Reisverslag 2018
deel 9. Sardinië -- Costa
Smeralda , oversteekje Corsica.
Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind? Volg dan de volgende link. https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
Dinsdag 26 juni. ……………… Olbia - Pittulongu 6 mijl
zon.
Om drie uur in de middag landen Katja en Mel. Ik was al in
de stad om ze bij de bushalte op te wachten.
De aankomst op het vliegveld was een half uur eerder dan
gepland en met een andere buslijn waren zij al in Olbia gearriveerd. Toen ik
bij de Raaf kwam waren zij inmiddels al “ingescheept” en klaar voor ontvangst.
Gezamenlijk nog even snorkelspullen gekocht en de laatste boodschapjes
gedaan.
Hier, aan de kade, met al het lawaai, de nacht
doorbrengen??? Toch maar niet. We gaan naar de ankerplek waar ik een paar dagen
geleden ook was, kunnen we morgen ontspannen wakker worden.
Woensdag 27 juni. Pittulongu
- Cala di Volpe 14 mijl
Uitslapen, bijkomen en onthaasten
De goede wind gaat ons voorbij en met weinig wind gaan we in
de namiddag via de hoog uitstekende rots naar de volgende ankerplaats.
Het is hier wel een plek van de “royale” beurs wat wel te
zien is aan de soort schepen die hier her en der voor anker liggen. Ook een
glijbaan om van je schip (3 hoog) te water te worden gelaten mag dan niet
ontbreken.
De ankerplek is weer mooier
dan verwacht, helder azuur blauw water, visjes die je ziet zwemmen en waarvan
je denkt dat je die zomaar even kunt vangen, zicht tot op de bodem, wat wil een
mens nog meer.
Een technisch tussendoortje.
Al enige tijd kwam er bij het starten van de motor een prop
water uit de uitlaat en dat is niet gebruikelijk. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn? Het
blijft door het hoofd spelen en na een tijdje valt het kwartje! Wat is er (mogelijk) aan de hand???
De motor heeft twee koelsystemen.
-
Eén systeem, is een gesloten systeem en zorgt voor de
koeling van het motorblok.
De warmte die daarbij vrij komt wordt gebruikt voor
opwarming van de boiler en het centrale verwarmingssysteem in de boot. (Lekker
douchen met warm water!)
-
Het tweede systeem maakt gebruik van het koude buitenwater.
Het water gaat eerst naar de keerkoppeling om die op lage temperatuur te houden
en daarna naar de oliekoeler die carterolie van de motor zoveel mogelijk afkoelt
Vervolgens gaat het koelwater via een
impellerpomp naar een warmte wisselaar. De warmte wisselaar zorgt er voor dat
de overtollige warmte van het gesloten systeem naar buiten afgevoerd wordt. Dat water wordt in de uitlaat gespoten en wordt meegevoerd naar "buiten".
Zonder uitlaatkoeling zou de uitlaat gloeiend
heet worden en brand kunnen veroorzaken. Nu wordt de uitlaat door dit water
afgekoeld tot handwarm.
Maar…… er is nog een klein watercircuitje.
De schroefas is water gesmeerd. Dat wil zeggen: de
rubberlagers worden middels water onder druk, voorzien van een waterfilm
waardoor er weinig wrijving c.q. slijtage ontstaat.
De impellerpomp heeft ook een persleiding naar de schroefas
om deze smering te verzorgen. Dat werkt allemaal prima.
Maar…….. Zowel de schroefas als ook de motor, staan onder
het water niveau. Als er geen druk op de watersmering staat (dus als de motor niet werkt) kan het buitenwater door deze leiding teruglopen
en in het uitlaat systeem terecht komen. Als je dan maar lang genoeg wacht
druppelt het systeem vol en het kan zelfs zover komen dat het water boven de
zuigers komt te staan.
Dit is te voorkomen door een adequaat ontluchtingssysteem.
Vlak voordat ik de Raaf kocht, is er door een werf, een nieuwe motor geïnstalleerd. Helaas zonder
ontluchtingssysteem. Kort na aanschaf werd ik dan ook geconfronteerd met water
boven de zuigers. Daaropvolgend heb ik een ontluchtingsnippel en leiding geplaatst.
Dat werkt goed totdat het klepje wat in deze ontluchtingsnippel zit door vuil
vast komt te zitten. Dan is Leiden weer in last. Het klepje verwijderen en voor
het overtollige water via een slangetje naar “buiten” brengen. Scheelt weer een
storingsfactor. Dat heeft 20 jaar goed gewerkt. Maar nu was het pijpje van de
ontluchtingsnippel toch dicht gaan zitten. Schoonmaken en… het klusje is na 15
minuten afgerond.
Met dank aan mijn beschermengeltje die tijdig het kwartje in
de automaat stopte. Er is een hoop ellende voorkomen.
Einde van het technisch tussendoortje.
Donderdag 28 juni.
Cala di Volpe - Liccia di Vacca 11 mijl
Wakker worden, lekker zwemmen in het heldere water, (Mel…
! uitkijken voor de haaien!) een
smakelijke lunch, siësta. Daarna een relaxte zeiltochtje langs de kust.
Afgerond met een ankerplekje
bij het strand.
Dat heeft ook weer zijn eigen charmes. Het bijbootje eruit en
de meisjes kunnen naar de kant. Lege petflessen wegbrengen en onze vuilniszak
een andere plek geven.
Helaas …. Geen supermarkt, we moeten het doen met wat we in
huis hebben. Genieten van een heerlijke middag en avond, een drankje en een
hapje, het gaat er allemaal als zoete koek naar binnen.
Vrijdag 29 juni. Liccia di Vacca - Palau -
7 mijl en van Palua naar Isola
du Budelli 6 mijl
Om de hoek is mijn prive baaitje. Net groot genoeg voor de
Raaf en daar gaan we naar toe om bij het strandje te gaan te zwemmen en met het
bootje te peddelen.
Eind van de middag gaan we naar Palau. Daar aangekomen gaan
we met het bootje naar de wal waar we ons kunnen aansluiten bij het
massatoerisme. Stalletjes die “fantastische “ vaartochtjes beloven en al wat
dies meer zij. Wij steken ons licht op. Een dagtoertje naar het “natuureiland”
! prachtig wit zand en zwemmen in een groot “natuurzwembad” inclusief lunch maximaal
12 personen op een plastic tweemaster. Op de terugweg doet de schipper nog een
baai naar keuze, aan. Dat klinkt goed . Maar dat kunnen wij ook!
Inmiddels is de “open” disco aangevangen en daar zitten wij niet op te wachten.
Nog wat boodschapjes doen en terug naar de
boot. Als de wieden weerga het anker op en naar dat mooie
“natuurzwembad”!.
Een stukje belevenis geschreven door Mel
Gisteravond zijn we vol verwachting in het donker aangekomen bij de archipel en National
Park (NP) Maddalena.
De zee is rustig, de gele maan lijkt uit de zee omhoog te
komen. Er liggen een paar bootjes voor anker. Van een enkel bootje hoor je wat
stemmen en wat gelach. Heerlijk deze rust.
Rond een uurtje of 8, in de morgen van zaterdag 30 juni, word
ik wakker. De zon schijnt en er staat een klein briesje.
We bespreken de
plannen voor vandaag. We willen alle drie in ieder geval het azuurblauwe water
bekijken hier om de hoek in het midden van de archipel.
Ineens komt er een rib aanvaren die even met ons komt
afrekenen voor het bezoeken van het NP. We hebben nergens zien staan dat dit
geld kost. Via internet moet je een ticket kopen (c.q. aanmelden) schijnt 40%
goedkoper te zijn. Helaas zijn we daar te laat voor. Het gaat per meter: totaal
55 euro per dag. Hint!! Ze komen ’s ochtend vanaf 9 uur pas controleren dus we
kunnen er nog een nacht achteraan plakken, mochten we dat willen, maar dan
moeten we wel voor negen uur weg zijn.
We peddelen met z’n 3-en naar het dichtstbijzijnde strandje.
Wouter gaat te voet verder naar het hoogste punt van de archipel. Katja en ik gaan
peddelend verder.
We kijken onze ogen uit want inmiddels komen de afgeladen
boten met toeristen van alle kanten aan. De ene boot nog meer volgeladen dan de
andere. Het lijken wel schepen vol migranten.
Binnen een uur zijn er wel 400 mensen uitgeladen op hetzelfde kleine stukje strand.
De boten varen af en aan.
Op de foto’s in de folders zag het
er als een idyllisch en verlaten strandje uit. Nu wil je als de wiedeweerga
weer je boot op en vol gas weg hier. Dat is dus ook wat we doen. Zeilen hijsen
en wegwezen.
Heerlijk stukje gezeild. Ik
moet zeggen dat ik nog steeds geen idee heb aan welke lijn, touw, schoot ik moet
trekken voor welk zeil. Ik noemde vandaag de giek nog de mast. Ach, je kan niet
overal goed in zijn. Ik weet in ieder geval wel al hoe de wc werkt en hoe ik
mijn bed moet opklappen om de zeilen eronder te laten vallen.
Onderweg hebben we een lekkere lunch gemaakt en aan boord
opgegeten. We hebben aangelegd in een baai waar bijna niemand was. Met Kat
samen gesnorkeld. Het onderwaterleven beperkte zich tot 5 vissen, een zee-egel
en een komkommervis. Volgens Katja was die laatste dood.
Toen de zon wat van haar sterkte verloor hebben we de zeilen weer gehesen en zijn we
een paar uur gaan zeilen. Katja en Wouter aan het werk.
Mooi om te zien. Ik heb
me kostelijk vermaakt op het achterdek.
Wat is het heerlijk om alleen het klotsen van het water te horen, de wind in de zeilen en allemaal eilanden om je heen.
Wat is het heerlijk om alleen het klotsen van het water te horen, de wind in de zeilen en allemaal eilanden om je heen.
Nu liggen we bij de haven van Palau achter het anker. De
muziek schalt over het water vanuit de rooftop bar. (tot twee uur in de nacht).
Voor ons ligt een geel zeilbootje met, we vermoeden, een wietplant op het dek.
Benieuwd of we vannacht rustig kunnen slapen met alle herrie. Morgen vroeg op
gaan we weer naar huis.
Wouter, dank je wel voor deze heerlijke dagen! Ik had het
niet willen missen. Ik vind het bewonderingwaardig hoe jij dit schip hebt
gebouwd en zo beheerst. Ik voelde me bijzonder veilig op deze boot en met jou
als kapitein.
Oh ja, voor het algemene beeld: een kosten idee..
Retourticket
Amsterdam – Olbia ca 180 euro.pp
Verblijfskosten voor deze vijf dagen ongeveer 120 euro pp.
Buskosten , boodschappen voor 5 dagen ontbijt/lunch/diner
(want eten aan boord is toch echt het leukste en meest relaxte, vind ik) .Liggeld
NP (55 euro), maar dat kan dus goedkoper via internet, of ga naar andere
rustigere plaatsen waar het net zo mooi is en gratis.
Einde verhaal van Mel.
Filmpje Sardinië
-- Witte Raaf
Katja heeft inmiddels een mooi filmpje gemaakt die je via de
volgende link kan volgen.:
https://vimeo.com/278295412?utm_source=email&utm_medium=vimeo-cliptranscode-201504&utm_campaign=28749
Veel kijk plezier.
De treinreis.
Nadat ik de meisjes bij de bushalte had uitgezwaaid ging ik
naar het treinstation. Dat was ooit een treinstation, maar is al lange tijd buiten
gebruik. Dan maar weer naar het busstation aan de haven
Een buskaartje naar Arzachena gekocht en… .. over een uur
gaat de bus.
Ik had gezien dat de spoorrails wel in gebruik is, zij het
niet fanatiek.
Bij het busstation navraag gedaan, daar werd ik doorverwezen
naar het toeristenbureau. Deze konden mij vertellen dat het om een toeristentreintje
gaat die alleen op doordeweekse dagen rijdt.
Morgen, maandag, vertrekt de trein om 9:00 uur .
Twee oude wagons met houten bankjes, zeker van vòòr de
vijftiger jaren. Als trekpaard dient een rangeerlocomotief met dieselmotor die
ook reeds de gepensioneerde leeftijd gepasseerd is maar wel vertroeteld wordt
door een aantal pensionades. Het geheel rijd over een “smalspoor”.
Morgen, kan ik bij het oude treinstel, dat hier geparkeerd
staat, een kaartje kopen.
Nu naar de bus en op naar Arzachena Het landschap is verrassend mooi. Vanaf zee
zie je alleen de hoge bergen en dan denk je dat er weinig plaats is voor ruime
valleien en hoogvlaktes. De praktijk is anders, in het begin is het
heuvelachtig en langzamerhand komen er ook hogere bergen op het toneel. Alles
is prettig begroeid en zo, rijdend door dit landschap kom ik bij Arzachena.
Zondagmiddag…..… siësta…….. hete zon…... niet het gunstigste
moment om de bus, die over een paar uur retour gaat, af te wachten. Lopen is
niet mijn favoriete sport, dus op zoek naar gras in de schaduw. Buiten het
plaatsje, vlak bij een bijna droogstaand riviertje, vind ik, op een weiland,
een geschikte plek om serieus aan de siësta deel te nemen. Het werkt een beetje.
Na enig gewandel vind ik de bushalte waar de bus komt die mij naar Palau zal
brengen. Aan boord kan ik even bijkomen en een aanvang maken op het inrichten
van het èèn persoons huishouden.
Vandaag waren we er redelijk vroeg uit veren. Planning: 10:00 aan de wal en dan de
meisjes wegbrengen. Voor morgen : 09:00
in de trein en dat is vroeg!
Nadat ik vernomen had dat de meisjes veilig in Holland waren
aangekomen, en Yvon nog bij een vriendin aan de borrel was ben ik op tijd naar
bed gegaan.
Volgende morgen, kaartje kopen en een plekje in de wagon
zoeken.
De oude wagon heeft schuiframen waardoor je, leunend op het
raam, lekker naar buiten kunt kijken.
Het is niet druk in de wagon, minimaal vier plaatsen per persoon en dat is wel lekker
want dan kan je zowel links als rechts naar buiten “hangen” om op je gemak
foto’s maken.
Het treintje baant zich een weg door Palau. Dat gaat niet
zomaar, alle overgangen zijn niet bewaakt zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is,
maar stamt nog uit het stoom tijdperk.
Een stevige oude man met sigaar en een oude Fiat Panda rijdt
over de weg vooruit en regelt het overweg verkeer. Soms door hekken over de weg
te sluiten,
en soms om met een rode vlag te zwaaien. Als de overweg moeilijk met de Panda te bereiken is zijn er nog aan aantal opties.
en soms om met een rode vlag te zwaaien. Als de overweg moeilijk met de Panda te bereiken is zijn er nog aan aantal opties.
Optie 1: de trein stopt voor de overweg, een locomotief
bediende stapt uit en regelt met de rode vlag het verkeer.
Optie2: als het een klein zandpaadje is, hard fluiten en heel langzaam doorrijden.
Optie 3: een plaatselijke medewerker verwittigen dat de
trein er aan komt en die regelt dan het verkeer.
Al met al houdt dat in dat dit een ontspannen reisje is.
Tijd genoeg om siteseeing te doen, en de conducteur heeft de gelegenheid het
e.e.a. uit leggen. (in het Italiaans).
Het treintje gaat zowel horizontaal als ook verticaal
kronkelend door het landschap. Van heuvels tot bergen van dalen tot hooggelegen
delen met wijds uitzicht over het landschap.
Piepend en krakend gaan de wagons door de bochten, puffend en hijgend trekt de locomotief de wagons tot grote hoogten, waarna, als de trein weer het zeeniveau opzoekt, achternagejaagd wordt door de twee wagons die boven op zijn nek zitten .
Piepend en krakend gaan de wagons door de bochten, puffend en hijgend trekt de locomotief de wagons tot grote hoogten, waarna, als de trein weer het zeeniveau opzoekt, achternagejaagd wordt door de twee wagons die boven op zijn nek zitten .
Het landschap is heerlijk variërend van bebost gebied tot landbouw,
druivengaarden, kurkenbomen en veeteelt.
Onder weg vinden nog een paar tussen stops plaats, even uitstappen, de beentjes strekken, sigaretje roken etc.
Zo rijden we ook langs een groot stuwmeer met ook daar een
tussen stop. Zo worden aan alle verwachtingen ruimschoots voldaan.
Het landschap wordt ook gesierd door de nodige kurkbomen die hun bast moeten prijsgeven t.b.v. de mensheid. Bij Luras wordt dat duidelijk, daar ligt een enorme hoeveelheid kurken bast opgeslagen die in een paar grote fabrieken verder verwerkt worden voor consumptie gebruik
Op een heerlijk ontspannen manier, met veel plezier
uitgevoerd door de medewerkers (pensionades). wordt de tocht te Tempio Pausanta
beëindigd.
Dat wil zeggen… Deze plek is de uitvalsbasis van de treinen.
Onderweg zag ik nog vele overblijfselen van het stoomtijdperk
Hier, op het rangeeremplacement van Tempio Pausanta, staan
twee oude verroeste stoomlocomotieven. Niet meer geschikt voor restauratie.
Er staan ook nog andere wagons en het nodig oude materieel.
Maar….. in de loods/werkplaats staat een prachtig gerestaureerde wagon uit
1913, 2e klas uitvoering met
glimmend kopperwerk en pluche.
Daarachter nog een werkplaats met metaalbewerkingmachines
van ver voor de oorlog. Centraal aangedreven drijfwerk door een elektromotor,
en via riemensysteem worden de machines aangedreven. Prachtig om te zien. Een resultaat
van het niet opruimen van onbruikbare spullen en daardoor gelukkig bewaard voor
de volgende generaties.
De trein blijft hier staan en per bus gaat de reis weer
terug.
Woensdag donderdag en vrijdag is er een uitgebreid
arrangement met bezoek aan een soort van “hunebedden”, een olijfboom van 4000
jaar oud ,
een vaartocht over het meer en dan later weer met de trein terug. Ook leuk maar daar ga ik niet twee dagen op wachten.
een vaartocht over het meer en dan later weer met de trein terug. Ook leuk maar daar ga ik niet twee dagen op wachten.
De bus vertrekt om 16:00 naar Palau, dat is 4 uur wachten.
Goed om een broodje te nuttigen en het plaatje te bezoeken. Een grote kerk met
de nodige gebouwen daaromheen. Voldoende grote rechthoekige stenen uit de
bergen en de bouwsels zijn daardoor onverwoestbaar geworden. Met de fiets kan ik
rustig een paar uurtjes doorbrengen maar met de benenwagen ligt dat anders. Een
parkje met hoge schaduwrijke bomen biedt uitkomst. Een vlakke bank en ik kan de
horizontale houding aannemen. Dat houd ik een tijdje vol maar dan toch maar
weer een wandeling door het plaatsje maken. Het rondje om de kerk wat groter
maken, neemt niet weg dat ik toch steeds weer op dezelfde bekende plekken terug
kom. Dan nog maar wat verder van het centrum op onderzoek!.
Om half vier gaat mijn wekker, tijd om naar de bushalte te
gaan, maar waar is die??.
Ik ben de weg kwijt. Met googlemaps lukt het mij niet om de
weg terug te vonden, maar met het Italiaanse “Stazione” ( er spreekt hier haast
niemand Engels), kom ik wat verder en lukt het mij om op tijd bij de bus te zijn.
Puf - puf - puf …, de
bus heeft airco, kan in ieder geval het luie zweet weggewerkt worden.
De busreis is, evenals de trein reis, verrassend mooi. De
bus heeft wel “haast” maar moet wel via smalle straatjes naar de nodige
bushaltes in de dorpjes. Zo zie nog eens wat anders.
Rond een uur of zeven ben ik weer aan boord.
Dinsdag 3 juli Palau
– Sardinie naar Porto Vecchio 30 mijl. Windje 4 uit het westen met zon.
Een mooi zeiltochtje.
Hoog aan de wind langs de eilanden van noord Sardinië en dan
ruime wind langs de kust van Corsica naar Porto Vecchio.
Porto Vecchio ligt aan een diepe inham als uitloper van een
rivier. Op een berg in het delta gebied,
is het oorspronkelijke stadje en daar is geen ruimte meer voor moderne
gebouwen. De delta is redelijk vlak, dus als ik naar de kant ga, gaat het
fietsje mee.
De delta, waar veel ondieptes zijn, zijn goede beschutte
ankerplekken. Voor de koopvaardij is een vaargeul gebaggerd die bij een grote
kade kunnen afmeren.
Een behoorlijke jachthaven maakt het decor compleet.
’s Morgens en “s avonds dus veel toeristenverkeer met snelle
motorboten etc. Toch wil ik dit verslag
afmaken en nop internet plaatsen dus blijf ik hier zolang dat nodig is.
Na een rustige nacht en mijn hersenen enige vorm van
realiteitszin vertonen, toch nog maar de nodige oriëntaties doen.
De ontmoetingen die in juli bij Elba bedacht waren schuiven
op naar augustus.
Dus nog een hele maand voor spijtoptanten die nog een lastminute
tochtje langs de Corsicaanse kust willen meemaken.
Het wordt de westkust van Corsica. Als ik de diverse pilot’s en boekjes er op nasla is de oostkust niet zo
interessant, goed om eind augustus snel langs te varen. Dus als ik hier niets
meer te zoeken heb, een stukje naar het
zuiden en dan rechtsom rond Corsica naar Elba c.q. het vaste land van Italie.
Einde reisverslag 2018
deel 9. Noord Sardinië -- Costa
Smeralda , oversteekje Corsica.
Dag Wouter, wat een mooie verslag, foto’s en een geweldig filmpje van Katja.
BeantwoordenVerwijderenGeniet van het leven! groeten, Andre Lwd.