dinsdag 11 juni 2019


Reisverslag 2019  deel 3    Mei – juni in Vlihco bay.

We liggen nog in Lefkas aan de kade. 
 
De stag die aan vernieuwing toe was, is de bakboord stag die naar de bovenste zaling van de grote mast gaat. Dit is wel een belangrijke stag reden waarom de stuurboord stag eveneens vervangen wordt.
Evenals de te vervangen stagen zijn de hoofdwanten 10 mm. Om onbekende redenen is één daarvan 8mm. Van de stag die aan vervanging toe was kan een nieuwe stag voor het hoofd want gemaakt worden. Immers aan de staaldraad mankeert niets alleen de verbinding aan de terminal (het zwakste punt) liet te wensen over.
Het lukt inderdaad om de nieuwe stagen te laten maken en met behulp van Luke kunnen de stagen gemonteerd worden. Een zorg minder!! Vrijdag zijn we weer vaarklaar en kunnen we Yvon II met haar dochter Charlotte uitnodigen om te gaan varen. Maar helaas, Charlotte heeft het erg druk op haar werk en het matige weer heeft hen er toe besloten om vanavond al weer terug naar Nederland te vliegen.
 Zij komen nog wel afscheid nemen en de boodschappen die zij al gedaan hadden konden in onze koelkast en bergruimten maar net opgeborgen worden. Voorlopig proviand genoeg. Jammer dat het weer niet meewerkte maar het is niet anders.
Zij hebben een goede vlucht naar Nederland en wij hebben de volgende dag een mooie zeiltocht naar Vlicho.
Rob ligt met zijn schip aan een ponton van een vis restaurant. Gratis ligplaats water en stroom als we de maaltijd in het visrestaurant nuttigen. Goed geregeld.
De cruising tax meld zich aan. Alle schepen die op de Griekse watern varen gaan een cruising tax gaan betalen. Ligt het schip op de kant of voor langere tijd ongebruikt in een haven dan hoef je geen belasting te betalen. Registeren en betalen gaat via een website, maar zoals de meeste nieuwe computerapplicaties werkt dit matig en zit het systeem nog vol fouten en onduidelijkheden. Uiteindelijk met behulp van de haven politie is het gelukt het schip goed te registreren en met een geprint bewijs kan de belasting bij het postkantoor betaald worden.  Zo… dat is opgelost.
--------
Het weer wordt beduidend beter en ik kan de laatste werkzaamheden aan het dek voort zetten. Yvon kan haar retourvlucht boeken . Zij vliegt 4juni weer terug naar Nederland om daarna in de Ardennen de jaarlijkse familiereünie bij te wonen.
Het gaat mij niet lukken om daarin mee te gaan. Goed onderdak voor het schip en overige kosten zijn wat begrotelijk. Daar komt nog een ander aspect bij:….!!!!
Vorig jaar is een gedeeltelijke revisie van de motor uitgevoerd.
Reden: de 1e cilinder  presteert beduidend minder dan de 2e en de 3e cilinder. Bovendien is er een “rammeltje” dat niet in de motor zit  maar volgens de monteur in de frictie schijf zit. Ook deze is vervangen maar geen van beide problemen zijn opgelost.
Alles functioneert wel …….maar voor hoe lang??. Een goed geoutilleerd revisie bedrijf is hier niet te vinden. Athene is dan waarschijnlijk het volgend alternatief. Dan nog een volgend probleem: mijn BMW d50 marine diesel is geen courante motor. De basis is een Hatz  H3L30  en er zijn nog steeds onderdelen beschikbaar. Met alle respect voor de Griekse monteurs ben ik van mening dat het voor hen lastig wordt om een goede revisie uit te voeren.
Wat te doen!!  Een nieuwe motor is een optie , maar een terechte opmerking van de monteur: “deze motor is één blok gietijzer en is altijd draaien te houden. De nieuwe motoren zijn meestal van aluminium en voorzien van elektronica.
Mijn motor is tot op heden, na bijna 40 jaar en 4800 draaiuren, zeer betrouwbaar geweest en zal dat na een goede revisie ook weer langdurig blijven.
De motor hier uitbouwen en naar Nederland brengen geeft een hoop gedoe.  In Nederland heb ik vertrouwde adressen en dat heeft wel mijn voorkeur.
Verschillende opties zijn mogelijk, maar één daarvan is gewoon terug varen naar Nederland.
Dit blijkt de beste optie omdat ik dan ook de keerkoppeling en de schroefas met druklagers kan laten reviseren. Ook het dekzeil behoeft enige reparatie en ik heb doek liggen om een nieuw te maken. Bij later inspectie van de mast blijkt ook dat deze een grondige beurt nodig heeft. De mast moet er met een kraan uitgetakeld worden. Dan nog allemaal kleine klusjes niet direct nodig maar toch…., allemaal zaken die ik op een goed manier in Nederland op kan lossen.   En….. om van Griekenland naar Nederland varen goed met een handzaam zeilschip is een voorrecht.   Het “moeilijkste” stuk van de tocht is van Frankrijk / Engeland terug naar Nederland, maar dat heb ik al verschillende keren gedaan.
Geschatte tijdsduur:  afhankelijk van de wind hoeveelheid en windrichting … geschat 6 tot 8 weken.
Als alles naar wens verloopt, volgend voorjaar weer terug naar Griekenland maar dan met een goed onderhouden, betrouwbaar en verkoopbaar schip.
Yvon vliegt 4 juni weer terug, daarna kan nog het rubber van de kuipvloer vervangen, het is hier lekker warm en droog. De laatste puntjes op de “i” en de terugreis kan aanvaard worden. 
Als de Witte Raaf  langs de kusten vaart is zij te volgen via de link:  www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952  
(Note: Op open zee is er veelal geen bereik met het vaste land. Zie vorige verslagen van Zuid Bretagne. )
Nadat Yvon vertrokken is heb ik met Rob nog nauwkeurig naar de motor gekeken. Er zijn geen redenen tot bezorgdheid , de motor loopt goed,  maar toch………..is het verstandig om, nu alles nog goed functioneert,  motor en aandrijving , goed te reviseren . Een zorg minder voor de komende 30 jaar. Nu is de prioriteit het opnieuw rubberen van de kuipvloernaden nu het warm en droog weer is. Ook dat verloopt naar wens. Het einde van de to-do list komt in zicht.
Als alles op rit is , is het 11 juni, erg warm weer en tijd om te vertrekken. Woensdag morgen nog de watertank van de Raaf vullen en we kunnen gaan.
Weersvoorspelling voor komende dagen: goed weer maar wel wat weinig wind. We gaan het zien.
Einde  reisverslag 2019  deel 3   Mei - Juni in Vlihco bay.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten