Reisverslag
2017 deel III Zuid Bretagne – Noord Spanje.
Rivier la Vilaine
Algemeen: Kennelijk is www.Marinetraffic.com niet altijd in staat om de Witte Raaf te traceren. De diagnose van mijn AIS
apparatuur laat zien dat alles in orde is. Andere websites die posities van
schepen opgeven zijn www.shipfinder.com
en www.vesselfinder.com. MMSI nummer van de Witte Raaf is 244850952.
Donderdag 6 juli
2017 Arzal
Als ik door de sluis ben en een plekje in de haven heb
gevonden komen, Yvon, Mieke en James, onze Siamese kat die met de
camper en de boot altijd meegaat, aan boord. Ik doe wat boodschappen bij de
watersportwinkel en kan van dat bedrijf een trap lenen.
Die trap had ik nodig hetgeen ik in het volgend verhaal zal
uitleggen. Een wat saaie kost, alleen voor geïnteresseerden. Ook voor de mensen
die altijd beren op de weg zien raadt ik aan dit niet te lezen.
Het
dilemma van de zwakste schakel.
Als een tandwieltje van je auto afbreekt kan hij niet meer
rijden, als een bekende van mij voor alle zekerheid nieuwe banden onder zijn
camper zet en dan op de snelweg een klapband krijgt is het voor de camper einde
verhaal, (hij en zij zijn er goed
afgekomen) , als een o-ring van een ruimte raket niet goed functioneert ontploft
hij. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
Niet voor niks dat na dergelijke incidenten nauwkeurig
onderzoek wordt gedaan wat de oorzaak is om dit later te voorkomen. O.a wat ook
wel op TV te zien is reconstructie van vliegtuig ongelukken. Ook bij het varen,
renoveren en onderhouden van een schip, c.q. de Witte Raaf, wordt je met dit
dilemma geconfronteerd. Door preventief onderhoud, regelmatige controles en
alertheid, kun je zaken vòòr zijn. Helaas lukt dat niet altijd.
Dit ondervond ik ook op de heenreis tussen IJmuiden en de
Engelse oostkust. Op één van mijn controle rondjes zag ik dat in het
lijgangboord een staalkabel van de verstaging liggen. Dat is even schrikken,
welk stag is dat en wat zijn de verder consequenties. Het bleek een extra
ondersteuningstag van de bezaan te zijn. Een stag die vroeger later
is aangebracht want origineel waren daar geen wandputtings ( bevestiging punten
op het dek) aangebracht.
Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom? Waarschijnlijk en extra
stag om de bezaan beter te kunnen trimmen tijdens het wedstrijdzeilen???. Maar
goed, bij de restauratie heb ik een extra wandputting voor deze stag
aangebracht en verder zo gelaten als het was.
Deze stag komt weinig echt op spanning te staan en kan
daardoor “bewegen”, waarschijnlijk de reden waarom deze stag onder de terminal
(het oog dat aan de staaldraad bevestigd is ) is afgebroken. Voor de veiligheid
heeft het ontbreken van deze stag geen consequenties en hoefde ik geen
noodmaatregelen te treffen. De reis is, ook met harde wind, zonder problemen verlopen. Ook constateerde
ik later dat een borgbout van mijn Radarpot, die bij de zaling van de bezaan
gemonteerd is, los was. Ook dat had verder geen consequenties.
De eerste fatsoenlijke mogelijkheid om dat te repareren was
Eastbourne maar daar waren voor mij de omstandigheden niet zo gunstig. Arzal is een beter optie en daar heb ik voor gekozen.
Hoe lossen we dit probleem op.
A: middels de vallier en een bootsmanstoeltje iemand omhoog
hijsen. De vallier, met staalkabel, van de bezaan heeft een rem waardoor als je
het zeil omhoog hij het niet naar beneden kan vallen. Als het zeil naar beneden
moet dan trek de rem los en “valt“ het zeil, zonder enige controle, naar
beneden. Als iemand aan die val in het bootsman stoeltje zit en ongecontroleerd
naar beneden gaat is dat een ongezonde situatie.
NB. bij andere schepen heb je een touwval die een aantal
slagen om een winch zit, hiermede kun je wel iemand onder controle naar beneden
laten zakken. Voor de bezaan op de Witte
Raaf is dat niet mogelijk. Op de grote mast zit een zelf remmende lier,
deze lier is uitermate geschikt om dit soort handelingen te doen, want als de hendel los laat slaat de rem automatisch vast en moet dus de persoon op de lier naar beneden “gedraaid’ worden.
B: de bezaan wordt met behulp van een kraan van het schip
gehaald, de reparatie wordt uitgevoerd en de mast weer teruggezet. Een goede
oplossing maar wel kostbaar.
C: mij in een bootsman stoeltje door een mastenkraan omhoog
laten hijsen. Maar ook hier loopt de taximeter.D: een ladder tegen de mast plaatsen en goed vastmaken. Dit is een redelijk veilige manier waarbij alle handelingen onder controle zijn.
Bij het watersportbedrijf waar ik boodschappen had gedaan
kon ik een ladder lenen en zij kunnen ook een nieuwe terminal aan de staaldraad
persen.
De langste trap die ik kon krijgen was goed om de radarpot
weer vast te maken ( het borgboutje zat er nog in). Één probleem opgelost. Toch
maar informeren of ik nog een langere ladder kon krijgen. Met 6,5 meter zou het
moeten lukken. Helaas, geen langere trap
voorhanden. Even goed nadenken……de eerste trap was 4 meter en er stond nog een
trap van 2,5 meter waarvan de zijkanten op de tree van de grote trap konden
staan.. Samen 6,5 meter.!!
Ik heb het kunstje al eens eerder uitgehaalde en dat heeft
de Waterkampioen gehaald. Bij deze dan de werkwijze die ongerusten, gerust moeten stellen.
Belangrijk uitgangspunt is dat elke (deel) handeling onder
controle moet zijn.
1. De grote trap
wordt schuin tegen de mast gezet en de bovenste trede wordt goed aan mast
vastgemaakt. ( de voet van te trap staat op de kuipzitting en kan geen kant
uit. Voor een varensgezel is dat een koud kunstje.2. Dee tweede trap wordt vertikaal op de laatste trede van de grote trap tegen de mast gezet de derde trede wordt stevig aan de mast verbonden.
3. De “poten van de kleine trap worden nu onwrikbaar aan de onderste trap vast gezet,
4. daarna wordt op de 6e / 7e trede weer een vaste verbinding met de mast gemaakt., de trappen kunnen geen kant meer uit.
Wat moet ik boven in de mast doen?
…..Een splitpen los maken, een pen uit het mastbeslag trekken en de
terminaal uitnemen. Wat heb ik daarvoor
nodig?.... een waterpomptang en een
schroevendraaier. Ik doe een lifeline
(harnas) om en als ik boven ben kan ik mijzelf aan de mast vastzetten en de
nodige handelingen veilig verrichten. Omdat “het mastbeslag niet “vol geverfd” is
en goed bereikbaar/gangbaar is, is de splitpen goed te verwijderen en de pen
makkelijk uit te nemen. Zo gebeurd.
Met de restanten naar de winkel en omdat de stagspanner nog
voldoende ruimte had kon stag met 7 cm ingekort worden, nodig om een nieuwe
terminal aan de stag te persen. De stag aan een val met borglijntje, omhoog gehesen tot op de hoogte van het mastbeslag. Hoef ik niet met één hand de stag omhoog te houden en ook nog een pen monteren.
Omdat de stag aan de val hing kon ik nu de terminal in het mast beslag schuiven en had ik de handen vrij om de pen en splitpen voor de borging weer te monteren.
Trap weer in omgekeerde volgorde losmaken en terug brengen
naar de rechtmatige eigenaar en het klusje is geklaard.
Einde
van: Het dilemma van de zwakste schakel.
Donderdag avond 6 juli Arzal
Yvon en Mieke zijn naar La Baule
gereden om Mieke de volgend ochtend op de trein te zetten.
Vrijdag 7 juli Arzal,
Toen Yvon weer terug was, was ik klaar met de klus aan de mast en konden wij los van de wal om een mooi ankerplekje op te zoeken.
Met de huiken over de grootzeilen,
alle zonnezeiltjes uitgerold en met alleen het fokje voeren wij, met de wind en
zon in de rug als een bejaard echtpaar, de Viliane op.
Zaterdag 8 juli op de Vilaine rivier.
Het is echt warm weer. Bij het plaatsje la Roche Bernard eerst maar een grote coupe
ijs genomen en daarna boodschappen gedaan.
Zondag 9 juli op de Vilaine rivier.
We liggen achter een boei. ‘s Morgens
komt de haven meester langs, dat zijn we hier niet gewend. Ik denk dat de haven
overgenomen is door een groot commercieel havenconcern. De steigers zijn
opgeknapt en voldoen aan alle moderne eisen en certificeringen. De organisatie
heeft een commerciële opzet en de prijsstelling is marketing technisch opgezet.
Dat houdt in dat je voor een nacht veel betaald en voor een week relatief veel
minder. Op het havenkantoor waren alle gegevens van mij en het schip al
bekend. (Arzal 44 euro en Roche Bernard 35 euro per nacht). Bedrijfstechnisch zou ik het ook zo doen, maar
ik zit nu aan de andere kant van de muur en dat houdt je niet lang vol. Ik ben
daar altijd erg alert op, immers liggelden is mijn grootste kostenpost en daar
moet je creatief mee omgaan. Volgende maar weer ergens voor anker.Het is warm weer, de Vilaine tot aan Foleux kennen we al, het volgende stuk tot aan Redon nog niet. Daar nemen we nu de tijd voor. Als we Foleux voorbij zijn krijgen we de wind in de rug en kunnen de zeiltjes omhoog. Tot aan Foleux was het vaarverkeer al een stuk minder maar na Foleux, ook op deze warme zondag, hebben we maar een paar bootjes gezien. Het is stil op het water, je hoort alleen het geritsel van de wind door het riet en de bladeren. De vogeltjes zingen daar weer bovenuit. Het land wordt hier vlakker met de nodige heuvels op de achtergrond.
Je zou kunnen zeggen royaal uitgemeten uiterwaarden.
Bij Pont de Cran
moeten we door een draaibrug. Een gehucht van een paar huizen, een kroeg en een
brug.
Hier kun je in ieder geval 3x 24 uur gratis liggen, wel zo gastvrij. Het doet mij denken aan Henny en Hendrik die met hun Lemsteraak door Friesland varen, rustige vaartjes hier en daar een brug en veel plekjes waar je voor een paar dagen vrij kunt liggen. We varen toch maar door. Bij het plaatsje Rieux liggen een aantal vrij boeien en daar leggen we de boot aan vast.
Maandag. 10 juli. Redon
Gisteren was er enige regen
verwacht, die is vannacht geweest, de ochtend en de dag is wat koeler maar nu is
het een plezierig klimaat om in te vertoeven. De Vilaine zelf is een
rivier die door het landschap kronkelt
voorzien van natuurlijke oevers met riet en of bomen daarachter landerijen met
gras of, inmiddels, gemaaid koren. Het fraaiste stuk is wel tussen la Roche
Bernard en Arzal, maar daar viert de recreatie en toerisme hoogtij.
We komen in de binnen haven van
Redon, een allegaartje aan soorten boten, luxe
motorkruisers, oude bootjes , verlaten en wellicht bewoont, “woonboten”…
drijvende objecten die tot onderkomen getransformeerd zijn, etc. Grappig om te zien.
Ook in deze haven heeft de commercie voet aan de grond, het passanten tarief : 30 euro per nacht, maar voor een hele week betaal je 90 euro. De jaarprijs ligt waarschijnlijk nog gunstiger gezien de variatie aan bootjes die hier liggen.
We halen de fietsen te voorschijn en gaan Redon verkennen. Rond 900 waren er genoeg redenen om hier een de kerk te bouwen. Redon licht op een kruispunt van twee vaarwegen. De ene van Arzal via Rendon en Rennes naar St. Malo en de andere vaarweg het kanaal van Nantes via Rendon naar Brest.
In de vorige eeuw was de Vilaine nog een getijde rivier en kwamen de zeeschepen evenals de vloed, tot aan Redon, evenzo gold dat o.a. voor Quimpier en Vannes.
Op een gegeven moment waren deze trajecten logistiek niet meer rendabel en is het e.e.a. in verval geraakt. De Vilaine transporteert één derde van het opgevangen regenwater van Bretagne. In 1970 is bij Arzal een dam met sluis gebouwd, in hoofdzaak t.b.v. drinkwatervoorziening.
Eind vorige eeuw is de waterrecreatie op komen zetten en dat heeft er toe geleid dat alle vaarwegen weer gangbaar gemaakt worden voor de pleziervaart. Na Redon zij er alleen vaste bruggen en hoe het met de diepte zit (de Raaf heeft 1,80 mtr diepgang), weet ik ook niet.
Van de voorgaande glorieuze tijd als kruispunt van vaarwateren en handel is betrekkelijk weinig te zien. Enkele oude (handels) gebouwen en winkelstraatjes (voorzien van moderne winkeltjes) en wat oude achterafjes.
Dinsdag 11 juli . Redon
Vandaag is het bewolkt met af en
toe zon. Mooie dag om te gaan fietsen. Als ik
ga fietsen heb ik meestal geen vast plan, zo ook nu weer. Eerst maar
langs het water, dan vinden we een opslag terrein voor oude boten. Met die oude
industrie terreinen is er plaats zat en een plaatsje op de kant zal ook de kop
niet kosten. Scheepsrestauratieprojecten voor later die meestal niet tot uitvoer worden gebracht.
Wel leuk om die diversiteit te zien en het optimisme van zo’n eigenaar.Verderop kom ik een bordje tegen Bellevu, mooi uitzicht. Een hele klim, maar als ik boven ben is er een riant uitzicht over de gangen van de Vilaine. Over een zijtak van de Vilaine zie ik oude brug als ik die kan vinden kan ik daarover heen kan kom ik weer terug bij Redon.
Via landweggetjes, want asfalt trekt mij niet zo, kom ik bij de brug. Als ik goed kijk is de brug samengesteld uit elementen van 2,5 mtr en aan elkaar gemonteerd middels pennen.
Een oude brug van de Engelse / Amerikaanse genie troepen uit de oorlog. Deze bruggen, genoemd naar de ontwerper Bailley, moesten snel in kleine delen aangevoerd kunnen worden, met mankracht, snel in elkaar gezet worden en sterk genoeg zijn om zwaar materieel over te kunnen transporteren.
Technisch en logistiek ware hoogstandjes. Qua ontwerp, fabricage, logistiek ben ik altijd zeer geïnteresseerd hoe men in oorlogstijd dit soort zaken in zo een korte tijd hebben kunnen realiseren. Meer informatie over de Baileybruggen geeft Wikepedia op internet.
Ik fiets door de buiten wijken van
Rendon en voor ik het weet sta ik voor de binnen haven. Dat was niet de
bedoeling. Ik fiets nog een stuk langs het kanaal Nantes - Brest, doe nog wat boodschappen en land dan
weer op de Witte Raaf waar Yvon weer een heerlijke lunch maakt. We gaan
verkassen. Langs de Vilaiane in de buitenhaven is een kade zonder
voorzieningen. Daar hoeft geen liggeld betaald te worden. Het enige probleem
wat we daar onder vinden is dat er donderdag avond aan de andere oever vuurwerk
wordt afgeschoten in het kader van Quatorze Julliet. De Franse feestdag van
onafhankelijkheid. De dranghekken zijn al geplaatst en ik wil niet de ellende
van het vuurwerk op de boot hebben. We
leggen de boot naast een bejaarde Collin Archer. (zeilboot naar ontwerp van de
befaamde Noorse ontwerper Collin Archer)
Gistermiddag en vannacht regen gehad, vandaag is het bewolkt. Beter hier bij zo’n stadje dan b.v. in Arzal waar geen alternatieven zijn. Hier kunnen we het mooie weer afwachten om dan weer richting Arzal te gaan. In de loop van de dag komt er bezoek op de Collin Archer. De eigenaar is een 85 jarige Fransman die geen afscheid van het schip kan nemen maar het scheepje behoefd veel onderhoud. (per definitie is elk bod te laag.) Hij wordt vergezeld door een jonge man en een oudere dame. Ik vraag of het geen probleem is dat we naast hem afgemeerd liggen. Dat is geen probleem , hij vindt de Raaf een mooi schip en we vragen hem aan boord om binnen een kijkje te nemen. Uiteraard moeten we ook zijn trotse bezit bezichtigen. Hij verontschuldigd zich t.a.v. van de rommel aan boord…. maar volgens hem is het met een paar dagen werk alles weer pico bello.
De Collin Archer , een totaal ander ontwerp dan de Raaf, is binnen ook geheel anders ingericht en ingedeeld. Het schop is in 1962 gebouwd van Iroko, een duurzame houtsoort.. Wel een schip om verliefd op te worden, en zoals van deze schepen bekend, als het schip in goede conditie is kan er veilig alle oceanen mee bevaren. Kortom een interessant schip. Als het bezoek weer afscheid genomen heeft ga ik nog even wat boodschappen doen. Bij het toeristen bureau kan ik gebruik maken van internet. Weerberichten op lange termijn bekijken en kijken waar collega zeilers zich bevinden.
Donderdag 13 juli. Redon
De politie maakt mij wakker, een
lieftallige agente informeert of wij hier blijven liggen. E.e.a. i.v.m. met het
vuurwerk vanavond. Als ik haar vertel dat ik rond 19:00 een ander plekje zoek
is zij helemaal tevreden. Over mijn buurman kan ik haar alleen maar vertellen dat
hij Hubert heet, 85 jaar is en in Redon woont. Het weer is wat beter droog en
af toe de zon door de wolken. Genoeg om,
met de zonnepanelen, de accu’s op peil te houden.
Een dame spreekt ons in het Engels
aan. “ Een mooi schip… in de binnenhaven heb ik al een foto gemaakt!”. Wij
nodigen haar aan boord. Zij, Rosdemarie, komt uit Zwitserland en vaart met haar man op een
schoenergetuigde klipper, inmiddels al zo’n 20 jaar. Haar man heeft een lichte atack
gehad, ligt in het ziekenhuis maar is aan de beterende hand. Mogelijk dat hij
eerdaags weer aan boord komt. Zij heeft vandaag nog het e.e.a. te doen maar nodigt ons uit om de volgende ochtend bij haar aan boord te komen. We nemen de uitnodiging graag aan. Na de gebruikelijke
boodschappen te hebben gedaan wacht ons nog een rustige een aangename middag om
door te brengen. Tegen de avond waren de luidsprekers voor de festiviteiten opgesteld
en getest, tijd om voor de nacht te verkassen.
Een stuk verderop is een hoge
kade, destijds bestemd voor de kustvaart. Het haven kantoor en loodsen zijn
inmiddels zo’n beetje dicht gegroeid. Het terrein wordt nu gebruikt voor
stalling van boten.
De meeste boten hadden eens een enthousiaste eigenaar die dachten
voor een prikkie een bootje op te knappen. Dat valt tegen.
Er zijn hier vele oude industriële panden bij het water die niet
meer gebruikt worden. De voorkeur wordt
er kennelijk aan gegeven om op braakliggend terrein nieuwe gebouwen te plaatsen.
Waarschijnlijk goedkoper dan eerst slopen en dan opnieuw op te bouwen. Het
geheel wordt er niet fraaier op.
Wij gaan naar de voornoemde hoge kade en kunnen
afmeren bij een trap. Daarlangs kunnen we naar boven klimmen.
Aan de kade ligt nog een interessant object. Bij onze aankomst in Redon had ik op deze plek
haar al zien liggen. Een oude sleepboot.
Mois l’ATTIS.
Je suis né le 10 Janvier 1944
Fabriqué à Houston USA
Etc.
Samen met nog 67 andere identieke sleepboten
zijn zij naar Europa gevaren om te helpen bij onze bevrijding op D-day in
Normandië. De sleepboten hebben ondersteunende werkzaamheden verricht voor de
bouw van noodhavens en wederopbouw van de havens van Cherbourg en le Havre.
Daarna heeft de ATTIS sleepdiensten gedaan langs de westkust van Europa. Op 4 augustus 1992 is zij opgelegd en niet meer
gebruikt. Nu licht zij zonder motor, nog
drijvend, te wachten op wat verder komt.
Evenals de Bailey brug is dit een
stukje geschiedenis wat ons de hedendaagse vrijheid heeft gebracht.
Na elfen hebben we nog van het
vuurwerk kunnen genieten, een feest van bevrijding. En daarna
….. lekker slapen.
Vrijdag 14 juli. Redon
We gaan weer terug naar ons oude
plekje naast de Collin Archer en kijken of Rosemarie nog aan boord is. Wij treffen haar niet. In de
middag is zij naar het ziekenhuis. Maar in de avond is zij wel aan boord. Nadat
zij jarenlang een schip gehuurd hadden wisten zij wat ze wilden. Het schip
heeft haar man zelf ontworpen. (13 m x
3,80 m) Het casco nabij Basel laten bouwen en zelf afgetimmerd. Daar hebben zij
8 jaar overgedaan. Het is hun huis en sindsdien varen zij nu 20 jaar rond op de
Europese wateren, de Spaanse kust en Ria’s zijn hun wel bekend en zij heeft ons
veel goede informatie verschaft. Haar
man (inmiddels 75 jaar) moet zo’n half jaar tot een jaar revalideren. Maar zij
hebben hun huis bij zich en blijven dus zolang in Redon.Wij nemen hartelijk afscheid en ons wordt een goede overtocht gewenst.
Zaterdag 15 juli. Redon - Arzal
Als we om half tien weer bij de
mensen zijn schijn de zon en hebben we een beetje wind in rug.Mooi om direct op het fokje te vertrekken. We tuttelen zo de rivier af. Halverwege moet toch te motor bij. De wind komt van voren. Jammer want zonder het lawaai van de motor hoor en zie je veel meer.
Als we bij Arzal aankomen tanken we water en kunnen we nog een schutting naar buiten pakken. De weersomstandigheden die ik ik een paar dagen geleden in Redom van internet oppikte waren gunstig voor de oversteek naar de Noord Spaanse kust. Noord tot noordwesten wind windkracht 3-4 en dat gedurende een paar dagen. Nu nog even de laatste bevestiging daarvan zoeken. De WIFI code van de haven heb ik al geregeld en nu nog maar even uitzoeken of het werkt en dan kan ik ook dit versslag versturen.
De bedoeling is dat ik zondag morgen vertrek naar Pasajes (Pasaia) vlak bij San Sebastian. Een afstand van 250 mijl. Pasajes is een industrie haven met beperkte accommodatie voor jachten. (Zie Google Earth).
We halen de camper op en parkeren die bij de aanloopsteiger van de sluis. Kunnen we morgen ochtend e.e.a. weer overhevelen naar de camper en kan Yvon over de weg de kant van Noord Spanje op.
Einde
reisverslag 2017 deel III Zuid Bretagne – Noord Spanje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten