donderdag 4 januari 2018


Reisverslag 2017  deel VIII Noord-West Spanje.



Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind?  Volg dan de volgende link.      https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952





Dinsdag 22 augustus.  Ria de Arousa  - Puebla del Caraminal

’s Morgens bewolkt maar dat zijn we wel gewend. Rond de middag komt de zon erbij en eind van de middag een beetje wind. Dat is zo ongeveer het scenario.



Eerst maar de whisky veilig stellen. Het is laag water en tussen de boot en het strand zit nog een zandbank. Wielrenners “nemen”  nog een colletje, ik neem nog een zandbankje.

Met een vers stokbroodje hebben we ontbijt. We gaan samen nog even de wal op. De zon is er al maar in de nauwe steegjes heerst er de schaduw, dat is aangenaam. In die steegjes zijn de nodige tafeltjes om een drankje en een hapjes (Tappas) te nuttigen. Het is wel zo gezellig en een onderdeel van het dagelijkse leven hier. Als we weer aan boord zijn is er wat wind en we besluiten om naar de overkant te gaan… Vilanova…. Ongeveer 10 km van Vilagarcia verwijdert.. We vinden een ankerplaats en ik ga op de fiets de camper ophalen. De laatste tijd weinig gefietst en daar is toch wel iets van te merken. Maar goed, bij de vorige haven nog ”en passant” gebruik gemaakt van de WIFI. Kan het verslag ook weer verstuurd worden. Met de camper weer teruggereden en deze is nu vanaf de boot te zien. Genoeg voor vandaag. Oogjes sluiten en snaveltjes toe. Wel te rusten.



Woensdag 23 augustus. Ria de Arosa   Vilanova

Vannacht , heeft het, naar de huidige begrippen, stevig gewaaid.

Vandaag willen we met de camper op stap. Overwintering mogelijkheden voor de Raaf bekijken. Hoe is het hier en hoe is het verderop c.q. in Portugal .



Maar voordat we dat gaan doen brengen we de boot toch maar naar een haven om de hoek. De ankerplaats is niet ideaal om de boot daar een dag te laten liggen.

We hebben een leuke rit. Op Ile de Arosa een goede werf gezien.  Bij Xufre. 
De werf is wel aan de prijs maar biedt veel faciliteiten. De werf  wordt geleid door een ervaren zeiler die weet wat een scheepseigenaar wenst.  


Voor ons echter alleen nog maar oriëntatie. Meerdere Nederlanders komen tot de ontdekking dat dit een erg mooi vaargebied is. Het gros, wat een lange reis gaat maken, gaat via zuid Engeland, la Coruña , Lissabon, Canarische eilanden naar de Carieb.  Zuid Bretagne en Ria’s slaan ze dan min of meer over en weten dan ook niet wat ze missen. Totdat ze er achter komen en kiezen dan b.v. de Ria’s als vaargebied. 

We zijn nu op een eiland dat met een lange brug aan de vaste wal verbonden is. De moeite waard om een stuk te gaan wandelen en het eiland vanaf de wal te zien. 
Een idyllisch plekje kon ons niet weerhouden daar iets te nuttigen en van het uitzicht te genieten. Een prachtig gebied om je vakanties door te brengen.

Vilanova - Ria de Pontevedra …Aqueta 30 mijl
Vandaag gaan we naar de zuidelijker gelegen Ria, de Ria de Pontevedra.
De kat mag mee over de oceaan en blijft aan boord. Van hier naar de volgend haven plaats is ongeveer 30 mijl. We hebben een klein wisselend briesje uit het westen maar de zon is er goed bij.


    



Met twee slagen zijn we uit de Ria, varen een stukje langs de kust en komen dan in de Ria de Pontevedra. De landtong, tussen de twee Ria’s is tamelijk vlak. Aan de kust een paar grote mooie stranden met een kleine duinen rij. Zand genoeg. De Ria de Pontevedra is weer geheel anders van karakter dan de Ria de Arosa, de kuststroken zijn wat rechter, dus wat minder “kommetjes” om te ankeren. De zuid kust van de Ria is voorzien van hogere heuvels/bergen en dat geeft weer een ander beeld. Ik vindt Yvon bij een klein haventje.

 

Geen grote boten maar wel een gezellig club huis van een zeilvereniging .

Aan de kade kan de camper goed geparkeerd worden dus dat is mooi voor elkaar.  Op het balkon eten we bij een ondergaande zon Gamba’s. Moeilijk te pellen maar wel lekker.



Vrijdag 25 augustus.  Ria de Pontevedra …Aqueta

In de morgen weer een confrontatie…..We hebben er al een keer aan gerefereerd: het dilemma van de zwakste schakel.



De zwakste schakel!

Hoe meer comfort, hoe meer schakels, hoe groter de kans dat een schakel het opgeeft. Lekker douchen aan boord is zo’n prettig comfort. Het douche water wordt opgevangen in een tank en met een elektrische pomp wordt het douche water naar buiten gepompt. Druk op de knop en alles wordt geregeld. Behalve als het terugslag klepje, (een tuitklepje ) niet meer goed functioneert. Je kan pompen wat je wilt maar het water gaat niet uit de tank. Ik heb wel een mogelijkheid om dat water uit de tank te krijgen voor het geval dat de pomp niet goed functioneert, maar dat is niet de meest handige (comfortabele) manier om de tank leeg te krijgen. Enfin, pomp demonteren, schoonmaken, en constateren dat inderdaad het tuitklepje scheurtjes vertoond en dus niet meer goed afsluit.

Via de havenmeester een adres gekregen in Marin die hoogstwaarschijnlijk wel zoiets heeft. Met de Camper daar naar toe. Hebben we weer een stukje camper vakantie. Zij hebben dat niet op voorraad maar gaan hun best doen om zo’n klepje te bestellen. De oude klep kan ik middels een stukje fietsband repareren. Dan maar hopen dat het werkt. …… Je zou kunnen zeggen…. Voor dat je vertrekt zet er dan een nieuw klepje in. Als je consequent bent moet je dat bij alle pompen doen. Maar ook de membraam kan kapot gaan, of de aandrijfmotor. Het eind is zoek. Preventief doe je zoveel mogelijk om storingen te voorkomen maar voor ieder zijn eigen grenzen.

Het staat echter onomstotelijk vast dat je onderweg dit soort problemen kunt krijgen. De vraag blijft over…. Zijn er alternatieven als er iets kapot gaat.. heb je reserve onderdelen, heb je middelen en mogelijkheden om te improviseren.

Meer kun je niet doen.  Alternatief….de boot inruilen voor een roeibootje, daar kan niet zoveel aan kapot.

Einde zwakste schakel!



Na het bezoek aan de watersportwinkel gaan we weer aan boord. Ik doe een professorische reparatie aan de klep van de pomp en ga onder zeil naar de overkant van de Ria een mooi ankerplekje opzoeken.

Yvon heeft grote Gamba’s gekocht en die gaan er best in. Na een heerlijke zomeravond gaan we weer de kooi in.



Zaterdag 26 augustus.  Ria de Pontevedra - Ria de Aldan

In de nacht enige spetters regen en in de ochtend bewolkt. Meestal klaart het tegen de middag op dus gaan we met een vrolijk gezicht deze dag weer in.

Eerst naar de nabij gelegen haven, offerte aanvragen voor een winterstalling. Kantoor is gesloten maar via e-mail krijgen we antwoord. Daarna gaan we terug naar Agueta. Nuttigen een coup ijs en dan scheiden onze wegen weer. Twee opties van hereniging:  het plaatsje Beau of een volgende kleine Ria, de Ria de Aldan. Bij Beau hebben we interlokaal contact met elkaar. De wind is wat toegenomen en wat ik er met de verrekijker ervan kan zien is deze plek niet zo geweldig. Ik vaar door naar de volgende Ria. Op de waterkaart is er iets van een haventje/pier te onderscheiden. Maar Yvon kan het via de Tom Tom niet vinden. Het heeft haar de nodige moeite gekost om deze plek te vinden. Al met al is het kennelijk een bijzonder geliefde plek. Ik zie veel boten voor anker liggen. Ik heb contact met Yvon en we kunnen een geschikte parkeerplaats voor de camper vinden. 

Vlak bij een klein afmeersteigertje, bestemd voor bijbootjes.


Ik heb geen zin om het bijbootje tevoorschijn te halen. Er is net plaats om de Raaf af te meren, genoeg om Yvon op te pikken.

Dit is weer zo’n omgeving die boven de verwachting is. Zo zie je maar weer, als je de hoekjes en gaatjes induikt komen er altijd weer leuke verassingen tevoorschijn.

 Tussen de vele andere schepen vinden we een ankerplaats en hebben we het weer dik naar ons zin.


Destijds waren wij lid van de CZT (Club Zeezeilers Twellega.  Zie hun website).

Eén van de leden is voor onbepaalde tijd op zeilreis. Zij bevinden zich nu in de Ria de Vigo. Als alles naar wens verloopt zullen wij morgen Peter  en Jaqueline  morgen op hun zeilschip de Elisabeth, ontmoeten.



Nog een zwakke schakel!

De watersport winkel heeft contact gehad met Jabsco Spain. (Het merk/fabrikant van de defecte pomp.) Zij wilde een foto van de pomp voor nadere specificatie.

…. Met de jaren der geestelijke veroudering (de zwakke schakel) vervaagd ook het geheugen. Seniele aftakeling heet dat geloof ik. Gelukkig zijn er ook nog  ”pop up’s” of te wel heldere momenten van geheugen.

Wel … een moment in de nacht, als iedereen te ruste is, vertelde mij dat ik aan boord een map heb met technische specificaties van diverse onderdelen en apparaten. Deze pomp heb ik nieuw gekocht. En…. ja hoor …map openslaan en de specificaties van de pomp gevonden. Via watt’s app (een upgrading van mijn digitale vaardigheden) kon ik een foto versturen, maar ook het modelnummer en artikelnummer van de benodigde onderdelen. Alweer een zwakke schakel geëlimineerd!

Einde van … Nog een zwakke schakel!

(nu maar weer proberen de slaap te vatten.)



Zondag 27 augustus.  Ria de Aldan  - Ria de Vigo    Cangas

Vandaag buiten om naar Cangas. Het weerbeeld is hetzelfde als voorgaande dagen. Begin van de middag Yvon naar de kade gebracht. Zij hoeft maar 7 km te rijden. Ik moet 20 mijl varen met weinig wind. Maar toch wel weer een leuk stukje. Ook deze Ria ziet er weer anders uit dan de voorgaande. Smaller ( 2 tot 3 mijl en de bergen aan de zuidzijde zijn weer hoger dan aan de noordzijde.
Vlak voor de haven krijg ik nog een stuk mist over mij heen maar dat geeft geen problemen. In Vigo schijnt de zon en een uurtje later is ook hier de mist weer weg. Yvon heeft een parkeerplek vlak bij een steiger gevonden en om vijf uur zijn we weer herenigd. Dus opstappen en naar een ankerplek voor het strand van Cangas.

Met Peter van de Elisabeth heb ik inmiddels contact gehad. Morgen om 14:00 uur treffen wij elkaar op 42 graden 15,6 minuten N en 8 graden 41,7 minuten W. ongeveer 4 mijl hier vandaan. Yvon had al in de camper het avondmaal bereid. In het zonnetje hebben we diner met zicht op het strand.



Maandag 28 augustus. Ria de Vigo    Cangas   - omgeving Vigo

Na het ontbijt anker op en nog even naar de camper om medicijn en van Yvon op te halen. Er staat een lekker windje uit het westen en ook al is maar 4 mijl, ik doe toch de zeiltjes maar omhoog. 

  Half één, op de afgesproken plaats voor anker en om twee uur komt de Elisabeth om de hoek en langszij.


We hebben elkaar een hele tijd niet meer gezien. We worden weer bijgepraat over het reilen en zeilen van de CZT. Inmiddels zijn er heel wat nieuwe leden en schepen bijgekomen en is het weer een actieve vereniging. Iedere vereniging heeft zijn up’s en down’s en het is goed te vernemen dat de vereniging in de lift zit. Peter en Jacqueline zijn net als wij enthousiast over de Ria’s . Zij gaan 25  september voor een paar weken terug naar Nederland en leggen hun boot dan in Lissabon.



Peter heeft op mijn telefoon nog twee zeer bruikbare apjes geïnstalleerd, te weten een eenvoudig te bedienen anker alarm, (dat zit ook op mijn navigatie apparatuur maar dat gebruikt veel meer stroom) en een apje voor weeroverzichten  www.passageweather.com  met dank.



Wij hebben, voor morgen, geen vast omlijnde plannen. Eerst nog reactie afwachten van de mogelijke levering van de klepjes en we willen ook de Ria verder verkennen. Daarna misschien dan toch ook verder naar het zuiden c.q. Portugal. De vochtige omstandigheden (soms tot 100%) maken het dat het opnieuw rubberen van de dek naden niet verstandig is om dat hier te doen. Dat wordt dan volgend jaar als we een locatie hebben waar de weersomstandigheden droger zijn.

De late uurtjes deden ons realiseren dat we ook nog enige nachtrust nodig hadden. Snaveltjes dicht en oogjes toe.



Dinsdag 29 augustus. Ria de Vigo     - omgeving Vigo

Het regent en het is grauw. Aan boord van de Elisabeth is de koffie bruin. De uurtjes vliegen om.  Zij vertrekken weer en we houden contact over de wederzijdse belevenissen en ervaringen.

Het is geen weer om naar “elders” te gaan dus blijven we lekker liggen. Nachtrust inhalen en gewoon lui zijn.



Woensdag 30 augustus. Ria de Vigo     - omgeving Vigo

Het is nog mistig en bewolkt. We willen achter in de Ria nog bij een haven informeren aangaande overwintering mogelijkheden. Maar als ik de motor start dan zie ik dat de dynamo de accu’s niet bijlaad.

E.e.a. doormeten en ik kom tot de conclusie dat de spanningsregelaar op de dynamo niet meer doet wat hij moet doen.  

We gaan naar de haven in Vigo. Ik haal de dynamo te voorschijn en op de fiets ga ik op pad. 




 Er zijn hier veel scheepsactiviteiten. Van groot tot klein ( Cruise schepen tot roeibootjes) nieuwbouw, restauratie en onderhoud.
Ik zie ook dat er veel kleine technische bedrijfjes/werkplaatsen en winkeltjes zijn. Er zijn dus mogelijkheden!. Uiteindelijk een bedrijfje gevonden die de dynamo kan testen en van een nieuwe spanningsregelaar kan voorzien. Dat is mooi geregeld.

Reserve bougie voor de BB motor kunnen scoren (dat was voor een standaard Honda motortje ook geen gangbaar type. ) Nog een winkel gevonden die zijn best gaat doen voor het kleptuitje, want van de andere winkel heb ik nog geen zinnige reactie gehad.

Dynamo weer gemonteerd en alles werkt weer naar behoren. Morgen gaan we verder kijken wat de dag ons brengt.



Donderdag 31 augustus. Ria de Vigo     - Vigo

Er is een “droge” zon. Wind uit het noorden en geen wolken. Een herademing na die dagen met 80 tot 100% vochtigheid. Het geeft weer zin in het leven.

In de ochtend doe ik nog een motor check. Voor alle zekerheid wil ik ook de klepspeling nog even controleren dat is een tijd niet gebeurd. Alle kleppen hadden de juiste speling. Een zorg (wat tussen de oortjes zit)  minder.

Yvon heeft een KOBO E-reader gekocht en die gaan we installeren. Bij het havenkantoor, waar we toch nog moesten afrekenen, is daar een prima gelegenheid om te “computeren”.
In de nabije omgeving van de haven is geen supermarkt te vinden. Gisteren, op mijn strooptocht, heb ik er verscheidene gezien. Dus ga ik op de fiets boodschappen doen. Ik zou nog gebeld worden t.a.v. het tuitklepje, maar dat is niet gebeurd. Dan maar naar de winkel, die was net voor de siësta dicht. Ook zij zullen wel dezelfde problemen gehad hebben als die andere winkel. Voorlopig functioneert de pomp naar behoren en is er geen urgentie.

Vanmiddag dan maar naar de haven achter in de Ria. De wind komt uit het noorden en heeft een windkracht vijf. Die blijft staan en als we een mooie ankerplek zien waar meerdere boten liggen besluiten we daar te gaan liggen en morgen naar de ander haven te gaan. Volgens de voorspelling is de wind dan weer ZW. Tegen de avond gaat iedereen weer weg. Het is voor velen geen vakantie tijd meer. We blijven alleen over.



Vrijdag 1 september. Ria de Vigo      Vigo - Cangas

Wederom zon!!  Na ontbijt gaan we op de motor naar de “andere” haven. Deze licht om de hoek en daartoe moeten wij een hoge brug onderdoor. Daar wordt hard aan gewerkt om deze brug te verbreden een gigantische klus maar wel zo leuk om dat vanaf het water te aanschouwen. 

  


  De twee grote staanders zijn inmiddels verstevigd en de extra tuidraden zijn al aangebracht.


 De brugdelen worden op de wal gemaakt, op een ponton gezet en onder de bruggevaren. Daar wordt het segment opgehesen en aan de brug bevestigd.



We varen door naar de haven.  Zij hebben alleen plaatsen te water en we hebben een richtprijs. Voorlopig varen we door naar Portugal. Mochten we daar niet uit de voeten kunnen komen kunnen we altijd weer terug naar één van deze Ria’s’.

De wind zit nog in het NO  5bf. Op het fokje kunnen we op ons gemak de noordkant van de Ria afzakken naar Cangas. Het vaarwater wordt gedomineerd door de mosselvlotten, gebieden waar je niet door mag varen maar wel omheen. Ook aan deze zijde van de Ria is er industrie en scheepsbouw. Daarnaast zijn er mooie stukken rotskust (met hier en daar een rotsje onder water), afgewisseld met stranden en woongebieden. Op de achtergrond forse heuvels /bergen.  Ook aan deze zijde worden we voor een deel geëscorteerd door wel 30 dolfijnen, het is en blijft een mooie belevenis.

Bij Cangas gaan we op de bekende plek voor anker. Genieten van de middagzon en daarna van vuurwerk.

 


Zaterdag 2 september. (Ria de Vigo)      Cangas   - Baiona

De ochtendstond heeft goud in de mond, zo ook nu weer. Een heerlijk zonnetje en geen wind. Goed om een heerlijk ontbijt te nuttigen.  Vandaag gaan we verkassen naar Baiona. Een klein stukje zuidelijker en gelegen aan de uitgang van de Ria de Vigo. Een aparte baai die ook wel Ria de Baiona genoemd wordt.

Yvon geholpen met de camper uit te parkeren en zij kan op weg. Zij moet om hele Rai heen rijden en ik hoef alleen maar over te steken. Maar als er geen wind is duurt dat langer dan er omheen rijden.
De zon is er en af een toe een beetje wind. Er zijn veel boten op het water, voor zover ik het kan zien worden er zeilwedstrijden gehouden. (moet je wel een beetje wind hebben). Zo af en toe is er wat wind en kan de motor uit. De oversteek is maar zo’n 15 mijl. Het is een mooie dag en we hebben geen haast. Als ik de Ria de Baiona in vaar ( het is meer een baai dan een Ria) zie ik ook dat daar wedstrijden worden gevaren in de 6 meter klasse. (Ontworpen volgens een oude formule waaraan een “6 meter schip” moet voldoen).  

  Zes meter is de uitkomst van de formule, in werkelijkheid zijn de slanke schepen ongeveer 10 meter lang).


Het zijn zeven schepen uit verschillende landen. Europees of wereld kampioenschap?? In ieder geval mooi om te zien. 

  De wedstrijden worden georganiseerd door de koninklijk zeilclub van Baiona een sjieke zeilclub gelegen aan een oud kasteel c.q. verdedigingswerk.

En dat is niet voor niets want de Ria de Baiona is een mooi stuk zeilwater, geschikt voor allerlei watersport activiteiten met, uiteraard mooie stranden en oevers.

Yvon heeft inmiddels een parkeerplek gevonden maar niet volgens de regels. Het is mooi weer en de nodige auto’s zijn niet helemaal correct geparkeerd. Ik kan vlak bij de parkeerplaats afmeren en er is net een officieel plekje vrij gekomen waar we de camper keurig tussen de lijntjes kunnen inparkeren. We vinden een mooie ankerplek hebben weer een heerlijke namiddag te verwerken.



Zondag 3 september.  Baiona – Viano da Castelo  30 mijl met weinig tegen wind.

Soms is er zo’n ochtendzon die gewoon heerlijk aanvoelt. Vandaag was dat zo’n ochtend. Tijdens ons ontbijtje kwam er nog een Belg met zijn bijboot langszij om een babbeltje te maken. Hij zeilt al jaren veel in Zuid Amerika maar nu heeft hij zijn boot hier, die gaat weer op de wal en dan gaat hij weer naar zuid Amerika bij zijn vrienden de zomer aldaar vieren. Met charteren en klusjes haalt hij zijn kostje bij elkaar en sinds kort heeft hij ook nog een pensioentje.

Er komt wat wind, dat kriebelt, onze Belg gaat naar het noorden en wij naar het zuiden. Na de koffie nemen we afscheid en breng ik Yvon naar de camper. Op de centimeter kunnen we weer uitparkeren en het is weer vrij baan voor Yvon. Zij moet 120 km rijden, ik moet 30 mijl varen met uiteenlopende omstandigheden.   In het begin is er nog wind en samen met vijftien boten van de  J80 klasse, die aan een wedstrijd beginnen, varen we de Ria uit. In open water valt de wind weg en moeten zij wachten op wind om een behoorlijke wedstrijd te kunnen varen. 



  Ik zet de motor bij om “de hoek” te kunnen ronden.

Op de hoek liggen nog al wat rotsjes en deze brengen het water een beetje in de war. Zonder wind schiet dat niet op. Als ik om de hoek ben vaar ik nog een half uurtje op de motor en dan komt een licht briesje uit het ZO . Anders dan verwacht, “een licht briesje uit het westen”!. Enfin… beter wind uit het zuiden dan geen wind uit het noorden.

In ieder geval  heb ik nu weer warm water. Vanochtend was het water te koud om lekker te douchen dus dat doe ik nu maar. Na een tijdje begint de lucht wat te betrekken en komt er laag hangende bewolking, vergezeld met iets meer wind uit het zuiden. Komt het schip weer aan zeilen toe. Ik wordt opgelopen door een groot cruise schip. Ik zie alleen het onderste gedeelte, de bovendekken zijn in nevelen gehuld. De AIS verteld mij dat het de ”Independence of the Sea” is. Dat schip hebben we ook al in Vigo gezien hebben. 311 meter lang 38 meter breed en een diepgang van 9,5 meter. Het schip vaart mij met een snelheid van 17,5 knoop op een afstand van 2,5 mijl voorbij en is op weg naar Lissabon.  Even later is er niets meer te zien en hoor ik af en toe de misthoorn. Voor mij is het ook grijs om mij heen. Ik moet zuid varen maar met de zuiden wind tegen, vaar ik nu ZW. De open zee in. Geen schepen op de AIS maar ik zet wel de wekker om elk half uur mijn navigatierondje te doen. Als ik ver genoeg in zee ben ga ik overstag en maak een slag ZO naar de kust toe. Dan is om 21:00 uur ook het moment aangebroken om de Spaanse gastenvlag te vervangen voor de Portugese vlag. Nu moet ik echt weer alert blijven want die stenen aan de kust zijn echt hard. Bijtijds weer een slag in zee maken en ik kan weer door varen naar Zuid Amerika. Zo ga ik de nacht in .





Einde reisverslag 2017  deel VIII Noord-West Spanje.



Nabeschouwing van de Ria’s. Over de periode Augustus 2017

Er zijn in Europa en over de hele wereld veel mooie vaargebieden. Inmiddels heb ik geconstateerd dat die gebieden niet met elkaar kunt vergelijken. Alleen een persoonlijke voorkeur telt. Ik heb geen voorkeuren en vindt het altijd weer een uitdaging een nieuw gebied te “ontdekken”.

Geen van de Ria’s zijn gelijk. De meeste Ria’s zijn afgeschermd door eilanden en hebben dus rustig vaarwater.

Allen hebben stranden van allerlei aard. Van klein met weinig badgasten tot drukke volle stranden aan boulevards. Bij de meeste stranden kan je goed ankeren. Er is altijd wel een goede beschutte ankerplek in een Ria te vinden. De Ria’s liggen binnen dag afstand zeilen van elkaar. 

Het weer, zoals al gemeld, is wisselend. Geen stranden met 3 weken zon garantie maar wel om de twee dagen zon wat bewolking en dan weer zon.

Temperaturen:  als de zon schijnt is het warm tot erg warm, maar verkoeling kan gevonden op een winderig of schaduwrijk plekje. De watertemperatuur is van 15 tot 18 graden en dat maakt dat de wind voor afkoeling zorgt.

De wind is er meestal alleen in de middag/avond, is dan 3 – 4 Bf en komt zelden boven de 5Bf.




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten