dinsdag 18 juni 2019

Reisverslag 2019  deel 4 .
Vaartocht Griekenland naar  Nederland .
---------
Van Vlicho bay naar Sicilië vulkaan eilanden.

Note: we gaan terug naar Nederland om enige technische zaken op te lossen. (zie vorig verslag).  
De komende verslagen vertellen niet veel over de omgeving en mooie gebieden, maar zijn meer nautische verhalen over hoe we op een plezierige manier naar Nederland kunnen varen. Het gaat hoofdzakelijk over zeilen, wind en water. Voor lotgenoten/schippers interessant maar voor zeil recreanten minder interessant omdat er maar een paar stopplaatsen zijn en paar interessante belevenissen. Ook moet het deze keer zonder foto's . In de baai op Vulcano gaat internet niet zo goed.
Het vertrek.
Woensdag morgen 12 juni gaat om 07:00 uur de wekker af. Het anker kan uit de grond! He he, los van de Vlicho Glue! 
De laatste dagen was het erg warm 30 graden plus en dan is het niet meer zo leuk om in deze baai te liggen. In de middag is er wel wat wind die voor enige verkoeling zorgt , maar het is mooi geweest. De to- do lijst moest nog afgewerkt. De laatste voorbereiding om de zeewaardigheid van het schip te waarborgen, life lines aan dek, laatste controles, proviand op peil brengen etc. etc.  Rest mij nog om bij de havendienst van Nydri te melden dat ik de Griekse wateren ga verlaten. Dinsdag avond is alles gereed voor vertrek.
 ’s Nachts en  in de ochtend is er meestal geen wind. Prima gelegenheid om tussen de bootjes aan de kade af te meren en water te tanken. Om 8:30 vaar ik de baai uit, het stuk water tussen het eiland Meganissi en het eiland Lefkada ligt Noord zuid en ik moet naar het zuiden. Nu er geen wind is , de verwachting is een beetje wind uit het zuiden, doe ik dit stuk nog even op de motor.
De telefoonapp Windy, geeft een animatie van de wind ontwikkelen voor de komende dagen: Weinig wind uit het zuiden, op zee een windstil gebied ,maar bij de kust van Italië komt er wind uit het NO.
We moeten naar het westen, dus bij de keuze noordelijk of zuidelijk varen is de keuze dus noordelijk.
Als we westelijke koers kan oppakken is er ook enige wind. Alle zeiltjes (5 stuks) gaan omhoog en maken we vorderingen, dan valt de wind weer tijdelijk weg. Er komt westelijke wind. Zeiltjes wisselen voor de aan de windse koers en dan gaan we met 4- 5 knoopje aan de wind richting Italië!!.
Het  is allemaal maar voor een paar uurtjes en tegen de avond is er geen wind meer. De zee is vlak dus het valt allemaal wel mee. Ook de avond en de nacht brengt,   op een enkele zucht na,   geen wind.
Ik lig ongeveer 10 mijl uit de kust, geen vaarverkeer en snelheid nul. Ik besluit om niet elk half uur te constateren dat de situatie niet veranderd is en neem een normale nachtrust.
In de ochtend van 13 juni is er veel vocht in de lucht. Het eiland Lefkada is nauwelijks te onderscheiden en de wind is nul komma nul. De zee is plat. De zon is er wel maar die heeft het erg druk om de vochtigheid weg te werken.
Om de sleur een beetje te breken vaar ik een stukje op de motor, na een halfuurtje vind ik het wel mooi en gaat hij weer uit.  
Beter hier stil liggen en om elk zuchtje wind op te kunnen vangen dan in de baai achter het anker wachten op beter windverwachting. Ik ben nu in ieder geval onder weg.
De hele dag en ook de nacht  is het windstil met af en toe een zuchtje. Geen toeristen geen charterschepen alleen een paar koopvaardij schepen.  
Nu er geen golven en rimpelingen op het water zijn  , zie je de verontreiniging aan de oppervlakten. Allemaal kleine deeltjes met af en toe plastic folie.  Niet alles zal organisch afbreekbaar zijn. Treurig

De nacht breng ik door met alleen het bezaanzeil op. Als wat wind komt blijf het schip mooi “bij” liggen en hoef ik mij geen zorgen te maken. In de ochtend van vrijdag 14 juni wordt het geduld beloond. Windje Nw tot N, met een koers naar Messina kunnen alle vijf de zeiltjes op. Het log komt op 4 knopen te staan maar weldra trekt de wind, zoals voorspeld, aan tot een matige 5.  De zeilen werpen schaduw op de zonnepanelen, maar weldra loopt de snelheid op tot 5,,,, 6,,, en 7  knopen . Voldoende om de schroefas generator het werk te laten doen voor de koelkast en de stuur automaat. Het schip zorgt nu weer voor mij en ik kan doen waar ik zin in heb. Wennen aan het leven op zee, genieten van het mooie zeilweer, een beetje dutten en het verslag bijwerken.
Na regen komt zonneschijn ,     na windstilte komt er wind! 
Nu nog…..,  het is 11:30,   200 Mijl te gaan.  
De hele dag varen we tussen de 6 en 7 knopen, in de zon is het aangenaam en in de wind is het ook aangenaam. Binnen is het 25 graden dat is ook goed uit te houden. Verwennen dus.!!! Tegen de avond neemt de wind weer af draait een beetje en moet zijn weg voor de nacht weer vinden. De kleine Genua eraf en de stagfok er weer op. Zo…. nu kan de Raaf weer zonder stuurautomaat zijn werk doen, d.w.z. doordat er minder wind is en de golfbeweging schuin van achter komt is het lastig het schip goed uit te trimmen . Ach… een mens moet toch wat te doen hebben nietwaar??. We blijven aardig op koers met een vaartje tussen de 4 en 5 knoopjes.
In de ochtend van zaterdag 15 juni neemt de wind af en draait wat meer naar het westen. Er is enige sluierbewolking maar de zon laat zich wel zien. Met de huidige koers wordt dat het zuiden van Sicilië. Het is nu 11:00 uur en nog ongeveer 100 mijl te gaan. Dat is niet geheel volgens de weervoorspelling maar het is niet anders. Voorlopig houden we de vaart erin. Met 3 knoopjes kunnen we ook tevreden zijn en als wind weer wat aantrekt gaan we naar de vier.
Vandaag hebben we gasten aan boord. Een vogeltje dat wel erg schuw is. Moe van het vliegen rust hij /zij uit op de boot, maar als ik in beweging kom, vliegt ze weg om even later, als de rust weer gekeerd is, ergens op het schip te landen. Ik zet een schaaltje mat water klaar en wat muesli korrels maar daar wordt geen gebruik van gemaakt. Als ik een fok omhoog wil doen kruipt ze onder het zeil vandaan en vliegt weg.
Ook krijg in nog bezoek van een vlinder, vliegt ook zomaar een honderd zeemijlen van de kant af, alsof het niks is. Vandaag nog twee zeilbootjes, varend op  de motor gezien en dat was het weer voor vandaag.
De nacht gaan we weer in met windstilte. Zeiltjes naar beneden en slapen. Om een uur of één , het is dan zondagmorgen 16 juni, wordt ik wakker door een hoop gestommel. Waar die golven vandaan komen weet ik niet, er zijn geen grote schepen in de buurt,   een kleine aardbeving of …zoals ik later op de kaart zie,  varen we, met een diepte van 1500 meter over een zeer “bergachtige” bodem.  Als hier stromingen zijn heeft zo’n bergketen best zijn gevolgen aan de oppervlakte. Het is onplezierig maar het is niet anders.
Rond een uur of half zes wordt ik wakker omdat er wind komt. Dat is mooi. De zeiltjes gaan omhoog en we lopen al gauw tegen de zes a zeven knopen. We rekenen ons meteen al rijk. Mooie koers en een lekker vaartje dat schiet lekker op. Niks is minder waar. Het duurt maar een halfuurtje en dan neemt de wind af. De zon komt inmiddels op en de golven met van die korte hoge pieken erbij zorgen voor veel onrust. Het schip danst alle kanten uit.
We komen in een vicieuze cirkel.
-         Doordat er lastige golven zijn kunnen we geen snelheid maken.
-         Omdat we geen snelheid hebben kunnen we moeilijk koers houden. We kunnen de zeilen niet goed trimmen.
-         Omdat we de zeilen niet goed kunnen trimmen, kunnen we geen snelheid opbouwen. We hebben minstens 10 knopen wind nodig om dit te door breken. 
(later op de dag bij vlak water gaan we met 8 knopen wind met een snelheid van 4,5 knoop door het water.)
De zeilen gaan weer naar beneden, het bezaantje blijft staan als steunzeil om het slingeren iets te dempen en de motor gaat aan. Ik zie nog een schildpad voorbij zwemmen, wat moet die nou in zijn eentje hier midden op de grote zee???
Dichter bij de kust zal de zee wel wat rustiger zijn. Nog een paar keer geprobeerd om de motor uit te zetten maar beide opties zijn niet leuk.
We komen dichter bij de kust, ik zie nog niets maar heb wel ontvangst op de telefoon. Via Watts app. lucht ik mijn hart bij Rob over te weinig wind. Hij kan er niks aan doen en heeft zelf motor problemen maar weet die weer op te lossen.
Het zeuren over de wind en het “krabben “ aan de mast heeft succes. Na de berichtgeving komt er wind en kunnen de zeiltjes omhoog. Ik heb nu ook de laatste weersvoorspelling en die geeft aan dat ik eerst NW wind heb en daarna zuid. Het werkt…. onder de kust is het rustig water en met niet al te veel wind gaat de Raaf lekker door het water.
Als de wind uit het zuiden komt vaar ik door tot aan de kust en moet ik nog een paar slagen maken om de ZO punt van Italië te kunnen ronden.  Het is een zwoel zomeravond en als de zon achter de bergen verdwijn t is de wind ook weg’. Die nacht brengen we dobberend door
 De voorspelling voor morgen is  windje 3 uit het noorden. Maandag17 juni word ik in de morgen gewekt door opnemende wind. Het wordt serieus en de windkracht gaat naar vijf Bft. Gereed maken voor zwaar weer.  
- Bimini verwijderen en de sprayhood opzetten’.
-         Om de winddruk op het schip te verminderen gaat de kluiver naar beneden.
(Ik heb alleen een boxershort aan, een hemd met T shirt . daaroverheen een thermopane anorak en voor de veiligheid een harnas en life line. E.e.a gaat gepaard met af en toe een douche met zout zeewater. Maar het water is niet koud.)
- Minder zeil op het voorschip ,,,dan ook minder zeil op het achterschip : …..Rif in de bezaan
- Om comfortabel  te varen bij windkracht 6 gaat ook het grootzeil eraf
-  De stag fok staat er nog. maar omdat de kleine Genua nog paraat op het voordek is gaat deze aan de voorstag omhoog en de stagfok naar beneden .
-  Zo .. nu het zaakje goed in evenwicht is kunnen we zonder problemen de elementen tot ruim windkracht 8 aan.
Zover komt het niet. Af en toe tegen  windkracht zeven maar meer ook niet . 
 Het schip kan weer voor zichzelf een voor mij zorgen.
Ik loop noch even onder de zoet water douche door en doe droge kleren aan. Zo we kunnen er weer tegen. In de straat van Messina heb ik tegen wind. Dus moet er gekruist worden dat is geen probleem. Aan de wind hoef ik niet te sturen en dat is wel zo relaxed. Ik ben al blij dat er veel wind staat, want met weinig wind wordt het passeren van de straat een mijl op zeven.
Als ik halverwege de straat ben moet ik op de helft van de oversteek weer overstag gaan omdat er een groot containerschip in de weg zit. Als ik weer dicht bij de kust ben zie dezelfde gebouwen  en oevers weer. Ra  ra.  Even nadenken . de wind is weer afgezwakt tot 18 knopen en onder ( te weinig) zeilvoering loop ik ongeveer 4,5 knopen  met golven tegen.  Als ga “meten”  constateer ik dat ik drie knopen stroom tegen heb. Het grootzeil maar weer omhoog en dat scheelt. De Raaf kan nu weer echt zeilen en we gaan naar de 7 knopen. Zo nu kunnen we de tegen stroom weer de baas. 
Bij de uitgang van de straat valt de wind terug naar 10 tot 12 knopen en dat schiet niet zo op. De golven zijn weer weg en ook is de tegenstroom afgenomen.
……………………………………………………
Ik zie hier ook  bijzondere vissersboten rondvaren ra… ra.
(Zie internet onder zwaardvisvangst en Messina)
 Midden op de boot staat een hele hoge mast met boven op een kraaien nest met mensen er in. Dan heeft het schip een boegspriet (loopbrug) die wel twee keer zolang is als het schip zelf.  De schipper die boven in het kraaiennest zit kan met een joystick het schip en dus ook de punt van de boegspriet boven de nietsvermoedende zwaardvis manoeuvreren
Dan is het aan de harpoennist om met de harpoen de zwaardvis te raken. De vissen kunnen wel 200 honderd tot 300 kilo zwaar zijn. De marktprijs ligt ronde 35 euro per kg. Dus als je er één vangt, dan heb ja ook wat.
Er voeren zo’n 8 boten rond maar ik heb niemand een vis zien vangen. Zelf heb ik wel een zwaardvis gezien maar die hebben ze niet gevangen. 
De volgende dag, op zee,  zag ik nog wel een school van die zwaard vissen. Ook die leven nog, maar voor hoe lang?? ………………………………………………………
Inmiddels is de stroom ook al verminderd en met behulp van de motor ga ik over de “drempel” van de zeestraat en ben ik weer op open zee. We gaan westwaarts. NO van Sicilië liggen een aantal vulkaan eilanden, De meest noordelijke is het vulkaan eiland Strombolie.
  Die vulkaan is af toe nog een beetje actief.
Dus zet ik koers naar de vulkaan eilanden. Voor zover ik op Google maps kan zien zijn dat interessante eilanden die veel toeristen trekken. Dus zijn er ook supermarkten. Kan ik weer wat vers fruit en groente en brood kopen.
 Maar  voor het zover is eerst de nacht door met weinig wind . Als de volgende morgen dinsdag 18 juni wakker wordt is er weinige wind en dat komt ook nog uit verschillende richtingen. De weersvoorspelling neem ik met  een korreltje zout (zout genoeg hier op het water). Het valt ook niet mee, om in een gebied waar geen luchtdruk verschillen zijn, een goede prognose te maken van windkracht en wind richting. We doen het er maar mee.
In de middag trekt de wind wat aan en.. werkelijk.... de wind brengt me naar het zuidelijkste eiland Vulcano. Daar is een geschikte baai en om half zes in de avond lig ik achter het anker. Goed gedaan , Morgen foerageren


Einde  Reisverslag 2019  deel 4 .
Vaartocht Griekenland naar  Nederland .
---------
Van Vlicho bay naar Sicilië / vulkaan eilanden.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten