Reisverslag 2025 deel 6
---------
Verblijf in
Griekenland met de Witte Raaf.
Kreta en
dan ???..naar de Dodekanesos.
Van het vorig verslag.
I.v.m. de staking op het
vliegveld is de vlucht een dag uitgesteld.
De afspraken/agenda’s etc, van Jeroen en Hilde zijn geregeld.
Morgen mooi weer en rond 19:00
vertrekt het vliegtuig.
Nog een dagje recreatie!!
Donderdag 10 april
Vandaag een ontspannen dagje. De zon schijnt!.
We nemen een binnendoor route
via Arkadi Monastery.
Een oud klooster, midden op een
hoogvlakte tussen de bergen!
Toch wel een bijzonder stukje
geschiedenis.
“Hoe leefde men in die tijd..”
Voor meer info zie: arkadimonastery.gr
En…. Voordat we gaan
vliegen….. eerst nog even smullen bij
een uitgezocht restaurantje van Jeroen in Iraklion. Smullen maar weer. Volgende week vasten!!
We zijn op tijd bij het
vliegveld.
Een overbuurmeisje uit de zeventiger
jaren , Ingrid, was ook op Kreta,
Zij zit in hetzelfde
vliegtuig. Ze is al door de douane.
Jammer,… kan ik haar niet
begroeten. Jeroen en Hilde wel.
Ingrid…tot ziens in Nederland!!
Het was kort maar een fijn
samenzijn hier op het mooie eiland Kreta!!
----------------------------
De vlucht heeft vertraging,
uiteindelijk zijn ze om 02:00 thuis… …..en dan nog…. “morgen”.. ……..dus straks……weer
aan het werk! Ik heb met ze te
doen.
Deze oude gepensioneerde man,
die in een oud lichaam woont, draait zich nog even om.
Mooi moment om dit verslag af te
sluiten!
Weest gegroet uit het mooie Kreta, ….. Wouter….
Het avontuur begint weer een beetje te lonken!
Voordat ik weer ga varen
eerst nog wat klusjes.
Gisteren was er een raar
geluid bij de vuilwaterpomp.
Hele dag mee bezig geweest
zonder resultaat.
Als het probleem opgelost is
volgt er wel een nabeschouwing.
Vertrek richting oosten,……
wordt twee dagen later.
In het weekend is het
havenkantoor dicht.
Dat moet dus vandaag geregeld
worden.
De gereviseerde keerkoppeling
van Kees is geplaatst maar het euvel is nog niet verholpen.
Voor Kees wordt het weer
afwachten voor wat komen gaat.
De “chef” monteur komt …maar wanneer????
Nog wat boodschapjes en de
avond is in aantocht.
Zaterdag 12 april
Vandaag naar de wasserette en
aan de schroefas gewerkt.
Schroefas praat.
Het probleem van de “losse” schroefas
was in Souda opgelost.
Echter bij het manoeuvreren
in Rethymnon “pakte” de schroef niet geweldig.
Kan ook aan mij liggen!
Komt dat door de aangroei op
de schroef of is er toch nog een “ slip” op de koppeling.
In Souda heb ik de koppeling gewoon
weer ineen geschoven en vast gedraaid.
Niet grondig schoongemaakt
etc. De volgende dag met kleuters varen!.
Het zit me niet lekker!!
Vandaag alles nog maar
losgehaald , schoon gemaakt, en…omdat ik
toch bezig was , de poelie voor de
schroefas generator verwijderd.
Die moet breder gemaakt
worden het aandrijf riempje loopt er nu steeds vanaf.
Een klusje voor de
werk[plaats in Leeuwarden.
Alles ontvet, in de anti
roest gezet en weer gemonteerd.
Proefdraaien en de merktekens
gaven aan dat er geen “slip” is.
Dat geeft rust tussen de oortjes.
Morgen maar kijken of ik het
water in ga om de schroef te poetsen en “kwasten” aangroei verwijderen.
Einde schroefas verhaal.
Zondag 13 april
Er is een koude wind vanuit zee. Ik voel me niet
geroepen om het water in te gaan. De schroef geeft voldoende kracht. Een andere
keer. De laatste boodschapjes gedaan. Een groot gedeelte van de dag besteed aan
het verslag. Dat is de deur uit!! Email afgehandeld, en dan is het alweer
donker. Douchen en de boel opruimen.
Water tanken . Morgen varen.
Maandag 14 april
Vandaag weer een mooie dag.
De koude wind is weg en er blijft de komende dagen een klein briesje over.
Omdat er komende dagen weinig
wind is, vervang ik de kleine Genua door de kluiver en kotterfok. Meer zeil
voor de mast….. zo is het zeilplan beter in balans en kunnen we iets meer
snelheid maken.
Voor ik vertrek nog een vers
broodje halen, afscheid van Kees nemen. Niets houd me meer tegen.
“Buiten” is er inmiddels en
klein briesje. Koers … oostwaarts. Langs de kust is het, ruim aan de wind, goed
te bezeilen.
De zon is er bij en met twee knoopjes snelheid, zakken we langs het lange strand van Rethymnon naar het oosten.
Vanuit zee zie je de
besneeuwde bergen bij Chania en Iraklion.
Het blijft een bijzonder
gezicht.
Als je met de verrekijker het
beeld dichterbij haalt waan je jezelf in de wintersport.
Daar waar de kustweg ophoud
en het binnenland ingaat is een groot stuk bergmassief. Hier en daar een klein
strandje , wat kleine stukjes bruikbare grond maar het grootste deel bergen met
weinig begroeiing. We krijgen wat windschiftingen naar de verkeerde kant dat
schiet niet lekker op. Ik heb me toch al voorbereid op een nachtje op zee.
Bijna volle maan , ook niet verkeerd.
Ik heb contact met Kees, ze
zijn druk bezig met zijn keer koppeling maar kunnen het euvel niet vinden.
Kees volgt mij op Vesselfinder en attendeert mij er op dat er vlakbij een
leuke baai is met een kleine haven.
Vanaf deze kant kan ik niets
ontwaren. Alleen maar rotsen.
Als ik Navily raadpleeg, de
app voor ankerplekken, zie ik inderdaad mogelijkheden.
Nog twee mijl.
De wind zakt inmiddels weg .
Op de motor het laatste stukje.
Mooie gelegenheid om de
zeilen te bergen.
Als ik om de hoek van een
rotspartij kom zie ik een leuke baai,
strand en bebouwing.
Nog een stukje verder een klein haventje.
Er is een vrij stukje kade waar ik royaal langszij af kan meren.
Een mini toeristen plaatsje.
Geen massa toestanden,…..en
.. op dit moment nog weinig toeristen!! De horeca is er wel klaar voor. Met een
paar bezette tafeltjes schiet dat ook niet op.
Medische praat
De laatste tijd heb ik last
van pijn in mij rechter bovenbeen.
Vandaag ook weer!!
De kade aflopen naar het
dorpje doe ik niet.
De fiets is in een mum van
tijd gereed en doe ik een kleine verkenning. Leuk maar geen bijzonderheden te
melden. Met fietsen geen last van mijn been!!
-------------------
Nieuwsgierig waar ik nu
ben??? ….. Op Bali!!!.... Een plaatsje
met aan een baai op Kreta.
Zie Google Earth , “Bali Griekenland” en je kan een beetje meegenieten
Dinsdag 15 april
Vanochtend nog maar eens goed
naar de bebouwing gekeken.
Ik denk toch wel dat 70 % appartementen
zijn en 30 % nog oude bebouwing.
Hoe was het hier 50jaar
geleden???
Neemt niet weg dat het nu
aangenaam rustig is en een hele mooie locatie om even te zijn.
De vissersboot achter mij,
had zijn netten opgehaald en nu wordt de vangst uit de netten verwijderd.
Een fijnmazig net met allemaal
kleine vis. Toch nog wel een inktvis die verstikte in het net raakte. Kassa
voor de visserman!
De Griekse katten zijn
geduldig en niet opdringerig.
Wachten rustig af, of hen ook
wat toebedeeld wordt.
Als de vissers daaraan gaan
beginnen is het einde zoek.
Half tien ben ik op het water….
zon en nevel bewolking met weinig wind.
We doen het er maar mee.
De kust is ruig met hier en
daar wat “dalen” tussen de bergen waar gretig gebruik van gemaakt wordt om…..
olijf bomen te planten!!!!. Zoals we al gewend waren , steeds weer
verwonderlijke stukjes natuurschoon.
Nog wat medische praat
De laatste
tijd heb ik last
van pijn in mijn rechter bovenbeen.
Via internet ben ik er achter
gekomen dat het hoogst waarschijnlijk een pees ontsteking is.
Te pas en te onpas meldt de pijn
zich.
Met fietsen totaal geen last
maar met lopen…. Ik heb gelukkig nog loopkrukken aan boord, zodat ik het e.e.a.
kan ontlasten.
Rust is een remedie maar
beweging moet ook blijven.
Op aanraden van Kees, de
dokterszoon……af en toe maar wat paracetamol.
De slaap periode doet het been
goed.
Zitten in de kuip, geeft geen
ontspanning.
Vandaag zoveel mogelijk horizontaal
in de kuip. Dat is geen straf…..
De Raaf redt zichzelf en met één
oog op de zon en het andere oog op de vlag in de mast, houd ik de koers in de
gaten.
Daarnaast de wekker op een
half uur, voor het geval ik in slaap val.
-----------------------------------------
Ik dobber een stukje vlak
langs het rots gebeuren.
Dan moet je wel een beetje op
letten.
In een dooie hoek van de kust,
de motor bijgezet om toch enige voortgang te bewerkstelligen.
Met weinig wind kom je daar
niet zo makkelijk uit!!
Als we om het “hoekje” van de
kust om zijn, is Iraklion al te zien.
Ten noorden van Iraklion
bevindt zich is het onbewoonde eiland, Dhia. Daar zijn drie baaien.
Eén daarvan wordt mijn
slachtoffer/ eind van de middag zit ik tussen Iraklion en het eiland.
De wind valt weg en de
laatste 5 mijl doe ik op de motor.
Het wordt de eerste baai van
een dor eiland.
Wel voorzien van een
kapelletje en een verlaten restaurantje.
Twee zeiljachtjes en een
vissersbootje achter het anker.
Navily, anker app, geeft aan…….
zand met rotsbodem.
Ik heb mijn lesje geleerd ….
er wordt een neuringlijn aan het anker bevestigd.
Je weet maar nooit.
Een leuke plek, veel steen
enige begroeiing en een klein strandje, bezet door een heleboel meeuwen!
De zeilbootjes vertrekken
weer en ik ben alleen.
Prima plek om de nacht door
te komen.
Woensdag 16 april
Vanmorgen heb ik het thermisch
ochtend windje gemist.
Daarna werd het windstil met
zon!!.
Vandaag wordt het een “blote
buiken dag” met weinig wind.
Op het motortje de baai
uitgevaren langs de zuidkant van het eiland richting oosten.
Op de hoek kwam wat wind uit het
NO ..
Kon ik mooi, aan de wind ,
vlak langs een hoge rotsen partij dobberen. Immens, zo’n groot massief.
Een mier zal zich net zo voelen als hij langs een zwerfkei loopt.
Geprobeerd om dat met foto’s vast te leggen. Lukt niet erg!
Genoeg gezien, koersje oost…
voorbij een bult in het water en voor de rest van de dag dobberen en een beetje
varen.
Als er wind was, kwam dat uit het noorden dus een bezeild
koersje. Snelheden tussen de 0,0 en 2 knopen.
Ik voer zo’n 5 tot 7 mijl uit
de kust. Dan zie ook de bergen achter de bergen.
Tegen de avond gekeken naar
een uitwijk haventje bij het plaatsje Malia.
Het schoot niet op. Dat wordt
dan haasten op de motor om op tijd binnen te zijn en morgen moet je weer weg
zien te komen.
Ik blijf vannacht op zee, ben
ik morgen, denk ik, op tijd bij de grote baai van Spinalonga.
Kan ik op mijn gemak een mooi
plekje uitzoeken.
We gaan de nacht in.
Grootzeil en fokken naar beneden
, er is vannacht geen wind. Voortgang
nul komma weinig.
Morgen bij de dagenraad zien
we wel waar we zitten. In ieder geval
ver genoeg van de kust.
Donderdag 17 april
Bij het ochtend gloren is er
nog geen wind. Nog even omdraaien,
Om een uur of negen komt er
wat wind uit het noorden.
Genoeg om de zeilen te hijsen……en……
zowaar de wind trekt ook nog aan.
We lopen tegen de 4 knopen ,
dat schiet lekker op en de “punt” waar ik omheen moet, is goed bezeilt.
Zonnetje er bij, het kan niet
beter!!.
De kust is niet anders dan we
gisteren.
Voor de “punt” zakt de wind
weg en draait naar het oosten.
De windmolens boven op de heuvel
rug hadden eerst ZO wind maar ook daar valt de wind nu ook weg.
Dan maar op het motortje de
hoek om ziet te komen.
Zo rond twaalf uur zijn we om de “punt” en hebben we een ander landschap .
De vesting werken van weleer, op het eilandje Kalidonia , zijn al te zien.
Gisteren was het vlak naast
de kust 40 meter diep, hier is het 5 meter diep met een zandbodem.
We komen bij het eiland Kalidonia,
een eiland met oude vestingwerken en later gebruikt als “Lepra kolonie “.
Het eilandje is een
verlengstuk van het eiland Spinalonga, slechts verbonden met een ondiepe
doorvaart route maar aan de westzijde van het eiland is een ruimer en diepere
invaart naar de baai.
Vroeger was het eiland van
strategisch belang. Het ligtpal voor de ingang van de baai.
Daar werd behoorlijk om
gevochten.. Vandaag de dag ??? ….er is
niet veel in deze wereld veranderd.
Voor meer uitleg en historie… zie internet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spinalonga
De baai is eigenlijk een
lange gestrekt binnenmeer , ongeveer 4 km lang en 1 km breed. Met een diepte
van 4 tot 6 meter en overal zandbodem. Ideaal om daar te vertoeven en te
ankeren.
Aan de zuidkant, en het einde
van de baai ligt van oudsher, de plaats
Elounda.
Aan de west kant van de
baai worden appartementen gebouwd.
Het verzadigingspunt is hier, bij lange na nog niet bereikt.
De oostkant van de baai is
nog ongerept.. Houwen zo!!
Er zijn wel haventjes, allen
voor kleine boten van de locals en de vele toeristen bootjes.
Ik vind een aangenaam
ankerplekje met een klein strandje waar je met de bijboot en fiets aan land
kan.
Mooi...eerst het been wat
rust gunnen.
Daarna de bijboot
tevoorschijn halen .
Morgen op pad en blijven we
hier liggen.
Medische praat..
Vandaag ruggenspraak gehad met
de huisarts in Nederland t.a.v. de pees ontsteking.
Medicatie voor de komende
tijd: 4x daags 2 x paracetamol , 3toto 4 x ubriprofen en een beschermde maagpil.
Ik maak een tijdschema :
08:00uur, 12:00uur. 16: 00 uur en 20:00 uur pillen slikken.
In de avond dan nog magnesium
voor de spieren , glusocamine voor het kraakbeen en dutasteride voor de
prostaat.. zo wordt het lijf voorlopig weer operationeel gehouden.
---------------------------
Vrijdag 18 april
Gisteren heb ik alles al in gereedheid gebracht om naar
de wal te gaan. Dus gaan met die banaan.
Naar het kleine strandje.
Fiets in elkaar en zuidwaarts
naar de plaats Elounda.
Ik fiets langs het strand en
de kades.
Die liggen vol met toeristenbootjes.
Uitstapjes naar het Vestingeiland/
Lepra kolonie.. Kalidonia.
Er varen nog maar een paar kleine
bootjes. De rest wacht op het hoogseizoen!!
Ik vind het gezellig toeristisch
druk.
Aanvang van het seizoen loopt
hier wat achter met Chania en Rethymnon.
De helft van de terrasjes
zijn open met een matige bezetting.
De anderen zijn nog bezig met
de voorbereiding.
Half mei gaat het echt los!.
Aan de oostkant van de baai,
of eigenlijk binnenmeer, ligt een eiland, of toch een schiereiland die
verbonden is met een vaste brug aan het eiland Kreta??
Bij de brug en kleine doorvaart naar open water richting Agios Nikolaos , staan een paar oude windmolens,
Het eiland is beschermd
middels een archeologische zone , dat is mooi blijft tenminste nog een ongerept
gebied over.
Er is een wandel route,
fietsen kan ook!
Dus een stuk met de fiets
verkent. Er is hier veel zwart gesteente. Lava?? Ik ben geen kenner, ik heb er
geen verstand van, het ziet er mooi uit..
Een stuk verder kom ik bij een mooie ankerplek, een baai in een baai. Ziet er goed uit.
Vorig jaar was Marty, de botanicus, aan boord.
Als je met hem op stap gaat,
wordt er meermaals even gestopt , “dat is een bijzonder plantje!! “ etc.
Daardoor bekijk nu de begroeiing
wat intensiever dan voorheen.
Volgens mij kwam het gezegde :….
“Al wat leeft en bloeit ons altijd weer
boeit.”
bij Jac P. Thijssen vandaan.
Het gezegde wordt wel veel gebruikt
maar niet in verband gebracht met Jac.P.Thijssen. (zie internet).
We vervolgen onze weg terug.
Boodschapjes doen en terug naar de boot. Een rustmomentje voor de ontstoken
pees.
Overigs het fietsen gaat goed
ik krijg geen protesten van het been, dat is wel fijn.
Vanochtend had ik ter
bescherming van mijn “kantoorhandjes”, een erfenisje van de chemokuur, mijn
werkhandschoenen aangedaan. Foto’s maken met handschoenen lukt niet.
Dus handschoenen uit.
Als je ze dan niet weer
aantrekt, ben je ze kwijt. Balen.
Dat ontdekte ik toen ik weer
aan boord was.
Na mijn rustmomentje kwam de
onrust….
Waar zou ik de handschoenen hebben laten liggen!!!
Het zelfde fietstochtje maar
weer overdoen. Geen straf maar wel zonder resultaat.
Als weer ter hoogte van de
Raaf ben fiets ik door langs de westkant van het “meer”.
Op het eerste stuk liggen
veel toeristen bootjes wachtend op het seizoen en daarna zijn alle mooie
plekjes ingenomen door villa’s en appartementen.
Nog wel een uitzicht punt
gevonden. … Uitzicht op “het” eiland aan
de ingang van het meer .
Langs de weg........ verder niets om naar huis te
schrijven.
Als ik aan boord kom staat er
aardig wat wind uit het noorden. Ik lig bij Elounda aan “lagerwal” met de
nodige golven.
Het plan was om de schroef
goed schoon te maken en de “kwasten” van het onderwaterschip te verwijderen.
Met die golven is dat niet
prettig. Anker op en richting uitgang
van het meer waar ik in de luwte van Spinalonga
kan gaan liggen.
Wel wind maar geen golven.
Een hemd met lange mouwen en een
zwembroek over mijn ondergoed, ga ik het water in.
Het valt best me. De schroef
van aangroei ontdaan en goed
schoongemaakt.
Steeds even ademhalen en dan
duiken.
Ook wat wierkwasten
verwijdert.
Daarna rondom het schip, rond
de waterlijn, de aangroei met een bordstel verwijderd.
Het lichaam vindt het zo mooi
genoeg. Aan boord ga ik onder de douche. Niet al te warm water maar warm genoeg
om even lekker te soppen en het lijfgoed te ontzouten.
Ik kleed mij warm aan maar
heb toch wat last van koude rillingen.
Dat getrut met dat oude lichaam ook!!!
De bijboot moet weer aan dek,
de zonnepanelen op zijn plek en de huiken eraf.
Morgen ochtend bijtijds
vertrekken naar Sitia ..
Ik ben weer helemaal
opgewarmd, een plezierige constatering… …en…met
zwemmen geen last van de peesontsteking!
Zaterdag 19 april
De weervoorspelling: wind uit
het noordwesten rond windkracht drie à 4 en zon!!....... Zondag geen wind dus aanpakken.
Half acht was ik wakker, acht
uur pillen slikken voor de pees.
Anker op en gaan.
In de baai hebben we zuiden
wind, zo ongeveer, want het varieert wel eens door de omliggende bergen.
Als ik het Lepra eiland /vesting
werk voorbij ben zie ik dat de windmolens op de bergrug wind uit het noord
westen hebben.
Ergens moeten die
luchtstromen bij elkaar komen.
Dat geeft nog wel wat
wisselingen van windrichting en kracht.
Het duurt even, als we een
redelijk eind uit kust zijn wordt het stabiel uit het NW.
Voor de Raaf betekend dat ruim
tot voor de wind richting Sitia.
We lopen tussen de 5 en 6
knopen dus dat schiet lekker op.
De zon is er wel, de zeilen
brengen schaduw en dan is het wat fris.
In de voormiddag naderen het puntje kust waar we omheen moeten naar de
haven van Sitia.
Was een mooi zeiltochtje. Op
zee stond een redelijke deining, bij de haven is deining nagenoeg weg.
Aftuigen en op de kade staat
André mij al op te wachten.
Eerst maar even afmeren en
dan nader kennis maken.
We hebben al een half jaar
via de telefoon cotact.
Nu handen schudden ….,
lijfelijk contact!
Aan boord nemen we en biertje
en hebben elkaar toch wel het nodige te vertellen.
De boot van André
André gaat op tijd van boord. Vanavond haalt hij een vriendin van het vliegveld Iraklon. Twee uur rijden en twee uur terug!!
Zij is hier voor een paar
daagjes.
Boot op orde brengen.
Morgen komen ze voor de koffie
aan boord van de Raaf.
Zondag 20 april
Pasen
Het wordt Grieks
zomerweer. André en zijn vriendin Elien,
komen aan boord … met…. verse stroopwafels uit Nederland!!
Ik drink geen koffie maar Irisch koffie?!!.
We
maken een uitzondering. André doet mee . Elien houdt het bij gewone koffie!
Er worden wat levens verhalen
uitgewisseld. Zij werkt o.a. bij de
arbeidsinspectie, daar heb ik in mijn loopbaan ook mee te maken gehad. Genoeg
stof om over te praten.
Elien moet nog vier weken werken
en dan komt ze voor langere tijd bij André aan boord.
Zij gaan weer op stap. Ik
haal de fiets te voorschijn.
Pasen in Griekenland!!
Pasen in Griekenland is een familiegebeuren.
Iedereen die kan, vriend en familie, wordt uitgenodigd.
Zij zijn dan met velen bij
elkaar.
Meestal is er een heel lam of
geit aan het spit. Dat moet wel weggewerkt worden.
Kortom een gezellig
familie/vrienden feest
In het dorp/stad is er niks
te beleven.
De winkel straten zijn leeg, alle winkels zijn
gesloten, je kan er een kanon afschieten.
De terrasjes.. op een enkele
na, waar dan een familie gebeuren is met
Griekse muziek, zijn ze allemaal dicht.
De kade, waar ik lig en waar
meestal wel wat reuring is met veel geparkeerde auto’s… . leeg en alles is
stil.
Toeristen….., een paar op het
strand, een paar op een terrasje , zij zoeken hun heil elders. Overigens , dat hoorde ik van André, zijn hier
niet zoveel buitenlandse toeristen, het merendeel is Grieks!
De andere helft is tegen een heuvelrug aan gebouwd.
Eind van de middag komt er
wat meer publiek rond de boulevard. Het blijft rustig.
Ik ga aan mijn verslag en
foto’s werken.
Maandag 21 april
Rustige dag , winkels zijn
nog allemaal dicht dus morgen fourageren.
De vaarmogelijkheden naar
Leros heb ik inmiddels ook al een beetje bekeken. Ik heb geen behoefte aan
tussenstops en wel om twee redenen.
1e Ik wil zo snel mogelijk de stalling en reis naar Nederland geregeld
hebben, dan is dat van mijn rug!!
2e Wil ik mijn
been zoveel mogelijk rust geven.
Een haven in- en uitvaren
betekend aftuigen afmeren etc. en bij vertrek e.e.a gereed maken, afvaren en
weer op tuigen .
Allemaal extra belasting voor
mijn been.
Als ik doorvaar kan ik veelal
lekker ontspannen blijven liggen.
Van Sitia naar de westkant
van Kos is ongeveer 96 mijl en naar het noordelijke puntje van Leros is
ongeveer 120 mijl. (rechtstreeks).
Woensdag is er een NW wind 4 à
5 Bft…..Ideaal voor de Raaf.
Als de beloftes waar gemaakt
worden wordt dat een ontspannen tocht.
Donderdag heb ik om 10:00 uur
een telefonische afspraak met de uroloog van het Meander ziekenhuis. Dan moet
ik wel, in de buurt van een eiland, telefoon
bereik hebben…. dat moet dan lukken.
Een zeilers bezoekje
Ik kreeg nog bezoek van een Nederlands
zeilers echtpaar.
Zij liggen nu in Agios
Nikolaos .
Morgen willen ze hier naar
toe komen en kwamen vandaag hier pols hoogte nemen.
Zij varen al een paar jaar
regelmatig met hun schip in de Griekse wateren.
De nodige ervaringen en herkenningen
kunnen dan weer uitgewisseld worden. Dat zijn de leuke ervaringen van het leven
aan boord.
Vanavond met André en Elien
uit eten. Eerst een borrel bij hun aan boord en dan de wal op!.
Het gaat niet allemaal
perfect en op tijd. Wel zo ontspannend.
Het wordt een gezellige avond
. Veel gelachen.. goed voor de gezondheid.
Dinsdag 22 april
Het is bewolkt dus geef ik
mijn been nog wat extra rust. Het is hier wat wisselvallig weer. Wind uit het
ZO, wat …wat minder…. Wat zon ..een paar druppeltjes. Blij dat ik vandaag niet
ben gaan varen. Morgen is er een constante wind uit het NW 3 tot 5 Bft.
Later krimpend naar west…
komt allemaal goed uit.
Rond de middag komen Christa
en Bram de haven binnen. Zij hebben geen wind gehad. Twintig mijl op de motor . Is ook goed te
doen.
Ik ben nog niet uit de pyjama
maar kan ze wel opvangen.
Thee aan boord van de Blue
Swan.
Als ik weer aan boord ben rond ik mijn ontwaak
ritueel af en ga boodschappen doen.
Bij de werf op Leros zijn,
voor zover ik weet, geen winkels van betekenis.
Hier is een grote supermarkt,
rekening houdend met de beperkte voorzieningen bij de werf, neem ik voldoende
voorraad mee voor aan boord.
Vanavond, we zijn dan met zijn
vijven, gezamenlijk naar een
restaurantje. Leuk!
Eerst maar een borrel op de
Raaf.
André en Elien hebben nog
geen kennis gemaakt met Bram en Christa.
Elien, Christa en Bram
Kees had wel een erg groot stuk vlees op zijn bordje!
------------------------------------
Het werd heel gezellig. De nodige reisverhalen
en plannen komen op tafel.
Aan tafel zitten vier 60gers
en 80 er. Ik zie nu ook het verschil.
Toen ik rond de 60 was, was
ik ook van “dat doen we effetjes”.
Nu heb ik dat ook wel.. neem
ik er meer de tijd voor!
Het “effetjes” word rustig aan dan breekt het lijntje niet!!
We nemen afscheid. Morgen
vroeg vertrekken!!
Woensdag 23 april
De zeiltocht van Kreta naar Leros
Half zeven wordt het licht en
wordt ik wakker!
Mijn gewoonte is altijd om
dan direct te gaan varen.
Meestal is er dan nog weinig
wind, gunstig om op te tuigen etc. en als de wind komt ben ik er ook.
Als je eerst gaat ontbijten
etc, … dan ben je gauw een uur verder en dat kan ook als je op zee bent.
De weersverwachting:
NW krimpend naar west 4 tot 5
BFT.
De zeilvoering:
Kluiver, kotterfok,
grootzeil en bezaan.
Voor de te varen koers de
optimale zeilvoering
Gaat het harder waaien dan eerst
de kluiver eraf / reven als dat niet genoeg is het grootzeil naar beneden.
De voorspelling ziet er stabiel
uit dus dat zit ook niet in de verwachting…. Je moet er wel op voorbereid zijn!!
Om zeven uur staan alle
zeilen en kan de motor uit!
Op vijf mijl buiten de kust ligt
nog drie eilanden bij elkaar.
Ik had gedacht dat, als we
aan de wind zouden varen , de eilanden groep aan de oostkant zouden passeren.
De wind zit echte meer naar het westen zodat
we de eilanden aan de westkant kunnen passeren.
Tegen de zon in en een
vochtige lucht zie ik alleen maar grijze silhouetten van de twee eilanden
Als we deze koers handhaven
komen we veel te veel westwaarts van de eilanden Kos en Leros.
Het laatste eiland laat ik aan bakboord en varen we een meer oostelijke koers.
Nu zien we de zon op het
eiland schijnen!! Het aanzien waard.
Voor een ruime koers moet de stuurautomaat
erbij.
Overdag is er zon, dus ook elektriciteit
om de stuurautomaat te voeden.
De zon zit nog wel achter de
zeilen, het schip ligt dus in de schaduw
maar in de loop van de dag gaat dat veranderen!
De Raaf loopt lekker, we
zitten ruim tussen de zeven en acht knopen.
Toch moeten we noordelijke
koers weer oppakken en zo geschiede. Tegen
vier uur in de middag hebben we het eiland Astrakidha dwars aan stuurboord en
inmiddels 60 mijl achter de rug.
Het eiland Astrakidha
Lekker doorvaren totdat de
zon ondergaat, dat is rond acht uur.
De zon neemt ook de wind mee.
Je ziet maar weer plannen heeft geen in. Het komt zoals het komt.
We zijn oost van het eiland Sirna.
Daarna krijgen we een windschifting krimpend naar het ZW.
We kunnen bijna west varen!! Dat is wel zo fijn want we kwamen wat te krap uit om Kos te bezeilen.
Nadeel is wel dat je dan de
golven op de kop hebt en dan is de Raaf nu net een spring paard.
Ook dat duurt maar eventjes , genoeg om voldoende hoogte te winnen.
Dan zet de wind weer door uit het NW, is noordpunt van Leros bezeild en trekt de wind
weer aan tot een stevige 5 BFT.
Zeil minderen is nog niet aan
de orde.
Met de huidige zeegang moet je binnen in het schip jezelf toch wel
stevig vast houden.
Voor mijn ontstoken pees is
dat niet zo fijn.
Konden we op de dag in de kuip
“horizontaal” om de pees rust te geven.
Nu moet elk half uur uit bed
klimmen, de kuip in en pols hoogte te nemen t.a.v. schip en omgeving. Via de
trap weer naar beneden.
Wordt door het been niet in dank
afgenomen!.
In de ochtend neemt de wind
wat af wordt het aangenamer.
Het laatste stukje op de hand
sturen om bij een klein eiland boven
Leros een ankerplaats in te schieten.
Om 9:00 uur ligt het anker,
in een beschutte baai, in het zand.
Zeiltjes naar beneden , mooi zo!.
Op tijd voor het telefoon
consult met het Meander ziekenhuis.
Tijd genoeg om even lekker
“bij” te slapen.
Ik lig hier beschut. Niemand te zien alleen meeuwen en geiten.
Heerlijk toch!!.
Als ik weer “bij de mensen” ben, berg ik de zeilen op een fatsoenlijke manier op.
De komende dagen /maand zal
ik korte afstanden varen.
Voor het gemak haal ik de
kluiver en kotter fok weg.
Met de kleine Genua is het
met de korte afstanden wel zo makkelijk.
Relaxed zeilplan voor de oude man.
De nacht breng ik in deze
baai door.
Einde zeilverhaal.
------------------------------------------------------------------
Na
zo’n tocht is goed om even stil te blijven staan bij……..
de “Ouderdomstoets”
De
vraag is dan …. ben ik nog in staat…… en wat de laatste tijd op speelt….. wil
ik dat nog wel!!
Afgezien
van het lastige been, was ik goed in staat om deze tocht te volbrengen. Ook al zou
ik zeilwisselingen moeten toepassen, dan had dat gekund. Qua lichamelijke
conditie oké.
Maar…
geest en lichaam moeten in evenwicht zijn!
Wil
ik dit nog wel….. dat is een lastige……..
Als
ik de 60gers zie met hun ondernemende geest, dan is dat bij mij wel aan het
tanen.
Puntje van aandacht!
Hoe
ouder je wordt, hoe meer je jezelf realiseert wat er allemaal fout kan gaan.
Ik
hen geen zin meer in het ad hoc oplossen van die probleempjes!.
Die
tijd heb ik wel gehad…….Ik hoef mij niet meer te bewijzen!
Dat
ze zich voordoen is een feit. Het gebeurt gewoon!!
Omdat
je ouder bent wordt het oplossen van problemen ook lastiger. Vergeetachtig,
minder gemotiveerd, mentale moeheid….
Waar
liggen die grenzen en waarom zou ik dat opzoeken.
Immers
de uitdaging van “dat kan ik wel” heb ik al achter de rug.
“Vroeger
“ had ik veel eerder de kriebels om het avontuur op te zoeken.
Lekker
windje, waar gaan we naar toe. Hier blijven doen we niet!!
Als
ik nu comfortabel in de baai lig, geniet ik daar volop van.
Zo
nodig verkassen, een andere plek opzoeken,..en van “dat moet je gezien hebben”…. Etc. …..Het
zwakt allemaal af.
Wat betekend dat voor de toekomst…
Rekening
houdend met het feit dat ik nu behoorlijk last heb van men been en daardoor
niet al positief ben, de volgende redenering!
Het
been is geen onoverkomelijke belemmering voor het doen van mijn werkzaamheden, toch
denk ik nu wel aan “afbouw”.
De Witte Raaf serieus in de verkoop brengen???
Ook dat wordt realiteit…. Aan alles komt een eind.
Serieus gaan denken aan een motorboot??
Een Gillissen
Spitsgatkotter met een 12voets jol in de davits??
-----------------------
Eerst
ervaren hoe het verblijf in Nederland is en wat dat brengt.
Daarna
weer terug naar de Dodekanesos om dat vaargebied verder te ontdekken.
Het eiland Simi staat nog hoog op mijn lijstje.
Ongeveer
15 jaar geleden was ik daar met een boot
van een kennis, Toen had ik zoiets van…. hier wil ik met de Witte Raaf
rondvaren!!
Dat is nu binnen handbereik!!
Als
de Dodekanesos voldoende verkend zijn……zo successievelijk weer naar het westen
varen.
Via de eilanden van de Egeïsche zee.
Weer
en weder diende, want qua windkracht etc. is het niet het meest plezierige vaargebied.
Hoppen
van eiland naar eiland, om dan in Poros / Peloponnesos te eindigen.
Van
Theo heb ik daar goede berichten van.
En…….
Kees doet, over het algemeen, alleen maar
dagtochten.
Zo
is hij vanuit Nederland naar Griekenland gevaren.
Dat
brengt rust en mogelijkheden.
----------------------------------------------
Daarna…….
rond de Peloponnesos richting Lefkas.
Van
daaruit ….. Italië … Zuid Frankrijk??
Na
het zomer reces van 2026 in Nederland, richting
Algarve om daar de winter door te brengen?
Het jaar daarop naar Nederland
varen?
Het zijn allemaal gedachten en mogelijkheden.
Het
wordt niet meer, wel minder en…….
…Altijd anders
dan we kunnen bedenken!!
Einde reisverslag no 6…….. Groeten… Wouter van de
Witte Raaf!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten