Reisverslag
2017 deel IX Westkust Portugal.
Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind? Volg dan de volgende link. https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
Maandag 4 september.
Viano do Castelo
Er zijn nagenoeg geen hoge golven en met deze wind vaart de
Raaf zichzelf. Zo hoort het ook, het schip zorgt voor mij en ik kan doen wat
nodig is. Rond vier uur in de nacht kakt de wind geheel in en is er dikke mist.
Ik zit nog 4 mijl vanaf Viano do Castelo. Grootzeil en Genua naar benden en ik
laat de zaak maar drijven, of eerlijk gezegd hobbelen. Ik zit hier weer dicht
onder de kust. De diepte lijn loop van 60
meter naar 20 meter en dat geeft een onrustige golfslag. Een lange
wispelturige deining van zo’n twee meter hoog. Het kan James de kat niet
bekoren maar mij ook niet. Wachten tot het licht wordt en dan kan ik op de water-Tom-Tom en de radar veilig de haven binnenlopen.
Bij de dagenraad heeft Yvon mij aan zien komen. Ik heb nu
warmwater, kan Yvon even lekker douchen. Op de fiets gaan we naar het
binnenstadje om wat boodschappen te doen en vullen de tijd weer met aangenaam verpozen. We zien dat de Elisabeth in de haven ligt, en dan is het rond vijf uur tijd voor een gezamenlijke
borrel.
Dinsdag 5 september.
Viano do Castelo - Povoa do
Varzim 20 mijl Wind NW 3-4 met zon.
Het is een
beetje bewolkt. En Viano hebben we ook al eerder met de camper bezocht. We
hoeven hier niet te blijven. Als ik de haven meester betaald heb kan ik nog met
het staartje van het getijde mee naar buiten. Daar staat een hoge en lange
deining maar met een beetje wind uit het NW kunnen we gewoon zeilen. De poes
kruipt in zijn mandje en houd het verder voor gezien. Met het zonnetje erbij is
het altijd lekker, behalve als die grote zeilen voor de zon staan. Dan is het
een fris windje en moet de trui aan.
Vanaf Viano do Castelo is de kust voorzien van strand en “lint
bebouwing” op de achtergrond heuvels / bergen die behoorlijk lager worden dan
de kust ten noorden van Viano. Maar daar heb ik gisteren weinig van kunnen
zien.
Appartementen gebouwen een boulevard en strand. Bij nader inzien is
het Povoa de Varzim. Heb ik daarvoor zover moeten varen???
In de haven
stond Peter mij al op te wachten en met andere schippers waren zij behulpzaam
bij het afmeren van de boot. Yvon heeft een goede parkeerplaats bij de haven.
Woensdag 6 september. Povoa do
Varzim Hele dag zon met een frisse
wind.
We doen niet
veel vandaag, met de fiets naar de stad, een warme lunch in het club gebouw,
(2x 6 euro), een borrel bij Jacqueline en Peter, internet en lezen en dan maar
weer slapen. En…. Wat ik vandaag nog wilde doen doe ik morgen!
Donderdag 7 september. Povoa
do Varzim .
Wat ik gisteren wilde doen heb ik
vandaag gedaan. Dek en kuip grondig schoongemaakt.
In Aveiro onze volgend stopplaats,
heeft een goede vriend van Yvon een huis. Hijzelf is Saxofonist en heeft zijn werkterrein
liggen in Nederland, Portugal en Amerika. Toen Yvon hem belde om te vertellen
dat we in de buurt van Aveiro waren kon hij melden dat hij nog 2 uur moest
rijden en hij dan ook in Aveiro was.
Zaterdag ontmoeten wij elkaar.
Maar…. De haven van Aveiro heeft
een industrie haven en geen jacht accommodatie. Slechts voor de lokale
bevolking zijn er mogelijkheden. Het is een heel uitgebreide maar ondiepe Ria
met een aantal vaargeulen en vaargeultjes. Alleen dat wat voor de commerciële
vaart bestemd is heeft behoorlijke diepte. Er moet rekening gehouden worden met
getijde stromingen.
Een paar jaar geleden zijn we hier
met de camper geweest en hebben het e.e.a kunnen aanschouwen.
Het wordt dus zoeken naar een
geschikte plek en….. dan moeten wij elkaar nog zien te vinden. We slaan Porto
over maar met de camper kunnen we altijd nog op herhaling!
Vrijdag 8 september. Povoa do
Varzim .- Aveiro 40 mijl Wind NO 3-4 hele dag zon.
Haven meester betalen, afscheid
nemen van Yvon en om half tien ben ik los van de steiger. Er is wat landmist
maar daar komt de zon wel doorheen. Om tien uur zit ik op open zee. Er staat
hier een behoorlijke deining. De bodem loopt langzaam op naar het strand en
daardoor bouwen de golven zich stevig op. Ik ga eerst west, diepte onder de
kiel zoeken. Ik krijg de golfjes schuin van voren en vaar nog op de motor. Als ik ongeveer 30 meter onder de kiel heb ga
ik zuidwaarts en heb ik de golven schuin van achter. De wind meldt zich ook,
niet fanatiek, maar genoeg om de motor uit te zetten. We varen ruime wind. De
stuurautomaat kan dit makkelijk volgen maar
die gebruikt behoorlijk stroom. De accu’s zijn met hun laatste dagen
bezig maar de schroefasgenerator levert stroom. Voor de sleepgenerator heb ik
nieuwe sleepschroef gemaakt. Een touw, 16 meter lang en pijp van 80 cm met aan het
eind een propeller van een modelvliegtuig
30 cm rond. Het andere touw bevestig ik aan een oog in de spiegel van de
boot en die is weer verbonden met een dynamo. Ik installeer het zaakje en ik
genereer nu meer dan genoeg stroom om de stuur automaat en andere verbruikers te
voeden.
Ik heb nu mijn handen vrij.
De hele kust, van Povoa do Varzim tot
Aveiro, is hier van strand voorzien. Daarna
enige bebouwing en de achtergrond wordt gevormd door lage heuvels. Daar achter
is nevel dus daar kan ik niets over vertellen.
In de loop der jaren heb ik de
nodige reisverslagen verzameld en die neem ik nu nog maar eens door.
Voorgangers die de Portugese kust hebben bevaren.
Interessant is de rivier die
tussen zuid Portugal en Zuid Spanje ligt. Die kan je 20 km opvaren en dat geeft
overwintering mogelijkheden. Daarover later.
Er is vandaag op de te varen route
geen enkel schip te bekennen dus ik kan in de middag rustig mijn slaapjes in de
zon doorbrengen.
Ik krijg Yvon aan de telefoon . In
de lagune bij Aveiro is een stuk rivier / watergang die tot Aveiro gaat, een
aardig stukje naar “binnen” toe. Daar heeft zij een lokaal jachthaventje
gevonden. Het kroegje van de zeilvereniging had zij mensen ontmoet en die zijn
haar behulpzaam geweest.
Yvon heeft haar taak volbracht nu
ben ik weer aan de beurt.
De wind blijft zwakjes en de
voorspelling dat het nog wat zou aan wakkeren blijft uit. Tussen zeven en acht
uur in de avond is de kentering van het tij en krijgen we bij Aveiro uitstromend water.
Met deze wind vaar ik te hard om de motor bij te zetten (heeft niet zoveel zin)
en te langzaam om op tijd voor de kentering binnen te zijn. Dat ga ik niet redden maar in het begin van
het tij is de stroom niet zo groot. Duimen maar dat de wind niet minder wordt.
En anders toch de motor maar bij. Ik krijg een plaatsje in beeld . Mogelijke is
dat Barra. Het strandplaatsje aan de monding van de lagune. Dat is toch redelijk dichtbij,
dat schiet lekker op. Ik kijk nog eens goed op de kaart, het is Toreira , Barra
is nog 6 mijl verder. Geduld is zo’n schone zaak.
Van +/- 12 mijl voor Barra tot
+/- 12 mijl na Barra, is er allemaal strand gevolgd door een lage
duinen rij. Het lijkt wel een eiland aan
de Zeeuwse kust. Daar achter ligt de lagune die bij laag water grotendeels
droog valt. Zo een lagune hebben we ook gezien bij le Croisic in Zuid Bretagne.
Ik ben nieuwsgierig hoe het er hier bij hoog en laag water er uit ziet.
Internet zal mij wel het nodige kunnen vertellen. Als ik de monding van de lagune op vaar is de tegenstroom
al heftig, uiteindelijk is de snelheid 1 knoopje met
volle kracht vooruit. In donker ankeren op onbekend water is ook niet
alles. Portcontrol verteld mij dat om twaalf uur de kentering weer komt. Ik
besluit de nacht buiten door te brengen en morgen op de dag rond twaalf uur de
ankerplaats op te zoeken.
Op zee is het rustig. Als ik ver genoeg
uit de kust ben ga ik “bijliggen”. Dat wil zeggen fok bak en zeilen aan. Dan
maak je weinig vorderingen en drijf je een beetje dwars weg. Het schip ligt
mooi vast in de golven en zo kom ik op een relaxte manier door de nacht.
Ik doe mijn slaapjes maar omdat ik
pas om half twaalf in de middag naar binnen ga, slaap ik lekker uit. Rond
twaalf uur zit ik tussen de pieren.
Gisteravond is onze vriend Henk Yvon bij het haventje op komen zoeken.
Zij vonden, achteraf bezien, de plek bij
Aveiro niet zo handig en dus ben ik naar de Baia de Sao Jacinto gegaan. Gisteravond is Yvon met Henk
meegegaan naar Aveiro, zij zijn s’avonds gaan stappen. Yvon wordt door een “vriend”
van de verenigingskroeg aangesproken. Het blijkt een goede vriend van Henk te
zijn ?!
Vandaag heeft Henk overdag afspraken
maar in de avond komen hij naar de Witte
Raaf.
Het is een stukje rijden van
Aveiro naar de ankerplaats…. Door het haven gebied en dan met de pont oversteken. Dan met de
bijboot naar de Witte Raaf.
We hebben het nodige “bij” te praten. We nemen in
de plaatselijke kroeg een hapje en drankje en dan kan Henk met de laatste pont
weer naar huis.
Zondag
10 september. Aveiro (Baia de Sao Jacinto) hele dag zon.
Henk heeft vandaag twee concerten
(Henk van Twillert in concert). Eigenlijk is hij zeven dagen per week, op een plezierige
manier, bezig met zijn muziek. Of het nu lesgeven is studeren of concerten het
doet er niet toe. Maar woensdag avond is er weer ruimte in zijn agenda. Weer en
weder dienende treffen wij elkaar dan wel weer. Zijn vrouw is voor een paar
weken naar Madeira voor familie zaken, die kunnen we helaas niet ontmoeten.
Vandaag gaan we met de pont naar
de overkant. Op het parkeer terrein staat de camper en daarmee rijden we naar
een parkeerplaats aan de rand van Aveiro. Even los van het water en op
“campervakantie”.
Eerst nog even naar “het haventje” daar ontmoeten we de “vrienden “van Yvon en worden van de nodige raadgevingen
voorzien.
Geen ideale winterplek voor de Raaf . In het water teveel stroming.
Uit het water te veel windvang omdat er geen beschutting is en dan is er nog
het vochtige klimaat.
We gaan rustig naar het zuiden tot we een geschikte plek
gevonden hebben.
Met de fiets gaan we Aveiro in’. Het is fantastisch zomerweer,
geen last van de koude zeewind en de toeristen industrie draait op volle
toeren. Er zijn een paar “grachten” die door Aveiro lopen. Vroeger de aanloop
van visserij etc. Nu is de grachten gordel afgesloten middels een sluis en is
er geen verval meer in de grachten.
Met de originele roei/vissersboten, open
houten vlakke schepen die makkelijk het strand opgesleept konden worden, worden rondvaarten gemaakt. Volle bak!
We verkennen Aveiro en lopen
langs het huis van Henk dat in het oude stads gedeelte ligt. We maken er een
heerlijke dag van.
In de namiddag rijden we met de Camper langs de
zoutwinningspannen van de lagune en gaan weer terug naar de pont.
Maandag 11 september. Aveiro (Baia de Sao Jacinto) zon
Af en toe is van de camper de
start accu wat zwakjes. We willen de startaccu van de Camper laten controleren
Yvon heeft al een adres in Aveiro en daar gaan wij naar toe. Accu door gemeten
en deze bleek nog in goede conditie te zijn. We willen starten maar de motor
pakt niet op. Startkabels erbij, starten
en lopen. Conclusie: de huidige accu heeft een te
kleine capaciteit voor de motor. Er moet gewoon een accu met grotere
(originele) capaciteit in. Die zit er nu in en het starten
gaat nu vlotjes.
Onderweg kregen we een telefoontje
van Peter omtrent ligplaats mogelijkheden in Aveiro. Het advies was niet zo
moeilijk. In de middag lag de Elisabeth bij ons achter haar anker. Nog even gezamenlijk naborrelen en de dag is
weer om.
Morgen gaan we met z’n vieren met
de Camper op stap.
Dinsdag 12 september. Aveiro (Baia de Sao Jacinto) het is weer een mooie
zonnige dag.
Om tien uur koffie op de
Elisabeth, met de bijbootjes naar de kant en met de pont naar de overkant. Met
de camper rijden we langs een paar lokale haventjes en gaan naar Barra. Een
strandplaats die ten zuiden van de havenmonding ligt. Daar is ook de markante vuurtoren
die op zee van verre te zien is.
We gaan naar het strand en zien
daar de grote rollers die van zee komen.
Goed genoeg om een groot aantal golfsurfers aan de gang te houden.
We
rijden naar Aveiro gaan nog even langs het haventje van ons eerste plan, want
ook Peter was nieuwsgierig hoe de omstandigheden daar waren. Niet ideaal maar
het kan… Het kroegje was dicht.
We parkeren de camper bij Aveiro
en gaan te voet door het Aveiro . Jaqueline had Aveiro gegoogeld. Het stadje werd aangeprezen als “het Venetië
van Portugal”.
Een beetje overdreven, de
toeristen industrie wil ook wat… De mooie originele vissersbootjes die nu als
rondvaart dienst doen, varen af en aan.
We hebben de boot van zeven uur
weer terug en doen ons nog te goed aan een afscheidsdrankje op de Elisabeth.
Zij vertrekken morgen naar Figuera da Foz.
Als we aan boord zijn krijgen we
een telefoontje van Henk. Het gaat hem niet lukken ons morgenavond te
ontmoeten, jammer dan zien we elkaar wel weer in Amsterdam.
Morgen gaan wij dan ook maar
verder.
Woensdag 13 september. Aveiro - Figuera da Foz
35 mijl hele dag zon NW 3
Om negen uur Peter en Jacqueline
uitzwaaien. Eerst Yvon afzetten bij de pont, de fiets weer aanboord nemen. Schip
zeeklaar maken en om 11:00 vaar ik tussen de pieren.
De kust is , ter hoogte
van de lagune, van begin tot eind, alleen maar strand met lage duinen.
(ongeveer 100 km).
Aan de andere kant van de zon zie ik geen
regenboog maar wel een mooie nevelboog. Een apart gezicht en heerlijk varen.
Bij Figuero komen er weer heuvels
en komt de wind uit het NO en wordt het met windkracht 5 toch nog een leuk
eindsprintje. Yvon heeft de camper al op het terrein kunnen parkeren. De rust
is wedergekeerd.
Donderdag 14 september. Figuera da Foz
hele dag zon met af en toe een beetje bewolking.
Om negen uur vertrekken Jacqueline en Peter naar Nazare. We zwaaien
ze uit. Je weet nooit wanneer je elkaar weer ziet,..Morgen of over drie
jaar???.
Mijn eerste fles met gas is leeg.
Keurig getimed want in Figuero weet ik en gasvulstation /benzine pomp die
gasflessen met LPG vult. Dat gas is een goed alternatief voor propaan, maar
niet alle benzine stations willen losse gasflessen vullen. We gaan met de
camper want we moeten een lange hoge brug over om de rivier te bedwingen.
Bij de havenmeester de nodige Almanakken en haven info
bekeken voor onze verder reisplannen. Zoals het nu voor staat gaan we door naar
de Algarve en gaan we op de Rio Guardiana, de grens rivier tussen Portugal en
Spanje een plek voor de winter zoeken.
Gisteren heeft de boot met die
spinaker foto’s van de Raaf genomen. Deze worden ons aangeboden en wij vragen hen
op de borrel. Zij komen uit Schotland, wonen vlak bij het Crinan kanaal, waar
wij ook al eens doorheen gevaren zijn. Zij doen een rondje Atlantic met de Arc.
Een “georganiseerde” reis. Daarna willen zij Holland en Scandinavië bezoeken.
Daar konden wij wel het nodige over vertellen. Zij zijn nog niet voldoende
geïnformeerd maar waarschijnlijk treffen
we elkaar op de tocht verder naar de Algarve. Voor site seeing nemen zij vaak de trein. Dat
is een goed idee. Wij hebben dat al eens gedaan in Whitby. Met een stroomtrein
door een natuurreservaat en de stationnetjes van Harry Potter. Het was ons zeer
goed bevallen, maar toch zijn dit soort mogelijkheden weer in het vergeet boek
geraakt. Youtube heeft ook films over treinreizen en trajecten door de mooiste
gebieden van onze aardkloot. Treinreizen is een mooi alternatief als je verder
wilt kijken dan alleen de havenplaatsjes.
De dag is weer gevuld en we kijken
uit naar morgen.
Vrijdag 15 september. Figuera da Foz - Nazaré
35 mijl. Wolkenloze hemel en een stevig windje 5 beaufort.
Komende dagen is er wind uit het NNw. Daar wil ik toch wel gebruik van maken om
naar het zuiden te gaan, daarna zijn er een paar dagen met weinig wind. Dus ….
Gaan met die banaan.
Om elf uur ben ik op zee. Heerlijk
zeilweer. Tot 10 mijl voor Nazaré is er alleen maar strand met lage duinen en
hier en daar een badplaats.
Bij de rotskust is ook de
structuur onderwater anders. Voor Nazaré is een onderwater dal van 600 meter
diep.
E.e.a. geeft wel mooie en spectaculaire hoge
surfgolven. zie internet ,
YouTube (nazaré) en Google Earth.
Yvon die al bij de haven was dacht
dat het moeilijk zou zijn om binnen te komen, maar in de praktijk valt het
allemaal best mee. In de havenkom is er ruimte genoeg om af te tuigen.
Zaterdag 16 september, Nazaré
– Peniche 25 mijl. Wolkenloze hemel en een stevig windje 5 beaufort.
Ik maak gebruik van de gunstige windomstandigheden en laat Nazaré voor wat het is, wegaan er met de camper nog wel een keer langs.
De haven uit met wind op de kop en
hoge golven. Grootzeil en kleine Genua. Het gaat allemaal goed, het schip is
uitstekend handelbaar. Als we op koers liggen hebben we de golven dwars en dat
geeft schommelingen. Eigenlijk heb ik te weinig zeil op staan om een goed
demping te krijgen. Ik zet de bezaan
erbij en dat geeft voldoende winddruk om het schip vast in de golven te
leggen. Voor een goed zeilbalans zou ik
ook de kluiver bij moeten zetten maar dat is mij te veel werk voor deze korte
afstand. Het schip is dan wat meer loefgierig, dat nemen we op de koop toe.
Vlak voor mij ging ook een Nederlands schip, de HAJO, het zeegat uit.
Ik loop
hem niet in en als de wind wat afneemt maak ik de aap klaar om die er ook maar
bij te zetten.
Als ik alles voorbereid heb trekt
de wind weer iets aan en met nog tien mijl voor de boeg laat ik het hierbij.
Als ik de haven binnen vaar, varen
de Elisabeth en de Hajo rondjes.
Yvon, die al een parkeerplek heeft
gevonden en de nodige informatie heeft ingewonnen, belt mij op om te vertellen
dat de haven vol is. Er is één plek aan
de steiger vrij. Daar kan de Raaf liggen, de Hajo en de Elisabeth komen
langszij.
We hadden nog geen kennis gemaakt
met de bemanning van de Hajo. Dat doen we nu. James de kat doet dat ook, er
lopen allemaal vreemde mensen over het schip en daar moet hij bij zijn. Met de
bemanning van Hajo en de Elisabeth hebben we aan boord van de Raaf een borrel. Het
is gezellig en we besluiten om aan de wal een restaurant aan te doen. We hebben
een leuke wandeltocht langs huisjes die daar door de jaren heen gebouwd zijn en
verbonden zijn met smalle looppaden en trappetjes.
Weer geheel anders dan de standaard havenplaatsjes.
Als we het
restaurant uit komen is het donker. Morgen vroeg op (zeven uur). We hebben 50
mijl te gaan maar er is minder wind dan verwacht dus wil ik ook nog de kluiver aan
slaan, dat wordt dan morgen vroeg. We
hebben weer een dag achter de rug waarvan we van te voren niet konden denken
dat het zo zou worden. Dat is het leuke van deze (ongeorganiseerde tochten).
Zondag 17 september, Peniche
– Cascais (vlakbij Lissabon) 50 mijl. In de ochtend lichte sluierbewolking en
in de middag een wolkenloze hemel en ………..een stevig windje dat niet helemaal
aan de verwachting voldeed.
Als ik om acht uur uitvaar is het
windstil, we moet vandaag wel mijlen maken willen we voor donker binnen zijn
, de motor moet aan. Wachten op de beloofde wind. De golven zijn gelukkig een
stuk minder, er blijft een lichte deining over.
Ik wordt er niet vrolijk van een
dag met een gaatje???
Halverwege komt er wat wind en
aangezien we redelijk gevorderd zijn zet ik de zeiltjes omhoog. Motor uit en de
snelheid valt terug naar de helft (3 knoopjes). Het geeft weer rust.
De kust is mooi maar op afstand
zijn er weinig details te zien. Na een
tijdje zie ik dat twee van mijn voorgangers de spinaker omhoog doen. Toch maar
even niet nog 10 tot 15 mijl…. Eigenlijk heb ik nu niets te doen. Ik tref
voorbereiding om de spinaker op te zetten. Als het uiteindelijk geen zin heeft
kan ik de boel altijd weer opruimen. Alles staat in de start blokken en de
omstandigheden zijn goed. Omhoog met dat ding.
De poes is ook wakker geworden en de lichte deining is kennelijk voor
hem geen probleem. Hij komt mij helpen.
Eigenlijk niet het juiste moment. Als het schip vraagt om aandacht,
kan ik dat poes niet weigeren. Als het cruciaal wordt loopt hij voor de voeten
, oppakken en naar binnen.. deur dicht!. Hij snapt het. (geloof ik).
.
Bij de kaap voor Cascais moet ik
gijpen en gaan we over stuurboord halve- tot ruime wind. Het wordt weer leuk. De
zon op de blote rug en af en toe tegen de 7 knoopjes op de teller.
Yvon is al in Cascais en heeft geïnformeerd
naar een ligplaats. 56 euro.
Na de maaltijd lekker slapen.
Maandag 18 september, Cascais bewolkt en enige motregen in de ochtend,
daarna stalend weer.
We brengen het schip op orde en
gaan naar de camper. De receptie van de haven kon ons een adres geven waar de
dynamo gerepareerd kon worden. Vijf
minuten rijden en de klus kan geklaard worden. Over een uur zou het gereed
zijn…. Een telefoontje…. Er moet een nieuwe dynamo gemonteerd worden. Het zal
wel, het probleem wordt in ieder geval opgelost.
( waarschijnlijk konden zij zo
snel geen geschikte spanningsregelaar vinden… ).
De verwachting is dat de camper
eind van middag klaar is.
Het parkeren is ook niet
eenvoudig. Omdat ik met de boot naar de haven zou komen kon Yvon op het haven
terrein een parkeerplek krijgen tegen dagtarief. Dat is nog te doen.
Yvon is al een keer in Lissabon
geweest en ik heb, gezien de drukte en parkeerprobleem, geen behoefte om hier
te blijven. Morgen naar Sesimbra. Verder het land in, met droogvallende
gedeelten ligt Setubal. Kunnen we ook nog met de camper naar toe. We zien wel.
Dinsdag 19 september, Cascais
- Sesimbra. 35 mijl 3- 4 beaufort uit
het N… NW en.. de hele dag zon.
Yvon gaat weer met de camper verder en ik met de boot.
Als ik de Cascais achter mij laat
zie ik heel duidelijk dat de noordkant van Cascais afgeschermd wordt door een
hoge bergrug.
Als in nog verder vaar en de grote brug over Taag zie, zie ik ook dat
nagenoeg de hele kust bebouwd is. Ik heb daar niets te zoeken.
Ik vaar voor de wind op grootzeil
en fok naar Sesimbra. Die plaats ligt achter een uitstekende hoge en steile
kaap.
Yvon staat met de camper boven op
een berg bij Sesimbra. De weg is opgebroken en is erg steil. De koppelingskabel
moet bijgesteld worden. En zij vindt het niet prettig om zo naar beneden te
gaan. Ik pak de fiets en het laatste stuk loop ik omhoog. Als we beneden zijn
parkeren we de camper bij het dorp en gaan op de fiets het dorp in. Langs de
Boulevard en het mooie strand gaat dat prima.
Woensdag 20 september, Sesimbra
- Sines 35 mijl 3- beaufort uit het W
en..nagenoeg de hele dag zon.
De zon schijnt en er is wat wind
uit het zuiden. Geen haast om te vertrekken.
De gootsteen is verstopt, een
opeenhoping van drijvend vet wat niet door de afvoer gaat, die onder de
waterspiegel uitkomt. De leiding is demonteerbaar dus een kwartiertje en het
euvel is verholpen. Heeft het gootsteenkastje ook meteen een goede schoonmaakbeurt
gehad. Dan nog de koppelingskabel van de camper afstellen. Een schermkap losmaken,
een moertje vijf millimeter aandraaien en het schakelen gaat nu weer soepel. De
treeplank heeft een paar losse schroeven. Aan boord heb ik er nog een paar
geschikte schroeven, e.e.a verholpen en ook de treeplank is weer tip top in
orde.
Wat is het volgende dat kapot gaat ???? (blijft het toch een beetje spannend).
Einde reisverslag
2017 deel IX Westkust Portugal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten