Reisverslag
2017 deel V Noord Spanje.
Zondag 23 juli. Pasia – Lequetio 25 mijl. Zon wind kracht 2 tot 3 uit het NW.
Als ik in de morgen wakker word is er
in de haven geen wind, maar ik zie wel een blauwe hemel bewegen. Ook al is
er weinig wind, ik wil toch wel vertrekken. Morgen is er meer wind maar ook
regen en ik wil graag de kust bewonderen. Nou dat heb ik gedaan.
We verhuizen het nodige naar de
camper en om 11:00 zit ik buiten de pieren. Niet veel wind maar wel een lange
deining met golven en de wind recht op de kop. Eerst maar vrij varen van de
kust en dan de zeilen er op. Over bakboord kan ik, aan de wind,
net parallel langs de kust varen.
Uitzicht op San Sebastiaan vanaf zeeOmdat ik net aan de wind evenwijdig aan de kust kon varen en de zon erbij was had ik goed zicht op de kust. Een totaal andere omgeving dan Bretagne. Bergen die met de voet in zee staan en eeuwen lang geteisterd zijn door de hoge golven.
Als ik de Raaf afgemeerd heb probeer ik
Yvon te vinden. Zij heeft met veel moeite een plek voor de camper kunnen vinden
een heel stuk verder op. Wel met zicht op zee, ik kon dan
ook niet onopgemerkt binnenkomen. Morgen zoeken we elkaar op.
Maandag 24 juli, Lequetio
Vannacht heeft het behoorlijk
geregend, maar als ik wakkere wordt is het droog, ik neem de plu mee en ga op
zoek naar Yvon. Die staat ergens op een berg.
Met de benenwagen naar het centrum.
Het toeristen bureau wees ons een goede parkeerplaats aan In het stadje zelf parkeren is voor personen auto’s al een groot probleem laat staan voor campers.
Daarbij komt dat de politie scherp in de gaten houdt of alles wel correct
verloopt. Soms wel lastig maar het is te waarderen dat zij de zaakjes goed
onder controle houden.
Met de boot is "parkeren" geen
probleem.We liggen eerste klas in het centrum van Lequetio. Varen is fijner dan je denkt! Op de kade, die royaal voorzien is van restaurantjes, nemen we een lunch. Yvon neemt aan boord een warme douche en we brengen de camper naar de aanbevolen
parkeerplaats.
We
hadden nog plannen om met de camper naar een volgend mooi klein haventje te
gaan, Elanchove!. Dat werd door het
toeristenbureau af geraden . Steile smalle weggetjes en het parkeerprobleem is
daar nog groter dan hier. Dan maar boodschappen doen.
Tot op heden af en toe een buitje
met daartussendoor de zon. Nu we een
goede camperplek hebben gevonden laat de zon het afweten en is de plu regel
matig nodig. Het parkeerterrein is inmiddels volgelopen en degenen die niet
correct parkeren worden door collega campers erop gewezen dat de politie dat niet
tolereert. Wij staan goed en maken ons geen zorgen. We eten in de camper. Na een goede maaltijd ga ik richting boot. Die ligt met lange lijnen aan de kade, dit i.v.m. het getijde. Ik schat dat hier zo’n 4 mtr verval is. Daar komt nog bij dat ik Engelse buren heb gekregen die tegn de Raaf liggen, dus ik
ga op de boot passen, Yvon past op de camper. Zijn de taken weer netjes verdeeld. En daarna… na zoveel loopuren…. Lekker slapen
Dinsdag 25 juli, Lequetio
Vandaag geen regen een af en toe
zon. Dat is wel plezierig want het is een hele tijd geleden dat ik aan de
walstroom lag en dan is de zon mijn energie voorziening. Alternatief… de motor
laten draaien. Maar op dit moment ........, nu af en toe de zon schijnt en ik mijn zonnepanelen
goed positioneer worden de accu’s weer met 4 tot 5 ampère bijgeladen.
Vandaag zijn er, net als in
Pasaia, roeiwedstrijden. Het is druk en het scherpe taaltje, samen met harde
klanken geeft, vooral tussen de gebouwen, een hoop kabaal. Het lijkt wel een
kippenhok. Maar ja, het sociale leven is nou eenmaal hoofdzakelijk op straat
en om en nabij de kroegjes waar de drank gehaald wordt en op straat, in
gezelschap, genuttigd.
We lopen wat tussen de nauwe straatjes
door met allen hun eigen karakteristieken. Wel zo leuk. In de ochtend verzorg
ik mijn mailtjes bij de plaatselijke toeristenbureau. De lunch nuttigen we in de
camper. De Raaf krijgt nog meer buren, en dan nog een er naast en dan nog een erbij. Dat is handig voor de buren want dan wordt de Raaf als drijfsteiger gebruikt. Dat
wordt wel wat veel. De laatste een Amerikaans gezin die hun boot in la Rochelle
gekocht hebben. Die sturen we maar naar een andere plek aan de kade. Maar het
is hem moeilijk bij te brengen hoe je een schip moet afmeren aan een kade met een
getijde verschil van 4 meter.
Met een verval van zo’n 4 meter is
het af en toe wel klimmen om op de boot te komen en daar bij komt dat, om het
hoogte verschil op te vangen, je boot aan lange lijnen moet afmeren.
Drijfsteigers is dan wel comfortabeler. We gaan het allemaal wel zien. Eigenlijk mogen we niet mopperen. In feite is
dit een haven voor vissers schepen en lokale bevolking. Aan de kade zijn geen
voorzieningen en er wordt geen havengeld gevraagd.
Het diner.: verzorgd door Yvon:...... eenden-bout met worteltjes en prei.
Samen lopen weer terug naar
de camper, in de muziek tent speelt de plaatselijke harmonie en er is weer een
drukte van jewelste.
Als ik weer aan boord licht
onze Amerikaan al aardig strak in de touwtjes,. Niemand aan boord, gezellig met
zijn allen uit eten en het dorp in!.... De boot ligt diagonaal in een hoek van
de kade. Het wordt, denk ik, een hele klus om aan boord te komen en de touwen te
vieren.
Zo zie je maar weer elke dag valt
er wel wat te beleven.
Woensdag 26 juli, in de ochtend bewolkt daarna zon en noorden win 3
bf Lequetio –Bermeo 12 mijl.
Nadat ik nog even bij de
specialist kattenvoer heb gehaald gooi ik los. Yvon is dan al op weg naar
Bermeo. Het zonnetje er bij en met heen beetje wind vaar ik halve wind langs de
kust.
Uit zeilers verslagen had ik
vernomen dat Elanchove en allerliefst plaatsje was. Kleine moeite om even naar
binnen te varen.
En inderdaad, een plekje met eigen karakter en net als Pasaia, geen
tweede van te vinden.! Het is een klein
haventje met aan de kade nog twee vrije
ladders.
Wel een hele klim om op de kade te komen.
Het moet fascinerend zijn om hier de zee en rotsen te kunnen zien bij
windkracht 8 à 9 uit het noordwesten. (note: met de boot in een veilige haven!).
Het is inmiddels behoorlijk warm, het dek is heet onder de voeten. Een plekje in de schaduw kan ik niet vinden. De sprayhood geeft ook geen uitkomst, de wind kan er niet onderdoor waaien. De bimini maar uitproberen, die gaat er vlot op en bied voldoende soelaas..
Het is inmiddels behoorlijk warm, het dek is heet onder de voeten. Een plekje in de schaduw kan ik niet vinden. De sprayhood geeft ook geen uitkomst, de wind kan er niet onderdoor waaien. De bimini maar uitproberen, die gaat er vlot op en bied voldoende soelaas..
Ik krijg nog geen contact met
Yvon, die zal nog wel onderweg zijn. Nog even genieten van de koelte op zee.
Als ik de haven binnen vaar en aan een
nieuwe drijfsteiger ga liggen met comfortstekker, krijg ik een SMS van Yvon dat
ze ergens op een berg staat.
Met de camper vlak bij de haven parkeren gaat niet lukken. Dicht bij de haven parkeren gaat, net als
in Lequetio, niet lukken. Ook hier zijn, in het stadse gedeelte, parkeerplekken
ter grote van een personen auto.
De stad is het “vol”..
Naar boven lopen… daar zijn wij
platlanders niet op getraind. Maar het lukt ons. De poes weer blij, kan hij ook weer even naar
buiten. Na het eten nemen we weer afscheid. Yvon gaat morgen met de bus naar
Bilbao, het Gugenheim museum bezoeken. Uit de verslagen verneem ik dat Bilbao
een stinkende haven heeft en het enige lichtpuntje het Gugenheim is. Yvon gaat daar
wel naar toe, kan ze mij vertellen hoe het was. Als Yvon in Bilbao is ga ik door naar Castro
Uriales zo’n 26 mijl verder. Met weinig wind moet dat lukken. Yvon heeft een beetje genoeg van de bochtige
kust weggetjes en gaat na het bezoek aan “Gugenheim” door naar Santander.
Donderdag 27 juli, Bermeo –
Castro Uriales 26 mijl
Als ik wakker wordt is er geen
wind maar wel zon. De havenmeester wilde, voor de formaliteit, mijn
paspoortnummer hebben. Ook moet ik nog een stokbroodje halen. Dus op stap.
Van Yvon krijg ik en telefoontje, dat ze te voet, onderweg is naar het busstation. Kunnen we elkaar daar nog even treffen
voordat zij naar het Gugenheim museum gaat.
De architectuur van dat museum en
de stukken die daar zijn uitgestald heeft Bilbao op de kaart gezet. Voor meer informatie: zie internet.Met deze warmte en weinig wind vaar ik liever weer een stukje verder.
De kust is hier weer verrassend
mooi. Steeds als je een stuk verder bent zie de kust vanuit een andere
gezichtshoek en dat is dan weer geheel anders. Dat maakt ook, dat de tocht langs de kust, zeker
niet verveelt.
Bij Cabo Machichaco zij twee grote
rotseilanden die in zee staan. Eén ervan heeft verbinding met het land en op de
top staat een kerkje.
De oevers van de kust zijn hier erg ontoegankelijk en ik zie dan ook alleen maar voetgangers over een weg lopen en dan moeten ze ook nog omhoog klimmen om bij het kerkje te komen. Met de boot kan ik dicht onder de kust komen, op 50 mtr is het nog 20 tot 30 meter diep. De rotsformaties zijn fantastisch, er is geen vast patroon in te vinden. Uiteraard heb ik daar de nodige foto’s van genomen maar Google Earth geeft vast wel een goed beeld van deze kust.
Wat de Noren fjorden noemen,
noemen de Spanjaarden Ria’s. Maar een grote baai is al gauw een Ria. Deze Ria
is dan ook niet te vergelijken met een Noorse Fjord. Maar het is wel zo aardig
om hier even te ankeren.
Ik doe de oogklepjes dicht en als
ik weer wakker wordt is Yvon inmiddels weer terug bij de Camper in Bermeo.
Er is ook wind gekomen. Anker op
en zeiltjes omhoog. Castro Uriales is
net bezeilt en de wind trekt aan tot 4 Bf. Dat is mooi. Ik vaar, op afstand,
langs Bilbao.
Bij de haven ingang van Bilbao is veel
industrie en er zijn veel havenactiviteiten voor grote schepen. Het trekt
mij niet om daar naar binnen te varen en een kijkje te nemen. De kust en de uitzicht
daarop blijft weer verrassend. Bilbao is een grote stad die alleen zo gebouwd
kon worden omdat er niet te veel bergen en heuvels zijn. Van Yvon hoor ik wel hoe het in Bilbao was.
Wel is het zo dat door de huidige
weersomstandigheden, zon en wind uit zee, er veel nevel is. Kort bij de kust goed
zicht maar van de bergen op afstand zie je alleen de contouren. Ik hoef mij niet te vervelen.
Castro Uriales heeft geen haven met steigers, alle boten liggen aan een boei of voor anker achter een hele lange pier die de haven beschutting geeft. Rond acht uur in de avond lig ik ook achter mijn anker.
Er is feest op de kade, veel
lawaai. Ik heb geen behoefte om de bijboot te voorschijn te halen. Als je dan aan de kant bent mag je ook nog
door die mensenmassa worstelen. Ik
blijf lekker aan boord.
Vrijdag 28 juli, Castro-
Uriales -
Santonia 12 mijl
Er is laaghangende bewolking, de
toppen van de bergen zijn in nevelen gehuld. Aan de kade is een ingebouwde ladder met rubber strips aan de zijkant waar
ik de boot tijdelijk kan afmeren zonder lange lijnen aan te brengen. Voor de
nacht is deze plek niet zo handig omdat er toch wel wat deining in de havenkom
is en dan lig je steeds tegen de kade te bonken plus het tijverschil etc. Deze plek is mooi genoeg om even de benen te strekken, een stokbroodje (nog warm) te bemachtigen een Castro van dicht bij de bezien.
Er staat een mooie kerk met daarnaast een vuurtoren, het enige interessante wat ik in dit plaatsje vinden kan. Ik ga weer aan boord, maak los en ga naar buiten. Wachten op wind die niet komt. We (we .. is de boot en ik) tuffen een stukje op de motor.
Van het landschap kan ik niet genoeg
krijgen. Wat heeft moedertje natuur daar
toch een mooi stukje werk van gemaakt. Als de kust door mensen was gemaakt hadden we alleen een hele grote en lange betonnen muur gezien.
De drukke snelweg van Noord Spanje
loopt hier vlak langs de kust. Kan ik Yvon nog voorbij zien komen en even
zwaaien.
Als ik de motor uit zet is het dobberen
geblazen. Toch wel lekker rustig. De wind? Af en toe een zuchtje. Halverwege de middag, als ik een kort slaapje
heb gedaan komt er wind. Yvon belt dat ze bij Santander is maar dat ze geen
haven ziet. Voor vandaag zit dat er voor
mij niet in en Santonia heeft een interessante omgeving. Yvon komt deze
richting uit.
Santonia ligt aan een brede vlakke rivier monding die grotendeels droogvalt. Er blijft dan een “binnenmeertje” over. Voor dit meer ligt een grote zandbank met groot strand. Daarop zijn de nodige appartementen gebouwd.
Blijft er nog een kleine ingang
over met een drempel die bij laag water
nog 2,5 tot 3 meter diepte geeft.
Het zonnetje is gaan schijnen en
dat nodigt uit om achter het anker te gaan liggen. We doen de gebruikelijke
verhuizingen en varen de haven weer uit. De voornoemde klipper heeft ook al een
plekje gevonden en onze buren uit Lequeitio liggen er ook..
De rest van de kust naar het westen toe ziet er op de kaart anders uit. De eerste grote haven is Gijon 110 mijl verder. Om de hoek is Santander (16 mijl) maar die sla ik sowieso over. Daartussen nog drie gelegenheidshaventjes die bij gunstige omstandigheden aan te lopen zijn.
Komen de week blijven de weersomstandigheden zoals ze afgelopen dagen al waren.
Ik ga er vanuit dat ik in één keer naar Gijon vaar.
Zaterdag 29 juli en zondag 30 juli,
Santonia 12 mijl – Gijon 110mijl
’s
Nachts is er wat wind gekomen en in de morgen blijft dat zo. Zou er dan
toch verandering in het weer zitten?? Ik
wil wel zekerheid. We gaan weer aan de “dieselsteiger” liggen en ik ga op zoek
naar WIFI. Dat lukt allemaal niet zo goed maar bij het toeristenbureau kan ik
van hun computerscherm foto's nemen van de weerberichten. Heb ik in ieder geval
enig houvast. De weerberichten geven hetzelfde patroon als de voorgaande
berichten. Er zijn geen reden om hier te
blijven dus doen we de standaard verhuizing en zwaai ik Yvon uit die met de campere alvast naar Gijon. gaat.Nadat ik de haven uit ben moet ik een klein stukje naar het oosten met wind tegen. Dat is dus strakst met een westelijke koers windje mee. Ik vaar om een grote berg heen en als ik de zeiltjes omhoog doe merk ik ook dat er niet zoveel koelwater uit de uitlaat komt. Puntje van aandacht. Kleine stukjes op de motor is geen probleem, goed genoeg om een haven aan te doen.
De kust wordt hier duidelijk anders. De bergen aan de kustlijn worden vlakker met hier en daar een steile berg/rots. De “alpenweiden” komen hier tot aan de waterkant .
Wat wel blijft is het enorme bergmassief op de achtergrond. Kortom een ander beeld wat we gewend waren, wel zo fascinerend maar niet zo verrassend.
Wel blijf het mogelijk om vlak
langs de kust te varen Op zo’n 100 meter
van de kust is het toch gauw 20 tot 30 meter diep.
De wind blijft zwak uit het Oosten
tot Noord Oosten . Met de gebruikelijke zeegang geeft dat wel een gewiebel. Te weinig zeildruk om het schip
lekker “vast” te leggen. Tegen de avond
ga ik verder uit de kust dat is wat veiliger. Consequentie is wel dat ik nu
min of meer in een “shippingline” van de grote kustvaart kom. Maar ook zij
varen Oost- West of West-Oost. De ATIS bewijst ook nu weer zijn nut. Ik zie tot
op 40 mijl de scheepvaart bewegingen en zij zien mij ook. Welke koers ik vaar
en welke richting. Kortom met dit weer en die paar schepen, (vannacht waren dat
er een stuk of zes), is dat allemaal geen probleem.
Bij het krieken van de dag wordt
helemaal windstil. Net als ik mij ga bedenken om het grootzeil te strijken
vanwege het slaan van de zeilen op de deining, (de fokken had ik al gestreken),
gaat het regenen, dat is maar eventjes…. en…..er komt wind. Even later zijn alle
zeiltjes bij en varen we aan de wind naar Gijon. Om 10 uur in de morgen ben ik
nog maar 32 mijl verwijderd van Gijon en maakt
de Raaf 5 tot 6 knoopjes snelheid. Eureka!!!
Ik kan net niet evenwijdig langs
de kust varen dus vaar ik een lang rak langs de kust en dan een kort slagje in
zee. Zo kan ik toch mooi de kust volgen. Op zo’n vijf mijl voor Gijon valt de
wind weg. 18:00 uur in de haven gaat
het niet worden. De motor bijzetten is, gezien mijn koelwaterprobleem, ook geen
oplossing,
Maar hier zonder wind uren vlak voor
kust blijven hobbelen is ook geen goede keus. Ik heb niets te doen, de waterpomp vervangen door de reservepomp is nu een mooi klusje.
Aan de steiger is dat goed te doen op zee met wat deining moet je enige
zorgvuldigheid betrachten maar binnen een half uur /drie kwartier is de klus
geklaard. Motor aan en varen maar!! En
dan komt de wind, die geeft de Raaf
dezelfde snelheid als met de motor, kan de motor mooi weer uit.
Rond een uur of zeven lig ik aan de steiger in Gijon en meld ik mij bij het havenkantoor..
Yvon heeft een parkeerplek bij een “sportschool Metropolian” groot en grijs. Voor alle zekerheid maak ik de fiets klaar en ga op stap maar het Metropolian.
In de vorige plaatsjes zijn smalle
en steile weggetjes en heeft fietsen haast geen zin. In Gijon is het redelijk
vlak. Langs de boulevards zijn goede fietspaden aangelegd. Als je weet welke
weg je moet fietsen is dat erg handig.
Na enig telefonisch overleg is het
mij duidelijk waar ik ongeveer zoeken moet. Als ik Yvon gevonden heb ( 4 km van
de haven) is het tijd voor een borrel!! Puf puf. Soms kan de camper naast de boot
staan en soms (vooral bij grote plaatsen) is het niet mogelijk de camper vlak
bij de haven te parkeren. Het wordt al donker als ik de terugreis aanvaard.
We hebben bedacht dat het voor Yvon toch wel handig kan zijn om een fiets bij haar te hebben. Dus neem ik de volgende dag de andere fiets mee voor Yvon. Hebben we samen toch wat meer bewegingsvrijheid.
We hebben bedacht dat het voor Yvon toch wel handig kan zijn om een fiets bij haar te hebben. Dus neem ik de volgende dag de andere fiets mee voor Yvon. Hebben we samen toch wat meer bewegingsvrijheid.
Maandag 31 juli. Gijon
Ik doe de nodige
huishoudelijke werkzaamheden, worstel wat met internet (dat is hier erg traag),
doe nog enige technische werkzaamheden en in de middag ga ik, met twee fietsen
naar Yvon. We gaan op zoek naar een nummerslot voor haar fiets. Bij navraag
werd een richting naar de stad gewezen.
Een “Chinese” winkel. Zoiets hebben we al eerder gezien…. We gaan op pad. We treffen een Bazaar met …. een fietsslot. We hebben zo’n winkel in Pasaia ook al gezien. Kennelijk een Chinese specialiteit. Je zou kunnen zeggen alles wat ”made in China” is, is in deze winkel te vinden. Alles volgepropt in stellingen met nog enige loopruimte daartussen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kan het wel vinden, gereedschap, feestartikelen, sieraden, linnengoed, kleine elektronica, etc. etc. Ik denk niet dat ze hier een jaarlijkse voorraadopname doen. Chinezen zullen wel een groot geheugen hebben om zo’n winkel met zo’n enorm assortiment van kleine spullen, op deze manier te kunnen runnen.
We gaan naar de boot, het begint te regenen en dat houdt voorlopig niet op. We eten aan boord. Na eten doen we regenkleding aan en breng ik Yvon weer naar de camper waar de poes meet smart op haar zit te wachten..
Terug aan boord maak
ik mijn verslag af en ga dan weer lekker slapen.
Gijon zelf??? Een grote stad waar de oude boulevard huizen vervangen zijn door grote, hoge moderne woon appartementen. Op de begane grond … hetzelfde beeld als in andere steden, veel winkels en cafés /eetgelegenheden waar men de avonden doorbrengt. Gebouwen van historische waarde worden uiteraard wel in eren gehouden evenals het gedeelte van de oude stad.
Dinsdag 1 augustus en Woensdag 2
augustus.
Als ik wakker wordt regen het nog
en buiten is alles zeiknat. Ik probeer contact te krijgen met internet voor de
weerberichten maar dat lukt niet. Gisteren wel?? En nu niet. Ik ga nog even
onder het warme dekbed. Rond 10 uur ga ik naar het haven kantoor, daar
kunnen ze voor mij de weersverwachtingen uitprinten. In de middag is het even droog en
daarna weer (lichte) regen. Ik teken nog een dagje bij en ga naar Yvon. Het is inmiddels “droog”.
Een fietstochtje door de oude stad, de heuvel op en dan uitzicht over zee.
Ook op zee is er weinig wind. Dan maar langs de boulevard, door een mooi park en de lunch bij Yvon nuttigen. Het blijft bewolkt en ik kan nu mooi mijn verslagen (fotoversies) van beeldmateriaal voorzien. Yvon heeft nog genoeg om te lezen en zo komen wij gezapig de dag door.
Tegen de avond klaart het verder op en komt er wat wind.
Volgende haven ?: Ria de Ribadero. Zo’n 75 mijl varen.
Met deze windvoorspelling gaat dat
zeker niet in één dag. Als tussenhavens zijn er Cudillero op 25 mijl en Luarca
op 45 mijl. Yvon gaat morgen naar Ria de
Ribadero. Vannacht lekker slapen en morgen gaan
we ieder zijns weegs.
Om zeven uur in de avond neem ik afscheid
van Yvon en ga terug naar de boot. We’ll
meet again , don’t know where , don’t
know when.
Met de fiets weer door het park
waar het inmiddels druk is geworden. Het leven vindt hier buiten plaats. Een
volière, mooi voor de kleine kinderen, een vijver met eenden ganzen en pauwen,
een speelplek waar kinderen en ouderen zich vermaken. Fraai aangelegde tuinen
voor de ouderen onder ons.
Op de boulevard is het ook druk
evenals in de kleine straatje met de” kroegen”.Kortom, het leven bruist aan alle kanten.
Als ik aan boord kom lukt het mij
om internet verbinding te krijgen, wel traag maar het werkt. Via Goolgle Earth
kan ik mij nog even oriënteren omtrent de kust en haventjes en dan is het tijd
om te gaan slapen..
Donderdag 3 augustus. Gijon
De wind komt van land … Zuid…
Maar als ik om de kaap ben is er
helemaal geen wind. Na een tijdje ben ik
motor zat en doe het met de wind die mij gegund is. Rond 4 uur komt er weer een
beetje serieuze wind uit het oosten. Voor de windse koers met lange deining van
opzij. Ik kan mij voorstellen dat er bemanningen zijn die dit niet leuk vinden.
Het is niet mijn favoriet koers, maar als schipper ben je toch altijd met je schip
bezig en is dan ervaar je dat anders.
Als ik dichter bij de kust kom moet ik iets opsteken, ruime wind en dat vaart veel prettiger. Om zes uur lig ik voor Cudillro. Te vroeg om naar binnen te gaan en voor zover ik het van de kaart en een afstand van 1,5 mijl kan beoordelen mis ik daar niet zoveel aan. Het windje brengt mij nu mooi verder en daar maak ik gebruik van. Onder deze omstandigheden de avond nacht door brengen met een ¾ maantje erbij is echt zo’n ramp niet. Bij mooi weer in een gesloten haven liggen is ook niet alles. Daar word ik ook niet vrolijk van!
Als ik dichter bij de kust kom moet ik iets opsteken, ruime wind en dat vaart veel prettiger. Om zes uur lig ik voor Cudillro. Te vroeg om naar binnen te gaan en voor zover ik het van de kaart en een afstand van 1,5 mijl kan beoordelen mis ik daar niet zoveel aan. Het windje brengt mij nu mooi verder en daar maak ik gebruik van. Onder deze omstandigheden de avond nacht door brengen met een ¾ maantje erbij is echt zo’n ramp niet. Bij mooi weer in een gesloten haven liggen is ook niet alles. Daar word ik ook niet vrolijk van!
De kust is ook hier weer anders.
De kapen zijn grote plateaus, zo’n 150 mtr boven zee en van boven plat.
Vanaf zee een prachtig panorama waar ik mij niet zo gauw mee verveel.
Om acht uur laat de wind het
afweten, ik zie wel wanneer er weer verandering in komt. Het zonnetje schijnt
mooi langs de kust en ik heb geen haast. (Ik hoef niet om zes uur in een
comforthaven achter de borrel te zitten.)
Een tussendoortje: de wind
gedragingen.
De wind wordt in eerste instantie
bepaald door lage en hoge druk gebieden.Afgelopen- en komende dagen is hier weinig wind. De windveranderingen worden veroorzaakt door; de temperatuur van het land, de temperatuur van het water en of er zon of bewolking is. Over een etmaal heen zijn vooral de land temperaturen verschillend. ’s Nachts koud en als ’s middags de zon schijnt, bloedheet. Ik brand mijn voeten aan het teak dek. Deze temperatuur verschillen veroorzaken luchtstromen, wind. Al deze variabele omstandig heden zorgen ervoor dat er steeds een wisselende wind is. Rond zo’n wind wisseling is het zoeken naar wind en het steeds bijstellen van de zeiltjes. Dit maakt ook dat b.v. de spinaker zetten zinloos is. Een aapje erbij vergeet het maar. Als het zeil erg klappert gaat de kluiver naar beneden, de fok in de fokken boom (Bij de voorde windse rakken en de gieken in de bulle talie. Daarmee zijn dan gieken en bomen zo vast mogelijk gezet. Blijft over het klappen van het zeil. 1
Einde tussendoortje: de wind gedragingen.
De nacht is rommelig weinig tot
geen wind en ik blijf een hele tijd voor
de kust hangen. Als het licht wordt lig ik voor de haven van Luarca. Het
is bewolkt maar er komt wel wind! De zeiltjes erbij, het schip drukt zich vast
in het water en loopt soepeltjes over de golven. Een herademing. Dan zet de
wind door naar 5! Buiten verwachting dat schiet op. Dat is maar voor eventjes,
de wind neemt weer af. Maar de golven blijven. Tegen de middag komt de zon erbij en
omdat de wind nu uit het NW komt moet ik kruisen, met weinig wind en golven.
Motor er bij. Als ik om een landtong ben kan ik ruimer naar de ingang van Ria
de Ribadeo varen. De wind trekt weer aan een het wordt een mooi stukje zeilen.
Niet te lang natuurlijk, de wind neemt weer af maar dan ben ik al bij de
monding van de Ria. Ik ga een grote brug
onderdoor, zie de haven en de camper.
Yvon is al vast gaan stappen maar als ik
aanleg is zij op de steiger om een lijntje aan te pakken.
Half drie, tijd voor een lunch. Bij een open bar zien we de spareribs voorbij komen. De keus is snel gemaakt. Geeft u de kaart maar. We snappen er geen moer van deze menukaart. Yvon is zo handig om met de kelner de keuken in te gaan kn ze aan wijzen wat we willen en de zaak is geregeld. Morgen ga ik beginnen aan het stuk naar la Coruna. De tocht kan op gesplitst worden in een aantal stops. Te beginnen bij Viveiro. Voor Yvon is het rijden langs de kop van Spanje met kleine kronkelige steile weggetjes niet leuk. Zij gaat dan alvast richting la Coruna.
Half drie, tijd voor een lunch. Bij een open bar zien we de spareribs voorbij komen. De keus is snel gemaakt. Geeft u de kaart maar. We snappen er geen moer van deze menukaart. Yvon is zo handig om met de kelner de keuken in te gaan kn ze aan wijzen wat we willen en de zaak is geregeld. Morgen ga ik beginnen aan het stuk naar la Coruna. De tocht kan op gesplitst worden in een aantal stops. Te beginnen bij Viveiro. Voor Yvon is het rijden langs de kop van Spanje met kleine kronkelige steile weggetjes niet leuk. Zij gaat dan alvast richting la Coruna.
Nabeschouwing tocht lang de Noordkust van
Spanje.
Er zij een aantal leuke plaatsjes
die de moeite van bezoek waard zijn. De kust vind ik fascineren met geweldig mooie
panorama’s.
Als zeilgebied, en ik oordeel nu alleen over de periode dat ik hier
gevaren heb, is het navigeren een fluitje van een cent. Mooie zeilmomenten zijn
er niet veel. De deining in combinatie met weinig wind die nogal wisselend van
richting en sterkte is, maakt het niet
leuker .
Blijft de herinneringen van een
mooie steeds aan verandering onderhevige kust en in combinatie met de zeilmomenten
met goed weer, maakt dat deze tocht, tot op heden, een onvergetelijke en unieke tocht is
geweest.
Volgen de editie: de Ria’s van
Spanje.
Morgen
ga ik beginnen aan het stuk naar la Coruna. De tocht kan op gesplitst worden in
een aantal stops. Te beginnen bij Viveiro.
Voor
Yvon is het rijden langs de kop van Spanje met kleine kronkelige steile weggetjes
niet leuk. Zij gaat dan alvast richting la Coruna.
Gestimuleerd
door de leuke reacties van mijn “volgers” ga ik weer enthousiast door met mijn
verslagen, met dank.
Einde Reisverslag 2017 deel V Noord Spanje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten