vrijdag 5 januari 2018




Reisverslag 2017  deel XI Algarve Portugal.



Wil je weten waar de Witte Raaf zich bevind?  Volg dan de volgende link.      https://www.vesselfinder.com/?mmsi=244850952









Waarschuwing!!! 
De komende dagen zijn saai, alleen maar mooi weer en verder weinig actie  en weinig te vertellen. 



Vrijdag  29 september,  Alvor. Weer een hele dag mooi weer!

 Dagje diversen… internet, tuitklepje in Nederland besteld, prijsopgaaf  van de haven aan de Guadiana rivier opgevraagd, terrasje gedaan,  Stijn en Yvet van het zeilschip Amuse komen in de namiddag bij ons aan boord (tot de late uurtjes.) en de dag is weer voorbij.



Zaterdag  30 september,  Alvor. Er is sluier bewolking en “veel”wind. (Afzien vandaag.)

Stijn en Yvet uitzwaaien die gaan naar Albuvera.

De noodreparatie van de vuilwaterpomp heeft het begeven, dus op nieuw repareren  hopelijk nu beter.  Vandaag is de Agenor binnen gelopen. Wij zijn bij hun aan boord geweest in Poa de Varzim. Zij komen met de bijboot langs en wij hebben nog een fles wijn dus……. 

Daarna internetten in het dorp en boodschapjes doen bij de Intermarche. Deze supermarkt licht tegen een appartementen wijk aan waar veel Engelsen vertoeven. Als je door de supermarkt loopt lijkt het of je in Engeland bent. Veel Engelsen, op zijn Engels gekleed, en ook de supermarkt is geheel Engels georiënteerd. Boodschapjes doen en snel weer naar de boot.



Zondag 1 oktober,  Alvor. Er is een beetje sluier bewolking, behoorlijk warm (binnen is het 28 graden) en een lekker windje.

 Vandaag de vuilwaterpomp monteren en alles werkt voorlopig weer.

Lui geweest. Maar ook een begin gemaakt met het serieus behandelen van het lijstwerk van de kajuit (buiten). Vandaag het teak van het voorluik kaal gehaald, geschuurd en in de 1e laag lak gezet. Het begin is er. En daarna relaxen en van de omgeving genieten.



Maandag 2 oktober,  Alvor. Weer een hele dag mooi weer!

Doorgaan met de klusjes. Een lekker stukje gefietst, want in het wadden gebied zijn er geen bergen maar mooie aangelegde wandel- en fietssteigers over het wadden gebied.

Aan de bestelling voor het klepje wordt gewerkt. Ik heb een adres voor accu’s (2 x €201,00), vlak bij Faro, dus als ik ze echt nodig heb kan ik ze zo halen.   De botter bemanning Tom en

Karina zijn op de borrel geweest. De dag is weer vol.



Dinsdag 3 oktober,  Alvor. Weer een hele dag mooi weer!

Doorgaan met de klusjes. Boodschappen gedaan. Rekening voor de klepjes voldaan, nu maar wachten op de levering. en Gisteren bij hoogwater foto’s gemaakt. Nog een stuk gefietst en foto’s bij laagwater. Op onze ankerplek is het verval ongeveer 2,5 meter.



Woensdag 4 oktober,  Alvor. Weer een hele dag mooi weer!

Ik moet nog thinner en schuurpapier halen bij de Nautic shop in Portimao.  We nemen de camper.  Ik haal mijn spulletjes en zoek een werkplaatsje waar ik mijn verfkrabbers kan slijpen. Die vind ik , het is nu pauze over een half uur kan ik terecht.



Een apart verhaal.

Vorige week toen ik hier op de fiets was, heb ik een klassiek Engels jacht op de kant zien staan.
Ongeveer 15 meter lang, spitgat, bakdek, vast teakhouten stuurhuis, twee masten en het is een stalen S-spant.  Het staalwerk onder water zag er redelijk uit maar er zaten wel een aantal roest gaten in. Hoe lang staat zo’n schip hier en wat gaat het worden???? 



In de Ria de Alvor licht een slank motorscheepje,
Totaal verwaarloosd en het is wachten tot ook dit scheepje net als de Europa, gaat zinken.

Het volgende verhaal doet de ronde. De eigenaar (Nick), heeft jaren lang (25 jaar) op de Guardiana  rivier gelegen en heeft een beetje in hasj gerommeld.  Daarna ligt hij al  zo’n 7 jaar in de Ria de Alvor. Hij heeft een vriendin ontmoet die een  zeilboot heeft dat ook in de Ria ligt. Nick heeft van een vriend een boot gekregen en daar woont hij nu met zijn vriendin op.



Het half uurtje wat ik nog heb gebruik ik om wat rond te struinen tussen de werfjes en bootjes.
Ik zie het Engelse scheepje liggen en loop er omheen om te kijken wat de roestschade is. Een hond begint te blaffen en iemand steek een hoofd van een oude man buiten de deur van het scheepje. We komen aan de praat en ik word aan boord uitgenodigd. Hij heet Nick en is een Engelsman en woont hier met zijn partner. Binnen is het een mooi klassiek in getimmerd scheepje. Nick is wel verlegen om enig advies betreffende de aanpak van de rompreparatie.

Hij heeft internet aan boord dus ik kon hem de restauratie van de Raaf laten zien.

Heeft hij iets om over na te denken.

Zijn vriend had dit schip en wilde het schip wel verkopen. Er was een Duitse gegadigde die met een expert kwam. De nodige gaten in de romp kwamen toen aan het licht. Er werd niet gekocht. Wat doe je dan met zo’n schip???     Wel  …. dat geef je het schip, aan je vriend Nick, cadeau. Nick is dus ook de eigenaar van....... het motorbootje in Alvor.?....   



Ik ga mijn krabbers slijpen en doe het verhaal aan Yvon. Die vond het ook interessant dus zijn we nogmaals samen op bezoek gegaan. De wijnfles stond al op tafel en de glazen waren denk ik, ook wel schoon. Nick vraagt toestemming om een joint te roken en het verhaal is compleet. Nick betaald  €250,00 per maand aan liggeld c.q. “huur voor zijn woning” en zijn vriend heeft een zorg minder. Hoe verder??    ? Nick heeft wel ideeën maar daar zal het wel bij blijven.  Wat te doen met zijn motorboot….. We hebben hem geadviseerd om het aan een vriend cadeau te doen.

Wij wensen hem succes en gaan weer terug naar Alvor.

 Einde van een apart verhaal.





Afgelopen dagen zijn duikers , bij laag water, bezig geweest om alle gaten en kieren van de gezonken Europa te dichten. Als we op de Raaf zijn zien we dat er pompen aan boord worden gezet en het is wachten op laag water. Tom en Karina van de Botter, komen met de bijboot langs en wij wenken hun om aan boord te komen. Wij hopen voor de eigenaar en zijn bemanning dat het gaat lukken om de Europa vlot te krijgen. Als het laag water is gaan de pompen aan. En ja hoor, langzaam zien we de naam van het schip uit het water komen … of zakt het water nog???? We zien nu ook dat de masten rechter op gaan staan. Eureka, het moet gaan lukken.

Als het donker is drijft de Europa weer. Proficiat!!!!. Van Nick hadden we gehoord dat er een aanbieding was gedaan om het schip te lichten en naar Portimao te brengen.  €42.000,00 moest dat gaan kosten. Voor een fractie heeft de eigenaar het nu zelf geklaard.

Tom en Karina gaan naar hun eigen schip en wij gaan ook slapen.



Donderdag  5 oktober,  Alvor. Weer een hele dag mooi weer!  Echt waar!!!

De bakboordlijst van de kajuit is aan de beurt om kaal gehaald te worden, schuren en lakken. Als ik klaar ben gaan we naar de Alktraz (de Botter van Tom en Karina) een borrel  halen. Morgen vertrekken zij en gaan ze oostwaarts. We zullen hen nog wel treffen.



Vrijdag  6 oktober,  Alvor. Weer een hele dag mooi weer! 

We gaan de wal op. Via internet zie ik dat de onderdelen voor de pomp via  Barcelona onderweg zijn naar Alvor. Mogelijk zijn ze daar op maandag. Mijn korte broek is aan vervanging toe. Dus bezoeken wij enige winkeltjes die zoiets wel op voorraad zullen hebben. Dat klopt!!!   English style! Zo saai en smaakloos als het maar kan. Dat gaat het niet worden. Zwaar teleurgesteld gaan we bootwaarts. Het is erg warm, ik doe een middag tukje en in de namiddag is zijn er weer redelijke omstandigheden om de stuurboordlijst aan te pakken. En zie…. De  Europa is van zijn plek en wordt naar Portimao gesleept. Wij genieten nog van een heerlijke sangria en een mooie zomeravond.

                                  
Zaterdag  7 oktober,  Alvor. Weer een hele dag mooi weer!  Er komt geen einde aan!

Ik doe een paar klusjes en huishoudelijke werkzaamheden. Het is warm maar met een fris zeebriesje ga ik op de fiets het noordelijk wadden gebied in.
Eerst langs steile rotsen met smalle wandel paadjes. De paadjes zijn breed genoeg voor mijn fiets wielen dus kan ik lekker fietsend over de wandelpaadjes.. Daarna kom ik bij een afgedamd gedeelte en via een dijkje kan ik dwars door het gebied heen.
Via het spoor en de N125 kom ik op een heuvel waar veel irrigatie werken te zien zijn.
Maar helaas, het landbouwgebied is al voor lange tijd verlaten en het landschap is allemaal, inclusief boerderijen, verdord. Via de N 125 ga ik weer richting Alvor. Dan kom ik langs een vliegveldje . Daarvan wordt zeer intensief gebruik van gemaakt door parachutespringers.
De vliegtuigen, een stuk of drie, vliegen af en aan om de lading (8 à 14 man) naar hogere sferen te brengen. Aan een touwtje en zeildoek komen de parachutisten weer veilig op moedertje aarde terecht.

Laatste opgaaf voor vandaag....een paar boodschapjes en we hebben weer een mooie zomeravond. 



Zondag  8 oktober,  Alvor. hele dag mooi weer! 

Ik maak van de zondag een zondag. Ik maak nog wel even de romp schoon en dat  is genoeg voor vandaag.



Maandag  9 oktober,  Alvor. hele dag mooi weer! 

Om 8:30 krijgen we een telefoontje dat een goede vriend van Yvon er slecht aan toe is. Zijn leven is een kwestie van dagen.  We boeken een vlucht voor morgen. Vandaag met de camper naar Faro een morgen vertrekt het vliegtuig om 9:30 uur.





Einde reisverslag 2017  deel XI Algarve Portugal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten