Reisverslag
2017 deel VIII Noord-West Spanje.
Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind? Volg dan de volgende link. https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952
Dinsdag 22
augustus. Ria de Arousa - Puebla del Caraminal
’s Morgens bewolkt maar dat zijn we wel gewend. Rond de
middag komt de zon erbij en eind van de middag een beetje wind. Dat is zo
ongeveer het scenario.
Eerst maar de whisky veilig stellen. Het is laag water en
tussen de boot en het strand zit nog een zandbank. Wielrenners “nemen” nog een colletje, ik neem nog een zandbankje.
Met een vers stokbroodje hebben we ontbijt. We gaan samen
nog even de wal op. De zon is er al maar in de nauwe steegjes heerst er de
schaduw, dat is aangenaam. In die steegjes zijn de nodige tafeltjes om een
drankje en een hapjes (Tappas) te nuttigen. Het is wel zo gezellig en een onderdeel van het dagelijkse leven hier. Als we weer aan boord zijn is er
wat wind en we besluiten om naar de overkant te gaan… Vilanova…. Ongeveer 10 km
van Vilagarcia verwijdert.. We vinden een ankerplaats en ik ga op de fiets de
camper ophalen. De laatste tijd weinig gefietst en daar is toch wel iets van te
merken. Maar goed, bij de vorige haven nog ”en passant” gebruik gemaakt van de
WIFI. Kan het verslag ook weer verstuurd worden. Met de camper weer
teruggereden en deze is nu vanaf de boot te zien. Genoeg voor vandaag. Oogjes
sluiten en snaveltjes toe. Wel te rusten.
Woensdag 23 augustus.
Ria de Arosa Vilanova
Vannacht , heeft het, naar de huidige begrippen, stevig
gewaaid.
Vandaag willen we met de camper op stap. Overwintering
mogelijkheden voor de Raaf bekijken. Hoe is het hier en hoe is het verderop
c.q. in Portugal .
Maar voordat we dat gaan doen brengen we de boot toch maar naar
een haven om de hoek. De ankerplaats is niet ideaal om de boot daar een dag te
laten liggen.
We hebben een leuke rit. Op Ile de Arosa een goede werf
gezien. Bij Xufre.
De werf is wel aan de prijs
maar biedt veel faciliteiten. De werf wordt geleid door een ervaren zeiler die weet wat een
scheepseigenaar wenst.
Voor ons echter alleen nog maar oriëntatie. Meerdere
Nederlanders komen tot de ontdekking dat dit een erg mooi vaargebied is. Het
gros, wat een lange reis gaat maken, gaat via zuid Engeland, la Coruña ,
Lissabon, Canarische eilanden naar de Carieb.
Zuid Bretagne en Ria’s slaan ze dan min of meer over en weten dan ook niet wat ze
missen. Totdat ze er achter komen en kiezen dan b.v. de Ria’s als
vaargebied.
We zijn nu op een eiland dat met een lange brug aan de vaste
wal verbonden is. De moeite waard om een stuk te gaan wandelen en het eiland
vanaf de wal te zien.
Een idyllisch plekje kon ons niet weerhouden daar iets te
nuttigen en van het uitzicht te genieten. Een prachtig gebied om je vakanties door te brengen.
Vilanova - Ria de Pontevedra …Aqueta 30 mijl
Vandaag gaan we naar de zuidelijker gelegen Ria, de Ria de
Pontevedra.
De kat mag mee over de oceaan en blijft aan boord. Van hier
naar de volgend haven plaats is ongeveer 30 mijl. We hebben een klein wisselend
briesje uit het westen maar de zon is er goed bij.
Aan de kade kan de camper goed geparkeerd worden dus dat is mooi voor
elkaar. Op het balkon eten we bij een
ondergaande zon Gamba’s. Moeilijk te pellen maar wel lekker.
Vrijdag 25
augustus. Ria de Pontevedra …Aqueta
In de morgen weer een confrontatie…..We hebben er al een
keer aan gerefereerd: het dilemma van de zwakste schakel.
De zwakste schakel!
Hoe meer comfort, hoe meer schakels, hoe groter de kans dat
een schakel het opgeeft. Lekker douchen aan boord is zo’n prettig comfort. Het
douche water wordt opgevangen in een tank en met een elektrische pomp wordt
het douche water naar buiten gepompt. Druk op de knop en alles wordt geregeld.
Behalve als het terugslag klepje, (een tuitklepje ) niet meer goed functioneert.
Je kan pompen wat je wilt maar het water gaat niet uit de tank. Ik heb wel een
mogelijkheid om dat water uit de tank te krijgen voor het geval dat de pomp
niet goed functioneert, maar dat is niet de meest handige (comfortabele) manier
om de tank leeg te krijgen. Enfin, pomp demonteren, schoonmaken, en
constateren dat inderdaad het tuitklepje scheurtjes vertoond en dus niet meer
goed afsluit.
Via de havenmeester een adres gekregen in Marin die
hoogstwaarschijnlijk wel zoiets heeft. Met de Camper daar naar toe. Hebben we
weer een stukje camper vakantie. Zij hebben dat niet op voorraad maar gaan hun
best doen om zo’n klepje te bestellen. De oude klep kan ik middels een stukje
fietsband repareren. Dan maar hopen dat het werkt. …… Je zou kunnen zeggen….
Voor dat je vertrekt zet er dan een nieuw klepje in. Als je consequent bent
moet je dat bij alle pompen doen. Maar ook de membraam kan kapot gaan, of de
aandrijfmotor. Het eind is zoek. Preventief doe je zoveel mogelijk om storingen
te voorkomen maar voor ieder zijn eigen grenzen.
Het staat echter onomstotelijk vast dat je onderweg dit
soort problemen kunt krijgen. De vraag blijft over…. Zijn er alternatieven als
er iets kapot gaat.. heb je reserve onderdelen, heb je middelen en
mogelijkheden om te improviseren.
Meer kun je niet doen.
Alternatief….de boot inruilen voor een roeibootje, daar kan niet zoveel aan
kapot.
Einde zwakste schakel!
Na het bezoek aan de watersportwinkel gaan we weer aan
boord. Ik doe een professorische reparatie aan de klep van de pomp en ga onder
zeil naar de overkant van de Ria een mooi ankerplekje opzoeken.
Yvon heeft grote Gamba’s gekocht en die gaan er best in. Na
een heerlijke zomeravond gaan we weer de kooi in.
Zaterdag 26
augustus. Ria de Pontevedra - Ria de
Aldan
In de nacht enige spetters regen en in de ochtend bewolkt.
Meestal klaart het tegen de middag op dus gaan we met een vrolijk gezicht deze
dag weer in.
Eerst naar de nabij gelegen haven, offerte aanvragen voor een
winterstalling. Kantoor is gesloten maar via e-mail krijgen we antwoord. Daarna
gaan we terug naar Agueta. Nuttigen een coup ijs en dan scheiden onze wegen
weer. Twee opties van hereniging: het plaatsje
Beau of een volgende kleine Ria, de Ria de Aldan. Bij Beau hebben we
interlokaal contact met elkaar. De wind is wat toegenomen en wat ik er met de
verrekijker ervan kan zien is deze plek niet zo geweldig. Ik vaar door naar de
volgende Ria. Op de waterkaart is er iets van een haventje/pier te
onderscheiden. Maar Yvon kan het via de Tom Tom niet vinden. Het heeft haar de
nodige moeite gekost om deze plek te vinden. Al met al is het kennelijk een
bijzonder geliefde plek. Ik zie veel boten voor anker liggen. Ik heb contact
met Yvon en we kunnen een geschikte parkeerplaats voor de camper vinden.
Ik heb geen zin om het bijbootje tevoorschijn te halen. Er
is net plaats om de Raaf af te meren, genoeg om Yvon op te pikken.
Dit is weer zo’n omgeving die boven de verwachting is. Zo
zie je maar weer, als je de hoekjes en gaatjes induikt komen er altijd weer
leuke verassingen tevoorschijn.
Destijds waren wij lid van de CZT (Club Zeezeilers
Twellega. Zie hun website).
Eén van de leden is voor onbepaalde tijd op zeilreis. Zij
bevinden zich nu in de Ria de Vigo. Als alles naar wens verloopt zullen wij morgen
Peter en Jaqueline morgen op hun zeilschip de Elisabeth,
ontmoeten.
Nog een zwakke schakel!
De watersport winkel heeft contact gehad met Jabsco Spain.
(Het merk/fabrikant van de defecte pomp.) Zij wilde een foto van de pomp voor
nadere specificatie.
…. Met de jaren der geestelijke veroudering (de zwakke
schakel) vervaagd ook het geheugen. Seniele aftakeling heet dat geloof ik.
Gelukkig zijn er ook nog ”pop up’s” of
te wel heldere momenten van geheugen.
Wel … een moment in de nacht, als iedereen te ruste is, vertelde
mij dat ik aan boord een map heb met technische specificaties van diverse
onderdelen en apparaten. Deze pomp heb ik nieuw gekocht. En…. ja hoor …map
openslaan en de specificaties van de pomp gevonden. Via watt’s app (een upgrading
van mijn digitale vaardigheden) kon ik een foto versturen, maar ook het
modelnummer en artikelnummer van de benodigde onderdelen. Alweer een zwakke
schakel geëlimineerd!
Einde van … Nog een zwakke schakel!
(nu maar weer proberen
de slaap te vatten.)
Zondag 27
augustus. Ria de Aldan - Ria de Vigo Cangas
Vandaag buiten om naar Cangas. Het weerbeeld is hetzelfde
als voorgaande dagen. Begin van de middag Yvon naar de kade gebracht. Zij hoeft
maar 7 km te rijden. Ik moet 20 mijl varen met weinig wind. Maar toch wel weer
een leuk stukje. Ook deze Ria ziet er weer anders uit dan de voorgaande.
Smaller ( 2 tot 3 mijl en de bergen aan de zuidzijde zijn weer hoger dan aan de
noordzijde.
Vlak voor de haven krijg ik nog een stuk mist over mij heen maar
dat geeft geen problemen. In Vigo schijnt de zon en een uurtje later is ook
hier de mist weer weg. Yvon heeft een parkeerplek vlak bij een steiger gevonden en
om vijf uur zijn we weer herenigd. Dus opstappen en naar een ankerplek voor het
strand van Cangas.
Met Peter van de Elisabeth heb ik inmiddels contact gehad.
Morgen om 14:00 uur treffen wij elkaar op 42 graden 15,6 minuten N en 8 graden
41,7 minuten W. ongeveer 4 mijl hier vandaan. Yvon had al in de camper het
avondmaal bereid. In het zonnetje hebben we diner met zicht op het strand.
Maandag 28 augustus.
Ria de Vigo Cangas - omgeving Vigo
Na het ontbijt anker op en nog even naar de camper om
medicijn en van Yvon op te halen. Er staat een lekker windje uit het westen en
ook al is maar 4 mijl, ik doe toch de zeiltjes maar omhoog.
Half één, op de
afgesproken plaats voor anker en om twee uur komt de Elisabeth om de hoek en
langszij.
Peter heeft op mijn telefoon nog twee zeer bruikbare apjes
geïnstalleerd, te weten een eenvoudig te bedienen anker alarm, (dat zit ook op
mijn navigatie apparatuur maar dat gebruikt veel meer stroom) en een apje voor
weeroverzichten
www.passageweather.com met dank.
Wij hebben, voor morgen, geen vast omlijnde plannen. Eerst
nog reactie afwachten van de mogelijke levering van de klepjes en we willen
ook de Ria verder verkennen. Daarna misschien dan toch ook verder naar het
zuiden c.q. Portugal. De vochtige omstandigheden (soms tot 100%) maken het dat het
opnieuw rubberen van de dek naden niet verstandig is om dat hier te doen. Dat wordt dan volgend jaar
als we een locatie hebben waar de weersomstandigheden droger zijn.
De late uurtjes deden ons realiseren dat we ook nog enige
nachtrust nodig hadden. Snaveltjes dicht en oogjes toe.
Dinsdag 29 augustus.
Ria de Vigo - omgeving Vigo
Het regent en het is grauw. Aan boord van de Elisabeth is de
koffie bruin. De uurtjes vliegen om. Zij
vertrekken weer en we houden contact over de wederzijdse belevenissen en
ervaringen.
Het is geen weer om naar “elders” te gaan dus blijven we
lekker liggen. Nachtrust inhalen en gewoon lui zijn.
Woensdag 30 augustus.
Ria de Vigo - omgeving Vigo
Het is nog mistig en bewolkt. We willen achter in de Ria nog
bij een haven informeren aangaande overwintering mogelijkheden. Maar als ik de
motor start dan zie ik dat de dynamo de accu’s niet bijlaad.
E.e.a. doormeten en ik kom tot de conclusie dat de spanningsregelaar
op de dynamo niet meer doet wat hij moet doen.
Er zijn hier veel scheepsactiviteiten.
Van groot tot klein ( Cruise schepen tot roeibootjes) nieuwbouw, restauratie en onderhoud.
Ik zie ook dat er veel
kleine technische bedrijfjes/werkplaatsen en winkeltjes zijn. Er zijn dus
mogelijkheden!. Uiteindelijk een bedrijfje gevonden die de dynamo kan testen en
van een nieuwe spanningsregelaar kan voorzien. Dat is mooi geregeld.
Reserve bougie voor de BB motor kunnen scoren (dat was voor
een standaard Honda motortje ook geen gangbaar type. ) Nog een winkel gevonden
die zijn best gaat doen voor het kleptuitje, want van de andere winkel heb ik
nog geen zinnige reactie gehad.
Dynamo weer gemonteerd en alles werkt weer naar behoren.
Morgen gaan we verder kijken wat de dag ons brengt.
Donderdag 31
augustus. Ria de Vigo - Vigo
Er is een “droge” zon. Wind uit het noorden en geen wolken.
Een herademing na die dagen met 80 tot 100% vochtigheid. Het geeft weer zin in
het leven.
In de ochtend doe ik nog een motor check. Voor alle
zekerheid wil ik ook de klepspeling nog even controleren dat is een tijd niet
gebeurd. Alle kleppen hadden de juiste speling. Een zorg (wat tussen de oortjes
zit) minder.
Yvon heeft een KOBO E-reader gekocht en die gaan we
installeren. Bij het havenkantoor, waar we toch nog moesten afrekenen, is daar
een prima gelegenheid om te “computeren”.
In de nabije omgeving van de haven is geen
supermarkt te vinden. Gisteren, op mijn strooptocht, heb ik er verscheidene gezien. Dus
ga ik op de fiets boodschappen doen. Ik zou nog gebeld worden t.a.v. het
tuitklepje, maar dat is niet gebeurd. Dan maar naar de winkel, die was net voor de
siësta dicht. Ook zij zullen wel dezelfde problemen gehad hebben als die andere
winkel. Voorlopig functioneert de pomp naar behoren en is er geen urgentie.
Vanmiddag dan maar naar de haven achter in de Ria. De wind
komt uit het noorden en heeft een windkracht vijf. Die blijft staan en als we
een mooie ankerplek zien waar meerdere boten liggen besluiten we daar te gaan
liggen en morgen naar de ander haven te gaan. Volgens de voorspelling is de
wind dan weer ZW. Tegen de avond gaat iedereen weer weg. Het is voor velen geen
vakantie tijd meer. We blijven alleen over.
Vrijdag 1 september.
Ria de Vigo Vigo - Cangas
Wederom zon!! Na
ontbijt gaan we op de motor naar de “andere” haven. Deze licht om de hoek en
daartoe moeten wij een hoge brug onderdoor. Daar wordt hard aan gewerkt om deze
brug te verbreden een gigantische klus maar wel zo leuk om dat vanaf het water
te aanschouwen.
De brugdelen worden op de wal gemaakt, op een ponton gezet
en onder de bruggevaren. Daar wordt het segment opgehesen en aan de brug
bevestigd.
We varen door naar de haven.
Zij hebben alleen plaatsen te water en we hebben een richtprijs.
Voorlopig varen we door naar Portugal. Mochten we daar niet uit de voeten
kunnen komen kunnen we altijd weer terug naar één van deze Ria’s’.
De wind zit nog in het NO 5bf. Op het fokje kunnen we op ons gemak de
noordkant van de Ria afzakken naar Cangas. Het vaarwater wordt gedomineerd door
de mosselvlotten, gebieden waar je niet door mag varen maar wel omheen. Ook aan
deze zijde van de Ria is er industrie en scheepsbouw. Daarnaast zijn er mooie
stukken rotskust (met hier en daar een rotsje onder water), afgewisseld met
stranden en woongebieden. Op de achtergrond forse heuvels /bergen. Ook aan deze zijde worden we voor een deel
geëscorteerd door wel 30 dolfijnen, het is en blijft een mooie belevenis.
Bij Cangas gaan we op de bekende plek voor anker. Genieten
van de middagzon en daarna van vuurwerk.
Zaterdag 2 september.
(Ria de Vigo) Cangas - Baiona
De ochtendstond heeft goud in de mond, zo ook nu weer. Een
heerlijk zonnetje en geen wind. Goed om een heerlijk ontbijt te nuttigen. Vandaag gaan we verkassen naar Baiona. Een
klein stukje zuidelijker en gelegen aan de uitgang van de Ria de Vigo. Een
aparte baai die ook wel Ria de Baiona genoemd wordt.
Yvon geholpen met de camper uit te parkeren en zij kan op
weg. Zij moet om hele Rai heen rijden en ik hoef alleen maar over te steken. Maar als
er geen wind is duurt dat langer dan er omheen rijden.
De zon is er en af een
toe een beetje wind. Er zijn veel boten op het water, voor zover ik het kan
zien worden er zeilwedstrijden gehouden. (moet je wel een beetje wind hebben).
Zo af en toe is er wat wind en kan de motor uit. De oversteek is maar zo’n 15
mijl. Het is een mooie dag en we hebben geen haast. Als ik de Ria de Baiona in
vaar ( het is meer een baai dan een Ria) zie ik ook dat daar wedstrijden worden
gevaren in de 6 meter klasse. (Ontworpen volgens een oude formule waaraan een
“6 meter schip” moet voldoen).
Zes meter is de uitkomst van de formule, in
werkelijkheid zijn de slanke schepen ongeveer 10 meter lang).
De wedstrijden worden georganiseerd
door de koninklijk zeilclub van Baiona een sjieke zeilclub gelegen aan een oud
kasteel c.q. verdedigingswerk.
Yvon heeft inmiddels een parkeerplek gevonden maar niet
volgens de regels. Het is mooi weer en de nodige auto’s zijn niet helemaal
correct geparkeerd. Ik kan vlak bij de parkeerplaats afmeren en er is net een
officieel plekje vrij gekomen waar we de camper keurig tussen de lijntjes
kunnen inparkeren. We vinden een mooie ankerplek hebben weer een heerlijke
namiddag te verwerken.
Zondag 3 september. Baiona – Viano da Castelo 30 mijl met weinig tegen wind.
Soms is er zo’n ochtendzon die gewoon heerlijk aanvoelt. Vandaag
was dat zo’n ochtend. Tijdens ons ontbijtje kwam er nog een Belg met zijn
bijboot langszij om een babbeltje te maken. Hij zeilt al jaren veel in Zuid Amerika
maar nu heeft hij zijn boot hier, die gaat weer op de wal en dan gaat hij weer naar
zuid Amerika bij zijn vrienden de zomer aldaar vieren. Met charteren en klusjes haalt
hij zijn kostje bij elkaar en sinds kort heeft hij ook nog een pensioentje.
Er komt wat wind, dat kriebelt, onze Belg gaat naar het
noorden en wij naar het zuiden. Na de koffie nemen we afscheid en breng ik Yvon
naar de camper. Op de centimeter kunnen we weer uitparkeren en het is weer vrij
baan voor Yvon. Zij moet 120 km rijden, ik moet 30 mijl varen met uiteenlopende
omstandigheden. In het begin is er nog
wind en samen met vijftien boten van de J80 klasse, die aan een wedstrijd beginnen, varen
we de Ria uit. In open water valt de wind weg en moeten zij wachten op wind om
een behoorlijke wedstrijd te kunnen varen.
Op de hoek liggen nog al wat rotsjes en deze brengen het
water een beetje in de war. Zonder wind schiet dat niet op. Als ik om de hoek
ben vaar ik nog een half uurtje op de motor en dan komt een licht briesje uit
het ZO . Anders dan verwacht, “een licht briesje uit het westen”!. Enfin… beter
wind uit het zuiden dan geen wind uit het noorden.
In ieder geval heb ik
nu weer warm water. Vanochtend was het water te koud om lekker te douchen dus
dat doe ik nu maar. Na een tijdje begint de lucht wat te betrekken en komt er
laag hangende bewolking, vergezeld met iets meer wind uit het zuiden. Komt het
schip weer aan zeilen toe. Ik wordt opgelopen door een groot cruise schip. Ik
zie alleen het onderste gedeelte, de bovendekken zijn in nevelen gehuld. De AIS
verteld mij dat het de ”Independence of the Sea” is. Dat schip hebben we ook al
in Vigo gezien hebben. 311 meter lang 38 meter breed en een diepgang van 9,5 meter.
Het schip vaart mij met een snelheid van 17,5 knoop op een afstand van 2,5 mijl
voorbij en is op weg naar Lissabon. Even
later is er niets meer te zien en hoor ik af en toe de misthoorn. Voor mij is
het ook grijs om mij heen. Ik moet zuid varen maar met de zuiden wind tegen,
vaar ik nu ZW. De open zee in. Geen schepen op de AIS maar ik zet wel de wekker
om elk half uur mijn navigatierondje te doen. Als ik ver genoeg in zee ben ga
ik overstag en maak een slag ZO naar de kust toe. Dan is om 21:00 uur ook het
moment aangebroken om de Spaanse gastenvlag te vervangen voor de Portugese vlag.
Nu moet ik echt weer alert blijven want die stenen aan de kust zijn echt hard.
Bijtijds weer een slag in zee maken en ik kan weer door varen naar Zuid
Amerika. Zo ga ik de nacht in .
Einde reisverslag 2017 deel VIII Noord-West Spanje.
Nabeschouwing
van de Ria’s. Over de periode Augustus 2017
Er zijn in Europa
en over de hele wereld veel mooie vaargebieden. Inmiddels heb ik geconstateerd
dat die gebieden niet met elkaar kunt vergelijken. Alleen een persoonlijke
voorkeur telt. Ik heb geen voorkeuren en vindt het altijd weer een uitdaging
een nieuw gebied te “ontdekken”.
Geen van de
Ria’s zijn gelijk. De meeste Ria’s zijn afgeschermd door eilanden en hebben dus
rustig vaarwater.
Allen hebben
stranden van allerlei aard. Van klein met weinig badgasten tot drukke volle
stranden aan boulevards. Bij de meeste stranden kan je goed ankeren. Er is
altijd wel een goede beschutte ankerplek in een Ria te vinden. De Ria’s liggen
binnen dag afstand zeilen van elkaar.
Het weer,
zoals al gemeld, is wisselend. Geen stranden met 3 weken zon garantie maar wel om
de twee dagen zon wat bewolking en dan weer zon.
Temperaturen: als de zon schijnt is het warm tot erg warm, maar
verkoeling kan gevonden op een winderig of schaduwrijk plekje. De
watertemperatuur is van 15 tot 18 graden en dat maakt dat de wind voor afkoeling
zorgt.
De wind is er meestal alleen in de middag/avond, is dan 3 –
4 Bf en komt zelden boven de 5Bf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten