woensdag 3 juli 2019


Reisverslag 2019  deel 4 .
Vaartocht Griekenland naar  Nederland .
---------
3e gedeelte van de reis, van de zuidkust van Sardinië naar Gibraltar


  Als ik dit verslag verstuur is het woensdag 3 juli  en lig ik in de haven bij Gibraltar. Internet is niet je dat, dus foto’s invoegen gaat niet lukken. .Vandaag nog de laatste boodschappen doen, water en diesel tanken, naar mijn ankerplaats om morgen ochtend om zes uur te vertrekken met tij mee, door de straat van Gibraltar, naar het westen\.  Tot zover groetjes Wouter\\\
---------------------------------------------------------------------------------
Het is nu 23 juni 2019.  Vandaag zit ik in het zonnetje en 75 jaar geleden zag ik de zon voor het eerst in mijn leven.
Vandaag is het de eerste dag van de rest van mijn leven en ben ik bij de poort van mijn vierde kwartaal. Een moment voor bezinning.
Wat gaan we met het komend kwartaal doen.
Verder leven zoals ik nu doe, met in achtname van de beperkingen die vergezeld gaan bij het ouder worden.
Momenteel doe ik de dingen die ik graag doe. Ik ben zeer tevreden met de dingen die ik heb, in materiële - en emotionele zin.  
Als je niet meer geld uitgeeft dan je ontvangt heb je een zorgeloos leven. Met het leven dat ik nu lijdt houd ik van mijn AOW/pensioen geld over. Calamiteiten daar gelaten maar daar hebben we een fondsje voor.
Projecties die in het verschiet liggen en die ik nog wil realiseren:
-         Witte Raaf in goede conditie houden.
-         De overbodige zaken in mijn werkplaats Leeuwarden opruimen. (ruimte in volume en de geest).
-         Afronding van het project diesel montage in de Matra Murena (zie google…. sportauto matra murena)
-         Het kleine motorvletje afmaken.
-         De Pampus restaureren.
-         De nodige hand en span diensten voor familie en vrienden.
-         En….. nog een zeiltochtje naar Griekenland?? … Als de Raaf weer in top conditie is en mijn fysieke omstandigheden goed genoeg zijn, wil ik daarover pas volgend voorjaar over beslissen.          En anders…… Een goede eigenaar voor de Raaf zien te vinden en met een motorboot de binnenlanden van Europa verkennen.
-          -----------------------------------------
Ik heb een plezierige verjaardagszeildag, windje 4 bft. Omdat ik binnen “communicatie” bereik van de zuidkust ben, heb ik plezierige contacten met mensen die met beide voeten op de vaste wal staan. Felicitaties, appjes en telefoon gesprekken. Het geeft deze dag een extra feestelijk tintje.. De voorgaande verjaardagen zat ik ook vaak op zee zonder contact mogelijkheden. Minder leuk maar dan krijg je toch achteraf wel de reacties. Tegen de avond is er geen kust meer te zien en ga ik de nacht in.
Relatief weinig wind we lopen 2 à 3 knoopjes, onvoldoende  snelheid om aan de energie behoefte te voldoen.
Weinig wind en golven maakt het, dat op deze voor de windse koers, het schip soms plezierig en soms erg onplezierig slingert. Het is niet anders. Helaas geen zijwaartse winddruk die het schip vast in het water drukt. We het maar mee doen.  Maar we liggen niet stil en gaan gestaag door.
De volgende dag, maandag 24 juni, hebben we meer wind. Rond de vijf bft en we klokken af en toe 7 knopen. Kan de stuurautomaat zorgeloos zijn werk verrichten en kan ook de koelkast weer op “temperatuur “ komen. Jammer dat ik mij niet realiseerde dat ook de accu’s wat nodig hadden. Daar kwam het niet van . dus in de nacht moest ik dat bezuren. Af en toe de motor bij om de accu’s weer op te peppen. Volgende keer maar meer met de hand sturen. Ook dat is geen probleem. In de avond valt de wind wat maar de golven blijven nog een tijdje vervelend doen. Als het donker wordt komt de wind wat meer uit het zuiden en varen we ruime wind . Druk op het schip en we kunnen nu relaxed door de nacht
Doe volgend ochtend, het is dan Dinsdag 25 juni, komt er weinig wind uit het oosten.   Zeiltjes  weer goed zetten en op het “handje” varen we  zo’n 2,5 tot 3,5  knoopjes westwaarts ..
Het is een hele      één……..tonige….. dag!
-         De hele dag   één….. en dezelfde koers
-         De hele dag  één….. en dezelfde zeilvoering
-         De hele dag de wind  uit één….. en dezelfde richting
-         De hele dag één….. en dezelfde windkracht
-         De hele dag de één….. en dezelfde zon
-         De hele dag geen wolkje gezien
-         De hele dag geen land gezien
-         Slechts één libelle gezien die op het kajuitdak land
-         Slechts één containerschip gezien
-         Slechts één kleine school grote dolfijnen gezien
-         Slechts één….. en dezelfde mooie avond zoals zo velen.
De nacht verloopt anders , De eerste helft is stik donker omdat de maan pas in de tweede helft van de nacht te voorschijn komt.
Maar….. Er loopt een luchtstroom vanaf de zuid kust  van Sicilië via de zuidkant van Sardinië naar de Balearen. Van deze luchtstroom maak ik nog steeds gebruik. Volgens de weervoorspelling is er ook een luchtstroom die langs de kust  van Spanje en de Balearen gaat, van noord naar zuid. Deze luchtstromen  komen elkaar een keer tegen.  
Als het donker is en ik heb mijn eerste slaapje te pakeen komt er meer wind . dit loopt tot dik 5 bft. en de 7 Bft komt weer te voorschijn. Wat gaat het verder worden??? Er  is verandering op komst??? In ieder geval strijk ik de kluiver. Voor de wind doet hij niet veel dus naar beneden en opdoeken aan de reling. De wind gaat ook meer naar het ZO dus varen we halve wind. De bezaan zou er bij kunnen maar in het donker en niet wetende wat de veranderingen brengen, laat ik die maar gewoon beneden.  Na een tijdje neemt de wind weer af . De golven en het rollen van het schip blijven over.
De stuurautomaat gebruikt nu veel omdat deze op elke koetrswijziging, door golven veroorzaakt, gaat corrigeren. Dit kost veel energie maar brengt  weinig op. Ik laat de regie over aan de Raaf en ga verder met mijn slaapjes. De wind gaat weer oostwaarts en kan dus het schip alleen maar westwaarts duwen. 
Na de wekker van 5 uur houd ik het ook voor gezien. Geen wekker meer zetten en gewoon even lekker doorslapen.   (buiten zijn er , in de verre omtrek, geen schepen). Als ik wakker wordt, op woensdag 26 juni  is de zon al boven de horizon. De wind is gestabiliseerd en is op het niveau van gisteren. Zeiltjes weer op orde maken en met een snelheid tussen 3 en 4 knopen, gaan verder met de orde van de dag. Nog 50 mijl te gaan naar het zuid puntje van Formentera en nog 150 mijl naar Cartegena aan de Spaanse kust. De dag is als gisteren. In de avond komt Formentera in zicht en heb ik weer “wal “cotact. Even bijpraten en het  weerbericht ophalen. Dat is nog steeds overeenkomstig de verwachtingen. Meer wind uit het NO  en  dat bevestigd zich ook.. Het wordt 5 tot 6. Met de hele dag zon, Op koers gaan we plat voor de wind. Grootzeil uit op de bulletalie en de kleine genua te loevert. Snelheid  6 tot 7 knoopjes. Genoeg voor de energie voorziening. De Raaf vaart zichzelf. Ik houd de windrichting en windkracht in de gaten. Zo gaan we de nacht in.
Donderdag 27 juni liggen we om 16:00 uur al voor Cartagene. Voorlopig dezelfde koers aanhouden. Het wordt bijna eentonig.  
Dat houdt in dat we rond 4:00 uur in de morgen van vrijdag 28 juni, bij de ZO punt van Spanje zijn. De weersanimatie geeft aan dat de luchtstroom waar ik nu inzit doortrekt naar het midden van de “trechter “ van Gibraltar. Pas halverwege buigt de luchtstroom richting Gibrlatar. De wind blijft rond  de 5 tot 6 bft.
 De praktijk is iets anders, na de ZO punt buigt de luchtstroom al af richting Gibraltar, Ik ga een stukje daarin mee, zeilvoering aanpassen en ik vaar dan halve wind richting het midden van de trechter. De animatie gaf aan dat daar het langst de wind richting Gibraltar blijft staan. Daarna valt de luchtstroom uiteen. O.a. door de invloed van het hoge gebergte aan de zuidkant van Spanje. Als we geluk hebben kunnen we op het “staartje” Gibraltar nog halen, zo niet dat krijgen we wisselende winden met uiteindelijk een westen wind. Het  laatste stukje zijn dan aan de windse koersen. We gaan het beleven. Voorlopig varen we nu halve wind richting het midden met een winde 4 bft. zonnetje erbij en het gezapige leven kan zijn voortgang hebben. In d middag zetten we koers op Gibraltar. Halve wind wordt plat voor de wind , dus met de nodige schommelingen krijgen we er weer gratis bij.
 Om een uur of zes gaat de wind liggen. Daar hebben we niet op gerekend.  Het blijft klappen met de zeilen dus die doe maar naar beneden. Muziekje erbij en wachten op wind. Dat is het enige wat ik te doen heb.
Als ik tegen zonsondergang mijn rondje over het dek maak zie dat ook mijn grootzeil een torntje heeft. Zo oud zijn de zeilen toch ook weer niet! Direct maar repareren, het is nu toch windstil. Als het naadje gerepareerd is, is het donker.
 (Nou ja, zeilen niet zo oud?.... de zeilen zijn van 2007,  de tijd gaat toch sneller dan je denkt!!  De vorige zeilen zijn ongeveer 20 jaar meegegaan, maar die hebben tussentijds ook nog een extra stiksel gekregen.)    
 Bij het maken van de nieuwe zeilen heb ik om extra brede naden gevraagd met drie stiksels. Nu kan ik op mijn eigen machine daar nog twee verse stiksel tussen doen. Eerst maar zien thuis te komen.
Soms heb je van de plukken van schepen die voorbij komen. Als of ze allemaal tegelijk uit de sluis komen. Ik tel er in de directe omgeving zo’n 20 stuks. Er is hier geen scheidingsstelsel dus oost - west en west - oost gaat door elkaar. Ik zit daar tussen met nul knopen snelheid.  Ik kan altijd nog met de motor weg komen maar dat is niet nodig.
Het AIS systeem is daarbij een geweldig hulpmiddel. Ik kan zien wat  er om mij heen gebeurd, welke schepen welke koers en snelheid varen. Dat kunnen ze van mij ook zien. Ik ben dan ook erg blijk dat ik deze voorziening heb.
Als alles weer op rit is komt er een beetje wind uit het noorden, Zeiltjes maar weer omhoog. Ook wel zo handig om mijzelf goed zichtbaar maken als dat nodig mocht zijn. Als ik de deklichten aanzet verlichten ze het zeil en dat is dan een groot verlicht oppervlak, Goed te zien dat ik een zeilboot ben.
Met 3 knoopjes snelheid beginnen we aan de nieuwe dag. Zaterdag 29 juni.  Wat zal deze dag brengen?
…….. niet wat we graag zouden willen…………
In de nacht is erg geen wind. De zeiltjes gaan eraf en ik laat het schip maar dobberen. In de ochtend zie ik dat we zuidelijker liggen dan gisteravond. Wel zo plezierig want nu zitten we niet in de doorgaande route van de koopvaardij. Vandaag zie ik dan ook geen schepen. Wat ik wel zie zijn rimpeltjes op het water, ten teken dat er sprake is van enige luchtverplaatsing. Dat is dan ook alles.
Je kan natuurlijk de motor aanzetten, maar voor hoelang??  Een uurtje…. 24 uur…… en dan …..waarom ging ik ook alweer naar Nederland?? …..Omdat de motor een aandrijving niet meer naar mijn zin hun werk doen.      Hoelang kan ik daar nog een beetje op rekenen.           In Griekenland kreeg ik daar geen antwoord op.   
 Dus geen overbodige aanspraken maken op de motor en de aandrijving. In de middeleeuwen gingen ze ook op zeil naar Indonesië. Zelfs vandaag de dag……..   de Volvo Ocean rond de wereld is ook zonder gebruik van motor. Waarom zou de Raaf dat ook niet kunnen!!!!
Aan de eind van de middag weet de Raaf met 4 knoopjes wind en enige deining toch nog 0,8 mijl snelheid er uit te persen. Daarbij houdt het schip zichzelf ook nog eens op koers. Heerlijk kan ik mooi een middag dutje doen. 
Om zes uur moeten we nog 80 mijl met een koersje van 290 graden. We varen nu rond de 260 graden. Het gaat de goede kant op.  
Verwachtingen???... Die zijn meestal optimistisch met daarna de kater van tegenvallende resultaten.---- Zoals vandaag.---   De wind is twee dagen eerder gestopt met blazen dan voorspeld en daarna worden wisselende zwakke winden met veel windstiltes verwacht. Daar  zitten we nu in. Hoe lang het gaat duren?? ….. geen verwachtingen …..geen teleurstellingen….. maar eens… .. .. ..  ….. komt Gibraltar weer in zicht!
Met de kleine windzuchtjes probeer je altijd de beste koers te bepalen.  Bij nauwelijks 1 knoop snelheid en een windje van 3 knopen doe je niet zoveel. Toch maar eens serieus naar de navigatie kijken. Het blijkt dat de kompaskoers anders is dan de koers over de grond. Dat geeft aan dat  er een stroming is. Een verklaring waarom ik zoveel naar het zuiden gedobberd ben.
De middellandse zee kent nauwelijks invloeden van de getijden. Westelijk van de straat van Gibraltar zijn er wel getijden en een niveau verschil van zo’n 3 meter. Dat heeft zo zijn uitwerking in de “trechter” oostelijk van de straat van Gibraltar.
 Ik heb geen stroomatlas van dit gedeelte als die sowieso wel bestaat. Ik heb wel gegevens over stromingen en getijden in de straat. Daar wordt o.a. vermeld dat er veel meer water de Middellandse zee ingaat dan er uit komt.  Veel zon, veel verdamping, veel water toevoer. Dus hebben we ook te maken met stroming.
Er komt een wind verandering, we krijgen N en dat gaat naar 5 bft. Dat is mooi , we zijn er klaar voor. Na een half uur…. Weg wind. Pas rond 24:00 krijgen we weer wind uit het westen.  Nu ik daar meer alert op ben zie ik afwijkingen t.o.v. de kompaskoers van 20 graden. Voor dit moment in mijn nadeel.
Kompaskoers noordelijk ( 001 graad),  koers over de grond  020 graden (GPS koers).  Dat houd in dat ik wel hoogte win maar niet dichter bij Gibraltar. Ik vaar door totdat ik weer bij de doorvaart route kom. Ik kan doorvaren naar de zuidkust van Spanje , maar dan moet door de doorvaartroute heen, of ik ga overstag meer westelijk varen. We varen dan ruim vijf knoopjes.
Rond 13:00 doe ik dat, de kompaskoers is, met wind en golven tegen:  230 graden, terwijl de koers over de grond 200 graden is. Kennelijk is er ook nog stroom vanuit het westen. Dat wordt dus heen en weer varen voor Gibraltar, wachten tot er andere omstandigheden komen waar ik mijn voordeel mee kan doen.

Na een tijdje zie ik dat de zuidelijke route geen Soelaas biedt. Ik besluit om overstag te gaan en de Spaanse zuidkust  op te zoeken. Daar zijn havens en heb ik weer digitaal contact met de vaste wal. De wind wordt ook wat minder en ik moet het doen met rond de 3 knoopjes voortgang.
Vanuit het voordewindse rak had ik nog steeds de kleine Genua opstaan. Maar nu, met weinig wind en golfjes tegen, is dat toch te weinig. Kluiver en stagfok gaan er weer op dat geeft meer druk op de voorkant van het schip. We we gaan daardoor ietsjes sneller en soepeler door de golven.
Ook worden we, net als vannacht, enige tijd van een  escorte voorzien. Grote dolfijnen met en ronde (walvis) kop, zwemmen een heel stuk mee. Blijven op gepaste afstand en doen geen gekke dingen. Wel zo aardig. 
Om  21:00 zijn we “nog maar”  62 mijl van Gibraltar af.  (rechtstreeks gemeten). We hebben vandaag heel wat mijltjes gevaren om een beetje dichter bij Gibraltar te komen.  Maar ja, onze Oost-Indiëvaarders, die na jaren terug kwamen moesten vaak ook nog dagen voor Pampus liggen voordat de omstandig gunstig genoeg waren om Amsterdam binnen te varen.
Dus….
Nog even geduld. Het is alleen lastig dat ik het thuisfront deze omstandigheden niet kan meedelen. Eerst ga ik als een speer en vlak voor de deur het en weten ze niet wat er gaande is. Eerst maar naar de Spaanse kust zien te komen. Voorlopig ziet het er naar uit dat het een rustige avond en nacht wordt.
Tegen de ochtend van maandag 1 juli zie ik de Spaanse kust. Ik kom iets ten oosten van Estepona uit. Er is een lekker windje en met een korte slag de zee in en lange slag langs de kust heb ik goed zicht op de kuststrook. Stranden met veel appartementen en op de achtergrond hoge bergen. In de middag krijg ik bezoek van de douane. Twee man van de Franse kant en twee man van de Spaanse kant. Uiteraard met beide een eigen moeder schip. Zij hadden mij al bij Marokko gezien en vroegen zich af wat ik hier nu deed. Met twee rubberboten komen ze op mij af. Vier mannen komen aan boord. Twee man duiken meteen de kajuit in om controles uit te voerden en twee man blijven in de kuip om de nodige administratieve handelingen te plegen. Ik vind het prima, hoe meer controle hoe beter. 
Nadat zij weer zijn vertrokken. Ik zit in de luwte van de kust met wering golven. Mooie  gelegenheid om mijn zeilvoering op orde brengen. De berg van Gibraltar is al inzicht en de mogelijkheid bestaat dat er meer wind komt..  en zeker rond die grote plumpudding van de Britten daar midden in de  zee, kan het soms raar uitpakken. Er gaat een rif in het bezaan. De kluiver gaar er vanaf en wordt vervanger door de kleine Genua en ook de stagfok gaat er af. Ik heb een droog voordek . Kleine moeite on de zeilen onderdeks te brengen.
 Als ik alles op orde heb gaat het ook weer harder waaien. Naar dik 6 Bft. Kleine moeite om het grootzeil weg te nemen. Dat gaat prime en omdat we ruim aan de wind varen vallen we niet zoveel terug in snelheid. Het is maar weer eventjes,. Dan de twijfel, blijft het zo of komt de wind weer terug. Als we te weinig zeil hebben (alleen de Genua en bezaan) lopen we niet meer soepel door de golven . Het grootzeil er maar weer op. Bij Gibraltar aan gekomen krijgen we wat meer wind , beetje teveel???. Voorlopig kan de Raaf dat prima aan. Als we bij de punt komen, gaat het stevig doorwaaien maar we hebben daar ook kort en steil golven. Ik vaar aan de wind. Dat wordt onderwater zeilen. Ik krijg zelfs een slok water in de kuip wat ik nog nooit gehad heb. Eigenlijk te veel zeil , maar met alleen de genua en bezaan was ik er niet door gekomen. Als ik de vuurtoren “vrij”vaar ga ik over stag. De baai is nu goed te bezeilen.
Ik was me al aan het bedenken hoe ik, met deze harde wind , de anker manoeuvre uit zal voeren. De ankerplek ligt weliswaar beschut maar wel aan lagerwal.  Er wordt een andere oplossing gebracht. Als ik net  een mijltje voorbij de vuurtoren ben valt de wind weg. De hotse klotsende golven duwen mij nu verder de baai in. De zon is voorlopig nog niet onder dus geniet ik nog even van het uitzicht op die Engelse taart. En andere scheepsactiviteiten. Ik wil wel bij zonsondergang achter mijn anker liggen. Dus zet ik de motor maar bij. Mijn gebeden zin wederom gehoord , er komt een lekker winde windje en met een halve tot aan de windse koers vaar ik het laatste stukje naar de ankerplaats bij de Spaanse stad  La Linea.
Als de zon ondergaat zijn de zeilen gestreken, en is alles gereed om een rustige nacht in te gaan.
Dinsdag 2 juli , staat er wat wind en zijn er golven. Ik heb geen zin om met het bijbootje heen en weer te pendelen. Dus ga ik  naar de jacht haven. De Marina-Alcaidesa.  Dan heb ik water en elektriciteit bij de hand. Kan ik het schip even lekker schoon spoelen en de accu’s goed op peil brengen. Tussendoor kan ik met de was naar de wasserette en in Gibraltar boodschappen doen .
Als ik op de fiets naar Gibraltar ga is het economisch contrast toch weer verrassend. Een groot verschil in bedrijvigheid in La Linea en Gibraltar. In Linea zijn veel winkeltjes niet in gebruik, veel achterstallig onderhoud en weinig activiteit. Het enige wat floreert zij eettentjes en cafe’s. Gibraltar daarentegen wordt er hard gewerkt aan bouwwerken en andere zaken. Er gaan niet voor niks 40 000 man per dag over de grens om daar te werken. Wat weer lange autofiles bij de grens met zich meebrengt.  Ook breng ik nog een bezoekje aan de verkeerstunnel die ze aan de oostkant van het vliegveld aan het bouwen zijn. Nu gaat al het wegverkeer over de start- en landingsbaan van het vliegveld. Met de tunnel kan dan veel verkeer omgeleid worden. Of dat de wachttijden bij de grenspost zal verminderen is nog maar de vraag.  Een wat zal de Brexit brengen????  Daar zitten ze hier niet op te wachten.

Ik fiets nog even wat door het begin van de stad en doe dan nog wat boodschappen   Whisky:  6,5 Engelse pond per fles.  Als ik toch de grens weer over ga……   Overigens met de fiets is het ideaal. De voetgangers worden via voetpaden door de grensposten geleid, maar met de fiets ga je scooters achterna die tussen de wachtende auto’s doorrijden. Zonder oponthoud ben je dan zo weer aan de andere kant van de grens.
Wat zijn  de vooruitzichten:
Weer voor komende dagen;
- Atlantische oceaan tussen Marokko en Portugal: over het algemeen westen wind tussen 3 4n 4 Bft.

- Straat van Gibraltar:  westen wind en zoals bekend kan het halverwege  bij Tarifa hard waaien. De noodzaak is er dus om gebruik te maken van : “uitgaand” tij. Ik moet dan een één uur na hoogwater uit Gibraltar vertrekken om daar optimaal gebruik van te maken. Ga je te vroeg dan zit je met veel stroom rafelingen etc.
Woensdag gaat dat niet lukken.                                          Donderdag 4 juli is het hoogwater om 04:57.
Vertrek  van de ankerplek:   06:00 dat is bij zonsopgang en dat is mooi. Hebben we de hele dag voor ons. 






Einde  Reisverslag 2019  deel 4 .
Vaartocht Griekenland naar  Nederland .
---------
3e gedeelte van de reis, van de zuidkust van Sardinië naar Gibraltar




Geen opmerkingen:

Een reactie posten