donderdag 23 oktober 2025

 

Reisverslag 2025  deel 15

---------

Verblijf in Griekenland met de Witte Raaf.

Het vaargebied ten oosten van Athene……

Een baai ten noorden van Lavrion , Thoricus .

Om de draad weer op te pakken



Vrijdag 10 oktober

Van uit Lavrion ga ik naar een ankerplek iets naar het noorden.

Thoricus,…... Zie Google Earth

Ik lig hier prima achter het anker, geen golven. Prima plek om weer in het oude gareel te komen.



Een klein strandje en wat rots oevers, een grot met een luifel gemaakt van dorre bladeren en verderop een strand met wat ouder privé bungalows. Geen rijen met ligstoelen en parasols. Gewoon een plekje dat niet iedereen hoeft te weten .

Vandaag is een mooie zomerse dag niet te koud en niet te heet. Komende dagen is het ook goed weer met op zaterdag wat harde wind, ik lig hier goed.

Bij aankomst begin ik met gewoon lui te zijn, even weer op mij zelf komen. Ongemerkt heeft de onderhuidse spanning, van …..gaat alles wel goed ……. lukt het allemaal met de bemanning etc. etc.

Al met al hebben we een heerlijk ontspannen weekjes gehad, als schipper blijf je toch eindverantwoordelijk voor het wel en wee van schip en bemanning.

Ook de leeftijd speelt een rol. Dus….. lekker lui wezen en dingen doen die voor de hand liggen. Een beetje opruimen, het schip weer inrichten voor éépersoons huishouden. En…. Lekker liggen in de zon en niks doen. (voor zover dat lukt!)

Het to- do lijstje nog maar eens bijgewerkt en er zijn genoeg dingetjes om komende dagen mee bezig te zijn.



Zaterdag 11 oktober

De to-do dingetjes zijn veelal dingetjes waar ik mij aan erg maar anderen niet zien.



Technisch verhaal

De schroefas dynamo.

Vandaag in ieder geval de de schroefas dynamo nakijken.

Bij onze tocht hiernaar toe hebben we gezien dat de dynamo goed werkte . Bij controle bleek dat de generator bloedheet was . Het zaakje afgekoppeld .

Ik had geen behoefte om op zee daar problemen mee te krijgen.

Nu ik de tijd neem het e.e.a. nader te bekijken bleek dat de werking van generator en elektronica in orde was.

De hitte is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de riem die tegen de generator aan liep. Gewoon wrijving warmte. De riem begeleiding aangepast en wachten op een volgende gelegenheid om het e.e.a. uit te testen.

Dat is als ik een zeilrakje heb met 6 knopen of meer. We gaan het zien.

De galan van de schroefas lekte ook iets te veel. Ook dat in orde gemaakt.

--------------------------------------

Tussendoor neem ik wel mijn rust momentjes de temperatuur met zon erbij is aangenaam. Verder aandacht besteden aan foto’s opslaan en de verslagen verzendklaar maken.



Zondag 12 oktober.

Vannacht behoorlijk wat wind gehad. Het anker houdt prima. De boot blijft keurig op de plaats liggen,. Het ankeralarm op 20 meter. Rekening houdend met zwaaien, is dat niet afgegaan. Mooi toch!

Het lakwerk heeft met deze hitte aardig wat te leiden gehad.

Vandaag de nodige voorbewerking gedaan. Het is allemaal niet veel , maar voor een oude man….. Ik neem er de tijd voor.



En dan… kijken of ik het 12e volgende verslag eruit kan krijgen.

Foto’s is nog een probleem. Ik heb wat te weinig foto’s gemaakt.

Ik ben ook foto’s kwijt geraakt, of.. zitten ze ergens anders . Zoekplaatje.

Ook de foto’s van de telefoon op de laptop zetten heeft voeten in de aarde.

Het allemaal net een beetje anders. Het lukt, het 12verslag is er uit.



Maandag 13 oktober

Evenals de voorgaande dagen doe ik niet zoveel. Dat hoeft ook niet. Er zijn geen urgente zaken. Vandaag was het heerlijk weer, weinig wind en een aangenaam zonnetje.

Ik lig heerlijk in de zon.. het lijkt wel vakantie.

Het lakwerk komt morgen wel.



En tussen door … enige huishoudelijke werkzaamheden , tegen de avond als het wat frisser wordt . Aandacht besteden aan verslag nr 13



Kleine medische update / (voor de medisch geïnteresseerden)



Het gaat goed,...

Neuropathie blijft voor wat het is …..

Prostaat.. ik heb pillen om de plasfrequentie te verlagen, slaat nog niet aan, heeft misschien wat tijd nodig.

Ontlasting blijf tonder de aandacht.

Van Mirjam, de oudste zuster van Jan Paul , kreeg ik het advies om gebroken lijnzaad bij het ontbijt te doen.

Als ik mij goed herinner, (valt soms niet mee met een krimpend geheugen), gebruikte ik dat ook toen ik Nederland was.

Haar man heeft er baat bij. Bij mij werkt het ook stabiliserend.

Neemt niet weg dat, nu ik weer alleen aan boord ben, ik toch weer last krijg van opstopping

De omstandig zijn veranderd, andere eetgewoonten. geen restaurantjes etc.

Wat zijn de veranderingen; afgelopen drie weken heb je een leef ritme aangepast aan de gemiddelde behoefte van de bemanning,

De eetgewoonten:, ook die zijn aangepast aan de gemiddelde behoefte, lekker ontbijtje, biertje op het terras, borreltijd, warme maaltijd in de taveerne, dat is heel goed te doen .

Voor 15 euro een goede maaltijd en al met al voor een royale tafel 25 euro PP. daar komt de gezelligheid nog boven op.

Dan maken we ook noch wat meer vaaruren dan ik inmiddels gewend ben.

Nu ik weer alleen ben is de situatie anders.

Luisteren naar je lichaam is ook een puntje, bij de geringste aandrang van ontlasting, geef ik daar gehoor aan. Alle kleine beetjes helpen en het houdt de doorstroom in beweging/!

Er komt wat meer regelmaat;

Ontbijt : yoghurt met havermout, lijnzaad, noten melange en honing, gevolgd door een grapefruit.

Lunch; twee boterhammen met beleg,

Avondmaal: aardappel met groente of , rijst met groente of pasta,

En.. het dag ritme : ik doe waar ik zin in heb, een slaapje een klusje wat computer werk , zeer relaxed en lui.

Of dat van invloed is op mijn ontlasting?? Ik weet het niet maar het doet zich wel voor.

Met die wetenschap ben ik wat extra alert.

Zodra een verstopping zich langer dan een dag aanhoud, ga ik over tot gebruik van macrogol en eventueel zetpillen. Daarmee komt het zaakje opgang en dan zie ik wel weer.

Nu het weer gestabiliseerd is, werkt het als volgt:

In de morgen op eigen initiatief hard persen en er komt beweging en ruimte, de blaas wordt dan ook meteen leeg gedrukt!!

Daarna, bij het minste geringste, of op eigen initiatief, naar het toilet, minder hard persen maar er is resultaat.

Zonder stimulerende middelen, is de ontlasting weer onder controle

--------------------------

Overige medische perikelen????

Verder kan ik niks vinden dan alleen dat ik, net als iedereen, elke dag een dagje ouder wordt.

Mijn ”productiviteit” is niet zo hoog , even wennen voor een “bezige bij” , het is goed zo!

So far so good … Carpe Diem!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------



Dinsdag 14 oktober

Het is een vakantie ochtend. Het is lekker weer en ik geniet van mijn “vakantie” .

Af en toe in de zon, af en toe een rust momentje en af en toe enig actief gedrag.

Met dit mooie najaarsweer komen we de dag wel door.



Je zou denken!!!….

Drie dagen op de zelfde plek in een eenzame baai, dat zal wel saai zijn.

Als je open staat voor alles wat er zo de revue passeert , dan val dat best mee.



Snorkelaars ….voor degenen die in duiken etc geredresseerd zijn!

Met Lydus en Erlien hebben we al eerder snorkelaars gezien.

Eerst dachten we dolfijnen gespot te hebben, maar het bleken grote zwemvliezen te zijn.

Als je wat langer op dezelfde plek ligt, ga je steeds meer details zien. ...Zo ook nu.

Als ik in de kuip het ontbijtje nuttig zie ik vlak bij mij, op de kant, een auto staan.

Een man maakt zich klaar om te gaan snorkelen.

Op het rotsige strand trekt een stevige man een neopreen pak aan.

Dat duidt op langdurig verblijf in het water. Hij heeft ook een grote drijver met een vlag er op. Dan zien anderen dat er duikers/ snorkelaars aanwezig zijn.

De zwemvliezen, van een stevig formaat, gaan aan, enig loden gewichten om zijn middel, (er zit aardig wat vet op zijn botten!!), de snorkel op en gewapend met een harpoen gaat hij te water. De drijver zit aan een lange lijn aan de duiker vast.


Wat gaat hij doen.

Het is niet zo moeilijk te raden. Tussen de rotsen van de oever zitten vaak inktvissen,.

Gezien het feit dat ik meerder snorkelaars heb gezien, is dit een geliefde verblijf plaats van inktvissen. Dat hebben de ”jagers” ook ontdekt.

Als hij na een paar uur weer uit het pak gaat heeft hij ook nog een plastic zak met inhoud.

Ik schat zo’n drie a vier inktvissen.

Vanavond liggen de onderdelen van de inktvis op de bordjes van het restaurant.

Een mooi tafereel wat met de verrekijker op mijn gemakje kan volgen.

----------------------------------------------

Reislustige zeilers

Gisteren kreeg ik bericht van Marti dat hij met zijn boot, de Arcadia (www.sailingarcadia.nl) onderweg is van Nederland naar Portugal. Daar wil hij de winter doorbrengen.

Marti was vorig jaar bij mij, in Griekenland, aan boord.

Marti heeft de nodige zeemijlen achter de kiezen. Veelvuldig Scandinavië en een rondje Atlantic. Ervaring genoeg!!

Via Vesselfinder kan ik hem volgen (mmsi nr 244573008). Hij heeft een voorspoedige tocht door het kanaal. Als een speer gaat hij van Duinkerke richting Alderny .

Windje 5 Bft uit het NO en met stroom mee loopt hij tegen de 10 knopen. Dat schiet lekker op.

Vanochtend nog even gekeken. De Arcadia is voorbij Alderney als hij stroom tegen krijgt. De stroom is hier niet zo heftig als bij Cherbourg. Al met al heeft hij toch nog een snelheid rond de vijf knopen. Mooi toch.

Ik ben wel erg nieuwsgierig, bellen lukt niet, geen bereik.

Ik bel zijn partner Heleen. Tijd niet gesproken, komt weer van alles over tafel. Zij heeft geen zin om een half jaar aan boord te zitten.

Marti is met een opstapper naar la Corunja, daar ziet hij wel hoe het verder gaat.

----------------------------------------------

Heleen is een jaar gelden met pension gegaan. Is druk bezig met de afronding van de Molenaars opleiding. Goed he. Daarnaast doet ze nog als ambtenaar van de burgerlijke stand, huwelijks ceremonies.,….en…. daar naast nog veel meer.

Zo heeft ieder zijn eigen deel van het leven om in te vullen.

24 januari gaat ze naar de wintersport, dat doet ze elk jaar.

Er gaan bij mij belletjes rinkelen!! Het kriebelt!

.. Omdat Yvon destijds een lastige been operatie heeft gehad is het bij ons niet meer van gekomen. Een mens kan niet alles hebben.

Maar nu… het begint weer te kriebelen.

Vorige winter, toen ik in Pylos lag op de Peloponnesos, heb ik nog de mogelijkheden bekeken om op de Peloponnesos te gaan skiën.

Daar is een skigebied …. het kwam niet zo uit.

Ik heb het met Heleen daarover. Zij huurt elk jaar een appartement, en bij

deze ben ik uitgenodigd. Als het past.. waarom ook niet.

Zeilen, schaatsen, fietsen zwemmen,, skiën verleer je ook niet zo gauw.

We gaan het zien als er op dat moment mogelijkheden zijn.



Heleen is 4 januari jarig en Yvon is 5 januari , er zit 20jaar verschil in leeftijd

Zijn dingen die bijblijven. Leuk he.

We sluiten af en houden contact.

---------------------------------------------------------------------



Ook nog maar even informeren hoe het Theo vergaat.

De solo zeiler die in de zomer op zijn schip in de provincie Zeeland verblijft en in de winter op zijn andere schip hier in Griekenland.

Zijn schip staat nu op de kant vlak bij Athene .

Vrijdag is hij hier aangekomen, na een half jaar is het zaak om het schip wakker te maken,

Werkt alles nog. Daar weten we alles van. We houden contact en zullen elkaar zeker treffen,

Kees die we nog in Lavrio ontmoet hebben is inmiddels bij Poros aan gekomen.

Als ik op Vesselfinder kijk zie ik dat er een heleboel schepen/ zeilers voor anker liggen. Theo is van plan om daar naar toe te gaan, als ik hier uitgekeken ben wil ik ook die kant op.



ZO !!!!!!!! de ochtend is weer voorbij, echt niet zo saai als men wel zou denken.

Nu nog een schop onder mijn kont om het lakwerk ter hand nemen.

Ik heb mijzelf maar een goed toegesproken. Het begin is gemaakt, morgen de rest.

Tijd voor een cola tik. De zon is weg maar met de coltrui aan is het in de kuip goed toeven. Ik ga verder met het verslag van mijn belevenissen.

------------------------------------

De omgeving van deze baai bij Thoricus

Zoals ik al eerder aangehaald heb… als je wat langer op dezelfde plek ligt ga je steeds meer details zien. …

Met de verrekijker haal het beeld dichter bij.

Een rondje baai, met de klok mee…..te beginnen bij de ZO opening naar open water.

Op de rede van Lavrion liggen vaak koopvaardij schepen achter hun anker. Lavrion is een zee haven. Hier worden onder andere, onderdelen voor grote windmolens gelost.

Toen we aan de kade lagen zagen we die grote onderdelen op zware diepladers voorbij komen.

Aan de zuidkant van deze baai is een groot opslag terrein. Daar gaan de onderdelen naar toe. Dan is er weer ruimte aan de kade om de schepen te lossen.

Kijk ik een stukje verder, zie ik een groot passagiersvliegtuig staan.

Wel een oud type met de straalmotoren aan de staart…..

Wat doet dat vliegtuig daar…. Even googelen…. Met wil het vliegtuig voor het nageslacht behouden en o.a. gebruiken voor tentoonstellingen en educatieve mogelijkheden.

Een mooie oude dag bestemming voor het vliegtuig.

Dan is er een vlak stuk strand en een slipway om snelle motorboten te water te laten.

Nog een stuk verder is er industrie.

Van oorsprong, eeuwen terug, was er in Lavrion al mijnbouw, met name het zilver en lood. In de 80 er jaren was dat niet meer rendabel en is dat gestopt.

Industrie heeft hier dus een bakermat. Wat ik nu voor voor industrie zie, weet ik niet.

Aan de kuststrook zijn wel mooie privé bungalows met strand. 

Duidelijk niet bestemd voor toeristen.

Geen rijen ligstoelen, parasols en restaurants. Gewoon strand voor eigen bewoners.

Achter een heuvel nog en paar wit rode geschilderde schoorstenen. 

Dat zou een elektriciteitscentrale kunnen zijn.

Komen we dichter bij de anker plaats van de Raaf dan zijn er nog twee kleine strandjes ,

Eentje is wel bijzonder, achter het strandje is een kleine grot. Met wat bladeren heeft men een luifel gefabriceerd. Geweldige plek voor één a twee families. Geen potte kijkers, en met warm weer een koele plek.

Ga ik nog een stukje verder de klok rond dan kom ik bij de rots oevers waar de snorkelaars inktvis proberen te “harpoeneren”. - We zijn de baai rond!

------------------------



Het wordt donker, ik heb inmiddels telefonische contact met Marti..

Stroom tegen bij het Chanel du Four. Dat wordt een nachtje doorvaren voordat hij bij Camaret is .

Omdat ik in die gebieden ook gevaren heb is het voor mij weer een herbeleving van mijn tochten. Nu in een “lui stoel” in een baai van het zonovergoten Griekenland.


Een paar foto's van Chanel du Four uit mijn oude doos!!

Hier zijn duidelijk de stroomrafelingen te zien


Bakens in zee!!


Het eind van Chanel du Four is in zicht



We gaan de dag afsluiten. Gisteren teveel spaghetti gemaakt . Gaan we nu de rest verorberen.

Koud pilsje erbij . Goed stuk muziek,…. Een aangename manier van overleven.



Woensdag 15 oktober


Marti is veilig aangekomen in Camaret. De Arcadia lekker achter zijn anker.

Een paar foto’s uit mijn oude doos



Een scheepskerkhof, altijd leuk om die oude vergane schepen en hun constructies te zien.


Overzicht van haven en ankergebied

 

Camaret is duidelijk een getijde haven!!


Voor mij is vandaag D -day…. Het laatste stukje lakwerk.

Ik ben er inmiddels er achter waarom ik zo’n moeite had om aan dat lakwerk te beginnen.

Zie hier mijn bevindingen waarom daar zo tegen opzag!



Het dilemma van de zwakste schakel en het streven naar perfectionisme.

Als je de zwakste schakel van een ketting wilt vervangen en het resultaat is niet 100% dan is dat niet bevredigend.

Wil je de ketting 100% in orde hebben dan moet je gewoon een nieuwe ketting nemen.

Dat speelde ook door mijn hoofd bij dat lakwerk.

Op zich is het blanke lakwerk oké. Er zijn wel kleine beschadigingen.

Bij deze temperaturen wordt de lak soms glashard. Krijg je een beschadiging, dan kan dat een barst in de lak veroorzaken of een blaas onder de lak, (onthechting van de lak op het hout). Je loopt het risico dat dat gaat inwateren, verkleuring van het hout, begin van rot etc. dat wil je niet hebben.

Ook slijtage waardoor de laklaag dun is geworden kan problemen geven.

en … niet tergeten het lakwerk zit er al 20 jaar op!!

Wil je het lakwerk weer perfect hebben dan moet alle lak eraf, het houtwerk goed schrapen en vlak schuren totdat de beschadigen weg zijn.

Dan weer op nieuw laklagen opzetten en het lakwerk kan de showroom in.

Voor de relatief kleine en weinige beschadigingen ga ik dat niet doen..



Conserveren om erger te voorkomen is dan de enige remedie.

Eigenlijk een peetje prutsen. De leek ziet dat niet ….maar ik wel.!!!.

Daar ligt dus mijn probleem. Zo… dat probleem ligt nu op tafel!!!

Kan ik er ook anders mee omgaan. Het is niet anders ….. domweg accepteren dat het lakwerk niet perfect wordt . Het doel is om het houtwerk te beschermen punt uit!!

Streven naar perfectie!… een andere keer!

Zo dat is helder en kan ik weer verder!!

--------------------------------------------



Gisteren de zitplank, het dek kastje en het handel opberg vak gedaan. Ook nog even de kuiplijst achter!!



Vandaag de “garage “ gedaan , het gedeelte waar het schuifluik onderdak vindt en nog achterkant van de kuip rand. Nog wat “gepruts” op ander plekjes, het is goed zo.

Het ziet er weer netjes uit. Ik doe het er maar mee.

Op naar de volgend zwakke schakel, hoe het draait of keert, die zwakke schakel zal er altijd zijn.

----------------------------------------

En dat is……

Het walstroom kastje wat ondergebracht is in het dek kastje wat ik net gelakt heb.


Het kastje heb ik destijds van ijzer gemaakt en laten verzinken. Zout en elektrolyse resulteerde in roesvorming. In mijn werkplaats een nieuwe kastje van roestvast materiaal gemaakt en dat gaat nu gemonteerd worden.

Er is ter plekke wat corrosie ontstaan, goed kaal maken en weer in de epoxy zetten. Voorkomen is beter dan genezen!

De dag komt ten einde, er is nog een heerlijke avond zon. Even vakantie houden.



Donderdag 16 oktober

Na het wakker worden is het eerste aandachtspunt het weer..!!!!.

Vandaag is er veel wind uit het noorden voorspelt., tot 7 Bft. Zon in de kuip en in de luwte van de sprayhood is het goed toeven. Heerlijk.

De wind is hier niet zo’n probleem . Het schip ligt aan hogerwal in de luwte van een heuvel. Dan krijg ik wel wind maar er zijn geen golven en de deining is nihil. Bij vlagen een beetje gieren dat is alles. Drie meter onder de kiel. Het Anker houdt prima. Dat kom niet van zijn plaats. Geen beren op de weg!



Het vervolg van de zeiltocht van Marti met zijn Arcadia.

Op Vesselfinder zie ik dat Marti in vroege ochtend, in het donker, vertrokken is uit Camaret.

Het getijde, stroom mee op het eerste traject, speelt daar een belangrijke rol in

Bij de Raz du Seine, een zee-engte die tussen het vaste land en een eilandengroep ligt, kunnen heftige stromen en wervelingen ontstaan.

Als die mee hebt is dat prima. Heb je ze tegen, kan je voorlopig in de wachtkamer plaats nemen..

Dat is wel de route naar Zuid Bretagne,

Marti kiest er voor om buiten de eilanden groep, over open zee, zijn tocht te vervolgen. Rondom elf uur is er geen contact meer met de AIS wal stations.

Morgenmiddag als hij in de buurt van a Corunja is, zien we hem wel weer terug.

Nog even dit...

Goede tochtvoorbereiding

Als je zo’n lange tocht als Marti gaat maken, is het goed om weken van te voren dagelijks het weerbeeld te volgen. Hoge- en lage druk gebieden, depressies etc. Waar zitten ze, hoe bewegen ze zich. Het geeft je inzicht over wat voor weer je te verwachten hebt .

Waar komt de wind vandaan, voor hoe lang en wat is de windkracht.

Bij Marti heeft dat geresulteerd om zijn vertrek een week eerder te doen dan volgens de agenda gepland was. Een week lang NO wind rond de windkracht vijf Bft. heeft zich uitbetaald. De week erna is het hommeles!

---------------------------------------------------



Na het ontbijt, ga ik even liggen en val ik in een diepe slaap, niet gehinderd door plasonderbreking, Heerlijk.

Na zo’n diepe slaap even bijkomen. Aandacht besteden aan de plekjes bij het walstroom kastje… even in epoxy verf zetten, kan dat uitharden.

De noodzakelijke activiteiten voor vandaag zijn weer achter de rug.

In de kuip is het aangenaam toeven en met mijn nieuwe lap top kan ik ook buiten digitale werkzaamheden verrichten. Het beeldscherm van mijn oude laptop was daar te zwak voor.



Het anker alarm gaat af!!!

Door een windschifting wijkt de boot veel uit naar bakboord. Zo te zien geen probleem. Het anker alarm opnieuw ingesteld.

Even later … weer een alarm… nu is het schip sterk uitgeweken naar bakboord. Ik zie ook dat het schip niet meer op zijn plaats ligt en langzaam achteruit gaat.



Geen beren op de weg….. heb ik net lopen opscheppen!!.. je ziet maar... 100 % zekerheid no-way.!!…... Reden waarom het ankeralarm erop blijft.

Geen paniek…. Motor aan en anker op.. Er zit een hele kluit zeegras aan het anker.

Zee gras groeit op zachte boden. Niet goed om te ankeren.

Op de motor naar een nieuwe ankerplek. Ondanks de golfjes kan je toch nog wel onderscheid maken tussen zandgrond en zeegras. Ik laat het anker weer vallen. Het anker houdt.. als nog even met de motor achteruit sla, trekt de ankerketting de neus van de boot omlaag. Het anker heeft zich goed vast gezet, als je voor enige tijd van boord gaat moet je wel weten of dat op dat moment verantwoord is. Ben je niet aan boord en gaat het schip aan de haal !!!! dat willen we niet weten.

---------------------------------------------

Contact met Elien, zij wil een eigen boot maar weet nog niet wat. Wel een enigszins klassiek schip met goede zeil eigenschappen. Via via hoorde ze dat er iemand zijn boot wilde verkopen. …...Een Conrad 35.

Als je gaat googelen zie alleen maar mooie verhalen en mooie foto’s.

Het advies.. eerst maar gaan kijken en kijken of het schip om je heen past. Een zoektocht die wel lang kan duren. Je doet daarmee veel ervaring op. Met die wetenschap kan je tot een goed keus komen. Elien heeft geen haast, dat scheelt!

--------------------------------

Hilde belt, de partner van Jeroen, even lekker bij praten, dat doe een mens goed.



De avond valt,

De dag voorraden raken op, de omgeving heb ik ik nu wel gezien.

Ik heb mijn ding hier gedaan.

Morgen weer een dag, dan varen we naar Porto Rafti een grote baai met een bijbehorende grote plaats.

Boodschappen doen, wasgoed naar een laundry brengen, de bb motor in orde maken. Ik hoef niet stil te zitten



Vrijdag 17 oktober

In de nacht is er nog wind maar in de morgen is het rustig

Een beetje zon met wolken, goed genoeg om in de kuip het ontbijt te hebben

Voordat we gaan varen eerst even binnen opruimen en de afwas doen.

Als dat allemaal op orde is…... Een rustmomentje pakken en dan ….. huiken verwijderen , zeilen aanslaan, motor aan, anker op en wegwezen.

Om half elf, met de zon er bij, zijn de zeilen omhoog en zitten we op open water.

Vooralsnog noorden wind. 3 a 4. Bft. In de loop van de middag gaat dat veranderen, draaiend naar NO / O en minder wind.

In totaal ongeveer 20 mijl, dus we doen het op onze slofjes.

De kust is variërend en zeker niet saai. Eerst wat lage heuvels die goed voorzien van ruime bebouwing. Van oude verlaten huizen tot moderne architectuur. Afgewisseld met ruwe rotspartijen, groen en al wat daar tussen inzit. Met de kijker kan ik het allemaal goed gade slaan.

Om een uur of vier vaar ik de grote baai binnen, hier en daar afgeschermd door een paar grote rotseilanden. Voorlopig weer een mooi en relaxed zeildagje.

Er liggen behoorlijk wat schepen, een aantal permanent aan een mooring vast gelegd.

Een teken dat de baai redelijk beschut is. Maar er zijn meerder plekken in deze baai waar je beschut kan ankeren. Voor de komende dagen een prima plek. Super en laundry bij de hand.



Laatste berichtgeving voor dat het reis verslag no 15 afgesloten wordt

Het vervolg van de zeiltocht van Marti met zijn Arcadia.

Vannacht aangekomen in de baai van Viveiro!. Dat is nog zo’n 50 mijl van a Coruna.

Als ik het weer ter plekke bekijk is dat een logische beslissing. Zaterdag weinig wind en later veel wind uit het ZW . Wind op de kop, dat is niet leuk en… de harde wind blijft de komende dage doorzetten. In de baai is ook nog een kleine beschutte haven. Ideaal om het slechte weer af te wachten. Ik beleef mijn zeiltocht van weleer, langs de Spaanse noordkust, weer helemaal opnieuw.

………….

Een paar foto’s uit mijn Oude doos!!

De aanloop!    rechts en achter de pier is een ankerplek


De ankerplek naar het zuiden gericht.

Ankerplek meer naar het westen gericht


Van de ankerplek door een klein stukje kanaal naar de veilige haven.


-------------------------------------------------



Einde verslag no 15

Geen opmerkingen:

Een reactie posten