vrijdag 29 december 2017




Reisverslag 2017  deel II Zuid Bretagne – Noord Spanje.





Een tussendoor praatje.

Het verslag maak ik in eerste instantie voor mijzelf, je beleefd de dag nog eens opnieuw en ik heb naslag over voorgaande ervaringen. Het geeft tevens de mogelijkheid om mijn belevenissen met geïnteresseerden te delen. Voor indrukken, foto’s en extra informatie van de gebieden waar ik vertoef geeft Google Earth en internet veel aanvullende informatie. Een aanbevelen om meer over die gebieden te weten te komen.





Donderdag 29 juni 2017.  Alderney  Droog en zonnig weer.

De fiets staat al op de vast wal, de laptop gaat mee want bij de zeilclub is een open WI FI.

Eerst maar de weerberichten bekijken : de kanaal eilanden,  Ouessant en Pen March.

Het geeft het volgende beeld: voor vrijdag kanaal eilanden: wind 5 Bf NW  ‘s avonds iets meer,  af en toe regen, Ouessant: wind NW 6 tot zaterdag morgen, daarna afnemend, naar NWW 4- 5 BF. Droog

Pen March  zondag   NWW 4 Bf en maandag  weinig wind NW tot W,  Droog.



Vandaag genieten van een zonnige dag op Alderney, morgen ochtend vertrekken.

Met de Wifi verbinding kan ik de verslagen versturen en daarna met de fiets er op uit.

-----------------------

Ik denk dat in vroeger tijden de gemeenschap hier selfsupporting was.

Dan komen de strategische belangen naar voren. Bezet  door Fransen, te zien aan de vele franse straatnamen, bezet door de Engelsen en visa versa door de Fransen, de nodige oude vestingwerken zijn hier getuige van. 


Ook de Duisters wilden hun “Atlantic  Wall” goed onder controle houden en hebben maar bezit genomen van de kanaal eilanden. Te zien aan de nodige betonen souvenirs.  En nu??? We zijn weer vriendjes met de Duitsers en de Fransen. Zijn al die verdediging werken voor niets geweest.



Selfsupporting??    In de schappen van de supermarkt liggen allemaal consumenten artikelen van de vaste wal. Er  wonen nu ongeveer 1800 bewoners op dit eiland. Voor zover ik kan inschatten….., veel bejaarden die hier een huisje gekocht hebben en hier hun laatste dagen slijten. Vakantie woningen. Een paar hotels  en restaurantjes voor toeristen.  Het eiland is de bereiken per veerboot en vliegtuig. E.e.a.  geeft weer werkgelegenheid voor  de werkende onder ons die niet op een al te gestreste manier hun geld willen verdienen.

Met mooie weer heb ik het eland weer even kunnen “doen”. 


Voor wie geïnteresseerd is in de wetenswaardigheden en toeristische  attracties van Alderney verwijs ik naar internet , die geeft veel meer “juiste” informatie dan ik kan verschaffen.

Een lekker relaxed dagje op een gezapig eiland. Tegen de avond weer retour naar de boot. Fiets en bijboot opgeborgen en schip klaar gemaakt voor de volgende etappe. Lekker in het avond zonnetje het avondmaal nuttigen en zo kunnen we deze dag weer afronden.



Vrijdag 30 juni 2017.  Alderney – Ouessant 130 mijl. Wind NW 5 af en toe 6 met hier en daar een buitje, en uiteindelijk toch nog naar 7BF. 

In de ochtend vaar ik uit en begin met een koers  naar het noorden .

 WNW van Alderney liggen nog wat eilandjes en rotsen,  daar wil ik vrij van varen. Als ik buiten kom staat er een behoorlijke deining.  Voorlopig alleen op kleine genua en bezaan. Het lijkt erger dan het is maar dat schiet niet op. Te weinig zeil om het schip stabiel in het water te drukken en om fatsoenlijk snelheid te maken. Nadat ik dat even heb aangekeken doe ik grootzeil omhoog en voor het geval dat het toch nog door gaat waaien steek ik één rif. Als alles gestabiliseerd is en ik vrij van rotsen en partijen ben,  kan de zeilkleding weer uit en kan ik mijn rust weer pakken. De zonnepanelen geven toch nog zon 1 amp acculading en de schroef generator doet daar nog eens 2 amp bij.

Beter dat de accu’s langzaam vollopen dan dat ze langzaan leeglopen.

Uiteindelijk nemen de marifoon, de AIS , navigatie apparatuur en koelkast continu stroom af.

Nu de tijd maar uitzitten tot we in de buurt van Ouessant zijn. Het begint door te waaien naar 6. Met een knik in de schoot en een goede trim, houdt de Raaf zichzelf netjes op koers naar Quessant. De zon komt erbij er loopt nu een mooie lange deining. Toch te fris om buiten te zijn.  Ongemerkt loopt de wind toch nog naar 7 Bf. Het schip voelt zich er lekker bij en loopt als een speer door het water. Met de wetenschap dat het na de avond de wind weer iets afneemt laat ik de zeilvoering voor wat het is. We lopen hard , 7 a 8 knopen.  De schroefas generator geeft een stroom opbrengst van van 4 amp bij 24 volt.. ( dat is 8 amp voor een 12 volt systeem). Rond middernacht vermindert de wind maar draaid toch iets meer neer het NW. Ik kom nu te dicht bij de shippingline en zet daarom de stuurautomaat erbij om koers te houden op Ouessant. Ik kan dan rustig mijn slaapjes doen. In de ochtend  is er zon en een wolkenloze hemel en zo  kom ik bij Ouessant en duik ik het Chanel du Four in.



Zaterdag 1 juli 2017  Wind NW naar W afnemend 4 -5 Bf. Zon!

Ouessant - Iles de Glenan  ???    70 mijl.

We hebben hard gevaren maar ik ben gelukkig, niet te vroeg en met daglicht, bij de ingang van Chanel du Four. 



We worden ontvangen door een aantal dolfijnen die ons escorte geven  naar de zuidelijke wateren. 

Altijd weer een heerlijke belevenis. De wind neemt af naar matig vijf en voor de wind met 3 knopen  stroom tegen maar 6 knopen snelheid door het water, kom ik met 3 knoopjes snelheid over de grond, zonder problemen door Chanel du Four.

Als ik hier stroom tegen heb zal over een paar uur de kentering ingaan en heb ik bij de Raz de Seine stroom mee. Het ziet er allemaal comfortabel uit. In 2016 heb ik het gebied wat nu ten oosten van mij ligt, al uitvoerig verkent.  Met name, Camaret sur Mer, Morgat, Douarnenez en de kusten daartussen. Nu heb ik daartoe geen behoefte en vaar lekker door.




Vanaf de Raz de Sein is voor de wind varen, een heerlijke zonnetje erbij en de hele dag wordt buiten doorgebracht. Bij Pen March draait de wind naar het westen en wederom vaar ik voor de wind richting Iles de Glenan. Met een beetje getijde stroom erbij kan ik vanavond  voor anker op Iles de Glenean. 

Voor de eilanden groep krijg ik weer visite van een stuk of 10 dolfijnen. Een half uur wordt ik vermaakt met hun jolig gedrag.

Kruislings over en onder elkaar door , vlak langs de boeg, af en toe op zijn kant met een knipoog naar de zeereling. Mijn armen zijn te kort maar ik kan ze bijna aanraken, Geweldig!!

Het is verwonderlijk hoe snel en geruisloos deze dieren zwemmen, je ziet hun vinnen/ staart amper bewegen. Hoe ze deze snelheden kunnen ontwikkelen is voor mij een raadsel. Ik schat 5 tot 10knopen. Als ik dat met mijn zwemvliezen moet doen  moet ik toch aardig wat spartelende bewegingen maken. Maar het lijkt wel of ze door elektromotortjes voorgedreven worden. En….. geen  CO2  uitstoot!!  ….. Wat heeft moedertje natuur toch mooie dingen gemaakt.!!



Ik wordt helemaal opgeslokt door de speelse dolfijnen en als ik niet oppas schiet ik voorbij de eilanden. De dolfijnen  nemen afscheid en om tien uur lig ik, gedoucht en wel achter een meerboei op Iles de Glenean na te genieten van deze mooie dag.



Zondag 2 juli 2017  Iles de Glenan  - Ile de Crois  23 mijl, westen wind 4 Bf



Als ik om 9 uur wakker wordt is het mistig maar niet onaangenaam, De zon doet zijn best maar het lukt nog niet. Er is hier een zeilschool en vandaag krijgen de leerlingen hun eerste lessen. 

 

 Vandaag,  zondag en voor velen morgen weer een nieuwe werkdag, vertrekken  de meeste boten rond 10 – 11 uur. Even genieten van het feit dat het “werkend leven” voor mij verleden tijd is en dat het plaats gemaakt heeft voor een andere tijdsdimensie. Elke dag opnieuw weer kunnen bedenken ….    wat zal ik nu weer gaan doen….,  Carpe Diem,

Gelukkig ben ik er mij elke dag van bewust dat ik een bevoorrecht mens ben.



Vorig jaar op mijn terugtocht heb ik deze eilanden groep bezocht. Via de nautische kaart is het moeilijk te zien wat wel kan en wat niet kan maar bij rustige weersomstandigheden was dat een goed te doen en een mnooie kans om deze plek te verkennen.

 De eilanden groep bestaat uit een aantal rotsen, eilandjes en zandplaten met uiteraard veel ondiepe plekken.  Soms bij laag water met elkaar verbonden.

Er is hier een jongeren opvangcentrum annex zeilschool. Vroeger was hier actieve visvangst en verwerking. Een aantal lichtbakens t.b.v. veilige zeevaart, een lifeboat onderkomen en uiteraard ook hier weer een fort “ter verdediging van volk en vaderland”.   Nu zijn er nog een paar huisjes over ter bewoning en onderhoud van het eiland. De loods voor de reddingboot is nu restaurant. 

 

De eilanden groep heeft nu, ook in het kader van de vele ondiepe stukken en stranden, een volledig recreatief karakter. Ruimte voor Catamarans, kano’s, surfen, vissen en ideaal voor de snelle rubberboten. Vanaf Concarneau  8 mijl, Benodet 9 mijl en Lorient 25 mijl, zijn de eilanden binnen een paar uur zeilen te bereiken. (vergelijkbaar met de Muiden -  Hoorn expres 18 mijl). Met een snelle rubberboot???....... Fun en lekker luieren op het strand.


 


    bij hoog water!



Overige info: zie internet.



Rond het middag uur is de mist  volledig opgetrokken en komt de zon er door heen. Ik vertrek  zo wie zo richting het oosten. Als ik op het water zit zie ik wel waar ik naar toe ga. Het wordt Ile de Croix. Aan de oostkant kun je goed ankeren (vorig jaar nog overnacht) maar de weervoorspelling geeft aan dat gedurende de nacht en ochtend de wind uit het oosten kan komen, niet aantrekkelijk, om aan lagerwal,  voor anker te liggen. 



 De ankerplek


 Dus gewoon de haven maar in.

 

Om zes uur zit ik, na een mooi en zonovergoten zeiltochtje, achter de Irish koffie..



Maandag 3 juli 2017 Ile de Crois  --- Belle Ile

Het is windstil en bewolkt, maar meestal trekt dat in de middag wel bij. Als het even kan wil ik op tijd in Belle Ile zijn om in de binnen haven, die achter een getijde sluis is, een ligplaats te bemachtigen. Daar is leiding water om de boot te ontzouten. Dat is wel nodig want bij een windje 6 komt er veel spray water over het dek. Als de nattigheid opgedroogd  is zit er overal zout dat dan op zijn beurt weer vocht aantrekt..

Aan lakwerk ben ik dit jaar nog niet toegekomen vanwege het koude weer, maar nu als het houtwerk ontzout is en goed droog is kan ik daar weer aandacht aan besteden.

Maar dan moet er wel even met zoet water gespoeld worden.



Als ik wakker wordt vertrekken de buren, ik er maar meteen achter aan.  De wind blijft zwak uit het oosten dus komt zo af en toe de motor bij. Rond de middag verdwijnen de wolken maar er komt geen wind bij. Als ik bij de haven kom ben ik te laat voor de binnen haven, de sluisdeuren zijn dicht,  dan maar in de buitenhaven aan de boei. 


 



Bijboot eruit en even passagieren in het haven plaatsje Le Palais.



Het weerbericht:  morgenochtend oosten wind 3-4 in de middag nagenoeg geen wind,

Als ik de rivier de Vilaine op wil kan dat alleen met hoog water, (het verval is ongeveer 3,5, mtr) en in de  middag is het hoog water, als ik uit de binnenhaven kom kan dat alleen bij hoog water, dan ben ik te laat mij de monding van de Vilaine,  zo´n 29 mijl verder plus nog de rivier op.

Dan moet ik ‘s morgens weg uit Le Palais. Dinsdag gaat dat niet worden,  oosten wind in de morgen, ik moet richting het oosten, en in middag geen wind. Woensdag is er in de morgen behoorlijke wind uit het oosten en rond een uur of vijf draait de wind naar het zuiden. Dat komt beter uit. Er zijn wel wat regenbuitjes, maar als ik hier toch het zout niet van het schip kan spoelen dan maar spoelen met regen. Bij Arzal, daar waar de sluizen naar de Vilaine zijn is een grote haven met alle accommodatie. Wordt dat probleem ook weer opgelost.



Dinsdag 4 juli 2017  Belle Ile  Hele dag zon!!

De weersvoorspelling klopte, inde morgen een oosten wind, pal op de haven, een beetje kil om ontbijt in de kuip te nuttigen maar het kon net. De zon werd sterker en in de middag viel de wind weg. Blij dat ik hier gebleven ben.

Vandaag huishoudelijk bezig geweest en het nodige schiemanswerk gedaan. In de middag rond twee  uur,  klaar voor vandaag. Naar de kant, liggeld betaald en te voet naar de citadel en deze bezichtigd .  Veel zand en stenen zijn daarvoor nodig geweest. (zie internet). 




 

 

Bij elkaar een behoorlijke tippel maar goed voor de conditie.



Terug aan boord, een borreltje en eten klaargemaakt dan nagenieten in het zonnetje. Morgen naar Arzal, Yvon is er al met de camper. Een weerzien na twee weken.



Woensdag 5 juli 2017 Belle Ile  -  Arzal  35 mijl Wind uit het NO 4Bf in de middag veranderlijk, maar dan komt wel de zon erbij. 

Om 7:00 uur gaat de wekker af…. Vrrroeg… Achter de kade muur staat er weinig wind. Motor starten en gaan. Buiten zie ik wel verder maar dan zijn we in ieder geval op pad. Daar was meer wind dan verwacht, bij het optuigen wordt het dek nog wat besproeid met zout water maar “that was all”. 

De wind is NO en ik moet naar het Noor Oosten. Tussen de monding van de Vilaine en Belle Ile liggen twee eilanden, Ile d’Houat en Hoedic, goed beschermd door de nodige rotsen. Om daar tussendoor te laveren is niet handig. Dat hoeft ook niet want met een oosten koers ga ik onder de eilanden langs.

Ik neem een ontbijtje en zodra ik vrij ben van de kust kan ik mijn slaapjes weer oppakken. Rond een uur of elf kan ik een klap naar het noorden maken en dan kom ik voor de monding uit.  Maar na een half uurtje begint de wind wat te dwarrelen, de voorspelde regen valt op Belle Ile en de zuiden wind blijft uit. Ik had ook de windvoorspelling van Windguru Arzal

op moeten pikken, maar dat is achteraf…... Via windguru  (bv windgur  arzal) op internet kan je voor ieder plaats een windverwachting op vragen. Doe je best!



Bij een veranderlijke wind op Belle Ile kan het 30 mijl verderop wel eens anders uitpakken, zoals nu blijkt.  Motortje bij, want ik moet rond drie uur bij hoog water in de monding zijn. De zon is er inmiddels bij gekomen en omdat er weinig wind is wordt te temperatuur weer aangenaam. Na een uurtje komt de wind uit het oosten. En varen we met een bezeilde koers naar de monding. Tegen drie uur lig ik voor de monding, met wind op de kop vaar ik op de motor de rivier op naar Arzal. Daar aangekomen is er bericht dat de sluis op 4 en 5 juli niet draait. Dan maar overnachten aan de aanloopsteiger. Yvon gebeld en die komt met de camper naar de aanloop steiger. Om vijf uur zitten we onder het zonnezeil aan de borrel met een temperatuurtje van 33 graden.

Yvon en haar reis gezel Mieke, nemen na het avond maal aan boord een warme douche hetgeen de grootste benauwdheid verdrijft. Na de Irish Coffee gaan de dames “huiswaarts” en de poes blijft aan boord.

Morgenochtend om 8:00 uur door de sluis. Mieke vertrekt vrijdag per trein naar Nederland en morgen moeten zij een plekje in de trein reserveren. Heb ik mooi de gelegenheid om de boot te ontzouten. Nog wat lakwerk en het schip is weer gereed om vrienden en bekenden te ontvangen.   Voor hen die nog twijfelen….. komende dagen is er veel zon en met een last minute ben je zo in Arzal om van het mooie weer en omgeving te genieten.



Voorlopig een paar dagen op de Vilaine, luieren in de zon en de nodige klusjes doen.



Einde reisverslag 2017  deel II Zuid Bretagne – Noord Spanje.





PS kennelijk is de ontvangst naar landposten van de AIS niet helemaal goed.

Huidige positie was niet zichtbaar. Maar wij zijn nu,   07-07-2017,  in Arzal op de rivier de Vilaine.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten