Reisverslag
2018 deel 17. De eerste twee
maanden verblijf in de baai van Vliho .
Na 28 augustus omgeving
verder verkennen. Waar haalt Abraham de mosterd vandaan?.
Genoeg mogelijkheden voor
scheepsbenodigdheden en levensonderhoud hier in de omgeving.
Lefkas is hier 20 km fietsen vandaan
en daar zijn genoeg winkels om in alle behoefjes te voorzien. Dat kan ook met
de bus maar minder goed voor de conditie.
De eerste zorg is het
verkrijgen van een vaarpermit om in de Griekse wateren te mogen varen. Dat is
nog niet Europees geregeld, ook het politieke beleid ten aanzien daarvan is nog
niet geheel duidelijk . Maar goed. Het
kantoor van de vaarpolitie, waar het één en ander geregeld wordt is in Levkas
stad en met enige navraag is dat gevonden.
Wat is nodig; de
scheepspapieren, je paspoort. je internationaal vaarbewijs en een
verzekeringsbewijs waar de Grieken mee uit de weg kunnen.
Het internationaal
verzekeringsbewijs is niet voldoende maar mijn verzekeringsagent is op de hoogte
van hun wensen dus via internet (20 km
terug fietsen naar de boot) krijg ik een mooi document waar men tevreden mee
is.
Betaling….. dat kan niet op
het bureau. Je moet naar de bank daar
kan je dan 50 euro op hun rekening storten en met het betalingsbewijs krijg je
uiteindelijk je de vaarpermit documenten. (jaarlijks verlengen!)
Advies: ga niet op maandag
naar de bank, wachttijd één tot twee uur.
Levkas is geen bijzondere
stad. Er is een grote “project” haven/ maar er zijn ook kades waar je voor de
eerste nacht 16 euro betaald en voor de volgende nachten 8 euro. Geen elektra
maar wel water.
11 september is Yvon aan
boord gekomen. Dat geeft weer een ander dagritme en bezigheden.
Voorlopig heb ik twee
prioriteiten:
1e Nu het nog goed weer is: het opnieuw rubberen van de deknaden.
(Voor technische specificaties: zie een nog volgend verslag.)
Dat is gelukt, een hele klus.
Half oktober waren alle
deknaden behandeld, wat nog rest is het afwerken/ schuren. Dat gebeurd pas als
het nodige schilderwerk langs het dek klaar is. Dat heeft geen haast.
2e Het vinden van een goede overwintering plaats
voor de Raaf
Ook dat is gelukt. Rob met
zijn kits, de Arcas, heeft hetzelfde probleem.
Daar hebben wij elkaar
gevonden.
Hij gaat met zijn vrouw Julie,
half oktober naar Engeland. Half december komt hij alleen terug om aan zijn
boot te werken.
Wij leggen de boten tegen
elkaar achter het anker. Zo kan ik op Rob zijn boot passen als hij er niet is.
Een week nadat Rob terug is
uit Engeland ga ik voor ongeveer één à
twee maanden naar Nederland. Op zijn beurt kan hij op mijn boot passen.
Daarna hebben werken we samen
aan onze boten. Medio april komen Julie en Yvon weer aan boord.
NB: van eind oktober tot
begin april is het toeristen seizoen gesloten. Er wordt dan ook niet meer op
“Lefkas” gevlogen. Alternatief : via Airport Athene.
------------------------
Wat rest dan nog???? Genoeg
om bezig te blijven.
------------------------
Een avondje harde wind leert
dat ondanks de modificatie van het CQR anker, ik het anker niet betrouwbaar
genoeg vindt.
Na een week goed achter het
anker te hebben gelegen krijgen we harde wind. In eerste instantie houdt het
anker uitstekend maar op een gegeven moment geeft hij toch op. Met de harde
windt weer opnieuw goed ankeren lukt niet met dit anker. Het Danforth anker
biedt weer uitkomst en houdt direct goed, de hele storm (van een paar uur) tot
de dagen er na.
Omdat ik hier voor langere
tijd blijf wissel ik het CQR anker voor het Danfort anker.
Die zit nu aan de ankerketting
en als ik dan achter uit vaar trekt het anker de neus van het schip
omlaag. Dat geeft vertrouwen.
Ook de storm van 25 september
heeft het anker geen krimp gegeven.
Een zeer goede naam heeft het
Rocna anker. Voor mijn schip heb ik een 33 kilo zwaar Rocna anker nodig.
Eén probleem: de schacht van
dat anker past niet op de Raaf. Alternatief: zelf een Rocna anker maken. Dus ga
ik hier de maten opmeten zodat ik dat anker dan in mijn werkplaats in
Leeuwarden kan maken en dan maar meteen in RVS. Bij Transavia mag je 32 kg
ruimbagage meenemen. Dus….
Rob heeft inmiddels ook
besloten om een 33 kg Rocna anker aan te schaffen. Eind oktober kunnen we daar
gebruik van maken.
De dek werkzaamheden:
25 september is er weersomslag van 30- 35 graden naar 20 tot 25 graden met
in de komende week dagen met veel wind en daarna regenachtig weer.
Drie oktober wordt het weer
beter en droog. Kan ik hopelijk weer
verder aan de deknaden.
Met 30 tot 35 graden was het
te heet om op het dek te lopen. Onder een schaduw zeiltje heb ik wat werk kunnen
verrichten. Nu de temperatuur overdag aangenamer is kan ik weer verder. Eind
oktober waren de naden met nieuw rubber gevuld en is het dek weer voldoende
geconserveerd voor inwateren.
Het mooie eindresultaat is pas
zien als het dek, met de bandschuurmachine, weer is opgeschuurd.
Eerst nog het nodige
schilderwerk aangrenzend aan het dek, nog onderhanden nemen. Na vijftien jaar is
functioneel niet nodig, maar het oog wil ook wat dus wordt dat ook weer netjes
gemaakt. Dus…… nog even wachten met de
foto van het eindresultaat.
Wat nog rest zijn de naden in
de kuipvloer en de kuipbanken. Maar die zitten goed beschermd onder een
dekzeil. Daar is geen druk op.
De volgende prioriteit is een
oplossing voor de “overwintering”.
Voor Griekse begrippen is het
seizoen afgelopen en gaat alles dicht.
Het weer is, gezien de mooi zomers, “slecht”. Dat wil zeggen vergelijkbaar met
ons najaars- en voorjaarsweer.
Langdurige stormen zal je
hier in Vliho niet zo gauw treffen maar kort en heftig behoort tot de mogelijkheden
en daar moet je wel je voorbereidingen voor treffen. Zowel Rob als ik zijn er van bewust, dat als
je twee schepen aan elkaar achter het anker hebt liggen je in die
omstandigheden wel aanwezig moet zijn.
Alternatief is de schepen op
de kant of in een beschutte haven. Dat geeft geen zekerheid en de kosten gaan
dan gauw naar de tweeduizend euro. Rob heeft vorig jaar ervaring opgedaan in de
haven van Mesolongi. Een dag varen hiervandaan.
Na het inwinnen van de nodige
informatie heeft hij meer vertrouwen in de
Vliho baai dan de haven/ankerplek in Mesolongi.
Hij heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt. We huren een auto en maken er
een mooi dagje van om naar Mesolongi te
gaan.
We ontmoeten daar vele
bekenden van Rob en op zich is deze plek zeker geen slecht alternatief. Alles
bij elkaar genomen besluiten we om deze winter in Vliho door te brengen.
Mijn Danforth anker houdt
goed. Rob heeft een delta anker, ongeveer gelijk aan mijn SQR anker. Met de
harde storm is zijn anker gaan krabben. Op een andere plek heeft zijn anker
goed gehouden. Omdat hij nog lang met dit schip wil blijven varen heeft hij
besloten om ook een 33kg Rocna anker aan te schaffen. Eind oktober wordt dat
hier bezorgd. (in Engeland, inclusief vracht was het anker €100,- goedkoper dan
hier. )
Dat is wel zo een plezierige
gedachten, want toen ik beide schepen achter zijn delta anker had liggen begon
het zaakje toch op een gegeven moment te krabben. En weer was ik blij met mijn Danforth anker
dat uitkomst bood. Met het Rocna anker en het Danfort anker moeten we hier
veilig de winter door kunnen komen.
11 december heb ik Yvon van
het vliegveld opgehaald. Een taxi kost €50,-
Een huur auto voor de avond €25,- euro plus benzine.
Er is hier betrekkelijk
weinig te beleven. Vliho heeft de “Yachtclub” als sociaal ontmoetingscentrum.
Engelsen die hier een huisje hebben en hier wonen, enige “live aboards” en wat
passanten. Over het grootste deel Engels!.
Wat wel prettig is dat alle
bedenkbare functionele faciliteiten bij de Club aanwezig zijn.
De communie gedachte zoals we
die in Alcoutim (Portugal) hadden ervaren is hier niet van toepassing. Een
verkleide vorm daarvan vonden we wel in de haven van Mesolongi.
Uiteindelijk is ons verblijf
hier (dat van Rob en van mij), gericht op functioneel onderhoud van het schip.
Rob en zijn vrouw Julie zijn 17 oktober naar
Engeland vertrokken. Mooie gelegenheid om een auto te huren en ze naar het
vliegveld te brengen. De resterende tijd goed voor boodschappen bij de Lidl in
de plaats Lefkas en een rondrit over het eiland zelf. Het berglandschap is
fraai en toch weer anders dan we gewend zijn. Een tochtje dat zeker de moeite
waard was.
Nydri is een toeristen plaats, 5 km van Vliho. Puur toeristisch, het kan ook Spanje of Portugal zijn. Dezelfde
formules, winkeltjes en restaurantjes. Het gros van de toeristen is hier veertien
dagen om te genieten van het mooie weer. Er is een redelijke supermarkt en veel
autoverhuurbedrijven. That’s all.
Wat zoek ik hier dan???
Als thuisbasis een prima plek
en als het schip weer op en top is kunnen we de mooie baaien en kusten
verkennen, want dat is exclusiviteit van dit gebied. Nog even geduld.
23 oktober is Yvon weer
huiswaarts gekeerd. De huurauto komt dan weer goed van pas. Boodschappen bij de
Lidl, in Lefkas nog wat klus materialen voor de winter gekocht en dan kunnen we
er voorlopig weer tegen. Komende anderhalve maand ben ik weer op mij zelf. Dat is geen straf. Kan ik doen wat ik wil doen
zonder anderen daarmee lastig te vallen.
Wat staat op mijn lijstje.
1e . Rob heeft
zijn motor een service beurt laten geven. Omdat wij naast elkaar lagen heb ik
de monteur gevraagd naar mijn motor te kijken.
Hij constateerde dat de
koppelingdemper schijf niet helemaal goed meer was. (oorzaak van het rammeltje?)
en dat de eerste cilinder niet goed zijn best doet.
Ten aanzien van de eerste
cilinder houdt dat in de cilinderkop eraf moet en gereviseerd moet worden. Op
zich geen moeilijke operatie. Kunnen meteen de verstuivers en de injectie
pompen nagekeken worden.
Voor de koppeling plaat moet
de keerkoppeling verwijderd worden en ook dat is geen moeilijke klus. Dat heb
ik al eens eerder gedaan.
Het grootste probleem is
onderdelen te vinden. De koppakkingset
is voorhanden maar de schijf is nog een
vraagteken. In Leeuwarden heb ik nog een oude schijf, mogelijk dat ik van twee
defecte weer één goede kan maken.
Ik heb wel de gelukkige omstandigheid
dat als mijn motor buiten gebruik is ik met de boot van Rob altijd nog “bewegingsmogelijkheid”
heb.
Dat houdt in dat ik pas aan
mijn motor ga werken, die nog goed functioneert, als het Rocna anker van
Rob binnen is.
2e rubber naden
van de kuip.
3e schilderwerk en
afwerken van het dek
4e opknappen
voorhut, voornamelijk lakwerk.
5e het lakwerk /regulier
onderhoud van teak delen van kajuit en kuip.
Voorlopig hoef ik mij niet te vervelen.
13 december komt Rob weer
hier om het stokje over te nemen en 19 december vertrek ik naar Nederland.
Kan ik daar de nodige klusjes
doen om dan medio februari Rob weer te gaan vergezellen.
Einde reisverslag
2018 deel 17.
De eerste twee maanden verblijf in de baai van
Vliho .
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten