Reisverslag 2025 deel 14
---------
Verblijf in Griekenland met de Witte Raaf.
Van de eilanden van de Dodekanesos naar Lavrion een stad ten ZO van Athene.
Zaterdag 27 september
In mijn eentje wakker worden, Stef en Jan Paul zijn niet meer aan boord.!
Even wennen, vandaag poging wagen om te vasten.
Na zo’n week met Griekse hoogstandjes en gezelligheid, is dat wel nodig.
Lukt niet helemaal!!
Aanpakken.. .. het wasgoed bij elkaar rapen en naar de laundry brengen. Maandag weer ophalen. Goed zo.
Boodschappen doen, dat wil zeggen er is nog veel aan boord, maar druifjes en grapefruit zijn op. In de super zijn veel Griekse huisvrouwen. Mooi dan is het niet bij uitstek toeristenwinkel.
Overigens….we hebben Kalymnos als een heel plezierig eiland ervaren. Er is hier nagenoeg geen massa toerisme, de toeristen die hier zijn wat meer ondernemend. Dat zie je als je bij de ferry staat…. Rugzakje en op pad .
De bevolking is relaxed en niet gericht op de toeristen fabriek.
Ik voel me hier heerlijk op mijn gemak.
Werken aan het verslag, de foto’s van mijn telefoon krijg ik niet over naar de laptop. Dan maar zonder, in het 11e verslag niet zoveel van toepassing.
Puf Puf het is gelukt!
Het verslag, verblijf Nederland t/m vertrek naar Griekenland is er uit.
Nu de volgende verslagen nog.. eerst maar leesbaar maken, voor mijzelf en anderen. Ik ga mijn best doen.
Zondag 28 september
Lydus , die de komende dagen aan boord komt, land om 9:00 uur op Kos. Dan moet hij in Mastichari zien te komen. Een plaats aan de noordkust van Kos, vlak bij het vliegveld.
Van daaruit de ferry naar Pothi/Kalymnos. De grote haven van het eiland Kalymnos.
Ik krijg een telefoontje,… hij heeft de boot van 12:00 uur. Nog een half uurtje tot drie kwartier varen en hij is hier.
Op de fiets ga ik naar de ferry terminal in kan daar Lydus verwelkomen.
Het laats dat we elkaar ontmoet hebben, in 2015, was in Portugal , waar hij nu woont.
Dit is Lydus
We wandelen naar de Witte Raaf, genoeg stof om bij te praten.
In de avond hebben we in het restaurantje gegeten waar ze van die heerlijke aardappelsalade hebben.. Een bij gerechtje, om je vingers bij af te liggen
De terrasjes zijn gezellig gevuld. (stom he … Geen foto’s gemaakt)
Het is zondag en de bevolking hier, geniet in het weekend van het familie gebeuren. Gezinnen met kindertjes zijn talrijk aanwezig. Vandaag is toerisme bijzaak.
Aan boord neemt Lydus de gewoonte van Stef over. Lekker buiten in de kuip, onder het zonnezeil, de nacht doorbrengen.
Maandag 29 september
Gisteren was de supermarkt dicht, vandaag weer open, bevolkt door veel “huisvrouwen”.
Garantie voor goede prijs /kwaliteit verhouding.
We nuttigen een ontbijtje, de dag is weer aangebroken. Vandaag een beetje bewolkt met af een toe een spettertje regen, rond de 23 graden.
We gaan, denk ik, de herfst in.
Dinsdag 30 september
De dag dat Elien aan boord komt.
We doen het rustige aan. Bericht van Elien dat ze op Kos is geland.
Rond twee uur is ze met de ferry op Kalymnos.
We nemen we nog een broodje gezond en halen Elien bij de ferry op.
Altijd weer leuk.
Dit is Elien in haar element!
Ik heb Elien al eerder op Kreta ontmoet. Ze heeft een paar “vrije “ weken en wil graag aan boord komen.
Beiden hebben geen vaste vertrekdatum, wel zo relaxed, kunnen we varen zoals dat gaat, komt tijd komt raad!
“Wennen” aan elkaar en dan komen de “kennismaking” gesprekjes op gang.
Ook de planning komt aan bod, wat gaat het morgen en overmorgen worden.
A.s. vrijdag is er harde wind uit het zuiden en dan moeten we hier niet zijn.
Met zijn drieën worden de mogelijkheden afgetast.
Wat is de windrichting en de windkracht voor komende dagen en waar zijn er anker/ aanleg mogelijkheden.
We zijn er zo’n beetje s uit.!
Morgen bijtijds weg naar het eiland Lefita en als het e.e.a voorspoedig verloopt is het eiland Amorgos ook een optie.
Zie Google Earth …. Amorgos
De richting is bepaald en dan zien we morgen wel hoe de omstandigheden zijn.
Het kan zijn dat we geen restaurantjes etc. treffen. Zorgen voor voldoend voorraad aan boord!!!.
Dat is geen probleem. De supermarkt is aan de overkant van de kade.
Voor het avond eten zoeken we een restaurantje .
Er is één een die wel lijkt te bevallen.
We nemen plaats, de bediening is wat kort.
Twee menu kaarten voor drie personen en geen aandacht.
We stappen op, we gaan naar Maria. Met Jan Paul en Stef hebben we daar prima gegeten en met Maria, de dochter van het familie restaurant hebben leuk en plezierig contact.
Het wordt een gezellige avond, het is niet zo druk. Maria hoeft niet te rennen zoals vorige keer en.. er is tijd voor een praatje.
Aan boord maken we het schip klaar voor vertrek, morgen vroeg in de ochtend.
De nachtrust roept ons.
Woensdag 1 oktober
Vroeg op . … eerst varen dan ontbijten!! Elk uur wat je in ochtend verdient betaald zich in de avond weer uit!!
Er is wind en in de “luwte van Kalymnos hebben we aardig wat valwinden en veranderlijke winden te verwerken.
Als we meer ruimte op zee krijgen gaat het beter, wel wat meer golven.
Windje is zo’n dikke 5Bft . Met vol tuig gaat dat prima
Op het log zitten we tussen de 7 en 8 knoopjes.
Aan de wind. Lefita is goed te bezeilen en met deze vorderingen besluiten we om door te varen naar Amorgos.
Morgen is er weinig wind en op Naxos is een beschutte baai.
Van Lefita naar Naxos is met weinig wind wel een hele afstand.
Amorgos heeft een goede baai waar geankerd kan worden.
Ankerplek bij het blauwe veld.
Het wordt donker als we boven Amorgos varen .
Het is donker als we om een uitstekend berg varen naar de ankerbaai.
Er is heldere hemel met een half maantje. Motortje bij.. Tussen een hoge berg van het eiland en nog klein eiland door .
Het gaat goed….Het wordt ondieper….. De kaart geeft daar niks van aan.
Gelukkig is hier weinig wond en de diepte blijft steken op 8 meter en dan wordt het weer dieper. Grootzeil naar beneden en de genua ook. Om het hoekje zien we nog twee boten achter hun anker liggen.
Als de dieptemeter 5 meter aangeeft gaat het anker naar beneden.
Boven verwachting is hier geen deining en wind.
Genieten van een mooie avond. Lydus maakt een heerlijk maal en de dag is weer ten einde.
Donderdag 2 oktober.
Een heerlijke rustige nacht en ontwaken bij een opkomend zonnetje.
Lydus heeft de primeur van de opkomende zon, hij slaapt buiten in de kuip.
Het water is hier kraakhelder. Het anker ligt ergens naast ons. Als we wakker geworden zijn ga ik aan de gang om hier weg te komen.
Ook nu geldt, eerst varen en dan ontbijt!
Geen wind dus op het motortje naar buiten! Op Naxos is een baai met anker mogelijkheden.
Daar kunnen poolshoogte nemen en zien of we daar blijven of dat we een baai verderop gaan.
Halverwege belt Kees. Onze steun en toeverlaat als het om mooie plekjes gaat.
Elien heeft kaarten op haar telefoon. Er komt wind.
Elien en Kees zoeken het maar uit ik ga de zeiltjes omhoog halen .
De motor heeft lang genoeg gedraaid….. rust aan boord!!.
De wind zet iets door naar 3 bft.
Het is aangenaam varen, de hoge golven zijn weg. Ons doel: de baai bij het plaatsje Apolonas op het eiland Naxos.
Een technisch detail
Op Kalymnos heb ik de experimentele schroefas dynamo gemonteerd.
Gisteren gebruikt en geeft een prima opbrengst tot wel 4 ampère op 24 volt.
Met een koelkast aan de stuurautomaat en de 220 omvormer aan hebben genoeg energie.
Vandaag brengen de zonnepanelen weinig op omdat deze in de schaduw van de zeilen liggen. De schroefasgenerator is een welkome aan vulling.
Vandaag op de motor. Ik hoor wel wat rammeltjes. De dynamo werk alleen als de motor uit is en de schroefas door de vaarsnelheid gaat draaien.
Als de motor en schroefas draaien, krijg de dynamo een te hoog toerental om verantwoordt stroom te leveren. De stroomlevering van de dynamo is dan uit geschakeld.
Ik hoor wel een “rammeltje” misschien is er iets los en als we langer op de motor draaien kan er iets fout gaan.
Er is geen wind dus toch maar even kijken. De generator is bloed heet.
Ik haal de aandrijf riem los . Hebben we in ieder geval daar geen zorg over.
Later kijken we wel hoe we het hitte probleem oplossen!
--------------------------------------
Half één in de middag...we hebben een lekker lopend windje uit het ZW…+/- 3Bft, Plezierige deining en er komt wat sluier bewolking. Aankondiging van de komende weersverandering. Voorlopig liggen we mooi op koers.
. Perfect beschutting.
Zie Google Earth Ormos Apolonas
Zeiltjes naar beneden en ankeren.
Het plaatsje ziet er verlaten uit, het seizoen is voorbij.
Lydus maakt weer een heerlijke maaltijd.
Omdat er veranderlijk weer wordt verwacht met mogelijk harde wind, leg ik het Danforth anker ook maar gereed. Je weet maar nooit.
In nacht hebben we nog wat onweer, een paar zware klappen en daar blijft het bij. zware wind blijft uit en het schip ligt goed achter het anker. Wel en forse regenbui, dat is goed om het schip schoon te spoelen.
Ik heb het ankeralarm op 20 meter staan. Zodra het schip 20 meter van zijn oorspronkelijke plaats verwijderd is, gaat het alarm. Ik laat het zo want door de windschiftingen komt het schip steeds op een andere positie te liggen en ik wil weten hoe dan de situatie is .
Het ankeralarm gaat zo’n drie keer af, geen bijzonderheden, ik moet toch, vanwege oudemans prostaat problemen, ook zo’n 3 tot 4 keer naar het toilet.
Vrijdag 3 oktober
De ochtend is rustig. Bewolkt, maar later komt de zon er bij.
Acrobatenwerk!
Ik moet de mast in. De staaldraad schijf van de grootzeilval loopt zwaar en dat wordt nu geregeld. Om beurten draaien Lydus en Elien aan de lier om mij naar boven te hijsen.
Een beetje WD40 en met een ijzerblad zaag wat ruimte maken en de schijf loopt weer soepeltjes. Ik kan weer naar beneden.
-----------------------
Het lukte mij nog niet om de foto’s van de telefoon op de mapjes van de Laptop te plaatsen .
Met behulp van Elien is het kunstje gevonden, heb ik wat te doen…!!
Nu nog kijken of lukt om de foto’s in te voegen als ik het verslag op de blogspot ga zetten. We gaan het zien.
De rest van de dag brengen we met gepaste bezigheden door.
Zaterdag 4 oktober
We willen naar een grote baai op Paros varen, de Naousa baai.
Twintig mijl verder op. Dat is niet zover we doen het dus rustig aan.
We krijgen wind op de kop en moeten laveren. Dat neemt wat meer tijd.
Geeft niet , het is heerlijk zeilweer. Af en toe een wolkje voor de zon en wisselden wind omstandigheden. Lydus kan zich, achter het roer, volledig uitleven.
Alles bij elkaar zijn we tegen het einde van de middag in de baai.
De aanloop van de baai
We kunnen hier foerageren. Bootje te voorschijn halen en naar de kant.
Bij een super doen we de inkopen en daarna een restaurantje. Het restaurant was goed bezet maar het eten en bediening matig. De seizoen moeheid slaat toe. Als je het aan de bediening vraagt geven ze dat ook volmondig toe. Nog een paar weekjes.
We gaan aan boord. Ruimen de boodschappen op en gaan te bed.
Zondag 5 oktober
Vandaag wordt er weinig wind verwacht. We blijven achter het anker. Het is heerlijk zomerweer in de ochtend nog wat wind maar in de middag een zwoel windje met zon.
Nadat ik nog wat kleine klusjes heb gedaan, ga ik met Lydus naar de kant, voor de bijboot moeten we wat benzine in de jerrycan vullen.
Als ik Lydus afgezet heb en weg wil varen slaat mijn schroef tegen een uitstekend stukje rots. Klaboems, de veiligheidspin van de schroef breekt af.
Technisch verhaal
Ik heb een breekpen bij het motortje, dus….. Het lukt wel om de schroef eraf te halen maar ik heb geen gereedschap om de afgebroken pen uit de as te slaan. Roeien naar de Witte Raaf. Motortje in de kuip en het is in een wip geregeld.
----------------------------------------
Lydus hoef ik niet op te halen, die heeft een lift gekregen.
Elien wil gaan zwemmen, dan doe ik ik ook maar mee. Als ik eenmaal in het water ben vind ik het ook heerlijk. Kan ik meteen kijken hoe het anker erbij ligt. Alles in orde. Aan boord is het tijd voor een kleine lunch. Dat is de specialiteit van Lydus.
Een dan genieten van de zon.
Inmiddels is de bemanning aardig “ingedraaid” en weten ze waar alles ligt en hoe het een en ander geregeld is.
Het is heerlijk zomerweer , dat nodigt ons uit om naar te kant te gaan.
Benzine tanken voor de BB motor en nog wat Yoghurt bij een kleine super die vandaag open is. Hoeven we morgen niet op pad.
Het motortje start wel maar blijft eventjes lopen, dan stopt het motortje, even wachten en dan nogmaals starten.
Eventjes lopen en dan stop ie weer. Dit duidt op onvoldoende brandstof toevoer. Vervuiling in de benzineleiding. Kan gebeuren ook het motortje en de jerrycan benzine hebben 4 maanden stil gestaan.
Brandstofleiding schoonmaken is een gedoe.
Die 50 meter naar de kant roeien we wel.
Met zijn drieën in het bootje gaat…. Is niet aan te bevelen .. en als je het water ingaat met telefoon en al, wordt je daar niet vrolijk van.
Eerst Lydus naar de kant, kan die benzine halen en dan met Elien naar de kant. Kunnen wij yoghurt halen bij het winkeltje dat Lydus aanbevolen had.
Het gaat allemaal volgens plan.
Een ander plan is om vanavond in het dorp te eten. Dat kan, het overgrote deel van de kade is bezet met gedekte tafels. Ik moet er niet aan denken als alles vol is .
We gaan het dorp in. De bebouwing en smalle bestrating is authentiek. Dat geeft een bijzonder en leuk karakter en erg leuk om daar doorheen te wandelen .
Gezien het feit dat er hier zoveel gedekte tafels zijn houdt ook in dat hier veel toeristen naar toekomen.
De haven, die ongunstig ligt voor noorden wind is wat opgedeeld met kades om de binnenkomende golven te breken. Nu met rustig weer, gezellig met allemaal vissers boten.
We gaan verder op stap.
De kleine straatjes zijn pittoresk, de oorspronkelijk woonhuisjes , zijn omgebouwd tot luxe winkeltjes. Pas een heel eind verderop, waar ook auto’s kunnen komen, is de “bewoonde “wereld.
Het oorspronkelijke vissersplaatsje is, naar mijn mening, een toeristische attractie geworden.
Zet hier en daar een paar sprookjes figuren neer en je kan wedijveren met Efteling.
We stranden bij een pizzeria die ook pasta’s op tafel zet.
Bediend door goed opgeleid personeel, een robot doet het niet beter, nuttigen we een voortreffelijke maaltijd.
Als je aan de bediening vraagt of ze al “seizoen moe” zijn, breken ze meestal wel en worden ze weer mens. Voor hen….nog een paar weekjes aan de bak en dan een hele week slapen.
Zie ook Google Earth …. Ormos Naousis
In donker varen we weer terug naar de Raaf. Een rustige mooi avond met volle maan. Wie doet je wat.. Daarom zijn we ook hier!!.
Plan voor morgen:
Vroeg vertrekken, eerst varen en dan ontbijten. De wind zit in het ZW .
We willen naar de noordkant van het eiland Kythmos. Zo’n 40 mijl.
Morgen is Wind is ZW 4-5 BFT met in de middag regen. en de dagen daarna wordt het NW.
De dag erna, met NW wind, een oversteek naar de plaats /eiland Poros aan oostkust van de Peloponnesos.
Die afstand is best te doen, je moet wel rekening houden dat de dagen korter zijn.
Om halfzeven in de avond gaat het licht uit!
Elien en Lydus willen eind van de week weer terug naar huis. Dan is Poros een goede uitgangs-positie naar Aiport Athene.
Maandag 6 oktober
De zon schijnt en om 8 uur gaat de motor aan. In de baai is weinig wind.
Een halfuurtje op de motor en we zijn “buiten”. en.. ...er is wind.
Die trekt in de morgen geleidelijk aan tot een dikke vijf.
Af en toe geeft het log (die wat ruim afgesteld is) toch wel snelheden aan van rond de acht knopen. Als er nog een “tussendoor” windje komt, komen we, met een ruim bezeilde koers, even op de tien knopen. Een mooie zeegang is daar ook zeker debet aan.
In de middag komt er gesloten bewolking met wat regen. De wind neemt wat af, zelfs tot heel weinig, dat is maar even.
De wind blijft en we kunnen door kachelen naar het eiland Kythnos.
De baai waar we naar binnen gaan is bij het plaatsje Loutra.
Zie Google Earth …. Ormos Lutron
Er liggen meer boten, een stuk of tien. Bij een strandje met aan weerszijden rotsen is goede ankergrond. Met 5 mtr diepte ankeren we hier. Het anker houdt goed. In zand Maar….
De wind komt nu uit het ZW, gaat in de nacht naar het Noorden met in de ochtend een stevige wind a 5bft.
We moeten dus rekening houden met een 180 graden draai t.o.v. de huidige plek.
De mogelijkheid bestaat dat we te dicht bij de rotsen komen. Voor de zekerheid gooi ik achter nog het kleine Danfort anker te water.
Het anker komt in zeegras terecht, zeegras en modder en doet niet veel.
Andere ankerplekken?? Er liggen een stuk of tien boten achter hun ankee, Het is druk, andere plek zoeken wordt lastig, mogelijk komt het grote anker dan in zeegras terecht en wat is dan de houdbaarheid? Hier zitten we goed.
Ik zet het anker alarm op 10 meter. Als het schip zich meer dan 10 meter verplaatst t.o.v. de oorspronkelijke plaats gaat dat af. Dan weet ik dat er een windschifting is geweest en kan ik zien of we veilige afstand van de rotsen hebben.
Door de schiftingen gat het alarm een paar keer af. Maar alles blijft veilig op zijn plek.
In de vroege ochtend rond een uur of vijf komt de wind uit het noorden en gaat het harder waaien. Er komt meer deining. Het schip ligt prima. We komen veilig de nacht door.
Dinsdag 7 oktober
Het plan is om naar Poros te varen, aan de oostkust van de Peloponnesos. Vandaar uit kunnen Lydus en Elien naar het vliegveld van Athene komen.
Met een Noord tot Noordwesten wind is dat goed bezeild. In de ochtend is er nog 5 Bft maar in de loop van de ochtend en middag kan dat afzwakken naar 3 BFT.
Vroeg opstaan, varen en daarna ontbijten. Aldus geschiede.
In de baai hebben we de wind op de kop. Bezaan omhoog en op de motor de baai “open” varen. Als er genoeg ruimte is kunnen we naar SB afvallen en de fok en het grootzeil bijzetten.
Er is een stevige golfslag. Twee a drie mijl bikkelen.
Daarna kunnen we overstag en het eiland Kynthos, om de Noord, passeren.
We komen in de luwte van het bovenliggend eiland Kea. In de luwte is het water rustig en als weer op open zee komen staat er nog een stevige wind dikke vijf bft. Maar de wind zit goed in het noorden en de zuidkust onder Athene is goed bezeild. Als de wind zo blijft gaan we daar een ankerplek zoeken.
De wind blijft, het wordt een heerlijk zeiltochtje en we vinden een ankerplek in een baai ten oosten van de tempel of Poseidon.
Zie Google Earth …. bij Kato Posidonia
Om half twee liggen we stil achter ons anker. Uit de wind, een beetje in de zon maar wel fris!, de herfst doet zijn intrede! Mooi toch.
De omgeving is ook anders dan we gewend waren. Meer groen, niet alleen witte huisjes met platte daken maar ook huisjes met rode pannendaken en riante bungalows en appartementen .
Terug aan de “vaste “wal”!
Het landschapsbeeld zit tussen Lefkas en de Dodekanesos in. Althans, dat is mijn eerste indruk.
Lydus en Elien verkennen de mogelijkheden van vertrek van Athene Airport . Lydus heeft een een vlucht op donderdagavond geboekt en Elien een vlucht op vrijdag.
De komende dagen is er weinig wind Elien en Lydus hebben mooie zeildagen meegemaakt. Goede wind en vaarsnelheden tot zo’n 8 knopen. Morgen dus minder. Dan gaan we om de ”hoek” naar het plaatje Lavrion. daar zijn kades, winkels, restaurantjes en een bus die naar Athene gaat.
Er is contact met Kees, die vaart, een beetje noordelijker aan de oostkant van dit gedeelte, rond. Mogelijk dat we hem nog lijfelijk treffen.
Hij heeft ook bemanning aan boord en het is de vraag of de “vaarplannen” elkaar treffen. We gaan het zien!
Voorlopig nog even uitrusten. In de middag nog wat heftige regen met wind, ook dat is spoedig voorbij, evenals de warmte. Het blijft koud en af en toe moet toch wel wat warms aan getrokken worden. Lydus maakt met de overgebleven ingrediënten een heerlijke maaltijd.
Autoschorsing perikelen
Nico, mijn grote vriend , vlakbij mijn werkplaats te Leeuwarden, heeft in mijn verblijf, de gegevens van de auto’s opgezocht, die heb ik nodig om de auto’s te schorsen.
Het werkt maar bij betaling voer ik drie keer een verkeerde pincode in!!
“Geblokkeerd” balen en stom. Morgen kijken of ik dat kan herstellen bij een pin automaat. Volgens de info van de Rabo bank moet dat kunnen!.
Woensdag 8 oktober
Een rustige nacht en het ontwaken geschied bij een frisse temperatuur met het zonnetje erbij. Rond een uur of elf gaat de zonnewarmte het een beetje winnen van de de frisse wind.
Ook mijn voeten, die last hebben van neuropathie, melden zich. Afgelopen weken met blote voeten gelopen, dat ging prima, nu krijg ik het lichaamssignaal, trek toch maar sokken aan, dat advies wordt trouw opgevolgd.
Een relaxte ochtend, een beetje wind en mooie ankerplek.
We hebben nog geen zin om naar het “drukke” haven gebied van Lavrion te gaan. Hier is het goed toeven.
Bericht van Kees, hij is onderweg naar Lavrion.
Dan ook bij ons…….. anker op om naar Lavrion te gaan.
Anker problemen!!
Althans dat dacht ik. Het anker zit achter een stuk rots. Zo niet te zien want het is hoofdzakelijk zand wat we zien . Er zijn richels op de bodem en dat is kennelijk harde steen. Het anker zit vast aan moedertje aarde. Dien aat zich niet meenemen naar Lavrion!!
Inmiddels heb ik geleerd om niet met brute kracht het anker proberen los te trekken. Op Kretea heb ik daarmee de schacht van het anker 90graden verbogen.
Kees heeft een goed tip: niet dieper dan 5 meter het anker laten vallen. Kan je altijd nog naar beneden duiken om de klus te klaren!!
Kees heeft altijd een neuringlijn aan zijn anker. Dat is een lijn aan de “achterkant” van het anker. Het einde van die lijn zit aan een boei, dan weet je waar je anker ligt. Bij “anker op” moet je wel tijdig de neuringlijn binnen halen.
Ik heb mij voorgenomen omdat bij twijfelgevallen ook te doen. Hier was, zo te zien .. geen twijfel!. Dus toch!!
Wat nu…. Ik heb een klein dreganker, als ik die in het water laat zakken kan ik de dreg achter de beugel van het Rocna anker aanhaken. Met dat heldere water is dat geen probleem.
Beetje duwen en trekken en het anker schiet los.. Eureka!! Probleem opgelost!!
-----------------------------------
Op de motor, het is maar een klein stukje en geen wind, varen we naar de haven van Lavrion en vinden een plekje aan de kade.
De bemanning staat er op, om, op deze laatste dag, nog de nodige boodschappen te doen. Dat is niet nodig, ik kan ze niet overtuigen en wil het ze dat ook niet ontnemen. Weerstand bieden werkt niet. Dussss… domweg accepteren!
Kees komt langszij,
De restaurantjes lonken weer en samen met Kees, Hans , zijn bemanning en wij zwichten daarvoor.
Een heerlijke gezellige avond met rustig weer.
Donderdag 9 oktober
De dag van afscheid nemen. Geen wind en het zonnetje maakt het weer zeer aangenaam. Ieder doet zo zijn ding. Dat ronden we af met een prettige lunch.
Kees is inmiddels weer vertrokken, hij heeft net als ik, tien jaar gelden, geen rust in de kont.
De bus, naar Athene en richting airport, gaat om tien over drie. Bij de bushalte, geen bus te zien.
Lydus wordt ongedurig en neemt toch maar een taxi. Zijn vliegtuig vertrekt om +/- 19:00 uur. Vanavond.
Elien neemt nog een nachtje Athene. Haar vliegtuig gaat vrijdag om 11:00 uur de lucht in. Het is allemaal geregeld. Nu alleen nog het wachten op de bus. Die komt om 10 over vier. Ook goed . Ik zwaai Elien uit tot de bus om de bocht is.
-----------------------------
Met de fiets ga ik naar een jachthaven een paar kilometer verderop. Er komt weinig koelwater uit de uitlaat. Kalk afzetting in het koelsysteem is de oorzaak.
Daarvoor moet ik ontkalking spul hebben. Ik heb wel iets aan boord maar niet genoeg. Als ik bij de watersportwinkel kom, hebben ze alleen grote kannen voor de somma van 80euro. Dat is me veel te duur. Ik vindt een winkel die ontkalking voor vaatwasmachines verkoopt. Een busje kost 8,50 en…. Het systeem goed doorspoelen en het werkt.!!
Er komt weer genoeg water uit de uitlaat en het motor geluid uit de uitlaat klinkt weer een stuk beter. Daar wordt ik blij van. Een zorg minder!! Morgen wel een potje kopen als reserve.
---------------------------------------
Op de kant staan een paar geïnteresseerde mensen.
“De mooiste boot van het hele havengebied!!”.
Heb ik meer gehoord!. Neemt niet weg dat we een plezierig gesprek over bootjes, zeilen etc. hebben.
Ik geef ze mijn kaartje, je weet nooit. Later komt één van de heren terug. Hij woont een stukje naar het noorden. Als ik gelegenheid heb, wil hij mij graag ophalen en verwennen met goede wijn zonder conservering middelen….en praten over de ervaringen.
Ik beloof niks.
Als ik zijn kaartje naderbestuur en de Griekse tekst omzet in een leesbare tekst, zie ik dat hij Firoloog is, iemand die zich bezighoud en oude culturen en geschriften.
Leuk, we gaan het zien of die gelegenheid zich voor doet.
----------------------------
Morgen moet ik voor 11:00 uur weg zijn . Dan komen de charter boten hier liggen en is het vol. Ik loop de voorraden nog na opdat ik komende dagen voldoende aan boord heb.
Ik ben verwent achtergelaten. Eigenlijk heb ik nog niets nodig. Beetje extra fruit en groente. Dat is alles….. Morgen ochtend nog wat boodschapjes doen.
Ik ga slapen.
Vrijdag 10 oktober
Ik word wakker, er is niemand meer aan boord. Even wennen. Daar heb ik niet veel tijd voor. Ik moet op tijd van de kade weg zijn.
Eerst de noodzakelijke boodschappen doen. Ik heb ook een telefoon winkel gezien. Op mijn oude telefoon kan ik een “Data kaart” installeren . Die kan ik als hotspot voor de computer gebruiken. Heb ik geen gezeur meer over teveel data gebruik.
Het is in een mum van tijd geregeld. Vijftien euro onbeperkt data!
Kan van het lijstje af.
Een potje ontkalking halen bij het bekende adres, nog wat vers fruit en groente.
De boodschapjes zijn gedaan . Als laatste de water tanken vullen.
Mijn buurman, een grote snelle motorboot, moet ook vertrekken. Hij vindt het maar niks dat er zo weinig plaats is.
Ik ben ook klaar, start de motor. De uitlaat klinkt als muziek in de oren.
Ik ga naar een ankerplek, een klein stukje naar het noorden.
Zie Google Earth…..Ano- Thoriko,…...
-------------------------------
Lydus en Elien hebben naar hun zin gehad, ik dus ook.
Van hen kreeg gericht over hun belevenissen,….. hieronder weergegeven.!!
Erg leuk en hartverwarmend, dank daarvoor.
De belevenis van Lydus:
TROUW
Windkracht
5, een unieke boot in eenheid met het Griekse ruime sop.
Stabiel,
vaak een knoop of 8 snelheid, aan de wind, het schip voelt wat ze
wil.
Bijsturen? Niet nodig, ze weet de weg.
Eind
september begin oktober, bezielde schipper Wouter en de Witte Raaf,
ze zijn 1.
Van Kalimnos, tegen Turkije, de wind brengt ons in
een nautisch hoogtepunt naar het Noorden.
Na ruwweg 7 stops op
verschillende eilanden 350 mijl verder vlakbij Athene afgemeerd.
De
Witte Raaf is net als een levend wezen. Contact, veelzijdig,
energiek, betrokken, onderhoud en liefde zijn de ingrediënten.
De
sfeer is, ondanks dat Elien en ik tijdelijk meezeilen, bijna
huiselijk. Het voelt als echt welkom. Wel even voor iedereen
wennen.
Als je liefhebber bent van echt zeilen, klassieke stijl
hoog in het vaandel hebt, met betrokkenheid en liefde de
oerdegelijkheid in stand wil houden? Wouter gaat met zeilpensioen.
De
Witte Raaf zoekt een nieuwe zorgende schipper.
Unieke
mogelijkheid welke helaas niet meer in mijn huidige leven past.
Anders had ik geweten wie de nieuwe eigenaar wordt.
Lydus.
---------------------------------------------
De belevenis van Eleen
De Witte Raaf en de schipper van de Witte Raaf…….
Het aanwezig zijn op en meezeilen met je prachtige klassieke jacht de Witte Raaf was indrukwekkend, rustgevend en leerzaam. We hadden aardig wat wind in de zeilen en behoorlijk wat water over het dek gehad, af en toe voelde ik me bijna een zoute zeemeermin. Toch is het zeilen met jou en je schip met windkracht 6 geen opgave. De Witte Raaf vond ontspannen haar weg door de golven, trotseerde de wind en zorgde voor iedereen aan boord zonder dat je er moe van werd. Heel bijzonder om te ervaren.
Wouter, je bent een zeer ervaren zeeman, zeiler en instructeur en je kent je schip door en door, petje af! De manier waarop jij zeilt, sprak me heel erg aan en gaf mij een gevoel van herkenning, gebruik van alleen de noodzakelijke apparatuur, in alle vrijheid ‘voelen’ waar de wind ons brengt en vooral, geen stress.
Lydus en ik hebben als 2 afzonderlijke gasten diverse testen doorstaan, en de moeilijkste, maar ook de grappigste, was toch wel dat we met handen op onze rug moesten toekijken hoe jij en de Witte Raaf het zonder ons redden 😊
Ik wil je bedanken voor de fijne tijd aan boord, je vertrouwen en ook de fijne gesprekken die we hadden.
Lieve groet,
Elien
Einde reisverslag deel 14.

























Geen opmerkingen:
Een reactie posten