Reisverslag 2025 deel 19
---------
Verblijf in Griekenland met de Witte Raaf.
Het vaargebied ten oosten van Athene…….verblijf ...Chalkis..
Gisteren ankerplekje gevonden op onderstaande afbeelding. (tussen de dukdalf en het groen ankertje)
Vrijdag 14 november
Het is een zomerse dag, weinig wind, een helder blauwe hemel en een zon die krachtig begint te worden. Een goed begin van de dag.
Ik zie een paar rommelwerfjes en een haventje voor kleine vissersschepen.
Langs de oever is een doorgaande weg die van de hangbrug af komt. In de nacht weinig verkeer, nu op de dag wel.
Om tien uur gaat het T-shirt al uit, het wordt te warm. Het wordt ook tijd om te verkassen.
We gaan onder de hangbrug door naar de kom ..
De beweegbare brug komt in zicht!
De kom is ter grote van de Funtus plas.
Aan een grote kade zijn vier kustvaarders afgemeerd . Die worden met mobile kranen van hun vrachtje verlost.
Ik zie ook een jachthaven en wat andere kleine werfjes. Kortom genoeg aanleiding om hier wat langer achter het anker te blijven liggen.
Ankerplek op de kaart. (de water Tom- Tom)
Mijn ankerplekje tussen de twee groen ankertjes. (op Navily)
De beweegbare brug.
De brug verbind het noordelijke “randmeer” met het zuidelijke “randmeer”.
In Nederland hebben we in de randmeren, om de waterstanden onder controle te houden, sluizen aangebracht. Meestal in combinatie met een beweegbare brug.
Wij hebben regelmatig vaarverkeer. Dat werkt een goede dienstregeling in de hand.
Hier is dat anders… er is geen sluis!!.. Door windstuwingen kan er een behoorlijke waterstroom in dit nauwe gat ontstaan.
Wat ik alzo vernomen heb, is het volgende gaande:
Weer en weder dienende en rond de kentering, is het verantwoord om door de nauwe doorgang te varen.
Het vaarverkeer is minimaal. De kans is groot dat ze voor één bootje niet draaien.
Dus .. als de omstandigheden gunstig zijn, kan er gedraaid worden.
Wachttijden van drie dagen behoort zeker tot de mogelijkheden.
I.v.m verkeer draaien ze dan ook alleen in de nacht.
Voor het wegverkeer is dat op de brug aangegeven. “Mogelijke opening van de brug”
Dat alles tegen een pittige betaling . Van wat ik begrepen heb… bedragen van zestig tot honderd euro.
Als ik voor langere tijd naar het Noorden wil is dat geen probleem,
Ik wil voor 29 november weer terug zijn in Rafina /Porto Rafti.
Naar het noorden is één, maar voor de terugweg zijn er vraagtekens.
Doorvaart gaat het niet worden.
Een andere optie….. door de brug... genieten van een mooi vaargebied en dan om het eiland Evia varen. 200 mijl en met wisselde weersomstandigheden .. ook geen goed vooruitzicht.
Voorlopig blijf ik hier lekker liggen.
Er is hier is een mooie boulevard en ik denk dat deze stad ook wel interessant is om verder met de fiets te verkennen ..
Een kleine verkenning vanaf de wal laat zien dat het “Noordelijke randmeer” best een interessant vaargebied is .
Een auto huren en een tochtje over het eiland is ook een optie! Mogelijkheden te over. Morgen weer een dag
Zaterdag 15 november
Elke dag begint eigenlijk met dezelfde vraag:: wat brengt het weer en wat eten we vandaag??
Het is bewolkt en nagenoeg geen wind! Verse etensvoorraden nog voldoende aanwezig.
Dus na het ontbijt nog maar even “plat”.
Rond een uur of elf heeft de zon terrein gewonnen. De blote bast kan weer tevoorschijn komen. Er komt zowaar nog een zeilschip aanvaren. Een Zweed met, voor zover ik dat met de kijker kan bezien, twee jonge mensen. Mooi als je je zo’n reis kan permitteren. De herinneringen en ervaringen neem je het hele leven mee.
Als ik lang genoeg de zon aanbeden heb. Ga ik naar de wal.
Op verkenning!.
Bij de oude brug zie ik dat er een behoorlijke waterstroom staat. Later lees ik in de toeristische informatie dat de stroom wisseling op onverklaarbare wijze, om de zes uur van richting veranderd en dan snelheden van 12 km per uur kan bereiken.
Zo te zien is dat een aardige kluif om daar tegenin te varen!
Het zal wel. Uiteindelijk bepaald de brugwachter wanneer de brug open gaat voor vaarverkeer!!
Een wetenswaardigheid: de verbinding met het vaste land middels een soort van brug of wat dat zijn moge, dateert al van 400 jaar V Chr.
Over de brug zijn we op het eiland Evia.
Het eiland Evia heeft geen vliegveld, niet veel interessante bezienswaardigheden, Dat valt tegen. ... Een paar steden, veel ruig gebergte met bossen, prima voor wandelaars! Hier en daar een strandje etc. Niet interessant voor het massa toerisme!
Een vakantie eiland voor voor de Grieken zelf! Dat is een goede zaak!!
----------------------------------------------
Ik wil met de fiets wat verkenning doen. Zoals gewoonlijk fiets ik mijn duim achterna. Dat brengt vaak verrassende dingen.
Ik neem jullie mee op mijn fietstocht door Chalkis
De boulevard van Chalkis. Geen massa toerisme. Geen rolkoffers.
Op de boulevard is het gezellig druk,
Een prachtige draaimolen
Voor de kleinen onder ons is er verderop ook een mini kermis.
Afgewisseld met groene parkjes.
Er wordt fanatiek aan kano varen gedaan!!
Omdat hier af en toe , bij de brug, veel stroming staat is het een mooi oefenterrein voor wildwaterkanoën.
Bij de brug, waar veel stroom kan staan, is een traject uitgezet.
Sportdiploma’s geven extra punten voor toelating op de universiteit!! Een goed stimulans om sportief bezig te zijn!!
Aan de overzijde, op het vaste Land… Een vissers haven.
Ik fiets dwars door Chalkis. De winkelstraten zijn hetzelfde als andere steden, niks bijzonders.
Ik kom bij mijn vorige ankerplek. Daar had ik al gezien dat daar veel oude industriegebouwen waren.
Ik tref hier een fraai gerestaureerd pand met daarnaast een heel modern pand. Beiden beschik gemaakt voor culturele bijeenkomsten.
Een oud industriegebouw, goed voor opslag van oude banden.
De baai waar ik gelegen heb
Ik kom bij de oevers van de baai waar ik achter het anker lag. Het heeft sporen van oude kades?? inhammen …. ik kan het niet goed plaatsen. Dat hier heel vroeger de nodige industriële activiteiten hebben plaats gevonden is zeker.
Wel een mooi nieuwe slipway om de bootjes van de Boatparking, die hier gevestigd zijn, te water te laten.
Daarnaast ligt nog een “Project Opknapper”. Een optimist die daaraan begonnen is. Kennelijk is dit een goedkope ligplaats!
Geld
ook voor dit kleine bootje. In Griekenland zie je heel veel van deze
kleine bootjes met binnenboord motor.
Op wat ruwer water, waar deze bootje goed voldoen, is dat beter qua gewichtsverdeling en betrouwbaarder dan een buitenboordmotor
Het haventje voor klein vissers boten
Ik fiets verder langs de oever…..
maar dan omhoog. Dat geeft weer uitzicht over Chalkis.
en….. half november doen de bloemetjes het nog goed.
Ik daal weer af, goed uitzicht op de cementfabriek, en……
ik kom , met de fiets, onder de hangbrug uit!!
Langs een mooi pad aan de rand van het water is het gewoon heerlijk vertoeven.
Op de binnenplas worden zeilwedstrijden met optimisten en lasers verzeild. Ik tel er wel zestig. Jammer dat er weinig wind is. Maar…. Een goed schipper vaart bij elken wind!!
Dan komt een oude werf aan de beurt.
En niet alleen voor kleine bootjes!!
Inmiddels doen ook moderne technieken hun intrede
Een “scheepskerkhof???
Nog een kleine werf.
Een mooi restauratie object
Nog een heel leuk scheepje. Geschikt voor restauratie??? ik houd mijn handen op de rug!!
Bij de jacht haven aangekomen… de optimisten en lasers komen terug van het water. Een drukte vanjewelste.
Bootje schoonspoelen en spullen opruimen!!
------------------------------------------
De zon gaat zich achter de bergen verschuilen. Ik heb geen zin om te koken.
Op een terrasje grote garnalen in citroensaus met een beetje mosterd smaak en stukjes geitenkaas in de saus gedompeld. Smullen geblazen, ik kon nog net op tijd mijn vingers veilig stellen.
De avond valt!!
Zondag 16 november
Vandaan een zonnige dag, daar maken we dan ook een zondag van. Lekker luieren in de warme zon.
Het leven is geen snelweg tussen de wieg en het graf,
maar een parkeerplaats om te genieten van de zon!
Vluchtbevestiging van Erlien gekregen. Haar vliegtuig land 30 november op Athene Airport om 19:55 uur.
Maandag 1 November
Wasserettes zijn hier niet zoveel, wel stomerijen …..die doen niet altijd de was.
Hier heb ik er één gevonden die wel de was doet. Dinsdag avond om 7 uur kan ik de was ophalen. Zo dat is geregeld!
Nationale feestdag!
Toen ik, rond elf uur in de ochtend, op de boulevard was, viel het mij op dat er heel veel jongeren op de boulevard aanwezig waren. Velen kwamen zelfs met de trein.
Verder onderzoek op internet verteld mij dat er in 1973 een studenten opstand is geweest tegen het toenmalige militaire regime. E.e.a. heeft er toe geleid dat de militaire junta opgestapt is en de democratie in Griekenland weer hersteld werd zoals die vandaag de dag nog is.
17 november is voor de Grieken en zeker voor de jongeren, een gedenkwaardige dag. Of er nog bijeenkomsten zijn georganiseerd?? Ik weet het niet!
Het is gewoon ontspannen gezellig en geen toestanden!! Daar kan ik van genieten!
----------------------------
Telkens als ik over de Old Bridge ga zie ik andere waterstromen. Soms heel sterke stroming, soms weinig stroming zowel van noord naar zuid alsook van zuid naar noord.
Brugpraat
Vannacht lag er eventjes een grote veerpont achter mij. Kennelijk wachtend op de opening van de brug. Over enen in de nacht nam hij een aanloop, of werd hij meegesleurd door de stroom?? …. om…. met geopende brug, door de vernauwing heen te varen. Het is allemaal goed gegaan!
-----
Voor de brug staat, in het Grieks, een vermelding van wat ik er uit op kan maken…...
"de openingstijd van de brug".
Meestal rond middernacht. We nemen het voor kennisgeving aan.
------------------------------
Fietstochtje “Vaste Wal”
Natuurlijk fiets ik langs de oevers van de “vaste wal”. Als ik geen water zie, droog ik op!!
Er is een boulevard maar een beetje minder dan op het eiland aan de overkant . Een grote visafslag met de nodige vissersboten. Een stuk verder kom ik bij een villawijk. Een mooie kustlijn .
Rotsachtige oevers met hier en daar een klein strandje. Villa’s op plekken met mooi uitzicht. Uiteindelijk loopt de weg dood.
Hier onder de nodige foto’s.
---------------------------------------
Er is een Lidl. Aan de buitenkant van de stad. Google Maps wijst mij de weg maar zegt er niet bij dat ik een heuvel over moet. Te steil om te fietsen. Dan maar lopen.
Het levert wel mooie uitzichten op, zo heeft ieder nadeel zijn voordeel.
Uiteindelijk kom ik op een grote doorgaande weg. Herkenbaar, zowel hier als op Kreta en ander plekken, wordt zo’n doorgaande weg geflankeerd met het midden- en klein bedrijf. Voor mij een lust om al deze “kleinschalige” bedrijfjes te zien.
Geen industriële dozen met een nietszeggende naam erop!!
Geen ruimte voor de grote bouwmarkten.
Lidl doet het beter. Die vindt, met zijn goede prijs prestatie verhouding, een goed positie, t.o.v. de vele kleine supermarkten.
Ik doe wat boodschappen en ga over de grote weg weer terug richting centrum. Onderweg fiets ik nog langs het restaurantje waar ik met Rob de lunch genuttigd heb. Leuk om die herkenbare punten weer te treffen.
Ik moet wat versleten linnen goed vervangen. Ja… gewoon weer huishoudelijke praat!. Ik fiets het “centrum” in. Eigenlijk is de binnenstad niets bijzonders. Weliswaar heeft deze plek een eeuwen oude geschiedenis, maar daar is niks van terug te vinden.
Goed... ik vind een winkel met linnengoed en doe mijn aankoop!. Rest nog een drankje te nuttigen op de boulevard. De hoeveelheid jongeren hebben weer normale proporties aangenomen.
Als ik bij het bijbootje kom is het water aardig gestegen. Ik heb geleerd!!. Het bootje ligt hoog en droog.
Er is nu een zuiden wind, iets meer dan we gewend waren. De Raaf ligt aan lager wal. Op dit kleine plasje geen probleem. Met gemak kan ik naar de Raaf roeien.
Ik doe een middag slaapje.
Dinsdag 18 november
Zo af en toe moet je een bepaald gedeelte van het schip goed schoonmaken.
Vandaag is de bilge onder motor en schroefas aan de beurt.
En passant nemen we de ruimte van de bakskisten naast de motor ook maar even mee. Het ziet er weer netjes uit.
Schroefas dynamo praat!!
Tevens de schroefas dynamo gemonteerd. Zoals al eerde vermeld, ga ik die alleen gebruiken op lange rakken, 50 mijl of meer. Bij aanvang van het traject wordt de aandrijfriem geplaatst. Wordt de motor langdurig gebruikt, dan moet ik, in het kader van warmte ontwikkeling, de riem er weer af halen. Komende dagen wil ik, als dat zo uitkomt, het e.e.a. uitproberen.
-----------------------------------
Tegen de avond naar de vaste wal, de was ophalen. Rond zes uur zijn de terrasjes nog leeg. Nodigt niet uit om een maaltijd te nuttigen. Doen we wel aan boord. Aardappeltjes bloemkool en champignons.
Computer toestanden.
Bij overgang naar een nieuwe laptop zijn een aantal zaken niet goed gegaan. Bestaande bestanden waren “alleen lezen”, bestanden niet gekopieerd etc. Daarbij komt ook dat de schermindelingen anders zijn….. Zoeken dus.
De bestandsorganisatie moet geheel opnieuw ingericht worden.
Inmiddels lukt het mij, mondjes maat, bestanden van de backup op een goede manier op te slaan. Stukje bij beetje. Elke dag een beetje. Het houd je van de straat.
Woensdag 19 november
Nogmaals op internet gekeken of een autoritje op het eiland Evia interessant is. Niet dus.
Een auto huren en dan alleen kilometers rijden zie ik niet zitten.
Een alternatief!!
Een retourtje met de trein naar Athene. Kosten.. negen euro, daar hoef je het niet voor te laten.
De treinreis,
Het schiet er vaak bij in. Aan boord ben je niet gefocust op treinreisjes. De keren dat het mij niet ontgaan is, heb ik daar veel plezier aan beleefd.
Het leuke van zo’n treinreis is dat het vaak door gebieden gaat waar je anders niet komt.
Ongerepte natuur, de achtertuin van industrieterreinen, bergen en dalen, de achterkant van dorpjes en woonwijken, de “binnenkant” van de voorsteden etc.
Daarnaast heb je mooi uitzicht en kan je de benen strekken. Je hoeft niet op de weg en verkeer te letten. Relaxed van het uitzicht genieten.
Het is en blijft een aanrader.
----------------------
Het traject van vandaag?? …..
Van Chalkis naar station Larissa Athene in 1 uur en 20 minuten.
Te beginnen bij het station te Chalkis,
Op steenworp afstand van de Raaf.
Het station/spoorlijn werd in 1905 geopend en is sindsdien volledig in gebruik.
Veel oude gebouwen en voorzieningen van de spoorlijn zijn bewaard gebleven.
Stations gebouwen, grote wateropslagtanks om de stoomlocomotieven van water te voorzien, remise voor stalling van de wagons en locomotieven, loodsen voor reparatie en onderhoud van het rollend materieel.
Watertank voor de stoomlocomotieven op de voorgrond, daarachter de werkplaatsen.
Schuilhokjes op het perron met fraai ijzergietwerk etc.
De gebouwen, van dit traject, zijn allen in een zelfde stijl opgetrokken.
Meeste gebouwen en gebouwtjes hebben achterstallig onderhoud, jammer, maar de opknap centjes moeten ergens vandaan komen.
Langs de spoorlijn zie nog de nodige oude trein wagons en niet meer gebruikte railtrajecten inclusief de railwissel mechanismen en technisch materieel.
Het landschap is afwisselend, eerst nog wat zicht op de oevers van de Euboische golf. Daarna een grote laagvlakte, veel agrarisch gebied en hier en daar industrie.
Een landschap wat we met Rob en onze autotocht ook al gezien hebben.
Een bergachtig gedeelte waar allen de trein doorheen gaat. met daarna, bij de nadering van Athene weer een laagvlakte, weliswaar met meer bebouwing, gevuld door de “voorsteden” van Athene.
Als de trein op het eindpunt is, het centraal station, zie ik dat hetvstation helemaal op de schop genomen wordt. Een klein gedeelte, daar waar “mijn”trein stopt is al in gebruik. De rest moet nog even wachten!.
Een enorm project, gesitueerd boven de metrostations. Petje af!!.
----
Een uitstapje buiten het station valt wat tegen. Je zou haast zeggen een verlopen stad met veel graffiti. Niet leuk.
Ik loop een rondje, lopen is niet mijn sterkste kant, er is ook geen uitdaging om het hier verder te verkennen.
Ik ga terug naar perron no10. Daar staat de trein naar Chalki al klaar. Die vertrekt om de twee uur.
Het doel was niet om Athene te bezoeken, maar de reis daarnaar toe!.
--------------------------------------
Een beetje negatief verhaal over de vraag:…
Houden de Grieken wel van hun land???
Opvallend is de hoeveelheid “graffiti vandalisme” op gebouwen, technische constructies, afscheidingen, als ook monumentale gebouwen!!
Dit gebouw valt onder monumenten zorg!!
Alles waar je spuitbussen op leeg kan spuiten, wordt “benut”. Kleine consoles moeten het vaak ontgelden omdat de “rest” al bezet is.
Met alle respect voor de ware kunstenaars….. maar niet op deze plekken!!
--------------------
Er is volgens mij ook een mentaliteit..van……
Wat je niet gebruikt laat je liggen!…(mij een zorg!!)
Dat begint met plastic afval, groot afval, meubilair, ongebruikte bedrijfsgebouwen en huizen, verlopen restaurants en taveernes.. en al wat dies meer zij.
Natuurlijk, opruimen kost geld en brengt niks op, elders ruimte genoeg.. toch??
Alleen in de toeristen centra…. daar is hiervan niets te merken, er lopen “geüniformeerde” schoonmakers met stoffer en blik de straten schoon te maken.
Een dagelijkse bezigheid!!
Achter elk nadeel zit een voordeel, van het treintraject zijn veel oude gebouwen , installaties en materieel nog aanwezig…. Als er geld is kun je daar nog wat moois van maken!!
Een waar contrast met de Scandinavische landen, onder andere... de openbare barbecue plekken, die worden na gebruik... schoon en opgeruimd achter gelaten.
Dat geldt over de hele linie! Het is geen discipline maar zorg voor huis en vaderland!
-----------------
Het was een interessant treinreisje, helaas, toch wel met te weinig foto’s.
Aangekomen op het station Chalkis doe ik in de stad nog wat boodschappen. Genoeg gelopen voor vandaag.
Voorlopig heb ik het hier wel gezien. Morgen komt er nog wat harde zuiden wind. Ga ik voor de Raaf en plekje in de luwte zoeken.
Een mooi moment om deze dag en dit verslag af te sluiten.







































































Geen opmerkingen:
Een reactie posten