Reisverslag
2018 deel 5 de Balearen -
Formentera
Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind? Volg dan de volgende link. https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
Inmiddels vanuit Mar Menor overgestoken naar Formentera
Algemeen:
Het eiland Formentera is bijna, middels een lange smalle
strook rotsen, met Ibiza verbonden.
Bij Ibiza is er een diep stuk waar goed vaarverkeer mogelijk
is, dan volgt een klein eiland, S’Espalmador, met een uitstekende ankerbaai,
die via een ondiepte weer verbonden is met de smalle strook van Formentera.
De smalle strook rotsen en de eilandjes zijn grotendeels bedekt met zand. Aan alle
zijden zijn mooie stranden met daartussen duinen.
De duinen op zich zijn weer
een toeristische attractie apart en dat is goed te zien want daar zijn veel
mensen die wandelen en fietsen
Voor de stranden is
het goed ankeren en in het hoogseizoen is het hier vol. Het “kop” eiland en de
strook is allemaal natuur gebied evenals
de twee binnenmeren op Formentera.
Het is glashelder water en je kan de visjes zien zwemmen.
Het kleine “kop” eiland is geheel natuurgebied waar je alleen op het strand mag
vertoeven. Bij de stranden waar in de luwte
geen branding is zijn veel dure
bootjes en dag toeristen.
Van en naar Ibiza varen er veel ferry’s die behoorlijke
golven kunnen maken. Bij hoogtijdagen is het hier overvol met boten die achter
hun anker liggen. Vanaf 1 juni krijgen de
liggelden in de havens weer hoogseizoen prijzen.
Er zijn geen hoge appartementen gebouwen en grote hotels.
Dat doet al plezierig aan. Wat wel is…. de enorme
hoeveelheid dagtoeristen. Met vier ferry’s’ tegelijk komen ze binnen of varen
ze uit.
Op de wal wordt gevochten om de
gunsten van de toeristen. Verhuur van auto’s scooters fietsen en al wat dies
meer zij.
Het eiland zelf heeft een beetje het karakter van onze
wadden eilanden.
Dagelijkse belevenissen.
Het is vandaag woensdag 22 mei 2018. Zon en een beetje oosten wind.
Eigenlijk wil ik vandaag
op de fiets het grote eland, Formentera, verkennen.
Op de Goodvibes is geen interesse om ook te gaan fietsen. Zij
hebben andere dingen te doen. Ik haal mijn anker op en ga onder zeil naar de
anderen die 2 mijl ten zuiden van ons, bij de veerhaven, liggen. Als ik daar ben en achter mijn anker
lig, haal ik de bijboot tevoorschijn. Hang de BB motor eraan en ik wil starten
maar ik krijg hem niet door de compressie. Met de hand kan ik via de schroef de
zuiger door de compressie heen draaien. De motor heeft ook wat olie lekkage. In Alcoutim had ik de olie ververst en
waarschijnlijk was dat een beetje te veel. Bootje op dek, dan kan ik goed aan
de BB motor sleutelen.
Plastic zak onder de motor dan krijg ik geen viezigheid op
het teak dek.
Ik haal de bougie eruit die zit onder de olie, ook boven de zuiger
was olie. Het zaakje schoon gemaakt. Bougie ontvet. Starten en lopen. Probleem
opgelost.
Ik lag vlak bij de Susan maar zij was inmiddels opgehaald
door de bemanning van de Bonduca.
Bij de Wilma aangekomen hoorde ik dat er enige
laswerkzaamheden aan de zwemtrap van de Bonduca moest gebeuren.
De Wilma heeft lasmogelijkheid aan boord. Bij de Bonduca
aangekomen, was er uiteraard geen interesse om te fietsen.
Eerst maar de las werkzaamheden uitvoeren. Dat gebeurt met
de ”Tjoppe – Marcus” methode.
De Wilma ligt achter haar anker, vanaf hun spiegel gaat een
lange lijn naar de spiegel van de Bonduca, deze laat het anker vallen en de schepen
worden naar elkaar toe getrokken.
De meerlijnen van de twee boten worden kruislings
op de lier belegd en we hebben een stabiele verbinding. Met de bijboot is de
overgebleven drie meter, te overbruggen.
Als je naast elkaar ligt heb je veel last van de grote
golven die de veerboten maken. De stootkussens kunnen tussen de boten
uitschieten en de masten kunnen dan ook nog in de knoop raken. Voor je het weet
heb je een hoop schade.
Deze manier van schepen met elkaar verbinden is een perfecte
oplossing.
Je kan natuurlijk ook de haven ingaan, het begint dan met de
portemonnee en je weet niet waar dat eindigt. Deze inventieve manier is ook
veel leuker.
De Wilma heeft een stevige omvormer naar 220 volt waar mee
gelast en geslepen kan worden. Op open
water wordt de klus geklaard en de ontbrekende
moeren heb ik nog wel aan boord.
Vanavond barbecue op de Goodvibes. Maar eerst moet de
Bonduco diesel en water tanken. Mooie gelegenheid om dat even mee te maken. De
bijbootjes gaan achter de Wilma en de Goodvibes.
Water op Formentera.
Marcus legt de boot aan de steiger bij de dieselpomp. De
bediende zegt dat hij onder geen beding water kan geven. Die zeilschepen ook altijd…….. 20 liter diesel
tanken en 200 liter water. Er moet wat
geregeld worden en dat geeft Suzanne mooi
nog even de gelegenheid om enige boodschappen te doen. Marcus spreekt zijn
talen goed en verteld de man dat hij via VHF contact gehad heeft met de dame op
kantoor. Na veel heen en weer gepraat krijgt hij diesel en ook water.
Maar wat is de gehanteerde procedure?. Het water is hier
schaars. De pompbediende heeft in zijn
huis alleen een douche waar zoutwater uitkomt, toilet wordt met zoutwater
gespoeld etc..etc.. Schoon water wordt alleen gebruikt om te drinken en te
koken. Hoe krijg je drinkwater aan
boord.????
Het schijn een soort alleman recht te zijn dat je schoon
water kunt krijgen. (een eerste levensbehoefte).
De procedure is als
volgt: tussen 14:00 en 16: 00 kan je water krijgen. Je roept via de marifoon
kanaal 9, Formentera Marina op en vermeld dat je water wilt hebben. Zij geven
je een ligplaats aan waar je kan afmeren. ( op de reeds beschreven Spaanse
manier) en dan kan je gratis water tanken.
Daarna moet je meteen weer vertrekken,
geen boodschapjes etc.
-------------------------------------
De Bonduca zet Susan en mij af op onze eigen boot en wij varen
ook naar de baai waar de Goodvibes ligt.
Het wordt weer laat. De Bonduca wil morgen vroeg vertrekken
naar Antibes, 400 mijl verder. Zij willen bij dagenraad vertrekken en gaan wat
eerder de kooi in. De volgende ochtend is het bewolkt en er staat veel wind,
voor hen kennelijk te veel want zij liggen
nog steeds achter het anker. Het wordt een dag met een gaatje, lekker uitslapen,
dek schrobben en de dagtaak zit er weer op.
Vrijdag 25 mei is het bewolkt met, voor de lokale begrippen,
veel wind (max. een goede zes)/ Het plan was om op de Goodvibes een film te
draaien maar dat wordt opgeschoven naar morgen. In de middag begint mijn anker
te krabben, dus opnieuw de manoeuvre uitvoeren en voor alle zekerheid mijn
danfort anker erbij. ’s Nachts is in het noorden veel onweer en bliksem, maar
wij worden er niet mee lastig gevallen. Goed dat de Bonduca binnen is gebleven.
De wind loopt op tot af en toe 28 knopen. Mijn CQR anker heeft goed gehouden,
maar met het danfort anker erbij kan ik rustig slapen. Susan is wel aardig wat
opgeschoven. Zij heeft in de nacht nog een reserve lijntje uit kunnen brengen
naar de buurman . Alles is goed verlopen.
Vrijdag 25 mei.
Bewolkt , goed om de fiets te pakken, matig windje uit het zuiden.
De Bonduca vertrekt en wordt uitgezwaaid.
Hoogstwaarschijnlijk zullen wij elkaar op Elba weer ontmoeten. Ik ga naar de
ankerplek vlak bij de veerhaven la Savina.
Fiets, huisvuil, lege flessen en de rugzak met laptop gaan
in het bootje. Op een klein strandje kan ik aan land. Huisvuil wegwerken en dan naar de
toeristenbureau, daar hebben ze plattegronden van het eiland.
Het is een comfortabel fiets eiland, er is wel wat hoogte
verschil maar dat mag geen naam hebben. Er zijn een paar grote wegen, maar ik
verzeil op kleine zandwegen en daar is niemand te vinden. De landbouw percelen
die hier deels nog gebruikt worden zijn allemaal afgeschermd met hand
gestapelde stenen muurtjes van nog geen meter hoog.
Ook om de bungalows en
alleenstaande woonhuizen, die zo hier en daar staan, zijn lage muurtjes. Veel land en weinig
bebouwing. Dat doet wel zo vriendelijk aan. Bovendien is het eiland zelf en de
stranden verschoont van zwerfvuil!! Hulde.
Op de kaart kan ik niet vinden waar ik precies ben, maar
voor je het weet fiets je het eiland af.
Uiteindelijk beland ik in het midden van het eiland bij het
plaatsje San Fransico Javier. Daar vindt
ik een terras met WIFI. Ik kan mijn post doen en mijn jaarlijkse belasting
voldoen. Mijn blog , die je on-line van foto’s moet voorzien, het gaat niet lukken.
WIFI is kennelijk te traag, of ik doe
iets niet goed.
Dan maar zonder foto’s de deur uit en bij een andere
gelegenheid e.e.a. corrigeren.
Ik krijg een sms-je dat de filmavond om 18:30 zijn aanvang
neemt. Dus afsluiten die hap, boodschappen doen en weer terug naar de boot
en “onze” ankerplek opzoeken.
Aan boord van de Goodvibes zijn er hapjes klaar gemaakt en
is ook de BBQ in werking gesteld.
Jon heeft een beamer aan boord, een (elektronische
projector). Met een geïmproviseerd filmdoek hebben we in de kajuit een
fantastische bioscoop. Een leuke film waarvan ik de titel ben vergeten. Het
wordt weer laat, de Irish Coffee die ik
voor vandaag had meegenomen gaan we
morgen na het snorkelen soldaat maken.
Zaterdag 26 mei. Inde ochtend en avond bewolkt
matig windje uit het oosten.
Rond 12:00 wordt het drukker. Dagjes mensen met grote en
kleine boten gooien hun anker uit, sommigen met de nodige speeltjes etc. het
kan niet op.
“Design” motorboten en “strijkijzers” met als enige functie
snel van de haven naar een mooie ankerplek bij het strand en weer terug. Een
betaalde schipper om de boot te varen want dat is te ingewikkeld en dan ook nog maar
een dame erbij om de schipper bij te staan voor het verzorgen van de drankjes
en de hapjes.
Wat zwemmen, lawaai maken met de geluidsinstallatie, uitrusten in
de zon en na een paar uur weer terug naar de haven of naar het moederschip wat
niet zo dicht bij het strand kan komen.
Ook komen er twee enorme grote catamarans het strand
opschuiven. Een enorm plateau met allemaal dagjes mensen. Zij gaan zich op het strand vermaken.
Wij gaan om twee uur snorkelen. Als ik mij, vanaf de
bijboot, in het water laat glijden valt de watertemperatuur mij ontzettend mee. Bij de rotspartijen is
het mooi snorkelen. Geulen en gaten onder het wateroppervlak met zeegras, zand, rotsen, en veel witte
onderwater bloemetjes en mooie visjes. Daarna met zijn allen, op de Raaf, de achterstallige Irish coffee en wat hapjes genuttigd.
Naar aanleiding van de confrontatie van de Wilma met
bootvluchtelingen de nodige discussies gevoerd over hoe te handelen met
bootvluchtelinge etc. Het maakt ons
allemaal wat bewuster als er een dergelijke situatie weer gebeurd. Er is stof
genoeg om over te praten.
Voor mij wat lastiger omdat alles in rap Engels gesproken
wordt maar wel goed om mijn Engelse taal weer wat op te halen. Het is
vermoeiend en ik ga zelfs alweer in het Engels denken.
Helena heeft een kleine documentaire over het voorval
gemaakt. Deze is op Youtube te vinden onder:
https://www.youtube.com/watch?v=jWVHLjZlWxg (of
zoeken op youtube onder …. Man
Overboard S/Y Wilma ….)
We krijgen bericht van de Bonduca dat de reis goed en
volgens verwachting verloopt
Dan komt er enige bewolking en valt de avond. We hebben weer
een prettige dag gehad.
Zondag 27 mei. Inde
ochtend en avond bewolkt matig windje uit zuid westen.
Vandaag rustdag. Wel heb ik met Tjoppe nog wat technische
zaken besproken omtrent een schroefas – en een sleep generator. Hij wil dat ook
op zijn schip gaan maken en installeren en zo kan ik mijn ervaringen met hem
delen.
Een ieder had zoal afgetast wat de volgende vaarplannen
waren. Deze waren gelijkluidend . Volgende week is het zuiden wind. Een goed
gelegenheid om de noordkant van Ibiza te
verkennen. We speken af om rond elf uur te vertrekken en via de oost van Ibiza
naar een kleine baai van de noordpunt te gaan.
Cala de Portinax.
Ik maak de boot weer “zeeklaar” en ga te kooi.
De nacht is onrustig. We krijgen veel golven in de baai en
halverwege de nacht besluit ik het bed in de
voorpunt te verwisselen voor de slaapbank in de kajuit. Dat ligt dieper
en in het midden van het schip dat slaapt aanmerkelijk rustiger dan in de
voorpunt.
Einde reisverslag
2018 deel 5 de Balearen -Formentera
Geen opmerkingen:
Een reactie posten