Reisverslag
2024 deel 9.
Vaartocht
Nederland naar de Middellandse zee.
---------
Verblijf in
Griekenland , de belevenissen van de
vaartocht van Lefkas naar Kreta
Laatste stukje uit het vorig verslag:
Ik
ga het schip klaar maken voor morgen.
Om
6:30 gaat de wekker. 07:00 uur gaat het licht worden en dan wil ik het water
op.
Er
is weinig wind uit het NO voorspeld en daar wil ik zoveel mogelijk gebruik van
maken .
De
dagen na dinsdag is het verkeerd weer en dan is het wel zo prettig als ik in de
haven van Zakyntos lig, de hoofd stad van het eiland Zakyntos.
We
gaan het morgen allemaal zien. Oogjes toe en slap lekker,.
Mooi moment om het 8e verslag af te sluiten
Dinsdag 3 december
Als
de wekker afgaat is het nog donker. Ik plak er nog een half uurtje bij.
Dan
wordt het wel licht. Flink zijn en aanpakken!! Koud water over de kop en ik ben
weer bij de mensen.
Zaken
aan dek gereed maken en dan de trossen los.
We
varen de havenkom van Poros uit, buiten staat aan aardige deining.
Dat
komt omdat door de eeuwen heen, de rivier een groot ondiep gedeelte heeft
gecreëerd.
Normaal
is het, iets uit kust, vaak behoorlijk diep maar hier blijven we op de tien
meter hangen.
Dit
heeft als gevolg dat golven hierdoor opgebouwd worden.
Dat
zie je ook bij ons aan het Noordzee strand.
Dus
op een wiebelend schip de zeiltjes omhoog.
De
zon komt ook te voorschijn. Er is weinig wind en op de motor vaar ik het open
water op. En…. Zowaar er komt wind uit het oosten.
Dat
heb ik al eerder meegemaakt,
Vlak
bij de kust met hoge bergen, komt er bij de opkomende zon ook wind.
Het
hoogste punt van Kefalonia ligt op 1600 meter!!
De
wind trekt lekker aan.
We
gaan naar de zes en zeven knoopjes.
Dat
schiet lekker op. Zit voorlopig in de pocket.
Om
half tien valt de wind terug. Komt nu uit het NO.
We
zijn er al een beetje aan gewend , geen constant windbeeld over de dag heen.
De
vaarsnelheden zitten nu tussen de drie en ruim zeven knopen.
Om
half elf wordt de wind helemaal weinig, komt nu uit het ZO.
De
stad Zakyntos blijft nog steeds bezeild.
Zakyntos
is goed in beeld, een grijs silhouet omdat ik tegen de zon in kijk.
In eerste instantie zie ik twee eilanden. Op het ene eiland is het hoogste punt 750 meter,
op hat andere eiland is dat 220 meter .
Langzamerhand , als ik dichterbij kom, vult de
ruimte tussen die twee eilanden op. Een
laag stuk land verbind de twee bergen.
We
dobberen wat een met een lekker zonnetje op mijn hoofd.
Mijn
oogjes willen wel even dicht.
Vannacht
last van diaree gehad, iets fout met het voedsel?.
Het
verzwakt wel je conditie….. Het zal wel…..
We
zetten de wekker op een half uur en laten het schip haar werk doen.
Ik ben even vertrokken.
We
moeten nog om een landpuntje heen dan zijn we in het zicht van de stad
Zakynthos. Dobberend volbrengen???
De
motor er maar bij.
De
Ferry uit Killini komt er ook aan.
Wel
zo makkelijk, die wijst mij de weg!!
Ik
verwacht geen wind meer , nog een mijltje te varen.
De
zeiltjes strijken en het laatste stukje alleen op de motor..
De
havenkom binnenvaren en een plekje zoeken.
Dat
lukt. Er staat ook meteen een havenmeester op de kant.
Even
afreken. Havengeld plus elektriciteit.
Kunnen
de accu’s weer even goed opgeladen worden , hebben we warm water, kan de
koelkast weer even lekker door koelen en als het kil wordt, kan het elektrische
kacheltje warmte brengen.
Om
twee uur is alles geregeld. Zon in de
kuip . Even een rustmomentje pakken wel zo lekker.
Koelkast
praat.
Omdat
er niet zoveel zon is worden de accu’s ook niet opgeladen.
Dat
kan dan alleen met de motor.
Om
elektra te sparen schakel ik de koelkast ‘s nachts uit. Zoveel noodzakelijke
koelwaar heb ik ook niet en daar bij komt dat het in de koelkast lang koel
blijft.
------------------------------------
Vandaag
is het mooi weer en de komende twee dagen regen.
Fietsje
te voorschijn gehaald en globaal de omgeving verkent. Er is drukte genoeg .
Veel winkeltjes dicht.??? O ja . dat is waar ook Sietsta !!
Van
het laatste beetje zon nog even in de kuip genieten. Vandaag wat meer last gehad
van vermoeidheid. Oogjes toe!!!
Ik
neem een noodle maltijd. Lijkt mij goed genoeg voor mijn maag.
De
verslagen bijwerken en lekker slapen.
Woensdag 4 december
Als
ik wakker wordt, meestal rond een uur of negen, hebben we een grijs dak boven
ons hoofd waar druppels uit komen.
Stadspraat.
Ik
wil vers brood halen. Het is 5 minuten lopen naar het centrum.
Met
een paraplu is dat goed te doen.
trottoirs
zijn ondergebracht in een galerij.
Zomers koel en droog bij regen.
De
kerststemming komt er al in. Een opsteker om de donkere dagen voor Kerstmis
door te komen.
Het
bevalt mij, nu even zonder fiets. Brood gekocht , helaas niet van een warme bakker.
de
winkel galerijen is er een soort van “Snackbar”. Gelegenheid voor koffie met een broodje of een
of ander der gebaksel te kopen / nuttigen
Geen
patat en frikadellen.! Ik neem een broodje gezond als ontbijt.
Op
mijn gemak ga ik weer naar de boot.
Weer praat.
Het
weer op lange termijn bekijken. De komende twee weken zuiden wind! 4 tot 5 misschien met uitschieters
Ik
moet mijn mindset resetten……. In goed Nederlands …
Mijn
gedachten herschikken.
Van
september tot half november ben ik verwend met relaxed weer.
Op
mijn terugtocht van Griekenland naar Nederland
in 2019, heb ik langs de Portugese kust, ook tegenwind gehad.
Eigenlijk
is dat voor de witte Raaf een aangename koers. Bij een goede trim vaart het
schip zichzelf en moet ik af en toe even kijken of alles goed gaat.
Onder
miezerige omstandig heden ben ik ook een één keer van IJmuiden naar Eastborne,
aan de zuidkust van Engeland, gevaren.
Ik
heb mijn pyjama niet uit gehad!
Noordzee
en kanaal is lastiger vaarwater dan hier.
Geen
windmolenparken, geen ankergebieden voor de grote scheepvaart. geen verplichte
vaarroutes, nagenoeg geen vaarverkeer.
etc.
Waar maak ik mij nu druk om.
Ik
bekijk nogmaals het weerbericht.
Donderdag
ziet het er niet lekker uit en blijf ik hier.
Vrijdag
ga ik varen. Denk ik.
Met
deze weersomstandigheden loop ik risico dat ik niet bij daglicht de havens aan
kan lopen.
Dan
vaar ik de nacht toch gewoon door!
Schiet het tenminste een beetje op.
Na 13 december komt er gunstige wind om de oversteek naar Kreta te maken. We gaan het zien… Weer en weder dienende.
Fietstochtje!
Rond
een uur twaalf komt de zon even door.
Toch
maar een stukje fietsen. Lang een stukje kust ten NO van de stad.
Hier is heel vroeger het mondaine strandleven begonnen. Aan de overkant strand en zee.
Oude glorie van weleer, waarvan niet alles even netjes is onderhouden.
Zal
ook wel uit die tijd wezen.
Er
is een zeilclub. Dat zie je niet veel in Griekenland.
Op
de terugweg ga ik “achter “ de stad door .
Kom
ik weer uit op die mooie winkelstraat.
Als
ik stad door ben kom ik op het lager gelegen deel van het eiland.
Daar
is ook het vliegveld. (zie Googe Earth).
Er
is hier nog ruimte. Stukjes land, voor hobby?
er gebeurt daar wel wat.
Oude
vervallen huisjes tot mooie villa’s. Voor elk wat wils.
Via
kleine weggetjes gaat de weg naar de haven.
-------------------------------------------
Aan
boord gekomen is het zonnetje met wat droge bewolking er nog steeds.
Achterafgezien…??? ..had ik eigenlijk,
voor de middag wel een scootertje of een auto kunnen huren. Niet dus !
Misschien morgen nog. Dan blijf ik nog hier.
Aan het eind van de middag nog veel wind, dat
ga ik niet opzoeken.
Ik
ga mij met het computerwerk verpozen
Donderdag 5 december.
In
de ochtend regen, het klaart op met af en toe een druppel.
Tegen
de middag toch maar een autootje huren?
Er
zijn verhuur bedrijven op loop afstand. Met toch maar wel de paraplu op stap.
Bij
een verhuur bedrijf aangekomen was er geen auto meer beschikbaar , Misschien
het verhuur bedrijf om de hoek. Daar
naar toe… die is dicht.
Dan
maar een stuk verder lopen naar een ander verhuurbedrijf.
Het
is best leuk door deze stad te lopen.
Regen
en bewolking maakt het wat mistroostig.
De
kerst versiering fleurt het weer een beetje op.
Het
begint weer te regenen. Voor die paar uurtjes , toch maar geen auto huren.
Zeilpraat.
Het plan is nog steeds, weer en weder diende,
morgen te vertrekken.
Wel
wat voorraadjes inslaan. Je weet nooit waar je terecht komt.
Het
weerbericht nog maar eens bekeken.
Er
zijn wat strijdigheden met lokaal en overall.
Voor
vrijdag en zaterdag ziet het er niet al te ernstig uit.
Zondag
en maandag weer veel wind uit het zuiden zuid westen.
Dan
moet ik binnen zijn.
Er
zijn twee opties.
De eerste optie is Zakynthos
.. Katakolo 24 mijl.
Aan de wind. Ik zou ook een nachtje door kunnen varen en
dan is Kyparissia de volgende haven waar ik voor zondag binnen moet zijn.
Dat is 30 mijl van Katakolo verwijderd.
Op
zich zijn de aan de windse koersen geen probleem voor de Raaf.
Als
de zeilen goed getrimd zijn, houdt de
Raaf koers en is er geen stuurautomaat nodig. Kan ik mijn eigen ding doen.
Binnen is het droog en kan ik halfuur slaapjes
nemen.
Scheepvaart
verkeer??. Ik denk niet dat ik iets tegen kom.
elk
halfuur controle op de AIS of er schepen in de buurt zijn waar ik tegenaan zou
kunnen varen. Je weet maar nooit!
Morgenochtend zien we wel of we gaan of niet. Het is dan droog en rustig weer1
Nu
het schip vaarklaar maken..
Spathoes
over de ankerlier plaatsen.
Dan
constateer ik dat de schakelaar van de ankerlier niet optimaal werkt.
Bekend
probleem…. Oxidatie…
Een reserve schakelaar geplaatst en het werkt
weer zoals het moet.
De
oude schakelaar gedemonteerd en inderdaad de contactpunten zijn heftig
geoxideerd en vervuild.
Schoonmaken
en we hebben weer een reserve schakelaar..
De
dagtank met diesel bijvullen. Fiets opbergen. Koelwater controleren.
Het
hoort allemaal bij, zoals ik noem, gezonde plankenkoorts.
Is alles wel op orde , niets vergeten, wat kan
er fout gaan etc, etc.
Als
je op het water bent en het gaat allemaal vlotjes, dan is ook de plankenkoorts
verdwenen en het vertrouwen hersteld!
En…niet als laatste…. Hoe voel ik mijzelf??...Goed genoeg om dit avontuur weer aan te gaan!
------------------------------------------------------------
Vrijdag 6 december
Vroeg uit de veren , om
7:00 uur was het nog donker.
Een halfuurtje erbij gepakt.
Om half negen zaten we op het water.
Alles in kannen en kruiken!
Wind…. Zachtjes uit het
oosten…
Wat lastiger is, is de
golfslag.. 1e na-deining van de wind van gisteren 2e ook
hier is een grootstuk uit kust nog ondiep van 5 tot 15 meter.
Dat creëert ook hogere en
korte golven.
Met weinig wind tegen de deining
opwerken schiet niet op. De motor er maar bij.
De wind komt een beetje uit
het oosten cq NO cq ZO. We Rommelen wat
aan. Het is droog en de zon zit een beetje achter sluimer bewolking.
Bijboot perikelen!
Als we aan de zuidkant van
eiland zijn kijk ik achterom en zie dat de bijboot weg is ????? Shit!!
Zo vaak kijk ik niet om.
Je kijkt vooruit waar de wind
vandaan komt en waar je naar toe moet.
bootje blijft er wel achter
hangen. Niet dus.
Landvast naar binnengehaald
compleet inclusief stevige musketon haak!!
Boot omgedraaid en met een wind in de rug en golven
mee gaan we langs de kant op zoek naar het bootje. De zon komt er bij en op
zich een mooi tochtje. Wel met een dubbele bodem…
Ik geniet maar half, de andere helft baalt als
een stekker!
Met de kijker de kust afstropen maar ook de
zee afzoeken.
Daarbij komt ook dat ik geen
idee heb of het bootje een kwartier geleden is los geraakt of twee uur geleden.
Ik kom weer bij de haven van
Zakynthos. Niets kunnen ontwaren.
Toen ik wegvoer was er een
klein vissersbootje op het water!
Misschien heeft die het
bootje opgepikt.
Ik vaar de haven rond maar
zie niets.
Dan maar aanleggen op de op
de oude plaats aan de kade.
Het gaat inmiddels een beetje
regenen, misschien in het piepkleine haventje verderop..
De fiets gepakt en met de paraplu
boven mijn hoofd naar het haventje toe.
Niets te zien. Met paraplu
boven mijn hoofd, de rest van de haven verkent.
Niets..
Ik heb mijn best gedaan .meer
kan ik niet doen.
Van het
één komt het ander!
Hoe komt dat zomaar …
Nou dat zal ik vertellen…..
De landvast van het bootje
had ik aan de reling geknoopt.
Door de golven en het
wiebelen van het bootje is de landvast gaan schavielen. Overmatig slijten dus.
Gisteravond zag ik dat er nog
één streng van de landvast heel was…
Het bootje hing aan een
zijden draadje!!
Net op tijd.
… ik ben zo blij met dat engeltje wat op mijn schouder zit!!.
Een uurtje later en het
bootje lag ergens verder aan de kade!
Een stevig landvast aan het
bootje gemaakt maar nog niet aan het trek oog.
Daar kan vanaf de boot niet bij! Doe ik de
volgende ochtend.
De volgende ochtend: Er is in de kade een trappetje wat naar
waterniveau leidt. Kan ik er goed bij.
De oude landvast losgesneden
en de nieuwe landvast met een grote musketonhaak aan het trek oog vast gemaakt. Dat
kan niet kapot!
Bij het wegvaren
gecontroleerd of alles goed zat.
Nog even gedacht …een reserve lijntje erbij???.. ach nee, het is sterk genoeg!
En dat is het ook wel ..
Hoe kan de musketonhaak dan
los gaan???
Dat kan als…en als …en als……
die haak op een specifiek stand van het oog staat en er dan aan getrokken wordt
kan de haak zichzelf ontkoppelen.
Proberen maar … het gaat je
niet lukken maar soms …lukt het wel!!
En dat is kennelijk gebeurd. Het
bootje wil weer terug naar Lefkas, in de hoop daar een beter baasje te vinden!
Ik baal ontzettend, ben erg
gehecht geraakt aan het bootje.
In de loop der tijd opgeknapt
en naar mijn zin gemaakt.
Nieuwe kunststof stootrand
uit Nederland meegenomen. Afgelopen winter in Leeuwarden een dekzeiltje gemaakt
opdat de bootje ook op zee meegesleept kan worden zonder dat het door spatwater
volloopt .
Het was zo’n handig en
stabiel bootje. Snik snik..
Het verwerken van verliezen,
dat vraagt zijn tijd, ook bij zo’n “stom” bootje.
Een emotionele aderlating. Ik
zal het bootje missen! Het zij zo, zo is
het leven
Slijtstrippen op de kimmen, nieuwe stootrand, deksel op het vooronder, roeispaantjes etc.
Het bootje is compleet en klaar
Bootje in gebruik
Nieuw dekzeiltje . Voor het eerst in gebruik in Poros, daarna..... bootje weg.... dekzeil weg........ klaar voor nieuwe eigenaar??? of de rotskust
-------------------------------------------
Zaterdag 7 december
Vannacht veel regen. In de
ochtend idem, windkracht is naar beneden bijgesteld Temperatuur zit rond de 15 graden. Blijf ik vandaag hier nog maar
liggen.
Morgen ochtend zien we verder
. In de middag enige opklaring.
Komende dagen zijn baaldagen,
regen en wind, bootje kwijt.
Morgen , 8 december, de sterfdag van mijn dochter Katja.
Een
heel jaar achter de rug.
Een
jaar met een grote lege plek!.
Dinsdag zijn de weersomstandigheden mogelijk dusdanig dat ik weer een stapje
verder kan gaan.
Conditie praat!
Ik blijf last houden van mijn
maag.
Weinig verdraagzaamheid, verder
geen bijverschijnselen.
Gisteren via internet gekeken
wat wel en niet goed voor de maag is.
Zoveel adviseurs zoveel
meningen.
Ik moet daar zelf maar de weg
in zien te vinden en ervaren hoe de maag daarop reageert. Wat niet en wat wel..
Geen alcohol , geen vet, geen
koolzuurhoudende drank, geen sinaasappelen.
Wat wel: pelen. Kleine beetjes tegelijk eten, Kiwi's, wit brood, vruchtendrank,
thee , goed gegaarde groente.
In de supermarken, hier op de
eilanden, is het assortiment beperkt.
Veel
“houdbaar spul” incl. vlees en diepvries. Fruit is goed voorhanden , groente
minder keuze uit: witte kool, rode kool, prei, wortelen, sla, als het meezit …
bloemkool en broccoli. Daar doen we het mee.
Dit zijn de mindere dagen in
Griekenland. Prutweer, Geen “soort” genoten. Of toch wel!... Er zijn wel twee zeilboten
afgemeerd. De één heeft haast en
vertrekt morgen vroeg weer richting Noorden. De ander heb ik niet gesproken.
Door het weer vastgeplakt
zitten op één plek is ook niet alles.
Alleen zijn …… voor zo’n korte periode heeft het geen zijn
om contacten te leggen. Wie zit daarop te wachten??
Het is de keerzijde van de
medaille!
De haven meester had ik
afgelopen dagen niet meer gezien.
Nu het zonnetje schijnt komt
hij toch nog even langs. Kassa.
In de middag kan ik via een
liveblog, de kwalificatie volgen van de F1. Een mooie afwisseling. Morgen de
laatste race van het jaar!.
Morgen komt er meer wind en
dan lig ik hier aan lagerwal.
Het is een grote haven kom.
Dan zoek ik een ankerplek op in de luwte.
Met dit weer heb ik aan de
wal niks meer te zoeken. Het zijn toch baaldagen!!. Rest nog : naar concerten luisteren en een gat in de
dag slapen.
Kerstmis 2024????
Komt er in de late uurtjes toch
nog een verzetje!! Er is vuurwerk op het
grote plein.
Ik moet toch nog wat fruit
halen. Dus …er op uit!!
Kennelijk is het de inleiding
naar de Kerstmaand.
Een grote kerstboom met lichtjes
is ontstoken.
Een paar terrasjes zijn
verlicht met kerstverlichting.
Kinderen ,ouders en de jeugd
vinden hun weg.
Het doet gezellig aan en… het is gelukkig droog.
Zondag 8 december
De sterfdag van Katja, een
paar dagen geleden kreeg ik via de agenda een herinnering. Komt toch wel hard
aan. De afgelopen dagen de tijd gehad om het e.e.a. te verwerken. Vandaag ziet er
goed uit.
Droge nacht gehad en tussen
de wolken komt het zonnetje tevoorschijn. Er is nog weinig wind!
Er is geen vers brood meer.
Als de aanstaande tocht
uitloopt wil ik toch wel wat brood aan boord hebben
Er zijn nog 6 flessenwater,
daar kunnen nog wel 6 bij.
Voordat ik ga verkassen en
verderop in de haven voor anker ga., nog even deze boodschapjes doen. De
winkels zijn op loop afstand,
Als ik naar de boot terug
loop zie ik aan de kade nog een zeilboot liggen.
Een Belg. Geen teken van leven. Wel een open luik.
Naam van de boot! Eileen Rose… Toch maar even op Vesselfinder
kijken..
Zij zijn vannacht om ongeveer 01:30 uit Katakolo vertrokken, en
hier in de ochtend afgemeerd .
Weinig wind vannacht, goed om
op de motor hiernaar toe te varen.
Ongeveer24 mijl! Waarschijnlijk zitten ze aan een “planning”
vast.
Ik ga los en zoek een
ankerplek.
In de “hoek” van de haven is
het aardig ondiep,
Er is nog 20 cm onder de
kiel. Vrij van veerboten en andere belemmeringen laat ik het anker vallen.
Goede ankergrond. Laat de wind maar komen.
Maar de wind komt niet.
Als ik klaar ben zie, een
stuk verder aan de kade, waart ik heb gelegen, nog een zeilboot liggen, een
forse “Collin Archer” ( dat is een type
schip) .
Later komen ze mijn kant op
en gaan hier ook achter hun anker.
Maag perikelen
Vandaag ook aan mijn
“maagdieet” begonnen.
Ingrediënten: Olijf olie , twee eetlepels op de nuchtere maag!
Geroosterd brood met banaan.
Steeds maar een hapje en dan even niets.
Door de dag heen eet ik nu
alleen maar veel hele kleine porties,
Mint thee, kiwi, toastje met
sardines, water,
Voor de avond: . Fijn geprakte aardappelen met bloemkool,
of rode kool of worteltjes of
broccoli. Ook weer met kleine porties
nuttigen. Baby voeding!!
In de middag de F1 race via
een liveblog gevolgd. Ben je even van de “straat”.
De avond besteed aan de
nagedachtenis van Katja. Gedachten
herinneringen , video’s en foto’s. Ik
neem er alle tijd voor.
Here’s
to life …. gezongen door Shirley Horn
***************************************************************
Het leven is het waard om geleefd te worden!
Ik ga mij voorbereiden op de tocht van morgen.
Zakynthos
…..Kyparissia….. 54 mijl
Maandag 9 december
8 uur varen we de havenkom van Zakynthos uit.
Een matig windje die weldra
wat aantrekt. Wind dat tussen de twee bergen vandaan komt bewerkstelligd dat we
even de zeven knopen aan tikken.
Een
goed begin!!
In de luwte van de berg wordt
het minder.
Als we daar doorheen zijn
gaat het goed…. 7 knoopjes.
Op open zee is er een
behoorlijke zeegang.
Komt van schuin van voren tot
dwars op het schip.
De Raaf loopt er spoepeltjes
doorheen,
Ze is blij!!
Ze hoeft geen bootje mee te
zeulen, dat ben ik dus ook blij!
Met deze zeegang, 1 tot 1,5 meter
hoge golven, is het toch een zorg erbij.
Kyparissia is ruim bezeild.
We zitten rond de 8 knopen.
Schiet lekker op 15:00 uur aankomst???
De wind…. ik schat een dikke 5 tegen zes aan.
Ik zet een rif in de bezaan.
Het voorzeil is een kleine Genua fok.
Minder zeil dan een grote
Genua fok.
Voor minder zeil … achter ook minder zeil.
Het schip is nu beter uit te trimmen!
Als
de wind wat afneemt kan de Raaf zich zelf bedruipen.
Het
zonnetje komt in de kuip, die blijf ook mooi droog!
Een
paar kussens erbij en ik doe twee keer een halfuurslaapje.
Als
je de rust kan pakken moet jet het doen.
Ben
je uitgerust voor als je aan de bak moet.
We
zitten zo’n 20 mijl uit de kust.
Er
zit veel vocht in de lucht,
Van
de kust zie je alleen grijze silhouetten van de bergen.
als
de zon erg sterk is kleurt het een beetje, zie je iets van bebouwing.
Omdat
de wind afneemt is 15:00 uur niet haalbaar.
We
willen ons zelf altijd weer rijk rekenen.
Wordt
het nu dan vier uur???
Als we in de buurt komen van de haven, zo’n 10
mijl uit de kust, draait de wind iets ten ongunste.
De
havenkom is nu krap bezeil baar met nog
wat minder wind en blijvende golfslag .
ga ik toch maar zelf sturen.
Elk
metertje hoogte is meegenomen.
Het laatste stukje met de motor bij.
Het
wordt hier ondieper, dat merkt je aan de golfslag, Dat wordt steiler.
Voor
de haven staat er nog een behoorlijke zee deining.
Tegen
de wind in, varen we de havenkom in, daar is het een stuk rustiger.
Fok
en grootzeil naar beneden.
Ankerpraat
Ankerplekje
zoeken. Vaardiepten van twee tot vijf meter,
De pilot had al aangegeven dat het anker niet overal houd. Voor mij is dat drie keer opnieuw proberen.
Het
anker houdt . Het anker alarm gaat er wel bij!!
Het
neemt wat tijd, maar om half zes, voor donker, is alles klaar.
(
de Pilot is een handboek die alle informatie verstrekt aangaande de haven
faciliteiten)
In
de havenkom is een lichte deining maar er komen windvlagen met regen.
Het
schip zwaait dan af en toe aardig uit.
Met
het anker alarm, dat afgaat op meer 20 meter van de oorspronkelijke plaats,
blijft het aardig rustig met het alarm.
Wel
altijd blijven controleren. Het alarm kan
afgaan omdat het schip zwaait, als dat zo is , is dat is geen probleem.
Als
het anker gaat krabben is dat wel een probleem.
Dan
moet het anker op en een nieuwe ankerplek opzoeken!!
---------------------------------------------------
Al
met al een pittig en relaxed tochtje.
Mijn
conditie??, geen belemmeringen, dat is een plezierige en geruststellend
bericht.
Dinsdag 10 december
Geen bijzondere dag.
Wind in de verkeerde
hoek, af en toe zon en af en toe regen.
Morgen weinig wind uit de
goede hoek en wat meer zon.
Luieren en huishoudelijk
werkzaamheden doen, verslagje maken.
Oriënteren op de volgende
aanleg plekken , haventjes, baaien, weersomstandigheden etc.
De stad ziet er op afstand
niet bijzonder uit.
Alleen de “piek” bergen op de
achtergrond zijn wel apart.
Geen behoefte om de andere
bijboot, die op het dek ligt, te voorschijn te halen.
Woensdag 11 december
Het zonnetje zit nog achter
de bergen. Er is een pietsje wind.
Vandaag geen verwachtingen. Gezien
het weerbeeld wil ik vandaag wel richting Pylos.
Halverwege is een klein
eiland, Proti, met anker mogelijkheid.
Voorlopig is dat het doel van
vandaag.
We varen de havenkom van
Kyparissia uit en constateren dat er nog best wel deining staat.
Het motortje blijft erbij..
De kust laat een groot vlak
gedeelte zien, dat strekt zich ook in zee uit.
Even kijken of er op dieper
water minder deining staat. Maakt niet veel uit.
De motor gaat uit. Het is even
leuk . wiebelen en weinig vooruitgang?/
De motor aan en de stuurautomaat
erop.
Heb ik alle gelegenheid om
met de verrekijker de kust af te grazen
De zon, die nog last had van
een grote wolk die boven de bergen hing, komt er nu ook bij . Mijn jack kan
uit!
De kust is hier vlak. Goed voor
land en tuin bouw.
Op Google Earth kan je goed
zien dat er de nodige olijfboom gaarden zijn.
Er zijn ook veel “planten “ kassen,
overdekt met plastic folie.
Daar komt het verse groente
en fruit vandaan.
Na het vlakke gedeelte, meer
landinwaarts, is er een heuvelrug met daar boven een groot dorp.
Achter de heuvelrug komt een
groot bergmassief. Te ver weg om details te zien. Lijkt mij wel een interessante
omgeving om met de camper te verkenner.
Aan het einde van de vlakke
kust zie ik een grote bult.
Zou dat het eiland Proti
kunnen zijn??
Op de kaart is het maar een
klein eilandje .!
Als we verder varen zien we
dat de bult zich los maakt van de kust.
Gestaag varen we op het motortje
door. Er komt geen wind.
Op het land wordt het
kreupelhout, dat door het snoeien van de olijfbomen is vrij gekomen, verbrand.
Je ziet overal rook dat
verticaal omhoog gaat. Ook daar is geen wind!!
De bult wordt groen. Teken
dat we aardig dicht bij komen.
Weer een stuk verder langs de
kust zie ik bergen . daar zal de plaats Pyros ook wel zijn.
Anker praat.
Navily geeft op et eiland
Proti, drie ankerplekken aan.
De eerste is krap tussen de rotsen.
Dar wil je niet liggen.
We varen door , om het hoekje
komt een heel mooi stuk bergwand te voorschijn. Met daarnaast op de heuvel een
monnikenklooster. Geweldig plekje. !!
Met het tochtje over zee maak
je niet zoveel mensen gelukkig.
Als je op zo’n mooi plekje aankomt , wil je dat kunnen delen met anderen.
Daar wordt je blij van! Die zijn er nu niet. Helaas.
Doe ik mijn best maar om het e.e.a. zo goed mogelijk te beschrijven.
Vlak bij de oever wordt het
ondieper.
Niet ideaal om alleen op het
anker te liggen.
Bij draaiende winden kan het
schip alle kanten opgaan.
Een lijn naar de kant zorgt
er voor dat het schip op zijn plek blijft. als het anker zich goed ingegraven heeft, kunne we geen kant op!
Lijntje naar de
wal,… hoe doe je dat!
Om bij het klooster aan wal te
kunnen komen is er een klein stukje kade tussen de rotsen gemaakt.
Via een trap en pad kun je naar
het klooster.
Het anker gaat uit en als ik
achteruit vaar en het anker “pakt” kom ik op redelijke veilige afstand van het
stukje kade en rotsen uit.
Hoe krijg ik een lijn naar de wal.
Ik kan mijn zwembroek aantrekken
en met de lijn naar de kant zwemmen.
Geen goed idee.
Het bijbootje , dat op het dek
ligt, maar te water
Zonnepaneeltjes installeren
en het bijbootje komt te voorschijn.
Het bootje kan te water.
Ik heb twee lange landvasten
van 20 meter die maak ik aan elkaar vast, nog eentje van 12 erbij en dat moet
lang genoeg zijn om bij de kant te komen.
De lange lijn wordt geordend
in het bijbootje neergelegd.
Inmiddels is er wat wind
gekomen en de boot ligt nu 180 graden
gedraaid, met de neus naar de kade, maar ver daar vandaan!!
Op de motor rond het anker gevaren,
zodanig dat ik achteruit met de achterkant richting kade kan varen.
Het anker houdt mij tegen.
Dat is goed, ik lig nu dicht genoeg bij de kade.
Nu het bootje in en al roeiend
de lijn uit het bootje laten lopen.
( het uiteinde zit uiteraard
aan de Raaf vast!!),
Er is lijn genoeg en ik knoop
de lijn aan een hekwerk , dat op de kade staat, vast.
Terug naar de boot, de lijn
op lengte aantrekken. Zo .. dat is geklaard.
Kan
ik, zonder mij zorgen te hoeven maken over het schip, de kant opgaan.
Kloosterpraat.
Bij de kade trek ik bootje op
de wal ga, via trap en pad, naar het klooster.
Een gelegen kerkgang en dan
te bedenken dat al het materiaal, voor de bouw van het klooster, langs dit pad
om hoog is gegaan.
Wel mooi uitzicht op de karakteristieke
rotswand.
Bij het klooster aangekomen is
de poortdeur gesloten!!.
Een stukje verder lopen. Daar
schrikken een paar grote vogels.
Het zijn Pauwen, die verdwijnen
snel naar andere plekken.
Het klooster is omgeven door
een hoge muur en hekken.
Een stuk verder en kom ik uit
bij de “achtertuin”.
Een “werkterrein” dat zijn
beurt afgesloten is van het kloosterterrein.
Ook hier, een groot hek met
slot.
Ik loop wat verder langs de muur en hek en zie toch een mogelijkheid om er overheen te klimmen.
Kan mijn nieuwsgierigheid
niet bedwingen.
Op het werkterrein staan
diverse s opstallen.
Ook een jeep uit WW II . die hebben
ze ook maar naar boven gesleept!
Er is ook nog een huisje , zo
te zoen is dat op het ogenblik onbewoond.
Van hier af kun je kun je alleen
via een stalen deur naar het klooster,
Ook dat is afgesloten. In
deze overdekte ruimte is ook een grote, met hout gestookte , de brood oven. Vandaag geen warm brood!
Een stukje verder kan ik over
de muur naar het kloosterterrein kijken.
Ik zou ook hier weer over het
hek heen kunnen klimmen.
Ik respecteer de “goddelijke
“ privacy en doe dat maar niet.
Een fotootje kan er wel van
af.
Een apart kapelletje ???
Ik ga weer terug , een beetje
teleurgesteld.
Begrijpelijk dat ze dit
klooster en hun privacy op de ze manier beveiligen.
Over het “monnikenpad” ga ik
weer terug.
Leuk maar als het zooitje instort. Dan moet je hier niet zijn.
Ik ga weer terug naar de
boot. Een uiltje knappen.
Morgen heb ik vroeg de zon in
de kuip!!
--------------------------
De
ankerplek is een beschutte plek , een
mijl uit de kust, vanavond is de maan erbij en zie ik de lichtjes aan de
overkant. Wel te rusten!!
Donderdag 12 december
De
zon is eerder op dan ik. Geeft niet , als ik zover ben ga ik , in pyjama,
lekker, in de zon, onder een strak blauw
plafond, in de kuip zitten.
De
meeste deining is verdwenen, Effe
geniete!
Bergpraat.
Aan
de rookpuimen op de vaste wal zie ik dat er enige wind is uit N /NW. In de
beschutting van de steile bergwand hebben we oosten wind.
Met
de verrekijker kan ik de steile bergwand systematisch aftasten.
Hoe
langer je naar een bepaald gedeelte kijkt hoe meer je gaat zien!
Spelonken, kleine en grotere grotten.
De
bergwand wordt door de zon verwarmt , daardoor ontstaat thermiek die de noorden
wind een beetje helpt om, om het hoekje van de berg te komen.
Daar is waarschijnlijk nog nooit een mens
geweest!!
Wel
vogels, plantjes, bomen, en insecten.
Ik
zie een meeuw op de thermiek langs de bergwand zweven,
Hij
( of zij?) hoeft alleen maar een beetje thermiek op te zoeken.
Hij/zij
leeft in het drie dimensionale.
Wij,
als mensen, leven in het twee dimensionale .
Link
en rechts gaat goed , maar omhoog??
------------------------------------------------------
Bij
mijn reïncarnatie wil ik als meeuw terug komen.
Ter
land , ter zee en in de lucht.
Fantastisch
als je zo vrij kan zijn als een vogeltje in de lucht!.
Ook
het vaste land wordt met de kijker bespiedt. Slechts een mijl hier vandaan en
geheel door zonlicht overgoten,
Aan
de haven wordt gewerkt, net zoals ik gezien heb bij Kyparissia.
Er
is veel groen, veelal olijfbomen.
Op de
heuvelrug is kennelijk een “hoogvlakte”
bezet door een behoorlijke stad. Gargalianoi!
Op een ander groot plat vlak zit alles onder plasticfolie.
Goed
georganiseerde tuinbouw! Tussen door de
nodige huizen etc.
We
komen weer terug op het eiland! Het
klooster…. daar is, vanaf het schip, niet
zoveel te zien.
Wel
zie dat achter een boom een enorme cactus staat. (zoek plaatje!)
Heb
ik gisteren niet kunnen ontwaren.
Een
heerlijk ochtendje. Ik ga mij verfrissen
, er zit nog warm water in de boiler!!.
Met
het bootje naar de kant. De lange lijn los maken. Terug naar de boot.
Lijn
naar binnen halen en de bijboot weer aan dek.
Zonnepanelen
daarop en we kunne gaan!
Met een matig windje varen we weg. Langs een
afwisselende kust.
Ziet
er interessant uit, zonde om daar zomaar aan voorbij te gaan en snel naar Kreta
gaan.
Het
zou weleens kunnen zijn dat ik wat langer in de baai bij Pylos blijf.
Er zijn
geen afspraken op Kreta!.
Wintersport!
Ik
zie een wit puntje achter een berg verschijnen, dat is geen wolkje.
De
kijker erbij. Het zijn besneeuwde toppen van de bergen die achter het zichtbare
bergmassief liggen.
Hoe
zit dat met wintersport in Griekenland??
Ja wel
hoor, Google geeft aan dat er wel 22 locaties in Griekenland zijn, waar geskied
kan worden.
Ook
op de Peloponnesos zijn er locaties.
Een
uurtje /anderhalf uurtje met de auto hier vandaan. Moet er wel genoeg sneeuw
zijn! Het kriebelt een beetje, het is
een tijd geleden dat ik geskied heb.
=========================
Met
wind in de rug en ruim vier knoopjes met een warm zonnetje, varen we op Pylos aan.
Ik
zit in mijn polo shirt, wel een verschil met een paar dagen geleden.
Bij
Pylos is een grote binnen baai, ormos Navario, of te wel de baai van Navario.
Zie Google Earth!!
Aan
de buitenkant , van de baai, zijn twee grote eilanden.
Met
kleine en waarschijnlijk geen veilige doorgang .
Toch
zie ik dat aan de noordkant van de baai een paar bootjes achter hun anker
liggen. Even onthouden.
Het
laatste eiland voor de ingang heeft weer een fantastisch mooie rotswand met de
nodige kunstzinnige creaties.
Om
de eilanden heen ga ik de baai binnen.
Geen
golven, wel een lekker windje .
Het
is rond een uur of drie. Ik heb geen behoefte de haven op te zoeken , Genieten
van dit mooie vaargenot. Het houdt me van de straat!!!
De
baai is ongeveer zo groot als de Loosdrechtse plassen.
Ik
vaar naar het noorden
Daar
waar 4 andere boten, vlak bij het strand, voor anker liggen.
Prima
plek, het anker valt in goede grond.
Om vier uur gun ik mijzelf een borreltje, het gaat
weer beter met mijn maag!
Mooi
moment om het 9e verslag af te sluiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten