Reisverslag
2024 deel 8.
Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Verblijf in
Griekenland , de belevenissen van de
vaartocht van Lefkas naar Kreta
Nagekomen
foto van de zonsondergang te Astakos
Zondag 24 november.
In
de ochtend , via een liveblog van het verloop van de Formule 1, de race gevolgd.
Max
haalde zijn vierde wereldkampioenschap naar binnen. Prachtige prestatie.
-----------------------
Er is
geen wolkje aan de lucht een beetje wind, wat houd mij nog hier!! …. Niets…
Vandaag
naar de door Fred aanbevolen baai.
Daarvoor
moet ik wel om het eiland Petalas, 252
meter hoog is dat eiland
Rond
de eilanden ligt het vol met fish farms.
Er
helemaal omheen varen ga ik niet doen.
Ik rommel er wat tussen door.
Aan de zuidkant van Petalas is de ingang naar een zeer ruime baai. Een uitloper van de grote laagvlakte.
Die laagvlakte strekt zich ook een heel eind uit,
de zee in.
Een
groot ondiep stuk van maar een paar meter diep.
Ik ga verder naar binnen en zie ook de grot die Fred bezocht heeft. Ziet er uitdagend uit!
Ik houd mijn handen op de rug ......... ik hoef daar niet meer naar toe te gaan.
Die
schatkist met gouden muntstukken heeft Fred toch al meegenomen.
Eigenlijk
wilde ik nog een stuk dieper de baai in en zien of ik aan land kan komen.
Kan
de met de fiets de laagvlakte verkennen.
Zie
Google Earth, dat deed ik ook, Google geeft geen dieptes aan!!.
Het
wordt echt ondiep,........ 20 cm onder de kiel, ik ga niet dat niet avonturen.
De
“plas” is hier zo wijds dat verkenning met de bij boot ook geen zin heeft.
Wat
staat mij te doen…..
Hier
nog blijven, of.. nog gebruik maken van de wind om naar het eiland Ithaka te
varen.
Dat
kan, maar met het risico dat ik in het donker aankom. Vathi, op het eiland
Ithaka is bij mij bekend en bij donker geen probleem , dus… gaan!!.
Het
is 20 mijl. Om een idee te geven hoever dat is…… Lelystad – Hoorn is vijftien mijl.
Lelystad
– Kornwederzand is dertig mijl.
Hoe
lang doe je daarover ?? .. is geheel afhankelijk van de wind.
Nou…en….
die is hier, tussen de grote en kleine eilanden, wisselend van kracht en richting.
Gunstige
wind, geen wind in de luwte van een eiland, draaiende winden etc. .
Ik
vind dat prima maar het houd je wel bezig.
We
gaan naar Ithaka….. en we zien waar we uitkomen.
De
hele dag geen wolkje gezien.
Wel
een koude wind.
Af
en toe wint de zon maar niet zo vaak.
Warme
kleren aantrekken.
Tegen
de avond nog maar een gevoerde zeiloverall.
Een
hele tijd geleden dat ik die gedragen had.
De zon
zakt achter de bergen van eiland Kefalonia.
Een
roze gloed is het laatste teken dat de zon ons gaat verlaten.
Dan
gaan alle lichtjes aan het plafond aan.
Bij
zo’n een heldere hemel realiseer je wel weer hoe immens groot het heelal is en
hoe nietig wij zijn.
Op
deze aarde maken we ook nog een zooitje van.
De koers
komt uit op het zuid oostelijke puntje van Ithaka.
Naar
Vathi is nog zo’n tien mijl verder.
Daar
heb ik geen zin in.
Op
de “dooie “ momenten van dag, zet ik, om enige voortgang te behouden de motor af
en toe aan. Dat is niet mijn hobby!
Maar
nu met nog 5 mijl te gaan stampen we door.
Via
Navily, een app op de telefoon kan je heel goed zien waar anker mogelijkheden
zijn.
Zij
geven, de bescherming aan bij
verschillende winden, de ankergrond, de faciliteiten etc. ( kijk zelf maar!!)
Er
zijn aan de zuidkant een paar baaien.
Niet
de meest ideale!!
Omdat
er weinig tot geen wind is besluit ik om in de eerste kleine- en een beetje lastige baai aan te doen.
Op
de zuid oostpunt van Ithaka is een licht baken.
Makkelijk
om naar toe te varen.
Een
klein stukje verder is de baai.
Navily
geeft de ankergrond aan: zand en steen.
Ankeren
met een lijn naar de kant.
We
gaan kijken.
In
het donker is het lastig om afstanden te schatten.
Achteraf
vaar ik de baai veel te ver in, tot vlak bij het strandje.
Hoe
dichter bij het strandje hoe beter de ankergrond!
Omdat
de baai een smalle trechter is heb ik aan beide zijden rotsen.
Dit zag ik de volgende dag pas!!!!!
Toch
tik net met de steven een stuk rots aan.
Achteraf
gezien, een geringe verfschade op de waterlijn.
Dit
was wel erg dichtbij het strandje.
Wat
verder van het strand een plek zoeken.
Na
een paar pogingen, denk ik dat ik redelijk vrij lig.
Er
is wel enig deining als gevolg van de laatste storm, maar er is geen wind en
ook niet voorspeld.
Ik
zet Anchor Lite aan .
Een
apje op de telefoon waarop je afwijkingen kunt instellen t.o.v. je
oorspronkelijke anker plek.
Als
je daar bijvoorbeeld ingesteld hebt op 10 meter, dan begint er een alarm af te
gaan als je meer dat 10 meter “afdrijft”.
Ik
stel het alarm in op 5 meter.
Het
blijft rustig in de nacht.
Het
alarm ging ongeveer 5 keer af.
Ontstaan
door draaiing van het schip.
Voldoende
vrij van de rots oevers.
Maandag 23 november
In
de ochtend, rond een uur of zeven, komt achter de horizon een oranje gloed te
voorschijn.
De
zon is in aantocht, en … ik kan nu zien waar ik gisteravond in het donker geankerd
heb.
Inderdaad,…
ik zat wel heel erg dicht bij het strandje.
Wel
een mooi plekje!!
Het
zonnetje komt boven de horizon.
Het
wordt genieten van de ochtend zon.
Ontbijtje
in de kuip . Wie doet me wat!.
Er
komt ook een beetje ochtend wind, de baai naar binnen toe.
Ik
heb geen zin om het e.e.a. af te wachten.
Ik
kleed me ook nog niet om.
Anker
omhoog en met de zeiltjes op richting eiland
Kefalonia.
Naar
het plaatsje Agia Efimia ( 8 mijl). Daar
is een goede havenkom.
We
hebben even redelijke wind en dan valt de wind weg.
Komt
mooi uit, mijn oogjes worden wat klein. Wekker op een
half uur en lekker in het zon gaan slapen.
Laat
het schip maar drijven.
Ik
slaap heerlijk diep als de wekker afgaat.
Toch
maar een halfuurtje erbij pakken??
Gaat niet door!!!
Er
komt wat wind en dat loopt op tot 4 beaufort
uit het noorden.
Agia
Efimia is mooi bezeild.
Omdat
je tussen twee eilanden vaart zijn er uiteraard weer de nodige windschiftingen.
Dat
maakt het alleen maar interessant. Daarvoor heb ik toch een zeilboot!!
Vlak
bij de havenkom….de zeilen naar beneden.
Ik kom in prachtig geoutilleerde havenkom twee lange kades met “pilaren” voor stroom en water.
Voor de winter… keurig afgedekt met een zeil .
De plaats
zelf .., er lopen wat mensen rond, er rijden wat auto’s , een uitgestorven toeristen
plaats.
Ik
vind het prima.
De
volle terrassen hoeven voor mij niet, die zijn overal hetzelfde.
Royale
aanlegplaats aan de kade, geen wolkje aan lucht en de zon in de kuip… Fantastisch.
Ik
ga mijn dag verslagen maken. Ik loop wat achter.
Dan
het 7e verslag versturen.
Ik
ben bijna de hele middag bezig met blogspot.
Bijna
klaar en… oeps alles weg.
Kan
ik weer opnieuw beginnen. Balen!!!
Ik
ga maar avondeten klaarmaken.
Na
het eten opnieuw beginnen.
Het
gaat nu goed, het 7e verslag staat op internet.
De
avonden zijn fris / koud., binnen warm genoeg!
Morgen
zon, dan maak ik er een fiets dagje van.
De
weersverwachting vermeld ik niet meer op het dagverslag. Wewetn nu dat het
mestal wel weer iets afwijkt.
Zelf houd ik de weersontwikkelingen wel in de
gaten.
Dinsdag 26 november
Rustige
nacht gehad en.. de zon is er weer.
Er
komen wel wat wolkjes langs.
Mijn
vliesjack over mijn pyjama en de kade op om foto’s te maken. Straks is het
bewolkt!
Er
is een bakkerij open…. Vers broodje scoren…..
Mooi meegenomen.
Na
het ontbijt de achterband van de fiets plakken.
Was langzaam leeg gelopen. Had ik al in Astakos
ontdekt!
Op
de kade is een bankje en daar kan ik mooi de werkzaamheden doen.
Eerst
de poesjes verwennen.
Een
plakje worst gaat er goed in , de familie is gewaarschuwd!!
Er komen
meer. …..Eén katje komt niet aan bod.
Geen
vechtersbaasje!.... Ik jaag de andere
katten weg opdat dit katje zijn plakje worst op kan eten. Wordt in dank
afgenomen. Het katje blijft mij trouw,
Als
ik de banden aan het plakken ben komt ze(?) bij me een beetje knuffelen en je
komt er niet meer vanaf. Ze blijft trouw op de kade bij de boot zitten.
Bij
nadere inspectie van de banden, zie ik dat er doornen in de band zitten.
Het
zijn er een aantal, ook de voorband.. ja hoor en als ik er één uithaal hoor ik de lucht ontsnappen.
In
het “laagland” van Astakos waarschijnlijk
over takken met doornen gereden.
Alle
doornen verwijderd en dan de gaatjes opzoeken.
Drie
in de achterband en drie in voorband.
Mijn "werkplaats" . Goed ik kan weer fietsen.
Het
plan is om, met de fiets, naar Sami te gaan.
Een
plaats die aan de andere , en meer besloten kant van de baai ligt.
Tien
km langs de kust weg, met enig
hoogteverschillen.
Gisteren
hoorde ik het geklingel al van de geiten bellen. Vandaag zie ik ze dan.
Onderweg zie ik een gat in de
bergwand zitten , niet afgegraven maar natuurlijk ontstaan.
Ziet er indrukwekkend uit. Het gat wordt opgevuld met puin.
De Grieken maken er een
zootje van, ondanks dat er veel vuilnisbakken
staan. De bermen liggen vol met plastic afval.
Niet aan ergeren maar lekker
doorfietsen. ….
Mijn voorband wordt toch wat
zachter, toch nog een gaatje over het hoofd gezien??? Even oppompen en ik kan de weg vervolgen.
In Sami eerst meer kijken naar
aanleg mogelijkheden voor de boot.
Een kleine jachthavens, goed
beschermd. Dat is mooi
Even de sinasappeltjes
proeven, die zijn heerlijk!1
Lange kade muur waar 3
zeilbootje afgemeerd zijn. Geen volk aan boord.
Ik fiets door het dorp. Wel
afgestemd op toeristen maar lang niet zo fanatiek en opgepropt als in Lefkas en
Maganissie.
Sami ligt aan de rand van een
grote laagvlakte dat geeft ruimte en lucht.
Het lijkt me zo dat in de
zomer, het hier, qua drukte best te doen is.
Wel mooie aanloop met aanleg
mogelijkheden voor de charters.
Nautische info.
De havenkom van Agia
Efimia ligt naar het NW.
Dat houdt in dat haven kom
naar ZO open zee is.
Bij windkracht 8 kunnen hier
golven van twee meter ontstaan.
De haven kom biedt dan
betrekkelijk bescherming.
De golfwering voor de huizen
verderop is dus niet voor niets
Die krijgen golven vanuit het
noorden die tussen de eilanden Ithaka en Kefalonia vandaan komen.
De kleine haven en de grote
havenkom waar ook de veerboten komen, geven goed bescherming.
Er wordt nu geen slecht weer
verwacht. ….Geen zorgen!.
----------------------------------------
Ik fiets door Sami, het doet
mij plezierig aan.
Veel authentiek alleenstaande huisje s met tuintjes daar
omheen.
We moeten echter niet
vergeten dat in 1953 hier een grote aardbeving is geweest waarbij veel verwoest
is.
Het huidig bestand komt dus voort
uit de weder opbouw.
Toch zijn er nog eeuwen oude bouwsels
gevonden.
En plek in Sami waar men nog
bezig is opgravingen te doen.
Dan zie ik een werkplaats
voor scooters etc.
Even vragen of hij een binnenband
voor mijn fiets heeft.
Altijd handig als je er een
op voorraad bij je hebt.
Bingo!!! hij heeft een binnenband
en de tijd voor een babbeltje.
“Hoeveel heb je voor de fiets betaald”? Ja dat was op Malta. etc. etc.
In Amsterdam zijn makkelijker
fietsen te vinden.
Dat kon hij bevestigen, daar vissen
ze de fietsen uit de grachten.
Scootertje huren???..... Alles
is opgeslagen!! Wisten we al. Wel jammer
.
Het is zo’n heerlijke
afwisseling om met en scootertje door de bergen te rijden. Met de fiets???....
Laat maar….
De hoop is gevestigd op
Kreta. Mogelijk dat je daar in de winter wel een scooter kan huren.
Nog even bij de overhangend sinasappel
/mandarijnen bomen langs.
Een Engelsman. Hij woont hier
en 's zomers schippert hij op de charters.
Hij brengt zijn boot in de
winter naar Argostoli.
Dat ligt aan een heel
beschutte baai aan de west kant van Kefalonia.
Hij ziet ook het verschil van
toerisme op Lefkas en Kafelonia.
Hij verwacht wel dat het in de
toekomst hier ook veel drukker wordt.
Voorlopig hebben daar nu geen
last van.
Na zo’n tocht vind ik wel dat ik een Irish koffie verdient
heb.
Mijn lievelingskat krijgt
nog een plakje worst.
Een bordje met slagroom is
voor alle katten een interessant menu.
Blijven we hier morgen nog..
ik denk het niet . Volgende
bestemming???
Het plaatsje Poros op het
eiland Kefalonia. 14 mijl
Woensdag 27 november
In mijn pyjama/joggingpak…
het ontbijtje op het achterdek genuttigd.
Het is lekker weer zon en
geen wind.
Ik doe mijn vliesjack aan en
maak een ochtend wandeling.
Tegen de berg aan zijn tussen
de huizen smalle gangetjes met traptreden.
Daar kom je niet met de
fiets.
Het geeft weer een ander
beeld.
Een afgraving, een beschermd
gebiedje, is ook van de partij.
Het is wel duidelijk dat dit
eiland al eeuwen geleden in gebruik was.
Foto’s die ik hiervan gemaakt heb, ben ik helaas kwijt.
Joost maag weten waar ze
zijn. Helaas.
Als ik terug kom ga ik even
liggen.
Het is half twaalf als ik
wakker wordt.
Er is inmiddels een beetje
wind.
Tijd om te vertrekken.
De Engelse schipper is aan de
kade en we hebben nog een gezellig gesprek. Maar ik wil weg . Naar Poros.
De baai uit, heb ik wind
tegen.
Voorspelling is dat na tweeën
de wind uit het Westen komt. Niet dus. De wind valt weg,
Het is saai.
De kust niet veel bijzonders
en als er wolkjes voor de zon komen word het fris. Ik zet de motor aan.
Er grote havenkom. Die is
bestemd voor grote Ferrys. Daar dus maar niet.
Om vijf uur meer ik af aan
een pontoon van het kleine haventje bij
Poros.
Ik ben rozig. Als ik in het warme
schip kom wil je wel even plat.
Foto’s in de computer
opgeslagen en de maaltijd klaargemaakt.
Morgen gaan we met de fiets op
verkenning.
Donderdag 28 november
Het is bewolkt maar niet
koud. Eerst maar de voorband van de fiets plakken . Dat is dan het vierde (speldenprik)
gaatje.
Rond één uur komt de ferry binnen.
Achteruit insteken, ankers laten vallen en dan aan de kade vast maken.
Het nodige verkeer komt
eruit. Maakt me wel nieuwsgierig waar dat vandaan komt en waar dat naar toe
gaat.
Poros is door een uitstekende
klif in tweeën gedeeld.
Een haven gedeelte , met daarbij ook wel bewoning etc. geen boulevard.
Als uitloper van de klif is er een onbewoond eiland een mooie creatie van moedertje natuur.
Als we over de klif gefietst zijn hebben we uitzicht over het toeristisch gedeelte en is duidelijk ingericht op het toeristisch gebeuren.
Een lang strand met boulevard.
Links . niet op de foto is de Cliff. hier is uitzicht op de kloof
Wat ik interessant vind is een diepe kloof tussen twee bergen.
De kloof leidt naar het
binnenland.
Zal wel ontstaan zijn uit het
langdurig uitslijpen van een rivier.
De rivierbedding in het dorp is geciviliseerd.
Het maakt een ongecompliceerde
doorstroom mogelijk als het echt nodig is.
Of het vaak voorkomt?? Je moet op hert ergste voorbereid zijn.
Na een stevige regenbui
Door de kloof gaat een weg naar de binnenlanden.
Die wil ik wel volgen. Zolang de weg omhoog gaat vindt ik dat niet erg.
Wel even bikkelen, de terugweg is easy going!
Op het hoogste punt heb ik
een kijkje naar het binnenland.
Ik ga niet naar beneden dan
weer terug!!!!.. werk voor een scooter of auto.
Helaas… de verhuurbedrijven
zijn op slot.
Eens kijken wat het openbaar
vervoer voor mogelijkheden heeft.
Terug naar beneden gaat als
van een leien dakje.
Een tochtje langs de boulevard…...
Ongeveer gelijk als alle anderen.
Op de terug weg
boven/achterlangs het dorp.
De nodige authentieke huisje
staan hier nog.
Sommigen mooi gerestaureerd, sommige
als bouwval.
Afgewisseld door nieuwbouw huizen
en appartementen.
Tussendoor nog kaveltjes
genoeg.
De bebouwingsdruk is nog lang
niet zo hoog als op Lefkas…..voor hoelang??
Om een uur of vier duikt de
zon achter de bergen.
Op het grote parkeerterrein
bij de ferry is nog zon en er zijn bankjes.
Daar ga ik naar toe om enige mandarijnen
te nuttigen die ik onderweg tegen kwam.. Nog even geniet van de zon.
Als ik aan boord ben zie ik
de ferry zo rond een uur of vijf binnenkomen.
Het fietsje gepakt en toch
maar kijken hoe het e.e.a. in zijn werk gaat.
Er komt weer het nodige
verkeer uit, en het gaat er ook weer in.
Uiteindelijk wonen hier toch
wel zo’n 34.000 mensen! Op Lefkas is dat 24.000.
Als laatste wordt een ambulance
naar binnen gereden.
Kan die er ook weer snel uit.
Op het eiland is wel een
ziekenhuis maar een uitgebreid zieken huis ?? daarvoor moet je naar de vaste
wal.
..
Drie maal daags vertrekt de ferry naar
Killini. Een plaats op het vaste land.
Vertrektijden 05:45 uur
14:15 uur en 18:45 uur
De komende dagen is er
ongunstige wind om naar Zakynthos te varen .
Mogelijk dat ik met de Ferry
een heen en weertje doe.
Morgen wil ik met openbaar vervoer
naar Argostoli .
Dat ligt aan de westkust aan
een grote beschutte baai.
Fred heeft daar de nodige
tijd met de boot doorgebracht.
Voor mij, om daar met de boot
naar toe te gaan, gaat dat te lang duren.
Er vertrekt een bus om 7:15
van het plein aan de toeristisch kant .
Als ik dat wil halen moet ik
er vroeg uit!!
Maar een ritje door het binnenland naar de
andere kant, wil ik ook wel meemaken.
Dat wordt dan de wekker zetten.
Vrijdag 29 november
Als de wekker afgaat is het
nog donker.
Alle moed bij elkaar geraapt
en de klif op gefietst/ gelopen.
Op het plein is inderdaad een
bushalte.
Ik ben royaal op tijd dus
rustig afwachten.
Om kwart over zeven zit de
zon achter een paar wolken .
Het wordt licht. Geen bus te
zien.
Dan ga je toch weer twijfelen,
zit ik wel bij de goede bushalte?
Nogmaals op de
internet gekeken.
Er zijn hier drie bus stops. Eén daarvan is bij de uitvalsweg.
Daar ga ik naar toe.
Daar staat wat schooljeugd! ……Er
is leven in het dorp.
Er stop een bus, de school kinderen stappen in
maar de bus gaat niet naar Argostoli.
Een oudere , die kennelijk ook naar Agostoli
moet, verteld mij dat de bus zo wel komt . en……. inderdaad de bus kwam.
Nu maar zorgen dat ik een
goed zitplaats vindt. Uiteindelijk wil ik wat van het landschap zien!
Vooraan aan de linkerzijde
van de bus achter de chauffeur. Prima.
Het wordt een mooie rit..
Het is bewolkt met af en toe
een spatje.
De ramen van de bus zijn
donker gekleurd, maakt het er niet vrolijker op.
Even wennen maar het zicht
blijft redelijk.
Het eerste stuk komt mij
bekend voor,… daar heb ik “omhoog” gelopen en gefietst.
Met de bus gaat dat
makkelijker.
Over het hoogste punt gaan we
het dal in.
Zo te zien een grote
laagvlakte, opgesloten tussen de bergen.
Ruimte voor dorpen en andere economische activiteiten.
Als we daar doorheen zijn, gaat het bergopwaarts.
Een weg omgeven door
berglandschap.
We zitten nu nabij de
zuidwest kust van Kefalonia bij het plaatsje
Pastra.
Uitzicht over het talud, wat
leidt tot aan de zee.
Bij Markopoulo zitten we op
het hoogste punt van de weg ongeveer 300 meter boven zeeniveau. …………..Zo hoog
als de Eiffeltoren!!!!
De weg blijft op hoogte en
strekt zich over de hele route langs de bergwand uit. Op Google Earth kun je de
weg goed volgen.
Omdat we hoog zitten blijf t het
uitzicht mooi en fascinerend.
Richting Argostoli gaan we
heel langzaam naar beneden.
Bij Lourdata word het ook een
groot gedeelte relatief vlakker.
Goed voor de landbouw en nederzettingen.
Van bovenaf is dat een mooi panoramisch uitzicht.
Vlak voor Argostoli komen we
zowaar op een autosnelweg.
Teken dat hier serieus
bevolking is!
De hele weg, hiernaar toe,
was een smalle tweebaansweg en soms net genoeg voor de bus .
Overigens, de busdiensten worden met moderne touringcars
onderhouden.
Argostoli is de hoofdstad van
Kefalonia, heeft ongeveer 12000 inwoners.
Een derde van het totaal
aantal inwoners van Kefalonia dat 34000 inwoners telt.
De aankomst is een herademing
. gewoon een gezellig drukke stad.
Bij het busstation stap ik
uit.
Vlak bij de brug die de
binnen baai in tweeën deelt.
Het “dooie” stuk van de baai
is ondiep en alleen interessant als grote vijver.
De brug verbind de beide
oevers, echter niet geschikt voor auto's.
De brug is gebouwd in 1813 en
690 meter lang.
Toen bestond het woord “auto”
nauwelijks!
Zonder fiets moet ik het lopend
afdoen.
Gisteren heb al het e.e.a
gedaan, vandaag maar rustig aan.
Bij een volgend bus trip
informeren of ik de fiets mee kan nemen.
De zon komt door. Mijn jack en trui kunnen in de rugzak. Weldra
loop ik in mijn polo shirt rond te darren.
De stad doet plezierig aan.
De kade is ruim bemeten en in
de ochtend verse vis aan de kade..
Ik loop “achter” langs terug.
Een mooie winkelstraat “op
stand”!
Winkels die geen toeristische
prullaria verkopen.
Om kwart voor één vertrekt de
bus.
Tijd genoeg! Vroeg op gestaan!!….tijd voor
een rust momentje .. de bank aan de kade is er goed voor.
Nautisch probleempje.
Op de telefoon is een
weersvoorstelling app Windy genaamd.
Als je die opent krijg je een
animatie over het verloop van de weersystemen over een bepaald gebied voor de
komende paar dagen.
Wel zo handig als weet wat je
te wachten staat.
Gisteren was dat en grijze
kaart. Van alles geprobeerd . Ik krijg het niet boven water.
Marti gebeld , die is goed op
de hoogte van dit soort zaken.
Voor hem een herkenbaar
probleem. Heeft hij het ook gehad.
De oplossing is simpel.
Ga naar Google Play store en installeer de
laatset update.
Probleem
opgelost met dank aan Marti. Een geruststelling.
Ik ben bijtijds bij het grote
buisstation.
Het is druk…… bussen met de o.a. aanduiding
Athene!
Eén van die bussen moet ik
hebben die gaan via Poros en de ferry naar Athene. De bus is aardig vol . Ik
weet me bijtijds een goede plek te bemachtigen.
Op de terugweg heb ik, nu de
zon schijnt, wat foto’s vanuit de bus kunnen maken.
De rest vindt je op Google Earth.
Een aangename tocht terug.
De heenweg was, met de nodige tussenstops,
anderhalf uur.
Nu met een beetje meer gas onder
het pedaal, één uur.
Dat moet ook wel, kwart over twee vertrekt de
ferry .
Om twee uur staan er twee
bussen voor de ferry.
Die gaan mee voor het vervolg
van de reis.
Ik wordt bij mijn fiets
afgezet en ga naar de boot.
Een half uurtje later gaat
het regenen.
De komende tijd tot zondag
ochtend is het regenachtig weer .
Zaterdag blijven we
binnen.
Ik kan terug kijken op een heerlijk
dagje toeren.
Goed alternatief voor scooter
of auto.
Enig nadeel… je kan niet even
stoppen voor een fotootjes te maken of een ander weggetje inslaan.
Zaterdag 30 november.
Vandaag is een regendag
voorspelt!
Dan beginnen we met uitslapen
met een muziekje erbij.
Regen dat op het dak klettert.
Prima zo. Voor even!!
Als je niks doet gebeurd er
niks. Wat staat mij te doen.
Verhaaltje over
een kleine wereld!
Toen ik 15 jaar was ontdekte
ik, op de zolder van een botenloods
jachthaven de Uitkijk, een 12m2
sharpie, geheel onder het stof! Bouwjaar .. omstreeks 1933
De eigenaar opgezocht en ik
kon het scheepje voor weinig kopen.
Met mijn vader het scheepje opgeknapt.
Met deze zeilboot, heb ik,
met veel plezier, op de Loosdrechtse
plassen , wedstrijden gevaren.
De boot is verkocht en uit
het zicht verdwenen.
Daar stond mijn sharpie, de
Ever Sharp, vernoemd naar het potloden merk, met het nr H38, te
koop aangeboden. …Leuk maar ik heb al genoeg bootjes.
Vandaag
kwamen er gedachten binnen over mijn sharpie.
Toch
maar even op de website kijken. Ja hoor…
de boot was nog te koop. Mooi. ……..Wat zal ik doen, de eigenaar bellen
of gewoon niet.
Als
je niks doet gebeurd er ook niets. Dus
bellen.
Ik
kreeg de eigenaar aan de lijn. Hij had wel wat jaren met de boot gevaren maar
het onderhoud werd hem te veel .
Verkocht
aan een neefje en daarna is het spoor bijster.
Neemt
niet weg dat ik in een gezellig gesprek terecht kwam.
De
eigenaar heeft altijd in de buurt van Arnhem gewoond maar is op een gegeven
moment verhuist naar een piep klein dorpje ,
, gelegen in het noorden van Friesland.
Hij is kunstenaar en maakt hele bijzonder
portret foto’s.
Zie: www.alexvreeman.nl
In
dat zelfde plaatsje heeft een goede kennis van mij, een beelden kunstenaar,
gewoond. (Zie www.henkrusman.nl)
Oude
Bildtzeil ligt aan de dijk van de wadden .
Ameland
kan je daar zo zien .
Een
goede vriendin, Dini, die ik vanuit
Leeuwarden ken, heeft hem een paar jaar geleden ontmoet …..,( Zij zijn nu een
gelukkig paar!!!. )
Met de vraag of hij hem kende werd volmondig… ja….
geantwoord.
Even alles op een rijtje.
Mijn boot was uit de 60 jaren,
Dini kende ik vanaf 2010.
Alex komt uit
Arnhem en ontmoet Henk die inmiddels met Dini is getrouwd. Het cirkeltje is rond.
Wat een
regenachtige dag zoal niet kan brengen!
Wat
gebeurd er nog meer op zo’n regenachtige dag.
Het
was even droog. De bijboot regent altijd vol.
In
Leeuwarden heb ik een dekzeiltje voor de bijboot gemaakt.
Nu
ik meestal aan de kade lig heb ik bootje niet steeds nodig.
Het
zeiltje over het bootje gedaan. Hoef ik morgen niet meer te hozen..
Wat
nog meer….
Op
mijn fok zit een ongerechtigheidje.
Als
niet oppast kan dat zomaar een grote schuur teweegbrengen .
Moeten
we voor zijn.
De
fok naar binnen gehaald om te drogen, kan ik morgen de repatriatie uitvoeren.
Ook
moet er nog een simmerring in de reserve waterpomp vervangen worden. Eigenlijk
ook niet zoveel werk en wel fijn als dat in orde is. ….Ook gebeurd.
Tussen
door mijn rustmomentjes en wat muziek geluisterd.
In
de avond de motorlaten draaien om de
accu’s bij te laden.
Geen zon geen stroom.!!
Dat
is wel nodig om alles goed te laten
functioneren.
Dat was het weer voor vandaag.
Zondag 1 december.
Vannacht
veel regen gehad. Ik hoef niet meet te hozen!! Eureka!!
Laat
in de ochtend was het droog. Fok buiten gelegd en “opgerekt” om de reparatie
bij een fokleuver beter uit te kunnen voeren.
Is niet helemaal gelukt.
Fok
weer naar binnen, in de middag komen er weer spetters.
Om
14:15 vertrekt ferry naar Killini. Een
plaatsje op het vaste land.
Ik
wil dat vaartochtje wel doen en dan meteen weer terug.
Dat
kan wel maar ik moet wel met een andere ferry terug.
Het
weer is niet bijzonder.
Ik
had al vernomen dat in het oosten van Griekenland noodweer is geweest.
Dat
is zeker ook hier van invloed geweest op de weersvoorspelling .
Elke
dag toch weer wat anders.
Eerst
zou zondag een mooie dag zijn om naar het eiland Zakyntos te varen.
Toen
werd het maandag en zoals het er nu voor staat wordt het dinsdag.
Vandaag
dus geen florissante dag, bewolking en buien .
Vertrek van Poros. Hier is de klif goed te zien. links de haven rechts de toeristenplaats!!.
Op een Ferry is er altijd een apart sfeertje.
Aan
boord is het gezellig druk en een ieder moet dat anderhalve uur door komen.
Ieder
doet dat op zijn manier.
In
het weekeinde zijn er meer families . Zowel op de heen als de terug weg.
Het
is één grote huiskamer waar een ieder zijn ding doet.
Het
vertrek en aankomst vind ik altijd wel interessant.
Op
welk moment doe je welke handelingen.
Welke
landvasten maak je als eerste los en wanneer haal je het anker op.
Op
open water is het een beetje genieten van uitzicht.
Het
is bewolkt, het eiland Zakyntos is in nevelen gehuld en weldra ook Kefalonia.
De
kust is in zicht , zij het wel met regen.
Bij
de haven moet is schip kort draaien om achteruit tegen de kade af te meren.. Eerst
de ankers uit dan de landvasten naar de wal. Knap stukje werk!!
Voor
ons was er al een ferry binnen gevaren, die kwam van Zakintos.
Beide
eilanden worden van hieruit bevoorraad.
De
route van het ene eiland naar het andere
gaat dus via Killini.
Op
het vaste land van Peloponnesos, staan geen grote bergen en ik verwacht ook
niet veel van de kust naar het zuiden. Allemaal redelijk vlak.
Zo
te zien stelt het plaatsje ook niet veel voor.
Ik
moet wel van Ferry verwisselen. “Mijn” Ferry gaat naar Zykintos en de andere Ferry
die van Zakyntos kwam gaat Kefalonia.
Een
ander schip, ietwat groter en van jongere leeftijd.
De
inrichting is iets simpeler dan de oudere Ferry. Het zij zo, comfort genoeg.
Het
grote ruim van het schip, is bestemd voor vrachtwagens.
Daarboven
is een dek voor personenauto’s. Beiden
zijn goed gevuld.
De
bezetting van restaurant/
binnen accommodatie schat ik op 50%
De
“buiten” dekken worden alleen bezet door mensen die zo nodig een sigaretje op
moeten steken.
Van
de buitendekken kan je, bij het aan- en afmeren, mooi de verrichtingen van het
dek werk aan schouwen.
Bij
thuiskomst regent het. De fiets staat vlak bij de Ferry.
Het
is maar een klein stukje naar de boot, ik schat 500 meter.
Genoeg
om aardig nat te worden. Aan boord is het droog.
Een
bloempot op het gas fornuis een paar kaarsjes aan en in een wip is de kou
eruit.
Buiten
temperatuur zit hier overdag op zo’n 15 graden. Makkelijk te doen.
Nog
even een spannende F 1 race volgen en de dag kan langzaam beëindigd worden.
Maandag 2 december .
Nagenoeg
de hel nacht regen gehad. Voorspelling
voor vandaag: regen tot de middag en behoorlijk wat wind aan het einde
van de dag.
In
de nanacht was het even rustig, weinig wind en droog.
Eigenlijk
lig ik aan de verkeerde kant van het pontoon.
Als
er harde wind uit het NO komt t de Raaf tegen het pontoon aan te duwen. Met nog
wat deining er bij en het wordt minder plezierig.
Dus
nu van de gelegenheid gebruik maken en de boot aan de andere kant van
het pontoon leggen.
Alles
oké. Om drie uur kan ik weer gaan slapen.
En
dat doe ik dan ook.
Met
veel regen buiten en binnen in mijn warme bed blijf ik lekker uitslapen. Dan komt er een moment dat je ook daarvan
genoeg krijgt.
Opstaan
huishoudelijk werkjes doen en de fok reparatie ter hand nemen .
Zeilmakers praat:
Dat moet met de hand gedaan worden. Eerst de versteviging
stukken plakken..
Met
een naald door 3à4 lagen doek prikken valt ook niet mee.
Met
de priem gaatjes voor prikken.
Met
naald en garen de “stiksels “aanbrengen. Klaar is Kees.
------------------------------------------------------------
Ik
heb buren gekregen . Een grote catamaran.
Spaanse
vakantiegangers met een schipper aan boord.
De
schipper vindt de catamaran maar niks. Een
drijvend huis!!
De
Raaf spreekt hem meer aan.
Nadat
ik een fietstochtje langs het strand heb
gemaakt, en ook gezien heb dat er water
uit de rivier de zee in stroomt. Komt hij even buurten.
We
komen in gesprek en hij wil dolgraag het schip verder bekijken . Dat kan. Hij
heeft wat over zijn zeilervaringen gesproken en dat was het dan.
Ik
ga het schip klaar maken voor morgen.
Om
6:30 gaat de wekker. 07:00 uur gaat het licht worden en dan wil ik het water
op.
Er
is weinig wind uit het NO voorspeld en daar wil ik zoveel mogelijk gebruik van
maken .
De
dagen na dinsdag is het verkeerd weer en dan is het wel zo prettig als ik in de
haven van Zakyntos lig, de hoofd stad van het eiland Zakyntos.
We
gaan het morgen allemaal zien. Oogjes toe en slap lekker,.
Mooi moment om dit verslag af te sluiten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten