
Donderdag 31 oktober
We
worden weer wakker met een zonnetje.
Deze
verwennerij begint “gewoon” te worden.
Frank
gaat een lang stuk wandelen, Frans gaat op de fiets naar Vathi, een brood
scoren.
Eerst
via een weggetje langs de baaien en dan omhoog over een heuveltje naar Vathi.
Op
de neemt hij contact met Frank…. Waar zit jij ???..in Katomeri. Dat is het dorpje waar ik ook met Marti ben
geweest.
Ik
geniet van rust.
Twee
bootje aan de kade en verder niks.
Dat
is zomers wel anders. Kade vol en…. zoeken naar een ankerplekje tussen de vele andere
boten.
Een
visser heeft “zijn “baai weer terug.
Hij
kan nu rustig zij lijntjes uitzetten.
Een
paar meeuwen hebben een interessante conversatie.
De
een zit boven op een elektriciteitspaal, de ander op een rotspunt die boven het
water uitsteekt en de derde vliegt wat rond.
De
schippersvrouw van de passantenboot aan
de kade brengt de katten wat te eten. Van her en der komen ze aangerend, de
katten commune is nu compleet… het is etenstijd!!!!
Als
de mannen terug zijn is er nog steeds geen wind. Hier wachten op wind doen we
niet.
Eerst
maar de baai uitvaren en dan maar zien.
De plaats Palairos stond nog niet op het lijstje, we doen wel een poging om daar naar toe te dobberen.
Afstand +/- tien mijl… niet zo ver maar met een half
tot één knoop voortgang doen we daar de hele dag over.
Het
afmeren is hier iets anders.
Achteruit
naar het pontoon. Geen anker uitbrengen maar een lijn oppikken die aan het pontoon
ast zit.
Deze
lijn gaat naar een betonblok wat zo’n 25
meter van het pontoon afligt.
Die
lijn kun je dus op de voorplecht beleggen en klaar is Kees.
We
net voor donker binnen.
Weer
een nieuwe ervaring voor de mannen.
Het
Palairos is een ” toeristisch” plaatsje, het ligt niet op de toeristische route
van de zeilbootjes. Een beet buiten de
toeristen fabriek.
Leuk
om hier te zijn.
De haven is grotendeels bezet door charterbedrijven die hier hun domicilie hebben.
We
liggen dan ook geheel tussen het “Plastic”
De hele dag hebben we veel zon gehad.
Nu
hebben we nog warme lucht van de bergen.
Aangename
temperatuur om aan het strand het avond maal te nuttigen.
De dag komt
weer ten einde
Vrijdag 1 november.
We
hebben ons voorgenomen om vroeg te vertrekken.
Waarom??
1e is het de laatste zeildag van de mannen en
we moeten om ongeveer 6 uur in Nydri zijn om de huurauto op te halen
2e De vaarafstand is niet zo groot, maar
als er geen wind is kan het lang duren.
3e
Redelijke kans dat er in de ochtend wat wind staat.
Het
lukt redelijk.
Om
6:45 gaat de wekker af omdat ik dan mijn maag pil moet slikken.
Frank
gaat zijn ochtend wandelingetje maken en de ochtend duik van Frans laat hij
voor gezien.
Trossen
los, we varen, het ontbijt wordt
onderweg genuttigd.
Er
is een zwak tot matig windje , uit het noorden / of uit het oosten.
Aan
bakboord hebben we een hoge berg rug en dat beïnvloed de windrichting.
Als
alles goed gaat willen naar de eerste baai waar we aan het begin van de
vakantie de lunch hebben gehad.
Wederom,
als afsluiting onze lunch daar nuttigen???.
Eerst
het eiland Scorpios ronden en dan naar de baai op Meganisi.
Het
duurt wat te lang, toch maar de motor er bij.
Komen
we in ieder geval een beetje in de buurt van Nydri.
Motoren
gaat stierlijk vervelen .
We
zetten de motor uit en onze gebeden worden verhoord.
Een
beetje wind valt ons ten deel,
Genoeg
om een baai van het eiland Scorpios aan te doen en daar onze lunch te nuttigen.
Niet de baai waar we wilden lunchen, dit is ook goed.
Verhaaltje over het eiland Scorpios.
Het
eiland was destijds van de reder Onassis, ook wel bekend met zijn avances naar
Maria callas.
Het
verhaal gaat dat Maria in de krant moest lezen dat Onassis ging trouwen met
Jackie Kennedy. Niet zo leuk voor haar.
Het
streven van Onassis was om het eiland zo oorspronkelijk mogelijk te houden met
veel groen.
Er
werd wel enig vorm van aangenaam verblijf gerealiseerd.
Na
zijn dood wilde zij dochter het eiland gebruiken als pleisterplaats voor de
rijken der aarde met hun grote…en..luxe jachten.
Uiteindelijk
werd het eiland verkocht aan de Russen.
Wie
of wat is mij niet bekend.
Het
eiland werd van grote borden voorzien, “ Strikt Privé”, stukken water werden
met boeien begrensd.
Er
ontstonden aardig wat bouw activiteiten.
Werknemers
moeten een geheimhoudingsverklaring tekenen t.a.v. hun werkzaamheden aldaar!! (
we weten je wel te vinden)
Nu
, waarschijnlijk naar aan leiding van de oorloog met Oekraine , waar het nodige
geld voor nodig is, wordt, zo te zien , het eiland alleen bewaakt.
We
hebben geen kalashnikov’s gezien, we hebben ook geen schot voor de boeg gehad.
U
begrijpt inmiddels wel dat ik geen fan van Poetin ben.
Goed … genoeg daarover.
==================================================
Frans en Frank nemen nog een duik en nuttigen de
lunch.
Na
de late lunch komt er zowaar weer wind.
Goed
genoeg om nog een paar trekjes te halen en om het eiland te varen.
Het
is een fijn windje en tikken toch nog even de 7 knopen aan.
Dat
is een cadeautje voor Frans en Frank die twee weken met weinig wind te maken
hebben gehad en eigenlijk naar Griekenland kwamen om eens lekker te zeilen met de Witte raaf.
We
ankeren op tijd en staan om zes uur voor de deur van het verhuur bedrijfje.
Niemand te zien.
Frans
herinnerd zich nog een apje dat hij in de ochtend kreeg.
Tel
nr. 030 etc. …zal wel iemand uit Utrecht
zijn…. Vandaag niet!!
Toch
maar verder nagedacht..
030
is het landen nummer van Griekenland, het betrof een bericht van verhindering.
Geen auto dus.
Morgen
ochtend moeten we wel om 09:00 uur op het vliegveld zijn. Een alternatief is mijn
vriendje bellen???
Voordat
we dat doen lopen we naar het andere einde van Nyrdri en zowaar daar is nog een
verhuur bedrijf dat open is.
Probleem opgelost.
De
vakantie wordt afgesloten met een etentje in een van de weinig nog open
restaurantjes. Er zijn nog drie andere tafeltjes bezet!!
De
weersomstandig heden van afgelopen 4 weken
De wind:
In
de ochtend: wat wind uit verschillend windstreken, over het algemeen van 0 tot 3 beaufort.
Het
midden van de dag: meestal weinig tot geen
wind,
In
de middag: wat wind uit verschillend wijnstreken, over het algemeen van 0 tot 3
beaufort,
Tegen
de avond ; wat aantrekkende wind , soms tot 3 beaufort, of meer.
In
de nacht: meestal windstil.
De temperaturen:
Volgends
de voorspellingen… van 22 graden tot 25 graden.
In
praktijk is dat wat anders: als er wind is die over het water komt , kan het
fris zijn, is er geen wind dan is de zon erg krachtig en kan de gevoelstemperatuur
oplopen tot 30 graden.
Het
zonnezeil biedt dan uitkomst.
Komt
de zon achter de beregen dan zit je in de schaduw.
Lange
broek en vest komen dan tevoorschijn.
De heldere uren:
We
naderen de kortste dag, nog twee maandjes.
Ik zet de timer op een half uur, dan moet ik mijn ontbijt nuttigen.
De
zon laat steeds meer van zich spreken.
Na
het ontbijt de timer op een half uur zetten voor de chemo pillen, Maar dan laat
de zon zich echt zien. Het beloofd dan weer een mooie dag te worden.
De donkere uren:
Nu, 2 november wordt het na zes uur al donker.
Als
er geen maan is dan is het ook echt donker, weinig “licht vervuiling” afhankelijk
waar je met de boot ligt natuurlijk.
Nabij
een kade is er wel straatverlichting.
Maar
in baaien waar geen verlichting c.q. schaarse verlichting is, is het echt
donker.
Zaterdag 02 november
Vroeg
op… 6:45 gaat de wekker af!!.
Om
acht uur staan we, bepakt en wel, aan de kade en nemen we de zitplaatsen van de
huurauto in.
Nog
een ritje van 3 kwartier en we zijn op het vliegveld.
Ik
doe de mannen uitgeleide tot de douane,
de rest moeten ze zelf maar uit zoeken.
Beiden
zijn, zonder kleerscheuren en ontvangst in een zonnig Nederland, in hun huis beland.
En
ik….. ik moet weer wennen aan het alleen zijn.
Eerst
maar even wat alternatieve routes naar Lefkas nemen.
Paadjes
die soms op niks uitkomen, dan omkeren, en verder gaan!
Uiteindelijk
heb ik de auto de hele dag tot mijn beschikking,
De
eerste stop is bij de Lidl.
Ik
denk nog een weekje in de Vliho baai te liggen en dan ga ik op mijn gemak
zuidwaarts.
Op
de kleine eilanden hebben we al ervaren dat niet overal van alles te koop
is.
Inwoners
van het eiland Kastos gaan elke week met de boot naar de plaats Lefkas om daar inkopen te doen.
De
plaatselijke supermarkt is voor wat
betreft de niet houdbare spullen aardig
leeg. Daar moet ik wel rekening
mee houden.
Dus … uitgebreid inkopen doen, tegen redelijke prijzen
van de Lidl
Tussen verhaaltje
Toen ik bij mijn bijbootje kwam stond er en man
aandachtig naar mijn bootje te kijken.
Het bleek een Nederlander te zijn. Ronald.
We komen in gesprek.
Hun schip, Verna, een royale tweemaster, ligt hier aan een mooring.
De eigenaar heeft de mooring voor langere tijd kunnen
bemachtigen. Goed gedaan jochie!!
Even later kwam de eigenaar.
Hij kwam mij bekend voor,
In Zwartsluis had hij een bedrijfje.
Nu begint mij wat te dagen… Ik kan me nog herinneren, inmiddels
25 jaar geleden, dat ik tijdens de renovatie van de Raaf bij hem wat polyester
kon verkrijgen.
Toen hij hoorde dat ik de Witte Raaf aan het
restaureren was kon ik de polyester om niets meenemen. Mooi toch1
Hij had net zijn vrouw naar het vliegveld gebracht.
Eind van de middag ging hij met zijn maatje met auto terug
naar Nederland.
Geen gelegenheid om verder oude herinneringen op te halen.
Zo af en toe komen er toch wel frappante dingen op je
weg.
===============================
Rond
een uur of drie lagen de boodschappen op hun plaats. Nog even bij Lee en Roger
langs, die waren niet thuis.
Van
de week nog maar weer even proberen.
Auto
teruggebracht en het stuk door de “toeristen” straat naar de boot gelopen.
Veel
winkels zijn dicht en winterklaar.
Het
klopt wel, voor zover ik kan nagaan waren vandaag de laatste vluchten vanuit
het vliegveld nabij Lefkas.
Er
blijven weinig “toeristen “ over!
Wat
overblijft zijn gelegenheden waar de plaatselijke bevolking gebruik van maakt, cafeetjes
, snackbar , supermarkt, de kapper, de broodjes winkel , etc.
De
oorspronkelijke rust is weder gekeerd.
Iets
waar ik volop van kan genieten.
Aan
boord doe ik een slaapje, en ga ik mijn achterstallige verslagen bij werken.
Morgen
de verslagen verzend klaar maken??
Waarom
een planning maken???
De
dag loopt toch altijd anders dan ik gedacht had.
We
gaan het zien. Tot morgen!
Zondag 3 november
Bijtijds
naar de kant om een vers brood te halen.
Daarna….
Naar de Vliho baai.
Ankeren
vlak bij de “yachtclub”. Ankerplek genoeg!!
Wel
zo handig , daar hebben ze internet en er zijn Engelsen genoeg die daar een
drankje of een hapje nuttigen.
Daar
neergestreken om een poging te wagen het derde verslag te versturen.
Dat
valt niet mee, met die trage computer van mij duurt het lang om foto’s in te voegen.
Uiteindelijk
lukt het….het derde verslag staat op internet.
Morgen
het vierde verslag.
Nu
het zo laat geworden is ter plekke het avond eten tot mij nemen. De Vliho
Yachtclub heeft een goede keuken!
Mooi moment
om dit vierde verslag af te ronden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten