Reisverslag
2025 deel 1.
---------
Verblijf in
Griekenland met de Witte Raaf.
Voorlopig
Kreta en dan ???..
Mijn belevenissen….
Laatste uit het vorig verslag..
Ter afwisseling aan een
gezellige de kade te liggen is ook leuk.
Walstroom en water bij de hand.
Chania is een grote stad.
De oude stad, inmiddels enige
eeuwen oud , ligt aan het haven gebied. …..Genoeg om van te smullen.
Het nieuwe jaar is begonnen!
Ter kennisname….. mijn vaarplannen voor dit jaar.
Lange afstanden vaar ik
alleen,
Aangekomen op een mooi
vaargebied is iedereen welkom.
Weer en weder dienende is het
volgende koersje uitgezet.
Kreta verkennen,…daarna richting
Rhodos, gevolgd door de kleinere Griekse eilanden voor de Turkse kust.
Half juni wil ik voor drie
maanden naar Nederland.
Dan is het hier te druk en te
warm.
Voor de Witte Raaf moet ik
dan een plek op de kant zien te vinden.
Vaarplan na half september???
Dat is te nog te ver weg, dat
zien we dan wel weer!.
Praktische invulling om
voor een bepaalde tijd met de Witt Raaf mee te varen.
Ik wil geen definitieve lange
termijn afspraken maken.
Domweg omdat ik niet weet
waar ik dan ben.
Praktijk is dat binnen twee
weken het e.e.a. te regelen valt.
Praktijk is ook, dat de
intentie om te komen wel aanwezig is maar dat op het moment suprême toch een
kink in de kabel kan komen en het feest niet doorgaat.
Het zij zo.
Niet geschoten is misgeschoten.
Vragen?? bellen .. dan we weten meer 0031 6 5350 4551.
Kosten?? Ik ben, en wil geen charter zijn.
Het gaat om de gezelligheid
en het met bekenden kunnen delen van de mogelijkheden die ik hier nu heb.
Richtlijn; ik zorg voor het schip, de bemanning voor de
dagkosten.. boodschappen en havengelden…..zo
ongeveer….
Verder met het verslag
Zaterdag 4 januari
Om met het weer te beginnen:
het is bewolkt en in de middag komt er regen.
Eerst maar vers brood bij de
bakkerij ophalen. Gistermiddag was het brood op.
Ik fiets mijn duim achterna.
Er is nog weinig publiek. De
restaurantjes zijn druk bezig met bevoorrading en voorbereidingen treffen voor
middag en avond.
Eerst maar in de directe omgeving .. de oude
stad, een beetje verkennen. Op deze momenten kun je ongestoord met de fiets
overal doorheen knallen. Op zijn Amsterdams. Heerlijk.
Massieve bouwwerken uit het
verleden en smalle steegjes.
Als er een paard met smalle
kar er door kan lopen is de steeg breed genoeg. Dat was de maatstaf van die
tijd
Ik kom ergens aan de
buitenkant van de oude stad uit.
Richting bakkerij fietsen…..
zowaar , in deze grote stad kom ik bij de bewuste bakker terecht.
Tussendoortje.
Eigenlijk heeft ieder levend
wezen een ingebouwde GPS.
Of het nu een vogel is, een
kat, een bij, een mier, of een hond.
Ze weten altijd hun weg te
vinden.
Wij mensen kunnen dat ook.
Omdat we daar geen beroep op doen,
zakt dat weg.
Ik houd mij daar wel mee bezig.
Als ik naar een bepaalde plek
wil, en mij daarop concentreer, dan kom ik daar ook vaak uit.
Of het nou met de fiets is,
met de auto of de boot.
Met een google maps op zak
hoef je niet meer te verdwalen!!.
Ga het maar proberen.
Iets wat nooit gebruikt is
gaat ook niet meteen werken.
Geduld
en je zult zien!!
De bakkerij die gericht is op
lekker brood bakken. Geen dure mooi winkel, dat heeft dit bood niet
nodig!! Wel functioneel.
De bakker heeft veel soorten (nog
warm) brood, ik kies voor olijfbrood.
Als
ik, nadat ik boodschappen heb gedaan, aan boord ben… even proeven, met een paar
plakken oude kaas, waar ik zuinig op ben…
Smullen geblazen!!
De Griekse vaarbelasting moet bij een postkantoor betaald
worden. Die zijn op zaterdag gesloten, dat wordt dan maandag.
Naar de Lidl de nodige
boodschappen doen. Dat was er wel aan toe. Er
is een Lidl, buiten de stad.
Ik weet waar ik ongeveer moet
zijn dus op stap.
Dan komen de besneeuwde
toppen te voorschijn!!
Toch maar een fotootje maken…
Shit… ik heb mijn handschoenen buiten op een bankje bij de bakkerij laten
liggen. Terug maar weer.
Ze liggen daar nog. Of dat in Italië ook zo werkt…. Ik weet het
niet!!. Hier gelukkig wel.
Weer op stap naar de Lidl.
In welk land je ook komt, de
Lidl heeft daar voor 90% hetzelfde vertrouwde assortiment. Enigszins aangevuld
met lokale producten.
Mijn ontbijt is yoghurt met
een noten melange.
Het assortiment noten is hier
hetzelfde als in Portugal of waar dan ook.
Ruime keus. De slag wordt
geslagen. Met een overvolle rugzak weer terug naar de boot. …. Die kant uit!!..de duim achterna....Een
lange weg af , een steegje door , via een trap naar een lager gelegen gedeelte…
en … we komen op het plein bij de boot uit.
Gister avond werd het wat
laat. Nu maar een slaapje pakken.
Voorlopig even van de kaart.
Een kennismaking
Aan de kade staat de buurman. Alex een
Fransman.
Hij heeft van het voorjaar,
hier in Griekenland. een tweedehands boot gekocht.
Het teak dek??? Geschroefd en
wel erg dun. Het geeft wat lekkage. Hij is jaloers op het dek van de Raaf. Dat kan ik snappen.
Of ik enig idee heb wat het
hem zou gaan kosten om dat ook op zijn boot ook te doen. Veel!!
Teak is tegenwoordig erg
duur, en dan nog het leggen.
Heeft hij wat om over na te
denken.
Hijzelf komt uit het
vaargebied bij Perpignan aan de zuid Franse Rivièra.
Hij vaart daar veel wedstrijden.
Het schip blijft hier de hele
winter liggen.
Even onthouden, moet er voor
mij ook mogelijkheden zijn…Toch?? Van de havenmeester mocht ik hier tot 17
januari blijven!!
Alleen bij harde noorden
wind is de huidige plek niet aantrekkelijk.
Aan de oostkant van het
schiereiland is een baai met een haven.
Daar ga ik zeker mijn licht
op doe ! Met de fiets is dat 10 km.
Het was een korte
kennismaking.
Hij moet achter zijn hondje
aan.
Een scheepshond ter grootte
van een stevige kat.
Ik zal hem later nog wel spreken.
Zondag
5 januari.
Gedachten die deze nacht door
mijn hoofd spookten!!1
Het verwerken van verliezen!
Lastig verhaal…….dan overslaan!
Als ik zo over de pleinen en
door de steegjes van de oude stad loop, kan je de beleving van die mooi
momenten van verbazijg niet delen.
Dan ben ik even alleen.
Momenten waarbij gedachten aan Katja zomaar weer binnen knallen.
Na ontdekking van haar ziekte
was er nog hoop op termijnen met redelijke
kwaliteit van leven.
Een optie toentertijd, met de Raaf naar Kreta varen, Katja zou dan
in het najaar hiernaar toe zou komen.
Wat zou het fijn geweest zijn als ik hier met haar had
kunnen lopen. Het mocht niet zo zijn.
Mijn gedachten gaan alle
kanten op.. Eén daarvan, is de zin van
het leven, …..wat zijn de basis ingrediënten.
Liefde ……werk….. verwerken
van je verliezen.
Mijn interpretatie daarvan!.
Liefde
Het geven van je volledige
aandacht aan een ander levend wezen.
……..“Van hart tot hart”…… (Anders
werkt het niet!).
Katja
In één van de eerste regels
van de song “That’s Life” staat “All you
give is all you get”….. “Alles wat je
geeft krijg je terug”….. .
Als je de planten en bomen
liefde geeft, dan krijg je bloemen en vruchten daarvoor terug.
Als je dieren liefde geeft
dan krijg je vertrouwen en bescherming terug.
Als je mensen liefde geeft
dan krijg je liefde terug.
Werk
In dit kader vind ik werk een
verkeerd woord.
Werk doe je als iets moet.
Werken voor je hypotheek,
werken voor je baas zoals hij dat wil.
Werk vervang ik door
creativiteit.
Van uit je talenten kun je
mooiste dingen creëren.
De ambachten: steenhouwer,
smid, meubelmaker,
De kunst: beeldhouwer,
kunstschilder, edelsmid,
De wetenschap: de kosmos, de
geneeskunde, techniek
Etc etc.
Een slogan van een
uitzendbureau:
Als je een baan hebt die past, hoef je niet meer te
werken!
Dan creëer je met je talenten
de mooiste verbazingen!
Verwerken van je verliezen
Daar zal een ieder zijn weg
in zien te vinden.
Helemaal verdwijnen???
Men zegt wel dat voor de
mensen die de oorlog meegemaakt hebben, de oorlog niet afgelopen is na de bevrijding,
maar pas als zij afscheid van het leven nemen.
Ik denk dat hetzelfde ook
voor andere, “ingrijpende”, verliezen
geld.
We pakken de draad
weer op.
Het leven is geen snelweg tussen
de wieg en het graf , maar een
parkeerplaats in de zon.
Dan doen we vandaag!!
----------------------------------------------------------
Goed begin! De zon schijnt….. echter, de Raaf ligt in de
schaduw van de oude gebouwen, even geduld dus.
Tijd om de nachtgedachten van
mij af te schrijven.
Zijn we geestelijk weer
schoon en onbevangen!
Maandag 6 januari
Driekoningen.
De bevindingen van Meander
omtrent mijn bloed onderzoek had ik nog niet vernomen.
Even bellen en alles komt
weer voor elkaar.
De bloedwaarden waren
inmiddels bekend en geven geen reden tot ongerustheid.
De Griekse vaarbelasting moet
nog betaald worden.
Het postkantoor was zaterdag
dicht, vandaag moet het open zijn.
Het is mooi weer!! Ik pak de fiets en ga richting grote
havenkom.
…….Is het daar hartstikke
druk, kan er met de iets niet doorheen!
Door luidsprekers hoor ik een voorzanger een
gebed doen.
Over de mensen massa kan ik zien dat het leger en de marine vertegenwoordigd zijn.
Ook stijgt er op een gegeven
moment rood/oranje rook op.
Het zal wel één of ander
processie zijn.
Vanwege de drukte fiets ik
een stuk om, kan ik vanaf een andere kant het schouwspel waarnemen.
In de grote havenkom dobberen een heleboel boten en bootjes.
Er zwemmen een aantal
jongelui in het water.
Een gezegende voorjaarsduik???
Ik weet het niet. Ik spreek een Engelse dame,
die wist mij te vertellen dat het om een kerkelijke gebeurtenis ging.
Eerst grote dienst in de kerk,
daarna naar de haven.
Om de zee, in het nieuwe jaar,
gunstig te stemmen.
We weten iets meer.
-------------------------------------
Ik weet waar het postkantoor
ongeveer is.
We gaan kris kras door de ”old
town”. Wel zo interessant.
De originele bebouwing is hier
en daar verdwenen of overwoekerd door “nieuwbouw”
van eeuwen geleden.
Toch is nog veel van het originele
steenwerk terug te vinden.
Heerlijk om daar doorheen te
krabbelen.
Via het doolhof van steegjes
en tussendoortjes, kom ik ongeveer bij het punt waar het post office moet zijn.
Google Maps geeft aan dat het
post office 10 meter bij mij vandaan is. Dat is niet zover lopen.
Echter, vandaag een religieuze
feestdag. Gesloten!.
Er is een klein pleintje met
bankjes. Toch maar even Googelen op festiviteit, Chania, 6 januari..
Ik vind het volgende:
Epifanie – Driekoningen
6janauri
Driekoningen
wordt in Griekenland Theofania (Godsverschijning) of Fota (feest van de
Lichten) genoemd. De avond voor Driekoningen vindt de Verlichting plaats in
kerken en huizen. Priesters zegenen alle huizen, winkels en kantoren met
basilicum.
Op 6 januari, de
dag van de Driekoningen, worden bij de havens een viering gehouden met een
grote menigte mensen.
----------------
Ik zie dat de grote zeilboten en ook enige kleine boten de zee op gaan.
Komen na een rondje gevaren
te hebben, weer terug.
Waarschijnlijk om de zee
te laten zien dat zij gunstig gezind en gezegend
zijn.
Zie ook:
https://www.grieksegids.be/tradities/epifanie-drie-koningen.php
=======================
Via alternatieve routes fiets
ik weer terug.
Deels inmiddels bekend
terrein en deels onbekend.
In de Altstadt is het druk.
De mensenmassa, ouderen,
ouders , kinderen, etc. van de kades
rond de havenkom. zoeken hun heil op de terrasjes en restaurantjes.
Geen toeristisch spektakel.
Gewoon zoals het al eeuwen gaande is. Prachtig om dat zo mee te maken.
We gaan weer aan boord.
Winkels dicht …geen boodschappen.
Deze bijzondere ervaring
vastleggen.
De dag wordt weer anders ingevuld.
Kaartje leggen voor tijd
verdrijf.
Er is ook nog een opera CD.
Die zetten we op.
Lucia di Lammermoor
Het drama speelt een aantal
eeuwen geleden in Schotland.
Het legt een link naar de
oude stad hier in Chania.
Hoe zou het er hier toen
uitgezien hebben.
De enorme productie van de
opera geeft een blik van die tijd.
Kostuums en toneel entourage
geven daar een mooi beeld van.
De hele bezetting kan zo hier
de oude stad in lopen.
Dinsdag 7 januari
De feestdagen zijn voorbij.
De feestverlichting in de straten wordt weggenomen, de kleine kermis wordt
ook in onderdelen weggewerkt
Er is nog een taak te doen! Vandaag moet het gebeuren….
De Griekse vaarbelasting betalen.
Dat is bureaucratisch gedoe overslaan dus??
Als je in de Griekse wateren
komt, moet je via internet, je aanwezigheid bij de belastingdienst melden.
Via de website moet de nodige
informatie ingevoerd worden.
Veel informatie waarvan je
denkt wat is dat nu,…… en met het meeste informatie doen ze niks.
Maar goed…. Als het je lukt
om ongeschonden uit de strijdt te komen, is je melding geaccepteerd.
Vervolgens krijg je via de
e-mail de betaalgegevens door.
Met die informatie moet je
bij een post kantoor betalen.
Op 31 december, op het eiland
Kitheria heb ik mij voor de komende drie maanden aangemeld.
In dat havenplaatsje is geen
postkantoor.
Op het eiland Antikitheria ook niet.
In Chania is er wel een
postkantoor maar dat is op zaterdag gesloten. Dan maar op maandag, dan is het
Driekoningen, ook gesloten. Dinsdag zijn
ze open. Nummer 86 is aan de beurt en ik heb nr 102. Twee van de zeven loketten zijn open!!
Ik heb de mail met betaalgegevens op de
telefoon staan…
……..“Wij
moeten een geprint document hebben”
oh? …
Kunt
u dat voor mij printen?? Ik heb de info
ook op een memorystick staan,….
………”Nee
dat doen wij niet. In de volgende straat
is een boekwinkel en die kunnen dat voor u uitprinten. Als u terug komt zal ik
u meteen helpen.”……
Dat is keurig geregeld. Naar de boekwinkel……
Printen???…
……
“Dat kan, wilt u de mail naar ons doorsturen?? “……….
Ook dat lukt… Met de geprinte documenten terug
naar het postkantoor. ……….. Ik wordt meteen geholpen!! ……….
Het
duurt even maar ik heb aan mijn betaling verplichting voldaan.
Puf puf..
Volgende actie: na enig zoeken heb ik een adres die ervoor
kan zorgen dat mijn gasfles gevuld kan worden.
Dat adres is aan de
buitenrand van de stad.
Eerst bij de buurman langs,
die heeft lekkage probleem van zijn teak dek. !!
Technisch verhaal teak dek restauratie!!
In feite is het dek
versleten.
De diepte van de naad is een
paar millimeter.
Dan moeten de naden eerst op
diepte gemaakt worden
Zoveel vlees is er niet.
Wil je het goed doen dan is
het heel veel werk en de vraag is…. hoe lang blijft het goed.
Eenvoudig alternatief en
doeltreffend: Teak verwijderen en anti slip. Daar wil hij niet van horen. Kan
ik begrijpen!!
Namaak kunststofteak.
Er zijn soorten die erg mooi
en goed zijn, zeker ook aan de prijs.
Het zijn geen leuke mededelingen.
Daar moet hij het maar mee doen. Ik stap weer
op!!
Gasflesje vullen!!!
Effe fietsen naar de rand van
de stad…. Maar dan heb je ook wat!!.... Ik neem niet de kortste weg, wel weer
een leuke tocht door steegjes en straatjes.
Via de buitenwijken kom ik
bij een bedrijf die mij hopelijk verder kan brengen. ……
”Brengt u de fles maar…. over ongeveer 4 dagen is de
fles gevuld en bellen wij op om de fles op te halen.”
Dat is mooi. Gaan we morgen
doen.
-------
Ik zit in de buurt van de
Lidl. Toch nog maar wat boodschapjes doen. Als ik denk dat ik in de buurt ben
kijk ik even op Google Maps.
Nog driehonderd meter, maar
wel via een omweg. Ook voor elkaar!.
Er is aangename temperatuur, terug
door de oude stad is een heerlijkheidje.
Stel je Amsterdam voor, …..zonder
toeristen……!…
Alleen wat Amsterdammers met
nog een paar Nederlanders!!
Zo is dat nu hier, met de
Grieken, geen toeristische druk etc.
Alleen mensen die Grieks
praten. Gewoon lekker als Grieken onder elkaar.
Ik heb ook niet de behoefte
om te fietsen, een stuk lopen is net zo fijn!!
Ik kom op de leukste plekjes!! Genieten.
Er zitten weer kilometertjes
op de teller. We zijn aan boord.
Woensdag 8 januari
Alvorens de gasfles weg te
brengen eerst een warm brood halen.
Zit nagenoeg op de route.
Binnen 7 dagen krijg ik bericht wanneer ik de gasfles op kan halen.
We gaan naar Souda. Daar is
een baai waar mogelijkheden zijn voor een veilige ankerplaats. 8 km met de fiets, dat is te doen.
Tussen het “schiereiland “ en de “vaste wal” is het nagenoeg vlak land.
In deze baai is een kade voor
grote ferryschepen.
Er is een kleine goed
beschutte binnen baai. Prima ankergebied.
Er liggen nog meer schepen en
gelukkig niet te veel.
Of het diep genoeg is kan ik
niet boven water krijgen.
Dat zien we dan wel weer. Er
blijven daar genoeg anker mogelijkheden over.
Hier is ook een visafslag. Dus visserij activiteiten.
Er is ook een “jachthaven”.
Stelt niet veel voor. Een
kade met nagenoeg alle ligplaatsen bezet.
Een gaatje waar ik de Raaf
tussen kan wurmen is er wel.
Zeker niet ideaal en het zal
mij niet in dank afgenomen worden.
De schepen liggen allemaal met
veel lijnen, winterklaar, afgemeerd..
De ankerplaats is een prima veilige
ankerplaats.
De omgeving is minder
aantrekkelijk.
Van Chania tot Souda is het
bewoond gebied met de nodige bedrijfsactiviteiten.
Het brengt niet veel bijzonders.
Aan het einde van de baai is
een strand.
Een beetje verloederd maar zo
te zien wordt het weer wat opgeknapt . Aan de westkant een delta met een
riviertje.
Een mooi stukje
natuurgebied.
Aan de noordkant is een
heuvel rug.
Mooie locatie om appartementen
/zomerverblijven te maken,….dat gebeurd ook.
Voor zover ik het kan
bekijken is boven op de heuvel een hoogvlakte, Aldaar is het Chania
internationaal vliegveld gevestigd.
Voor de terugweg is er een
alternatieve route. Die ga ik nemen.
Er gaat een weg aardig
omhoog, en omhoog.. Het laatste stuk in de laagste versnelling niet goed genoeg
meer.
Bergje oplopen……..Dat gaan we
geen tweede keer meer doen.
Het voordeel is wel, dat, als je eenmaal boven
bent, je makkelijk naar benden gaat.
We komen bij de haven uit.
Dat weten we ook weer.
Weerpraat.
17 januari zou ik weg moeten.
Er is dan een behoorlijk storm uit het noorden voorspeld. Waar ik nu lig is dat
dan geen plezierige plek. Mijn voorkeur gaat uit naar een plek in de
achterhaven.
Daar zijn lege plekken, maar
waarschijnlijk wel toebedeeld.
Als een eigenaar van zo’n plek, de komende maanden
die plek niet gebruikt???/ is dat voor mij een mogelijkheid.
Dat moet ik zien uit te
vinden. Met een maatstok heb ik wel al gekeken of de diepte oké is … dat moet
lukken!!
Ik heb nu altijd nog een
rugdekking in de Souda baai. Dan moet ik wel daar voor 17 januari zijn!!
Onverwacht Nederlands contact!
In de avond zit ik nog op
Navily te kijken. Een app op de telefoon die informatie geeft over
ankerplekken.
Kennelijk kan je daar ook
chatberichten kwijt (weet ik veel!!) .
Een Nederlandse solozeiler
meldt zich. Hij is net in Souda aangekomen en ligt daar nu achter zijn anker.
We hebben via de telefoon
contact. Morgen komt Kees, zo heet hij, met de bus naar Chania en ontmoeten we
elkaar. André, die met zijn boot in Sitia ligt en nu in Nederland is, kent hij
ook.
Kees heeft er al wat Griekse
mijltjes opzitten.
Gaan we morgen allemaal
beleven!
Donderdag 9 januari.
In de ochtend tref ik de
havenmeester.
Verteld van de voorspelde storm
en gezegd dat er lege plaatsen zijn in de achterhaven.
Antwoord:” achterhaven is
alleen voor de locals! Het er ook
gevaarlijk???”
Met een veto van de
havenmeester kom je niet verder.
Ik denk als je de “eigenaar “
van een plek kan vinden, dat er misschien wat te regelen valt. Komt tijd komt
raad!
Als ik op een bank op de kade
zit komt er nog iemand naast mij zitten. We raken in gesprek. Hij wist te
vertellen dat de Souda baai een uitvalsbasis is voor de Amerikaanse marine is.
Ik had al iets vernomen van
militair gebied?? Verboden gebied?? Via
de marifoon melden dat je komt en dan geen antwoord krijgen??
Stukje bij beetje kom je steeds meer te weten.
Het is mooi weer, ik ga de
oude stad in.
Geen wind wel zon!. Een zitbank
biedt zich welwillend aan.
Even de zon op mij in laten
werken, hier, in de stad, is het beetje wind niet koud.
Eind van de middag komt Kees
aan boord.
Een biertje of een Irish koffie.
Het wordt een Irisch koffie.
We babbelen wat af. Kees weet
wat meer van anker apps. Ik nu ook!! Staat op de telefoon!!
En…. De weersvoorspelling is
aangepast… Geen storm ,.. wat wel overblijft is een windje vier à vijf. Dat is
weer een geruststelling.
We nuttigen ons avond maal in
het restaurant waar ik aan de kade lig. Het wordt wat laat. Shit.. De laatste
bus voor Kees is al weg.
Hij kan blijven slapen maar
heeft zijn pillen niet bij zich, die moet hij wel nemen. Dan maar een de Taxi.
Zaterdag huur ik een auto en
gaan we samen op stap.
Kees kent de omgeving iets
beter dan ik. Maken we daar een mooi dagje van.
Vrijdag 9 januari.
Als ik mijn ontbijtje nuttig
bemerk ik en enige activiteiten in de haven.
Er komt nog een bootje aan de
kade.. 46 meter lang en 9 meter breed.
Toch maar kijken hoe dat in zijn werk gaat.
Heel zorgvuldig met een stuk
of vijf bemanningsleden en met de nodige onderlinge communicatie vanaf de
brug, wordt er afgemeerd.
Hij heeft de gele vlag in het
want, ten teken dat hij ingeklaard moet worden.
Op Vesselfinder ontdek ik dat
ze uit Port Said, Egypte komen.
Het is de Scorpion MMSI
518999001 in 2015 gebouwd en varend onder de vlag van Cooks Islands
Australië.
Ze maken een mooi reisje op
de Mediterrane!
------------------------------------------
Ik neem nog een rust
momentje, dat is niet tegen dovemans oren gezegd. Half twee werd ik
wakker.
Aankleden en een auto voor
morgen scoren. Dat lukt… maarrrr…… Er is discriminatie. Normaal moet je
tweehonderd euro borg betalen , als je ouder bent dan 80 wordt dat vierhonderd
euro.
Dan maar wat cash pinnen. Een
paar boodschapjes een stukje door de oude stad en we zijn weer aan boord.
Op de Navily app zie ik dat
er meer naar het oosten nog een haventje is. Daar ben ik nog niet geweest.
Nog een uurtje voor het
donker wordt, een stukje fietsen langs de kust.
Er zitten hier aardig wat
rotsjes /uitsteeksels net onder of net boven water!
Leuk om te snorkelen, niet om
daar, met de Raaf, te varen.
Het haventje is alleen
geschikt voor kleine (vissers) boten.
Weten we ook weer.
Als ik terug kom zie ik dat aan
de kade een catamaran is afgemeerd . Een Nederlander, het is nu donker, morgen
zien we wel of we een praatje kunnen maken….
Zaterdag 11 januari
Autootje opgehaald en naar de
Souda baai gereden. Inmiddels bekend terrein. Eergisteren nog met de fiets
verkent.
We gaan naar de Samariakloof, ergens in de bergen. Dat is het doel.
De reis daar naar toe is wel zo interessant.
De variatie van landschap bergen en heuvels is geweldig.
De nodige
haarspelt bochten en hoogten verschillen, ook leuk om daar te rijden!.
Onderweg komen we ook nog op
een plek waar je zowel de zee aan het noorden kan zien alsook de zee op het
zuiden. Met op de heuvelrug windmolens, Goeie Plek!!
Daarover vertellen is lastig
. De foto’s geven slechts een gering beeld van de totale indruk.
We komen bij het begin van de
wandeltocht door de Samaria kloof.
De kloof / wandeltocht, is in
de winter gesloten. Maar het verhaal is wel zo interessant: Je wandelt vanaf
dit punt naar de kust,
De 16 km die
je af moet leggen (waarvan 13 echt in de kloof), zijn niet bepaald makkelijke
kilometers. Je start op een hoogte van 1250 meter en daalt in de eerste paar
kilometer zo'n 750 meter af. Dit gaat niet over een goed aangelegd pad; het is
vrij steil en uit rotsen gehakt. De rest mag jezelf uitzoeken op internet, wel
een aanrader!!.. https://www.reisroutes.be/blog/griekenland/samariakloof-kreta-bezoeken.
https://www.auto-huren-kreta.nl/blog/samariakloof
--------------
Boven het startpunt is een restaurantje, en dat is open.
Daar maken we gretig gebruik
van.
Met de auto gaan we weer
verder, naar Sougia een klein kustplaatsje aan de zuidkant van Kreta.
Daar is ook een klein
haventje.
Zowel Kees als ik zijn altijd
zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden van zo’n haventje.
Na enige verkenning….Voor ons
onmogelijk.
Erg klein en met een diepte
van 1,60 meter lopen we vast.
Er is wel een restaurantje voor de lunch. Daar lopen we niet vast.
Via een andere terugweg, die
weer even verassend is als de heenweg, komen we langs de oudste olijfboom die op
deze aarde is gelokaliseerd.
Omdat de kern van de boom er
niet meer is kan de leeftijd alleen maar geschat worden. Dat ligt op 3000 tot
5000 jaar…. Oud hè!! …
We vervolgen onze weg naar
een haven plaats Kolymvari, wat meer naar het westen van Kreta.
Voor ons een haven om in
gedachten te houden.
Langs de kustweg naar Chania
rijden we over wat kleine bruggetjes. Kennelijk een delta gebied met kleine
riviertjes/beekjes.
Morgen met de fiets maar eens
bekijken.
We tanken de auto af en gaan
naar de haven.
Kees heeft met de eigenaren
van de catamaran, vorig voorjaar, via de Navily app. contact gehad, maar nooit
ontmoet.
We kloppen aan en worden
hartelijk ontvangen.
Laura en Gilles varen
inmiddels al zo’n 5 jaar met hun catamaran door de Europese wateren. 2006
willen ze de “grote” oversteek maken. Morgen vroeg vertrekken ze naar andere
oorden.
Was een gezellige ontmoeting
en houden wel contact.
Te laat om eten te koken.
Het eerste de beste
restaurant zit vol maar het volgend restaurant biedt mogelijkheden. Wel de laatste
bus in de gaten houden?
!! Half elf!! Dat gaat lukken.
Ik loop nog even mee. Bij de
bushalte kletsen we nog wat door.
De avondtemperatuur is
aangenaam, wat houdt ons tegen.
Kees stapt op de bus. Ik weer
aan boord slaapje doen.
Na een dag vol indrukken gaat
dat best lukken.
.
Zondag 12 januari
Een luie ochtend, mijn medisch verslag de deur uitwerken, een slaapje tussen door , dan toch wel in de kleren.
Vandaag wil ik langs de kust
een stuk westwaarts. Die kant op is er veel strand en promenades. Bij het delta gebied is mooi stukje natuur,
riet, wat zandbergen etc. Voor de liefhebbers, haal Google Earth er
maar bij!!
Als ik nog verder fiets kom ik bij een landtong waar zowaar een duinlandschap is PL Kanari. daar moet ik toch wel even door.
Mooi natuur- en recreatie gebied wat vandaag ook goed bezocht wordt.
En die kleine baai, verder op
wil ik ook wel even zien, Yannis beach en Iguana Beach.
Mooie plekken en nu het niet
zo druk is, gewoon ontspannen drukte. Op de terug weg ben ik bij een fruit
winkel.
Ik hoor at Nederlands
spreken… Even inhaken.
Een echtpaar rond de zestig
die hier al een jaar permanent wonen. Doen van hieraf via internet hun werk.
Wel wat minder inkomen, wel een fijn klimaat.
Over twee weken zijn ze het
jaar rond. Zij vinden dit beter dan
nog zeven jaar in Nederlandse klimaat
vertoeven.
We babbelen wat af en
vervolgen onze wegen.
Een lastig puntje van het
solo varen, is, dat je de mooi momenten niet kunt delen. Het gemis, “aan het
niet kunnen delen”, wordt met deze Nederlandse contacten een beetje
gecompenseerd.. Daar kunnen we de nacht wel mee in!!
Maandag 13 december
Brood bij de warme bakker halen. Ik neem weer
wat andere routes, Inmiddels wordt het lastig om iets “onbekends” te
vinden. Ik heb al wat straatjes en
steegjes doorgefietst! Ik kom bij de
bakker. Om de hoek, bij een stadsplein,
een supermarkt, Nadat ik alles
weer heb, even op het plein, op een bankje in de zon, genieten van een mooie
voorjaarsdag in mei!
Althans voor de Nederlandse
begrippen. Ik draag alleen een koltrui , de Grieken lopen nog in dikke jassen.
Er is hier nog geen 24 uurs economie.
“s Nachts is het dood stil!.
De weekends worden ook als
weekends beleefd.
Ontspannen de dag doorkomen
met familie en vrienden,
Buiten , wandelen op de
boulevards , pleinen en leuke recreatie
gebieden.
Jong, oud en alles wat daar
tussen in zit. Er zijn wel toeristen, ik merk er nauwelijks wat van, de
voertaal is Grieks. Geen rolkoffers!!
Op maandag begint het
dagelijkse leven weer.
Aan boord de nodige
huishoudelijke klusjes uitvoeren. Komende twee à drie dagen wordt er regen
verwacht.
Vrijdag is het weer droog en
dan vaar ik naar de Souda baai, de beschutte baai waar Kees met zijn boot
ligt.
Ik krijg een mailtje binnen
dat de gasfles gevuld is. Mooi ..kan ik dat vandaag nog, voor de regendagen,
ophalen. Geregeld.
De lange golfwering aan de
noordkant van de haven, heb ik nog niet van dichtbij verkent.
Op 2/3 van de wering is iets
van een werfje geweest.
Het is nu nog mooi weer, dus….
gaan.!
Inderdaad er is een slipway
waar de schepen op een slede, met een grote lier, de kant op werden getrokken.
Er zijn restanten.
Stukken van de slede en in de
“loods” twee zwaar verroesten lieren, Voor zover te zien, aangedreven door een
verbranding motor.
Een zwaar verroeste lintzaag voor
houtbewerking .
Daarnaast nog een vlakbank om
houten planken vlak te schaven.
Met de inventaris is verder
niks gedaan.
Het systeem van boten op een
slede de kant optrekken wordt nog steeds gebruikt. Een beproefde methode.
De oude werf in de Vliho baai
doet niet anders.
Onder het Blauwe en Witte schip zie de sleden duidelijk zitten.
In Atakos zijn deze sleden ook nog steeds in gebruik.
Scheepspraat.
De nacht van maandag op
dinsdag is onrustig
Het was mij al bekend dat bij
noorden wind, hier in de haven, een
lastige zwel kan zijn. Een deining die kris kras door elkaar gaat.
In mijn belevenis is dat bij
een dikke vijf Beaufort en meer.
Dus niet....!! vannacht een noorden windt, van drie tot vier.
Dat bracht al een behoorlijk
beroering.
Geen hoge golven/deining max
20 cm.
Mijn interpretatie is, dat
door plaatselijke omstandigheden, er een onderstroom ontstaat.
Te vergelijken met het
volgende; als een binnenvaartschip door een smal en ondiep kanaal vaart, dan
wordt er in de zijkanaaltjes water geduwd.
Daarna wordt het water weer weggezogen.
Geen golven, geen deining,
maar wel een sterke onderstroom, ontstaan bij ondiep water.
Zo ook hier het geval. Wat gebeurt er….
Het schip ligt achter het
anker op 3 meter diepte, en 40 meter ankerketting, daarbij een stevige
mooringlijn op 45 meter ( een lijn die
aan een groot betonblok vast zit dat op de bodem van de haven ligt.
Aan de kade heb ik dubbele
landvasten, bakboord en stuurboord. De spiegel zit op ruim een meter van de
kade.
Door de onderstroom en
speling op de landvasten, wordt het schip meegetrokken.
Na een halve meter wordt dat abrupt
afgestopt door de landvasten.
Boem!!
Daar naast schommelt het
schip. !!.
Door de nacht heen af en toe
kijken of alles nog wel oké is.
Eventueel de landvasten en
mooringlijn bij stellen.
In de ochtend is de wind
nagenoeg weg. De zwel niet. In de middag trekt de wind, uit het noorden (3 à 4),
weer aan, vergezeld van regen.
Woensdag oosten tot zuiden
wind met regen. Donderdag, idem Vrijdag,
als ik naar de beschutte baai van Souda ga, is het droog en 4 tot 5 uit het oosten. Dat moet te doen zijn.
Dinsdag 14 januari
Door een lastige deining,…
een onrustige nacht gehad.
Onder deze omstandigheden,
met zo’n hobbelend, schip is ook niet handig om op de kade te stappen.
De loopplank kan je ook niet gebruiken,
die gaat alle kanten op.
Gister nog gefoerageerd.
In de middag begint het door te waaien en er vallen fikse regenbuien. Nederlands weer (wel bij 14 graden!!)
Het grote schip zet ook nog maar een lijntje uit naar de andere kade.
Het
wordt de tijd uitzitten...........
Mooie gelegenheid om dit
verslag de publiceren.
Nog een paar foto's van het haven gebied,
Einde van dit eerste verslag in het nieuwe jaar!
Leuk verslag, hier in Souda geen deining ! Maar vandaag erg veel regen en wind !
BeantwoordenVerwijderen