Reisverslag
2019 deel 3 Mei – juni in Vlihco bay.
We liggen nog in Lefkas aan de kade.
De stag die aan vernieuwing toe was, is de
bakboord stag die naar de bovenste zaling van de grote mast gaat. Dit is wel
een belangrijke stag reden waarom de stuurboord stag eveneens vervangen wordt.
Evenals de te vervangen stagen zijn de
hoofdwanten 10 mm. Om onbekende redenen is één daarvan 8mm. Van de stag die aan
vervanging toe was kan een nieuwe stag voor het hoofd want gemaakt worden.
Immers aan de staaldraad mankeert niets alleen de verbinding aan de terminal
(het zwakste punt) liet te wensen over.
Het lukt inderdaad om de nieuwe stagen te
laten maken en met behulp van Luke kunnen de stagen gemonteerd worden. Een zorg
minder!! Vrijdag zijn we weer vaarklaar en kunnen we Yvon II met haar dochter
Charlotte uitnodigen om te gaan varen. Maar helaas, Charlotte heeft het erg
druk op haar werk en het matige weer heeft hen er toe besloten om vanavond al
weer terug naar Nederland te vliegen.
Zij
komen nog wel afscheid nemen en de boodschappen die zij al gedaan hadden konden
in onze koelkast en bergruimten maar net opgeborgen worden. Voorlopig proviand
genoeg. Jammer dat het weer niet meewerkte maar het is niet anders.
Zij hebben een goede vlucht naar Nederland
en wij hebben de volgende dag een mooie zeiltocht naar Vlicho.
Rob ligt met zijn schip aan een ponton van
een vis restaurant. Gratis ligplaats water en stroom als we de maaltijd in het
visrestaurant nuttigen. Goed geregeld.
De cruising tax meld zich aan. Alle
schepen die op de Griekse watern varen gaan een cruising tax gaan betalen. Ligt
het schip op de kant of voor langere tijd ongebruikt in een haven dan hoef je
geen belasting te betalen. Registeren en betalen gaat via een website, maar
zoals de meeste nieuwe computerapplicaties werkt dit matig en zit het systeem
nog vol fouten en onduidelijkheden. Uiteindelijk met behulp van de haven
politie is het gelukt het schip goed te registreren en met een geprint bewijs
kan de belasting bij het postkantoor betaald worden. Zo… dat is opgelost.
--------
Het weer wordt beduidend beter en ik kan
de laatste werkzaamheden aan het dek voort zetten. Yvon kan haar retourvlucht
boeken . Zij vliegt 4juni weer terug naar Nederland om daarna in de Ardennen de
jaarlijkse familiereünie bij te wonen.
Het gaat mij niet lukken om daarin mee te
gaan. Goed onderdak voor het schip en overige kosten zijn wat begrotelijk. Daar
komt nog een ander aspect bij:….!!!!
Vorig jaar is een gedeeltelijke revisie
van de motor uitgevoerd.
Reden: de 1e cilinder presteert beduidend minder dan de 2e
en de 3e cilinder. Bovendien is er een “rammeltje” dat niet in de
motor zit maar volgens de monteur in de
frictie schijf zit. Ook deze is vervangen maar geen van beide problemen zijn
opgelost.
Alles functioneert wel …….maar voor hoe
lang??. Een goed geoutilleerd revisie bedrijf is hier niet te vinden. Athene is
dan waarschijnlijk het volgend alternatief. Dan nog een volgend probleem: mijn
BMW d50 marine diesel is geen courante motor. De basis is een Hatz H3L30 en er zijn nog steeds onderdelen beschikbaar.
Met alle respect voor de Griekse monteurs ben ik van mening dat het voor hen
lastig wordt om een goede revisie uit te voeren.
Wat te doen!! Een nieuwe motor is een optie , maar een
terechte opmerking van de monteur: “deze motor is één blok gietijzer en is
altijd draaien te houden. De nieuwe motoren zijn meestal van aluminium en
voorzien van elektronica.
Mijn motor is tot op heden, na bijna 40
jaar en 4800 draaiuren, zeer betrouwbaar geweest en zal dat na een goede
revisie ook weer langdurig blijven.
De motor hier uitbouwen en naar Nederland
brengen geeft een hoop gedoe. In
Nederland heb ik vertrouwde adressen en dat heeft wel mijn voorkeur.
Verschillende opties zijn mogelijk, maar
één daarvan is gewoon terug varen naar Nederland.
Dit blijkt de beste optie omdat ik dan ook
de keerkoppeling en de schroefas met druklagers kan laten reviseren. Ook het
dekzeil behoeft enige reparatie en ik heb doek liggen om een nieuw te maken.
Bij later inspectie van de mast blijkt ook dat deze een grondige beurt nodig
heeft. De mast moet er met een kraan uitgetakeld worden. Dan nog allemaal
kleine klusjes niet direct nodig maar toch…., allemaal zaken die ik op een goed
manier in Nederland op kan lossen. En…..
om van Griekenland naar Nederland varen goed met een handzaam zeilschip is een
voorrecht. Het “moeilijkste” stuk van de tocht is van
Frankrijk / Engeland terug naar Nederland, maar dat heb ik al verschillende
keren gedaan.
Geschatte tijdsduur: afhankelijk van de wind hoeveelheid en
windrichting … geschat 6 tot 8 weken.
Als alles naar wens verloopt, volgend voorjaar
weer terug naar Griekenland maar dan met een goed onderhouden, betrouwbaar en
verkoopbaar schip.
Yvon vliegt 4 juni weer terug, daarna kan
nog het rubber van de kuipvloer vervangen, het is hier lekker warm en droog. De
laatste puntjes op de “i” en de terugreis kan aanvaard worden.
Als de Witte Raaf langs de kusten vaart is zij te volgen via de
link: www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
(Note: Op open zee is er veelal geen
bereik met het vaste land. Zie vorige verslagen van Zuid Bretagne. )
Nadat Yvon vertrokken is heb ik met Rob
nog nauwkeurig naar de motor gekeken. Er zijn geen redenen tot bezorgdheid , de
motor loopt goed, maar toch………..is het
verstandig om, nu alles nog goed functioneert,
motor en aandrijving , goed te reviseren . Een zorg minder voor de
komende 30 jaar. Nu is de prioriteit het opnieuw rubberen van de kuipvloernaden
nu het warm en droog weer is. Ook dat verloopt naar wens. Het einde van de
to-do list komt in zicht.
Als alles op rit is , is het 11 juni, erg
warm weer en tijd om te vertrekken. Woensdag morgen nog de watertank van de
Raaf vullen en we kunnen gaan.
Weersvoorspelling voor komende dagen: goed
weer maar wel wat weinig wind. We gaan het zien.
Einde reisverslag
2019 deel 3 Mei - Juni in Vlihco bay.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten