zondag 23 juni 2019


Reisverslag 2019  deel 4 .
Vaartocht Griekenland naar  Nederland .
---------
2e gedeelte van de reis, van Sicilië vulkaan eilanden de zuidkust van Sardinië.

 Note: als ik dit verzend zeil ik onder de kust van zuid Sardinië en heb ik beperkt contact met internet. Het lukt dan niet om foto’s toe te voegen. Maar daar doen we het maar mee.
De baai bij Porto Ponente van het eiland Vulcano is een geschikte plek om te ankeren. Als ik  klaar ben de werkzaamheden, komt de Franse buurman, in zijn bijboot, mij een paar verse moten vis brengen. Die had hij onderweg gevangen. Hij had mij zien zeilen vanaf de straat van Messina. Het merendeel heeft hij met de motor gedaan.
Erg aardig, dus we eten vanavond vis met verse boontjes en aardappeltjes. Ik geniet van de zomeravond en de mooie zonsondergang. De franse buurman heeft gasten op bezoek dus die zal ik verder niet lastig vallen. Zij vertrekken de volgende morgen woensdag 19 juni.
Gisteren , toen hier op de motor naar binnen ging maakte  het druklager van de schroefas, althans dat veronderstel ik, wel erg veel lawaai. Toch maar even uitzoeken of ik het druklager “makkelijk kan verwijderen.  Met het fototoestel kon ik een foto maken van de as-constructie die onder de motor zit. Daaruit blijkt duidelijk dat de schroefas naar achter geschoven moet worden om het druklager de kunnen verwijderen. Dat gaat niet lukken want daar zit de poelie van de schroefasgenerator. Dus….. afwachten maar. Bij reparatie in Nederland, als het schip op de kant staat, zal ik die constructie dusdanig wijzigen dat de vervanging, ook in afgelegen gebieden, zonder al te teveel problemen, mogelijk wordt.
Nu het bijbootje klaarmaken , maarvoor ik naar de kant ga , eerst even het luie zweet van het lijf afzwemmen. Tevens kan ik dan nog even langs het onderwaterschip gaan.
Het onderwaterschip is mooi schoon en nadat ik onder de zoetwater douche ben geweest gaan de fiets, de petflessen en de vuilniszak mee naar de kant.  Ik lig vlak bij de krater van de vulkaan, minstens een uur lopen, Dat laat ik aan anderen over. Het eiland is 95% toeristisch. De straatjes bij de veerhaven zijn dan ook nagenoeg identiek aan andere toeristische haventjes. De vulkaan en de rotspartijen en natuur hebben een eigen karakter en daar heb ik meer plezier in. Na een kort  fietstochtje heb ik het meeste wel gezien. Rest nog de supermarkt. Ook die is niets anders dan andere toeristen supermarkten, veel houdbaar spul maar in ieder geval vers groente en fruit en daar kom ik voor. Met volle rugzak boodschappentas en 6flessen water aanvaard ik de terugtocht op de fiets, nog twee broden bij de warme bakker en daar moet ik het maar mee doen. 
Ik maak het schip weer vaarklaar. Haal het anker op en als de motor op normaal toerental loopt, constateer ik, dat het lager bij een laag toerental (nagenoeg stationair)  meer lawaai maakt dan gebruikelijk.
Er geen wijzigen in het lawaai van het druklager ten opzichte van de vorige dagen/weken.
Goede hoop dat er voldoen elastiek in zit om de werf in Zwartsluis te halen. Immers 99% van de tocht wordt onder zeil afgelegd en de motor is dan alleen nodig om de accu’s bij te laden.  Eventjes genoeg wind maar dan blijft er weinig over .

Dit was even tussen door . Na 5 minuutjes kan de motor uit . De hele middag lig ik onder het eiland Lipardi en Salina maar in de avond weet ik nog in de buurt te komen van Filicudi.   De eilanden Panarea  Stroboli   ,zie in de verte wel  maar ik laat ze … rechts .. liggen voor wat ze zijn

Overdag zie ik Sicilie niet omdat de vochtige lucht enig zicht beperkt maar als ’s avonds de lichtjes aangaan zie de hele kust aan je voorbij gaan. Maar op deze plek blijf ik de hele nacht dobberen en het duurt tot halverwege de middag van donderdag 20 juni voordat ik weer wat wind krijg.   Het is een vlak zeetje , a la Sneekermeer., en als de wind meter naar 4 knopen stijgt, trek ik de stoute schoenen aan en gaat de spinaker omhoog. Dat scheelt behoorlijk in snelheid , zelf al zakt de wind weer tot twee knopen het lukt mij nog steeds de spinaker “vol” te houden en het schip op koers te houden. Later op de middag gaat de wind naar de 10 knoopjes en kan de schroefas generator de stuur automaat van energie voorzien. Ik heb min handen weer vrij. Goed voor salade maaltijd. Als het donker wordt is er nog steeds een mooi windje en een vlak zeetje. Morgen komt er vanuit de onderkant van Sicilië wind uit het zuiden dat doortrekt langs de oostflank van Sardinië. Het zou mooi zijn als ik die luchtstroom op kan oppikken. Ik houd de spinaker staan en kan rustig mij slaapjes doen. Dat wil zeggen, er zit nog een eiland inde weg. Het eiland Ustica. 
Omstreeks middag nacht ben ik daar voor ij en na een gijpje zet ik koers naar zuid Sardinië;. Het is van korte duur , de wind trekt aan to 14 knopen.   Dan is de vraag kom er meer of minder wind. Bij meer wind wordt het moeilijker de spinaker te strijken. Ik neem geen risico en haal de spinaker naar beneden.  Als wind dan weer afneemt denk je, had ik maar…… maar in dit geval is dat niet zo erg, Door de hardere wind is het Sneekermeer veranderd in het IJsselmeer en met hogere golfslag en een slingerend schip is het moeilijk om de spinaker goed in Balans te houden, ook voor de stuurautomaat. Met behulp van  de UNIGLAS  spinaker ben ik  weer een mooi eind verder gekomen.  (zie www. Uniglas en www. Hersteldirekt).
Als de spinaker er af is gaan fokjes er weer op. Met vijf  zeiltjes op het schip trekt dat de aandacht van een grote rond zwervende schildpad. Hij kwam boven om adem te halen een zwaaide met zijn voorste zwemvlies en wenste mij een goede vaart. Toch wel aardig zo’n persoonlijk contact midden op zee.  
In de verdere ochtend van vrijdag 21 juni is het hobbelen geblazen er staat een onmogelijk zeetje en met weinig wind schiet dat niet op. Toch maar een stukje op de motor. Met meer snelheid ligt het schip comfortabeler, maar ja, ik ben geen lange “moteraar” dus ook na een tijdje gaat die weer uit. Tegen het einde van de middag  doe ik de zeiltjes  (behalve de bezaan) naar beneden .Laat het schip voor wat het is en ga slapen. Tegen de avond komt er wind. De kleine stagfok gaat weer naar voren en we kunnen nu aan de wind  varen. Als de wind verder aan trekt tot windkracht 5 a 6 hebben we een koers die iets te veel naar het zuiden gaat.  Maar deze snelheid vaart het schip zichzelf zelf en kan ik rustig gaan slapen. In de prille ochtendstond wordt ik wakker omdat het schip zich anders gedraagt. De wind is afgenomen en daardoor is het schip door de wind gegaan. De fokken staan bak en we liggen dus “bij”. Het schip maakt dan geen voortgang. We proberen weer een redelijke te varen koers te vinden maar de wind blijft wat draaien . Dan de zeiltjes over bakboord en dan weer over stuurboord. Uiteindelijk wordt de wind standvastig. Komt dan uit het ZO en met ruime wind, die nu ook nog aantrekt tot 5 a 6 Bft. lopen we met 7 tot 8 knoopjes naar het zuiden van Sardinië. Dat schiet lekker op.   De schroefas generator doet goed zijn best en kan het schip van de nodige energie voorzien. De stuurautomaat kan zijn werk doen. 
De rust is wedergekeerd!
Tot mijn verontsteltenis  zie ik dat een naad van de bezaan is losgetornd,  zo’n 50 cm. Dat is niet goed. Dus gaat de bezaan naar beneden. Maar met deze koers is dat geen bezwaar omdat de bezaan , met deze ruime koers, de kont van het schip vaak wegdrukt.
De bezaan is nu niet te gebruiken!!.  De weersvoorspelling geeft aan dat bij het zuiden van Sardine weer een rustig c.q. windstil gebied komt. Daar neem ik de gelegenheid waar om de naad met de hand te herstellen, want hier beweegt het schip te veel om dat veilig en zorgvuldig uit te kunnen voeren.  Nog 130 mijl te gaan.
Bij nader inzien lijkt dit wel een logische beslissing maar het is geen verstandige. De weersomstandigheden kunnen veranderen en dean heb ik een probleem. De bezaan heb ik nodig als de Raaf zelfstandig moet varen voor de aan de windse rakken maar ook als het hard gaat waaien en ik het grootzeil moet strijken. Alternatieven zijn er wel maar liever niet. Dus hoe kan ik op een veilige manier en zorgvuldig de naad herstellen. Wel het volgende. Ik laat de kraanlijn van de bezaan zakken zodat de giek op het achter hek kom te rusten, daar kan ik de giek goed vastsjorren en met een lijmtang kan ik de naad strekken opdat ik die zorgvuldig kan repareren. De vastgesjorde giek geeft een goed houvast op het achterdek en de naad zit op  goed werk hoogte. Aldus geschied.  Ik heb brede naden met drie zigzagstiksels. Via de oude stiksel gaatjes breng ik nu een nieuwe draad in. De Raaf heeft voldoend snelheid om de stuurautomaat van energie te voorzien en zo kan ik op deze manier de stiksels weer in ere herstellen.    Aan het eind van de middag kan de bezaan weer omhoog. Als het gaat donkeren draait de wind inmiddels meer naar het ZW / W. De bezaan kan zijn diensten weer doen en ik kan weer rustig gaan slapen. Als het daglicht weer de overhand krijgt vaar ik een noordelijke koers. De wind is doorgedraaid naar NO. We zetten de motor aan i.v.m. de stroom voorziening. De stuurautomaat kan weer aan en we verleggen de koers naar het westen en de fokjes worden verwisseld en op de juiste plaatsen aangebracht. We lopen nu zo rond de 5 knoopjes. Als ik dichter bij de kust kom kan ik het weer bericht weer oppakken. Dat meld dat de komende dagen wind vanuit het oosten komt en windkracht rond de 4 bft. is.  De beslissing om door te varen naar het eiland Formentera ( onder Ibiza)  / Gibraltar, is niet zo moeilijk.
Het is nu 23 juni 2019.  Vandaag zit ik in het zonnetje en 75 jaar geleden zag ik de zon voor het eerst in mijn leven.
Vandaag is het de eerste dag van de rest van mijn leven en ben ik bij de poort van mijn vierde kwartaal. Een moment voor bezinning.
Wat gaan we met het komend kwartaal doen.
Verder leven zoals ik nu doe, met in achtname van de beperkingen die vergezeld gaan bij het ouder worden.
Momenteel doe ik de dingen die ik graag doe. Ik ben zeer tevreden met de dingen die ik heb, in materiële - en emotionele zin.  
Als je niet meer geld uitgeeft dan je ontvangt heb je een zorgeloos leven. Met het leven dat ik nu lijdt houd ik van mijn AOW/pensioen geld over. Calamiteiten daar gelaten maar daar hebben we een fondsje voor.
Projecties die in het verschiet liggen en die ik nog wil realiseren:
-         Witte Raaf in goede conditie houden.
-         De overbodige zaken in mijn werkplaats Leeuwarden opruimen. (ruimte in volume en de geest).
-         Afronding van het project diesel montage in de Matra Murena (zie google…. sportauto matra murena)
-         Het kleine motorvletje afmaken.
-         De Pampus restaureren.
-         De nodige hand en span diensten voor familie en vrienden.
-         En….. nog een zeiltochtje naar Griekenland?? … Als de Raaf weer in top conditie is en mijn fysieke omstandigheden goed genoeg zijn, wil ik daarover pas volgend voorjaar over beslissen.          En anders…… Een goede eigenaar voor de Raaf zien te vinden en met een motorboot de binnenlanden van Europa verkennen.

Einde  Reisverslag 2019  deel 4 .
Vaartocht Griekenland naar  Nederland .
---------
2e gedeelte van de reis, van Sicilië vulkaan eilanden de zuidkust van Sardinië.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten