Reisverslag
2019 deel 4 .
Vaartocht
Griekenland naar Nederland .
---------
3e
gedeelte van de reis, van de zuidkust van Sardinië naar Gibraltar
Als
ik dit verslag verstuur is het woensdag 3 juli
en lig ik in de haven bij Gibraltar. Internet is niet je dat, dus foto’s
invoegen gaat niet lukken. .Vandaag nog de laatste boodschappen doen, water en diesel
tanken, naar mijn ankerplaats om morgen ochtend om zes uur te vertrekken met
tij mee, door de straat van Gibraltar, naar het westen\. Tot zover groetjes Wouter\\\
---------------------------------------------------------------------------------
Het is nu 23 juni 2019. Vandaag zit ik in het
zonnetje en 75 jaar geleden zag ik de zon voor het eerst in mijn leven.
Vandaag is het de eerste dag van de rest
van mijn leven en ben ik bij de poort van mijn vierde kwartaal. Een moment voor
bezinning.
Wat gaan we met het komend kwartaal doen.
Verder leven zoals ik nu doe, met in
achtname van de beperkingen die vergezeld gaan bij het ouder worden.
Momenteel doe ik de dingen die ik graag
doe. Ik ben zeer tevreden met de dingen die ik heb, in materiële - en
emotionele zin.
Als je niet meer geld uitgeeft dan je
ontvangt heb je een zorgeloos leven. Met het leven dat ik nu lijdt houd ik van
mijn AOW/pensioen geld over. Calamiteiten daar gelaten maar daar hebben we een
fondsje voor.
Projecties die in het verschiet liggen en die
ik nog wil realiseren:
-
Witte
Raaf in goede conditie houden.
-
De
overbodige zaken in mijn werkplaats Leeuwarden opruimen. (ruimte in volume en
de geest).
-
Afronding
van het project diesel montage in de Matra Murena (zie google…. sportauto matra murena)
-
Het
kleine motorvletje afmaken.
-
De
Pampus restaureren.
-
De
nodige hand en span diensten voor familie en vrienden.
-
En…..
nog een zeiltochtje naar Griekenland?? … Als de Raaf weer in top conditie is en
mijn fysieke omstandigheden goed genoeg zijn, wil ik daarover pas volgend
voorjaar over beslissen. En
anders…… Een goede eigenaar voor de Raaf zien te vinden en met een motorboot de
binnenlanden van Europa verkennen.
-
-----------------------------------------
Ik heb een plezierige verjaardagszeildag,
windje 4 bft. Omdat ik binnen “communicatie” bereik van de zuidkust ben, heb ik
plezierige contacten met mensen die met beide voeten op de vaste wal staan.
Felicitaties, appjes en telefoon gesprekken. Het geeft deze dag een extra
feestelijk tintje.. De voorgaande verjaardagen zat ik ook vaak op zee zonder
contact mogelijkheden. Minder leuk maar dan krijg je toch achteraf wel de reacties.
Tegen de avond is er geen kust meer te zien en ga ik de nacht in.
Relatief weinig wind we lopen 2 à 3
knoopjes, onvoldoende snelheid om aan de
energie behoefte te voldoen.
Weinig wind en golven maakt het, dat op
deze voor de windse koers, het schip soms plezierig en soms erg onplezierig
slingert. Het is niet anders. Helaas geen zijwaartse winddruk die het schip
vast in het water drukt. We het maar mee doen.
Maar we liggen niet stil en gaan gestaag door.
De volgende dag, maandag 24 juni, hebben we meer wind. Rond de vijf bft en we
klokken af en toe 7 knopen. Kan de stuurautomaat zorgeloos zijn werk verrichten
en kan ook de koelkast weer op “temperatuur “ komen. Jammer dat ik mij niet
realiseerde dat ook de accu’s wat nodig hadden. Daar kwam het niet van . dus in
de nacht moest ik dat bezuren. Af en toe de motor bij om de accu’s weer op te
peppen. Volgende keer maar meer met de hand sturen. Ook dat is geen probleem.
In de avond valt de wind wat maar de golven blijven nog een tijdje vervelend
doen. Als het donker wordt komt de wind wat meer uit het zuiden en varen we
ruime wind . Druk op het schip en we kunnen nu relaxed door de nacht
Doe volgend ochtend, het is dan Dinsdag 25 juni, komt er weinig
wind uit het oosten. Zeiltjes
weer goed zetten en op het “handje” varen we zo’n 2,5 tot 3,5 knoopjes westwaarts ..
Het is een hele één……..tonige….. dag!
-
De
hele dag één….. en dezelfde koers
-
De
hele dag één….. en dezelfde zeilvoering
-
De
hele dag de wind uit één….. en dezelfde richting
-
De
hele dag één….. en dezelfde windkracht
-
De
hele dag de één….. en dezelfde zon
-
De
hele dag geen wolkje gezien
-
De
hele dag geen land gezien
-
Slechts
één libelle gezien die op het kajuitdak land
-
Slechts
één containerschip gezien
-
Slechts
één kleine school grote dolfijnen gezien
-
Slechts
één….. en dezelfde mooie avond zoals zo velen.
De nacht verloopt anders , De eerste helft
is stik donker omdat de maan pas in de tweede helft van de nacht te voorschijn
komt.
Maar….. Er loopt een luchtstroom vanaf de
zuid kust van Sicilië via de zuidkant
van Sardinië naar de Balearen. Van deze luchtstroom maak ik nog steeds gebruik.
Volgens de weervoorspelling is er ook een luchtstroom die langs de kust van Spanje en de Balearen gaat, van noord
naar zuid. Deze luchtstromen komen
elkaar een keer tegen.
Als het donker is en ik heb mijn eerste slaapje
te pakeen komt er meer wind . dit loopt tot dik 5 bft. en de 7 Bft komt weer te
voorschijn. Wat gaat het verder worden??? Er
is verandering op komst??? In ieder geval strijk ik de kluiver. Voor de
wind doet hij niet veel dus naar beneden en opdoeken aan de reling. De wind
gaat ook meer naar het ZO dus varen we halve wind. De bezaan zou er bij kunnen
maar in het donker en niet wetende wat de veranderingen brengen, laat ik die
maar gewoon beneden. Na een tijdje neemt
de wind weer af . De golven en het rollen van het schip blijven over.
De stuurautomaat gebruikt nu veel omdat
deze op elke koetrswijziging, door golven veroorzaakt, gaat corrigeren. Dit
kost veel energie maar brengt weinig op.
Ik laat de regie over aan de Raaf en ga verder met mijn slaapjes. De wind gaat
weer oostwaarts en kan dus het schip alleen maar westwaarts duwen.
Na de wekker van 5 uur houd ik het ook
voor gezien. Geen wekker meer zetten en gewoon even lekker doorslapen. (buiten zijn er , in de verre omtrek, geen
schepen). Als ik wakker wordt, op woensdag
26 juni is de zon al boven de
horizon. De wind is gestabiliseerd en is op het niveau van gisteren. Zeiltjes
weer op orde maken en met een snelheid tussen 3 en 4 knopen, gaan verder met de
orde van de dag. Nog 50 mijl te gaan naar het zuid puntje van Formentera en nog
150 mijl naar Cartegena aan de Spaanse kust. De dag is als gisteren. In de
avond komt Formentera in zicht en heb ik weer “wal “cotact. Even bijpraten en
het weerbericht ophalen. Dat is nog
steeds overeenkomstig de verwachtingen. Meer wind uit het NO en dat
bevestigd zich ook.. Het wordt 5 tot 6. Met de hele dag zon, Op koers gaan we
plat voor de wind. Grootzeil uit op de bulletalie en de kleine genua te loevert.
Snelheid 6 tot 7 knoopjes. Genoeg voor
de energie voorziening. De Raaf vaart zichzelf. Ik houd de windrichting en
windkracht in de gaten. Zo gaan we de nacht in.
Donderdag 27 juni liggen we om 16:00 uur al voor Cartagene. Voorlopig dezelfde
koers aanhouden. Het wordt bijna eentonig.
Dat houdt in dat we rond 4:00 uur in de
morgen van vrijdag 28 juni, bij
de ZO punt van Spanje zijn. De weersanimatie geeft aan dat de luchtstroom waar
ik nu inzit doortrekt naar het midden van de “trechter “ van Gibraltar. Pas halverwege
buigt de luchtstroom richting Gibrlatar. De wind blijft rond de 5 tot 6 bft.
De
praktijk is iets anders, na de ZO punt buigt de luchtstroom al af richting Gibraltar,
Ik ga een stukje daarin mee, zeilvoering aanpassen en ik vaar dan halve wind
richting het midden van de trechter. De animatie gaf aan dat daar het langst de
wind richting Gibraltar blijft staan. Daarna valt de luchtstroom uiteen. O.a.
door de invloed van het hoge gebergte aan de zuidkant van Spanje. Als we geluk
hebben kunnen we op het “staartje” Gibraltar nog halen, zo niet dat krijgen we
wisselende winden met uiteindelijk een westen wind. Het laatste stukje zijn dan aan de windse
koersen. We gaan het beleven. Voorlopig varen we nu halve wind richting het
midden met een winde 4 bft. zonnetje erbij en het gezapige leven kan zijn
voortgang hebben. In d middag zetten we koers op Gibraltar. Halve wind wordt
plat voor de wind , dus met de nodige schommelingen krijgen we er weer gratis
bij.
Om
een uur of zes gaat de wind liggen. Daar hebben we niet op gerekend. Het blijft klappen met de zeilen dus die doe
maar naar beneden. Muziekje erbij en wachten op wind. Dat is het enige wat ik
te doen heb.
Als ik tegen zonsondergang mijn rondje
over het dek maak zie dat ook mijn grootzeil een torntje heeft. Zo oud zijn de
zeilen toch ook weer niet! Direct maar repareren, het is nu toch windstil. Als
het naadje gerepareerd is, is het donker.
(Nou
ja, zeilen niet zo oud?.... de zeilen zijn van 2007, de tijd gaat toch sneller dan je denkt!! De vorige zeilen zijn ongeveer 20 jaar
meegegaan, maar die hebben tussentijds ook nog een extra stiksel gekregen.)
Bij
het maken van de nieuwe zeilen heb ik om extra brede naden gevraagd met drie stiksels.
Nu kan ik op mijn eigen machine daar nog twee verse stiksel tussen doen. Eerst maar
zien thuis te komen.
Soms heb je van de plukken van schepen die
voorbij komen. Als of ze allemaal tegelijk uit de sluis komen. Ik tel er in de
directe omgeving zo’n 20 stuks. Er is hier geen scheidingsstelsel dus oost - west
en west - oost gaat door elkaar. Ik zit daar tussen met nul knopen snelheid. Ik kan altijd nog met de motor weg komen maar
dat is niet nodig.
Het AIS systeem is daarbij een geweldig
hulpmiddel. Ik kan zien wat er om mij
heen gebeurd, welke schepen welke koers en snelheid varen. Dat kunnen ze van
mij ook zien. Ik ben dan ook erg blijk dat ik deze voorziening heb.
Als alles weer op rit is komt er een beetje
wind uit het noorden, Zeiltjes maar weer omhoog. Ook wel zo handig om mijzelf goed
zichtbaar maken als dat nodig mocht zijn. Als ik de deklichten aanzet
verlichten ze het zeil en dat is dan een groot verlicht oppervlak, Goed te zien
dat ik een zeilboot ben.
Met 3 knoopjes snelheid beginnen we aan de
nieuwe dag. Zaterdag 29 juni. Wat zal deze dag brengen?
…….. niet wat we graag zouden willen…………
In de nacht is erg geen wind. De zeiltjes
gaan eraf en ik laat het schip maar dobberen. In de ochtend zie ik dat we
zuidelijker liggen dan gisteravond. Wel zo plezierig want nu zitten we niet in
de doorgaande route van de koopvaardij. Vandaag zie ik dan ook geen schepen.
Wat ik wel zie zijn rimpeltjes op het water, ten teken dat er sprake is van
enige luchtverplaatsing. Dat is dan ook alles.
Je kan natuurlijk de motor aanzetten, maar
voor hoelang?? Een uurtje…. 24 uur…… en
dan …..waarom ging ik ook alweer naar Nederland?? …..Omdat de motor een
aandrijving niet meer naar mijn zin hun werk doen. Hoelang kan ik daar nog een beetje op
rekenen. In Griekenland kreeg
ik daar geen antwoord op.
Dus
geen overbodige aanspraken maken op de motor en de aandrijving. In de
middeleeuwen gingen ze ook op zeil naar Indonesië. Zelfs vandaag de
dag…….. de Volvo Ocean rond de wereld
is ook zonder gebruik van motor. Waarom zou de Raaf dat ook niet kunnen!!!!
Aan de eind van de middag weet de Raaf met
4 knoopjes wind en enige deining toch nog 0,8 mijl snelheid er uit te persen. Daarbij
houdt het schip zichzelf ook nog eens op koers. Heerlijk kan ik mooi een middag
dutje doen.
Om zes uur moeten we nog 80 mijl met een
koersje van 290 graden. We varen nu rond de 260 graden. Het gaat de goede kant op.
Verwachtingen???... Die zijn meestal
optimistisch met daarna de kater van tegenvallende resultaten.---- Zoals
vandaag.--- De wind is twee dagen
eerder gestopt met blazen dan voorspeld en daarna worden wisselende zwakke
winden met veel windstiltes verwacht. Daar
zitten we nu in. Hoe lang het gaat duren?? ….. geen verwachtingen
…..geen teleurstellingen….. maar eens… .. .. ..
….. komt Gibraltar weer in zicht!
Met de kleine windzuchtjes probeer je
altijd de beste koers te bepalen. Bij
nauwelijks 1 knoop snelheid en een windje van 3 knopen doe je niet zoveel. Toch
maar eens serieus naar de navigatie kijken. Het blijkt dat de kompaskoers
anders is dan de koers over de grond. Dat geeft aan dat er een stroming is. Een verklaring waarom ik
zoveel naar het zuiden gedobberd ben.
De middellandse zee kent nauwelijks
invloeden van de getijden. Westelijk van de straat van Gibraltar zijn er wel
getijden en een niveau verschil van zo’n 3 meter. Dat heeft zo zijn uitwerking
in de “trechter” oostelijk van de straat van Gibraltar.
Ik
heb geen stroomatlas van dit gedeelte als die sowieso wel bestaat. Ik heb wel gegevens
over stromingen en getijden in de straat. Daar wordt o.a. vermeld dat er veel
meer water de Middellandse zee ingaat dan er uit komt. Veel zon, veel verdamping, veel water
toevoer. Dus hebben we ook te maken met stroming.
Er komt een wind verandering, we krijgen N
en dat gaat naar 5 bft. Dat is mooi , we zijn er klaar voor. Na een half uur….
Weg wind. Pas rond 24:00 krijgen we weer wind uit het westen. Nu ik daar meer alert op ben zie ik
afwijkingen t.o.v. de kompaskoers van 20 graden. Voor dit moment in mijn
nadeel.
Kompaskoers noordelijk ( 001 graad), koers over de grond 020 graden (GPS koers). Dat houd in dat ik wel hoogte win maar niet
dichter bij Gibraltar. Ik vaar door totdat ik weer bij de doorvaart route kom.
Ik kan doorvaren naar de zuidkust van Spanje , maar dan moet door de
doorvaartroute heen, of ik ga overstag meer westelijk varen. We varen dan ruim
vijf knoopjes.
Rond 13:00 doe ik dat, de kompaskoers is,
met wind en golven tegen: 230 graden, terwijl
de koers over de grond 200 graden is. Kennelijk is er ook nog stroom vanuit het
westen. Dat wordt dus heen en weer varen voor Gibraltar, wachten tot er andere
omstandigheden komen waar ik mijn voordeel mee kan doen.
Na een tijdje zie ik dat de zuidelijke
route geen Soelaas biedt. Ik besluit om overstag te gaan en de Spaanse
zuidkust op te zoeken. Daar zijn havens
en heb ik weer digitaal contact met de vaste wal. De wind wordt ook wat minder
en ik moet het doen met rond de 3 knoopjes voortgang.
Vanuit het voordewindse rak had ik nog
steeds de kleine Genua opstaan. Maar nu, met weinig wind en golfjes tegen, is
dat toch te weinig. Kluiver en stagfok gaan er weer op dat geeft meer druk op
de voorkant van het schip. We we gaan daardoor ietsjes sneller en soepeler door
de golven.
Ook worden we, net als vannacht, enige
tijd van een escorte voorzien. Grote
dolfijnen met en ronde (walvis) kop, zwemmen een heel stuk mee. Blijven op
gepaste afstand en doen geen gekke dingen. Wel zo aardig.
Om 21:00
zijn we “nog maar” 62 mijl van Gibraltar
af. (rechtstreeks gemeten). We hebben
vandaag heel wat mijltjes gevaren om een beetje dichter bij Gibraltar te komen.
Maar ja, onze Oost-Indiëvaarders, die na
jaren terug kwamen moesten vaak ook nog dagen voor Pampus liggen voordat de
omstandig gunstig genoeg waren om Amsterdam binnen te varen.
Dus….
Nog even geduld. Het is alleen lastig dat
ik het thuisfront deze omstandigheden niet kan meedelen. Eerst ga ik als een
speer en vlak voor de deur het en weten ze niet wat er gaande is. Eerst maar
naar de Spaanse kust zien te komen. Voorlopig ziet het er naar uit dat het een
rustige avond en nacht wordt.
Tegen de ochtend van maandag 1 juli zie ik
de Spaanse kust. Ik kom iets ten oosten van Estepona uit. Er is een lekker windje en met een korte slag de zee in en lange slag langs de kust heb ik goed zicht
op de kuststrook. Stranden met veel appartementen en op de achtergrond hoge
bergen. In de middag krijg ik bezoek van de douane. Twee man van de Franse kant en twee man van de Spaanse kant. Uiteraard met beide een eigen moeder schip. Zij
hadden mij al bij Marokko gezien en vroegen zich af wat ik hier nu deed. Met
twee rubberboten komen ze op mij af. Vier mannen komen aan boord. Twee man duiken
meteen de kajuit in om controles uit te voerden en twee man blijven in de kuip
om de nodige administratieve handelingen te plegen. Ik vind het prima, hoe
meer controle hoe beter.
Nadat zij weer zijn vertrokken. Ik zit in de luwte van de kust met wering golven. Mooie gelegenheid om mijn zeilvoering
op orde brengen. De berg van Gibraltar is al inzicht en de mogelijkheid bestaat
dat er meer wind komt.. en zeker rond
die grote plumpudding van de Britten daar midden in de zee, kan het soms raar uitpakken. Er gaat een rif
in het bezaan. De kluiver gaar er vanaf en wordt vervanger door de kleine Genua
en ook de stagfok gaat er af. Ik heb een droog voordek . Kleine moeite on de
zeilen onderdeks te brengen.
Als
ik alles op orde heb gaat het ook weer harder waaien. Naar dik 6 Bft. Kleine moeite
om het grootzeil weg te nemen. Dat gaat prime en omdat we ruim aan de wind
varen vallen we niet zoveel terug in snelheid. Het is maar weer eventjes,. Dan
de twijfel, blijft het zo of komt de wind weer terug. Als we te weinig
zeil hebben (alleen de Genua en bezaan) lopen we niet meer soepel door de
golven . Het grootzeil er maar weer op. Bij Gibraltar aan gekomen krijgen we
wat meer wind , beetje teveel???. Voorlopig kan de Raaf dat prima aan. Als we
bij de punt komen, gaat het stevig doorwaaien maar we hebben daar ook kort en
steil golven. Ik vaar aan de wind. Dat wordt onderwater zeilen. Ik krijg zelfs
een slok water in de kuip wat ik nog nooit gehad heb. Eigenlijk te veel zeil ,
maar met alleen de genua en bezaan was ik er niet door gekomen. Als ik de
vuurtoren “vrij”vaar ga ik over stag. De baai is nu goed te bezeilen.
Ik was me al aan het bedenken hoe ik, met
deze harde wind , de anker manoeuvre uit zal voeren. De ankerplek ligt weliswaar beschut maar wel aan lagerwal.
Er wordt een andere oplossing gebracht. Als ik net een mijltje voorbij de vuurtoren ben valt de
wind weg. De hotse klotsende golven duwen mij nu verder de baai in. De zon is
voorlopig nog niet onder dus geniet ik nog even van het uitzicht op die Engelse taart. En andere scheepsactiviteiten. Ik wil wel bij zonsondergang achter mijn
anker liggen. Dus zet ik de motor maar bij. Mijn gebeden zin wederom gehoord ,
er komt een lekker winde windje en met een halve tot aan de windse koers vaar ik
het laatste stukje naar de ankerplaats bij de Spaanse stad La Linea.
Als de zon ondergaat zijn de zeilen
gestreken, en is alles gereed om een rustige nacht in te gaan.
Dinsdag 2 juli , staat er wat wind en zijn er golven. Ik heb geen zin om met het
bijbootje heen en weer te pendelen. Dus ga ik
naar de jacht haven. De Marina-Alcaidesa. Dan heb ik water en elektriciteit bij de hand.
Kan ik het schip even lekker schoon spoelen en de accu’s goed op peil brengen.
Tussendoor kan ik met de was naar de wasserette en in Gibraltar boodschappen
doen .
Als ik op de fiets naar Gibraltar ga is het
economisch contrast toch weer verrassend. Een groot verschil in bedrijvigheid
in La Linea en Gibraltar. In Linea zijn veel winkeltjes niet in gebruik, veel
achterstallig onderhoud en weinig activiteit. Het enige wat floreert zij
eettentjes en cafe’s. Gibraltar daarentegen wordt er hard gewerkt aan bouwwerken
en andere zaken. Er gaan niet voor niks 40 000 man per dag over de grens om
daar te werken. Wat weer lange autofiles bij de grens met zich meebrengt. Ook breng ik nog een bezoekje aan de
verkeerstunnel die ze aan de oostkant van het vliegveld aan het bouwen zijn. Nu
gaat al het wegverkeer over de start- en landingsbaan van het vliegveld. Met de
tunnel kan dan veel verkeer omgeleid worden. Of dat de wachttijden bij de
grenspost zal verminderen is nog maar de vraag. Een wat zal de Brexit brengen???? Daar zitten ze hier niet op te wachten.
Ik fiets nog even wat door het begin van
de stad en doe dan nog wat boodschappen
Whisky: 6,5 Engelse pond per fles. Als ik toch de grens weer over ga…… Overigens met de fiets is het ideaal. De
voetgangers worden via voetpaden door de grensposten geleid, maar met de fiets
ga je scooters achterna die tussen de wachtende auto’s doorrijden. Zonder oponthoud
ben je dan zo weer aan de andere kant van de grens.
Wat zijn
de vooruitzichten:
Weer voor komende dagen;
- Atlantische oceaan tussen Marokko en
Portugal: over het algemeen westen wind tussen 3 4n 4 Bft.
- Straat van Gibraltar: westen wind en zoals bekend kan het
halverwege bij Tarifa hard waaien. De
noodzaak is er dus om gebruik te maken van : “uitgaand” tij. Ik moet dan een één
uur na hoogwater uit Gibraltar vertrekken om daar optimaal gebruik van te maken.
Ga je te vroeg dan zit je met veel stroom rafelingen etc.
Woensdag gaat dat niet lukken. Donderdag
4 juli is het hoogwater om 04:57.
Vertrek
van de ankerplek: 06:00 dat is
bij zonsopgang en dat is mooi. Hebben we de hele dag voor ons.
Einde Reisverslag
2019 deel 4 .
Vaartocht
Griekenland naar Nederland .
---------
3e
gedeelte van de reis, van de zuidkust van Sardinië naar Gibraltar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten