Reisverslag 2025 deel 7
---------
Verblijf in
Griekenland met de Witte Raaf.
Het noorden
van Leros, een eiland van de Dodekanesos.
Van het vorig verslag
Het laatste stukje op de hand
sturen om bij een klein eiland boven
Leros een ankerplaats in de schieten.
Om 9:00 uur ligt het anker,
in een beschutte baai, in het zand.
Zeiltjes naar beneden .
Op tijd voor het telefoon
consult met het Meander ziekenhuis.
Tijd genoeg om even lekker
“bij”te slapen.
Ik lig hier beschut. Niemand te zien alleen meeuwen en geiten. Heerlijk
zo.
Als ik weer bij de “mensen
ben, berg ik de zeilen op een fatsoenlijke manier.
De komende dagen /maand zal
ik korte afstanden varen.
Voor het gemak haal ik de
kluiver en kotter fok weg.
Met de kleine Genua is het
met de korte afstanden wel zo makkelijk. Relaxed zeilplan voor de oude
man.
De nacht breng ik in deze
baai door.
Einde zeilverhaal.
Relaxed
wakker worden. Een beetje zon en lawaai van de geitenbelletjes die hier hun weg
zoeken.
Na
het ontbijtje ga ik naar de baai aan de overkant.
Daar
waar de twee werven/ bootstalling bedrijven gevestigd zijn. Zowel bij de één
alsook bij de ander, zie ik een heel “mastenbos”.
Er liggen hier heel wat
schepen.
Op beide werven bij elkaar
zo’n 700 schepen!
Bij beide werven, Artemis Leros Boatyard en Navmare Marina en Boatyard, vraag ik offerte aan.
Twee werven met verschillende
mogelijkheden….We gaan het zien.
Ik
fiets nog wat verder, ik zie dat er een waterbekken gecreëerd wordt niet voor
het opwekken van energie, voor zover ik dat kan beoordelen, voor de opvang van
water voor de drinkwater voorziening.
Van hieruit is ook goed te zien waar de startbaan van het vliegveld ligt.
Geen foto gevonden zie google Earth
Naar
de eerst komende plaats is een beetje te ver voor vandaag. Op de terugweg even
bij het vliegveld langs.
Ik
vroeg om een vluchtschema van dit vliegveld.
Ik
kreeg een onbeduidend antwoord.
De dame zit met haar hoofd ergens anders. Het
vliegtuig is net geland, daar moet de assistentie bij verlenen, ik laat het
daar maar bij,
Met mijn been doe ik het
vandaag rustig aan .
Ik heb wel een ”lijstje” met dingetjes, daar is geen haast
bij.
Eerst het been rust gunnen en
het verslag verder afmaken.
Zaterdag 26 april
Er zijn geen winkels maar de
bakker en de groenteboer komen omstreeks 12:00 uur bij de werven langs.
Bij de watersportzaak wat
spulletjes gehaald en een heerlijk brood bij de bakker veroverd.
Ik
ga weer terug aan boord. Ik lig aan een mooring bestemd voor in- en uitgaande
schepen van de Navmare Boatyard. Dat is niet handig.
Zondag 27 april
Rondom de baai bij Partheni is er op zondag echt niks te
beleven.
Geen
super, ook geen mini super.
Rond de baai zijn een paar
huizen.
Een oorspronkelijke klein
vissershaventje.
Visverwerkende industrie van
vissersschepen en de visfarms.
Een militaire basis.
Een kade voor grote
vissersboten en de fishfarm boten
Navmare Boatyard,
het
vliegveld en Artemis Leros Boatyard.
Allemaal dicht.
Ik
besteed aandacht aan de ongrijpbare
storing van mijn vuilwaterpomp.
De
winkel heeft Jabsco vuilwaterpompen op
voorraad!.
Niet
exact wat ik nodig zou hebben maar dat kan besteld worden. Mooi… eerst nog maar
een zoeken naar het euvel!!
Lukt niet, het wordt een lastige,… ik kom daar
later wel op terug.
Lijstje
gemaakt van wat ik nog allemaal moet regelen en doen voordat ik naar Nederland
ga.
Het
wordt weer een aardig lijstje. Allemaal kleine dingetjes waarvan het fijn is
als dat gebeurd is. Ik heb nog een maand
de tijd.
Bij de watersportzaak, mijn
laatste contant geld uitgegeven.
Ik had nog wat muntjes om een
brood te kopen, één euro vijftig. … dat was het dan.
Hoe kom ik aan contant geld!!
------------------------------------
Geen zeiltochtje maar een
fietstochtje, beetje langdradig verhaal….. voor elk wat wils!
De dichtst bijzijnde plaats
is Alinda, gelegen aan de baai van Alinda.
Zie GoogleEarth, “Alinda bay Leros”.
Volgens Google Maps . 5,5 km.
Daar zal best wel een pin automaat zijn.
Het is lekker weer dus….
Fiets in de bijboot en opstap!
Een eindje verder op in de
baai is een mooi beschutte hoek .
Daar ga ik, voor de
nacht, achter het anker.
De fietstocht.
We komen langs het vliegveld.
Niet geschikt voor grote
vliegtuigen.
We fietsen verder, hoor ik
een fluitje …. nog een keer….met als reactie
een hels kabaal van rinkelende belletjes.
De geitenhoeder heeft contact
met zijn kudde !!.
Ze komen allen haastig van de
berg naar beneden.
Prachtig om dat spel te
aanschouwen.
We moeten wel omhoog fietsen
(ik en fiets).
Als we “boven “zijn , op het
hoogste gedeelte van de weg, kom ik langs de wateropvang.
Zoet water zal op dit eiland
gauw tot schaarste leiden.
Er is nog druppel water te
zien!
Van het hoogste punt van deze
weg is er een geleidelijk neergaande weg naar Alinda.
Relaxed... Wel met de
wetenschap dat ik straks hier wel weer tegenop moet fietsen!
Alinda is een toeristen
badplaats gelegen aan een grote baai.
Daar zien we ook een soort
van simpele jachthaven in wording. Anticiperend op de groei van de
zeilvloot.
Nu nog geen charters maar hoe dat in het hoog seizoen is. dat weet
ik niet.
Op een terrasje neem ik een
lunch en vraag waar ik contant geld kan pinnen….In het plaatsje Agia Marina, aan
de overkant van de baai!!. Daar … bij dat kasteel op die hoge berg. Mooi maar
voor mij te hoog!
Dat was niet mijn bedoeling ,
het wilde maar een klein stukje fietsen!. Zonder contanten terug gaan we ook
niet doen.
Google Maps geeft twee
pinautomaten aan.
Ik ga op zoek naar de dichtstbijzijnde.
Via de kustweg en
tussendoortjes van de oude plaats, kom ik in de buurt.
Het is niet al te duidelijk.
Ik neem als laatste…. de route te voet!!.
Hele smalle straatjes en vaak ook met trappen.
De pin automaat, boven op de berg een groot kasteel/! Ik volg de aanwijzingen.
Met de fiets op mijn nek, de
trappen omhoog.
Links is een nauwe doorgang…
dat zal het niet wezen.
Rechts…. stijl omhoog naar de
grote weg. Dat zal beter uitkomen. Boven aangekomen nogmaals Maps goed bekeken
.
Ik had toch links af gemoeten!!.
Zo zie je nog iets van dit
dorp!!.... Heb je geen gids voor nodig!
Kom ik, daar waar Maps zegt :
“klaar”……. geen pin automaat te bekennen.
Gevraagd aan een oude Griekse dame.
Met mijn pinkaart duidelijk
gemaakt, wat ik wil.
Haar man wordt er bij
gehaald. “Harbour” … kwam er uit.
Dan maar weer naar beneden
naar de haven waar ook een ferry regelmatig komt
Navraag gedaan bij een restaurantje.
Die moeten het toch wel weten. Die weten het ook. Hier is geen automaat. De
enige automaat die in deze omgeving is. is boven in het dorp. … Dank U!!...
Ik laat me niet kisten, dan
maar weer een steile weg omhoog naar de pin automaat….. Gevonden en… er…komt
contant geld uit.
Als je omhoog moet fietsen,
in de aller laagste versnelling met de nodige rust momenten, dan is de weg
terug een eitje.
Dat is weer genieten.
Leuke uitzichten en wat mij
ook opviel is, dat er veel oude huizen /
bouwvallen in de verkoop zijn.
Duidelijk een achterstand ten
opzichte van de doorontwikkelde toeristen plaatsen. Daar zijn die plekjes al vergeven!!
Het loopt hier nog wat achter
met de : “highlights”, ik vind het prima.
Die perfect gerestaureerde
huizen en restaurantjes hoeven voor mij niet.
We fietsen weer terug langs
de kust. Slaan links af richting boot.
In etappes bereiken we het hoogste
punt.
Vandaar laat ik mij door de
zwaartekracht bedienen.
Aan boord een uiltje knappen.
Komende dagen komt er veel wind uit het
noorden.
Boot verkassen naar een
rustige ankerplek. Ik zie ook dat er vier grote vissers boten aan de kade
liggen . Hebben waarschijnlijk ook geen trek in harde wind.
Maandag 28 april
Het wordt vandaag een
“werkdag”.
Bootreservering regelen.
Vlucht regelen en daaraan
vast…. de planning voor de afspraken in Nederland regelen.
Eerst maar naar Artemis
Boatyard. Daar heb ik nog geen offerte van ontvangen.
Onderweg zie de “bakkers
auto”.
Ik maan hem tot stoppen en
heb zijn laatst bruine brood kunnen bemachtigen.
Bij de werf werd ik meteen
geholpen.
De offerte valt iets hoger
uit.
Bij de vertrekhal van het vliegveld,
de zaak op een rijtje gezet.
De keuze valt op Navmare Boatyard.
Nu dat besloten is kan het verhaal van het
zoeken naar een geschikte bootstalling verteld worden, daarna weer verder met
de orde van de dag.
Bootstalling op de kant.
Vorig jaar heeft de boot,
tijdens mijn verblijf in Nederland, op de kant bij Preveza gestaan. Dat is mij goed bevallen. Het ont zorgt veel!!
Voor dit zomer seizoen wil ik
voor ongeveer drie maanden op de kant.
In Souda bay zijn er faciliteiten
maar dat valt onder overheidsinstelling.
Na enig informeren bij een
booteigenaar die daar in de winter op de kant stond, zou het in principe zomers
mogelijk kunnen zijn.
Het kantoor dat daar over
gaat is in Chania.
Ik heb wel een telefoonnummer
gekregen maar via de telefoon werkt dat niet zo lekker.
Kunnen achterhalen war het
kantoor is: Peridou 24 street Chania.
Na enig vragen en zoeken, de
ingang gevonden.
Bij mijn fietstochten door
Chania ben ik er meerdere malen langs gekomen……. nooit opgevallen.
Probleem uitgelegd……. Stalling
in de zomer alleen voor korte duur , maximaal 15 dagen, e.e.a. i.v.m de cruise schepen die daar regelmatig
aan de kade liggen. Het zal wel.
Ik denk dat het is voor
beschikbaarheid van noodgevallen etc.
Alternatief?? Een haven meer naar het westen van Kreta: Kissamos
Valt ook onder hun
verantwoordelijkheid.
Veertig km verwijdert van de
luchthaven.
Van deze mogelijkheid wordt
ik niet vrolijk.
Volgende optie?? Sitia,
geheel aan de oostkant van Kreta.
André ligt daar met zijn boot
(te water) maar er zouden mogelijkheden zijn.
Vlakbij een vliegveld wat
twee maal daags op Athene vliegt.
Niet verkeerd. Verder
uitzoeken.
Dan heb ik van Kees ook nog
een app gekregen, “noforeignland”.
Die geeft informatie over
havens, o.a. of je op de kant kan, of je dan op je schip mag verblijven en of
jezelf aan je schip mag werken.
Ik ben nog niet handig met de
app. Kees moet mij nog maar wat les geven.
Helaas de app gaat steeds op “Tilt”.
Kees komt er ook niet uit later
verder uitzoeken.
Naar het blijkt is de
geheugencapaciteit van mijn telefoon te klein.
Ik heb een lijstje aangelegd
waar ik, welke faciliteiten kan vinden. Kees heeft nog wat huiswerk gedaan en
mij de nodige mogelijkheden aangereikt.
Via Google Earth kun je de jachthavens
met stalling op de kant goed lokaliseren.
Voorlopig valt mijn keus op de
twee werven ten noorden van het eiland Leros.
Gelegen bij een vliegveld.
Daar wordt, in ieder geval in
de zomer, gevlogen naar Athene.
Dat geeft mogelijkheden!
Tegen
de tijd dat het e.e.a. gaat dringen focus ik mij op deze twee werven. Vanuit
Sitia vaar ik naar de noordkant van Leros.
Zie voorgaand verslag.
Als
ik bij de werven kom kan ik vastmaken aan een mooring.
Met
het bootje en de fiets naar de wal.
Op
de Navmare werf is een goed uitgeruste watersportwinkel.
Goed
om te weten!!,
De
receptie wordt bemand door een jonge dame die mij een offerte verschaft voor respectievelijk
drie – of vier maanden op de wal!! Op het fietsje naar de andere werf.
Die
ligt aan de andere kant van het vliegveld.
Aan
deze kant is de terminal van het vliegveld.
Vanaf Navmare, lopend te doen.
Voor
de andere werf Leros Boatyard, moeten we om de landingsbaan en wat hoogteverschillen
beslechten.
Deze
werf heeft een iets andere opzet, Navmare
is gericht op stalling en veel service t.a.v. onderhoud en diverse
werkzaamheden aan het schip.
De
andere werf is meer gericht op stalling met ruim voldoende service.
Navmare
heeft een boten lift met maximale breedte, kan dus geen grote catamarans aan.
Artemis
heeft een cradle wagen die het water inrijdt, op die manier het schip oppakt en direct naar zijn plaats
brengt.
Zij
kunne dus grote catamarans op de wal zetten.
Voor
de offerte moet ik even wachten vandaag niet veel tijd maar morgen moet
mogelijk zijn. Komt via de E-mail.
De keuze.
Doorslaggevend is de botenlift,
die is, denk ik wat beter geschikt voor
de Raaf en beter controleerbaar bij het ophijsen van de boot.
Beide werven zijn
professioneel, en doen niet voor elkaar onder.
Een bijkomend voordeel van
Navmare is dat het vlakbij de airport terminal ligt.
Vanuit Artemis moet je toch
nog wel de taxi nemen.
De Witte Raaf op hun cradle
wagen was ook wel een puntje waar ze over na moesten denken. Het kon wel….
Zaakjes met Navmare geregeld.
Stalling gaat per maand.
Drie maanden is wat kort.
Eind augustus is het nog erg warm en druk!
Voor 4 maanden geboekt. Vrije
keus om. In overleg, de tewaterlating in september te kunnen bepalen!
Twee weken vòòr 1 juni
contact opnemen voor definitieve datum en tijd,
voor het op de kant zetten van de boot.
Einde bootstalling verhaal
Terug naar de boot.
Ik vind het hier een
heerlijke omgeving.
Een beetje rommelig maar niet te veel. Overal zien je wel wat.
Ik kan de foto's niet terug vinden!!
Een oud
bootje, een oude auto, een oude boot. Wat moet je er mee…. Opruimen kost geld
en het brengt niks op. Niemand neemt er aanstoot aan.
Er is een fris windje, met
een rustpauze achter de vers groene begroeiing is een zaligheid .
Geen wind, wel zon en een
heerlijk “groen” ruikende lucht.
Dat is niet mijn sterkste
kant maar het is gelukt.
10:10 uur – 11:10 uur: vliegen van Leros
naar Athene met Olympic Air
Het vliegtuig naarAthene
12:25 uur – 15:00 uur: vliegen van
Athene naar Amsterdam met Transavia
Afspraak
zien te maken op 5 juni, met een
keuringsarts voor verlenging van mijn rijbewijs. Het lijkt makkelijk, het is
een doolhof van keurigs sites, datum en plaats. Uiteindelijk gelukt!!
5 juni 13:00 uur: rijbewijskeuring in
Bussum.
Dan
nog wel de voorwaarden regelen.
Faciliteiten voor urine en een actueel
medicatie overzicht.
Anders
gaat de keuring niet door! . Ook dat is geregeld.
Elf
juni heb ik een darmonderzoek.
De
darm moet dan leeg en schoon zijn.
De
schoonmaak actie begint op 4 juni, dagelijks innemen van poeders t.b.v. zachte
ontlasting.
De
rest is een dag vòòr - en op de dag van het onderzoek.
Daarna
nog een IC scan op 13 juni en op 18 juni een gesprek met de oncoloog.
Op 25 juni een prostaat operatie met zes weken
herstel.
Als
het allemaal naar wens verloopt is het oude lichaam weer door de APK.!
Dinsdag 29 april
Vandaag vervolg van de administratieve handelingen
etc.
Het
was even ” kantoor houden” , wel mooi dat dit allemaal vanuit de boot, op een
ankerplek op Leros, allemaal geregeld
kan worden.
Tijd voor mijn zesde verslag de deur uit te
werken en omdat deze week toch verwaaid is, de nodige kleine klusjes oppakken.
Woensdag 30 april
Weersverwachting komende
dagen : vandaag nog behoorlijk wind en
een beetje zon. Tegen de middag regen en dat gaat door tot morgen avond. Daarna
weer behoorlijk wind en zon.
Dus…. vandaag, op het fietsje, naar de super.
Een stukje fietsen zoals een
paar dagen geleden.
Op de terugweg zie ik een afslag naar de baai
ten westen van Leros. Met mijn been gaat het beter en ik doe het verder rustig
aan.
Ik kan het niet laten, toch
maar even kijken.
Ik ga door een mooi
woongebied. Hier en daar uitzicht op zee, de vallei en de bergen.
Over het algemeen vrijstaande
huizen met rondom grond.
Veelal gebruikt voor de
moestuin.
Het eiland is iets groter dan
Vlieland en kleiner dan Terschelling.
Van oudsher is hier natuurlijk
het besef van zelfredzaamheid.
Verse groente etc., wat in de
super ligt, moet allemaal van buiten aangevoerd worden.
Al met al een plezierige en ontspannen
woonomgeving.
De baai zelf is groot en
“open”.
Enkele kleine strandjes, geen
restaurantjes en toeristen.
Er liggen wat eilanden in de
baai.
Op één van de eilanden is een
kapel, verbonden met een dijk.
In Giekenland vindt je die,
goed onderhouden kapelletjes, op de meest afgelegen en onmogelijke plekken. Waarom???
Ik weet het niet!
Als anker gebied is de baai minder
interessant en sterk afhankelijk van de heersende wind.
De volgende baai, aan de westkant van Leros,
is meer naar het zuiden.
Waarschijnlijk aantrekkelijker.
Een baai, diep land inwaarts en gelegen bij de hoofdstad van Leros, de plaats Lakki.
Vanuit Lakki gaan diverse Ferry’s
naar verschillende bestemmingen.
Gaan we nog wel een keer
ontdekken.
Op het gemak fietsen we terug.
Het is een aangenaam fietsweer.
Nog even langs Artemis
Boatyard om mijn beslissing te melden.
Wordt me in dank afgenomen.
We gaan weer
aan boord .
Eerst maar siësta vieren
Het is koud…… Dan begint het ook nog te
druppelen.
Gauw de huiken van de zeilen
nemen.
De zeilen zijn inmiddels door
het vele zout erg stug en onhandelbaar geworden.
Een uitgebreide douche zal ze
goed doen.
Meestal doe je dat met de
tuinslang en zoet water!.
De komende dagen is er regen….
een royale douche voor de zeilen.
Af en toe de zeilen omleggen
en hopen dat het meeste zout oplost en wegspoelt.
Ik eet vanavond bloemkool. Er
was niet veel keus in de super, brokolie en worteltjes heb ik al, verder weinig
keus.
De kleinste bloemkool
uitgezocht, die toch wel groot is.
De komende dagen veel bloemkool
eten!!.
Donderdag 1 mei
Op zo’n regenachtige dag en
na de fietstocht van gisteren nemen we gewoon een luie dag. Het ontbijt wordt
een brunch!
Met die wind vanuit zee is
het nog koud ook. 14 graden.
Je kan beter in Nederland
zijn ……De regen…. Er zijn wat
spettertjes maar buien waar ik een beetje op gerekend kan , komen er niet.
De weersvooruitzichten.
Na zaterdag wordt het warmer,
rond de twintig graden en met de sterke zon erbij…. Je weet maar nooit…. De
wind wordt minder. Volgende week…. Relaxte zeiltochtjes richting Simi!!! jippie
Vrijdag 2 mei
In de nacht ook weinig regen geweest. Ik heb nog aardig wat
zoet water in de tanken dus met de tuinslang de zeilen nog maat even afspoelen.
Bij Olypic air moet ik nog
mijn assistance indicatie regelen.
Bij de terminal werd het
volgende verteld ”even bellen met Olympic air”. Als dat niet lukt kan het hier
altijd op de dag van vertrek.
Gisteren aandacht besteed aan
de vuilwater pomp . Nog geen oplossing gevonden. vandaag shoppen bij de
boatyard. Inmiddels een alternatief waar
ik mee kan leven. Zie het technisch verslag hieronder.
Technisch
verhaal over de vuilwaterpomp
Een
ongrijpbare storing in de vuilwaterpomp of zit het ergens anders??
Als de pomp in werking is
komt er bij elke slag een raar geluid uit. Hetzelfde als bij een boormachine
die te zwaar belast wordt.
Na even gepompt te hebben
blijft dat geluid continu.
Overbelasting van het
mechaniek waardoor een veiligheid in werking word gesteld of is het gewoon slijtage,
We halen de pomp er uit en
laten de pomp onbelast draaien.
Geen probleem. De afvoerpijp is
aardig dicht geslipt.
Waarschijnlijk het probleem.
Pijp schoon gemaakt en pomp gemonteerd.
Probleem niet opgelost.
Pomp weer gedemonteerd.
De aandrijfmotor, gewoon een
24 volt ruitenwisser motor , weer laten draaien en geprobeerd om met en waterpomptang
de draaiende as tegen te houden.
Geen reactie.
Wat zou het dan kunnen
zijn?? Zou de aanvoerpijp verstopt
zitten?? Als ik er op blaas hoor ik het
water in de vuilwatertank borrelen.
Dus niet verstopt….. Nogmaals
monteren….. Geen oplossing…..
Nu de pomp andersom
gemonteerd. Nu gaat de pomp lucht in de vuilwatertank pompen. Geeft weer de
Ratel.
Met nog wat water in de
toevoer wordt de pomp helemaal boos.
Ik weet het niet meer. Navraag gedaan bij de importeur in Nederland.
Die weet het ook niet.
Wat ze wel weten is dat deze
pomp niet meer geleverd wordt.
Er is een alternatief maar
dan moet ik het hele leidingwerk aangepast worden.
Gaat niet gebeuren!!
De watersportwinkel verkoopt
Jabsco waterpompen.
Misschien kunnen die nog het
oude type leveren. Dus ook niet!!
Een alternatieve oplossing is
om gewoon een handlenspomp te installeren.
Die hebben ze niet bij deze
watersportwinkel. Kunnen ze wel
bestellen, dat duurt lang en dan weet ik niet of die pomp wel past.
Op internet was een
aanbieding van de juiste Jabsco 24 volt vuil waterpomp in de aanbieding. Bij
navraag bleek dat die al verdwenen waren.
Fietsen naar de
watersportwinkel bij de andere boatyard.
De juffrouw weet alleen de elektrische
pompen aan te wijzen waar ik niks aan heb.
Ik zoek nog wat verder.
Ergens boven op de stelling
staan twee handlenspompen.
Eén daarvan ziet er geschikt
uit.
Doos open gemaakt en de pomp bekeken.
Slang aansluiting hebben de goede maat en
zitten op de juiste plaats. De steek van de bevestigingsgaten aan de wand is
volgens mij iets kleiner , dat is op te lossen.
Deze pomp moet het zijn.
Een inderdaad. Alleen de
steek is een paar millimeter afwijkend.
de nieuwe pomp
De gaten iets aangepast en de
pomp kan zo gemonteerd worden. Pompen en de vuilwatertank is leeg!!
Blijft de vraag nog .. wat mankeert
er aan de elektrische pomp..
Ik neem de pomp mee en dag ga
ik in de werkplaats in Leeuwarden dat verder uitzoeken. Als die het weer doet heb ik in ieder geval
een back-up voor als de pomp weer uitvalt!!
Einde technisch verhaal.
-------------------------------------------------
Dat was het weer zo’n beetje
voor vandaag. De wind was minder en de zon deed zijn best . Het wordt weer aangenaam.
Zaterdag zon en zondag… zon met minder wind.
Tijd om andere oorden te gaan
ontdekken?? We gaan het zien.
Zaterdag 3 mei
Vannacht veel wind. Het giert
langs de verstaging. In de ochtend blijft die wind. De zon kan daar niks tegen
doen. Het ontbijtje in de kuip is geen onverdeeld genoegen. Mijn been maar wat
rust geven.
Tegen de middag neemt de wind
af .
In de baai zijn de nodige
windschiftingen, een teken dat de harde wind periode voorbij is.
Ik ga het schip klaar maken
voor de komende zeiltochten.
Fiets naar binnen, bijboot op
dek, zonnepanelen op hun plek, huiken netjes opbergen etc.
En dan…. Zie ik een klein
scheurtje in het grootzeil….
Waardoor het gekomen is ?? Ik weet het niet.
Waarschijnlijk met de het afspoelen en royaal opdoeken van het
zeil.
Een verticaal scheurtje van 5
cm. Niet zo ernstig. Morgen ochtend met
de “zeilsteek” repareren en dan aan beide zijde een stukje plakdacron er overheen
plakken.
Einde zevende verslag.
Voor de geïnteresseerden een verhaaltje over solo zeilen>
Solo----- zeil----- praat
Als je met je schip bij de
wal ligt, het zij aan de kade/ steiger
of op een beschutte ankerplaats, dat is dan:
“Landleven aan boord van een schip”.
Een relaxte situatie!
Aan de kade heb je meestal walstroom en water tot je
beschikking.
De fiets is bij de hand, dus boodschappen, er even tussen uit op
verkenning. Het kan allemaal.
Achter het anker is het iets
minder, zij het dat minder last hebt van het “haven- c.q dorpslawaai” .
Elektra??
Geen walstroom
voorzieningen geen watervoorziening.
Stroom voorziening wordt
opgevangen door zonnepanelen en als er geen zon is stroom door de motor te
laten draaien.
Water???
Je moet zorgen voor voldoende
zoet water aan boord.
De Raaf heeft wat dat betreft ruim voldoende
capaciteit.
Daarnaast nog de mogelijkheid
om zeewater uit de kraan te halen voor “alternatief” water gebruik, spoelen van
de vaat, douche met zout water en later afspoelen met zoet water, aardappels
koken in zout water etc.
Als ik alleen aan boord ben, is er voor ruim
twee maanden, voldoende water aan boord.
------------------
Wil je op verkenning, dan kun je meestal alleen met de bijboot,
fiets en boodschappentas, naar de wal.
T.a.v. van afstand naar de
wal en wind kan dat wel eens lastig zijn. Het is allemaal goed te doen.
Het motto is dan:
Je leeft aan wal en bent af en toe op zee.
Ga je, voor langer dan een
dagtochtje, de zee op, meer dan “een klokje rond” , dan wordt dat anders.
“Zeeleven aan boord van een schip”.
Een avontuurlijker bestaan
dan “landleven”’ .
Dat is ook de uitdaging om op
deze avontuurlijke manier, nieuwe plekken te ontdekken.
De aandacht op zee vraagt wat
meer.
1e dagelijks boodschappen doen, gaat niet.
Dus zorgen voor voldoende
voorraden. Water, voeding, diesel.
2e positie bepaling, waar ben ik….. vroeger en nu.
Vroeger moest er een gegist
bestek gemaakt worden.
Als je weet wat je snelheid
is en de koers dan weet je, na een uur zeilen waar je zit, ook na twee uur,
Veranderd de snelheid en
koers door wind schiftingen dan moet je dat in je berekeningen op nemen.
De getijde stroom spelen ook
een belangrijke rol.
Heb je land in zicht met
merktekens , kan je “dwarspeilingen” maken.
Dan heb je ook nog de sextant , “zonnetje schieten”.
Een methode om midden op de
oceaan je positie te kunnen bepalen.
Etc, etc.
Kortom vroeger had je dag en
nacht werk om je positie te kunnen bepalen.
Tegenwoordig met GPS en
digitale apparatuur is dat veel makkelijker.
Druk op de knop en klaar is
Kees.
3e radar. Als er geen
visueel zicht is kan je op de radar zien waar obstakels zijn, niet meer en niet
minder, je bent gewaarschuwd!!
4e
de AIS (automatic identification system).
Een
heel efficiënt middel om ander schepen (die ook een AIS hebben) te lokaliseren.
Op
het computerscherm kun uitlezen wat de koers en snelheid van dat schip is,
omdat dat ook bekend is wat mijn koers
en snelheid is, rekent het systeem uit over hoeveel tijd je het dichts bij
elkaar zit en wat de afstand dan is.
Is bijvoorbeeld over een kwartier de minimale
afstand een halve mijl ….. dan moet je niet een half uurtje gaan slapen.
Maar
is de minimale afstand over een twee uur 5 mijl, dan kan je rustig nog een half
uurtje pakken.
Na
dat half uur doe je weer een beoordeling van de nieuwe situatie. Dat doe 24 uur
per dag.
Als
je niet meer inslaap valt ben je ook niet moe!!!.. Uitgerust zijn en blijven is
van cruciaal belang.
Komen
er lastige omstandigheden, weersveranderingen, veel scheepvaart verkeer, dan
moet je uitgerust zijn om langere tijd alert te kunnen blijven..
“Even”
doorhalen, zoals je wel op het landleven kan doen, kan gevaarlijke
situaties opleveren.
Vanwege
vermoeidheid neem je geen juiste beslissingen meer en de kans dat dingen fout
gaat wordt dan aanzienlijk vergroot.
5e Weersverwachting
Via de weersvoorspelling op
je mobile wordt je uitstekend geïnformeerd!!
6e Basis principe is en blijft … elk half uur de wekker af laten gaan
en de algehele situatie opnieuw beoordelen voor het komende half uur.
Je wilt niet tegen obstakels
aan varen, dat zijn de kusten, ondieptes en andere schepen.
Door wind en
weersveranderingen kan dat zomaar in korte tijd veranderen.
Als je dat niet doet en
bijvoorbeeld inslaap valt, of je denkt een half uurtje een boek te lezen of wat
computerwerk te doen, dan kan dat , zonder dat jet merkt, wel eens uitlopen tot
één of twee uur.
Zit je vlak bij de kust dan
kan dat catastrofaal zijn.
Door vallen en opstaan wordt
je wijs, deze lering heb ik getrokken uit voorgaande ervaringen, met behulp van
mijn “engeltje “ ben ik daar goed vanaf gekomen!!
Mijn
motto is dan ook…
Zodra
je het zeegat uit bent en je kunt gaan slapen, doe dat dan ook. Je conditie
moet op peil blijven voor als je dat echt nodig hebt!!
Meeste
beginnelingen, die dagtochten gewend zijn kunnen dan de fout in gaan.
Als
de dagtocht, door omstandigheden langer gaat duren…..
Ik red het nog wel.!!!
Bij
het zicht van de haven zijn we oververmoeid,… die ton???
Ik
zie hem niet. Het zal we goed zijn, ik zie de havenlichten al!!! Jammer van die zandbank, die je over het
hoofd heb gezien!!,
hopen dat de reddingsdienst uitkomst biedt.
------------------------------------------------------
Geen opmerkingen:
Een reactie posten