vrijdag 9 mei 2025

 

 Reisverslag 2025  deel 7

---------

Verblijf in Griekenland met de Witte Raaf.

Het noorden van Leros, een eiland van de Dodekanesos. 

 

Van het vorig verslag

Het laatste stukje op de hand sturen om bij een klein eiland  boven Leros een ankerplaats in de schieten.

Om 9:00 uur ligt het anker, in een beschutte baai,  in het zand.

Zeiltjes naar  beneden .

Op tijd voor het telefoon consult met het Meander ziekenhuis.

Tijd genoeg om even lekker “bij”te slapen.

Ik lig hier beschut.  Niemand te zien alleen meeuwen en geiten. Heerlijk zo.

Als ik weer bij de “mensen ben, berg ik de zeilen op een fatsoenlijke manier.

De komende dagen /maand zal ik korte afstanden varen.

Voor het gemak haal ik de kluiver en kotter fok weg.

Met de kleine Genua is het met de korte afstanden wel zo makkelijk. Relaxed zeilplan voor de oude man. 

De nacht breng ik in deze baai door.

 

Einde zeilverhaal.

 

 Vrijdag 25 april

Relaxed wakker worden. Een beetje zon en lawaai van de geitenbelletjes  die hier hun weg zoeken.

Na het ontbijtje ga ik naar de baai aan de overkant.

Daar waar de twee werven/ bootstalling bedrijven gevestigd zijn. Zowel bij de één alsook bij de ander, zie ik een heel “mastenbos”. 

Er liggen hier heel wat schepen.

Op beide werven bij elkaar zo’n 700 schepen!

 


Bij beide werven, Artemis Leros Boatyard en Navmare Marina en Boatyard, vraag ik offerte aan.

Twee werven met verschillende mogelijkheden….We  gaan het zien.

 

Ik fiets nog wat verder, ik zie dat er een waterbekken gecreëerd wordt niet voor het opwekken van energie, voor zover ik dat kan beoordelen, voor de opvang van water voor de drinkwater voorziening.

Van hieruit is ook  goed te zien waar de startbaan van het vliegveld ligt.

Geen foto gevonden zie google Earth


Naar de eerst komende plaats is een beetje te ver voor vandaag. Op de terugweg even bij het vliegveld langs.

Ik vroeg om een vluchtschema van dit vliegveld.

Ik kreeg een onbeduidend antwoord.

De  dame zit met haar hoofd ergens anders. Het vliegtuig is net geland, daar moet de assistentie bij verlenen, ik laat het daar maar bij,

Met mijn been doe ik het vandaag rustig aan . 

Ik heb wel een  ”lijstje” met dingetjes, daar is geen haast bij.

Eerst het been rust gunnen en het verslag verder afmaken.

 

 

Zaterdag 26 april

Er zijn geen winkels maar de bakker en de groenteboer komen omstreeks 12:00 uur bij de werven langs.

Bij de watersportzaak wat spulletjes gehaald en een heerlijk brood bij de bakker veroverd.

Ik ga weer terug aan boord. Ik lig aan een mooring bestemd voor in- en uitgaande schepen van de Navmare Boatyard. Dat is niet handig.





Een stuk verder de baai in, richting oosten is nog meer beschutting. Daar liggen ook een paar “langparkeerders”. Ik sluit me daarbij aan.

 

Zondag 27 april

Rondom de baai bij  Partheni is er op zondag echt niks te beleven.

Geen super, ook geen mini super.

 




Rond de baai zijn een paar huizen.



Een oorspronkelijke klein vissershaventje.

Visverwerkende industrie van vissersschepen en de visfarms.

Een militaire basis. 

Een kade voor grote vissersboten en de fishfarm boten

Navmare Boatyard, 

het vliegveld en Artemis Leros Boatyard.

Allemaal dicht.

 

Ik besteed  aandacht aan de ongrijpbare storing van mijn vuilwaterpomp.

De winkel  heeft Jabsco vuilwaterpompen op voorraad!.

Niet exact wat ik nodig zou hebben maar dat kan besteld worden. Mooi… eerst nog maar een zoeken naar het euvel!! 

 Lukt niet, het wordt een lastige,… ik kom daar later wel op terug. 

 

Lijstje gemaakt van wat ik nog allemaal moet regelen en doen voordat ik naar Nederland ga.

Het wordt weer een aardig lijstje. Allemaal kleine dingetjes waarvan het fijn is als dat gebeurd is.  Ik heb nog een maand de tijd.

 

Bij de watersportzaak, mijn laatste contant geld uitgegeven.

Ik had nog wat muntjes om een brood te kopen, één euro vijftig. … dat was het dan.

Hoe kom ik aan contant geld!!

------------------------------------

Geen zeiltochtje maar een fietstochtje, beetje langdradig verhaal….. voor elk wat wils!


De dichtst bijzijnde plaats is Alinda, gelegen aan de baai van Alinda.

Zie GoogleEarth,    “Alinda bay Leros”.

 

Volgens Google Maps . 5,5 km.

 Daar zal best wel een pin automaat zijn. 

Het is lekker weer dus…. Fiets in de bijboot en opstap! 

Een eindje verder op in de baai is een mooi beschutte hoek .

Daar ga ik, voor de nacht,  achter het anker.

  

De fietstocht.

 

We komen langs het vliegveld.

De aankomst- en vertrek hal is “mini”, net zoals de landingsstrip.

Niet geschikt voor grote vliegtuigen.  

We fietsen verder, hoor ik een fluitje …. nog een keer….met als  reactie een hels kabaal van rinkelende belletjes.

De geitenhoeder heeft contact met zijn kudde !!.

Ze komen allen haastig van de berg naar beneden.

Prachtig om dat spel te aanschouwen.

 

We moeten wel omhoog fietsen (ik en fiets).

Als we “boven “zijn , op het hoogste gedeelte van de weg, kom ik langs de wateropvang.

Zoet water zal op dit eiland gauw tot schaarste leiden. 

Er is nog druppel water te zien!

 

Van het hoogste punt van deze weg is er een geleidelijk neergaande weg naar Alinda.

Relaxed... Wel met de wetenschap dat ik straks hier wel weer tegenop moet fietsen!

 

Alinda is een toeristen badplaats gelegen aan een grote baai.


 

Daar zien we ook een soort van simpele jachthaven in wording. Anticiperend op de groei van de zeilvloot. 

Nu nog geen charters  maar hoe dat in het hoog seizoen is. dat weet ik niet.

Op een terrasje neem ik een lunch en vraag waar ik contant geld kan pinnen….In het plaatsje Agia Marina, aan de overkant van de baai!!. Daar … bij dat kasteel op die hoge berg. Mooi maar voor mij te hoog!

 

Dat was niet mijn bedoeling , het wilde maar een klein stukje fietsen!. Zonder contanten terug gaan we ook niet doen.

Google Maps geeft twee pinautomaten aan.

Ik ga op zoek naar de dichtstbijzijnde.

Via de kustweg en tussendoortjes van de oude plaats, kom ik in de buurt.

Het is niet al te duidelijk. Ik neem als laatste…. de route te voet!!.







Hele smalle straatjes en vaak ook met trappen.

De pin automaat, boven op de berg een groot kasteel/!   
Ik volg de aanwijzingen.

Met de fiets op mijn nek, de trappen omhoog.

Links is een nauwe doorgang… dat zal het niet wezen.

Rechts…. stijl omhoog naar de grote weg. Dat zal beter uitkomen. Boven aangekomen nogmaals Maps goed bekeken .

Ik had toch links af gemoeten!!.

Zo zie je nog iets van dit dorp!!.... Heb je geen gids voor nodig!

Kom ik, daar waar Maps zegt : klaar”…….   geen pin automaat te bekennen.

Gevraagd aan een oude  Griekse dame.

Met mijn pinkaart duidelijk gemaakt, wat ik wil.

Haar man wordt er bij gehaald.  “Harbour”  … kwam er uit.

Dan maar weer naar beneden naar de haven waar ook een ferry regelmatig komt

Navraag gedaan bij een restaurantje. Die moeten het toch wel weten. Die weten het ook. Hier is geen automaat. De enige automaat die in deze omgeving is. is boven in het dorp. … Dank U!!...


Ik laat me niet kisten, dan maar weer een steile weg omhoog naar de pin automaat….. Gevonden en… er…komt contant geld uit.

 

Als je omhoog moet fietsen, in de aller laagste versnelling met de nodige rust momenten, dan is de weg terug een eitje.

Dat is weer genieten.

Leuke uitzichten en wat mij ook opviel is,  dat er veel oude huizen / bouwvallen  in de verkoop zijn.

Duidelijk een achterstand ten opzichte van de doorontwikkelde toeristen plaatsen.    Daar zijn die plekjes al vergeven!!

Het loopt hier nog wat achter met de : “highlights”, ik vind het prima.

Die perfect gerestaureerde huizen en   restaurantjes hoeven voor mij niet.

 

We fietsen weer terug langs de kust. Slaan links af richting boot.

In etappes bereiken we het hoogste punt.

Vandaar laat ik mij door de zwaartekracht bedienen.

Aan boord een uiltje knappen.

 Komende dagen komt er veel wind uit het noorden.

Boot verkassen naar een rustige ankerplek. Ik zie ook dat er vier grote vissers boten aan de kade liggen . Hebben waarschijnlijk ook geen trek in harde wind.

 

Maandag 28 april

Het wordt vandaag een “werkdag”. 

Bootreservering regelen.

Vlucht regelen en daaraan vast…. de planning voor de afspraken in Nederland regelen.

Eerst maar naar Artemis Boatyard. Daar heb ik nog geen offerte van ontvangen.

Onderweg zie de “bakkers auto”.

Ik maan hem tot stoppen en heb zijn laatst bruine brood kunnen bemachtigen.

Bij de werf werd ik meteen geholpen.

De offerte valt iets hoger uit.

Bij de vertrekhal van het vliegveld, de zaak op een rijtje gezet.






De keuze valt op Navmare Boatyard.

 Nu dat besloten is kan het verhaal van het zoeken naar een geschikte bootstalling verteld worden, daarna weer verder met de orde van de dag.

 

 

Bootstalling op de kant.

Vorig jaar heeft de boot, tijdens mijn verblijf in Nederland, op de kant bij Preveza  gestaan. Dat is mij goed bevallen. Het ont zorgt veel!!

Voor dit zomer seizoen wil ik voor ongeveer drie maanden op de kant.

In Souda bay zijn er faciliteiten maar dat valt onder overheidsinstelling.

Na enig informeren bij een booteigenaar die daar in de winter op de kant stond, zou het in principe zomers mogelijk kunnen zijn.

Het kantoor dat daar over gaat is in Chania.

Ik heb wel een telefoonnummer gekregen maar via de telefoon werkt dat niet zo lekker.

Kunnen achterhalen war het kantoor is:  Peridou 24 street Chania.

Na enig vragen en zoeken, de ingang gevonden.

Bij mijn fietstochten door Chania ben ik er meerdere malen langs gekomen……. nooit opgevallen.

Probleem uitgelegd……. Stalling in de zomer alleen voor korte duur , maximaal 15 dagen, e.e.a.    i.v.m de cruise schepen die daar regelmatig aan de kade liggen. Het zal wel.

Ik denk dat het is voor beschikbaarheid van noodgevallen etc. 

Alternatief??  Een haven meer naar het westen van Kreta: Kissamos

Valt ook onder hun verantwoordelijkheid.

Veertig km verwijdert van de luchthaven.

Van deze mogelijkheid wordt ik niet vrolijk.

Volgende optie?? Sitia, geheel aan de oostkant van Kreta.

André ligt daar met zijn boot (te water) maar er zouden mogelijkheden zijn.

Vlakbij een vliegveld wat twee maal daags op Athene vliegt.

Niet verkeerd. Verder uitzoeken.

Dan heb ik van Kees ook nog een app gekregen, “noforeignland”.

Die geeft informatie over havens, o.a. of je op de kant kan, of je dan op je schip mag verblijven en of jezelf aan je schip mag werken.

Ik ben nog niet handig met de app. Kees moet mij nog maar wat les geven.

Helaas de app gaat steeds op “Tilt”.

Kees komt er ook niet uit later verder uitzoeken.

Naar het blijkt is de geheugencapaciteit van mijn telefoon te klein.

 

Ik heb een lijstje aangelegd waar ik, welke faciliteiten kan vinden. Kees heeft nog wat huiswerk gedaan en mij de nodige mogelijkheden aangereikt.

Via Google Earth kun je de jachthavens met stalling op de kant goed lokaliseren.

Voorlopig valt mijn keus op de twee werven ten noorden van het eiland Leros.

Gelegen bij een vliegveld.

Daar wordt, in ieder geval in de zomer, gevlogen naar Athene.    

Dat geeft mogelijkheden!

Tegen de tijd dat het e.e.a. gaat dringen focus ik mij op deze twee werven. Vanuit Sitia vaar ik naar de noordkant van Leros.

Zie voorgaand verslag.

 

Als ik bij de werven kom kan ik vastmaken aan een mooring.

Met het bootje en de fiets  naar de wal.

Op de Navmare werf is een goed uitgeruste  watersportwinkel. 

Goed om te weten!!,

De receptie wordt bemand door een jonge dame die mij een offerte verschaft voor respectievelijk drie – of vier maanden op de wal!! Op het fietsje naar de andere werf.

Die ligt aan de andere kant van het vliegveld.

Aan deze kant is de terminal van het vliegveld.

Vanaf  Navmare, lopend te doen.

Voor de andere werf Leros Boatyard, moeten we om de landingsbaan en wat hoogteverschillen beslechten.

Deze werf heeft een iets andere opzet,   Navmare is gericht op stalling en veel service t.a.v. onderhoud en diverse werkzaamheden aan het schip.

De andere werf is meer gericht op stalling met ruim voldoende service. 

Navmare heeft een boten lift met maximale breedte, kan dus geen grote catamarans aan.






Artemis heeft een cradle wagen die het water inrijdt, op die manier  het schip oppakt en direct naar zijn plaats brengt.

Zij kunne dus grote catamarans op de wal zetten.

Voor de offerte moet ik even wachten vandaag niet veel tijd maar morgen moet mogelijk zijn.  Komt via de E-mail.

 

De keuze.

Doorslaggevend is de botenlift, die is,  denk ik wat beter geschikt voor de Raaf en beter controleerbaar bij het ophijsen van de boot.

 

Beide werven zijn professioneel, en doen niet voor elkaar onder.

Een bijkomend voordeel van Navmare is dat het vlakbij de airport terminal ligt.

Vanuit Artemis moet je toch nog wel de taxi nemen.  

De Witte Raaf op hun cradle wagen was ook wel een puntje waar ze over na moesten denken. Het kon wel….

 

Zaakjes met Navmare geregeld. Stalling gaat per maand.

Drie maanden is wat kort. Eind augustus is het nog erg warm en druk!

Voor 4 maanden geboekt. Vrije keus om. In overleg, de tewaterlating in september te kunnen bepalen!

Twee weken vòòr 1 juni contact opnemen voor definitieve datum en tijd,  voor het op de kant zetten van de boot.

Einde bootstalling verhaal

 

 

Terug naar de boot.

Ik vind het hier een heerlijke omgeving.

Een beetje rommelig maar niet te veel. Overal zien je wel wat.  


Ik kan de foto's niet terug vinden!!


 

Een oud bootje, een oude auto, een oude boot. Wat moet je er mee…. Opruimen kost geld en het brengt niks op. Niemand neemt er aanstoot aan.

 

Er is een fris windje, met een rustpauze achter de vers groene begroeiing is een zaligheid .

Geen wind, wel zon en een heerlijk “groen” ruikende lucht.

 

 Aan boord vlucht geboekt  via Skyscanner.

Dat is niet mijn sterkste kant maar het is gelukt.

10:10 uur – 11:10 uur:  vliegen  van Leros  naar Athene  met Olympic Air



Het vliegtuig naarAthene

12:25 uur – 15:00 uur:  vliegen van Athene naar  Amsterdam met Transavia

 

Afspraak zien te maken op 5 juni,  met een keuringsarts voor verlenging van mijn rijbewijs. Het lijkt makkelijk, het is een doolhof van keurigs sites, datum en plaats. Uiteindelijk gelukt!!    

5 juni 13:00 uur:  rijbewijskeuring   in  Bussum.

Dan nog wel de voorwaarden regelen.

 Faciliteiten voor urine en een actueel medicatie overzicht.

Anders gaat de keuring niet door! . Ook dat is geregeld.

 

Elf juni heb ik een darmonderzoek.

De darm moet dan leeg en schoon zijn.

De schoonmaak actie begint op 4 juni, dagelijks innemen van poeders t.b.v. zachte ontlasting.

De rest is een dag vòòr - en op de dag van het onderzoek. 

Daarna nog een IC scan op 13 juni en op 18 juni een gesprek met de oncoloog.

Op  25 juni een prostaat operatie met zes weken herstel.

Als het allemaal naar wens verloopt is het oude lichaam weer door de APK.!

 

Dinsdag 29 april

Vandaag  vervolg van de administratieve handelingen etc.

Het was even ” kantoor houden” , wel mooi dat dit allemaal vanuit de boot, op een ankerplek op Leros,  allemaal geregeld kan worden.

 Tijd voor mijn zesde verslag de deur uit te werken en omdat deze week toch verwaaid is, de nodige kleine klusjes oppakken.

     

Woensdag 30 april

Weersverwachting komende dagen :  vandaag nog behoorlijk wind en een beetje zon. Tegen de middag regen en dat gaat door tot morgen avond. Daarna weer behoorlijk wind en zon.

 

Dus…. vandaag, op het fietsje, naar de super.

Een stukje fietsen zoals een paar dagen geleden.

 Op de terugweg zie ik een afslag naar de baai ten westen van Leros. Met mijn been gaat het beter en ik doe het verder rustig aan. 

Ik kan het niet laten, toch maar even kijken.



Ik ga door een mooi woongebied. Hier en daar uitzicht op zee, de vallei en de bergen.

Over het algemeen vrijstaande huizen met rondom grond.

Veelal gebruikt voor de moestuin. 

Het eiland is iets groter dan Vlieland en kleiner dan Terschelling.

Van oudsher is hier natuurlijk



het besef van zelfredzaamheid. 

Verse groente etc., wat in de super ligt, moet allemaal van buiten aangevoerd worden.

Al met al een plezierige en ontspannen woonomgeving.

De baai zelf is groot en “open”.

Enkele kleine strandjes, geen restaurantjes en toeristen.

Er liggen wat eilanden in de baai.

Op één van de eilanden is een kapel, verbonden met een dijk.

In Giekenland vindt je die, goed onderhouden kapelletjes, op de meest afgelegen en onmogelijke plekken.  Waarom???  Ik weet het niet!

 

Als anker gebied is de baai minder interessant en sterk afhankelijk van de heersende wind.

 De volgende baai, aan de westkant van Leros, is meer naar het zuiden.

Waarschijnlijk aantrekkelijker. Een baai, diep land inwaarts en gelegen bij de hoofdstad van Leros, de plaats Lakki.

Vanuit Lakki gaan diverse Ferry’s naar verschillende bestemmingen.

Gaan we nog wel een keer ontdekken.

Op het gemak fietsen we terug.

Het is een aangenaam fietsweer.

Nog even langs Artemis Boatyard om mijn beslissing te melden.

Wordt me in dank afgenomen.

 

We  gaan weer aan boord .

Eerst maar siësta vieren

 Het is koud…… Dan begint het ook nog te druppelen.

Gauw de huiken van de zeilen nemen.

De zeilen zijn inmiddels door het vele zout erg stug en onhandelbaar geworden.

Een uitgebreide douche zal ze goed doen.

Meestal doe je dat met de tuinslang en zoet water!.

De komende dagen is er regen…. een royale douche voor de zeilen.

Af en toe de zeilen omleggen en hopen dat het meeste zout oplost en wegspoelt.

 

Ik eet vanavond bloemkool. Er was niet veel keus in de super, brokolie en worteltjes heb ik al, verder weinig keus.

De kleinste bloemkool uitgezocht, die toch wel groot is.

De komende dagen veel bloemkool eten!!.  

 

Donderdag 1 mei

Op zo’n regenachtige dag en na de fietstocht van gisteren nemen we gewoon een luie dag. Het ontbijt wordt een brunch!

Met die wind vanuit zee is het nog koud ook. 14 graden.

Je kan beter in Nederland zijn ……De regen….    Er zijn wat spettertjes maar buien waar ik een beetje op gerekend kan , komen er niet.

 De weersvooruitzichten.

Na zaterdag wordt het warmer, rond de twintig graden en met de sterke zon erbij…. Je weet maar nooit…. De wind wordt minder. Volgende week…. Relaxte zeiltochtjes richting Simi!!!  jippie

 

Vrijdag 2 mei

In de nacht ook  weinig regen geweest. Ik heb nog aardig wat zoet water in de tanken dus met de tuinslang de zeilen nog maat even afspoelen.

 

Bij Olypic air moet ik nog mijn assistance indicatie regelen.

Bij de terminal werd het volgende verteld ”even bellen met Olympic air”. Als dat niet lukt kan het hier altijd op de dag van vertrek.

Gisteren aandacht besteed aan de vuilwater pomp . Nog geen oplossing gevonden. vandaag shoppen bij de boatyard.  Inmiddels een alternatief waar ik mee kan leven. Zie het technisch verslag hieronder.

 

Technisch verhaal over de vuilwaterpomp

Een ongrijpbare storing in de vuilwaterpomp of zit het ergens anders?? 

Als de pomp in werking is komt er bij elke slag een raar geluid uit. Hetzelfde als bij een boormachine die te zwaar belast wordt.

Na even gepompt te hebben blijft dat geluid continu.

Overbelasting van het mechaniek waardoor een veiligheid in werking word gesteld of is het gewoon slijtage,

We halen de pomp er uit en laten de pomp onbelast draaien.

Geen probleem. De afvoerpijp is aardig dicht geslipt.

Waarschijnlijk het probleem. Pijp schoon gemaakt en pomp gemonteerd.

Probleem niet opgelost.

 Pomp weer gedemonteerd.

De aandrijfmotor, gewoon een 24 volt ruitenwisser motor , weer laten draaien en geprobeerd om met en waterpomptang de draaiende as tegen te houden.

Geen reactie.

Wat zou het dan kunnen zijn??  Zou de aanvoerpijp verstopt zitten??  Als ik er op blaas hoor ik het water in de vuilwatertank borrelen.

Dus niet verstopt….. Nogmaals monteren….. Geen oplossing…..

 

Nu de pomp andersom gemonteerd. Nu gaat de pomp lucht in de vuilwatertank pompen. Geeft weer de Ratel.

Met nog wat water in de toevoer wordt de pomp helemaal boos.

Ik weet het niet meer.  Navraag gedaan bij de importeur in Nederland. Die weet het ook niet.

Wat ze wel weten is dat deze pomp niet meer geleverd wordt.

Er is een alternatief maar dan moet ik het hele leidingwerk aangepast worden.

Gaat niet gebeuren!!

De watersportwinkel verkoopt Jabsco waterpompen.

Misschien kunnen die nog het oude type leveren.  Dus ook niet!!

Een alternatieve oplossing is om gewoon een handlenspomp te installeren.

Die hebben ze niet bij deze watersportwinkel. Kunnen  ze wel bestellen, dat duurt lang en dan weet ik niet of die pomp wel past.

Op internet was een aanbieding van de juiste Jabsco 24 volt vuil waterpomp in de aanbieding. Bij navraag bleek dat die al verdwenen waren.

Fietsen naar de watersportwinkel bij de andere boatyard.

De juffrouw weet alleen de elektrische pompen aan te wijzen waar ik niks aan heb.

Ik zoek nog wat verder.

Ergens boven op de stelling staan twee handlenspompen.

Eén daarvan ziet er geschikt uit.

Doos open gemaakt en de pomp bekeken.

 Slang aansluiting hebben de goede maat en zitten op de juiste plaats. De steek van de bevestigingsgaten aan de wand is volgens mij iets kleiner , dat is op te lossen.

Deze pomp moet het zijn.

Een inderdaad. Alleen de steek  is een paar millimeter afwijkend.


De oude pomp

de montage plek


                                                de nieuwe pomp

De gaten iets aangepast en de pomp kan zo gemonteerd worden. Pompen en de vuilwatertank is leeg!!

Blijft de vraag nog .. wat mankeert er aan de elektrische pomp..

Ik neem de pomp mee en dag ga ik in de werkplaats in Leeuwarden dat verder uitzoeken.  Als die het weer doet heb ik in ieder geval een back-up voor als de pomp weer uitvalt!!

Einde technisch verhaal.

-------------------------------------------------

Dat was het weer zo’n beetje voor vandaag. De wind was minder en de zon deed zijn best . Het wordt weer aangenaam. Zaterdag zon en zondag… zon met minder wind.

Tijd om andere oorden te gaan ontdekken?? We gaan het zien.

 

Zaterdag 3 mei

Vannacht veel wind. Het giert langs de verstaging. In de ochtend blijft die wind. De zon kan daar niks tegen doen. Het ontbijtje in de kuip is geen onverdeeld genoegen. Mijn been maar wat rust geven.

Tegen de middag neemt de wind af .

In de baai zijn de nodige windschiftingen, een teken dat de harde wind periode voorbij is.

Ik ga het schip klaar maken voor de komende zeiltochten.

Fiets naar binnen, bijboot op dek, zonnepanelen op hun plek, huiken netjes opbergen etc.

En dan…. Zie ik een klein scheurtje in het grootzeil….

Waardoor het gekomen is ??  Ik weet het niet.

Waarschijnlijk met de  het afspoelen en royaal opdoeken van het zeil.

Een verticaal scheurtje van 5 cm. Niet zo ernstig. Morgen ochtend  met de “zeilsteek” repareren en dan aan beide zijde een stukje plakdacron er overheen plakken.

 

 

Einde zevende verslag.




                                                 Een verhaaltje ter afsluiting.

 Voor de geïnteresseerden  een verhaaltje over solo zeilen>

Solo----- zeil----- praat

 

Als je met je schip bij de wal ligt, het zij aan de kade/ steiger  of op een beschutte ankerplaats, dat is dan:

 

“Landleven aan boord van een schip”.

Een relaxte situatie!

Aan de kade heb je meestal walstroom en water tot je beschikking.

De fiets is bij de hand,  dus boodschappen, er even tussen uit op verkenning. Het kan allemaal.

Achter het anker is het iets minder, zij het dat minder last hebt van het “haven- c.q dorpslawaai” .

Elektra??

Geen walstroom voorzieningen geen watervoorziening.

Stroom voorziening wordt opgevangen door zonnepanelen en als er geen zon is stroom door de motor te laten draaien.

Water???

Je moet zorgen voor voldoende zoet water aan boord.

De Raaf  heeft wat dat betreft ruim voldoende capaciteit.

Daarnaast nog de mogelijkheid om zeewater uit de kraan te halen voor “alternatief” water gebruik, spoelen van de vaat, douche met zout water en later afspoelen met zoet water, aardappels koken in zout water etc.

 Als ik alleen aan boord ben, is er voor ruim twee maanden, voldoende water aan boord.

------------------

 Wil je op verkenning,  dan kun je meestal alleen met de bijboot, fiets en boodschappentas,  naar de wal.

T.a.v. van afstand naar de wal en wind kan dat wel eens lastig zijn. Het is allemaal goed te doen.

Het motto is dan:

Je leeft aan wal en bent af en toe op zee.

Ga je, voor langer dan een dagtochtje, de zee op, meer dan “een klokje rond” , dan wordt dat anders.

 

“Zeeleven aan boord van een schip”.

Een avontuurlijker bestaan dan “landleven”’ .

Dat is ook de uitdaging om op deze avontuurlijke manier, nieuwe plekken te ontdekken.

De aandacht op zee vraagt wat meer.

1e dagelijks boodschappen doen, gaat niet.

Dus zorgen voor voldoende voorraden. Water, voeding,  diesel.

2e positie bepaling, waar ben ik….. vroeger en nu.

Vroeger moest er een gegist bestek gemaakt worden.

Als je weet wat je snelheid is en de koers dan weet je, na een uur zeilen waar je zit, ook na twee uur,

Veranderd de snelheid en koers door wind schiftingen dan moet je dat in je berekeningen op nemen.

De getijde stroom spelen ook een belangrijke rol. 

Heb je land in zicht met merktekens , kan je “dwarspeilingen” maken.

Dan heb je ook nog de  sextant , “zonnetje schieten”.

Een methode om midden op de oceaan je positie te kunnen bepalen.  Etc, etc.

Kortom vroeger had je dag en nacht werk om je positie te kunnen bepalen.

Tegenwoordig met GPS en digitale apparatuur is dat veel makkelijker.

Druk op de knop en klaar is Kees.

3e radar.  Als er geen visueel zicht is kan je op de radar zien waar obstakels zijn, niet meer en niet minder, je bent gewaarschuwd!!

4e de AIS (automatic identification system).

Een heel efficiënt middel om ander schepen (die ook een AIS hebben) te lokaliseren.

Op het computerscherm kun uitlezen wat de koers en snelheid van dat schip is, omdat dat  ook bekend is wat mijn koers en snelheid is, rekent het systeem uit over hoeveel tijd je het dichts bij elkaar zit en wat de afstand dan is. 

 Is bijvoorbeeld over een kwartier de minimale afstand een halve mijl ….. dan moet je niet een half uurtje gaan slapen.

Maar is de minimale afstand over een twee uur 5 mijl, dan kan je rustig nog een half uurtje pakken.

Na dat half uur doe je weer een beoordeling van de nieuwe situatie. Dat doe 24 uur per dag.

Als je niet meer inslaap valt ben je ook niet moe!!!.. Uitgerust zijn en blijven is van cruciaal belang.

Komen er lastige omstandigheden, weersveranderingen, veel scheepvaart verkeer, dan moet je uitgerust zijn om langere tijd alert te kunnen blijven..

 “Even”  doorhalen, zoals je wel op het landleven kan doen, kan gevaarlijke situaties opleveren.

Vanwege vermoeidheid neem je geen juiste beslissingen meer en de kans dat dingen fout gaat wordt dan aanzienlijk vergroot.

5e Weersverwachting

Via de weersvoorspelling op je mobile wordt je uitstekend geïnformeerd!!

6e Basis principe is en blijft … elk half uur de wekker af laten gaan en de algehele situatie opnieuw beoordelen voor het komende half uur.

Je wilt niet tegen obstakels aan varen, dat zijn de kusten, ondieptes en andere schepen.

Door wind en weersveranderingen kan dat zomaar in korte tijd veranderen.

Als je dat niet doet en bijvoorbeeld inslaap valt, of je denkt een half uurtje een boek te lezen of wat computerwerk te doen, dan kan dat , zonder dat jet merkt, wel eens uitlopen tot één of twee uur.

Zit je vlak bij de kust dan kan dat catastrofaal  zijn.

Door vallen en opstaan wordt je wijs, deze lering heb ik getrokken uit voorgaande ervaringen, met behulp van mijn “engeltje “ ben ik daar goed vanaf gekomen!!

 

Mijn motto is dan ook…

Zodra je het zeegat uit bent en je kunt gaan slapen, doe dat dan ook. Je conditie moet op peil blijven voor als je dat echt nodig hebt!!

Meeste beginnelingen, die dagtochten gewend zijn kunnen dan de fout in gaan.

Als de dagtocht, door omstandigheden langer gaat duren…..

Ik red het nog wel.!!!

Bij het zicht van de haven zijn we oververmoeid,… die ton??? 

Ik zie hem niet. Het zal we goed zijn, ik zie de havenlichten al!!!   Jammer van die zandbank, die je over het hoofd heb gezien!!,

 hopen dat de reddingsdienst uitkomst biedt.

 

------------------------------------------------------

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten