Reisverslag
2017 deel VI Noord Spanje.
Vrijdag 4 augustus. Ria de Ribadeo - Ria de Viveiro 30 mijl
Vandaag
begint met zuiden wind (althans in de haven) en een beetje zon.Als ik de dagtank met diesel uit de voorraad tank wil vullen, zie ik dat de membraam van de opvoer pomp lekt. Dat zijn zo de regelmatige zaakjes die je tegenkomt op een boot. Ik heb nog reserve materiaal en de pomp is in een halfuurtje weer in orde. In la Coruña zal ik wel membranen kunnen vinden.
Ik
haal de camper van parkeerterrein en de spullen van de kat en Yvon gaan in de
camper en wij zijn weer gereed voor
vertrek.
Vandaag
30 mijl voor de boeg. We nemen weer afscheid, daar worden we nu wel
geroutineerd in. We gaan weer ons eigen gang. Yvon naar la Coruña, en ik naar
Viveiro.
Het
vaarplan om rond de “Noord” te gaan ziet er als volgt uit:
Ria de Ribadeo Vertrek haven.
30 mijl W – NW – N bewolkt Vrijdag 04-08Ria de Viveiro Anker en haven
40 mijl N 2/3 - N 3licht bewolkt Zaterdag 05-08
Cedeira Ankeren
25 mijl NO 5 licht bewolkt Zondag
Ferrol Haven / ankeren ??
10 mijl NW 4 bewolkt Maandag
La Coruna Haven / ankeren ??
Het
weer heeft weer van alles gebracht, windstilte, wind 4/5 bf. Richting zuid
west, noord, zonnig, buiig, tot ver in
de avond miezerige motregen met weinig zicht. En dat kan allemaal binnen een uur tot twee
uur wijzigen.
In
ieder geval hebben we toch wel een aantal plezierige zeil momenten meegemaakt.De kust is het hier niet meer zo hoog als voorgaand. Maar als ik “om de hoek” ga, naar de Ria de Viveiro, zijn er weer forse bergen die direct uit zee omhoog gaan. Als ik de Ria invaar neemt de wind weer af. Op de motor ga ik verder.
Om half acht vind ik een plekje aan de steiger.
Achteraf denk ik dat hij de naam van de boot wilde hebben. Maar ja die staat op de zijkant van het schip en is duidelijk te zien. Morgen naar de capitainerie. Kunnen we weer de nodige documenten invullen, tot aan motor vermogen en motornummer aan toe. Dan worden de scheepsdocumenten, verzekering en paspoort gekopieerd.
Al met al toch weer een apart en leuk tochtje.
Zaterdag 5 augustus. Viveiro – Ferrol
60 mijl , NO 5 bf, in de ochtend bewolkt in de middag komt de zon.
Eindelijk
weer een lekker zeildagje!!!!!Na mijn ontbijtje eerst maar even naar de haven meester.
Zijn Engels is goed verstaanbaar en hij ergert zich wild aan al die formaliteiten die hij op de computer moet invoeren. Dan nog moet hij dat naar zeven verschillen de instanties opsturen. Er zal wel een verschil zijn tussen de grensovergang van land naar land of van zee naar land. Hebben ze op de administratie ook wat te doen. Het creëert in ieder geval werkgelegenheid!!
Om
de hoek is een grote supermarkt, daar doe ik meteen boodschappen.
Viveiro
ziet er niet interessant uit. Er is een
grote actieve in de vissershaven en de stad ligt in een mooie vallei. Ik ga weer varen en om half twaalf vaar ik de haven uit. In de Ria heb ik de wind op de kop en vaar ik een stuk op de motor. Als ik meer ruimte krijg kan ik aan de wind naar de NW punt van Spanje varen. Er staat een lekker windje uit N – NO en weldra heb ik alle zeiltjes op.
Met een vaartje van 5à 6 knopen is de Raaf ( en zijn baasje) weer in zijn sas.
Er komen blauwe plekken door de wolken en de zon laat zich weer zien. Een vertrouwd beeld , op zee blauwe lucht en wolken boven land.
De kust wordt hier gevormd door grote massieve bergen die direct uit zee omhoog gaan. Een imposant
gezicht.
Als ik om de uiterste NW hoek
van Spanje vaar blijft dat zo tot aan de Ria de Cedeira. Ik vaar nu voor de
wind. Grootzeil in de bulle talie aan bakboord, stagfok in de boom aan
stuurboord, de kluiver doet nog een beetje mee aan bakboord. Meestal heb ik bij
de voor de windse rakken de bezaan naar beneden. Deze drukt de kont weg en
neemt wind uit de andere zeilen. Maar ik
heb ontdekt, dat als ik de bezaan strak in het midden van het schip aan trekt het zeil als slingerzeil werkt en het
slingeren van het schip dempt.
De
tocht gaat voorspoedig. De wind die voor morgen voorspeld is er vandaag, ik
kan dus makkelijk doorvaren naar Ferrol.
Ik
twijfel wel want de Ria de Cedeira ziet er vanaf zee toch wel aantrekkelijk
uit. Morgen kan de wind veel minder zijn en Yvon staat ook ergens “zielig” in
haar eentje op een camping, dus vaar ik maar door. Op Google Earth zie ik wel
wat ik gemist heb.
Na
de Ria de Cedeira worden de bergen weer wat vriendelijker.
Ik zie weer alpenweiden en strandjes. Vlakkere stukken tussen de
bergen. Ik hoef mij echt niet te vervelen. Wat wil ik nog meer? Een
mooie kust, lekker windje, 7 à 8 knoopjes,
genieten maar! Ook genieten van
het feit dat ik destijds de Raaf grondig gerestaureerd heb. Het streven was om met de Witte Raaf mooie
tochten te maken, en dat is er nu. !! (jammer
dat er niet meer mensen aan boord zijn om mee te genieten).Bij de ingang van de Ria de Ferrol ligt een hele grote dam met daarachter een grote kade. Voor grote zeeschepen.
Deze
wordt afgeschermd door twee grote forten (voor als de Hollanders komen).
Ik
zie bij het fort grote ankers ,
waarschijnlijk om een ketting over het water te kunnen spannen. Daar varen die
Hollanders , net als in Chatham, gewoon dwars doorheen. Maar dat is verleden
tijd, nu zijn we vriendjes.
Er
zijn wat kleine inhammetjes met lokale bootjes, ik vaar verder en het
“binnenmeer” van de Ria wordt hoofdzakelijk bezet door de grote scheepvaart.
Bij Ferrol vind ik nog een haventje bij het
dorpsplein met disco. Deze is helemaal vol.
Iemand verwijst mij naar de kade.
Ik
kan daar liggen maar dan moet ik fors betalen en de nodige formaliteiten verwerkt
worden. Ik wil één nacht blijven, dat zijn dan twee dagen, tot 00:00 uur en na
00:00 uur voor de volgende dag (overheidsregel). Dan vraag ik of er in deze Ria nog andere
mogelijkheden zijn.
Die
zijn er. ... Aan
de overkant , een regionale haventje,
gratis. Die had ik ook al gezien, het is vol en er liggen geen grote
schepen . (er is hier een tij verschil van 4 mtr). Goede ankerplek is er bij Castelló
de San Felipe. Ik spreek af dat ik daar
ga kijken en als het niet lukt ik weer
terug kom. Zij blij, scheelt weer een hoop administratief gedoe.
Als
ik dichter bij de ankerplek bij Castelló de San Felipe kom ziet dat er goed
uit.
Anker naar benden en dat pakt goed. Motor in achter uit, het anker blijft waar het is. Voor deze nacht prima.
Om negen uur heb ik contact met Yvon. Zij heeft in de omgeving Santiago de Compostella ergens in een hoekje een camping gevonden, vol met andere campers. Ze heeft het erg naar haar zien, blijf ik morgen nog een dagje hier.
Onderweg,
vlak voor Ferrol keek ik naar mijn
bezaan en zag dat er bovenin een stiksel over de hele breedte los was gegaan. Kan
ik morgen e.e.a voorbereiden om dit weer
te laten stikken bij een zeilmaker. Die zal er in de omgeving van la Coruña
wel te vinden zijn. Mijn foto’s georganiseerd opslaan. Verslagen bijwerken en de
vorige verslagen voorzien van foto’s zodat ook deze verslagen weer compleet
zijn.
Er is altijd wel wat te doen. “Koop een boot en werk je dood!” Dat is ook de bedoeling. Achter de geraniums in een bejaardentehuis, wachten op “de dag” is voor mij geen redelijk alternatief.
Zondag 6 augustus. Ferrol. In de ochtend wolken in de middag zon en veel wind.
Vandaag ben ik op de ankerplek blijven liggen
. Nou ja blijven liggen…..Het anker pakte gisteren meteen goed. Misschien wel achter een grote steen of zo.
Ik lig hier in een nauwe gang tussen twee bergen, daar trekt de wind lekker doorheen, er is dalend en rijzend water en er is stroming. Dit bij elkaar heeft er toe geleid dat het anker toch is los gaan werken. In mijn middag dutje hoorde ik iets tegen de boot stoten, een bijbootje dat aan een boei lag. Een stuk verder dan ik oorspronkelijk lag. Het is hier ondieper en het anker heeft wel weer vaste grond onder de voet maar toch..
Als ik het anker omhoog wil halen is de ketting om de boei van het bootje gedraaid. Dit eerst ontwarren en dan het anker omhoog. Die zit vol met kelp. Kelp is een leerachtige wiersoort met grote bladen. Het anker kan zich daarin vast zetten maar ook weer uit losscheuren. Dat is nu kennelijk gebeurd.
Anker “ontkelpen” en opnieuw ankeren. Ook deze plaats liet het na een tijdje afweten. Een stukje verder dan maar weer . Op deze plek houdt het anker. In de avond zal ik dat nogmaals testen. Voor de zekerheid breng ik dan een tweede (danfort) anker uit. Daar heb ik goede ervaringen mee.
Vandaag lui geweest en daar tussendoor nog wat klusjes gedaan, de zeilen, de vallieren nakijken en invetten, de almanak bekeken, verslagen en foto’s verwerken, etc.
In de middag is de zon er goed bij, mooie gelegenheid om even te pauzeren.
Zo
zie ja maar weer, er is altijd wel wat te doen aan boord.
Maandag 7 augustus. Ferol –
Civitanes 10 mijl , 5bf NW
In
de ochtend is het bewolkt en het miezert een beetje. Ik draai me nog maar eens
om. Half tien belt Yvon of ik al weg ben, nog niet, maar het gaat wel gebeuren,Op de plek waar ik lig is er weinig wind dus grootzeil fok en kluiver omhoog. Voor de wind vaar ik door de smalle uitgang van Ria naar buiten. Bij bergen kan de wind veranderlijk zijn . Zo ook hier, bij de buiten haven krijg ik wind dik 5 bf, en later loopt dat door naar dik 6 bf. Ik vaar ruime wind dus geen probleem. Ik zit in de “luwte” van de bergen dus van golven geen last.
Daar
maak ik gebruik van om de kluiver te strijken. Verder op zee neemt de wind weer
af en met de stagfok gaat het prima zo.
Het
zijn maar zo’n 10 mijl die ik moet varen. Niet de moeite om de kluiver weer bij
te zetten. La Corunja is een grote stad en ligt aan de westkant van de Ria de
la Coruña. We zijn er in de winter al eens met de camper geweest. Het zal
moeilijk zijn een parkeer plaats voor de camper te vinden. En dan nog lig je in
een onrustige haven ( met havengeld,)
Voorlopig
blijf ik wel een paar daagjes in deze omgeving want het bezaan zeil moet gerepareerd worden.
Aan de oostkant van de Ria de la Coruña is een beschut stuk water vlak bij
een strand. Rose-Marie ( de dame die we in Redon ontmoet hebben) we i heeft ons dat aanbevolen en daar ga ik naar toe. Pas op
het laatste moment zie ik het strand achter de rotsen te voorschijn komen ten
teken dat dit gedeelte aardig beschermd is.
Ik ga voor anker bij het strandplaatsje Civitanes. Met de bijboot naar
de kant en op verkenning uit.
Het
is een middelgrote plaats en er zijn parkeer mogelijkheden voor de camper. Een
behoorlijke supermarkt en een kattenwinkel.
Landen
op het strand kan ook. Maar vanaf het water zie de branding golven niet en dan denk
je ..,. een eitje.. daarna een duwtje en je ligt plat op je ......
Het
is mij nog niet gelukt om met droge voeten op het strand c.q. in de boot te komen. Het kan wel maar dan
moet je heel goed timen. Op het juiste moment de boot in het water duwen en dan
roeien maar.
Als
’s avond de zon doorkomt maak ik nog een kust wandeling, fietsen in deze
plaatjes heeft weinig zin, of je moet je fiets lopend mee naar boven nemen en
dan op de fiets weer terug, wel een gedoe.
Eenmaal
weer aan boord haal ik het bezaan zeil er vast vanaf. Yvon komt morgen en dan is
dat maar van boord. Met de camper is het 15 km naar la Coruña en daar zal ik
wel een zeilmaker kunnen vinden.
Dinsdag 8 augustus. Civitanes, Mooi weer met in de
middag veel zon.
Het
leuke van dit soort dagen is dat de dag altijd weer anders verloopt dan wat je
had kunnen voorspellen. Yvon verwacht rond elf uur hier te zijn. Ik ga alvast naar de kant om mijn zeil op het gras goed op te vouwen.
Bij de slipway liggen twee FD’s. (Wedstrijd zeilboten van 6 meter lang die in de 70er en 80re jaren een Olympische klasse vertegenwoordigden). Er zijn wat mensen bij en ik kom aan de praat. De eigenaar is al eens tweede op de wereldkampioen schappen geweest. Dit jaar wordt de WK in Italië verzeild en volgend jaar in Medemblik. Hij wist mij ook te vertellen dat je voor een zeilmaker niet in la Coruña moet zijn maar in Sada. Een plaatsje over land naar het oosten. Mooi gesitueerd aan de Ria de Betanzos.
In
de middag naar Sada. Een tochtje met de camper door een mooi landschap. Voor
mij weer even wat anders. Ik zie alleen maar mooie kusten en dorpjes met steile
straatjes.
Bij Sada hebben we snel de zeilmaker gevonden. Donderdag middag kunnen we het zeil ophalen. Er is ook een uitgebreide watersport winkel, daar kan ik de nodige spulletjes weer vandaan halen. (pompmembraam, impeller, epoxyplamuur, gedistilleerd water voor de accu’s etc.) Daarna keren we huiswaarts, geen behoefte om naar de grote stad la Coruña te gaan. Morgen blijven we thuis.
Bij Sada hebben we snel de zeilmaker gevonden. Donderdag middag kunnen we het zeil ophalen. Er is ook een uitgebreide watersport winkel, daar kan ik de nodige spulletjes weer vandaan halen. (pompmembraam, impeller, epoxyplamuur, gedistilleerd water voor de accu’s etc.) Daarna keren we huiswaarts, geen behoefte om naar de grote stad la Coruña te gaan. Morgen blijven we thuis.
Woensdag 9 augustus. Civitanes. Zonnig weer.
Op
de slipway stond een oude hellingtrailer waar de wielen amper van konden
ronddraaien. Ik maak daar wel gebruik van om de bijboot vrij van het wassende
water te houden. Vandaag heb mijzelf en de onbekende eigenaar blij gemaakt en
de wielen weer gangbaar gemaakt. Is deze hellingtrailer weer bruikbaar.
Donderdag 10 augustus. Civitanes. Mooi
weer, zon met wolkjes wind uit het noorden.
Vandaag
maken we een toertje met de camper met als eind bestemming Sada om het
bezaan zeil op te halen. Het is hier
bergachtig en de bergen zijn niet steil, dus meer heuvelachtig. Op de
hellingen is dan ook veel bebouwing van mooie alleenstaande woningen. De wegen
zijn navenant, niet zo breed, veel bochten en veel helling werk. De vierde
versnelling komt amper aan bod. We hebben geen haast. Na zoveel zeemijlen in de benen is dit voor
mij een welkome afwisseling. Yvon heeft al genoeg van dit soort weggetjes
gereden maar soms kan het niet anders om bij de kleine haventjes te komen waar ik kan afmeren. Daarentegen zijn het natuurlijk wel de mooiste plekjes waar je terecht komt.
We
rijden van Civitanes naar Oleiros en via
Cambre naar het stuwmeer Embalse de Cecebre.
Dick,
de man van Erlynn (de dochter van Yvon) weet als fanatieke hobby kok daar best
wel raad mee. …… (Dick heeft ons inmiddels laten weten een
uitstekend recept te hebben. Dus wie trek heeft…. Eerst naar Cecebre verse
rivierkreeftjes vangen en dan naar Dick om er een feestmaal van te maken.)…….
Wij
laten ze zwemmen. Het zijn de enige
watertoeristen die we zien. Het zal wel niet toegestaan zijn om op dit
prachtige meer te recreëren.
Het
volgende plaatsje Betanzos dat aan het
begin van Ria de Betanzos ligt, de Ria waaraan Sada gelegen is.
We
hadden onszelf in Betanzos een lunch gegund maar het bleek onmogelijk om een
fatsoenlijke parkeerplek voor de camper te vinden. Dan maar door naar Sada.
Het
zeil is gereed, de zeilmaker doet nog (stiekem) wat reserve materiaal in de zeilzak en daar ben ik mooi
mee gematst. Ik moet nog enige modificaties verrichten aan de zeillatzakjes dus
dat materiaal komt mij goed van pas. De bestelde (reserve impeller was nog niet binnen. Morgen zal het
er zeker zijn. We wachten het telefoontje af. Sada is maar 15 km bij ons
vandaan. (wel over bochtige en heuvelachtige weggetjes). Vandaag hadden we een genoeglijke tocht over
zo’n 60 km met warme
zon en een lekker fris windje.
Vrijdag 11 augustus. Civitanes. Hele
dag zon, in de zon is het warm en met een koele wind is het in de schaduw
aangenaam koel.
Ik
had in Nederland nieuwe zeilatzakjes op
de bezaan en het grootzeil gemaakt.
Toch
niet goed genoeg, onderweg is één zeillatzakje van jet grootzeil uitgescheurd.
Om dit te voorkomen moet ik deugdelijk padjes (rondjes van 14 cm) op het
uiteinde van de zeillatzakjes maken. Bij de zeilmaker had ik al gevraagd of hij
dat voor de bezaan kon doen. Maar omdat de constructie bij mij wat anders is en
hij gebrekkig Engels sprak was het e.e.a niet duidelijk. Dan kan ik dat
beter zelf met de hand doen. Ik heb nu materiaal en als eerste heb de zeillatzak van
het grootzeil gerepareerd. Dat koste veel meer tijd dan verwacht. Ook de zes
padjes “even” met de hand erop naaien viel fiks tegen. Maar met behulp van Yvon
hebben we dat toch voor elkaar gekregen . Zondag was alles klaar.
Operatie zeillatpadjes.
Op
sommige plekken moet je met de naald door viervoudig dik (12,5 grams) doek. Met
een handnaald lukt dit niet. De werkwijze is als volgt:
Naden
aftekenen op het padje. Zig zag steek aftekenen op het padje. Tweezijdig
plakband op het padje aanbrengen. Het padje op het einde van het zeilzakje
plakken. Dan met een dunne priem en houten ondergrond gaatjes door het doek
heen slaan. Nu met draad en naald de zigzag steek maken. Omdat het padje op
ongeveer 75 cm van de rand van het zeil zit is het lastig om de naald steeds
heen en weer te brengen, daarbij moet ook de draad strak gehouden worden..
Yvon
aan de ene kant van het zeil en ik aan de andere kant van het zeil.
Zo hebben we de zes padjes op het zeil kunnen naaien. Vijf van de zes zeillatten hebben gedurende tocht hiernaar toe geen probleem gegeven. We hebben nu weer het volste vertrouwen dat het ze allemaal goed blijven.
Einde operatie zeillatpadjes.Zo hebben we de zes padjes op het zeil kunnen naaien. Vijf van de zes zeillatten hebben gedurende tocht hiernaar toe geen probleem gegeven. We hebben nu weer het volste vertrouwen dat het ze allemaal goed blijven.
Eind
van de middag kregen we een telefoontje dat de reserve impeller ontvangen was.
Die hebben we om zeven uur opgehaald.
Nog een ritje door het binnenland, de wind is koel dus is het op de weg
goed uit te houden. We hebben weer een mooie dag achter de rug. Het is hier aan
het strand tjok vol. Fantastisch weer, geen golven een mooi strand en te weinig
parkeerplaatsen. Maar tegen de avond loopt het leeg en toen we terug kwamen was
“ons” parkeerplekje net weer vrij.
Zaterdag 12 augustus. Civitanes. Het
weer is als gisteren, mooier en beter kan men zich niet wensen.
Deze
dag staat in het teken van de padjes. De naald breekt! Op jacht naar nieuwe
naalden maar die zijn in dit dorp hier niet te krijgen. Ik heb nog wel iets
dikkere naalden daar lukt het ook wel mee. De zonnepanelen doen hun uiterste
best. Het ijs staat op de whisky flessen en een Irish coffee gaat er best wel
in. (De slagroom staat al veel te lang in de koelkast).Eind van de avond zitten er vier van de zes padjes op hun plaats.
Zondag 13 augustus. Civitanes. Wederom
mooi weer maar nu is er weinig wind maar het leven is nog steeds zeer
comfortabel.
De
laatste padjes worden op hun plek gezet, ik kijk de zeilen nog na t.a.v. kleine
reparaties. De bezaan kan weer aangeslagen worden en het schip is weer gereed voor
de volgende trajecten..
Einde Reisverslag 2017 deel VI Noord Spanje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten