zondag 16 november 2025

 

Reisverslag 2025  deel 18

---------

Verblijf in Griekenland met de Witte Raaf.

Het vaargebied ten oosten van Athene……..Rafina ...Chalkis..



Zondag 9 november

Rob is veilig thuis gekomen en ik maak we op voor de dingen die komen gaan.

Vannacht, hier in de zuid haven van Rafina, heel veel regen gevallen. In de loop van de ochtend klaart het op.

Dat vind ik in Griekenland hier wel fijn. Het kan een tijd erg nat zijn…. als de zon er, met enige kracht, doorheen komt, droogt alles weer snel op.

We halen de fiets te voorschijn en gaan naar de Lidl. Dat is hier vlakbij. De dag voorraden zijn nagenoeg op die moeten aangevuld worden.

Meeste winkels zijn hier op zondag dicht. De Lidl is open en dat is te merken. het is druk!

Boodschappen is altijd lastig. Het volume van de rugzak is bepalend. ...nog even dit...en nog even dat… en dat is ook wel lekker.

Als ik afgerekend heb lukt het mij niet alles in de rugzak te krijgen. Daan nog maar wat los spul ik een zak om in de hand te houden. De gevulde rugzak zet ik op dan op rij met winkelwagens en zo kan ik makkelijk de rugzak “aantrekken”.

We zitten aan het maximum gewicht. Fiets van het slot en als ik op de fiets wil springen knappen de banden van de rug zak. Dat wordt lastig.

Dan maar de rugzak op de stang van de fiets, de losse zak in de hand en lopend naar de boot. Gelukkig ia dat niet zover!!

Aan boord, spullen uitpakken en de rugzak repareren, hoef ik volgende keer niet mis te grijpen.

Er is in Rafina ook nog een “Noordhaven” , daar even kijken wat de mogelijkheden zijn.

Er liggen wat plezierjachtjes, een boot van de Kustwacht. Er is iemand aan boord van een zeiljacht. Hij wist mij te vertellen dat hier een zeilvereniging was maar dat die regelmatig wat wrijving hebben met de haven dienst.

     De Raaf ligt bij de potloodpunt!!

Ook niet alles. In de avond komt er zowaar iemand van de havendienst bij mij langs met de melding dat het morgen hard gaat waaien en het hier meer deining komt.

Of ik aan boord blijf. Hij is gerust gesteld. Op mijn vraag hoe dat in de nadere haven is…... zei hij dat daar veer vissersboten een ligplaats hebben. Ik heb ze niet gezien!! J je weet ook niet wanneer ze aankomen.

Ik blijf liggen waar ik lig. In het ergste geval kan ik altijd nog in het midden van de haven kom achter het anker haan liggen

Morgen slecht weer uit het zuiden. Dinsdag weinig wind west tot oost daarna noorden wind. De rest van de week wisselvallig.

Dinsdag ga ik naar Boufalo baai. Daarna wil ik weer en weder diende, wat meer verkenning doen van dit vaargebied.



Maandag 10 november

De weervoorspelling voor vandaag: in de morgen zon, in de middag wind, regen en onweer uit het zuiden, daarna weer rustig.

Morgen hele dag zon weinig wind uit het westen in de middag draaiend over de zuid naar oost. Dagen daarna wisselvallig.

Ik heb het hier wel gezien. Morgen naar Boufalo waar we al geweest zijn. Bekent terrein!

Eerst nog even mijn Griekse SIM kaart “onbeperkt data verbruik” verlengen. Dat is een paar straten verderop en zo gepiept. Dan nog even langs de Lidll voor vers groente en fruit..

Als ik aan boord kom is er enige twijfel of ik nu al zal gaan varen, of...toch maar niet… even later komt er het “slechte “ weer. Tijd voor Irish coffee!.

Nautisch technisch verhaal.

Even later krijg ik een telefoontje van Frans uit Nederland.

De romp van zijn Victoire 1044 is in Groningen geschilderd. Schip te water en mast er op. Mast stellen doet de werf niet dat moet hij zelf doen Via de video verbinding instructie hoe de mast te stellen. Die staat nu als een huis!!

-------------------------------

Nog een technisch verhaal…

Weer een stapje verder zien te komen met de werking van de schroefas dynamo

Deze keer het complete verhaal.

Op een Hooverboard, dat is een soort skateboard met elektrisch aangedreven wielen , kan je de wielen als dynamo gebruiken. De elektronica zorgt voor een goede dosering van snelheid etc.

Als de elektronica kapot is, is het aandrijf/ dynamo gedeelte nog geheel in tact.

Reden voor Bram en mij om het aandrijfwiel geschikt te maken als schroefas dynamo.


Foto zonder aandrijfriem en smalle poelie.


Als de boot onder zeil vaart met zo’n 5 a 6 knopen, gaat de schroef as draaien. Op de schroefas is een grote aandrijfpoelie waar een aandrijf riem om zit die op zijn beurt de dynamo aandrijft. De dynamo geeft stroom waarmee de accu opgeladen wordt. De accu geeft stroom aan de stuurautomaat en het kringetje is rond.

Ik kan gaan slapen...de Raaf doet de rest!!

Een klein detail….. het moet wel werken….

---------------

Nadat de nodige technische aanpassingen aangebracht zijn, kan er alleen proefgedraaid worden als we 5 knopen snelheid varen, daarbij komt ook dat de generator, onder in het schip, moeilijk bereikbaar is.

We hadden het probleem dat de aandrijf riem steeds van de poelie afliep. ….Schiet niet op.

Dit jaar een bredere poelie gemaakt en die weer meegenomen naar Grieken land. 

E.e.a. gemonteerd en op tocht van de Dodekanesos naar Athene werkte, bij de eerste proef, de dynamo goed!!!.

Vier ampère opbrengst bij 24 volt!!. Dat is prima… edoch toen we achter het anker lagen en ik controle deed was de dynamo bloedheet.

Waar komt dat vandaan/ eerste gedachte was dat de riem tegen de de dynamo aanliep en de wrijvings- warmte de oorzaak was.

Aanpassing aan de poelie. Dat was niet de oorzaak. Later bij nadere inspectie bleek dat de poelie van de dynamo deels gesmolten was.. Waar komt de hitte vandaan?? ….. Geen vrolijk bericht!

-----------------

De werking van het systeem.

Als de motor de schroefas laat draaien dan heeft de schroefas een relatief hoog toerental. Tussen de 750- en 1200 toeren per minuut. Te hoog voor “nette “ stroom levering van de schroefas dynamo.

Dus als de motor ingeschakeld is, is de stroomlevering van de dynamo uitgeschakeld.

Als de schroefas in zijn “vrij” staat en het schip zo’n 5 a 6 knopen vaart, gaat de schroef door de waterweerstand draaien. Ik schat zo’n 100 toeren per minuut.

Dat toerental is vele malen lager dan als de as door de motor word aangedreven.

Op dat toerental is de dynamo afgesteld.

Voorheen had ik een oud concept elektromotor van een wasmachine . (een koolborstelmotor).


 Dat werkte prima. Helaas worden deze elektromotoren niet meer gemaakt.

---------------------------------

We hebben dus een hitte probleem….. Veroorzaakt door wrijvings- warmte of door elektrische warmte.

Nu, hier in Rafini nogmaals de zaak op een rijtje gezet.

Wat blijkt… het hoge toerental veroorzaakt bij bij deze hoge toerentallen een wervel stroom, o.a. door de zware permanent magneten. Dat veroorzaakt de warmte .

De dynamo kan dus geen hoge toerentallen verwerken.

Bij draaiende motor moet de dynamo mechanisch afgekoppeld zijn.

Doodlopende weg. einde van de proefneming.!!!!!    Helaas

Nu zoeken naar een andere oplossing.

Speciale schroefas dynamo’s zijn te koop. Ongeveer 1200 euro. En dan nog afwachten of in dit schip goed gaat werken. Voorlopig pas op de plaats.

-----------

Een onhandig alternatief :   alleen in voorkomende situaties.

Natuurlijk is het fijn dat zodra het schip meer dan vijf knopen vaart, de accu bijgeladen wordt. Ik vaar nu een paar jaar zonder... dat gaat ook goed.

Wanneer deze energie voorziening het meest tot zijn recht komt, is, als ik lange tochten op zee maak. Dan gebruik ik de motor soms kort om overstag te gaan.

Ik denk, hoe lastig dat ook is, ik in die omstandigheden handmatig de riem op de dynamo zet.

Zodra ik de motor voor langere tijd ga gebruiken moet de riem, handmatig, afgekoppeld worden. Het alternatief is .. regelmatig met de motor stroom ”bijdraaien “ om de accu’s weer op pijl te brengen.

Beter iets dan niets!

Einde technisch verhaal!!

------------------------------------

Rest mij nog te constateren dat het bewolkt blijft en dat er in de avond regen komt!.

Het is mooi voor vandaag

Dinsdag 11 november

Na drie dagen “slecht weer” bewolkt en af en toe stevige regenbuien komt er een dag met zon!! eureka!1

Weervoorspelling voor vandaag: De hele dag zon, in de morgen een beetje wind uit het westen in de middag draaiend over de zuid naar het oosten.

Volgende dagen … hoofdzakelijk noorden winden!

Een mooier zeildagje om naar Boufalo, waar we al geweest zijn, te varen is er niet te bedenken. De volgende dagen weer en weder dienende richting Chalkis

Voorraden zijn op peil...In Rafina heb ik niks meer te zoeken!



De zeiltocht

De ochtendstond heeft goud in de mond. Mijn devies.. zodra je wakker bent, schip van de kant en varen. Als alles geregeld is… ontbijt en de dagelijkse zaken oppakken.

Met een lekker westen windje zit ik om half negen, met de zeiltjes omhoog, stootkussens en landvasten opgeruimd, op het ruime sop!

De Raaf loopt lekker en op een bezeilde koers naar Boufalo tikken we de 7 knoopjes aan. Koersje N tot NO. .. Echter …...niet voor lang….

Ten noorden van Rafina is een bergmassief en dat is van invloed op het windgedrag,

Ook de zon, die de bergrug opwarmt, doet mee in het spel. De berg wordt opgewarmd, die warmt de lucht op die gaat stijgen en zuigt lucht aan vanaf het zee.

Van westen wind gaan we naar een zwakke oosten wind .



Omdat we met de auto lans de kust gereden hebben zie ik nu ook de berg waar we op “onderzoek” zijn geweest. Wel zo leuk!!

Dan kom ik bij het eiland Kavalliani. Met Rob hebben we het eiland aan de oostkant gepasseerd. Het verwonderde ons dat er de nodige wegen aangelegd zijn maar geen bebouwing???? 

Ik vaar nu aan de west kant van het eiland daar is enige bebouwing en een mooie vluchthaven. Onderzoek op internet leert ons dat een bank in het onbewoonde eiland geïnvesteerd heeft, mogelijk met de bedoeling om daar in de toekomst vakantie huizen/appartementen te bouwen. Het zal wel!!

Een eindje verder krijgen we noorden wind en omdat de dag wat vordert heeft die wind wat meer kracht. Boufalo is niet meer bezeild, het wordt dus laveren. De wind trekt ook aan en komt tegen een stevig vijf aan.

Er liggen een paar eilanden in de weg. Op de kaart zijn het gele vlekjes. Je verwacht geen hoog en “groot” eiland.

Als dichterbij komt klopt het wel. Afstanden en hoogtes zijn moeilijk in te schatten. Het is even wennen.

Dan maar een klapje naar de vaste wal. Onder de vaste wal is het wat rustiger en kunnen we weer overstag. Boufalo is nu weer bezeild.!

Het gaat het lekker en de wind draait nog een beetje naar het westen. Boufalo is ruimschoots aan te varen.

De kleine beschutte baai van Boufalo ligt aan het einde van een ”trechter” .

Daar staat de wind precies op!!

Dat houdt in dat ik aan nagenoeg aan lagerwal de zeilen moet strijken.

Naar beneden gaat goed, voorlopig de zeilen ongeordend samenbinden.

Geankerd bij de potlood punt. 

Het laatste stukje op de motor. In de kom is het rustig water, alle gelegenheid om een goed ankerplekje te vinden en de zeilen netjes op te doeken. Het is half twee. Netjes.

-------------------------

Evaluatie: van de tocht

Het algemeen weerbericht is prachtig maar je moet altijd rekening houden met plaatselijk omstandig heden. Vandaag kwam het heel anders uit!

Dat maakt het zeilen ook weer leuk. Inspelen op de veranderende omstandigheden! Daar moet je altijd op voorbereid zijn! Wat overblijft….gewoon lekker schipperen ...Heerlijk!!

---------------------------------


Het dorp Boufalo, is, net zoals vorige keer, in diepe winterslaap. Twee loslopende mensen gelokaliseerd een kat en twee kleine varende vissersbootjes.

Blijft over…. achter het anker, weinig wind, genieten van de middagzon. Jammer dat ik deze momenten slechts kan delen via dit verslag. Het is zo als het is.


Nog een aanrader…… als je meer wilt zien en weten over ankerplekken en de omgeving waar ik zoal lig, download dan de anker-app “Navily” deze anker-app geeft foto’s en omstandigheden van de ankerplek, zoals ankergrond, bij welke wind geeft de plek een goede beschutting, wat zijn de faciliteiten etc. . Voor de geïnteresseerde interessant en zeker een toegevoegde waarde van dit verslag. .




 Achter het anker in een knusse baai, in het zonnetje, ik ben een bevoorrecht en een tevreden mens.

Carpe Diem!!

-----------------------------------------

Aan de kade is het uitgestorven en ik denk niet dat ik met de diepgang van de Raaf (1.85 meter), aan de kant kan komen. Het bootje tevoorschijn halen, de fiets pakken en op de kant constateren dat alles in winterslaap is, is geen geen aantrekkelijk vooruit zicht. We blijven aan boord.

Plan voor de volgende dagen…..

We zijn hier aan het begin van het “randmeer” de Euboische golf. Zo te zien een relaxed vaargebied en als het weer netjes blijft ga ik morgen verder naar Chalkis.

Onderweg zijn er de nodige anker plaatsen, Zie daarvoor op app “Navily”



Woensdag 12 november

Hier in de baai bij Boufalo houdt een grote berg de zonneschijn tegen. Het is fris. De weersvoorspelling??? Noordenwind en af en toe zon. We houden rekening met andere omstandig heden.

Half tien zijn we op het water. Ik wil lang de kust van het eiland Evia varen. 

Evia is het één na grootste eiland van Griekenland. Nr. één is Kreta!!

 We zie wel waar we uitkomen. 

Het eerste stuk is niet zoveel bijzonders te zien bergen en visfarms.

Het vaarwater, de Euboische golf, is het vergelijkbaar met het IJsselmeer, maar dan met bergen er omheen, waardoor afstanden wat moeilijker in te schatten zijn

Wel is de wind veranderlijk, net als gisteren…. en dan nog een graadje erger .... Over de dag van oost naar west , noord  en zuidwest.

Windkracht van nul tot vijf.....  Ik hoef niet stil te zitten.

De zon….. sluier bewolking…. dus matig. Als het door gaat waaien wordt het fris , de lange broek komt tevoorschijn en het dikke, winddichte vest doet ook zijn werk. Minder wind?… zon achter de wolken van daarna. vest uit coltrui uit en lagenbroek aan de spijker hangen.

Als ik de buurt kom van Amarynthos kom, een kustplaats op het eiland Evia, wordt de kust aantrekkelijk.




Uit een breed dal is een laagvlakte ontstaan die zich in zee uitstrekt.

De kustovergang van bergen naar naar vlak land is geweldig mooi.

Ik vaar vlak langs het strand met veel gevarieerd groen en uiteraard aantrekkelijke onderkomens.


Aan de wind kan ik aardig langs het strand varen. Wel met de wetenschap dat het hier over een groot oppervlak ondiep kan worden, is het oppassen geblazen.

Met vier meter onder de kiel wordt het te heet onder mijn voeten.

Ik ga overstag, richting open water. Als de diepte meer dan twintig meter is, maak ik ik weer een slag langs de kust. Totdat…. Ja… er weer minder dan drie meter onder de kiel is en het foefje doen we weer op nieuw.

We komen in de buurt van de plaats Eretria.

Daar is een mooie beschermde binnenbaai.

Voor dat ik daar ben is er nog een aandachtspuntje….De laagvlakte loopt behoorlijk stuk in zee door met wat eilanden en ondieptes daar tussen, ook wat kruisjes op de kaart, obstakels onder water!!.



Ik houdt maar ruim afstand. Ook niet te ver want dan zie je weer niets. In ieder geval gaat er om het half uur een grote pont van de vaste wal van de plaats Oropos, naar deze baai bij Eretria. Altijd een goede gids.

Als je dichterbij komt is de aanloop duidelijk en niet ingewikkeld. Zie ook Google Earth!!. Er is een fraai ankergebied met enige onbemande schepen achter hun anker. Plek genoeg. 


Om vier uur zit ik in het zonnetje uit de wind, genieten van mijn middag drankje.



Donderdag 13 november

Vandaag weer een heerlijk dagje. Goed voor schippers die met zeilpensioen willen! Of toch maar even wachten??

Vanochtend relaxed wakker geworden.

In de kuip met de opkomende zon het ontbijt genuttigd. Het is lekker in het zonnetje, uit de wind . Ik dommel weg….

Van de nood een deugd maken. ….Kussens en hoofd kussen in de kuip en en tukje doen. Ik val in een diepe slaap en wordt gebroken wakker.

Eerst maar bijkomen. Ik lig hier op een prima plek.

Behoefte om naar de kant te gaan, waar het een beetje stil is en saai, heb ik niet.

De ene veerpont1

 De andere veerpont tegen de "ramp" aangedrukt!  lossen en laden en dan weer naar Oropos

-------------------------

 

Het is wel heerlijk zeilweer. Windje drie uit het westen en de zon.

De keus is niet zo moeilijk.

Achter het anker bezaan en grootzeil omhoog, anker op en als ik halve wind de kom uitvaar de genua er bij.

Buiten is er weinig golfslag.. Loosdrecht weer !

Naar Chalkis moet we tegen de wind in. Dat is geen probleem. Aan de wind naar de overkant nabij Oropos en daar overstag.

Dat is 4 mijl ….. ook hier aan de overkant/vaste wal, is er een mooie kust. De verrekijker bewijst zijn diensten weer!!

Confrontatie met ouder worden! momenten van bezinning!

Ik heb telefonisch contact met een zeilvriend uit Nederland. Zijn moeder is op 95 jarige leeftijd overleden. Woonde nog zelfstandig in een groot huis. Moet allemaal geregeld en opgeruimd worden. Een heidens karwei, alle herinneringen .. spullen.. etc

Zijn gezondheid???

Hij heeft al tijden prostaat problemen, wel “redelijk “ onder controle. Nu zijn er uitzaaiingen naar de lymfe geconstateerd. Kanker van de “goede” soort met “redelijke” levensverwachtingen. Kan nog jaren goed gaan!!

Nare berichten.

Eergisteren heeft een andere vriend een zware operatie gehad, ook vanuit prostaat problemen, er is het nodige weggehaald etc.

Operatie is goed verlopen, op zich een goed bericht. En dan ?? Doorgaan met wat overgebleven is en daar weer wat van maken!!

Na deze berichten voel ik me een bevoorrecht persoon. Ingrepen van mijn prostaat en darmkanker zijn allemaal opgelost en ik vaar nu heerlijk rond.

Met wat ik “over” heb, kan ik dat niet met andere kan delen. ..Stom idee ….

Een ieder moet zijn eigen bekertje leegdrinken!!

Zo is het leven, daar kunnen we niks aan veranderen.

------------------------------------

Akkerman opletten!!!!!

Ik wordt geconfronteerd met de dagelijkse realiteit. Overstag anders bots ik tegen de wal aan!! Of je wil of niet… het leven gaat door..  PFFF effe bijkomen!

-----------------------------

Het vaste land!

Bij de oevers wordt het langzaam ondiep. Bij vijf meter onder kiel ga ik overstag. Aan de andere kant van de golf hetzelfde.

Toch maar proberen om volop te genieten ….de Raaf doet mee!

Als we dichter bij Chalkis komen lijkt het, of er, van zowel de vaste wal, alsook van het eiland, een landtong, op zee niveau, de golf in gaat. Daar tussen moet een openging zijn, maar waar.??

Vanaf de boot is dat nu niet te zien. De bergen op de achtergrond maken het nog lastiger.


Bij de potloodpunt is de doorvaart!!

De kaart laat alleen de contouren zien. Op zich genoeg maar lastig om je te oriënteren . Enige remedie ..er naar toe zeilen en dan zie je het vanzelf wel.

Bij de oevers vaar ik steeds meer op de diepte meter. Bij vijf meter overstag naar dieper water. Dat is zeer royaal.

Het IJsselmeer is over het algemeen niet dieper dan 4 meer,!! Bij 50 cm onder de kiel ga je je pas druk maken. Ik heb daar al genoeg aan de grond gezeten, hier doen we het rustig aan !!



We vinden de ingang... aan de linkerkant van de foto. 

We zien dan ook, dat zowel aan de vaste wal, als ook op het eiland, een groot deel vlak land is (zoals in Nederland).

Heel vroeger zou het weleens aan elkaar vast hebben gezeten. Onze lieve heer is echter zeer creatief aan het boetseren gegaan en heeft het eiland middels een fraaie waterpartij van elkaar gescheiden.

De ingang is pal tegen de wind.

Met kalm water en een matig windje is het kruisen op smal water.

Voor de Raaf geen probleem, voor mij ook niet. Wel scherp op de diepte meter letten Het binnenmeertje, zo groot als de eerste- en tweede plas van Loosdrecht, is niet dieper dan 6 meter.Bij de oevers wordt het snel ondiep, opletten dus!! Het is heerlijk schipperen.

De grote betonfabriek en hangbrug, die we met de autotocht al verkent hadden, zijn duidelijk in beeld.

Ik zie ook een behoorlijke scheepswerf voor grote schepen.

Een liggen een aantal snelle ferry’s mogelijk nieuwbouw.

Een heel grote ferry, een droogdok en nog een koopvaardij schip en wat “opgelegde” schepen. Zolang hun diepgang niet meer is dan 6 meter moet dat allemaal kunnen.

Om een uur of vier wordt de zonkracht minder en de wind neemt af. Om vijf uur is de zon achter de bergen en de wind weg. Het laatste stukje op de motor naar een goede ankerplek onder de rook van Chalkis.


                                            De afgelegde route vanaf Eretria

Ik heb trek in een Irish Coffee... Mijzelf verwennen, niemand die me tegenhoud!! Soms heeft het “alleen zijn” ... voordelen. De mooie momenten van vandaag kan ik alleen maar via dit verslag delen.

Nog een antwoord op de vraag… Was het druk op het water??? Vandaag in de verte één zeilboot gezien. Een koopvaardij schip met daar in de buurt een sleepboot. En de twee ferry’s die de hele dag van de ene kant naar de andere kant gaan.

De rest van de zeilboten staan op de kant..   en dat met dit mooie zeilweer!

Mooi moment om dit verslag af te ronden!




1 opmerking: