zondag 5 januari 2025

 

Reisverslag 2024  deel 11.

Vaartocht Nederland naar  de Middellandse zee.

---------

Verblijf in Griekenland  , de belevenissen van de vaartocht van Lefkas naar Kreta


Laatste stukje uit het vorig verslag:

 

Naar het gezellige plein, boodschappen doen.

Ik zie zowaar de groene fiets op het plein.

Heeft de Zweed in ieder geval zijn plezier daaraan.

 

In de zon een consumptie nuttigen???... Voor even……. het begint te regenen.

Dan maar binnen zitten en de bui afwachten. Ook aan regen komt een eind!!

Terug naar de boot.   Aan boord is een kaartspel.

Met Patience kan ik, als ik daar behoefte aan heb,  de tijd een beetje doden.  Muziekje erbij, kaarsjes aan, het lukt allemaal wel!

Morgen eerste Kerstdag . mooi gelegenheid om dit 10e verslag af te sluiten.

Geniet van de mooie feestdagen .groetjes Wouter

 

Woensdag 25 december      1e kerstdag

  De laatste tijd gaat het goed met de gezondheid.

Ik krijg weer zin om mij dagelijks bezig te houden met de 5 Tibetaantjes.

Een aantal rek en strek oefeningen.

Valt wel even tegen !!.

Ik heb wel mijn dagelijkse bewegingen, verder komen de spieren niet.

 Ik heb een achterstandje in te halen.

Goede voornemens hoeven niet op 1 januari te beginnen. Morgen verder!




De Nederlanders met de camper komen gedag zeggen, vandaag mooi camper weer. Ze gaan noordwaarts . Een mooi stukje Griekenland. Tot ziens , je weet maar nooit!







                                

                                        Kerstsfeer!! bij het stalletje!!

-----------------------------------------------------------------------------

Katja.

Op dit soort dagen word ik wel geconfronteerd met het overlijden van Katja.

Het komt zomaar weer binnen. 

Op de rouwkaart, of beter gezegd, de bekendmaking dat Katja is overleden, zit ze op de giek van haar boot.

Zij realiseert als geen ander dat er geen uitstel is.

 Afscheid nemen van….. Loosdrecht…  het schip… van alles!!

 Het is weer even slikken.

                                          Ik neem er  de tijd voor.

                                                                                 In gedachten gedenken!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vandaag het verslag op internet zetten.

Dat neemt wel wat tijd in beslag.

Alle foto’s moeten apart ingevoegd worden en met een trage computer schiet dat niet op. 

Niet zeuren!!...  ik ben met pensioen, tijd genoeg!!

 Maar doen.. is een ander verhaal!

Het lukt allemaal.

 Tijd voor een middag dutje. Na de siësta het dorp in??

 Was ik wel van plan , maar het is fris buiten.

Koukleumen op het plein zie ik niet zitten, blijf lekker aan boord.

Kaartspelletje , muziekje, nog wat computer werk, kaarsjes aan.

Zo komen we de dag wel door.

 

Donderdag 26 december 2e kerstdag

Bewolking een beetje zon en koude wind uit het noord-oosten.

Ik draai me om…… eventjes  dan !!

Dan mijn 5 tibettaantjes …. zo hier en daar moeten de spiertjes wel opgerekt worden. Elke dag een stukje.  Zie ook op internet!

 

Ontbijtje, wasbeurtje, huishoudelijke werkzaamheden etc.

Met de fiets naar het dorp.

Het is rustig. Er zijn wel mensen in dikke jassen die op het buitenterras zitten. Winkels zijn dicht.

Ik besluit om een stuk te fietsen. Welke weg je ook kiest …. Het gaat redelijk steil omhoog.      Even pittig trappen.

 






Via de bovenrand van  Pylos  zig zag ik langzaam naar beneden .

 


 





                                    Hier en daar nog een mooi uitzicht. 

Op het plein, met dit weer, voor mij alleen in mijn uppie , valt er niks te beleven.

Terug naar de boot.

 

Een technisch probleempje dat opgelost moet worden!!

Als ik de motor wil uitzetten, stop hij niet spontaan, c.q. hij wil niet uitgaan.

 

Op onderzoek en..  een belangstellende.

Voor het zover komt staat er een Duitser op de steiger met grote belangstelling voor de boot.

Hij heeft ook een dergelijk schip gehad, (met roest), maar deze ziet er wel erg mooi uit. Zijn vrouw komt er ook aan.

 

Even aan boord komen???  Dat gaat er goed in!! 

Hij is helemaal enthousiast.

Geen potentiële koper. Volgende maand wordt hij 79 jaar.

Zij hebben nu een Bavaria. Die ligt in de haven van Kalamata .

 Die gebruiken ze als 2e huis. Een plezierig comfort schip!!  

Varen doen ze niet meer,

Ik heb ze wat info van de Witte Raaf gegeven.

Wie weet kom je elkaar weer ergens tegen.

Een gezellige onderbreking.

 

 Later kreeg ik via de app. een bedankje  voor de plezierige ontvangst.

 

 Ik ga weer verder met mijn technische klus…… Kleinigheidje !!... Opgelost!

Als ik nu de motor uitzet stop hij spontaan…  dat is mooi… Een zorg minder!

 

De Kreta Plannen!!

Afgelopen dagen en tot en met zondag blijft het tussen de Peloponnesos  en Kreta nog stevig waaien.

Daarna wordt een aantal dagen rustig. Waar bij je wel rekening moet houden dat de na-deining wel twee tot drie dagen kan duren.

 

Als er voldoende wind is, is dat niet zo’n probleem maar als er geen wind is wordt je daar niet vrolijk van.

Voornemens om zaterdag te vertrekken. 

Aan de zuidkant van de Peloponessos zij drie “vingers”/kapen / daar moet ik eerst langs alvorens zuidwaarts te gaan naar Kreta.

 De laatste kaap niet helemaal, maar dan doe ik het eiland  Kithira aan.

Van André, die met zijn boot op Kreta ligt, heb ik gehoord dat deze plek/baai zeker de moeite waard is.

 

 In het eerste traject is er minder wind tot weinig wind.  Twee tot drie dagen varen , als ik dat op mijn gemak doe!

 

Het zijn de voorspellingen. We houden elke dag de vinger aan de pols.

In dit traject zij er ook geen grote havens. Wel een aantal baaien.

 

Afhankelijk van de weersomstandigheden geven die wel of geen beschutting.

Mochten de omstandigheden ernstig worden dan is Kalamata een zeer goede en veilige  uitwijk. Wel sterk afwijkend van de route.

 

We gaan het zien! Morgen fourageren voor de komende week.

Veel supermarkten zal ik onderweg niet tegen komen. Pas op Kreta!.

====================================

 

Vrijdag 27 december

In de ochtend is er een blauwe lucht.

 Op de plek waar ik lig komt de zon pas na half tien achter de heuvel vandaan. Geen bewolking dus de zon heeft weer kracht.

De boot ligt naar het NO gericht, Achter de sprayhood, in de kuip zit ik uit de wind, de zon schijnt volop de kuip in.

Goede plek om het ontbijt te nuttigen.  Wat zijn de weersvooruitzichten???

 

Weerpraat

De wind zit al een tijdje in het NO.

Op de Egeïsche zee zit de windkracht rond  de 7 à 8 Beaufort.

Wringt zicht tussen Penoponnesos en Kreta door.

Over het land van de Peloponnesos moet de wind over een hooggebergte van zo’n 2000 meter.

Daar is het koud rond vriespunt.

Die wind komt, zij het in verzwakte vorm, naar Pylos.

Ook hier is het fris. In de nacht rond 8 graden en overdag rond 13 graden. Behalve als je uit de wind in de zon zit. dan is het goed toeven.

Komt de wind uit het ZO dan komt de wind van de Sahara en dat geeft een ander beeld.

Aan het einde van de zaterdag wordt de wind  tussen de Peloponnesos en Kreta minder. In het ZO deel van de Peloponnesos tot aan het eiland , is het vanaf zaterdag al rustig.

Dat stuk, een afstand van ongeveer 80 mijl. wil ik in twee à drie dagen doen. E.e.a. afhankelijk van de weinige wind en de overnachtingsmogelijkheden.

Daarna zien we wel weer hoe het weerbeeld er dan uitziet.

==============================================

Het wordt tijd om te fourageren. 

Een week voorraad aan boord moet er wel zijn.

Flessen water, fruit, groente aardappelen, frisdrank, brood en beleg, dan hebben we het wel zo’n beetje gehad.

 

Het is heerlijk weer. Op het plein is de zon en weinig wind.



Ik neem een broodje gezond en geniet nog even van het de mooie bomen, het ontspannen publiek en de hele entourage.

 

Morgen vertrekken.

Ik ga nog wel bij de Zweed langs, of de fiets bevalt?.

 Dat doet hij. Wat ik er voor wil hebben?? Wat is het je waard??   Twintig euro!!  Ik zeg hem dat ik niets hoef te hebben als hij hem ook weer gratis doorgeeft aan een ander. ….Zoals de boekenbeursjes!!. Prima toch!1

 

Hij stuurt mij zijn telefoonnummer. 

Hij wist mij te vertellen dat de baai op het eiland Antikythera, dat tussen de Peloponnesos en Kreta ligt , een prima beschutte baai heeft. Bij noorden wind minder.

Er wordt  de komende week niet veel wind verwacht, wel wat zon erbij!

 

We nemen afscheid. De wind is nagenoeg gaan liggen,

Een uiltje knappen in de zonnige kuip en dan  boot klaar maken voor vertrek, morgen ochtend.

Ik ontvang zijn telefoonnummer. …   Kunnen we altijd contact houden!!.

De Zweden zijn niet zo toeschietelijk, dat komt later wel, dat heeft tijd nodig.

Zo heeft ieder zijn aartje naar zijn vaartje.

 

Zaterdag 28 december

Om half negen zijn de zeiltjes omhoog en varen we. 

 

Note:  Van de zeiltocht naar Kreta komt een verslag, is voor de niet zeilers niet zo interessant. Hooguit de ankerplekjes, van matig tot zeer idyllisch!

 

Er is wind en bewolking. Buiten staat er nog deining maar met wind in de zeiltjes loopt de Raaf daar soepeltjes doorheen.

 Met 5 a  6 knopjes varen we langs de kust naar Methoni. 

Dat schiet lekker op. Achter ons is het blauw, voor ons grijs. Het is fris.

Voor de zekerheid trek ik winterkleren aan. Beter te warm dat te koud.

Het begint ook nog even te spetteren maar dat is voor eventjes.

 




De vesting van Methomi komt in beeld . Leuk dat nu vanaf het water te zien.

Bij Methoni gaan we ZO tussen de eilanden door .

Hier is minder deining maar ook minder wind.

Dat wisselt van niks tot een lekker windje  maar de richting wil ook nog wel eens veranderen. Het houd je bezig.

Daarom heb ik ook een zeilboot en geen motorboot.

De kust is  hier prachtig. Bergen zijn hier van kalk zandsteen.

 



Dat houd in, dat in de loop der eeuwen,  veel “bergslijtage” in zee terecht is gekomen.

Honderd meter uit de kust  heb ik nu zeven meter onder de kiel.

 Bij een steile bergwand kan dat veertig tot honderd meter zijn.   

 

In de middag wint de zon het van de wolken. Heerlijk zeilweer.

Te vergelijken met een mooi herfstdag op IJsselmeer en Wadden.

 


Achter de heuvels komen de besneeuwde bergtoppen tevoorschijn.

Vers van pers!! 

We komen bij het begin van de baai waar , aan het eind, de stad Kalamata ligt..

Het is rond twee uur.

De bergen aan de andere kant van de baai lijken dichtbij te zijn.

Toch wel 30 mijl varen. Dat halen we niet voor donker.

We gaan richting Koroni. Daar is zowel aan de zuidkant als ook aan de noordkant enige beschutting.

Dat is wel afstand inleveren want morgen moet ik dat stuk weer ongeveer terugvaren.

Halverwege zie ik een strandje, er is weinig wind uit het ZO, aan lagerwal, maar met nog wel wat deining.

Morgen komt de wind uit het NO.  Ik ga toch maar even kijken. 





Mooie anker grond en  met vier meter onder de kiel zit ik nog op aardige afstand van het strand.

De zeilen naar beneden en het anker eruit. Dat houdt meteen goed,

 

 De zon heeft nog kracht maar rond een uur 4 verdwijnt die achter de bergen. Om dat ik in de windstille stukken de motor heb gedraaid is het binnen geriefelijk warm . Best goed uit te houden.

De deining valt wel mee als die op de kop is .

Als is schip wat draait en de deining komt dwars in. Dan is het aardig schommelen.

Bij Koroni is waarschijnlijk hetzelfde probleem.

 

Morgenochtend kan ik hier makkelijk weg. De ochtend wind brengt je meestal al een heel stuk op dreef.        Morgen weer een dag1

 

Zondag 29 september

De morgenraad breekt aan. Als het licht begint te worden heb ik geen rust meer. Er uit!!  Kop onder de kraan warme kleren aan . Anker op!!

 Om 8 uur zeilen we van de kust weg.

Met een matig NO  windje , varen we ze zon tegemoet, ten noorden blauwe lucht, ten zuiden  wolken velden.

Met een vaartje van 4 a 5 knoopjes en een koersje ZO . loopt het lekker.

 


Aan de oostkant van de baai is het bergmassief met daar achter besneeuwde bergtoppen.

De contouren van de bergen/kust aan de oostkant van de baai, zijn te zien, we varen op zicht naar de kaap aan de zuidkant van het bergmassief. Kaap Tainaro.

 

Aan de westkant van de baai zijn heuvels  bergen.

Richting Kalamata in het noorden … relatief vlak delta gebied. Met daarachter weer bergen.

Het delta gebied strekt zich ook in de baai uit. Relatief ondiep. Zo’n 70 meter. Meestal is het al vlak bij de kust met hoge bergen, meer dan 100 meter.

 

Voor ons de grijze lucht….die  moeten we maar weg duwen.

Het lukt niet en ook de zon verdwijnt daar achter.

Ver achter het streepje van de blauwe horizon zijn weer wolken te zien.

Waarschijnlijk zijn dat wolken die boven Kreta hangen.

Kreta zit nog allemaal achter de horizon.

Op open water krijgen wel meer wind en zeegang. Mooi.

Af toe tikken we de 7 knopen aan. Dat gaat lekker.

T.a.v. de voortgang ga je jezelf meteen weer rijk rekenen. Niet doen….!! 

Het veranderd toch.  

Na tienen wordt het wat minder, de wind neemt af en later vallen er ook nog druppels.. Waar ik vandaan kom schijn de zon!!!..

In de verte zie een koopvaardijschip. Voor de rest is het water leeg.

Buiskap omhoog, wekker op een half uur en ik ga binnen lekker horizontaal.

Het schip zorgt voor mij. Na een half uur is er niet veel verandering we zitten op twee  knoopjes en wat regen.

De wekker maar weer op een half  uur zetten.

Tegen de middag wordt het droog, de zon gaat terrein winnen,  de wind trekt iets aan en we gaan richting 3 a 4 knoopjes.  Tijd voor een stevige uitsmijter

 

In de middag komt de zon echt door. De wind laat het afweten. Nul komma nul. Ik zet de motor bij. En dat blijft de rest van de middag zo.



De kust blijft verrassend. De hoge bergen zijn  grijs, geen witte huisjes maar grijze huizen.

 In het berggebeuren is er een vreemde eend in de bijt.




Een platte berg. Althans van zee uit gezien. Totaal anders dan de rest .

Als we verder voorbij deze berg zijn en ik om de hoek kan kijken is het inderdaad een berg met een vlak plateau.

 


Op het talud van de bergen staan diverse clusters van huizen (grijs!.)




Aan de kustlijn in het hoekje van de plateau berg is een grote plaats.

Gerolimenas. De kaart geeft zelfs aan dat er een supermarkt is.

 

Een apart landschap . Zeker als we richting de kaap gaan.





Het zou zomaar een landschap van een totaal andere streek kunnen zijn .

De Hybriden bijvoorbeeld of Patagonie….. dit  is Griekenland!!

We komen bij de kaap Taenaro.










Als we daaromheen kunnen kijken zie ik, aan de oostkant van de volgende baai, het eiland Kitheria al liggen, wel 25 mijl verder.



Het is kwart over vier als we “Rond”zijn. Pff effe de motor uit.

Om de hoek zijn twee baaien waar ik achter het anker zou kunnen.

Weersvoorspelling voor morgen… Geen wind!!  

De baai oversteken is   25 mijl. En dan nog een stuk  15 mijl  naar het midden van het eiland Kitheria, waar een beschutte baai en haven is.

Dat houdt in dat ik laat/ in de nacht,  in Kithhira aan kom. Dat is niet handig!!

 


De ankerplekken zijn ook niet  je dat!!!

Ik besluit om vannacht door te dobberen, weinig tot geen wind maar elk mijltje is meegenomen. Komt er wat wind dan heb ik die ook te pakken.

 

Dat wordt dan elk half uur even kijken of alles in orde is.

Wel moet ik rekening  houden met de koopvaardij die zitten ook op deze route. Op een bepaald moment tel ik zo’n 6 schepen. Dat is niet druk.

In het kanaal bij Dover en Calais heb ik er wel vijftig geteld.

 

Ik houd de binnenkant van de baai aan, dan blijf ik mooi gevrijwaard van de grote vaarroute.

Morgen bij licht en klein oversteekje naar het Kitheria.

De doorvaart tussen eiland en de vaste wal is ongeveer 6 mijl.

Goed te overzien.

Om zes uur is het donker en dobberen we de nacht in met af en toe een vleugje wind.

 

De nacht

 

Het schiet niet op. Na een tijdje toch maar de motor aan. Een beetje uit de luwte van het land zien te komt. Er komt een beetje wind… . hoera!!

Bij deze koers en de NO wind kan de boot  zichzelf bedruipen.

Ik begin aan mijn half uurritme. …….Doe mijn slaapjes.

Elk half uur gaat de wekker. Controleren of alles nog naar wens verloopt.

En dan een volgend slaapje. Zorgen dat je uitgerust blijft voor als je werkelijk aan de bak moet.

 

 

En daar blijft het niet bij…. de wind zet door naar 4 a 5 beaufort. 

Dat schiet wel heel erg op.

We halen 5 tot 6 knoopjes.  Die 20 mijl is zo overbrugt!

 Om één uur ben ik aan de overkant. Het is pik donker . Ik zie alleen lichten op de wal. Met die bergen is het heel lastig om afstanden in te schatten.

In het donker een onbekende ankerplek opzoeken is niet aan te bevelen.

 

We gaan  “bijliggen”…. Wat is dat nou weer… Een soort van stilliggen op zee! In dit geval ga ik overstag en laat de fok bak staan.

De fok staat dan aan de verkeerde kant van de boot.

Omdat de fok aan de verkeerde kant zit zorgt die ervoor dat de boot niet op snelheid komt.

De wind probeert nu de boot over dwars weg te duwen.

Dat lukt wel maar dan met 1,5  tot 2 knoopjes.

Ik zit in de luwte van de oostkant van de baai, weinig golven en iets minder wind. Het schip ”drijft” nu richting open baai. Dan kan ik rustig slapen.

 Dat gaat goed totdat ik weer verder op open water ben. Meer golven en meer wiebelen.

Overstag en weer en richting luwte van de kust

Twee maal  een halfuur rust en ik zit 3,5 mijl voor de kust.

We gaan weer bij liggen.

Als je in de nacht bij de kust komt ga je als eerste oriënteren op markante verlichting.

Als dat op het oog hebt , weet je meteen als je na een half uur weer een controle rondje doet waar het schip zich ongeveer bevind.

Tijd voor actie of niet!!

 

 Op de berg staan windmolens en die hebben allemaal rode lichtjes.

Een mooi en duidelijk oriëntatie punt.

Tegen half acht wordt het licht.

We bevinden ons nu ten noorden van het eiland Elafonisos vlak bij de laatste kaap.

In het noorden is er een blauwe hemel…….

Daar waar de zon is en waar we naar toe moeten zit een vet wolkendek.

Dat is niet zomaar weg. Hier en daar zit er een gat in het wolken dek .

 

Daar maakt de zon gretig gebruik van.  Dat geeft mooie licht effecten.

De kust is ook nog grauw en grijs. Niet aantrekkelijk om daar, dichterbij, langs te varen,

Koers richting doorvaart eiland  Kithira.

Het eiland waar  de godin Aphrodite geboren is.

 

De wind blijft staan  met vijf knoopjes  is de Raaf weer in zijn element.

Op open zee krijgen we meer golfslag.

Komt dwars in een is erg warrig.

De boot slingert daardoor meer. De zeilen krijgen dan ook klappen.

Het hoort er allemaal bij.

De giek krijgt een zwieperd. Net genoeg om de giekneerhouder kapot te trekken. De giek kan daardoor meer ongecontroleerde beweging maken.

Een bulletalie helpt wel maar het probleem blijft.

In de buurt van Kitheria varen we tussen een paar eilandjes door.

 


Eén eiland was een obstakel voor een koopvaardij schip. Het eiland is sterker!! De  wind wordt minder, de ongemakkelijke golven blijven. Dat gaat dan lekker te keer!!

Zet toch maar de motor bij, met meer snelheid komt er wat meer rust in het schip.

In de luwte van de kleine eilanden wordt het wat rustiger. De motor kan uit!

Om de hoek van een landtong is de baai waar ik ten anker kan.





Er is een klein haventje met een klein dorpje. …Avlemonas…   



Daar liggen vissersboten met allemaal lijnen naar de kant etc. Geen plaats!

 We laten het anker, voor het haventje, vallen.




Om één uur in de middag, is er rust en.. de zon komt door en blijft!!!

Uit de wind in de zon….nog een paar kussens in de kuip en een uiltje knappen.

 Zo even bijtrekken van de lange nacht.

 Er is werk aan de winkel..

Voor de  giekneerhouder wordt een alternatieve oplossing gevonden.

Het stop en gas  gebeuren van de bedieningshendel werkt ook nog niet naar behoren.

Even goed nadenken en het probleem echt oplossen…. ook dat is gelukt.

We kunnen nu, lekker uit de wind,  in het zonnetje zitten.

Om vijf uur duikt de zon achter de heuvel.

Het is weer mooi voor vandaag.

Voorlopig weer voldoende zeil vitaminen opgedaan.

 

Conditie praat.

 

Elke dag wordt ik een stukje ouder, elke dag lever je wat in.

Is datgene wat nog overblijft nog genoeg om verantwoordt de blijven solo zeilen??

Die vraag stel ik mij regelmatig. En dat niet alleen, ik toets dat regelmatig met de praktijk.

Met de Chemo kuur achter de rug ben ik daar extra kritisch. 

De afgelopen 29 uur ben ik alleen maar aan het varen geweest en dat onder wisselend en niet altijd voorziene omstandigheden .

 

Als ik balans op mag maken….

Van de neuropathie in de voeten heb ik bij het doen en laten geen last.

De voeten vragen aandacht als ik lang stil zit of als ik ga liggen.

De handen…… Inmiddels kan ik daar weer alles doen en laten wat nodige is , Aan schoten trekken, aan lieren draaien etc.  Geen verandering t.o.v, vijftien maanden geleden.

Zee benen. Tijdens de kuur was dat  een serieus aandacht puntje.

Dat houden we in de gaten, is nog niet optimaal, goed genoeg voor het doen en laten.

Met die wetenschap houden we daar rekening mee.

 

Brandende voet gaven geen stevig houvast.

Ook dat is inmiddels geen belemmering meer!.

 Ik loop weer als een “”oude “ kieviet over en door het schip.

 

 De geestelijke conditie

Omdat alles lekker gaat krijg ik ook steeds meer zin om “lastige” dingen te doen  Tijdens de kuur had ik last van slome moeheid. “Daar heb ik geen zin in!!”

Er was wel wat voor nodig om jezelf ergens toe te zetten,

Dat is ondermijnend voor een positieve mentaliteit. Ook dat is op orde.

 

Gezonde moeheid door inspanningen. Natuurlijk wordt ik een dagje ouder.

Het uithoudingsvermogen wordt minder. 

Voorlopig speelt dat aan boord slecht een kleine rol.

Het zijn kort inspanningen. Schip optuigen, schip aftuigen het bevaren van het schip.

De “korte” moeheid kan makkelijk opgevangen worden met kleine rust perioden.

Hetzelfde geld ook als ik een stevig bergje op met fietsen.

Het valt allemaal nog binnen de toleranties.

 

Met “grenzen” ben ik nog niet geconfronteerd. Alles bij elkaar .. Lekker doorgaan…………….Carpe Diem……………..  Zolang dat  kan.

 

Dinsdag 31 december  oudejaarsdag!!!

Het wordt hier geen dolle boel.

Vandaag heb ik ongeveer 4 mensen gezien.

Geen oliebollen geen feestneuzen, geen champagne.  Hoeft ook niet. Hebben we al zo vaak meegemaakt. Wel een kort vuurwerk, voor de kinderen??

 Hier .. in alle rust … het nieuwe jaar inschuiven,  heb ik nog niet meegemaakt. 

Als ik wakker word is de zon al hard aan het werk. Geen wolkje te zien.

In pyjama, in de kuip, op een ontspannen manier, verder wakker worden. Heerlijk!!  Carpe  Diem!!

 

Hoe zou het er hier honderd jaar geleden uitgezien hebben.

Ik zou het aan die oude dame kunnen vragen die nog in dat oorspronkelijke huisje woont. 

Was het huisje er toen al, Wanneer is deze plek interessant geworden voor het toerisme??   30 jaar gelden ?? 50 jaar geleden?

Wat is de invloed geweest van meer … meer .. meer.. en niet tevreden kunnen zijn met wat er toen was. 

Soms is het wel jammer dat ik de Griekse taal niet beheers. Nu kom ik daar niet achter.

 

Filosoferen.

De mens is het enige levend wezen wat.. meer,  meer, en meer wil!!

Daar kun je eindeloos over filosoferen.

 Meer geld , meer macht , meer land.

 

Terug naar de oorsprong….. als meer niet bestaat , hoe zou de wereld er dan uitzien.

Als “meer” niet is, zijn er geen landsgrenzen, geen verdedigingswerken, geen vernietigingswapens, geen kastelen, geen vestingwerken, geen muren geen hekken.

  Wat blijft er over …. Tevreden mensen die gebruik maken van het aardse paradijs. 

Ik raak in de knoop met mijn gedachten.

Terug naar de realiteit!

---------------------------------------------------------

 

Er moet wel wat gebeuren. Ik heb twee dingen op het lijstje staan.

1e Zonnepanelen in de zon zetten en de bijboot te water. En dan.. de wal op.

2e  De Griekse vaarbelasting moet geregeld worden, dat kan via internet .

 

Ad 1.  Binnen twintig minuten is het e.e.a geregeld en ga met de bijboot richting vaste wal.  Ik zie dat de boot toch iets op een iets andere plaats ligt.

Als ik aan boord ben en het anker gaat krabben is dat te verhelpen. Als ik aan de wal ben en het schip gaat er vandoor, is dat andere koek.

Toch maar weer terug. Anker op en opnieuw een plek zoeken. 

Ik merk dat het anker niet direct pakt.

Met anker uit vaar ik achteruit, totdat het anker houvast heeft. …Die zit….. 

Kan ik “rustig” de kant op.

Kennelijk toch een onregelmatig gebeuren daar op de zee bodem.

 

Het dorp Avlemonas

Aan de kade kun je zien dat er al heel wat jaartjes van dit haventje gebruik is gemaakt. 




Waarschijnlijk de eerste “grote”  bevoorrading plek voor veerboten. Meer in het noorden van het eiland, is nu een kade voor grote veerboten gecreëerd. ( in de 70er jaren??)

 


Ik ga aan land! Als je een beetje goed kijkt naar de bouw van de huizen , kun je zien wat oorspronkelijk is en wat nieuwbouw/totale restauratie is. Te zien aan het pleister werk.

 



  



Het nieuwe pleisterwerk is strak. Vroeger was dat meer ambachtelijk!

Meest idyllische plek is het “natuurzwembad” .


Niet zo heel lang geleden, ik schat tussen de vijftig en dertig jaar, geciviliseerd voor de verwende toerist. 

Mooi gemetselde trappen naar het “zwembad” met en roestvrijstalen leuningen en zwemtrappen. Aanplant die ook nog niet erg oud is.

Daaromheen een aantal appartementen.

Ziet er allemaal perfect uit. 

Heeft niets te maken met het leven hier van “vroeger”! 

Het is niet anders, de nieuwe generaties nemen het stokje over.

Als ik wat ga googelen zie ik dat het eiland een hele lange geschiedenis kent. Wil je meer weten…. Googelen op het “eiland Kithiria”  en er komt heel veel boven water!!

Mooi om kennis gemaakt te hebben met deze bijzondere plek.

 

Hier op oudejaarsdag,  geen oliebollen en geen groot feest.

Morgen begint een nieuw jaar. Eigenlijk begint iedere dag met een nieuw jaar.

Een bedenksel van de mens.

Ik heb nog nooit de vogeltjes en de beestje oud en nieuw zien vieren.

Voor de geiten, die hier rond lopen, is het morgen weer een nieuwe dag, zoals elke dag.

 

Woensdag 1 januari 2025 .

Het nieuwe jaar is begonnen.

Hier een uur eerder dan in Nederland!

 

Word ik wakker, kijk ik naar buiten, wat zie ik…

 


Dat was in 2005. Oud en nieuw gevierd op het Amsterdamse IJ,

Zo is elk jaar weer anders.

 

Hier in Avlemonas, is het ander weer.

Er is wind en een blauwe hemel in het westen, wolken in het oosten.

Gisteren zou het windstil zijn maar was hier wel een mooi windje .

Vandaag ook windstil?? Of toch niet….toch maar de volgende etappe  naar het eiland Antikythera aangaan. Ruim 20 mijl. Mooi begin in het nieuwe jaar!.

 

                                
                    De natuurlijke beschermwal van de baai!!


Om half tien zitten we op het water. Koers ZO windrichting NO .




Halve wind naar Antikythera. Vaar snelheid   6 tot 7 knoopjes.   



Golven komen dwars in. Dat is een beetje rollen bollen.

De Raaf weet daar wel raad mee.

De grote wolken zijn weg , blijven schapenwolkjes over. Lekker zo. 

Op de weg naar Antikythera liggen nog wel een paar rotsblokken in het water. Oppassen dat we daar niet tegenaan varen. 

 


De Raaf  loopt als een tierelier en is in haar element!

 

We lopen de baai binnen . Zoeken naar een geschikte ankerplek.


Allemaal rotsen om ons heen en een stevige kade voor de ferry.

Ik zie een boei liggen in de buurt van de kade. Daar maak ik de boot aan vast.

De ferry zal vandaag wel niet komen. Als dat wel zo is dan ben ik zo los en heeft de ferry ruimte om te manoeuvreren.

Om half twee is de klus geklaard en zit ik uit de wind in de zon.. een Nieuwjaarsborrel bij de hand.

Daarvoor ben ik hier en niet in het koude kikkerland.

 Er is een dorp. Maar ik heb geen behoefte om de bijboot te voorschijn te halen.

 

                                        Goedkoop wonen!!!

Als ik op Antikythera ga googelen, zie ik dat er in 2001 vier en veertig mensen op dit eiland woonden. Reden om immigratie op gang te brengen. 

Wonen op dit eiland  wordt aantrekkelijk gemaakt.

Je krijgt een huis met grond, vijfhonderd euro per maand per persoon, plus..plus.. 

Enige voorwaarde: het moet een gezin zijn met drie kinderen.

Voor de pensionaten geen kans!

Leuk als een bakker bent, een vissersman of een boer.

Zie google   “Antikythera wonen”

 -------------------------------------------

 Bij dit eiland is een “computer/rekenmachine “ gevonden. gedateerd van vóór Christus,

Een Nederlander heeft daar een replica van gemaakt.

Zie google, “ Antikythera mechanism” 

Meer ga ik er niet over vertellen.

 

Als de zon achter de bergen verdwijnt wordt het meteen fris.

Boel opbergen en deurtjes dicht!!

 

Het weer voor de komende dagen

Twee dagen geleden was de voorspelling voor donderdag NO matige wind.

Dat is bij gesteld. Dat wordt nu ZO.

 

 Ik wil naar de stad Chania aan de NW kant van Kreta.

Dat is dan aan de wind bezeild.

De voorspelling is dat de windkracht het op een gegeven moment laat afweten. Ruim veertig mijl varen. 

 

In de grote kom bij  Chania is nagenoeg geen wind. 

(even op Google Earth kijken!!)

De vraag is of ik bij daglicht op tijd bij de haven van Chania ben. 

Dan maar een nachtje op het water. We zitten daar in de luwte van het eiland Kreta. Niet zo’n groot probleem. 

 

We  gaan het zien. Wachten op een gunstiger  moment is geen optie!..

Dus Gaan!!

 

Donderdag 2 december

Half acht zijn de trossen los. Tussen de rotsen door naar buiten.

Om de hoek zitten we nog wel in de luwte van het eiland.

Weinig tot geen wind .We houden de motor nog even bij.

Het weer is prima. Zon en blauwe lucht.

 


De opkomende zon.

Een aanvaring

Als we nog niet vrij van het eiland zijn hoor iets waar de boot tegenaan vaart.

Een klein moment later stopt de motor.

Als ik achterom kijk zie ik een balk van zo’n  4 meter lang, met daaraan vast een groot stuk plastic zeil!!  Zo’n  “Gamma zeil” ’De andere kant van het zeil zit vast aan de schroef van de Witte Raaf!




De balk vrij gesneden van de rest



Het restant wat aan de schroef vast zit en wat onder de boot vandaan komt

Een gedeelte wat ik uit de zee heb kunnen vissen!!

-------------------------------------------------------

Een motor die  niet kan draaien en een balk met rotzooi op sleeptouw, is niet bevorderlijk voor de wendbaarheid van het schip.

Daar komt nog bij dat de rotsen van het eiland relatief dicht bij zijn.

Een beetje verandering van wind ……???!!!

 

Wat te doen….. Eerst maar de balk van het plastic doek los snijden.

Dat lukt. Ik houd nog een stuk over dat ik om een schootlier kan wikkelen.

 

Technische verdieping van een mogelijke oplossing!

Ik heb al eens eerder een touw in de schroef gehad.

Het punt is dat als de motor daardoor afslaat, de keerkoppeling geblokkeerd is.

 Dus in zijn achteruit en opstarten is er niet bij.

Bij de Raaf  kan je vrij makkelijk de schroefas loskoppelen van de keerkoppeling. Dan kan de keerkoppeling weer in zijn vrij gezet worden.

Dat doe ik eerst!!

In het geval van “een touw in de schroef” doe ik, als er nog een stuk touw over is, dat stuk op de schootlier en zet daar spanning op.

De schroefas een tikkeltje achteruitdraaien, de schootlier iets aantrekken en zo kan het lukken dat de lijn uit de schroef gaat.

Met de het plastik zeil lukt dat niet. 

 

Volgende mogelijke oplossing;

Ik heb aan boord een stok met  daaraan, een scherp mes bevestigd.

 

Met de bijboot erbij kan ik met dat mes het e.e.a. doorsnijden. 

Dus bijboot te water en naast de boot, ter hoogte van de schroef, vastgelegd.

 

Voorzorgsmaatregelen;

Extra lijn aan de bijboot voor als… en een lijn aan de achter kant van de bijboot. Roeispanen gereed voor als dat nodig is.

Mes klaarleggen, waarbij je rekening moet houden dat je bij een verkeerde  beweging zomaar de bijboot lek kan prikken…… ook niet leuk!  

 

 

Alles is gereed.  Ik ga in de bijboot, het is helder water, door de rimpels op het water kan je niet alles goed zien. 

Wat ik wel zie  is een enorme prop in elkaar gedraaid plastic doek.

Vlak achter de schroef en uiteraard ook nog het nodige om de schroef en schroefas.

 


Het snijden met de lange stok gaat ongecontroleerd . je ziet niet precies wat je doet en daar waar losse stukken zitten snij je het plastic niet door. 

Bij een touw licht dat anders daar zitten geen rafels aan.

Dit werkt dus ook niet.

 

Volgende mogelijke oplossing;

Inmiddels heb ik wel gemerkt dat het water echt niet zo koud is als gedacht. Blijft over .. duikbril en zwemvliezen aan.

 

 

Voorzorgsmaatregelen.

Over mijn ondergoed doe ik nog een strak hemd met lange mouwen aan en een zwembroek. Dit ten enige bijdrage aan isolatie.

Ook doe een lifegordel om die met de boot verbonden is.

De bezaan en fok zijn nog gehesen,

Als het nodig is heb ik enige mogelijkheid om dan te kunnen manoeuvreren.

Met weinig wind geeft dat enige snelheid.

Niet veel…. maar als dat meer is dan ik met zwemmen bij kan houden wordt dat een vervelend afscheid.

Of zwemmen naar de kust, die vlak bij is en dan op de rotsen klimmen. Etc etc

Met een touwtje aan de boot vast is wel zo veilig. 

Een stevig duikers mes is ook aan boord.

Met ene of het andere mes moet de klus te klaren zijn.

 

 

Adem in en duiken maar.

Ik zie dat het plastic samen gedraaid is tot een bal van dertig tot veertig cm doorsnede,

Vlak achter de schroef.

Als het doek wat je wilt lossnijden, onder spanning is, gaat het lossnijden gemakkelijk. Dus … trekken en snijden!!

Adem halen, duiken, trekken en snijden, ademhalen, duiken, enz.

 

Het lukt om de prop los te snijden. 

Helaas lukt het mij niet dat stuk plastic te redden. 

Het drijft te snel weg.

Mogelijk lastig voor andere schepen. Dat geld ook voor de balk. Het is niet anders.

 

Rest nog het plastic, rond de schroef en schroefas los te snijden.

Omdat een stuk spanning er nu af is gaat dat vrij vlotjes. 

Zo het probleem is weggenomen.

 

Rest nog persoonlijke verzorging en de boel weer opruimen.

De motor had al en klein uurtje gedraaid.

 Er is warm water in de boiler, kan ik even lekker onder de douche !!

Droge kleren aan,  bootje weer aan dek etc. 

Om elf uur was de klus geklaard.

Blijft over….   een beetje wind uit het ZW dat redelijk op temperatuur is en een zon die volop schijnt.

Mooie omstandigheid om van de schrik te bekomen!

 

 Toetsen op conditie etc.

In het kader van ouder worden en je elke dag wat inlevert  evalueren of ik hier grenzen ben tegen gekomen of niet..

 

Kracht in benen armen, handen etc. geen belemmering

Last van de kou…. . water had een aangename temperatuur.

Moeheid, geen overdadige moeheid.  

                 Wel neem ik na zo een inspanning een rust momentje.

                  Ben je uitgerust als er zich weer een calamiteit voordoet!

Je weet het nooit!!. Dit was weer zo’n geval!!

Een nabrander!!: in de avond krijg ik last van een gekneusde rib.

Kennelijk opgelopen toen ik vanuit het water de bijboot ingekropen ben.

Te veel en verkeerd op de borstkast geleund. Een paar dagen last??

 Met enige zorgvuldigheid kan ik nog alles doen!!

Volgende keer meer zorgvuldigheid en respect tonen voor het oude lichaam.

------------------------------------------------------------------------------

 

We vervolgen onze weg .

Het blijft een zwak tot matig windje uit de goede hoek .

 

Ik zie van het eiland een speedboot naar Kreta varen.

Zo’n boot kan al gauw, met het huidige vlakke water,  dertig tot veertig knopen snelheid halen.   In een uurtje naar Kreta.

Je moet er niet aan denken als zo’n kleine speedboot op die balk knalt.

 

Kaap Spathi,  17 mijl voor Chania, halen we niet voor donker. 

Om 4 uur wordt het fris, warme kleren aan en rond zes uur gaat het licht uit.

De lichtjes aan de wal gaan aan.

Een voordeel is dat je daarop veel beter kan oriënteren dan op een grauwe kuststrook.

We gaan de nacht in. Elk half uur de wekker en een controle rondje doen.

De weinige wind die er is, is inmiddels gedraaid naar het ZO.

Daar,.. waar we naar toe moeten. We worden dus eigenlijk de baai uitgedrukt.

Met geen of weinig wind, die af toe ook nog een beetje van richting veranderd, schiet het niet op.

Als het een beetje licht gaat worden, gaan de lichtjes aan de wal uit.

Wat er overblijft, een grijze kuststrook, met weinig oriëntatie mogelijkheid.

 Op zich niet zo’n ramp. Als het lichter wordt. komt er meer kleur . 

Het is bewolkt met hier en daar een venster voor de zon.

Richting Chania zie ik hoge bergen met sneeuw er op.




 Hoogte van de bergtoppen??? .. 2200 meter plus.

Vanaf zee een prachtig gezicht. jammer dat er wat veel wolken om de toppen zitten!

De temperatuur is aangenaam.

In mijn warme pyjama met vliesjack heb ik mijn ontbijtje in de kuip . 

Het water is vlak. Geen deining of golven.. We sukkelen de baai binnen.

Alles word beter zichtbaar en met de kijker erbij geeft de kust steeds meer van zijn geheimen prijs.






Ik heb geen haast om de haven in te gaan.

Met een vaartje van één tot drie knopen komen we dichterbij  Chania.

Op het laatst is de wind nul .

Zeilen naar beneden, netjes opdoeken, voorlopig blijf ik in Chania nog wel liggen.

Op de motor de laatste twee mijl volbrengen.  

We komen bij de ingang van de haven.

 

 Ik wordt al opgevangen door de havenmeester.

In de achter haven is geen plaats, hier in de voorhaven wel.

Anker uit en met de kont maar de wal. Dat gaat prima.


Ik mag met de havenmeester mee naar kantoor.

Scheepspapieren mee. Voor de formaliteiten.

Ik krijg te horen dat ik maximaal twee weken kan blijven liggen... Zal wel.

In een baai meer naar het oosten is ook een haven.

Daar kan ik vooraf polshoogte nemen. Ik maak me daar niet druk om.

Ik kan mij voorstellen dat ze in het hoogseizoen geen langblijvers willen hebben. Er is nu, aan deze kade plaats genoeg. We zien wel hoe het uitpakt.

Wel moet ik hier betalen. Ongeveer 100 euro voor twee weken.

Even wennen. De tijd dat je gratis aan de gemeentekades kon liggen is voorbij!!

Achter eigen anker is dat nog wel vrij van liggeld.

Hier zijn geen anker mogelijkheden.

 

Aan de kade, is het ter afwisseling, wel zo makkelijk en gezellig.

Walstroom en water bij de hand.   Dat is wel een luxe.

Aan boord is het gebruik en doseren van water gas en elektriciteit een cruciaal puntje.

Met de walstroom en een waterkraan bij de hand, is dat niet meer van belang.

Warm water uit de boiler, als het kil is, even de elektrische kachel aan. 

Douchen tot je erbij neer valt. Water op !!! met de kraan aan de wal kan alles weer bijgevuld worden.    

 

Chania…… een grote stad.

De oude stad, inmiddels enige eeuwen oud, ligt aan het haven gebied.        

 Genoeg om van te smullen.

 

We beginnen aan een nieuw jaar.. Hier in Chania Kreta!! 

Met een nieuw verslag over mijn belevenissen.

 

Einde van het 11e verslag.

1 opmerking: