Reisverslag
2017 deel II Zuid Bretagne – Noord Spanje.
Een tussendoor
praatje.
Het verslag maak ik in eerste instantie voor mijzelf, je
beleefd de dag nog eens opnieuw en ik heb naslag over voorgaande ervaringen.
Het geeft tevens de mogelijkheid om mijn belevenissen met geïnteresseerden te
delen. Voor indrukken, foto’s en extra informatie van de gebieden waar ik
vertoef geeft Google Earth en internet veel aanvullende informatie. Een aanbevelen
om meer over die gebieden te weten te komen.
Donderdag 29 juni
2017. Alderney Droog en zonnig weer.
De fiets staat al op de vast wal, de laptop gaat mee want
bij de zeilclub is een open WI FI.
Eerst maar de weerberichten bekijken : de kanaal
eilanden, Ouessant en Pen March.
Het geeft het volgende beeld: voor vrijdag kanaal eilanden:
wind 5 Bf NW ‘s avonds iets meer, af en toe regen, Ouessant: wind NW 6 tot
zaterdag morgen, daarna afnemend, naar NWW 4- 5 BF. Droog
Pen March zondag NWW 4 Bf en maandag weinig wind NW tot W, Droog.
Vandaag genieten van een zonnige dag op Alderney, morgen
ochtend vertrekken.
Met de Wifi verbinding kan ik de verslagen versturen en
daarna met de fiets er op uit.
-----------------------
Ik denk dat in vroeger tijden de gemeenschap hier
selfsupporting was.
Dan komen de strategische belangen naar voren. Bezet door Fransen, te zien aan de vele franse
straatnamen, bezet door de Engelsen en visa versa door de Fransen, de nodige oude
vestingwerken zijn hier getuige van.
Selfsupporting?? In
de schappen van de supermarkt liggen allemaal consumenten artikelen van de
vaste wal. Er wonen nu ongeveer 1800
bewoners op dit eiland. Voor zover ik kan inschatten….., veel bejaarden die
hier een huisje gekocht hebben en hier hun laatste dagen slijten. Vakantie
woningen. Een paar hotels en restaurantjes
voor toeristen. Het eiland is de
bereiken per veerboot en vliegtuig. E.e.a.
geeft weer werkgelegenheid voor de werkende onder ons die niet op een al te
gestreste manier hun geld willen verdienen.
Met mooie weer heb ik het eland weer even kunnen “doen”.
Voor wie geïnteresseerd is in de wetenswaardigheden en toeristische
attracties van Alderney verwijs ik naar
internet , die geeft veel meer “juiste” informatie dan ik kan verschaffen.
Een lekker relaxed dagje op een gezapig eiland. Tegen de
avond weer retour naar de boot. Fiets en bijboot opgeborgen en schip klaar
gemaakt voor de volgende etappe. Lekker in het avond zonnetje het avondmaal
nuttigen en zo kunnen we deze dag weer afronden.
Vrijdag 30 juni 2017. Alderney
– Ouessant 130 mijl. Wind NW 5 af en toe 6 met hier en daar een buitje, en
uiteindelijk toch nog naar 7BF.
In de ochtend vaar ik uit en begin met een koers naar het noorden .
WNW van Alderney
liggen nog wat eilandjes en rotsen, daar
wil ik vrij van varen. Als ik buiten kom staat er een behoorlijke deining. Voorlopig alleen op kleine genua en bezaan.
Het lijkt erger dan het is maar dat schiet niet op. Te weinig zeil om het schip
stabiel in het water te drukken en om fatsoenlijk snelheid te maken. Nadat ik
dat even heb aangekeken doe ik grootzeil omhoog en voor het geval dat het toch
nog door gaat waaien steek ik één rif. Als alles gestabiliseerd is en ik vrij
van rotsen en partijen ben, kan de
zeilkleding weer uit en kan ik mijn rust weer pakken. De zonnepanelen geven toch
nog zon 1 amp acculading en de schroef generator doet daar nog eens 2 amp bij.
Beter dat de accu’s langzaam vollopen dan dat ze langzaan
leeglopen.
Uiteindelijk nemen de marifoon, de AIS , navigatie
apparatuur en koelkast continu stroom af.
Nu de tijd maar uitzitten tot we in de buurt van Ouessant
zijn. Het begint door te waaien naar 6. Met een knik in de schoot en een goede
trim, houdt de Raaf zichzelf netjes op koers naar Quessant. De zon komt erbij
er loopt nu een mooie lange deining. Toch te fris om buiten te zijn. Ongemerkt loopt de wind toch nog naar 7 Bf.
Het schip voelt zich er lekker bij en loopt als een speer door het water. Met
de wetenschap dat het na de avond de wind weer iets afneemt laat ik de
zeilvoering voor wat het is. We lopen hard , 7 a 8 knopen. De schroefas generator geeft een stroom
opbrengst van van 4 amp bij 24 volt.. ( dat is 8 amp voor een 12 volt systeem).
Rond middernacht vermindert de wind maar draaid toch iets meer neer het NW. Ik kom
nu te dicht bij de shippingline en zet daarom de stuurautomaat erbij om koers
te houden op Ouessant. Ik kan dan rustig mijn slaapjes doen. In de ochtend is er zon en een wolkenloze hemel en zo kom ik bij Ouessant en duik ik het Chanel du
Four in.
Zaterdag 1 juli
2017 Wind NW naar W afnemend 4
-5 Bf. Zon!
Ouessant - Iles de Glenan
??? 70 mijl.
We hebben hard gevaren maar ik ben gelukkig, niet te vroeg
en met daglicht, bij de ingang van Chanel du Four.
We worden ontvangen door een
aantal dolfijnen die ons escorte geven
naar de zuidelijke wateren.
Altijd weer een heerlijke belevenis. De wind neemt af naar matig vijf
en voor de wind met 3 knopen stroom tegen
maar 6 knopen snelheid door het water, kom ik met 3 knoopjes snelheid over de
grond, zonder problemen door Chanel du Four.
Als ik hier stroom tegen heb zal over een paar uur de
kentering ingaan en heb ik bij de Raz de Seine stroom mee. Het ziet er allemaal
comfortabel uit. In 2016 heb ik het gebied wat nu ten oosten van mij ligt, al
uitvoerig verkent. Met name, Camaret sur
Mer, Morgat, Douarnenez en de kusten daartussen. Nu heb ik daartoe geen
behoefte en vaar lekker door.
Vanaf de Raz de Sein is voor de wind varen, een heerlijke
zonnetje erbij en de hele dag wordt buiten doorgebracht. Bij Pen March draait
de wind naar het westen en wederom vaar ik voor de wind richting Iles de
Glenan. Met een beetje getijde stroom erbij kan ik vanavond voor anker op Iles de Glenean.
Voor de eilanden groep krijg ik weer visite van een stuk of
10 dolfijnen. Een half uur wordt ik vermaakt met hun jolig gedrag.
Kruislings over en onder elkaar door , vlak langs de boeg,
af en toe op zijn kant met een knipoog naar de zeereling. Mijn armen zijn te
kort maar ik kan ze bijna aanraken, Geweldig!!
Het is verwonderlijk hoe snel en geruisloos deze dieren
zwemmen, je ziet hun vinnen/ staart amper bewegen. Hoe ze deze snelheden kunnen
ontwikkelen is voor mij een raadsel. Ik schat 5 tot 10knopen. Als ik dat met
mijn zwemvliezen moet doen moet ik toch aardig
wat spartelende bewegingen maken. Maar het lijkt wel of ze door elektromotortjes
voorgedreven worden. En….. geen CO2 uitstoot!!
….. Wat heeft moedertje natuur toch mooie dingen gemaakt.!!
Ik wordt helemaal opgeslokt door de speelse dolfijnen en als
ik niet oppas schiet ik voorbij de eilanden. De dolfijnen nemen afscheid en om tien uur lig ik,
gedoucht en wel achter een meerboei op Iles de Glenean na te genieten van deze
mooie dag.
Zondag 2 juli 2017 Iles de Glenan - Ile de Crois 23 mijl, westen wind 4 Bf
Als ik om 9 uur wakker wordt is het mistig maar niet
onaangenaam, De zon doet zijn best maar het lukt nog niet. Er is hier een
zeilschool en vandaag krijgen de leerlingen hun eerste lessen.
Gelukkig ben ik er mij elke dag van bewust dat ik een
bevoorrecht mens ben.
Vorig jaar op mijn terugtocht heb ik deze eilanden groep
bezocht. Via de nautische kaart is het moeilijk te zien wat wel kan en wat niet
kan maar bij rustige weersomstandigheden was dat een goed te doen en een mnooie
kans om deze plek te verkennen.
De eilanden groep
bestaat uit een aantal rotsen, eilandjes en zandplaten met uiteraard veel
ondiepe plekken. Soms bij laag water met
elkaar verbonden.
Er is hier een jongeren opvangcentrum annex zeilschool.
Vroeger was hier actieve visvangst en verwerking. Een aantal lichtbakens t.b.v.
veilige zeevaart, een lifeboat onderkomen en uiteraard ook hier weer een fort
“ter verdediging van volk en vaderland”.
Nu zijn er nog een paar huisjes over ter bewoning en onderhoud van het
eiland. De loods voor de reddingboot is nu restaurant.
Overige info: zie internet.
Rond het middag uur is de mist volledig opgetrokken en komt de zon er door
heen. Ik vertrek zo wie zo richting het
oosten. Als ik op het water zit zie ik wel waar ik naar toe ga. Het wordt Ile
de Croix. Aan de oostkant kun je goed ankeren (vorig jaar nog overnacht) maar
de weervoorspelling geeft aan dat gedurende de nacht en ochtend de wind uit het
oosten kan komen, niet aantrekkelijk, om aan lagerwal, voor anker te liggen.
Om zes uur zit ik, na een mooi en zonovergoten zeiltochtje, achter
de Irish koffie..
Maandag 3 juli
2017 Ile de Crois --- Belle Ile
Het is windstil en bewolkt, maar meestal trekt dat in de
middag wel bij. Als het even kan wil ik op tijd in Belle Ile zijn om in de
binnen haven, die achter een getijde sluis is, een ligplaats te bemachtigen.
Daar is leiding water om de boot te ontzouten. Dat is wel nodig want bij een
windje 6 komt er veel spray water over het dek. Als de nattigheid
opgedroogd is zit er overal zout dat dan
op zijn beurt weer vocht aantrekt..
Aan lakwerk ben ik dit jaar nog niet toegekomen vanwege het koude
weer, maar nu als het houtwerk ontzout is en goed droog is kan ik daar weer
aandacht aan besteden.
Maar dan moet er wel even met zoet water gespoeld worden.
Als ik wakker wordt vertrekken de buren, ik er maar meteen
achter aan. De wind blijft zwak uit het
oosten dus komt zo af en toe de motor bij. Rond de middag verdwijnen de wolken
maar er komt geen wind bij. Als ik bij de haven kom ben ik te laat voor de
binnen haven, de sluisdeuren zijn dicht,
dan maar in de buitenhaven aan de boei.
Het weerbericht:
morgenochtend oosten wind 3-4 in de middag nagenoeg geen wind,
Als ik de rivier de Vilaine op wil kan dat alleen met hoog
water, (het verval is ongeveer 3,5, mtr) en in de middag is het hoog water, als ik uit de
binnenhaven kom kan dat alleen bij hoog water, dan ben ik te laat mij de monding
van de Vilaine, zo´n 29 mijl verder plus
nog de rivier op.
Dan moet ik ‘s morgens weg uit Le Palais. Dinsdag gaat dat niet
worden, oosten wind in de morgen, ik
moet richting het oosten, en in middag geen wind. Woensdag is er in de morgen
behoorlijke wind uit het oosten en rond een uur of vijf draait de wind naar het
zuiden. Dat komt beter uit. Er zijn wel wat regenbuitjes, maar als ik hier toch
het zout niet van het schip kan spoelen dan maar spoelen met regen. Bij Arzal, daar
waar de sluizen naar de Vilaine zijn is een grote haven met alle accommodatie.
Wordt dat probleem ook weer opgelost.
Dinsdag 4 juli
2017 Belle Ile Hele dag zon!!
De weersvoorspelling klopte, inde morgen een oosten wind,
pal op de haven, een beetje kil om ontbijt in de kuip te nuttigen maar het kon
net. De zon werd sterker en in de middag viel de wind weg. Blij dat ik hier
gebleven ben.
Vandaag huishoudelijk bezig geweest en het nodige
schiemanswerk gedaan. In de middag rond twee
uur, klaar voor vandaag. Naar de
kant, liggeld betaald en te voet naar de citadel en deze bezichtigd . Veel zand en stenen zijn daarvoor nodig
geweest. (zie internet).
Terug aan boord, een borreltje en eten klaargemaakt dan
nagenieten in het zonnetje. Morgen naar Arzal, Yvon is er al met de camper. Een
weerzien na twee weken.
Woensdag 5 juli
2017 Belle Ile - Arzal 35
mijl Wind uit het NO 4Bf in de middag veranderlijk, maar dan komt wel de zon
erbij.
Om 7:00 uur gaat de wekker af…. Vrrroeg… Achter de kade muur
staat er weinig wind. Motor starten en gaan. Buiten zie ik wel verder maar dan
zijn we in ieder geval op pad. Daar was meer wind dan verwacht, bij het optuigen
wordt het dek nog wat besproeid met zout water maar “that was all”.
De wind is NO en ik moet naar het Noor Oosten. Tussen de
monding van de Vilaine en Belle Ile liggen twee eilanden, Ile d’Houat en
Hoedic, goed beschermd door de nodige rotsen. Om daar tussendoor te laveren is
niet handig. Dat hoeft ook niet want met een oosten koers ga ik onder de eilanden
langs.
Ik neem een ontbijtje en zodra ik vrij ben van de kust kan
ik mijn slaapjes weer oppakken. Rond een uur of elf kan ik een klap naar het
noorden maken en dan kom ik voor de monding uit. Maar na een half uurtje begint de wind wat te
dwarrelen, de voorspelde regen valt op Belle Ile en de zuiden wind blijft uit.
Ik had ook de windvoorspelling van Windguru Arzal
op moeten pikken, maar dat is achteraf…... Via windguru (bv windgur
arzal) op internet kan je voor ieder plaats een windverwachting op
vragen. Doe je best!
Bij een veranderlijke wind op Belle Ile kan het 30 mijl
verderop wel eens anders uitpakken, zoals nu blijkt. Motortje bij, want ik moet rond drie uur bij
hoog water in de monding zijn. De zon is er inmiddels bij gekomen en omdat er
weinig wind is wordt te temperatuur weer aangenaam. Na een uurtje komt de wind
uit het oosten. En varen we met een bezeilde koers naar de monding. Tegen drie
uur lig ik voor de monding, met wind op de kop vaar ik op de motor de rivier op
naar Arzal. Daar aangekomen is er bericht dat de sluis op 4 en 5 juli niet draait.
Dan maar overnachten aan de aanloopsteiger. Yvon gebeld en die komt met de
camper naar de aanloop steiger. Om vijf uur zitten we onder het zonnezeil aan
de borrel met een temperatuurtje van 33 graden.
Yvon en haar reis gezel Mieke, nemen na het avond maal aan
boord een warme douche hetgeen de grootste benauwdheid verdrijft. Na de Irish Coffee
gaan de dames “huiswaarts” en de poes blijft aan boord.
Morgenochtend om 8:00 uur door de sluis. Mieke vertrekt
vrijdag per trein naar Nederland en morgen moeten zij een plekje in de trein
reserveren. Heb ik mooi de gelegenheid om de boot te ontzouten. Nog wat lakwerk
en het schip is weer gereed om vrienden en bekenden te ontvangen. Voor hen die nog twijfelen….. komende dagen
is er veel zon en met een last minute ben je zo in Arzal om van het mooie weer
en omgeving te genieten.
Voorlopig een paar dagen op de Vilaine, luieren in de zon en
de nodige klusjes doen.
Einde
reisverslag 2017 deel II Zuid Bretagne – Noord Spanje.
PS kennelijk is de ontvangst naar landposten van de AIS niet
helemaal goed.
Huidige positie was niet zichtbaar. Maar wij zijn nu, 07-07-2017,
in Arzal op de rivier de Vilaine.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten