Reisverslag
2017 deel I Zuid Bretagne – Noord Spanje.
Vorig jaar heb we genoten van de mooie vaargebieden van Zuid Bretagne. Dit jaar hebben we voornemens om nu de
Witte Raaf in Spanje / Portugal te laten overwinteren. Dat geeft een andere
voorbereiding dan voorheen. Onderhoud aan het schip in den vreemden is geen
probleem op zich maar materialen gereedschap etc. moet je dan wel bij je
hebben. Ben je weer in Nederland dan liggen die gereedschappen op de boot, dus…
niet te veel en niet te weinig meenemen.
Eén van de voornemens is het vervangen van het deknadenrubber.
Als het warm en droog weer is krimpen de dekdelen en dat is het momnet om de
naden opnieuw te rubberen. Gereedschap en kitpatronen zijn daarom nu aan boord.
Ook het schilderwerk van de kajuit en het potdeksel hebben na vijftien jaar een opknappertje nodig. Daarvoor heb ik tweecomponenten verf meegenomen.
Inmiddels heb ik een nieuwe kluiver gemaakt, een nieuwe
sprayhood en een kleine bimini, een zonnezeil dat ook met harde wind gevaren kan worden.
Als laatste is de bekleding ook nog vernieuwd.
Kleding moet ik ook niet teveel meenemen, als ik met het vliegtuig naar Nederland ga is het wel zo plezierig als ik in Nederland ook nog wat kleding heb. Kortom wikken en wegen om een juist evenwicht te vinden..
Yvon gaat, net als voorgaande jaren, weer met de camper naar
het zuiden.
We gaan zien in welke havens/vaargebieden we elkaar treffen. Een optie is om, in het najaar de camper ook in Spanje /Portugal te laten staan.
De winterperiode willen we met de camper in Portugal
doorbrengen dus tegen die tijd vliegen we weer terug, Waarschijnlijk
eenvoudiger dan met de camper heen en weer te rijden. Het zijn allemaal
mogelijkheden, wat het echt gaat worden merken we vanzelf wel.
Het vertrek:
Alle vertrek is moeilijk, een veel gehoorde klacht van mede
zeilers die voor langere tijd weggaan. Nog even dit, nog even dat, dan nog laten
zaken weer op zich wachten etc. Zo ook in mijn het geval.
Natuurlijk denk je in de winter tijd genoeg te hebben om
alle voorbereidingen te doen. Prioriteiten wijzigen dan. Van deze winter
periode met dat slechte weer, werd ik ook niet zo vrolijk en dat werkt ook nog
deprimerend. Het schiet dan niet op.
Het voornemen om 7 juni te vertrekken is dan ook niet gerealiseerd.
Achteraf niet erg want het weer was er ook niet naar. Twee weken later waren er
een aantal dagen noord oosten wind, eitje om dan door de trechter bij Dover te
varen. Yvon was al met de camper vertrokken, maar helaas het lummelbeslag, een
cruciaal onderdeel van de mast giekverbinding was nog niet klaar. Dat had ik
ook in de winter kunnen doen maar een aantal “ja…maren” hebben dat verhinderd. Uiteindelijk toch op 22 juni uit Lelystad
vertrokken.
Donderdag 22 juni
2017. Amsterdam --- IJmuiden
Gisteren heb ik in Leeuwarden het lummelbeslag af kunnen maken. Vanochtend gemonteerd en met een mooi westen wind naar Amsterdam gevaren. Vandaag op de motor naar IJmuiden.
Gisteren heb ik in Leeuwarden het lummelbeslag af kunnen maken. Vanochtend gemonteerd en met een mooi westen wind naar Amsterdam gevaren. Vandaag op de motor naar IJmuiden.
De weervoorspellingen zijn een aantal dagen Zuid West 5 tot
6 beaufort. 5 tot 6 Beaufort schiet lekker op maar Zuid Westen wind is pal tegen en dat schiet
helemaal niet op. Wachten op beter weer??? Ik mag wel wat afvallen, maar
wachten tot ik een ons weeg, daar heb ik het geduld niet voor. Dus morgen de zee op!!
Vrijdag 23 juni
2017. Droog, wind ZW 5-6. IJmuiden- Eastbourne 220 mijl.
Gisteren geconstateerd dat het morgen een tijd gelden is dat
ik geboren ben.
Ook niet verkeerd, een mooi zeiltochtje als
verjaardagcadeau!.
Rond tien uur ben ik buiten de pieren. Eerst langs de nodige betonning en
windmolen parken varen en daarna de vrije ruimte in.
Hoe verloopt nou zo een dag als je solo zeilt. Wel dat gaat
als volgt:
Het is niet zo warm meer als gisteren, op het water redelijk
fris. Warme broek en jack aan en het is goed uit te houden. In de kuip achter
de sprayhood is het droog en heb ik geen zeilkleding aan. Als alles op orde is
en het schip vaart zichzelf een constante koers vaart en er zijn geen obstakels in de
nabije omgeving, heeft het geen zin om buiten in de kuip te zitten. O den duur wordt het ongemakkelijk
zitten en je wordt stijf van de kou.
Dan maar binnen zitten, binnen wiebelt alles, het schip moet
tegen de golven opboksen en wordt aardig heen en weer geslingerd. De stuurboord
bank is tot zeekooi ingericht is, ligt laag in
het schip, en dat is de meest comfortabele plek van het schip.
Met kleding aan te kooi gaat wel maar je rust niet volledig uit, van koud tot warm en knellende kleding.
Met kleding aan te kooi gaat wel maar je rust niet volledig uit, van koud tot warm en knellende kleding.
Uit ervaring weet ik dat ik dan beter mijn pyjama aan kan trekken
en gewoon onder het dekbed gaan liggen. Uiteindelijk moet je op zo’n lange
tocht zorgen dat je goed uitgerust blijft, dan heb je altijd reserves om op cruciale momenten adequaat te kunnen handelen.
Als je moe bent val je vanzelf wel in slaap, en als je niet meer in slaap valt ben je niet moe.
Hoe lang blijf je dan slapen??? Het schip vaart ongeveer 5
knopen (+/_ 10 km ) per uur.
Het zicht is 10 mijl en als ik aan de horizon niks zie dan kan
ik 2 uur slapen voordat ik een stilstaand object zou kunnen raken, die zijn er
niet zoveel, wel varende schepen. Als deze 15 mijl per uur pal op mij afvaren
dan is de naderingsnelheid 20 mijl per uur. Na een half uur zullen wij elkaar
dan treffen. 20 minuten slapen is dan geen probleem. Als na 20 minuten de
wekker afgaat, trek ik mijn vliesjack aan en kan ik buiten een rondom de horizon verkennen. Zijn
er geen bijzonderheden dan kan ik weer mijn volgende dutje doen. Vergelijkbaar met thuis in bed slapen en af en toe opstaan om naar het toilet te gaan. De overstag manoeuvre kan
ik vanuit de bescherming van de sprayhood doen, het is dan niet nodig oliegoed
aan te trekken. Mochten er calamiteiten zijn kan ik alsnog mijn zeiloverall en
lifeline om doen om het e.e.a. te klaren.
Basis uitgangspunt: conditie op pijl houden, droog en warm lijf en goede voeding.
Basis uitgangspunt: conditie op pijl houden, droog en warm lijf en goede voeding.
Een ander, zeer handig hulpmiddel is het AIS systeem waarvan
elk beroepsvaartuig verplicht is dat in werking te hebben. Niet voor recreatie zeilers maar wel zo veilig om er een aan boord te
hebben.
Wat doet het AIS systeem:
(Automatic Identification System).
Het apparaatje is aangesloten op een GPS antenne en een VHF
antenne.
De GPS geeft aan waar mijn schip, met de naam "Witte Raaf" zich bevind, welke koers zij
vaart en met welke snelheid het schip “over de grond” gaat.
Deze gegevens zend hij via de VHF antenne uit naar
omliggende schepen. Via een computer programma op de laptop zie ik mijzelf en
anderen varen. Omgekeerd ontvangt mijn AIS systeem de namen van schepen, hun posities, koers en snelheid.
Het programma rekent dan uit wanneer wij elkaar het dichts zullen benaderen. Het CPA ( Closest Point of Approach / dichtste punt van benadering).
Is de CPA tussen mijn schip en een ander schip 1 mijl na 40
minuten bereikt dan kan ik rustig een half uur gaan slapen er van uitgaande dat koersen
en snelheid gehandhaafd worden, en dat is in de meeste gevallen zo. Uiteraard is het dan ook mogelijk om via de marifoon contact met het betreffend schip te hebben.
Op deze manier kan ik voldoende aan mijn rust toe komen. Na
elk half uur of 20 minuten al naar gelang wat een veilige periode is, kijk ik buiten
of er geen bijzonderheden zijn en op de laptop zie ik welke schepen om mij heen
varen en welke schepen attentie behoeven.
Op deze manier kan ik hele afstanden veilig overbruggen zonder
uitgeput te raken,
Er is tijd voldoende de voor persoonlijke verzorging en zorg
voor het schip.
Aan de wal zorg ik voor het schip en op het water zorgt het
schip voor mij.
Dit nu uiteen gezet hebbende vaar ik als eerste koers West
tot aan de Engelse kust.
Daarna ga ik overstag en vaar ik Zuid richting Dover.
PS. ’s Nachts zie je de verlichte schepen veel beter dan
over dag en bij slecht weer heb ik ook nog een radar tot mijn beschikking om obstakels te lokaliseren.
Zaterdag 24 juni
2017. Noordzee, Droog, wind ZW 5-6.
Rond een uur of zeven in de ochtend ben ik op 3/4 de Engelse
kust genaderd en ga ik overstag richting het zuiden naar Dover. De nacht breng
ik (zeilend) door ter hoogte van de Thames monding.
Zondag 25 juni
2017, Noordzee --- Engels kanaal, Droog, wind ZW 5-6.
Als het ‘s morgens licht begint te worden draait de wind van het zuidwesten naar het westen.
Een mooi cadeautje, hoef ik niet op het smalle stuk voor Ramsgate tussen de
banken, windmolen parken en de shipping lijn, te manoeuvreren.
Na het smalle stuk, als er weer ruimte is, keurig op tijd, draait de wind
weer naar het zuid westen.
Met stroom mee ik ga vlot langs Dover tot aan Dungeness, het zuid oostelijke puntje van Engeland.
De voorspelling is dat in de middag de wind enige tijd aan
kan trekken tot 7 BF.
Van Hendrik heb ik 20.000 boeken meegekregen, bij deze
boeken zat ook Hollands glorie, een verhaal over de opkomende zeesleepvaart begin 19e
eeuw. Vroeger had ik het boek al eens gelezen eens gelezen en ook de TV serie daarvan gezien.
Ik lees niet zoveel omdat ik meestal wat anders te doen heb, maar nu…… het boek bijna in één keer uitgelezen. Het is wel gevaarlijk…. Bij een tukje doen zet ik de wekker, maar voor je het weet ben je met lezen een uur verder, dus ook hiervoor de wekker zetten!.
Ik lees niet zoveel omdat ik meestal wat anders te doen heb, maar nu…… het boek bijna in één keer uitgelezen. Het is wel gevaarlijk…. Bij een tukje doen zet ik de wekker, maar voor je het weet ben je met lezen een uur verder, dus ook hiervoor de wekker zetten!.
De wind meld zich en wordt serieus BF 7. Het grootzeil naar beneden en met kleine genua
en gereefd bezaan vaar ik relaxed langs Dungeness. Ook onder deze omstandigheden , bij
een goede trim, vaart het schip zichzelf bijzonder goed bij een aan de windse koers.
Met stroom tegen en 6
à 7 knoop snelheid maken we redelijke progressie.
Ik had geen zin om in de morgen al in Dover of Ramsgate te
blijven hangen. Eastbourne is een beter alternatief als stopplaats.
In de avond valt de wind weg en kruisen met stroom tegen
geeft een vordering van nul.
Het restant op de motor, recht tegen de wind met weinig golfslag,
rond een uur of één
‘s nachts in Eastbourne
aan gekomen.
Goed geslapen en in de ochtend ontwaakt met zon en oosten
wind.
Eastbourne is een
projecten stad. (Zie google earth).
Uit de kust is een groot gat gegraven voor een luxe haven met daarbij vanuit nostalgische oogpunt, een kleine haven voor de lokale vissers vloot. Goed
voor het toerisme en verse vis in de restaurants..
Er zijn dure appartementen om de haven heen gebouwd met daarachter, complete
nieuwe, woonwijken. Dat geeft weer de nodige gezelligheid en bedrijvigheid.
Na jaren is het nieuwe er een beetje van af en is een aardig
stuk project ontwikkeling gerealiseerd.
Een paar jaar geleden heb ik met de fiets deze omgeving al geheel verkent.
Deze keer sla ik over.
Nog een overnachting á 41 euro is mij te veel van het
goede. Gezien de weersverwachting is er
bij Ile deOuessant, dat nog eens 140 mijl verder ligt dan Alderney, slecht weer.
Alderney is dan een leukere tussenstop. Met nog een nacht goede oosten wind
vertrek ik weer. Dus.. trossen los en gaan!
Mooi om de boot op
orde te brengen, dek schoon spuiten en ontdoen van zout, accu’s bijladen, wasje
doen, is ik heb weer schoon lijfgoed. Nog wat klusjes doen en rond een uur of vier ben ik klaar om niks
te doen. ---------- Niks doen gaat mij slecht af. -------------
Maandag 26 juni
2017. Eastbourne Alderney
120 mijl
Rond de klok van 5 uur ’s middags vertrokken uit Eastbourne.
De sluis, die de haven met de zee
verbind, liet nog even op zich wachten.
Mooie gelegenheid om het avondmaal voor te bereiden. Aardappeltjes , bloemkool met roomsaus en een biefstukje uit de koeling.
Het is nog steeds mooi weer, wind uit het oosten en met de
zon erbij en een vaartje van 7 knopen en een goede maaltijd, vaar ik langs de krijtrotsen bij Beachy Head.
Op deze steile en hoge kliffen zijn er mensen die het tijdelijke voor het
eeuwige verwisselen. Zij springen zonder parachute naar beneden en het kaartje
enkele reis is ingewisseld.
Omdat we ( het schip
en ik) in de luwte van de kust varen is er weinig golfslag, het loopt als een trein en een fantastisch
uitzicht over de kust.
Dit zijn weer van die fantastische mooie momenten die je graag
wilt delen met anderen.
Ik maak er maar een paar foto’s van, maar dat is slechts een
matig aftreksel van de belevenis.
De weersvoorspelling is dat het tot de volgende middag uit
het oosten blijf waaien en de het tijdelijk op kan oplopen tot 6 beaufort. Dat
schiet lekker op. Na vlak langs de kust gevaren te hebben gaat het bij Brihton/
Shoreham richting zuidkust van White. De
nacht valt in en de automaat doet uitstekend zijn best. De schroefas generator
produceert bij meer dan 6 knopen snelheid redelijk stroom om de accu’s op peil
te houden. Geeft mij alle vrijheid om de rust te pakken .
Dinsdag 27 juni
2017. Eastbourne Alderney
120 mijl.
Na de ochtend neemt
de wind af en zoals voorspelt komt tegen de middag de wind uit het westen .
Alderney is goed bezeild. Met de motor er bij zijn we redelijk voor de kentering
om 9 uur in Alderney.
NB: met weinig wind zonder motor, vaar ik het laatste stukje op zeil, genieten van het mooie uitzicht, genieten van een eiland op afstand.
NB: met weinig wind zonder motor, vaar ik het laatste stukje op zeil, genieten van het mooie uitzicht, genieten van een eiland op afstand.
Het leven is geen
snelweg tussen de wieg en het graf maar ruimte om te parkeren in de zon.
De weersvoorspelling voor komende dagen is niet uitdagend.
Donderdag en vrijdag is er harde wind bij Ouessant, 7 BF met uitschieters naar
8. Hier… Woensdag /donderdag weinig wind en regen. Een snelle overtocht zit er
ook niet in.
Ik blijf voorlopig achter de boei in de baai van Alderney
liggen in afwachting van tot betere omstandigheden. (gewoon even parkeren in de zon!)
Woensdag 28 juni
2017. Alderney
In de ochtend schijnt de zon, (dan slaap ik nog). Rond half
tien komt de havenmeester met zijn bootje langs en maakt mij wakker.
Ik krijg een uitgebreid douane formulier om in te vullen, “Guernsey Border Agency … Bailiwick of Geurnsey” nu weten ze weer
alles van mij.
Kennelijk heeft dit Engels territorium een aparte status
binnen het koninkrijk!.
Er is weinig wind en het begint ook nog te regen.
Een aantal schepen zijn inmiddels vertrokken, ik denk met de
grote ebstroom op de motor naar Geurnsey. Daar waar er geen Britse ponden zijn
maar Geurnsey ponden met daarbij natuurlijk de nodige financiële instellingen
zoals de banken etc..
Aan boord begin ik te ontwaken. Gedurende winter werkzaamheden kwam er alleen maar stof en vuil naar binnen. Nu in dit
zeegebied is dat vele malen minder en loont het zich zo af en toe een stukje
inwendige van het schip op te poetsen. Komt het er allemaal weer tip-top
uit te zien. Ontbijtje, muziekje, de
tijdschakelaar uitzetten, geen agenda ---- niks moet ---- alles mag.
Het klaart een beetje op, de bijboot klaargemaakt, fiets erin en
naar de wal, de douane papieren inleveren. Het liggeld valt mee, 17 euro per
nacht en dat is uit te houden.
In 2003 was ik hier voor het laatst met Engelse vrienden,
sindsdien is het allemaal wat netter geworden en is het hele eiland opgeknapt.
Een verkennend rondje door het dorp gefietst, maar het begon serieus te regenen. Snel terug naar de boot. Eitje
bakken en het mijzelf gezellig gemaakt. De toerist info bekeken en nu maar mijn
best doen op het verslag en het verzenden daarvan.
Einde
reisverslag 2017 deel I Zuid Bretagne – Noord Spanje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten